abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 februari 2008 @ 22:56:00 #1
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56693507
Wie regelmatig een blik werpt in het namentopic ziet dat voorkeuren voor namen mettertijd kunnen veranderen, het ene moment vind je een bepaalde naam geweldig en enkele jaren later kun je je niet meer bedenken wat je bezielde! Toch is er een moment geweest dat je een naam moest kiezen, DÉ naam voor je kind, de naam die meer was dan alleen maar leuk, de naam waar je de "klik" mee voelde.

Ik ben benieuwd wat het nu is wat voor die klik zorgde, wat is de reden dat je ineens wist; deze is het en geen andere?

In mijn geval was het al meteen duidelijk; ik had sinds ik een jaar of 15 was al de naam in mijn hoofd, zo moest mijn zoon gaan heten en niet anders. Het was nadat ik het boek "On the Road" van Jack Kerouac had gelezen.

Jack Kerouac schreef in 1951 in 3 weken tijd ‘On the Road’ , waarin de ik-figuur Sal Paradise en zijn vriend Dean Moriarty liftend, met bussen en gestolen auto’s dwars door Amerika reizen. Kerouac had opgeschreven wat hij zelf zag en meemaakte tijdens zijn eigen reizen begin jaren vijftig. Dean Moriarty is daarbij de verpersoonlijking van zijn vriend Neal Cassady.

....Dean Moriarty was the ring-leader of the group. He was Huckleberry Finn to Sal Paradise’s Tom Sawyer. He was the equivalent of the popular kid in school, that was bright, and was going to go far, and who knew it. He attracted people, like moths to a flame, and everybody had some of their reflected glory.

Gelukkig had mijn vriend dezelfde naam ook al in zijn hoofd, (niet om dezelfde reden neem ik aan) dus we waren er eigenlijk binnen 2 minuten uit. Voor een meisje had ik het eerlijk gezegd niet geweten .

[ Bericht 10% gewijzigd door Vivi op 12-02-2008 23:07:32 ]
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_56693924
Luuke was een toevalstreffer. Lief las iets verkeerd voor en zei Luuke. Ik stond onder de douche en wist dat dat 'm was. Ik heb wel getwijfeld of het "kon" , omdat het geen (bekende) naam was.
Lena vond ik altijd al mooi, vooral na het nummer van Acda en de Munnik. Die stond dan ook vrij snel op nummer 1. Na enige twijfel vanuit Lief uiteindelijk toch voor 100% zeker: Lena moest het zijn.

Beide namen vind ik nog steeds prachtig. Ze passen perfect bij het karakter van de kinderen. Als setje klinkt het als een kinderboek; precies zoals ik de 2 zussen bij elkaar vind horen.
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  dinsdag 12 februari 2008 @ 23:11:37 #3
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56693933
Toen F. en ik elkaar 1 dag kende kwam hij film bij mij kijken. Het werd 'Escape from Sobibor' en daarin speelt Rutger Hauer de rol van Alexander 'Sasha' Pechersky.
Toen hij in beeld kwam zei F. dat hij dat altijd al een leuke naam gevonden had voor een jongen. Hij had hem ooit gehoord/gezien als naam van een acteur.
De naam klikte gelijk bij mij. Waarom weet ik eigenlijk niet, maar het klopte. Mss ook stiekem wel een beetje door Rutger.

Op dat moment was 'Alexander' nog niet als 2e naam in beeld.
Dat hebben we pas bedacht toen ik zwanger was en bedachten dat we ons kindje 2 namen wilde geven. Ik heb toen Alexander geopperd omdat ik dat gewoon een hele mooie naam vind.
Later kwamen we achter de connectie tussende 2 namen, Sasha is een koosnaampje voor Alexander in Rusland en toen waren we er gelijk definitief uit.

De meisjesnaam las ik voor het eerst een paar jaar geleden bij een crew-collega hier ergens op FOK! en daar werd ik op slag verliefd op, echt een 'Ja natuurlijk noem je een dochter zo!'
En dat is altijd gebleven. F. was het daar gelukkig helemaal mee eens. Als 2e naam zouden we de naam van het doodgeboren dochtertje van vrienden gegeven hebben.

[ Bericht 8% gewijzigd door BE op 12-02-2008 23:17:14 ]
pi_56693979
Een vriendin van mij heeft maar liefst 8 voornamen

Door een kronkel in de hersenen van haar ouders, die er maar niet uitkwamen. 7 namen klinkt erg adel, maar het ironische is dat haar 1e Isabel is, zonder -lle op het einde.
  dinsdag 12 februari 2008 @ 23:15:19 #5
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_56694021
@Vivi : mijn lievelings boek, jeugdherinneringen!
Ga hem weer eens zien te lezen
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
  dinsdag 12 februari 2008 @ 23:15:31 #6
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56694027
Jouw verhaal zat idd nog vers in mijn hoofd BE
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 12 februari 2008 @ 23:18:30 #7
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_56694109
Simpel, leuk, klaar.
  dinsdag 12 februari 2008 @ 23:20:05 #8
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56694154
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 23:18 schreef Swetsenegger het volgende:
Simpel, leuk, klaar.
Maar waarom heb je van de honderden simpele leuke namen dan juist voor deze gekozen ?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 12 februari 2008 @ 23:22:21 #9
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_56694210
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 23:20 schreef Vivi het volgende:

[..]

Maar waarom heb je van de honderden simpele leuke namen dan juist voor deze gekozen ?
Omdat we die niet leuk vonden
Saskia had ik al jaaaaaaaaaaaren in mijn hoofd. We hebben in dit huishouden voor nog wel 5 meisjes leuke namen. Met jongetjes hebben we meer problemen.
  † In Memoriam † dinsdag 12 februari 2008 @ 23:54:08 #10
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_56694851
Lief en ik hebben elkaar leren kennen via een bijzonder muziekinstrument, de theremin. In de vroege geschiedenis van de theremin spelen twee vrouwen een belangrijke rol, Clara Rockmore en Lucie Bigelow Rosen. We dachten uiteraard aan hen toen we een meisjesnaam zochten, en waren het er direct over eens dat onze dochter Lucie zou heten. Vanwege de open klank, de betekenis (licht) en vanwege de bijzondere vrouw.
Onze Lucie's drie namen zijn ook vernoemingen naar zowel haar oma's en tantes als twee overgrootmoeders.
En we hebben goed gekozen. Lucie is inderdaad een stralend kind en ze zet zelf mijn theremin aan om er mee te spelen
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_56694897
Moet een leuk zicht zicht zijn zo een kleintje die met een theremin speelt.
  woensdag 13 februari 2008 @ 06:32:03 #12
24188 Belana
kloon van belana
pi_56696909
De naam van onze oudste zoon Liam kwamen we tegen toen ik 3 maanden in verwachting was en op een camping in zuid Frankrijk stonden, een stel met 2 kinderen: Kate en Liam. Prachtig vonden we dat meteen, zowel de meisjes als de jongensnaam en klaar waren we. Liam's 2e naam Francis is een vernoeming naar mijn doodgeboren zusje Frances. (het eerste kindje van mijn ouders)

De jongste, Ezra, zou "Ira" gaan heten (Aira, op zijn engels, van Ira Levin) en hoewel ik dat ook echt een prachtige naam vind, ben ik steeds bang geweest dat iedereen het verkeerd uit zou spreken. Het bleef maar malen in mijn hoofd. "Logan" is ook nog voorbij gekomen en weer afgekeurd.
Toen, in het namentopic hier op Fok, postte Vivi ineens een hele rij namen, waaronder Ezra.
Ik zag de naam staan en wist het meteen: dat is 'm!
Ik zei het tegen Nick en die voelde het ook
Ezra's 2e naam "Sebastian" is een vernoeming naar ons beste vriendje.
stormy waters...
sailin'
  woensdag 13 februari 2008 @ 06:34:03 #13
24188 Belana
kloon van belana
pi_56696914
leuk topic trouwens en wat een mooi verhaal van jou zelf vivi en eindelijk weet ik dan nu het hele verhaal achter Sasha
stormy waters...
sailin'
pi_56696989
Ik had al sinds mijn pubertijd de naam Damian in mijn hoofd (ik weet niet meer hoe ik er aan kwam want in die tijd kwam de naam nog niet veel voor bij mijn weten)
Toen ik jaren later zwanger werd kwam de naam dus weer langs en ik vond hem nog steeds mooi.
Mijn man heeft er toen Damon van gemaakt wat ik ook mooi vond/vind.

