abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 februari 2008 @ 22:56:00 #1
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56693507
Wie regelmatig een blik werpt in het namentopic ziet dat voorkeuren voor namen mettertijd kunnen veranderen, het ene moment vind je een bepaalde naam geweldig en enkele jaren later kun je je niet meer bedenken wat je bezielde! Toch is er een moment geweest dat je een naam moest kiezen, DÉ naam voor je kind, de naam die meer was dan alleen maar leuk, de naam waar je de "klik" mee voelde.

Ik ben benieuwd wat het nu is wat voor die klik zorgde, wat is de reden dat je ineens wist; deze is het en geen andere?

In mijn geval was het al meteen duidelijk; ik had sinds ik een jaar of 15 was al de naam in mijn hoofd, zo moest mijn zoon gaan heten en niet anders. Het was nadat ik het boek "On the Road" van Jack Kerouac had gelezen.

Jack Kerouac schreef in 1951 in 3 weken tijd ‘On the Road’ , waarin de ik-figuur Sal Paradise en zijn vriend Dean Moriarty liftend, met bussen en gestolen auto’s dwars door Amerika reizen. Kerouac had opgeschreven wat hij zelf zag en meemaakte tijdens zijn eigen reizen begin jaren vijftig. Dean Moriarty is daarbij de verpersoonlijking van zijn vriend Neal Cassady.

....Dean Moriarty was the ring-leader of the group. He was Huckleberry Finn to Sal Paradise’s Tom Sawyer. He was the equivalent of the popular kid in school, that was bright, and was going to go far, and who knew it. He attracted people, like moths to a flame, and everybody had some of their reflected glory.

Gelukkig had mijn vriend dezelfde naam ook al in zijn hoofd, (niet om dezelfde reden neem ik aan) dus we waren er eigenlijk binnen 2 minuten uit. Voor een meisje had ik het eerlijk gezegd niet geweten .

[ Bericht 10% gewijzigd door Vivi op 12-02-2008 23:07:32 ]
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_56693924
Luuke was een toevalstreffer. Lief las iets verkeerd voor en zei Luuke. Ik stond onder de douche en wist dat dat 'm was. Ik heb wel getwijfeld of het "kon" , omdat het geen (bekende) naam was.
Lena vond ik altijd al mooi, vooral na het nummer van Acda en de Munnik. Die stond dan ook vrij snel op nummer 1. Na enige twijfel vanuit Lief uiteindelijk toch voor 100% zeker: Lena moest het zijn.

Beide namen vind ik nog steeds prachtig. Ze passen perfect bij het karakter van de kinderen. Als setje klinkt het als een kinderboek; precies zoals ik de 2 zussen bij elkaar vind horen.
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  dinsdag 12 februari 2008 @ 23:11:37 #3
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56693933
Toen F. en ik elkaar 1 dag kende kwam hij film bij mij kijken. Het werd 'Escape from Sobibor' en daarin speelt Rutger Hauer de rol van Alexander 'Sasha' Pechersky.
Toen hij in beeld kwam zei F. dat hij dat altijd al een leuke naam gevonden had voor een jongen. Hij had hem ooit gehoord/gezien als naam van een acteur.
De naam klikte gelijk bij mij. Waarom weet ik eigenlijk niet, maar het klopte. Mss ook stiekem wel een beetje door Rutger.

Op dat moment was 'Alexander' nog niet als 2e naam in beeld.
Dat hebben we pas bedacht toen ik zwanger was en bedachten dat we ons kindje 2 namen wilde geven. Ik heb toen Alexander geopperd omdat ik dat gewoon een hele mooie naam vind.
Later kwamen we achter de connectie tussende 2 namen, Sasha is een koosnaampje voor Alexander in Rusland en toen waren we er gelijk definitief uit.

De meisjesnaam las ik voor het eerst een paar jaar geleden bij een crew-collega hier ergens op FOK! en daar werd ik op slag verliefd op, echt een 'Ja natuurlijk noem je een dochter zo!'
En dat is altijd gebleven. F. was het daar gelukkig helemaal mee eens. Als 2e naam zouden we de naam van het doodgeboren dochtertje van vrienden gegeven hebben.

