Op jouw middenveld is Van Bommel anders ook de enige met een beetje massa.quote:Op donderdag 13 maart 2008 19:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee met de 3 dwergen op het middenveld wordt je Europees kampioen
Nee, daarom heb ik Oranje-praat dat niet over Marcellis ging verwijderd.quote:Op donderdag 13 maart 2008 23:01 schreef rubbereend het volgende:
is dit ineens het centraal oranje topic?
ad.nlquote:'Als het moet neem ik de volgende'
Door PETER VAN DUYL
EINDHOVEN - In de slagschaduw van de plaatsing voor de kwartfinale van de UEFA Cup boekte PSV woensdagavond nóg een overwinning. Dat jonge spelers als Dirk Marcellis en Otman Bakkal in de beslissende penaltyserie tegen Tottenham Hotspur hun verantwoordelijkheid namen, was met het oog op de toekomst pure winst.
Na afloop van 120 matige maar op het eind zenuwslopende minuten voetbal werd woensdag door assistent-trainer Jan Wouters een lijstje van vijf penaltyschutters opgesteld. Daarop prijkten de namen van Simons, Lazovic, Salcido, Dzsudzsak en Farfán.
Toen de serie door een ultieme heldendaad van doelman Gomes op 4-4 eindigde, gaf de technische staf van PSV de spelers de vrije hand.
,,We hebben gezegd: Bepalen jullie het zelf maar,'' aldus trainer Sef Vergoossen.
De eerste die zijn hand opstak, was Otman Bakkal (23). De middenvelder, die als bankzitter aan de wedstrijd was begonnen, wilde de bal eigenlijk half hoog naast Spurs-goalie Robinson schieten, maar zag zijn inzet in de kruising eindigen.
Daarna was het de beurt aan de 19-jarige verdediger Dirk Marcellis, uit het Limburgse Horst.
,,Toen Otman de zesde nam, heb ik meteen gezegd: Als het moet neem ik de volgende wel,'' zegt Marcellis een dag na de spetterende en bloedstollende ontknoping in Eindhoven.
,,Ik zag niemand die zich spontaan aanbood en ik kan een penalty nemen. Dat heb ik in de jeugd vaak genoeg gedaan, ook als het belangrijk was.''
Voor de bijna volle tribunes – het Philips-stadion was merkwaardig genoeg niet uitverkocht – waren woensdag om tien voor half twaalf alle ogen gericht op Marcellis.
,,Toch heb ik daar niet veel van gemerkt,'' zegt de verdediger die tegen de Spurs opnieuw uitstekend speelde. ,,Op dat moment ben je nergens meer mee bezig, hoor en zie je niks. Ik had een hoek uitgekozen, wist precies wat ik ging doen. En als-ie er dan ingaat, ja, dan is er wel een ontlading.''
Verder wilde Marcellis, nuchter als altijd, weinig woorden vuil maken aan de geslaagde poging. ,,Nee, ik vind niet dat dit nou een nieuwe stap in mijn ontwikkeling is,'' zegt hij.
,,Ik voelde me goed, was er ook van overtuigd dat ik hem ging maken. Maar meer dan een benutte penalty is het niet.''
Aldus Hugo Borst in het ADquote:De echte PSV-helden waren penaltynemers, niet doelman Gomes
Ik begrijp twee dingen niet.
1. Waarom krijgt de keeper alle lof toegezwaaid als een club met penalty’s doorgaat?
...
2. Waarom zit Dirk Marcellis niet bij de voorselectie van Oranje?
Toen Dirk Marcellis 15 of 16 was zag ik hem voor het eerst voetballen. Het was in Schiedam, op sportpark Harga. Het Nederlands elftal onder 16 jaar won van Turkije.
Een stevige knaap die flink uitdeelde en technisch aardig onderlegd was. Je zult het nu niet zeggen, maar hij leek sprekend op Mark van Bommel, destijds clubgenoten. Uiterlijk én als voetballer. Marcellis stond soms achterin maar ook vaak op het middenveld. Die ging het wel redden, dachten we. Eén twijfel: zou hij wel snel genoeg worden voor topvoetbal?