David is vernoemd naar een muzikant die wij bewonderen (David Eugene Edwards).
We twijfelde eerst wel ivm dezelfde voorletter maar zijn toch overstag gegaan omdat we het simpelweg een hele mooie naam vinden.

En waarom andere namen niet...ach, we hebben er nog een paar voorradig die we beide mooi genoeg vinden (jongensnamen welteverstaan, meisjesnamen was een stuk moeilijker voor ons). Uiteindelijk maak je gewoon een keuze.
pi_56697009
Eigenlijk geen idee meer hoe ik aan de eerste naam van mijn dochter ben gekomen. De 2de naam weet ik nog wel. Ik zocht een naam die mooi klonk bij de eerste naam en tegelijkertijd niet zo'n combinatie was die je heel vaak hoort. Ik reed op een goed moment met de tram door Amsterdam en was weer over de naam aan het nadenken toen ik langs een reclame poster reed waarop de naam heel groot stond en toen wist ik dat dit de goede combinatie was. Achteraf wel een beetje spijt dat ik haar 2de naam niet als roepnaam heb gebruikt. En erg jammer dat een collega van toen een maand later dezelfde naam gebruikte, daar ging mijn originaliteit.

Overigens vind ik een jongensnaam nog altijd moeilijk. Vroeger heb ik eigenlijk altijd maar 1 naam echt leuk gevonden voor een jongen. Helaas heb ik inmiddels een ex met die naam, dus die naam zal ik nooit meer kunnen gebruiken. Voor meisjes nog namen zat, haha
pi_56697071
Hier had ik giga veel namen in mijn hoofd zitten, op een gegeven moment, alle namen eens opgeschreven en de namen die ik niet mooi vond weer doorgestreept, en toen bleven er 2 jongens namen achter

Thijs en Steijn, ik zelf had heel erg Steijn in mijn hoofd, en M had Thijs.... en toen de kleine eenmaal bekend was na de bevalling dat het een jongen was, hem eens bekeken en toen wist ik het ook Thijs was het helemaal

Voor een meid was het simpel, was 1 naam en de 2de naam zou de naam van mijn overleden moeder geworden zijn, de naam voor een eventuele dochter zou Claudia geweest zijn, puur omdat we dat beide een hele mooie naam vonden
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_56697087
Ik had jaren Yaël in mijn hoofd, tot vlak voor de bevalling een hele goede vriendin van ons die naam koos voor haar dochtertje. Stel op sprong moesten we nog een andere naam gaan zoeken want dezelfde naam vonden we maar stom. Uiteindelijk is het door een ingeving van BE (die Yara opperde) Yana geworden Uiteindelijk zijn we daar ook heel blij mee, maar Yaël blijft toch knagen..
Mama van 2 stengeltjes!
..YANA..
..JAMIE..
pi_56697338
Hoe we precies aan Merlijn kwamen weet ik eigenlijk niet eens meer. We vonden beiden die naam erg mooi. Als tweede naam hebben we Rens, een afgeleide en vernoeming naar mijn opa Laurens. Of het nu een meisje of een jongen geweest zou zijn het zouden deze namen zijn geworden.

Voor een tweede kindje wilde wij de naam uit hetzelfde verhaal halen als waar Merlijn uit komt. Voor een meisje was dat erg vlug beslist Gwen. Het was helemaal goed. Anne is een vernoeming naar de oma van Magneet. Voor een jongen wisten we het niet zo goed, we hadden Arthur maar wilden als roepnaam Tuur gaan gebruiken. De tweede naam kwamen we niet aan uit. We waren op zoek naar een afgeleide van Hubertus, maar op een of andere manier pastte niet bij de eerste naam. Gelukkig was het een meisje. Was touwens ook het eerste wat ik zei toen we wisten dat het een meisje zou worden. Ze heeft in iedergeval mooie namen.
pi_56697383
Dat het bij ons Keltische/Gaelic/Ierse/Schotse namen zouden worden, stond al een tijdje vast. Komt waarschijnlijk door de achtergrond van Loena (Schotse voorouders van moeders kant) en de mijne (grootste deel van mijn familie is Engels, net als mijn achternaam). Toch wilden we dan wel namen die (in elk geval toen) niet veel voorkwamen.

Met Connor was het ook nog eens zo dat mijn neef zo heette, maar dat is meer een extraatje dan dat dat doorslaggevend was. Hun namen staan verder ook gewoon goed bij de achternaam (een Nederlandse naam staat gewoon niet). Voor een eventueel meisje (as if... , daar doe ik niet aan...) hadden we eigenlijk dezelfde overwegingen.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 13 februari 2008 @ 08:34:48 #20
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_56697445
Connor McLeod of the clan McLeod?

lijtk me trouwens moeilijk iets te verzinnen waar je geen associatie bij hebt
[KNE]-Mod
pi_56697467
Toen ik vorig jaar mijn verjaardag vierde, vroeg mijn(toen ernstig zieke) schoonvader wat ik voor mijn verjaardag wilde. Ik wilde een naambordje voor aan de deur.
Mijn schoonvader maakte een tegoedbon. Op de tegoedbon stonden de naam van mij en mijn man en daaronder had hij voor de grap een hele rits kindernamen geschreven.
Toen mijn schoonvader kort daarop overleed, en ik zwanger bleek, besloten we om een naam van die tegoedbon te nemen. We vonden Eva allebei erg mooi en zodoende.
Ik wilde haar ook wel naar hem (mn schoonvader) vernoemen, maar mijn man vond dat niet zo leuk. Ze had dan Paula geheten.
pi_56697469
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 07:38 schreef S_oepstengel het volgende:
Ik had jaren Yaël in mijn hoofd, tot vlak voor de bevalling een hele goede vriendin van ons die naam koos voor haar dochtertje. Stel op sprong moesten we nog een andere naam gaan zoeken want dezelfde naam vonden we maar stom. Uiteindelijk is het door een ingeving van BE (die Yara opperde) Yana geworden Uiteindelijk zijn we daar ook heel blij mee, maar Yaël blijft toch knagen..
Yael is die lelijke uit America's next top model
I feel kinda Locrian today
pi_56697505
Lucas en Detlef
I feel kinda Locrian today
  woensdag 13 februari 2008 @ 08:40:59 #24
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_56697515
Ik heb eigenlijk niet eens meer echt een idee hoe het ging bij ons.
We hebben lang voordat we kinderen wilden, een lijstje gemaakt met namen die we mooi vonden. Dat werd toen - heel flauw- een lijstje met alleen maar namen die ook 'dingen' zijn: Bloem, Muis, Berk, Bast, Storm (hahaha).... Eenmaal zwanger van de eerste, vonden we Muis toch zielig (echt? ) en Bloem truttig en hip. De enige naam die bleef staan was Storm. Eerst besloten dat we die naam sowieso zouden gebruiken, of het nu een meisje of een jongen was. Later was daar ineens de klassieker Maria die heel goed voelde. Zeker bij de achternaam (Morre). Het was gewoon een herbeleving van een oeroude naam en we waren er ineens heel zeker van dat dat 'm moest zijn. En het werd een meisje!

Storm bleef staan bij de tweede zwangerschap. Wel erg getwijfeld over Hugo en, iets minder, over Karel. Storm won, ondanks de achternaam haast (spreek maar eens uit: Storm Morre, klinkt als schorriemorrie. Maar jaaaaaa).
Voor een meisje hadden we Stella. 'Stella Morre' klinkt mooi en Maria en Stella horen van oorsprong ook wel bij elkaar (stella maris enzovoorts). Hoewel we dat niet eens een echt belangrijke overweging vonden.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_56697517
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 08:34 schreef ThE_ED het volgende:
Connor McLeod of the clan McLeod?

lijtk me trouwens moeilijk iets te verzinnen waar je geen associatie bij hebt
Nee, mijn neef is Engels (met een Ierse moeder, vandaar de naam waarschijnlijk). De familie van m'n vrouw heeft een andere naam.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_56697624
Hier had ik vroeger ook al zo'n idee van "dat wordt de meisjesnaam"… die overigens wel een paar keer veranderd is. Gitte vond ik dan toch dat niet meer en Sterre is even Stella geworden (mooie naam, al kan je dat weer beter niet doen in België waar één van de populairste pilsjes Stella Artois is )

Toen ik zwanger was gingen we op zoek naar een meisjesnaam…ik heb een voorkeur voor meisjesnamen die eindigen op –a, vriendlief niet. Hij kwam dan ook met de naam die ze nu draagt. Die had hij ooit ergens gehoord en erg mooi gevonden voor een dochter later. Ik vond hem ook wel mooi maar ik zou mezelf niet zijn als ik niet zou getwijfeld hebben tussen Linde, Lianne en Liande

Voor een jongen stond de naam al voor de zwangerschap vast. Daar ligt mijn voorkeur bij namen die eindigen op –as, dus ik suggereerde een paar namen aan mijn vriend. Hij vond Jonas wel leuk, en toen beseften we dat we dan een “traditie” verder zetten. Zowel de naam van mijn vriend, als die van zijn vader, als die van zijn grootvader beginnen met “jo-“. Sommigen zouden dat afgrijselijk vinden, wij vinden het eerder een soort vernoemen naar.

Een tweede meisjesnaam ligt ook al ‘vast’ (maar ja, dat dacht ik vroeger ook over Gitte en Sterre natuurlijk), daar was gewoon een klik mee toen ik hem tegenkwam.
pi_56697634
Ik ben al zo lang als ik me kan herinneren verliefd op Scandinavië dus de namen die voorbij kwamen waren eigenlijk bijna allemaal Scandinavisch(achtig). Een van de oppaskindjes toen ik 18 was heet Ronja en dit was zo'n draakje met een (leuk) eigen willetje dat ik meteen om was toen mijn zus de naam Ronja voorstelde.
De tweede naam Megan is de naam die mijn moeder aan al haar dochters heeft willen geven maar die ze nooit heeft genomen uit angst voor verkeerd uitspreken. Camille is een vernoeming naar mijn zus.

Voor een jongen hadden we in het begin van de zwangerschap Mika, maar toen we op verschillende echo's heel duidelijk hadden gezien dat het een meisje was hebben we niet verder gezocht. Als het toch een jongetje was geweest dan was het geen Mika geworden maar wat het dan wel zou zijn geweest.... Geen idee!
pi_56697856
Ik weet nog precies hoe wij aan de naam Damian gekomen zijn.

Het was vrij vroeg in de zwangerschap en wij waren nog helemaal niet bezig met de namen, nog nergens naar gezocht. Op een gegeven moment kregen we het dan toch over namen, maar op dat moment waren we eigenlijk meer aan het grappen over namen die het duidelijk niet zouden worden. Toen ineens kwam DE naam, Damian, voorbij in mijn hoofd en blijkbaar ook bij mijn vriend, want het was deze naam die we min of meer op hetzelfde moment naar elkaar uitspraken. (En deze was als enige dus wél serieus bedoeld.) Voor ons dus een speciaal moment en deze naam is dan ook nooit meer veranderd.
  woensdag 13 februari 2008 @ 09:29:52 #29
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_56698047
Wij wilden geen 'naam van nu'. Geen Fleur, geen Roos, geen Emma of Sophie. Geen Daan, geen Luuk, geen Mees. Wat we wel wilden wisten we nog niet. Zijn dus allebei met een namenboek en een kladblok gaan zitten schrijven. Uiteindelijk bleek dat we allebei de voorkeur gaven aan de 'jaren 80' namen. Onze generatie dus.

Vanaf daar zijn we verder gaan zoeken. Op mijn lijstje stond al snel Susannah, Mariska, Saskia, Chantal, Claudia, maar de voorkeur lag bij Jessica. Echter heeft mijn schoonzusje een zoontje genaamd Jesse. Dat vonden we te treffend. Na Jessica stond Susannah bovenaan. Bij manlief bleef er eigenlijk steeds maar 1 naam op zijn lijstje hangen. Suzanne. De 'z' vond ik te hard, mijn 'nah' vond hij te overdreven, dus kwamen we op Susanne.

Als proefdruk op het kaartje hadden we 2 namen laten drukken. We wilden haar 2 namen meegeven, maar over die 2e naam waren we het nog niet helemaal eens. Om toch een idee te krijgen hoe het er op het kaartje uit zou zien hebben we de 2e naam uit mijn rijtje er tijdelijk achter geplakt. Toen de proefdruk kwam vonden we het eigenlijk nog wel erg leuk staan ook samen. En zo was daar Susanne Chantal.

Voor een jongen had ik al eeuwen Tommie (ja idd zo voluit geschreven) in mijn hoofd. Officieel zou het op papier Thomas Daniël worden, maar roepnaam zou Tommie zijn. De associatie met Sesamstraat had ik er niet echt mee. Mocht er nu een zoontje komen hiero dan valt Tommie denk ik wel af. Suus heeft namelijk wél nu die sesamstraat associatie
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
pi_56698789
Wij hebben echt hele lijsten namen doorgewerkt. Op de meisjes lijst stonden al snel 4 namen die allemaal wel goed voelden. En waar we beide iets mee hadden. Het jongenslijstje is lang leeg gebleven, al stond Chris er al wel op met een vraagteken. Toen we met de 20weken echo hoorden dat het een jongetjes werd, moesten we opeens aan het andere lijstje gaan werken. Vernoemen leek ons leuk, maar niet als roepnaam. En Chris bleef ook nog steeds hangen. Chris John vonden we wat raar klinken, dus is het Christiaan John geworden. En Chris past ook gewoon goed bij de kleine.
We hebben ook gelet om het passen bij de achternaam, rare inititalen, niet uit te spreken voor het kind, en wat meer van die kleine dingetjes..
We hebben nog wel even getwijfeld omdat een vriend (die we niet zovaak zien) ook Kris heet, en voluit Christiaan johannes.
Maar hoe vaker wij de naam zeiden, hoe meer duidelijk werd dat dit DE naam was.
pi_56698943
Ik had al jaren de naam Mika in mijn hoofd. Vroeger was dat een naam die je bijna niet hoorde. Maar toen ik zwanger werd hoorden we die naam steeds meer. En dat vond ik dan weer niet leuk maar de naam Mika bleef wel steeds terug keren. Ik had ook al eens aan Mikael gedacht (broertje van mijn beste vriendin van vroeger heet zo) maar die naam was me eigenlijk te lang. Maar na een paar maand zei Kevin die naam nog ene keer en vond ik hem toch wel heel leuk. Mikale zijn tweede naam is Harm. Dat is omdat het aan de Kevins kant en mijn kant van de familie een tweede naam is. Dus was het een beetje vanzelf sprekend dat Mikael die naam ook mee zou krijgen.
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_56699037
Ik wilde al jarenlang een Emma. Echt al zo'n 15 jaar. Maar omdat het nu een hele populaire naam is ben ik uiteindelijk afgehaakt al blijft het echt een hele mooie naam. We hebben toen ik zwanger was ook besloten dat we geen naam op de top 10 zouden nemen. Gewoon om een wat originelere naam te hebben. Daardoor vielen al veel namen af die ik erg mooi vind: Sophie, Anna, Emma, Lucas

Uiteindelijk hebben we DE naam gevonden terwijl naar de tv zaten te kijken. Ik was nog niet zwanger en we waren er zelfs nog niet eens mee bezig om echt zwanger te worden toen er tijdens het zappen een Linde voorbij kwam in volgens mij Lingo (al zegt mijn vriend dat het in Baantjer was) . Mijn vriend was meteen verkocht, bij mij duurde het nog eventjes omdat ik twijfelde of het niet te 'hippie' was (zoiets als Bloem en Vlinder zeg maar). Maar achteraf ben ik er nog steeds heel blij mee!

Als jongensnaam hadden we eerst Jesper (Vernoeming naar de opa van mijn vriend die Jasper heette) maar daar zijn we later ook weer van teruggekomen omdat we 'm wel wat vergezocht vonden. We gaan 'm nu sowieso niet meer gebruiken want Linde en Jesper klinkt samen alsof je ze bij Ikea kunt kopen

De jongens naam die we wel hadden ga ik niet verklappen want je weet maar nooit
pi_56699135
Bij de eerst hebben we ook hele lijsten en boeken met namen doorgespit. Ik heb tijdens mijn zwangerschap een A4-tje neergelegd en daar schreven we allebei namen op die we leuk vonden. Een rijtje jongens- en meisjesnamen. En als we iets niet mooi vonden mocht je dat ook weer wegstrepen.
Uiteindelijk kwamen we op Morris Buck voor een jongen (vroegere vrienden van ons hebben een zoon die Buck heet en dat vonden we een leuke stoere tweede naam, passend bij Morris ) en Charley Mae voor een meisje. Niet wetende dat Morris en Charlie (?) in GTST voorkomen. Daar werd ik later op gewezen door LB

Dus voor een 2e was de naam Charley/Charlie geen optie meer.
Een jongen was waarschijnlijk iets met Dean geworden. En ik vond Liz heeeel erg leuk voor een meisje. Mijn vriend vond het uiteindelijk ook leuk maar wilde er wel een eigen draai aan geven en stelde voor om de Z in een S te veranderen. Lis dus. De 2e naam hebben we wel overgenomen van de eerste keer. Die vonden we allebei heel erg mooi maar niet als eerste naam.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  † In Memoriam † woensdag 13 februari 2008 @ 10:38:20 #34
43556 miss_dynastie
pi_56699165
quote:
Ik had jaren Yaël in mijn hoofd, tot vlak voor de bevalling een hele goede vriendin van ons die naam koos voor haar dochtertje.
Vriendin? Ik dacht je zus
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 08:40 schreef Sugar het volgende:
Voor een meisje hadden we Stella. 'Stella Morre' klinkt mooi en Maria en Stella horen van oorsprong ook wel bij elkaar (stella maris enzovoorts). Hoewel we dat niet eens een echt belangrijke overweging vonden.
Da's ook heel mooi
pi_56699171
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 10:30 schreef Stiemie het volgende:

bij Ikea kunt kopen
Mikael kan je ook bij de IKEA kopen
Liefde
pi_56699193
De naam van mijn dochter is n.a.v. een vermiste Duitse moeder en haar dochter Nora
Zelf had ik de naam Norah wel eens gezien en die vond ik net iets mooier en specialer.
Ikzelf ben namelijk tegen namen als Thomas en (S)Anne, enz. Daarvan zitter er straks al 5 in één klas

Goed Norah is het gebleven en ook geworden. Jongensnaam hadden we ook nl. Quinten. Aangezien de relatie al een tijdje over is ga ik die naam ook niet meer gebruiken. Ik en mijn nieuwe partner hebben al wel een aantal mooie namen gezien voor de toekomst.
♥ K, N, R en F ♥
  woensdag 13 februari 2008 @ 10:43:49 #37
35189 Troel
scherp en bot
pi_56699265
quote:
Huh? Er staat me bij dat het je zus was? Of is je zus ook een goede vriendin van je
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56699304
Ik denk dat Joran op dit moment iets minder populair is.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  woensdag 13 februari 2008 @ 10:49:29 #39
182621 JamesBrownie
Op veler verzoek
pi_56699374
Wij hebben best moeilijk moeten doen, want we waren het steeds niet eens.

De naam van onze eerste komt uit een stripboekenserie en is een elf, onze tweede dochter moest qua naam bij haar passen en dat werd ook een sprookjesfiguur, uit een film die we allebei heel mooi vonden.
Hoewel ze niet perse naar die figuren vernoemd zijn.

Verder wilden we namen die niet te lang waren, of te zoet klonken, een beetje stoer zeg maar.

Jongensnamen was helemaal een ramp, daar waren we bij de bevalling eigenlijk nog niet eens uit
I am wondering today in the sun on a boat to Dover
How it comes that I feel so high
When I ought to feel lower
pi_56699404
Ik heb jaren geleden gedroomd over de naam voor een dochtertje, en gisteren is gebleken op de echo dat het waarschijnlijk ook een meisje is.
Maar ik zeg er ook steeds bij, niets is zeker, ik weet dat een naam gevoelsmatig bij een kindje/mens moet passen, het moet kloppen, en als die kleine dan eindelijk daar is kan ik me voorstellen dat je ineens aan een heel andere naam denkt.

Zelf ben ik iig tevreden over mijn eigen naam; op de basisschool een keer moeten uitzoeken wat je naam betekend, hebreeuws; de dappere vrouwe, en ja, als ik naar mezelf kijk en de dingen die ik heb overwonnen in m'n leventje, die naam past bij me (En m'n gekozen nick ben ik ook tevree mee )
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
  woensdag 13 februari 2008 @ 10:53:54 #41
35189 Troel
scherp en bot
pi_56699443
Ruben stond al jaren op mijn lijstje, Bert heeft de derde naam erbij gezocht (toen nog tweede) en toen wilden we er na verloop van tijd nog een derde naam bij. Die kwam tussenin te staan.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 13 februari 2008 @ 10:54:12 #42
182621 JamesBrownie
Op veler verzoek
pi_56699446
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 10:30 schreef Stiemie het volgende:
Ik wilde al jarenlang een Emma. Echt al zo'n 15 jaar. Maar omdat het nu een hele populaire naam is ben ik uiteindelijk afgehaakt al blijft het echt een hele mooie naam. We hebben toen ik zwanger was ook besloten dat we geen naam op de top 10 zouden nemen. Gewoon om een wat originelere naam te hebben. Daardoor vielen al veel namen af die ik erg mooi vind: Sophie, Anna, Emma, Lucas
Ik vind Emma ook heel mooi, ik had altijd in mijn achterhoofd, als ik nog een meisje krijg, ooit, wordt het een Emma, maar aangezien mijn vriend geen kinderen meer wil, heb ik dat gewoon verteld tegen iedereen. Nu heet het dochtertje van mijn beste vriendin Emma, ook wel leuk, zij zei dat ze, toen ik de naam noemde eigenlijk gelijk wist dat ze hem zou gaan gebruiken als het een meisje was.
  woensdag 13 februari 2008 @ 11:19:31 #43
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56699966
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 10:49 schreef JamesBrownie het volgende:
Wij hebben best moeilijk moeten doen, want we waren het steeds niet eens.

De naam van onze eerste komt uit een stripboekenserie en is een elf, onze tweede dochter moest qua naam bij haar passen en dat werd ook een sprookjesfiguur, uit een film die we allebei heel mooi vonden.
Hoewel ze niet perse naar die figuren vernoemd zijn.

Verder wilden we namen die niet te lang waren, of te zoet klonken, een beetje stoer zeg maar.

Jongensnamen was helemaal een ramp, daar waren we bij de bevalling eigenlijk nog niet eens uit
Eh..het is misschien handig om de namen erbij te vermelden

Wat een leuk topic is dit geworden, enorm leuk om al die verhalen te lezen, en ook zo grappig dat de moeders van de kindjes wiens namen ik heel leuk vind ook andere namen op hun lijstje noemen die ook weer op mijn lijstje voorkwamen
pi_56700265
G zei al vroeg 'als ik ooit een zoon krijg wordt 't een Piet' (naar z'n overleden vader). ik moest eerst nogal aan 't idee wennen maar begon 't een steeds leukere naam te vinden. toen hij dan inderdaad geboren was, was ik telkens apetrots als ik de naam kon zeggen, ook al zag ik soms aan de reactie dat mensen 't maar een gekke naam vonden voor een baby. "gewoon Piet, P-I-E-T Piet??!" de andere opa vond 't ook leuk dat hij in de tweede naam ook vernoemd werd. Voor de meisjesnaam werd 't toen logisch om ook te vernoemen, dus dat bakende onze keuze aardig af. het werd Anna, naar mijn moeder, en de tweede naam naar de andere oma. Iedereen blij. en ik ben nog steeds heel tevreden met deze namen.
  woensdag 13 februari 2008 @ 11:35:03 #45
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_56700285
Leuk om te lezen dit allemaal.^O^

Léon ontstond toen ik in de auto onderweg was naar mijn werk. Evers staat/stond op en die had het over Leontien van Moorsel. Hij zei "ons Leon". En dat vond ik zo leuk klinken. Manlief gesms-ed en ik kreeg een kort en bondig 'dat is het' terug. Het streepje op de e hebben we nog wel toegevoegd voor de klank. 2e naam heeft bij hem altijd vast gestaan. Mijn eerste zoon zou vernoemd worden naar mijn overleden vader. Dat was de 2e naam dus. Maar we vonden het wel weer sneu dat mijn schoonvader dan niet vernoemd zou worden. Alsof hij niet meetelde ofzo. Dus zo ontstond de 3e naam.

Cas was manliefs favoriete naam. Ik was zelf helemaal gecharmeerd van Chris. En ik had er toch ook een heeeel klein beetje moeite mee, dat er hier op fok al een Cas rondliep. Maar Moussy heeft dat gevoel wel weggenomen. Maar nog neigde ik naar Chris. Daar had ik een beeld van een donkerharig (eentje die wel op zijn mama leek )jongentje voor me, een beetje frans. Maar mijn jongentje was een blakende oerhollandse baby en vanaf moment 1 wist ik dat dit Cas was. Dus pas toen hij echt geboren was is de naam gekozen. Zijn 2e naam is een samenvoegsel van de namen van de oma's. En zo hebben we dus een Léon Peter Manuel en een Cas Anthony.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_56700558
Leuk om te lezen.
Bij ons hangt er niet echt een verhaal aan vast. Die naam kwam gewoon al vrij snel nadat we een paar namen overliepen.
Ik vind namen leuk die eigenlijk heel gewoon zijn, maar desondanks niet veel voorkomen. En ik vond het ook belangrijk om me zowel een kindje als een volwassen man bij die naam voor te kunnen stellen.
pi_56700611
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 10:38 schreef MeNicole het volgende:

[..]

Mikael kan je ook bij de IKEA kopen
Ik heb twee Mikaels
  woensdag 13 februari 2008 @ 11:58:29 #48
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_56700681
Ik hou van korte namen, niet te apart, kind moet zelf naam ook kunnen spellen.
Mijn man en ik hebben toen ik zwanger was beide een lijstje gemakt met een top 5 van namen en bij beide stond Demi op nummer een, makkelijke keuze dus.
En het moest ook bij de achternaam passen, Dat is Denis ( spreek je uit als Dee-nis).
Demi Denis, dat klinkt wel lekker.

Voor de zwangerschap heb ik nooit echt 1 naam in mijn hoofd gehad omdat ik er nooit echt zo mee bezig was.

[ Bericht 10% gewijzigd door KD-fotografie op 13-02-2008 12:05:53 ]
  woensdag 13 februari 2008 @ 12:08:14 #49
182621 JamesBrownie
Op veler verzoek
pi_56700817
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 11:19 schreef Vivi het volgende:

[..]

Eh..het is misschien handig om de namen erbij te vermelden

Wat een leuk topic is dit geworden, enorm leuk om al die verhalen te lezen, en ook zo grappig dat de moeders van de kindjes wiens namen ik heel leuk vind ook andere namen op hun lijstje noemen die ook weer op mijn lijstje voorkwamen
Nee, dat doe ik bewust niet.

Maar het maakt natuurlijk voor het verhaal ook niet zoveel uit.
pi_56701009
Leuk topic Vivi!

Al sinds de middeleeuwen verkondigde ik dat mijn zoon Gabriel zou gaan heten, maar toen ik eindelijk zwanger was vond ik de naam opeens te plechtig, te 'bijbels' op de een of andere manier. Aangezien ikzelf nooit echt van Nederlandse namen heb gehouden en mijn man Amerikaans is was het gelijk wel duidelijk dat we het in de Engels/Amerikaanse hoek zouden zoeken.

Colin, Liam, Leon, Ryan en Sean passeerden de revue, maar we konden het niet helemaal eens worden, het was het allemaal net niet. Ik wilde Ryan, maar dat was te populair volgens manlief en hij wilde Sean, wat ik weer niet wilde omdat dat in Nederland "sjon" zou worden. Wel wisten we dat Gabriel toch echt de 2e naam moest worden en eigenlijk paste daar vanaf het begin voor ons gevoel maar 1 naam bij: Ethan (de sterke/krachtige)

2 oorspronkelijk Hebreeuwse namen en alhoewel wij niet gelovig zijn, voelde die combinatie gewoon heel erg goed, ook vanwege de positieve achtergrond/betekenis van beide namen (Ik weet hoe zweverig het klinkt en zo ben ik eigenlijk normaal nooit, maar ik had/heb er echt een emo-klik bij )

En nu ben ik nog steeds heel erg blij met de namen, ook al hebben sommige mensen er een handje van om vrolijk Ee-tan Gaa-briejel te blijven zeggen. Ach ja.. can't win 'em all
Thoughts arrive like butterflies.
Red de zeehond!
pi_56701034
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 11:54 schreef owlet het volgende:

[..]

Ik heb twee Mikaels
Ikke ook. Eentje lopend en eentje waar mijn pc op staat
Liefde
pi_56701199
Een broer van de vriend van mijn zwager jaja erg vaag die heet Maarten.
We hebben totaal geen kontakt met hem en heb hem ooit jaren terug een keer gezien.
Ineens dacht ik aan die naam en ik vond hem krachtig, stoer en vooral simpel.
We wilden een naam die makkelijk was en als ze je naam vragen dat je hem niet hoeft te spellen omdat het voor zich spreekt hoe je hem schrijft.

Ook is hij zo ver wij weten de aller 1ste Maarten in de familie en dat vinden wij ook leuk.
Ook geen 2de naam gewoon simpel Maarten
Zeggen ze Maarten dan weet de familie meteen dat dat onze zoon is
pi_56701209
Ik heb met mn vrouw eerst en paar wekenlang ruzie gehad over haar idee voor een jongensnaam, onze voorkeur op dat punt, alhoewel we beide graag een korte eenlettergrepige naam hadden liepen enorm uit elkaar...

Toen de stemming wrkelijk beide geweldadig begon te worden kregen we de uitslag van de vruchtwaterpunctie waaruit bleek dat het een meisje zou worden, godzijdank...
kort ervoor hadden we 'Tea with Mussolini' gezien waarin Judi Dench een van de hoofdrollen speelde en die naam in de aftiteling was mn vrouw opgevallen en eigenlijk vanaf het moment dat ze hem als mogelijke naam noemde een voltreffer.

Mn eerste dochter heet dus Judi (enkel spreken we het wel eerder 'frans' uit, dus met een zachte 'j', en niet zo'n lelijk engelse 'dj')

Mn tweede dochter heet Camille, eigenlijk van en veelvoud van personen, zowel Camille Saint-Saens (van wie we kort voor de geboorte Carnivaux des Animaux gezien hadden) en Camille Claudel (een beeldhouwster, geliefde van Rodin, met een enigszins tragische levensloop)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 13 februari 2008 @ 12:38:11 #54
35189 Troel
scherp en bot
pi_56701384
Uitgesproken als Camiejje of als Kamille?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56701673
Erg leuk om al die verhalen te lezen!

Ooit eind jaren 70 werkte ik als gezinsverzorgende in veel gezinnen, en kwam veel leuke namen tegen.
Maar bij eentje had ik een echte 'klik'. Het was dan ook een erg leuk jongetje
Bij de eerste zwangerschap stond die gewoon als enige met stip bovenaan.
Quint (geboren april '84)
Nu moest ik nog mijn toekomstige man zien te overtuigen, maar dat is eigenlijk nooit een issue geweest, die vond de naam ook meteen leuk
Voor een meisje had ik Bonnie, en nu denk ik wel eens qua naam, gelukkig is het een Quint geworden

2e zwangerschap had ik voor een jongetje én voor een meisje dezelfde naam ; Jamie, gewoon ergens een keer gehoord in een film geloof ik en het werd een meisje... (aug '85)

Bij de 3e zw.schap was het weer lastig hoor, meisjesnamen die engels klinken vonden we erg leuk, dus we hadden Kady (iers) bovenaan staan. De jongensnaam wilde maar niet komen
Tot we met Quint sesamstraat keken, en we ineens allebei de naam Frank naar boven kregen..
En zo werd in feb '87 Frank geboren

2e namen hebben we het nooit echt over gehad, ik vind het geen meerwaarde geven of zo, je gebruikt hem toch niet is mijn ervaring

Leuk topic Vivi
pi_56701677
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 10:43 schreef Troel het volgende:

[..]

Huh? Er staat me bij dat het je zus was? Of is je zus ook een goede vriendin van je
Het is m'n halfzus eigenlijk, maar ik zie haar dus meer als goede vriendin Ik dacht dat ik haar op het forum als goede vriendin had beschreven, maar blijkbaar heb ik toch zus gezegd. Lekker verwarrend. Nouja.. iniedergeval, ze staat te dichtbij
Mama van 2 stengeltjes!
..YANA..
..JAMIE..
pi_56701741
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 12:38 schreef Troel het volgende:
Uitgesproken als Camiejje of als Kamille?
ligt eraan of ik dr knuffel (dan camieje) of dr boos terugroep (dan een luid 'Kamiel!)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 13 februari 2008 @ 13:02:07 #58
182621 JamesBrownie
Op veler verzoek
pi_56701850
2e namen hebben ze trouwens ook, de oudste is vernoemd naar mijn zusje, de jongste naar mmijn moeder.

Ik heb gevraagd of mijn vriend ze niet wilde vernoemen naar zijn ouders ofzo, maar hij zag daar de meerwaarde niet van.
  woensdag 13 februari 2008 @ 13:07:16 #59
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56701945
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 12:53 schreef Bluezz het volgende:
Erg leuk om al die verhalen te lezen!

Ooit eind jaren 70 werkte ik als gezinsverzorgende in veel gezinnen, en kwam veel leuke namen tegen.
Maar bij eentje had ik een echte 'klik'. Het was dan ook een erg leuk jongetje
Bij de eerste zwangerschap stond die gewoon als enige met stip bovenaan.
Quint (geboren april '84)

Leuk topic Vivi
Mocht hier oooooooit nog een broertje komen dan staat Quinn of Quint ook momenteel op 1 als naam . Erg leuke en krachtige naam vind ik, en het combineert ook goed met "Dean" .

Oh, en dit topic moet eigenlijk een vaste stop worden na "Z&G" "bevallingsverhalen" en de verplichte gang naar het stadhuis
pi_56701946
Zo lang heb ik geroepen: als ik ooit een meisje krijg noem ik haar Iris....
vind ik zo'n mooie naam.....
maar waar een kindje wordt geknutseld zijn 2 mensen aanwezig....(meestal dan)
en mijn vriend vond Iris geen leuke naam, hij vond het maar een naam voor een oma

Op een gegeven moment was ik dus zwanger, en las ik een tijdschrift, daarin kwam de naam Meike voor. Ik vond het meteen een mooie naam, en mijn vriend vond het ook een geweldige naam.
Op het eind twijfelde ik weer.... is Britt niet mooier???
Gelukkig was mijn vriend heel resoluut.....Meike moest het zijn!

En dat is ze geworden, Meike, ons kleine prinsesje
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
  † In Memoriam † woensdag 13 februari 2008 @ 13:09:56 #61
7074 moussy
kuttekop
pi_56701994
Ik weet nog dat dutch het vertelde van de naam Cas. Was best bijzonder, iemand die de naam Cas net zo leuk vond zoals wij het vonden

Van René liepen wij er toevallig al jaren mee, beide al vanaf onze kindertijd, dus dat was gewoon simpel. De tweede naam vonden we er gewoon leuk bij en mijn moeder, oma en ik hebben als tweede naam een A-naam (ik heb 4 namen trouwens) dus hebben we er Anne achteraan geplakt

Toen kwam er nog 1... dat werd toch even moeilijker. In eerste instantie hadden we Daan als het een jongen zou worden. Maar alle Daan-jongetje die ik om me heen zag hadden iets 'zieligs' en van ons DNA-tje wisten we al dat ie sowieso zielig zou zijn. Op een gegeven moment kwam Peet thuis van zijn werk en vertelde iets met naam. Die naam is bij mij heel erg blijven hangen en ik ben gaan zoeken naar de betekenis; sterkte en kracht. Toen waren we er uit, het moest een Mink worden, sterkte en kracht, want dat had ie nodig en de naam vond ik ook echt geweldig.

Voor nummero 3 kwamen we er niet echt uit, we hadden de leukste namen al gehad.. Toen we uit het VU naar huis reden, waar we net te horen hadden gekregen dat alles er op en er aan zat én dat het een jongetje was hoorden we de naam Cas op de radio, dat is het dus ook geworden, we hebben geen moment meer getwijfeld.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  woensdag 13 februari 2008 @ 13:58:16 #62
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_56703209
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 08:41 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee, mijn neef is Engels (met een Ierse moeder, vandaar de naam waarschijnlijk). De familie van m'n vrouw heeft een andere naam.
Hehe, hoewel ik gelijk aan Highlander moet denken vind ik Connor wel een leuke naam hoor.

Ik heb zelf trouwens een Nederlandse achternaam en een Hongaarse voornaam, krijg je wel vaak vragen over hoe dat nou zit. Talen mixen is dus zoals je zegt toch op zijn minst opvallend.
[KNE]-Mod
  woensdag 13 februari 2008 @ 14:06:55 #63
37367 Memmel
Beppie, gekke meid.
pi_56703397
Leuk om al die verhalen te lezen!

Bij ons stond eigenlijk al lang voordat we met kinderen bezig waren vast dat een meisje Anna moest gaan heten. Mijn oma heette zo en ik heb (nog altijd) veel verdriet dat ze er niet meer is. Handige bijkomstigheid is dat ons beider vaders Johan (Hans) heten en mijn man ook. Dus lag Johanna (roepnaam Anna) wel errug voor de hand. Tweede naam Antonia naar mijn moeder, derde naam Maria naar mijn schoonmoeder.

Verder een voor ons mooi emotioneel feitje: Anna is een Romeinse naam en was de naam van de dochter van Koningin Dido, koningin van Carthago (wat nu Tunesie is). Toen mijn schoonouders naar Tunesie gingen om mijn man te adopteren verbleven ze in het Reine Didon hotel. Vond ik een mooi cirkeltje dat weer rond is. Oja en de officiële naam van onze hond is ook Dido, maar da's toeval (en we noemen haar Luna - lang verhaal en niet voor hier).

Voor wat betreft een jongensnaam had ik graag Ian of Sean gehad (respectievelijk Iers en Schots voor Johan), maar dat vond mijn man niets. Hugo heeft ook op het lijstje gestaan. Nu hebben we een naam voor als er ooit een tweede komt, maar ik heb nog mijn twijfels omdat het wel een naam is die je niet vaak hoort en waar een hoop discussie over kan komen. Tja, zo zit ik dan weer in elkaar...
Cavia's zijn geen varkentjes en ze komen niet uit Guinea. Waarom cavia's dan toch als 'biggetjes' werden betiteld is onzeker maar dit heeft waarschijnlijk te maken met de piepende en knorrende geluiden die ze frequent maken.
pi_56703474
Oja, hier bleek een maand of 2 terug dat Chris een naam is die heel erg vroeg in de familie van mijn vriend al gebruikt werd en later dus niet meer. Dus heel toevallig is nu de naam Chris+familienaam weer bijeen.. Vond ik ook wel bijzonder..
pi_56703662
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 13:07 schreef Vivi het volgende:

Mocht hier oooooooit nog een broertje komen dan staat Quinn of Quint ook momenteel op 1 als naam . Erg leuke en krachtige naam vind ik, en het combineert ook goed met "Dean" .
Dean is ook erg leuk, ons neefje heet zo
Even een detail over Quint en namen.... sinds hij in Australië woont, werkt en schoolt, heeft ie zich laten dopen en gaat nu als Elia (genoemd naar een profeet) door het leven.
Zijtak voor dit topic, want hoe lastig is dát, als ze later om wat voor reden dan ook, toch anders willen gaan heten?
  woensdag 13 februari 2008 @ 14:55:10 #66
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56704354
Dat laatste was dus voor mij een reden voor een 2e naam. Als hij de eerste echt helemaal niks vind kan hij nog kijke of hij uit Alexander nog wat maken kan. Dat geeft toch weer 3 opties.
Mijn moeder is ooit zelf ook over gegaan op haar 2e naam en mss zijn haar kleinkinderen wel net zo eigenwijs.
pi_56706170
Wij vonden allebei Mirte al een tjid voor de zwangerschap een erg mooie naam, we hadden al besloten dat als we ooit een meisje zouden krijgen, ze Mirte zou gaan heten.
We hebben nog wel even gestoeid met de schrijfwijze. Of het Myrthe of Mirte moest worden.
Schrijftechnisch hadden we misschien meter voor Myrthe kunnen kiezen, want men schrijft het vaak automatisch al zo dus je blijft toch aan het uitleggen hoe je het schrijft .
Maar op haar groep op t KDV zitten 2 Myrthe's, dus dan is Mirte toch wel handig .
Fake it till you make it...
pi_56706771
Ik vind korte jongensnamen mooi
Als de papa niet had meegekozen, had ie Job geheten
Maar dat vond hij niet mooi, dus heb ik daarna Max gezegd en dat vond ie wel mooi.
Verder vond ik Sem, Sam, Alex Cas enzovoorts ook allemaal mooi.

meisjesnaam zou sterre geweest zijn.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_56706883
quote:
...
Tot we met Quint sesamstraat keken, en we ineens allebei de naam Frank naar boven kregen..
En zo werd in feb '87 Frank geboren
Mooie naam... je zal maar zo heten
♥ K, N, R en F ♥
pi_56707681
pi_56708488
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 09:29 schreef Ireth het volgende:
Wij wilden geen 'naam van nu'. Geen Fleur, geen Roos, geen Emma of Sophie.
<knip>
Op mijn lijstje stond al snel Susannah, Mariska, Saskia, Chantal, Claudia, maar de voorkeur lag bij Jessica.
Grappig! In 'mijn tijd' waren juist de namen die je op je lijstje had staan superpopulair, en was 'Roos' nogal uniek.
quote:

2e zwangerschap had ik voor een jongetje én voor een meisje dezelfde naam ; Jamie, gewoon ergens een keer gehoord in een film geloof ik en het werd een meisje... (aug '85)
Ik vind Jamie zó'n leuke naam he... Lief en stoer.
Maar Bonnie... Bluezz...

Mijn vader is overleden toen ik 3 jaar was. Ik wilde mijn kind heel graag naar hem vernoemen. J was het daarmee eens. Toen we wisten dat het een jongetje werd waren we er zó over uit. Mijn familie wist van de vernoeming en dacht dat het Geert, Gerard of Gerrit zou worden! Maar we hebben niet naar de voornaam, maar naar de achternaam vernoemd. Even hebben we over 'Thijs' gedacht. Ik heb ooit een Thijs in de klas gehad en die noemde ik altijd liefkozend 'Thieske'. Binnen twee minuten waren we erover uit. Thies. Stoer, maar ook lief. De tweede naam is naar J's vader (familienaam) en de derde naam naar een oom van me die me heel dierbaar is.

Als Thies een meid was, had hij Isabel geheten. Ik vind dat zo'n geweldige naam! Al heel lang. J vond het gelukkig ook een mooie naam (het deed hem denken aan 'rebels', dat sprak hem aan ).
Heel vroeger wilde ik een dochter Gerda noemen, daarna werd José favoriet, toen is het een hele poos Rachel geweest en daarna dus Isabel. Tja, smaak kan blijkbaar ernstig fluctueren.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_56708577
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 18:23 schreef Moonah het volgende:

Heel vroeger wilde ik een dochter Gerda noemen, daarna werd José favoriet, toen is het een hele poos Rachel geweest en daarna dus Isabel. Tja, smaak kan blijkbaar ernstig fluctueren.
pi_56708832
Aron Marick waren we al toen we zwanger probeerden te worden uit.
De opa's heten Alfons en Ronnie dus hebben we de letters van die namen gecombineert vandaar ook de enkele A aan het begin.

Marick was een grapje ... Mijn man heet Patrick en mijn achternaam begint met Ma en ik heb altijd gezegt de eerste zoon wil ik of vernoemen naar de vader.. of hij krijgt mijn achternaam ... nou ja ik heb nu een beetje van alle twee
Wie gebreken ziet aan het mijne, ga naar huis en bekijk de zijne.
Ziet hij daar dan geen gebreken, mag hij van het mijne spreken.
  woensdag 13 februari 2008 @ 18:47:09 #74
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56708878
Mijn pop heette vroeger Lieke, prachtige naam vond ik dat.
Pas veel later legde ik de link met mijn Tante Liek. Zo gek dat ik dat als kind als 2 verschillende namen zag.
pi_56708900
Ik heb 2 voornamen en ik gebruik er maar 1. En elke keer als mijn moeder mij maar een naam hoort gebruiken zegt ze altijd: "zo heb ik je niet genoemd!"
  woensdag 13 februari 2008 @ 18:57:46 #76
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56709070
Maar dat kan ik me ook wel voorstellen. Als ik mijn dochter 'Anna Marie' genoemd zou hebben zou ik het ook niet zo heel leuk vinden als zij, en anderen, haar Anna zouden noemen. Althans, je hebt toch niet voor niets voor die dubbele naam gekozen op enig moment.
Alleen... zou je moeder het ook wel kunnen respecteren van jou als jij er voor kiest om er maar 1 te voeren.
  woensdag 13 februari 2008 @ 19:03:52 #77
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_56709216
Tsja, maar dat krijg je toch, iemand die Patricia heet wordt ook al snel patries genoemd. Michael wordt Mike, etc. (Sowieso is natuurlijk vaak de roepnaam anders dan de doopnamen)
[KNE]-Mod
pi_56709266
Ja maar het zijn geen doopnamen, het is wat BE zei, eendubbele voornaam.
Nouja, zij (en mijn familie in Spanje) zijn de enigen die me bij mn volledige naam noemen.
Ik begrijp haar wel hoor... en zij mij ook.... denk ik...
  woensdag 13 februari 2008 @ 19:10:48 #79
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_56709393
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 19:05 schreef amaranta het volgende:
Ja maar het zijn geen doopnamen, het is wat BE zei, eendubbele voornaam.
Ja, dat begrijp ik, was eigenlijk meer bedoeld als aanvulling omdat veel mensen al verwachten dat hun Michael, Mike genoemd gaat worden vangen ze dat zo op. In Spanje zijn dubbele voornamen volgens mij sowieso wel gebruikelijker?

Bij dubbele voornamen heb je natuurlijk heel gauw dat er maar een naam gebruikt gaat worden. (Of de bekende afkortingen bij jongens, GJ, JP, etc.) Maar volgens mij wordt bijna elke naam langer dan 1 of 2 lettergrepen wel afgekort in het gebruik.
[KNE]-Mod
  woensdag 13 februari 2008 @ 19:12:42 #80
35189 Troel
scherp en bot
pi_56709439
Zo ben ik heel vaak Frederique in plaats van Frédérique
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 13 februari 2008 @ 19:15:23 #81
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_56709515
Ach, mij noemen veel mensen Ed ipv Gyurka, dat kan ook nog.

Weet niet hoe ik mijn kinderen zou willen noemen, wel een Nederlandse naam denk ik, maar misschien iets Finoegrisch wat ook Nederlands klinkt, ofzo.
[KNE]-Mod
  woensdag 13 februari 2008 @ 19:15:55 #82
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_56709525
Eli is vernoemd naar mijn (overleden) moeder. Haar naam was Marion Elisabeth. Nu hadden we ook iets kunnen gaan kunstelen met marion => mario, ramon, ron (niet eens aan gedacht ), maar dat vonden we allemaal niet leuk. En omdat we een redelijk onmogelijke achternaam hebben, wilde ik een korte voornaam. Ik moet me altijd drie keer voorstellen, en dat wil ik mijn kind niet aandoen. We hadden een tweede naam (jedidja) eigenlijk uit het woordenboek, omdat het een mooie naam is. PR wilde deze eigenlijk al eerste naam, maar ik heb hem kunnen overtuigen dat eli praktischer is. en de derde naam is een verwijzing naar een overleden oom.

En idd, ik vind ook dat men van Z&G ook hier moet melden voordat ze naar het babietjesstopic gaan
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  woensdag 13 februari 2008 @ 19:18:23 #83
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56709600
Moonah! "Gerda" ?!
  woensdag 13 februari 2008 @ 19:18:28 #84
20436 Jambo
Hakuna Matata
pi_56709604
Namen uitzoeken was hier een crime!
Mijn ex was ervan overtuigd dat we een meisje zouden krijgen en kwam met namen als José, Christy en Christine op de proppen. Totaal niet mijn smaak. Op een gegeven moment kwamen we op een naam die we beiden mooi vonden: Romy. We hadden die naam nog geen 2 weken in ons hoofd of zijn nichtje bevalt van een dochter en noemt haar Romy. Konden we weer opnieuw beginnen! Uiteindelijk werden we het eens over de naam Jill voor een meisje.

Over een jongensnaam hadden we nog niet echt nagedacht. Ik vond Milan erg leuk, maar ex wilde zijn kind niet naar een voetbalclub noemen. Toen na een pretecho bleek dat we een jongetje zouden krijgen liet hij de naam Melvin vallen. Dat was eigenlijk de eerste naam waarmee hij kwam waar ik niet afwijzend tegenover stond. En zo is het dus Melvin geworden. Een naam waar ik nu nog steeds blij mee ben.
Ik word er wel es mismoedig van dat ik, wat ik voel, niet zeggen kan. (Toon Hermans)
  woensdag 13 februari 2008 @ 19:19:27 #85
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56709633
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 19:15 schreef DaviniaHR het volgende:
Eli is vernoemd naar mijn (overleden) moeder. Haar naam was Marion Elisabeth. Nu hadden we ook iets kunnen gaan kunstelen met marion => mario, ramon, ron (niet eens aan gedacht ), maar dat vonden we allemaal niet leuk. En omdat we een redelijk onmogelijke achternaam hebben, wilde ik een korte voornaam. Ik moet me altijd drie keer voorstellen, en dat wil ik mijn kind niet aandoen. We hadden een tweede naam (jedidja) eigenlijk uit het woordenboek, omdat het een mooie naam is. PR wilde deze eigenlijk al eerste naam, maar ik heb hem kunnen overtuigen dat eli praktischer is. en de derde naam is een verwijzing naar een overleden oom.

En idd, ik vind ook dat men van Z&G ook hier moet melden voordat ze naar het babietjesstopic gaan
Eli vind ik een prachtige naam. Net als "Levi".
pi_56709790
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 18:23 schreef Moonah het volgende:
Als Thies een meid was, had hij Isabel geheten. Ik vind dat zo'n geweldige naam!
Daar ben ik het helemaal mee eens

maar Gerda
en Jose

woensdag 13 februari 2008 @ 19:54:47 #87
108648 cattie
lieve moeder
pi_56710521
Wij waren er qua namen snel uit, we hebben ongeveer dezelfde smaak. Ive vond ik in een namenboek en vond ik direct leuk en mijn man ook. Geen spannend verhaal dus. Zijn tweede naam Lucas is een vernoeming aan vaders kant en zijn derde naam, Tone, is een vernoeming naar mijn opa, Antonius, die vaak To(o)ne werd genoemd. Leuk vind ik ook dat mijn broertje ook naar mijn opa vernoemd is en als roepnaam eigenlijk Tonnie heeft, maar vaak Tone wordt genoemd. En zo werd het Ive Lucas Tone.

Als Ive een meisje was geweest, had zij als eerste naam Jenthe gekregen. Tijdens mijn zwangerschap had ik een droom waarin ik een meisje kreeg dat Jenthe heette. Ik was direct weg van die naam en mijn man ook. De vernoemnamen voor een meisje geef ik niet, want die gaan we als we ooit een meisje krijgen waarschijnlijk nog wel gebruiken.

Leuk om al die verhalen te lezen!
pi_56710997
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 19:10 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Ja, dat begrijp ik, was eigenlijk meer bedoeld als aanvulling omdat veel mensen al verwachten dat hun Michael, Mike genoemd gaat worden vangen ze dat zo op. In Spanje zijn dubbele voornamen volgens mij sowieso wel gebruikelijker?

Bij dubbele voornamen heb je natuurlijk heel gauw dat er maar een naam gebruikt gaat worden. (Of de bekende afkortingen bij jongens, GJ, JP, etc.) Maar volgens mij wordt bijna elke naam langer dan 1 of 2 lettergrepen wel afgekort in het gebruik.
daarom heet eva gewoon alleen eva
  woensdag 13 februari 2008 @ 20:10:15 #89
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_56711001
Toen ik zwanger was begon ik te zoeken naar een naam welke te maken had met vuur of vurig en ik hou van namen die ver terug gaan in de tijd, geloof ik. Zo kwam ik al vrij vlot ergens uit een slag bij huppeldepup Friesland Boppe! uit het jaar 1134 o.i.d. een Brent tegen. De betekenis van Brent is vurig en dwars. Die naam viel lekker bij mijn vriend en mij en als we het over de baby hadden gebruikten we soms al zijn naam.
Enkele weken later las ik in een namenboek dat het ook 'zoon van een Koning' betekende en toen wist ik het 100% zeker. Dat moest het worden want het paste als een puzzelstukje. De naam van mijn vriend betekent 'Koning'.

Voor een meisje zou het Elisabeth Beaudine geworden zijn. Met als roepnaam: Lizzy Bo
I'm so glamourous I piss glitter!
  woensdag 13 februari 2008 @ 20:12:17 #90
108648 cattie
lieve moeder
pi_56711061
Beaudine, waar komt dat vandaan Rockabella? Een mooie, statige naam, maar ik heb er nog nooit van gehoord.
Brent vind ik ook een mooie, stoere naam!
  woensdag 13 februari 2008 @ 20:21:33 #91
190853 RockabeIIa
pi_56711367
cattie, ik denk dat ik het uit een boek heb, van heeeeeeeeeeeel lang geleden. Ik ken verder niemand die zo heet.
't Past trouwens ook erg goed bij Ive. Vind je niet?
Mochten we ooit een klein meiske krijgen dan zal het geen Elisabeth meer worden maar Beaudine vind ik wel heel erg mooi bij Brent.
pi_56711382
leuke verhalen hier!

voor ons stond (en dus nogsteeds) de jongensnaam al vast vóór we wisten dat ilse een meisje zou zijn
De naam namelijk tegengekomen op de puppy-cursus met de hond!
De meisjesnaam daarna hebben we beetje in dezelfde klank gezocht, heel saai gewoon met een namenboek en extra op namen letten in de krant etc.

nu dus weer zoekende naar een meisjesnaam,
waar ongetwijfeld óf een "L" "s" "i" in voor gaat komen....
  woensdag 13 februari 2008 @ 20:23:23 #93
190853 RockabeIIa
pi_56711419
Marit: Leslie, case solved! Next!
  woensdag 13 februari 2008 @ 20:30:19 #94
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56711624
Leuk verhaal Rocka
  woensdag 13 februari 2008 @ 20:32:23 #95
190853 RockabeIIa
pi_56711680
Ja, ik dacht ik laat mijn lijstje 'oudere' namen maar voor wat het is... Anders gaat niemand me ooit nog serieus nemen!
pi_56711690
Lizzy Bo
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_56711716
Leuk topic, echt leuk om te lezen allemaal

We hadden nog niet echt over namen nagedacht, toen mijn zus een rijtje namen opnoemde, waaronder de naam Tijmen. Ik vond het meteen een leuke naam, en Micha ook, dus dat was hem! Maar blijkbaar had ik iets te enthousiast gereageerd naar mijn zus, en ze had al snel geraden dat het Tijmen was. Hoewel we dat nooit bevestigd hebben. Mijn zus vertelde aan iedereen die het maar horen wilde dat zij dacht dat het Tijmen zou worden. De lol was er al snel af...

Dus ging ik nadenken over een andere naam. Op een gegeven moment was ik een tijdschrijft aan het lezen en daar kwam ik een naam tegen, iets als Noël ofzow. Ik vond het wel leuk, maar het was hem net niet. Uiteindelijk kwam ik op Noah. Die Micha gelukkig ook meteen mooi vond.

Tijmen vonden we desondanks nog steeds een mooie naam, dus besloten we beide namen te geven. Mijn voornaam begint met een T en mijn achternaam met een N. Dus hebben we gekozen voor de volgorde Tijmen Noah, zodat de initialen van zijn voornamen hetzelfde zijn als mijn initialen (ik heb maar één voornaam), aangezien ik eigenlijk wilde dat Noah mijn achternaam zou krijgen. Dat T. N. maakte het voor mij helemaal af
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  woensdag 13 februari 2008 @ 20:33:43 #98
108648 cattie
lieve moeder
pi_56711722
Of Lis Marit!

Beaudine ga ik er never nooit niet doorheen krijgen bij mijn man. Ik probeer hem nu al bepaalde namen aan te praten, maar hij wil er pas serieus op in gaan als ik zwanger ben.

De vernoemnamen voor een tweede zijn al wel vrij duidelijk, de eerste namen nog niet. Ik zou wel graag iets met een diepere betekenis willen ipv "gevonden in een boekje". Maar daar moet ik maar net tegen aan lopen.

Texelonia, niet leuk van je zus om die naam zo rond te gaan roepen. Maar mooi opgelost!
  woensdag 13 februari 2008 @ 20:35:11 #99
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56711763
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 20:32 schreef RockabeIIa het volgende:
Ja, ik dacht ik laat mijn lijstje 'oudere' namen maar voor wat het is... Anders gaat niemand me ooit nog serieus nemen!
Die heb je pas nog verteld hoor
  woensdag 13 februari 2008 @ 20:38:43 #100
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_56711856
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 10:45 schreef Lucille het volgende:
Ik denk dat Joran op dit moment iets minder populair is.
Ja al dat negatieve media gedoe rondom Joran vind ik wel jammer, want eigenlijk vind ik het wel een mooie naam
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')