[ Bericht 8% gewijzigd door BE op 12-02-2008 23:17:14 ]
pi_56693979
Een vriendin van mij heeft maar liefst 8 voornamen

Door een kronkel in de hersenen van haar ouders, die er maar niet uitkwamen. 7 namen klinkt erg adel, maar het ironische is dat haar 1e Isabel is, zonder -lle op het einde.
  dinsdag 12 februari 2008 @ 23:15:19 #5
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_56694021
@Vivi : mijn lievelings boek, jeugdherinneringen!
Ga hem weer eens zien te lezen
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
  dinsdag 12 februari 2008 @ 23:15:31 #6
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56694027
Jouw verhaal zat idd nog vers in mijn hoofd BE
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 12 februari 2008 @ 23:18:30 #7
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_56694109
Simpel, leuk, klaar.
  dinsdag 12 februari 2008 @ 23:20:05 #8
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_56694154
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 23:18 schreef Swetsenegger het volgende:
Simpel, leuk, klaar.
Maar waarom heb je van de honderden simpele leuke namen dan juist voor deze gekozen ?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 12 februari 2008 @ 23:22:21 #9
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_56694210
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 23:20 schreef Vivi het volgende:

[..]

Maar waarom heb je van de honderden simpele leuke namen dan juist voor deze gekozen ?
Omdat we die niet leuk vonden
Saskia had ik al jaaaaaaaaaaaren in mijn hoofd. We hebben in dit huishouden voor nog wel 5 meisjes leuke namen. Met jongetjes hebben we meer problemen.
  † In Memoriam † dinsdag 12 februari 2008 @ 23:54:08 #10
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_56694851
Lief en ik hebben elkaar leren kennen via een bijzonder muziekinstrument, de theremin. In de vroege geschiedenis van de theremin spelen twee vrouwen een belangrijke rol, Clara Rockmore en Lucie Bigelow Rosen. We dachten uiteraard aan hen toen we een meisjesnaam zochten, en waren het er direct over eens dat onze dochter Lucie zou heten. Vanwege de open klank, de betekenis (licht) en vanwege de bijzondere vrouw.
Onze Lucie's drie namen zijn ook vernoemingen naar zowel haar oma's en tantes als twee overgrootmoeders.
En we hebben goed gekozen. Lucie is inderdaad een stralend kind en ze zet zelf mijn theremin aan om er mee te spelen
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_56694897
Moet een leuk zicht zicht zijn zo een kleintje die met een theremin speelt.
  woensdag 13 februari 2008 @ 06:32:03 #12
24188 Belana
kloon van belana
pi_56696909
De naam van onze oudste zoon Liam kwamen we tegen toen ik 3 maanden in verwachting was en op een camping in zuid Frankrijk stonden, een stel met 2 kinderen: Kate en Liam. Prachtig vonden we dat meteen, zowel de meisjes als de jongensnaam en klaar waren we. Liam's 2e naam Francis is een vernoeming naar mijn doodgeboren zusje Frances. (het eerste kindje van mijn ouders)

De jongste, Ezra, zou "Ira" gaan heten (Aira, op zijn engels, van Ira Levin) en hoewel ik dat ook echt een prachtige naam vind, ben ik steeds bang geweest dat iedereen het verkeerd uit zou spreken. Het bleef maar malen in mijn hoofd. "Logan" is ook nog voorbij gekomen en weer afgekeurd.
Toen, in het namentopic hier op Fok, postte Vivi ineens een hele rij namen, waaronder Ezra.
Ik zag de naam staan en wist het meteen: dat is 'm!
Ik zei het tegen Nick en die voelde het ook
Ezra's 2e naam "Sebastian" is een vernoeming naar ons beste vriendje.
stormy waters...
sailin'
  woensdag 13 februari 2008 @ 06:34:03 #13
24188 Belana
kloon van belana
pi_56696914
leuk topic trouwens en wat een mooi verhaal van jou zelf vivi en eindelijk weet ik dan nu het hele verhaal achter Sasha
stormy waters...
sailin'
pi_56696989
Ik had al sinds mijn pubertijd de naam Damian in mijn hoofd (ik weet niet meer hoe ik er aan kwam want in die tijd kwam de naam nog niet veel voor bij mijn weten)
Toen ik jaren later zwanger werd kwam de naam dus weer langs en ik vond hem nog steeds mooi.
Mijn man heeft er toen Damon van gemaakt wat ik ook mooi vond/vind.

David is vernoemd naar een muzikant die wij bewonderen (David Eugene Edwards).
We twijfelde eerst wel ivm dezelfde voorletter maar zijn toch overstag gegaan omdat we het simpelweg een hele mooie naam vinden.

En waarom andere namen niet...ach, we hebben er nog een paar voorradig die we beide mooi genoeg vinden (jongensnamen welteverstaan, meisjesnamen was een stuk moeilijker voor ons). Uiteindelijk maak je gewoon een keuze.
pi_56697009
Eigenlijk geen idee meer hoe ik aan de eerste naam van mijn dochter ben gekomen. De 2de naam weet ik nog wel. Ik zocht een naam die mooi klonk bij de eerste naam en tegelijkertijd niet zo'n combinatie was die je heel vaak hoort. Ik reed op een goed moment met de tram door Amsterdam en was weer over de naam aan het nadenken toen ik langs een reclame poster reed waarop de naam heel groot stond en toen wist ik dat dit de goede combinatie was. Achteraf wel een beetje spijt dat ik haar 2de naam niet als roepnaam heb gebruikt. En erg jammer dat een collega van toen een maand later dezelfde naam gebruikte, daar ging mijn originaliteit.

Overigens vind ik een jongensnaam nog altijd moeilijk. Vroeger heb ik eigenlijk altijd maar 1 naam echt leuk gevonden voor een jongen. Helaas heb ik inmiddels een ex met die naam, dus die naam zal ik nooit meer kunnen gebruiken. Voor meisjes nog namen zat, haha
pi_56697071
Hier had ik giga veel namen in mijn hoofd zitten, op een gegeven moment, alle namen eens opgeschreven en de namen die ik niet mooi vond weer doorgestreept, en toen bleven er 2 jongens namen achter

Thijs en Steijn, ik zelf had heel erg Steijn in mijn hoofd, en M had Thijs.... en toen de kleine eenmaal bekend was na de bevalling dat het een jongen was, hem eens bekeken en toen wist ik het ook Thijs was het helemaal

Voor een meid was het simpel, was 1 naam en de 2de naam zou de naam van mijn overleden moeder geworden zijn, de naam voor een eventuele dochter zou Claudia geweest zijn, puur omdat we dat beide een hele mooie naam vonden
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_56697087
Ik had jaren Yaël in mijn hoofd, tot vlak voor de bevalling een hele goede vriendin van ons die naam koos voor haar dochtertje. Stel op sprong moesten we nog een andere naam gaan zoeken want dezelfde naam vonden we maar stom. Uiteindelijk is het door een ingeving van BE (die Yara opperde) Yana geworden Uiteindelijk zijn we daar ook heel blij mee, maar Yaël blijft toch knagen..
Mama van 2 stengeltjes!
..YANA..
..JAMIE..
pi_56697338
Hoe we precies aan Merlijn kwamen weet ik eigenlijk niet eens meer. We vonden beiden die naam erg mooi. Als tweede naam hebben we Rens, een afgeleide en vernoeming naar mijn opa Laurens. Of het nu een meisje of een jongen geweest zou zijn het zouden deze namen zijn geworden.

Voor een tweede kindje wilde wij de naam uit hetzelfde verhaal halen als waar Merlijn uit komt. Voor een meisje was dat erg vlug beslist Gwen. Het was helemaal goed. Anne is een vernoeming naar de oma van Magneet. Voor een jongen wisten we het niet zo goed, we hadden Arthur maar wilden als roepnaam Tuur gaan gebruiken. De tweede naam kwamen we niet aan uit. We waren op zoek naar een afgeleide van Hubertus, maar op een of andere manier pastte niet bij de eerste naam. Gelukkig was het een meisje. Was touwens ook het eerste wat ik zei toen we wisten dat het een meisje zou worden. Ze heeft in iedergeval mooie namen.
pi_56697383
Dat het bij ons Keltische/Gaelic/Ierse/Schotse namen zouden worden, stond al een tijdje vast. Komt waarschijnlijk door de achtergrond van Loena (Schotse voorouders van moeders kant) en de mijne (grootste deel van mijn familie is Engels, net als mijn achternaam). Toch wilden we dan wel namen die (in elk geval toen) niet veel voorkwamen.

Met Connor was het ook nog eens zo dat mijn neef zo heette, maar dat is meer een extraatje dan dat dat doorslaggevend was. Hun namen staan verder ook gewoon goed bij de achternaam (een Nederlandse naam staat gewoon niet). Voor een eventueel meisje (as if... , daar doe ik niet aan...) hadden we eigenlijk dezelfde overwegingen.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 13 februari 2008 @ 08:34:48 #20
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_56697445
Connor McLeod of the clan McLeod?

lijtk me trouwens moeilijk iets te verzinnen waar je geen associatie bij hebt
[KNE]-Mod
pi_56697467
Toen ik vorig jaar mijn verjaardag vierde, vroeg mijn(toen ernstig zieke) schoonvader wat ik voor mijn verjaardag wilde. Ik wilde een naambordje voor aan de deur.
Mijn schoonvader maakte een tegoedbon. Op de tegoedbon stonden de naam van mij en mijn man en daaronder had hij voor de grap een hele rits kindernamen geschreven.
Toen mijn schoonvader kort daarop overleed, en ik zwanger bleek, besloten we om een naam van die tegoedbon te nemen. We vonden Eva allebei erg mooi en zodoende.
Ik wilde haar ook wel naar hem (mn schoonvader) vernoemen, maar mijn man vond dat niet zo leuk. Ze had dan Paula geheten.
pi_56697469
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 07:38 schreef S_oepstengel het volgende:
Ik had jaren Yaël in mijn hoofd, tot vlak voor de bevalling een hele goede vriendin van ons die naam koos voor haar dochtertje. Stel op sprong moesten we nog een andere naam gaan zoeken want dezelfde naam vonden we maar stom. Uiteindelijk is het door een ingeving van BE (die Yara opperde) Yana geworden Uiteindelijk zijn we daar ook heel blij mee, maar Yaël blijft toch knagen..
Yael is die lelijke uit America's next top model
I feel kinda Locrian today
pi_56697505
Lucas en Detlef
I feel kinda Locrian today
  woensdag 13 februari 2008 @ 08:40:59 #24
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_56697515
Ik heb eigenlijk niet eens meer echt een idee hoe het ging bij ons.
We hebben lang voordat we kinderen wilden, een lijstje gemaakt met namen die we mooi vonden. Dat werd toen - heel flauw- een lijstje met alleen maar namen die ook 'dingen' zijn: Bloem, Muis, Berk, Bast, Storm (hahaha).... Eenmaal zwanger van de eerste, vonden we Muis toch zielig (echt? ) en Bloem truttig en hip. De enige naam die bleef staan was Storm. Eerst besloten dat we die naam sowieso zouden gebruiken, of het nu een meisje of een jongen was. Later was daar ineens de klassieker Maria die heel goed voelde. Zeker bij de achternaam (Morre). Het was gewoon een herbeleving van een oeroude naam en we waren er ineens heel zeker van dat dat 'm moest zijn. En het werd een meisje!

Storm bleef staan bij de tweede zwangerschap. Wel erg getwijfeld over Hugo en, iets minder, over Karel. Storm won, ondanks de achternaam haast (spreek maar eens uit: Storm Morre, klinkt als schorriemorrie. Maar jaaaaaa).
Voor een meisje hadden we Stella. 'Stella Morre' klinkt mooi en Maria en Stella horen van oorsprong ook wel bij elkaar (stella maris enzovoorts). Hoewel we dat niet eens een echt belangrijke overweging vonden.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_56697517
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 08:34 schreef ThE_ED het volgende:
Connor McLeod of the clan McLeod?

lijtk me trouwens moeilijk iets te verzinnen waar je geen associatie bij hebt
Nee, mijn neef is Engels (met een Ierse moeder, vandaar de naam waarschijnlijk). De familie van m'n vrouw heeft een andere naam.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')