Dat is de enige vraag die nog steeds niet te beantwoorden valt. Er bestaan snellere verdedigers. Maar hij is slim, stoïcijns, hard, stevig. Marcellis kan afbreken en redelijk opbouwen. De PSV’er doet mij persoonlijk een beetje denken aan Ronald Spelbos in zijn tijd bij Ajax. Marcellis is pas 19 jaar en dat zou je niet zeggen. Het oogt of hij er al vijf jaar staat.
Dat vinden zijn medespelers ook. Daarom is het verbazend dat onze bondscoach hem geen plaatsje gunt in de voorselectie van Oranje.
De verdediging van het Nederlands elftal dat over anderhalve week oefent tegen Oostenrijk ziet er – voorlopig – zo uit: Bouma, De Cler, Emanuelson, Heitinga, Jaliens, Mathijsen, Melchiot, Ooijer.
Twee namen horen er natuurlijk niet in thuis. Emanuelson is geen linksback en speelt de laatste weken ook geen linksback bij zijn clubje. De voorselectie van Jaliens is ronduit bespottelijk. Om te beginnen is hij altijd een grote dissonant in de selectie. Uit trainingen en interlands blijkt dat hij het niveau niet aan kan.
Dit seizoen is hij bij AZ de weg helemaal kwijt. Met Gianni Zuiverloon is hij in de eredivisie koploper gele kaarten. Hij kreeg er twee voor mekkeren en zeven voor overtredingen. Tegen Feyenoord, woensdag jl., had hij één keer geel en twee keer rood verdiend maar kreeg slechts twee keer geel.
Nee, dan Dirk Marcellis. Wat een zelfbeheersing. Tot nu toe kreeg hij één keer geel. Snel uitproberen, die jongen.
De beste koppers komen in een defensieve ploeg juist beter uit. Neem bijvoorbeeld NAC, die graven zich in waardoor een tegenstander vaak veroordeelt wordt tot het geven lange ballen. Zelfde is het ook een beetje met PSV. Aanvallen betekent trouwens niet dat je zonder goede verdedigende organisatie moet spelen. Helaas begrijpen veel clubs in Nederland dit niet echt. Daardoor zie je clubs die goal na goal scoren maar ze ook net zo makkelijk binnen krijgen.quote:Op vrijdag 4 april 2008 10:21 schreef koningdavid het volgende:
Hij was niet slecht gisteren maar hij verliest wel erg veel kopduels. Bij PSV kan dat omdat ze zo defensief spelen dat er altijd wel iemand in de buurt staat om de bal op te vangen, maar ik denk dat Marcellis toch wel iets kwetsbaarder is in een meer aanvallende ploeg.
'springde'quote:Op vrijdag 4 april 2008 11:11 schreef Dos37 het volgende:
Hij springde soms niet eens mee
Ook bij de 1-0 niet verder wel weer goed gespeeld
Daarom zou je hem in Oranje ook naast een sterke kopper op moeten stellen.quote:Op vrijdag 4 april 2008 10:21 schreef koningdavid het volgende:
Hij was niet slecht gisteren maar hij verliest wel erg veel kopduels. Bij PSV kan dat omdat ze zo defensief spelen dat er altijd wel iemand in de buurt staat om de bal op te vangen, maar ik denk dat Marcellis toch wel iets kwetsbaarder is in een meer aanvallende ploeg.
Elfvoetbalquote:Hoewel hij voor het eerst in de Oranje-selectie zit, lijkt Dirk Marcellis zaterdag tegen IJsland een basisplaats te krijgen. De verdediger van PSV speelde vrijdag tijdens het partijspelletje mee met de beoogde basisformatie.
De mandekker zal overigens niet op zijn vertrouwde stek centraal in de achterhoede gaan spelen, maar als rechtsback gepositioneerd worden. Bondscoach Bert van Marwijk lijkt Marcellis op die positie de voorkeur te geven boven Jan Kromkamp, de rechtsachter van PSV. Welke elf er precies gaan spelen, wilde Van Marwijk op de persconferentie nog niet bekend maken.
Mathijssenquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 14:27 schreef Gordon_Shumway het volgende:
Omdat ie net bij de selectie is en dus zijn plaats zal moeten verdienen. Zo ongeveer zal Bert wel denken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |