abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56681754
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 12:04 schreef Monolith het volgende:

[..]

Om dit te kunnen begrijpen zul je nou eenmaal enige biologische kennis moeten hebben. Zoals ik al aangaf leefde de 'meest recente vrouw waarvan alle nu levende mensen afstammen' zo'n 140.000 jaar geleden, terwijl de 'meest recente man waarvan alle nu levende mensen afstammen' zo'n 60.000 tot 90.000 jaar geleden leefde. Maar goed, neem jouw familiestamboom. Als we als jou en je broers / zussen nemen en gaan kijken wie de meest recente vrouw is waarvan jullie afstammen, dan komen we bij jullie moeder terecht. Nemen we jou, je broers / zussen en je neven / nichten, dan komen we bij je oma uit. Dit kun je steeds verder uitbreiden totdat de groep mensen iedereen op aarde omvat. De meest recente vrouw waarvan de groep mensen afstamt zal bij uitbreiding steeds een stapje verder in het verleden geleefd hebben. Natuurlijk berekenen biologen die datum niet door steeds een stapje verder te gaan aangezien dat onbegonnen werk is en bovendien geen betrouwbare methode. In plaats daarvan gebruiken ze de zogenaamde genetische klok. D.m.v. statistische berekeningen uit te voeren op genetische mutaties kan men een goede schatting maken van de datum waarop deze vrouw geleefd heeft en dat is dus zo'n 140.000 jaar geleden.
Leuk verhaal maar is dit bewezen? En zo ja wat zegt dit? Miischien dat Adam 140.000 jaar oud is? Of misschien dah Noah zo oud is omdat hij een soort van tweede vader van de mensheid is?
Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
This place made from our love for that emptiness!
  dinsdag 12 februari 2008 @ 12:16:34 #101
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_56681773
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 12:10 schreef kazakx het volgende:

[..]

Wat moet dit bewijzen btw? Dat adam niet 6000 jaar geleden geleefd kan hebben? Als dat zo is so what?
Nou iig dat de Adam en Eva van de huidige moderne mens, niet gezamelijk in de zelfde tijdperiode leefde en dat de Eva veel ouder is dan de Adam.

Naast het feit idd dat Adam niet 6000 jaar geleden leefde en als dat zo is, dan is de claim dat de aarde "maar" 6000 jaar zou bestaan, niet juist.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  dinsdag 12 februari 2008 @ 12:17:36 #102
8369 speknek
Another day another slay
pi_56681790
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 12:10 schreef kazakx het volgende:
Wat moet dit bewijzen btw? Dat adam niet 6000 jaar geleden geleefd kan hebben? Als dat zo is so what?
Ehm, nee, het bewijst alleen dat wat er staat, namelijk dat de eerste gemeenschappelijke voorouder met een bovengrens van zoveel jaar toen leefden.

Mocht je willen bewijzen dat ene adam niet 6000 jaar geleden leefde, kun je misschien beter kijken naar het vergaan van de landbrug tussen Australie en Nieuw-Guinea en de genetische opmaak van de Aboriginese.

Nouja of naar de nog veel oudere rotsschilderingen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 12 februari 2008 @ 12:18:51 #103
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_56681812
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 12:15 schreef kazakx het volgende:

[..]

Leuk verhaal maar is dit bewezen? En zo ja wat zegt dit? Miischien dat Adam 140.000 jaar oud is? Of misschien dah Noah zo oud is omdat hij een soort van tweede vader van de mensheid is?
Adam is in deze versie zo'n 90 tot 60 duizend jaar oud, Eva was degene die 140 duizend jaar rond liep.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  dinsdag 12 februari 2008 @ 12:22:00 #104
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_56681865
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 12:14 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Wellicht beter onderbouwd dan het geloof, maar m.i. nog steeds een aanname...
Een aanname is iets wat je geheel niet hoeft te onderbouwen, je kan bij evolutie niet meer spreken van een simpele aanname, maar eerder aan een waarschijnlijkheid lijkt me.

Ik neem aan dat hele kleine kabouters leven in mijn planten pot, waar ik niet blij mee ben, want daardoor gaat die plant dood, ben ik even blij dat die aanname op het zelfde niveau zit als evolutie.
pi_56681921
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 12:18 schreef Semisane het volgende:

[..]

Adam is in deze versie zo'n 90 tot 60 duizend jaar oud, Eva was degene die 140 duizend jaar rond liep.
Ik zie complicaties met deze theorie.

1) De vrouwlijke variant heeft dus minstens 50.000 jaar geleefd zonder man en die moest ook 50.000 jaar geleefd hebben want hoe zou zij anders bevrucht worden.
2) Zou het niet zo geweest zijn dat de mensheid tot 2 individuen is gekrimpt (de zondvloed bv) en dat die twee van 2 verschillende takken komen?
  dinsdag 12 februari 2008 @ 12:27:38 #106
8369 speknek
Another day another slay
pi_56681948
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 12:25 schreef kazakx het volgende:

1) De vrouwlijke variant heeft dus minstens 50.000 jaar geleefd zonder man en die moest ook 50.000 jaar geleefd hebben want hoe zou zij anders bevrucht worden.
2) Zou het niet zo geweest zijn dat de mensheid tot 2 individuen is gekrimpt (de zondvloed bv) en dat die twee van 2 verschillende takken komen?
.

Nee.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 12 februari 2008 @ 12:27:41 #107
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_56681950
quote:

[..]

De wetenschappelijke onderbouwing van deze mechanismen is een stuk beter dan de onderbouwing van welke God of welke religie dan ook.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 12 februari 2008 @ 12:36:29 #108
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_56682098
quote:

[..]

Nee...hehehe Zo werd dat niet uitgelegd, natuurlijk waren er ook meerdere mensen (mannen en vrouwen) in die periode (140 duizend jaar geleden), enkel kunnen ze alle x-chromosonen van de moderne/huidige mens terug herleiden naar die ene vrouw 140.000 jaar geleden, dat wil totaal niet zeggen dat ze de enige of aller eerste vrouw was...enkel dat ze de opper-oma was...zeg maar.

Het zelfde geld voor de y-chromosonen en die man 90 to 60 duizend jaar geleden, hij is op dit moment de opper-opa van alle huidige mensen op de planeet. Om het maar even simpel te houden.

Wat ik eigenlijk niet mag of kan doen, daar ik er, 1 niet zoveel van snap en 2 het onderwerp nou eenmaal behoorlijk ingewikkeld is.
quote:
Nee, daar is geen enkele aanwijzing voor. Dat kan ook niet, omdat 2 individuen in een primaten populatie te weinig is om dat soort te doen overleven. Die twee kunnen nog wel kinderen hebben, maar daarna begint de elende wat inteelt en onvruchtbaarheid van klein kinderen etc.
Er moet gewoon een groep individuen zijn die groot genoeg is om dingen als inteelt en onvruchtbaarheid te kunnen voorkomen of compenseren.

Daarnaast zijn er geen aanwijzingen voor een wereldwijde zondvloed.
pi_56682971
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 12:36 schreef Semisane het volgende:

[..]

Nee...hehehe Zo werd dat niet uitgelegd, natuurlijk waren er ook meerdere mensen (mannen en vrouwen) in die periode (140 duizend jaar geleden), enkel kunnen ze alle x-chromosonen van de moderne/huidige mens terug herleiden naar die ene vrouw 140.000 jaar geleden, dat wil totaal niet zeggen dat ze de enige of aller eerste vrouw was...enkel dat ze de opper-oma was...zeg maar.

Het zelfde geld voor de y-chromosonen en die man 90 to 60 duizend jaar geleden, hij is op dit moment de opper-opa van alle huidige mensen op de planeet. Om het maar even simpel te houden.

Wat ik eigenlijk niet mag of kan doen, daar ik er, 1 niet zoveel van snap en 2 het onderwerp nou eenmaal behoorlijk ingewikkeld is.
[..]
Ok met wie heeft die oppervrouw gemeenschap gehad om kinderen mee te baren?
quote:
Nee, daar is geen enkele aanwijzing voor. Dat kan ook niet, omdat 2 individuen in een primaten populatie te weinig is om dat soort te doen overleven. Die twee kunnen nog wel kinderen hebben, maar daarna begint de elende wat inteelt en onvruchtbaarheid van klein kinderen etc.
Er moet gewoon een groep individuen zijn die groot genoeg is om dingen als inteelt en onvruchtbaarheid te kunnen voorkomen of compenseren.

Daarnaast zijn er geen aanwijzingen voor een wereldwijde zondvloed.
Dat wij die aanwijzingen niet hebben kunnen vinden betekent niet dat dat er niet is.
Er zijn complete en gezonde dorpen in turkije waarvan de oorsprong terug te leiden is naar een oma en opa. Omdat zij nu eenmaal geen bruid of bruidegom van buiten wilden. Kan me ook voorstellen dat er ook voorbeelden kunnen zijn met zwakke genen die dat wel hebben. Jou theorie sluit dat dus niet helemaal uit.
pi_56683056
quote:

[..]

Nee.
Waar het juist om gaat is dat, áls wij allemaal van één stelletje afstammen (Adam en Eva bijvoorbeeld), deze berekening uit zou moeten komen op gelijke leeftijden. Dat dit niet zo is, geeft dus aan dat wij niet van zo'n stelletje afstammen.
quote:
Laten we dat ten eerste maar gewoon gekrompen noemen. Maar goed, stel dat dit zo is, dan zouden we een enorme genetische bottleneck moeten kunnen detecteren. Dat is echter niet het geval. Bovendien zou je in dit geval nog steeds deze twee personen simpelweg moeten kunnen detecteren aangezien mitochondria alleen door vrouwen worden overgedragen, terwijl Y chromosomen alleen door mannen worden overgedragen. Het idee dat deze twee van 'twee verschillende takken komen' is daarvoor dus volstrekt niet relevant.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_56683190
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 12:22 schreef Semisane het volgende:
Een aanname is iets wat je geheel niet hoeft te onderbouwen, je kan bij evolutie niet meer spreken van een simpele aanname, maar eerder aan een waarschijnlijkheid lijkt me.

Ik neem aan dat hele kleine kabouters leven in mijn planten pot, waar ik niet blij mee ben, want daardoor gaat die plant dood, ben ik even blij dat die aanname op het zelfde niveau zit als evolutie.
Wetenschap is idd het aangeven van de waarschijnlijkheid(sfactor).

Dat een theorie goed onderbouwd is, wil nog niet zeggen dat deze juist is. Hooguit waarschijnlijker..

Ik ben helemaal niet tegen de wetenschap, maar ik plaats wel een kritische noot bij het feit dat alles wat wetenschappelijk is per definitie beter zou zijn dan wat een gelovige vindt/gelooft. Een gelovige is blijkbaar niet voldoende op de hoogte hoe de werkelijkheid in elkaar zit... of hij baselt maar wat zonder onderbouwing..

En wees maar blij dat die kabouters er zijn
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  dinsdag 12 februari 2008 @ 13:49:21 #112
8369 speknek
Another day another slay
pi_56683332
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 13:32 schreef Monolith het volgende:
Nee.
Waar het juist om gaat is dat, áls wij allemaal van één stelletje afstammen (Adam en Eva bijvoorbeeld), deze berekening uit zou moeten komen op gelijke leeftijden. Dat dit niet zo is, geeft dus aan dat wij niet van zo'n stelletje afstammen.
Eh nee. Adam en Eva konden best* 140.000 jaar geleden geleefd hebben, ten tijde van de Mitochondrial Eve, en dat er later nog een keer een man is geweest die vader is van alle huidig levende mensen. Of zelfs nog veel langer geleden, de Concestor of nog verder terug. Het gaat hier om de Most Recent Common Ancestor, niet de eerste.

-----
*sake of the argument natuurlijk, het blijft lachen gieren brullen
pi_56683709
- bagger -

[ Bericht 97% gewijzigd door #ANONIEM op 12-02-2008 17:46:29 ]
  dinsdag 12 februari 2008 @ 14:12:55 #114
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_56683726
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 13:27 schreef kazakx het volgende:

[..]

Ok met wie heeft die oppervrouw gemeenschap gehad om kinderen mee te baren?
Met 1 van de vele mannen die in haar levensperiode leefde? Ik doe maar een gok.

Het is ingewikkelde materie die ik je helaas niet op een simpele manier kan uitleggen, ik snap het zelf nauwelijk, alleen snap ik wel dat het om twee verschillende chromosonen gaat X & Y en dat die los van elkaar te herleiden zijn. En dan kan je dus voor elke chromosoon op een andere periode komen.

Wellicht dat hierover een wikipedia pagina is, kan me niet voorstellen dat die het wel simpel uit kunnen leggen, maar dan heb je wel een heleboel informatie waar je op af kan gaan.

[..]
quote:
Dat wij die aanwijzingen niet hebben kunnen vinden betekent niet dat dat er niet is.
Wat bedoel je hier mee? Dat de zondevloed wereldwijd heeft kunnen plaats vinden zonder geologisch en archeoligisch bewijs achter te laten? Denk je dat echt?
quote:
Er zijn complete en gezonde dorpen in turkije waarvan de oorsprong terug te leiden is naar een oma en opa. Omdat zij nu eenmaal geen bruid of bruidegom van buiten wilden. Kan me ook voorstellen dat er ook voorbeelden kunnen zijn met zwakke genen die dat wel hebben. Jou theorie sluit dat dus niet helemaal uit.
Die gezonde dorpen zorgen er wel voor dat er voldoende buiten de families wordt getrouwd zodat inteelt niet voorkomt. Desnoods wordt er "buiten het dorp" getrouwd.

Daarbij is het niet mijn theorie dat als directe familieleden broer en zus, wat zou gebeuren bij enkel 1 ouder paar kinderen krijgen dat er dan verhoogte kans is op handicaps en of onvruchtbaarheid bij die kinderen, maar dat is wel redelijk aangetoont.
  dinsdag 12 februari 2008 @ 14:20:25 #115
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_56683831
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 13:40 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Wetenschap is idd het aangeven van de waarschijnlijkheid(sfactor).

Dat een theorie goed onderbouwd is, wil nog niet zeggen dat deze juist is. Hooguit waarschijnlijker..
ik had het ook niet over een absolute waarheid, dat wordt eerder geclaimed door bepaalde religies. De waarschijnlijkheids factor, daar had ik het idd over.
quote:
Ik ben helemaal niet tegen de wetenschap, maar ik plaats wel een kritische noot bij het feit dat alles wat wetenschappelijk is per definitie beter zou zijn dan wat een gelovige vindt/gelooft.
Nou ja...ligt er aan welke definitie je gebruikt, maar daar komt het toch wel een beetje op neer? De wetenschap is in ieder geval beter beargumenteerd.

Maar je snapt dus wel dat de evolutie toch wel op een ander niveau wat "aannames" betreft zit, dan het geloof in, ik noem maar wat, de wederopstanding van Jezus?
quote:
Een gelovige is blijkbaar niet voldoende op de hoogte hoe de werkelijkheid in elkaar zit... of hij baselt maar wat zonder onderbouwing..
Tja...dat doen ze toch ook eigenlijk? baselen zonder onderbouwing...of snap ik je even niet?
quote:
En wees maar blij dat die kabouters er zijn
Niet! ze slopen m'n planten....klote kabouters!
pi_56684055
- reactie / edit -

[ Bericht 95% gewijzigd door #ANONIEM op 12-02-2008 17:51:45 ]
  dinsdag 12 februari 2008 @ 14:37:29 #117
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56684138
- reactie / edit -

[ Bericht 95% gewijzigd door #ANONIEM op 12-02-2008 17:52:10 ]
pi_56684182
- reactie / edit -

[ Bericht 95% gewijzigd door #ANONIEM op 12-02-2008 17:52:18 ]
  dinsdag 12 februari 2008 @ 17:45:04 #119
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56686998
@kazakx: Zoals ik al aangaf is de naam Y-chromosomal Adam een 'titel'. Het is de persoon waarin alle mannelijke lijnen op dit moment convergeren. Het is een soort boom. Verschillende takken komen al eerder bij elkaar. Er kan best een Y-chromosomal Adam zijn voor alle Euraziatische volkeren, die een stuk minder oud is. De 'Oceanische' tak hoort daar niet bij. Stel dat die helemaal zou uitsterven (tamelijk hypothetisch), dan zou direct de Y-chromosomal Adam 'dichterbij' komen te liggen:

1
2
3
4
5
   A
  / \
 B   C
/ \  /\
| |  |

We hebben een stamvader 'A'. Met kinderen B en C. Van C is een tal uit gestorven. Op dit moment is A de stamvader van iedereen. Sterft echter die andere C tak ook uit, dan is B de Y-chromosomal Adam.

Die Adam kan dus best vaders en opa's hebben gehad, het gaat er alleen om dat alle lijnen op dit moment convergeren bij díé Y-chromosomal Adam. Er is niets wat echter zegt dat dit de 'eerste' mens moet zijn.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_56688354
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 17:45 schreef Iblis het volgende:
...
Die Adam kan dus best vaders en opa's hebben gehad, het gaat er alleen om dat alle lijnen op dit moment convergeren bij díé Y-chromosomal Adam. Er is niets wat echter zegt dat dit de 'eerste' mens moet zijn.
Ok duidelijk verhaal. Maar wat was je punt ook alweer
  dinsdag 12 februari 2008 @ 19:31:58 #121
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56688806
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 19:06 schreef kazakx het volgende:
Ok duidelijk verhaal. Maar wat was je punt ook alweer
Het was een antwoord op deze vraag van jou: Wie in de Hemel gelooft, kan niet ook in evolutie 'geloven'.

Het is een voorbeeld van wat evolutietheorie ons leert.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 12 februari 2008 @ 20:23:49 #122
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_56689876
quote:
Op maandag 11 februari 2008 22:27 schreef kazakx het volgende:

[..]

Nou je hebt de evolutie van A naar B en dan naar C. B is de tussenvorm. Je ziet overal dat die B is uitgestorven Dus geen tussenvormen. Terwijl er miljarden soorten "B"'s geweest moet zijn en van die miljarden moeten er nog een biljarden in de omloop geweest moeten zijn omdat zij vrij lang geleefd moeten hebben, want anders was er niet voldoende tijd om tot C te evolueren.
En het grappige nog erbij is dat toevallig A en C overleven en B niet.
En dan nog erbij dat er miljoenen soorten species zijn met die tussenvormen heb je er dus nog nog nog meer. Wou je zeggen dat er in de afgelopen 500 miljoen jaar zo veel is geevolueerd dat er om de paar jaar wat gemuteerd is?
Het is hierboven al uitgelegd, maar ik zal ook zelf nog even reageren. Voor evolutie heb je geen enorme populaties nodig. Integendeel, grote populaties zijn juist genetisch stabiel omdat individuele kleine mutaties snel worden 'weggefilterd', ze gaan verloren in de grote genenpoel. Evolutie vindt juist plaats wanneer een kleine populatie fysiek wordt geïsoleerd van de hoofdgroep (dus geografisch, bijv. wanneer een kleine groep op een verlaten eiland strandt of wanneer ze zich aan de rand van het verspreidingsgebied van de soort bevindt, zoals bij zgn. 'ring species'). Binnen deze kleinere groep en onder sterke selectiedruk (de noodzaak om zich aan een nieuw/veranderend milieu aan te passen) kunnen bepaalde voordelige eigenschappen relatief snel de overhand krijgen. Dat verklaart ook het schijnbare ontbreken van 'tussenvormen' (hoewel die term ook maar betrekkelijk is; het geldt misschien voor individuele soorten, maar niet voor ordes of zelfs families: denk aan de welbekende evolutie van walvissen, paarden, de ontwikkeling van reptielen via zoogdierachtige reptielen naar zoogdieren, van dinosauriërs naar vogels, enzovoort).
  maandag 18 februari 2008 @ 16:22:21 #123
39732 Mr.Zed
Ik besluit niets te beslissen.
pi_56816868
sorry, mijn opmerking was al beantwoord...
Ik moet eens leren een draadje uit te lezen alvorens te reageren...

[ Bericht 92% gewijzigd door Mr.Zed op 18-02-2008 16:30:13 (te vroeg gereageerd) ]
Kunst zonder trein.
  maandag 18 februari 2008 @ 16:28:29 #124
pi_56817010
quote:
Op maandag 18 februari 2008 16:22 schreef Mr.Zed het volgende:

[..]
dus DAT "DE VROUW" ZO´N (140-90=50) 50.000 JAAR ALLEEN GELEEFD HEEFT?
Nee. Het betekend dat we genetisch kunnen terugrekenen naar die vrouw. We kunne niet zo ver genetisch terugrekenen via de mannelijke lijn. Maar natuurlijk waren er daarvoor wel mannen.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  maandag 18 februari 2008 @ 16:55:10 #125
39732 Mr.Zed
pi_56817621
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 13:32 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nee.
[..]
Die verklaring weiger ik te accepteren.
De opper-oma heeft toch niet noodzakelijk met verschillende mannetjes gepaard?

Het feit dat er op een later tijdstip 1 opper-opa is gekomen, wil mi niet zeggen dat hij geen afstammeling van die opper-oma is. Sterker nog, als dat zo zou zijn, dan is de opper-oma dus niet de échte opper-oma (hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel)

Ik denk dus dat de opper-opa zelf ook een afstammeling is (moet zijn) van een uber-opper-opa (adam?)
Kunst zonder trein.
  woensdag 20 februari 2008 @ 09:05:03 #126
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_56853969
Rede is de moordenaar van geloof. Het grootste gevaar voor de religies is dat mensen zelf gaan nadenken. Zelf gaan onderzoeken hoe de wereld werkt, waar zij vandaan komen, hoe oud en (gigantisch) groot het universum is.

Ik ben het in zoverre met TS eens dat je niet je heilige boek 100% kunt geloven en tegelijkertijd de wetenschap kunt vertrouwen om uitspraken te doen over de werkelijke aard van het universum.

En om nog maar een keertje een van mijn favo schrijvers te quoten
quote:
Douglas Adams zei
I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day
Siamo Tutti Antifascisti!
  woensdag 20 februari 2008 @ 10:53:54 #127
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56855766
quote:
Op maandag 18 februari 2008 16:55 schreef Mr.Zed het volgende:

[..]

Die verklaring weiger ik te accepteren.
De opper-oma heeft toch niet noodzakelijk met verschillende mannetjes gepaard?

Het feit dat er op een later tijdstip 1 opper-opa is gekomen, wil mi niet zeggen dat hij geen afstammeling van die opper-oma is. Sterker nog, als dat zo zou zijn, dan is de opper-oma dus niet de échte opper-oma (hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel)

Ik denk dus dat de opper-opa zelf ook een afstammeling is (moet zijn) van een uber-opper-opa (adam?)
Wat versta je onder opper-opa en opper-oma? Er zijn namelijk verschillende manieren om zo iemand te bepalen. Een daarvan is mitochondrial-Eve en Y-chromosomal Adam. Die zoeken via de vrouwelijke, respectievelijk mannelijke lijn totdat ze een voorouder tegenkomen die de voorouder van iedereen is.

Als je echter gewoon op zoek gaat naar de opper-groot-ouder, waarbij je willekeurig via de mannelijke en vrouwelijke lijn kunt gaan, dan zoek je de Most Recent Common Ancestor (MRCA). De schatting daarvoor is veel nabijer, namelijk maximaal 6000 voor Christus, maar misschien zelfs wel 2000 voor Christus.

En inderdaad kan het zo zijn in beginsel dat de Y-chromosomal Adam de Mitochondrial Eve als voorouder had. Maar zoiets hoeft zeker niet zo te zijn. Bovendien is de aanduiding van Y-chromosomal Adam en Mitochondrial niet vast. Ze hangt af van de bevolking. De Y-chromosomal Adam ten tijde van de Y-chromosomal Adam was niet hijzelf!

Doch de aanwijzingen dat we met z'n allen van een paartje afstammen dat 6000 jaar geleden leefde zijn nihil.
  woensdag 20 februari 2008 @ 11:06:12 #128
8369 speknek
Another day another slay
pi_56856005
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 10:53 schreef Iblis het volgende:
Doch de aanwijzingen dat we met z'n allen van een paartje afstammen dat 6000 jaar geleden leefde zijn nihil.
Ehm, technisch gezien zegt een MRCA dat toch? Tenzij dat een man was en hij meerdere vrouwen bezwangerde natuurlijk, maar toch.
  woensdag 20 februari 2008 @ 22:43:37 #129
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56872883
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 11:06 schreef speknek het volgende:

[..]

Ehm, technisch gezien zegt een MRCA dat toch? Tenzij dat een man was en hij meerdere vrouwen bezwangerde natuurlijk, maar toch.
Je hebt gelijk. Maar, dan zouden de Mitochondriale Eva en Y-chromosomale Adam ook op dat paartje uitkomen. Overigens geldt voor het grootste gedeelte van de bevolking dat ze ooit voorouder van alle levende mensen zullen zijn. In beginsel kunnen er ook meerder MRCA's zijn op hetzelfe tijdstip. Er is niets wat zegt dat het één koppeltje hoeft te zijn.
  donderdag 21 februari 2008 @ 11:30:21 #130
39732 Mr.Zed
pi_56880756
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 09:05 schreef wijsneus het volgende:
Rede is de moordenaar van geloof.
Eens.
Grappig eigenlijk dat dat ook in de bijbel staat...
God vind het niet goed dat ze van de appel der wijsheid eten, toch?
Kunst zonder trein.
pi_56897651
quote:
Op maandag 11 februari 2008 01:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Gaan dieren niet naar de hemel dan?
Mensen wel dan ?
Science is a philosophy of discovery, intelligent design/God did it is a philosophy of ignorance.
Neil deGrasse Tyson
pi_56898240
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 11:30 schreef Mr.Zed het volgende:

[..]

Eens.
Grappig eigenlijk dat dat ook in de bijbel staat...
God vind het niet goed dat ze van de appel der wijsheid eten, toch?
Nou, dat heeft niet zo zeer met de rede te maken, maar met de menselijke wens om Goddelijk te worden. Er wordt strikt onderscheid gemaakt tussen het menselijke en het Goddelijke in de Thora. Denk aan de gevallen Godenzonen en de toren van Babel.
pi_56898394
quote:

[..]

Ik ga het je proberen zo makkelijk mogelijk uit te leggen:

Als je de bovenstaande uitleg samen legt met het Adam en Eva verhaal heb je maar twee opties:

-Zo'n 140.000 jaar geleden leefde Eva, als de tegenwoordige morderne vrouw, samen met Adam, die genetisch niet gelijk is aan de morderne man. Maar een 'ouderwetsere' versie.

-Zo'n 90.000 jaar geleden leefde ADam, als de tegenwoordige morderne man, samen Eva, maar Eva is in dit geval niet de eerste genetisch morderne vrouw, want die bestond 140,000 aar geleden al.

Oftewel - Adam en Eva kunnen onmogelijk 1) in hetzelfde tijdstip geleefd hebben als 2) ze beide de eerste versie waren van de morderne man/vrouw.

[ Bericht 8% gewijzigd door Xith op 22-02-2008 01:51:14 ]
pi_56898630
Ik vind het een vaag verhaal. Die zogenaamde eva heeft toch met iemand moeten wippen om ons eruit te kunnen drukken.
XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
  vrijdag 22 februari 2008 @ 10:57:42 #135
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56902068
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 02:45 schreef intraxz het volgende:
Ik vind het een vaag verhaal. Die zogenaamde eva heeft toch met iemand moeten wippen om ons eruit te kunnen drukken.
Ik vrees dat ik niet met dezelfde eloquentie waarmee je dit vraagt je vraag kan beantwoorden, maar bij dezen: Natuurlijk heeft die Eva een man gehad (wellicht zelfs meerdere), doch dat maakt niet uit. Het gaat erom dat de Y-chromosomal Adam de eerste voorvader via de mannelijke lijn is van iedereen die op aarde leeft. Natuurlijk had Adam ook een vader. (Die ook voorvader is van iedereen die nu leeft.) Et cetera. Omdat echter vrouwen slechts een maximaal aantal kinderen kunnen baren (zeg 15) gedurende hun leven, terwijl mannen soms honderden kinderen kunnen krijgen bij vele vrouwen, ligt de gemeenschappelijke mannelijke voorouder dichterbij.
pi_56904456
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 10:57 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik vrees dat ik niet met dezelfde eloquentie waarmee je dit vraagt je vraag kan beantwoorden, maar bij dezen: Natuurlijk heeft die Eva een man gehad (wellicht zelfs meerdere), doch dat maakt niet uit. Het gaat erom dat de Y-chromosomal Adam de eerste voorvader via de mannelijke lijn is van iedereen die op aarde leeft. Natuurlijk had Adam ook een vader. (Die ook voorvader is van iedereen die nu leeft.) Et cetera. Omdat echter vrouwen slechts een maximaal aantal kinderen kunnen baren (zeg 15) gedurende hun leven, terwijl mannen soms honderden kinderen kunnen krijgen bij vele vrouwen, ligt de gemeenschappelijke mannelijke voorouder dichterbij.
Ik snap deze theorie nog steeds niet en ik zie een heleboel anderen ook niet gezien de vragen (niet nog een keer uitlegen svp want je maakt het niet echt helder, geef anders een link of de benaming van dit fenomeen zodat wij zelf kunnen zoeken).
Kan het niet zo zijn dat Adam en Eva 3-4 miljoen jaar geleden geleefd hebben en wat wij terugtraceren de oeroma of oeropa is van een bijna uitgestorven mensheid in een bepaalde periode?
  vrijdag 22 februari 2008 @ 13:41:06 #137
pi_56904804
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 13:24 schreef kazakx het volgende:

[..]

Ik snap deze theorie nog steeds niet en ik zie een heleboel anderen ook niet gezien de vragen (niet nog een keer uitlegen svp want je maakt het niet echt helder, geef anders een link of de benaming van dit fenomeen zodat wij zelf kunnen zoeken).
Kan het niet zo zijn dat Adam en Eva 3-4 miljoen jaar geleden geleefd hebben en wat wij terugtraceren de oeroma of oeropa is van een bijna uitgestorven mensheid in een bepaalde periode?
De spreekwoordelijke Adam en Eva en wat wij terug kunnen rekenen zijn twee verschillende dingen. Dat komt omdat mannen meer nakomelingen kunnen krijgen dan vrouwen, maar er zijn vast nog meer DNA-technische redenen.

Waar het op neer komt is dat we niet terugrekenen naar een liefdes-koppel, maar naar een mannetje en vrouwtje apart. Via de vrouwelijke lijn kunnen we verder terugrekenen dan via de mannelijke lijn. We kunnen dus berekenen wie "Adam" is en wie "Eva" is, maar die leefden wel in verschillende tijdperken.

De Eva leefde veel langer geleden, die zal het dus met een andere Adam gedaan hebben, maar DNA-technisch kunnen we niet tot die Adam terugrekenen.
pi_56905389
quote:

[..]

*grom*

Als je denkt dat Adam en Eva de eerste morderne mensen waren op aarde dan klopt dat NIET. Want de morderne vrouw was er eerder dan de morderne man. Oftewel, de morderne vrouw zat zich eerst voort te planten met een oudere versie van de man.

Als je gelooft dan Adam en Eva een een morderne vrouw was en een 'ouderwetse' versie van de man dan kan het kloppen.

Maar volgens mij wil je het express niet snappen.
pi_56906107
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 14:07 schreef Xith het volgende:

[..]

*grom*

Als je denkt dat Adam en Eva de eerste morderne mensen waren op aarde dan klopt dat NIET. Want de morderne vrouw was er eerder dan de morderne man. Oftewel, de morderne vrouw zat zich eerst voort te planten met een oudere versie van de man.

Als je gelooft dan Adam en Eva een een morderne vrouw was en een 'ouderwetse' versie van de man dan kan het kloppen.

Maar volgens mij wil je het express niet snappen.
Xith je snapt iets als je de achtergrond en inhoud weet. Jij vertelt mij de conclusie waarnaar je springt. Daar ben ik niet in geinteresseerd op dit moment. Ik wil weten hoe dit werkt. Als ik het snap dan kan ik ook wel naar een conclusie komen. Vandaar dat ik een url of naam van het fenomeen vroeg zodat ik mezelf kan inlezen.
Snap jij wat ik probeer te zeggen hier? Of wil je hiet niet snappen als ik jou taalgebruik mag gebruiken.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 14:48:02 #140
pi_56906323
pi_56907065
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 14:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Genetica
Is dit een grap?
  vrijdag 22 februari 2008 @ 15:32:45 #142
pi_56907354
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 15:21 schreef kazakx het volgende:

[..]

Is dit een grap?
Ik kan gaan zoeken naar een link over dit specifieke onderwerp (maar dat kan je zelf ook wel) maar dan ga je lopen zeuren over bepaalde aannames die wetenschappers doen. Dan volgt er weer een link over de bron van die aannames en weer een link totdat we aankomen bij de basics: Biologie en genetica.

Ik dacht, ik bespaar ons een paar onnodige posts.
pi_56907507
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 15:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik kan gaan zoeken naar een link over dit specifieke onderwerp (maar dat kan je zelf ook wel) maar dan ga je lopen zeuren over bepaalde aannames die wetenschappers doen. Dan volgt er weer een link over de bron van die aannames en weer een link totdat we aankomen bij de basics: Biologie en genetica.

Ik dacht, ik bespaar ons een paar onnodige posts.
Papier, ik ben oprecht over mij interesse hierover. Als je mij nu de naam geeft hoe ze dit noemen binnen de genetica dan zoek ik het wel op via wiki/google ofzo?
  vrijdag 22 februari 2008 @ 15:48:52 #144
pi_56907782
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 15:37 schreef kazakx het volgende:

[..]

Papier, ik ben oprecht over mij interesse hierover. Als je mij nu de naam geeft hoe ze dit noemen binnen de genetica dan zoek ik het wel op via wiki/google ofzo?
Het antwoord staat al in dit topic: http://en.wikipedia.org/wiki/Most_recent_common_ancestor

Op 'n engels: Most recent common ancestor. Jongste gemeenschappelijke voorouder.
quote:
The term is most frequently used of humans.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 16:17:49 #145
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56908427
quote:

[..]

Allicht dat ik het niet fatsoenlijk kan uitleggen, maar eerlijk gezegd geloof ik ook dat jij het niet fatsoenlijk wilt begrijpen.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 16:23:58 #146
pi_56908549
Dieren zitten in een heel klein hoekje van de verzameling levende wezens. Hoe komt het dat mensen zich zo druk maken om zichzelf?

pi_56908604
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 16:17 schreef Iblis het volgende:

[..]

Allicht dat ik het niet fatsoenlijk kan uitleggen, maar eerlijk gezegd geloof ik ook dat jij het niet fatsoenlijk wilt begrijpen.
Dat laatste klopt niet. Je hebt een vertekend beeld over mij. Ik hoop dat ik dat linkje van papier zo snel mogelijk zal lezen in een rustige tijd want het lijkt een beetje een complexe materie.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 16:48:51 #148
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56909038
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 16:26 schreef kazakx het volgende:

[..]

Dat laatste klopt niet. Je hebt een vertekend beeld over mij. Ik hoop dat ik dat linkje van papier zo snel mogelijk zal lezen in een rustige tijd want het lijkt een beetje een complexe materie.
Die link had ik in deze post al gegeven. Voorts zijn de termen Y-chromosomal Adam en Mitochondrial Eve al genoemd. Wat dat betreft had je al genoeg aanknopingspunten, maar je brengt het alsof wij expres obscuur zijn.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 17:09:44 #149
8369 speknek
Another day another slay
pi_56909394
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 16:26 schreef kazakx het volgende:
Je probeert de hele tijd je eigen ideeën in wetenschappelijke theorieën te stoppen. Dat gaat niet werken. Als je deze stof echt wil begrijpen moet je je hersens even leeg maken en alles wat met Adam en Eva, of oervaders en moeders te maken heeft, compleet vergeten en het vanuit een evolutionair standpunt bekijken. Genetica dus.

Daarbij is het belangrijk te weten dat mannen XY zijn en vrouwen XX, en als ze een zoon krijgen, dit alleen kan als hij de Y chromosoom van z'n vader heeft geërfd. Zodoende kun je een stamboom genereren van vader op zoon. Anderzijds is de moeder altijd de enige die haar mitochondriale DNA overgeeft aan de kinderen, en dit DNA verandert weinig. Van iemand's mitochondria kun je dus achterhalen wie de moeder is, en zo een stamboom genereren van moeders op kinderen.
pi_56918382
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 16:48 schreef Iblis het volgende:

[..]

Die link had ik in deze post al gegeven. Voorts zijn de termen Y-chromosomal Adam en Mitochondrial Eve al genoemd. Wat dat betreft had je al genoeg aanknopingspunten, maar je brengt het alsof wij expres obscuur zijn.
Sorry iblis, ik heb er over heen gelezen. En hou eens een keer op met beschuldigingen die niet waar zijn man.
pi_56918476
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 17:09 schreef speknek het volgende:

[..]

Je probeert de hele tijd je eigen ideeën in wetenschappelijke theorieën te stoppen. Dat gaat niet werken. Als je deze stof echt wil begrijpen moet je je hersens even leeg maken en alles wat met Adam en Eva, of oervaders en moeders te maken heeft, compleet vergeten en het vanuit een evolutionair standpunt bekijken. Genetica dus.

Daarbij is het belangrijk te weten dat mannen XY zijn en vrouwen XX, en als ze een zoon krijgen, dit alleen kan als hij de Y chromosoom van z'n vader heeft geërfd. Zodoende kun je een stamboom genereren van vader op zoon. Anderzijds is de moeder altijd de enige die haar mitochondriale DNA overgeeft aan de kinderen, en dit DNA verandert weinig. Van iemand's mitochondria kun je dus achterhalen wie de moeder is, en zo een stamboom genereren van moeders op kinderen.
Bedankt voor je tip in de tweede alinia. Maar ik zal het objectief proberen te bekijken en dus niet vanuit een evolutionair standpunt. En voor jou eigen begrip: evolutietheorie is zeker geen genetica mocht je dat niet weten.
  zaterdag 23 februari 2008 @ 00:26:06 #152
pi_56918554
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 00:20 schreef kazakx het volgende:

[..]

Bedankt voor je tip in de tweede alinia. Maar ik zal het objectief proberen te bekijken en dus niet vanuit een evolutionair standpunt. En voor jou eigen begrip: evolutietheorie is zeker geen genetica mocht je dat niet weten.
Toen Darwin zijn evolutie theorie formuleerde was DNA nog niet ontdekt en ik weet niet hoe ver men was met genetica in zijn tijjd. Maar je zal ontdekken (als je inderdaad de boel objectief probeert te bekijken) dat evolutie en genetica alles met elkaar te maken hebben.
  zaterdag 23 februari 2008 @ 01:27:35 #153
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_56919474
Zo moeilijk is het anders niet: als je niet kunt begrijpen hoe dit werk is het wel heel erg slecht gesteld met je vermogen om te redeneren.
Mitochondrial Eve

Mitochondrial Eve is the most recent common ancestor of all humans via the mitochondrial DNA pathway. In other words, she is the MRCA found when ancestry of all living humans is traced back in time, following only the maternal lineage. The mitochondrial DNA pathway is equivalent to maternal lineage, because Mitochondrial DNA is only passed down from mother to child, never father to child.[1]

http://en.wikipedia.org/wiki/Mitochondrial_Eve

Y-chromosomal Adam

In human genetics, Y-chromosomal Adam (Y-MRCA) is the patrilineal human most recent common ancestor (MRCA) from whom all Y chromosomes in living men are descended. Y-chromosomal Adam is thus the male counterpart of Mitochondrial Eve (the mt-MRCA), the matrilineal human most recent common ancestor, from whom all mitochondrial DNA in living humans is descended, although they lived at different times.

http://en.wikipedia.org/wiki/Y-chromosomal_Adam

Ohw wacht - ik heb het hier wel tegen gelovigen natuurlijk - dan is logisch redeneren natuurlijk iets anders. Dan is "genetica" het laten zien van gestreepte stokken aan geiten om gespikkelde nakomelingen te verwekken perfect logisch...
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_56920113
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 01:27 schreef wijsneus het volgende:

Ohw wacht - ik heb het hier wel tegen gelovigen natuurlijk - dan is logisch redeneren natuurlijk iets anders. Dan is "genetica" het laten zien van gestreepte stokken aan geiten om gespikkelde nakomelingen te verwekken perfect logisch...
XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
pi_56920181
quote:
Holy shit wat goed gevonden...
  zaterdag 23 februari 2008 @ 10:28:05 #156
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56922055
quote:

[..]

Een van de consequenties van Darwinisme was dat er een mechanisme moest zijn waarbij eigenschappen (deels) moesten kunnen overgaan op nakomelingen, op een discrete wijze. Iemand met ouders met blauwe en bruine ogen krijgt zelf geen mengelmoes van bruine of blauwe ogen. Eveneens moest dit mechanisme het toestaan dat er veranderingen optraden om nieuwe eigenschappen te generereren.

Dit mechanisme om eigenschappen te coderen en door te geven is gevonden met de ontdekking van de genetica en het DNA. Dit bekrachtigde de evolutietheorie van Darwin in ongelooflijke mate. Als zodanig is de ontdekking van de genetica dus een wezenlijke factor geweest in de acceptatie van de evolutietheorie, en andere theorieën zoals Lamarckisme werden daardoor helemaal afgeschreven.
pi_57024762
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 01:27 schreef wijsneus het volgende:
Zo moeilijk is het anders niet: als je niet kunt begrijpen hoe dit werkt is het wel heel erg slecht gesteld met je vermogen om te redeneren.
Mitochondrial Eve

Mitochondrial Eve is the most recent common ancestor of all humans via the mitochondrial DNA pathway. In other words, she is the MRCA found when ancestry of all living humans is traced back in time, following only the maternal lineage. The mitochondrial DNA pathway is equivalent to maternal lineage, because Mitochondrial DNA is only passed down from mother to child, never father to child.[1]

http://en.wikipedia.org/wiki/Mitochondrial_Eve

Y-chromosomal Adam

In human genetics, Y-chromosomal Adam (Y-MRCA) is the patrilineal human most recent common ancestor (MRCA) from whom all Y chromosomes in living men are descended. Y-chromosomal Adam is thus the male counterpart of Mitochondrial Eve (the mt-MRCA), the matrilineal human most recent common ancestor, from whom all mitochondrial DNA in living humans is descended, although they lived at different times.

http://en.wikipedia.org/wiki/Y-chromosomal_Adam

Dus als ik het goed begrijp, kan, gezien de trage veranderingen in mitochondriaal DNA best een apin onze moeder-MRCA zijn geweest, terwijl, gezien de snellere veranderingen in chromosomaal DNA, een mens onze vader-MRCA is geweest.

Ik vind het moeilijk me voor te stellen, dat de hele mensheid slechts één oermoeder en één oervader heeft.
Nog moeilijker dan dat een molecuul de basis van alle leven vormde.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  donderdag 28 februari 2008 @ 00:29:57 #158
pi_57025179
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 00:13 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp, kan, gezien de trage veranderingen in mitochondriaal DNA best een apin onze moeder-MRCA zijn geweest, terwijl, gezien de snellere veranderingen in chromosomaal DNA, een mens onze vader-MRCA is geweest.
Juist andersom. Eva kan het met een aap gedaan hebben.
quote:
Ik vind het moeilijk me voor te stellen, dat de hele mensheid slechts één oermoeder en één oervader heeft.
Heb je daar een intellectuele reden voor of alleen maar een gevoel?
pi_57025381
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 00:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ware het niet dat de Homo Sapiens nog een stukje ouder is dan Eva.
pi_57025749
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 00:38 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ware het niet dat de Homo Sapiens nog een stukje ouder is dan Eva.
En "Mensen" nog een stukje ouder dan die specifieke Homo Sapiens als soort.
En dan quote ik ook graag nog even die straffe bewering van John Hawks
in dat AFP artikel van 11 dec 2007 met de titel "Human Evolution Speeding Up"
Hij beweerde:
"We are more different genetically from people living 5,000 years ago than they were different from Neanderthals"

Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_57025888
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 00:55 schreef barthol het volgende:

[..]

En "Mensen" nog een stukje ouder dan die specifieke Homo Sapiens als soort.
Het genus Homo omvat natuurlijk ook de voorouders van b.v. chimpanzees. Als men de 'mens' bedoelt, heeft men het toch vaak over Homo Sapiens.
quote:
En dan quote ik ook graag nog even die straffe bewering van John Hawks
in dat AFP artikel van 11 dec 2007 met de titel "Human Evolution Speeding Up"
Hij beweerde:
"We are more different genetically from people living 5,000 years ago than they were different from Neanderthals"

Daar had Steve Jones nog wel een aardige reactie op, meen ik. Zal het morgen eens nazoeken.
pi_57026118
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 01:03 schreef Monolith het volgende:
......
Daar had Steve Jones nog wel een aardige reactie op, meen ik. Zal het morgen eens nazoeken.
Leuk,
hoewel ik morgen niet veel tijd heb voor het internet, ik ben toch benieuwd.
Ik vond het zelf nogal een erg boude uitspraak van John Hawks, echt zo'n stelling waar je tegen aan kan gaan, tenminste, als je genoeg autoriteit hebt om er iets zinvols over te zeggen. Dus ik ben nieuwsgierig.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_57026175
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 00:13 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Er is een hele, hele grote weg tussen apinnen en de mens, hoe je het moet voorstellen is dat de mens conintu aan het veranderen is, zoals er al staat; de mens van 5000 jaar geleden is heel anders dan de mens van nu, zeker in DNA.

Het is echt niet zo dat de eerst vrouwlijke homo sapiens het met chimps deden, waarschijnlijk zagen ze er heel normaal uit (voor die tijd).
  donderdag 28 februari 2008 @ 01:30:24 #164
pi_57026263
quote:

[..]

Het genus Homo omvat natuurlijk ook de voorouders van b.v. chimpanzees. Als men de 'mens' bedoelt, heeft men het toch vaak over Homo Sapiens.
[..]
Hoe staat het met de benaming: Homo Sapiens Sapiens? De over zichzelf denkende mens?
pi_57026691
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 00:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

[..]

Heb je daar een intellectuele reden voor of alleen maar een gevoel?
Sterker nog, onze Eva heeft het met een aap gedaan. En daar zijn veel nakomelingen uit voortgekomen, mannetjes en vrouwtjes. Dat was heel lang geleden.
En na verloop van tijd is er als nakomeling een man-MRCA geboren, die gepaard heeft met een van Eva's nakomelingen en zo de stamvader van ons allemaal is geworden.

Intellectueel? Een wiskundige vertrouwt zijn bewijs of formule pas echt, als het een elegant bewijs of elegante formule is. "Elegant" is iets tussen gevoelsmatig en intellectueel in.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_57026699
Wat ik maar wil zeggen: het zijn niet alleen de gelovigen (in god of schepping) die over dit punt in de war zijn!!

[ Bericht 0% gewijzigd door Kees22 op 28-02-2008 21:14:15 ]
  donderdag 28 februari 2008 @ 08:53:24 #167
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_57027899
quote:

[..]

[..]
Nee, dat is de familie Hominidae. Het geslacht Homo omvat geen levende soorten buiten H. sapiens.
  donderdag 28 februari 2008 @ 09:12:15 #168
8369 speknek
Another day another slay
pi_57028128
quote:
En voor jou eigen begrip: evolutietheorie is zeker geen genetica mocht je dat niet weten.
Oh shit! kazakx die me (denkt) de les te lezen over evolutie en genetica!
pi_57028480
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 08:53 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nee, dat is de familie Hominidae. Het geslacht Homo omvat geen levende soorten buiten H. sapiens.
Ja het was al een beetje laat toen ik dat postte. Het is zo dat sommige biologen de chimpanzees in het genus Homo plaatsen en niet in het aparte genus Pan.
pi_57060771
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 01:17 schreef barthol het volgende:

[..]

Leuk,
hoewel ik morgen niet veel tijd heb voor het internet, ik ben toch benieuwd.
Ik vond het zelf nogal een erg boude uitspraak van John Hawks, echt zo'n stelling waar je tegen aan kan gaan, tenminste, als je genoeg autoriteit hebt om er iets zinvols over te zeggen. Dus ik ben nieuwsgierig.
Hij zei het volgende:
quote:
However, geneticist Professor Steve Jones of University College London said suggesting a large population size could increase the speed of evolution was "a contentious issue".

Seven percent of human genes are undergoing rapid evolution

"Once a population gets above a very small size it is not very clear if its ability to respond to natural selection depends on size," he told BBC News.

"The general picture that evolution has speeded up in the last 10,000 years as we change from, to put it bluntly, being animals to being humans is clearly true," he explained. "To suggest it is happening at this instant, I would suggest, is probably wrong."

He said natural selection needed difference - either in the ability to stay alive or in the number of offspring born.

"The fundamental observation is that this difference has gone," said Professor Jones.

"At the moment we are in an evolutionary interval. We are in between two storms. One storm has more or less blown itself out, the storm of farming.

"The question is whether we are going to stay in the calms or whether another great storm will start. And if there is one, I would say it is most certainly to do with epidemic disease."
pi_57081768
Dank Monolith,

Ik heb het opgeslagen. Toch een onderwerp wat me mateloos interesseerd en waar ik meer
gedachtenwisseling over verwelkom. Maar dat dieper uitspitten zou natuurlijk meer in het
reguliere evolutietopic thuishoren dan hier. Of misschien in een serieuzer subtopic met de
nadruk op de antropologische aspecten, want het centrale evolutietopic is me qua onderwerp
af en toe een te breed gebied.

Nogmaals dank.
  zondag 2 maart 2008 @ 20:18:30 #172
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_57112017
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 14:11 schreef Monolith het volgende:
"The general picture that evolution has speeded up in the last 10,000 years as we change from, to put it bluntly, being animals to being humans is clearly true," he explained.
Australische Aboriginals en andere jagers-verzamelaars zijn dus eigenlijk dieren, to put it bluntly.
pi_57116889
quote:
Op zondag 2 maart 2008 20:18 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Australische Aboriginals en andere jagers-verzamelaars zijn dus eigenlijk dieren, to put it bluntly.
Evolutie geldt niet voor aboriginals?
pi_57117231
quote:

[..]

Het zou over genetica moeten gaan, niet over cultuur. Bij het laatste hooguit over invloeden van de natuurlijke omgeving op mendeliaanse processen en overlevings- cq voortplantingskansen. Australische Aboriginals (of volken die nog steeds volgens een jagers-verzamelaars traditie leven) zijn natuurlijk moderne mensen en niet mensen van 10.000 jaar geleden omdat europeanen 10.000 jaar geleden ook volgens jager-verzamelaars tradities hebben geleefd.

Qua Y-chromosomale gemeenschappelijke afstamming kunnen een Australische Aboriginal en een Hollandse Kaaskop dichter bij elkaar staan -recenter een gemeenschappelijke voorvader hebben (CF tak in tegenstelling tot de DE-tak)- dan 2 Griekse mannen in een zelfde dorp als een van de twee de Noord-Afrikaanse Y-haplogroep E3b bezit die met een uitstraling vanuit Griekenland in Europa in kleine frequenties ook aanwezig is.

Hoe die zinssnede van Steve Jones geinterpreteerd moet worden, daar zou ik nu nog geen conclusies over willen trekken. Daarvoor ben ik eerst nog wat meer van hem aan het lezen. Hij is in elk geval een geneticus dus ik neem aan dat hij zijn opmerkingen in een genetisch perspectief maakt en natuurlijk in de context van die discussie over of menselijke evolutie in de laatste milennia in een versnelling heeft plaats gevonden of zich misschien juist in een status quo bevindt. Als Steve Jones er cultuur bij gaat halen dan zal ik daar ook over vallen. Ik denk dat menselijke evolutie en menselijke culturele geschiedenis twee gescheiden gebieden zijn die misschien wel zijdelings met elkaar te maken hebben maar zeker niet met elkaar verward moeten worden.

groet.

[ Bericht 0% gewijzigd door barthol op 03-03-2008 00:07:24 ]
  woensdag 5 maart 2008 @ 11:08:48 #175
188922 Waris7
Dikke Man
pi_57169255
ALLAH OUACKBAR~!

Voor mij staat vast dat de mens een "hogere" intelligentie heeft dan dieren, verstand, onderscheid tussen goed en kwaad, etc., en voor mij is het dus onaannemelijk dat de mens in die zin ontstaan zou zijn uit lagere levensvormen, zonder deze "hogere" van God gegeven intelligentie.

Maar wat ik dus dacht, misschien bestaat het allebei, een fysieke evolutie en een spirituele evolutie, en is alleen het lichamelijke gedeelte van de mens biologisch geëvolueerd uit lagere vormen en alleen de ziel (non-fysieke gedeelte) door God gecreëerd. In deze theorie zou dan het scheppingsverhaal in de Bijbel alleen de spirituele evolutie/schepping weergeven. Dat verklaart dan ook waarom godsdienst en wetenschap het over het begin zo oneens zijn.

Deze theorie klinkt vergezocht, maar is imo best aannemelijk. Immers als je aanneemt dat God geen lichaam heeft, slaat het gedeelte "God schiep de mens naar Zijn evenbeeld" alleen op de geestelijke/spirituele kwaliteiten van God en niet op de lichamelijke.
Grieken op FOK! <-- w00t, eerste reductio ad hitlerum ooit op een forum (behalve SF)
Keiharde porno HIER!
UW ADVERTENTIE HIER? BEL 06-nogwat
  woensdag 5 maart 2008 @ 11:09:18 #176
188922 Waris7
Dikke Man
pi_57169268
quote:

[..]

De aboriginals zijn wel de domste mensen ter wereld volgens Hans Lebbis.
Grieken op FOK! <-- w00t, eerste reductio ad hitlerum ooit op een forum (behalve SF)
Keiharde porno HIER!
  woensdag 5 maart 2008 @ 11:15:29 #177
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57169440
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 11:08 schreef Waris7 het volgende:
ALLAH OUACKBAR~!

Voor mij staat vast dat de mens een "hogere" intelligentie heeft dan dieren, verstand, onderscheid tussen goed en kwaad, etc., en voor mij is het dus onaannemelijk dat de mens in die zin ontstaan zou zijn uit lagere levensvormen, zonder deze "hogere" van God gegeven intelligentie.
Maar wat maakt intelligentie, vooropgesteld dat het uit de hersenen komt, zoveel anders dan b.v. veren, een lange staart, of echo-locatie of een infra-rood zintuig dat sommige slangen hebben? Veren vind je niet bij reptielen, echo-locatie vind je ook niet bij veel (ook na verwante) beesten. Moet God dat ook stuk voor stuk gegeven hebben? Of vind je intelligentie specialer dan b.v. echo-locatie?
quote:
Maar wat ik dus dacht, misschien bestaat het allebei, een fysieke evolutie en een spirituele evolutie, en is alleen het lichamelijke gedeelte van de mens biologisch geëvolueerd uit lagere vormen en alleen de ziel (non-fysieke gedeelte) door God gecreëerd. In deze theorie zou dan het scheppingsverhaal in de Bijbel alleen de spirituele evolutie/schepping weergeven. Dat verklaart dan ook waarom godsdienst en wetenschap het over het begin zo oneens zijn.

Deze theorie klinkt vergezocht, maar is imo best aannemelijk. Immers als je aanneemt dat God geen lichaam heeft, slaat het gedeelte "God schiep de mens naar Zijn evenbeeld" alleen op de geestelijke/spirituele kwaliteiten van God en niet op de lichamelijke.
Is niet zo heel ver gezocht, volgens mij zegt de Paus ongeveer hetzelfde. Het is op het moment dat ei-cel en zaadcel bijeen komen dat God dit klompje materie met een ziel begiftigd – en dat is wat de mens zo speciaal maakt (en wat abortus zo slecht maakt, maar vleeseten acceptabel).
pi_57169572
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 11:08 schreef Waris7 het volgende:
ALLAH OUACKBAR~!

Hoger geeft al aan dat een kwestie van gradatie is, niet van een fundamenteel ander concept. Persoonlijk ongeloof is overigens een vrij beroerd argument, zeker als dat ongeloof ook nog eens gebaseerd is op beperkte kennis.

Edit: Nog even een uitleg over de ToE die jij ook moet kunnen begrijpen:

quote:
Het idee dat lichaam en geest volledig losstaande entiteiten zijn valt niet echt serieus te nemen. Er is natuurlijk wel sprake van 'culturele evolutie' i.t.t. tot 'fysische evolutie' zowel bij mensen als bij andere dieren. Gedrag van dieren wordt ook deels 'cultureel overgedragen' i.t.t. via genen. Bij mensen is dit nog een stukje geavanceerder. De mens heeft hier dan ook een extreem krachtig mechanisme voor ontwikkeld, namelijk taal als communicatiemiddel. We weten overigens ook al aardig veel over de 'culturele evolutie' van de mens en die kennis komt totaal niet overeen met enig scheppingsverhaal uit welke religie of bijgeloof dan ook.

[ Bericht 3% gewijzigd door Monolith op 05-03-2008 17:04:43 ]
  woensdag 5 maart 2008 @ 11:27:53 #179
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57169735
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 11:15 schreef Iblis het volgende:
Is niet zo heel ver gezocht, volgens mij zegt de Paus ongeveer hetzelfde. Het is op het moment dat ei-cel en zaadcel bijeen komen dat God dit klompje materie met een ziel begiftigd – en dat is wat de mens zo speciaal maakt (en wat abortus zo slecht maakt, maar vleeseten acceptabel).
Als aanvulling: ook al noem ik het idee niet zo vergezocht, ik vergat te melden dat ik het wel naïef vind. En inderdaad, zoals Monolith aangeeft, verder niet zo verdedigbaar. Het is meer te vergelijken met het idee dat de zon om de aarde draait. Niet ver gezocht, maar wel naïef om nog in te geloven.
  woensdag 5 maart 2008 @ 22:38:42 #180
188922 Waris7
Dikke Man
pi_57185621
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 11:20 schreef Monolith het volgende:

[..]

Hoger geeft al aan dat een kwestie van gradatie is, niet van een fundamenteel ander concept. Persoonlijk ongeloof is overigens een vrij beroerd argument, zeker als dat ongeloof ook nog eens gebaseerd is op beperkte kennis.

Edit: Nog even een uitleg over de ToE die jij ook moet kunnen begrijpen:

[ afbeelding ]
[..]

Het idee dat lichaam en geest volledig losstaande entiteiten zijn valt niet echt serieus te nemen. Er is natuurlijk wel sprake van 'culturele evolutie' i.t.t. tot 'fysische evolutie' zowel bij mensen als bij andere dieren. Gedrag van dieren wordt ook deels 'cultureel overgedragen' i.t.t. via genen. Bij mensen is dit nog een stukje geavanceerder. De mens heeft hier dan ook een extreem krachtig mechanisme voor ontwikkeld, namelijk taal als communicatiemiddel. We weten overigens ook al aardig veel over de 'culturele evolutie' van de mens en die kennis komt totaal niet overeen met enig scheppingsverhaal uit welke religie of bijgeloof dan ook.
Ja maar nee, jij bekijkt het te wetenschappelijk. Ik kwam met een opvatting vanuit religieus oogpunt.
Keiharde porno HIER!
  woensdag 5 maart 2008 @ 22:39:45 #181
188922 Waris7
Dikke Man
pi_57185663
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 11:27 schreef Iblis het volgende:

[..]

Als aanvulling: ook al noem ik het idee niet zo vergezocht, ik vergat te melden dat ik het wel naïef vind. En inderdaad, zoals Monolith aangeeft, verder niet zo verdedigbaar. Het is meer te vergelijken met het idee dat de zon om de aarde draait. Niet ver gezocht, maar wel naïef om nog in te geloven.
Iknietbgraipkamrad. Op welke gronden noem je het naïef? M.i. is het niet te vergelijken met het idee dat de zon om de aarde draait, omdat dat gewoon domweg niet waar is. Hiervan is niet te bewijzen of het waar is of niet, omdat het zich met spirituele shit bezighoudt.
Keiharde porno HIER!
pi_57191479
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 22:38 schreef Waris7 het volgende:

[..]

Ja maar nee, jij bekijkt het te wetenschappelijk. Ik kwam met een opvatting vanuit religieus oogpunt.
Nee, jij doet eerst allerlei empirische aannames die je zult moeten verantwoorden om je bewering te ondersteunen. Daar is echt niets religieus aan. In het tweede gedeelte doe je weer allerlei uitspraken die niet stroken met de geschiedenis van de mens. Je probeert conclusies te trekken uit een niet bestaande karikatuur van de werkelijkheid.
  donderdag 6 maart 2008 @ 10:22:49 #183
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57192050
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 22:39 schreef Waris7 het volgende:

[..]

Iknietbgraipkamrad. Op welke gronden noem je het naïef? M.i. is het niet te vergelijken met het idee dat de zon om de aarde draait, omdat dat gewoon domweg niet waar is. Hiervan is niet te bewijzen of het waar is of niet, omdat het zich met spirituele shit bezighoudt.
Omdat er een directe koppeling blijkt tussen alles wat wij ‘hoger’ noemen en de fysieke grijze kwab die we hersenen noemen. Een beschading leidt tot het verlies van muzikaal vermogen, van omgangsvormen, van taal, et cetera. Alle geestelijke vermogens lijken direct te gerelateerd te zijn aan onze hersenen. In die zin vind ik het naïef (d.w.z. naïef in de betekenis van ‘oprecht, onschuldig, direct, onvervalst) om een geest te veronderstellen.

Ik kan me voorstellen dat je het doet, net zoals je denkt dat de zon om de aarde draait, omdat het misschien zo lijkt. Maar bij nader inzien blijkt beide niet heel erg logisch.
pi_57194746
Waris7 is gebanned en komt niet terug.
pi_65962295
Lieve Triggershot, dank voor het opheffen van mijn ban, mag dit topic nu weer open? Het begon net zo interessant te worden.
Keiharde porno HIER!
pi_65964159
Is er al verteld hoe christenen het ontstaan van de inviduele ziel zien? Zit die gelijk in de bevruchte eicel en waar komt hij dan vandaan?
Want dan wordt de vraag verplaatst: wanneer zou de eerste ziel in een bevruchte eicel zijn aangekomen?

Dieren hebben geen ziel. Daarom hebben vrouwen er wel een, sinds het concilie van Trente. Immers: als vrouwen geen ziel zouden hebben, zouden mannen bestialiteit bedrijven. En het tweede is een afschuwelijker idee dan het eerste!

Het is ook een raar idee, dat er bij elke bevruchting een nieuwe ziel gevormd zou worden.

Toch sluit dat evolutie niet per se uit.
Maar ja, ik ben geen christen meer, maar agnost.
pi_66035966
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 21:24 schreef Kees22 het volgende:
Is er al verteld hoe christenen het ontstaan van de inviduele ziel zien? Zit die gelijk in de bevruchte eicel en waar komt hij dan vandaan?
Want dan wordt de vraag verplaatst: wanneer zou de eerste ziel in een bevruchte eicel zijn aangekomen?

Dieren hebben geen ziel. Daarom hebben vrouwen er wel een, sinds het concilie van Trente. Immers: als vrouwen geen ziel zouden hebben, zouden mannen bestialiteit bedrijven. En het tweede is een afschuwelijker idee dan het eerste!

Het is ook een raar idee, dat er bij elke bevruchting een nieuwe ziel gevormd zou worden.

Toch sluit dat evolutie niet per se uit.
Maar ja, ik ben geen christen meer, maar agnost.
Ten eerste: respect voor agnosten. Maar om op je punt in te gaan, waarschijnlijk verschilt het per christen. Ik persoonlijk geloof, of een beter woord is 'denk', aangezien ik er niet van overtuigd ben, dat iedereen die ooit geleefd heeft en ooit geleefd zal hebben, 'ergens' verblijft (voor de neutraliteit gebruik ik 'ergens', maar je mag ook 'de hemel' of 'een andere dimensie' of wat dan ook lezen) en dan ergens tijdens het groeiproces in een menselijk embryo terechtkomt. Wanneer dit precies gebeurt, heb ik geen mening over.

Maar volgens mij is dit niet zo'n standaard christelijk standpunt. Als je dat wilt weten moet je 't dan maar even aan koningdavid of een andere vriendelijke christelijke FOK!ker vragen.

Maar ik snap je opmerking niet dat "als vrouwen geen ziel zouden hebben, mannen bestialiteit zouden bedrijven". Als dieren geen ziel hebben, wil dat toch niet zeggen dat alles wat geen ziel heeft een dier is? Als een man een gat in de grond neukt, bedrijft hij toch ook geen bestialiteit?! Ik zelf geloof persoonlijk trouwens dat dieren wel een ziel hebben.

En dat bij elke bevruchting een nieuwe ziel gevormd wordt, geloof ik ook niet. Ik geloof dat zielen eeuwig zijn, en dat ze min of meer zelf kiezen wanneer en waar ze ter wereld komen. Maar goed, ik heb me er ook niet echt in verdiept. Dit is maar een beetje hoe ik denk dat het zou kunnen zijn, of wat ik waarschijnlijk acht.
Keiharde porno HIER!
pi_66108569
edit, ik had weer eens niet door dat er 2008 stond ipv 2009

[ Bericht 90% gewijzigd door vaarsuvius op 16-02-2009 04:11:23 ]
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_66108612

[ Bericht 65% gewijzigd door vaarsuvius op 16-02-2009 04:12:39 ]
pi_66108645

[ Bericht 93% gewijzigd door vaarsuvius op 16-02-2009 04:11:37 ]
pi_66108653
quote:
Op maandag 16 februari 2009 03:45 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]
.......
Hai Vaarsuvius,
let op de datum van de post van Kazakx waarop je reageert
Het is meer dan een jaar geleden dat hij het schreef. En is ook al heel lang weggebleven.
Roep 'm maar niet terug

edit.

[ Bericht 23% gewijzigd door barthol op 16-02-2009 04:21:40 ]
pi_66108686
quote:
Op maandag 16 februari 2009 04:03 schreef barthol het volgende:

[..]

Hai Vaarsuvius,
let op de datum van de post van Kazakx waarop je reageert
Het is meer dan een jaar geleden dat hij het schreef. En is ook al heel lang weggebleven.
Roep 'm maar niet terug

Ik kreeg het net zelf door terwijl ik de rest las...
pi_66118981
Tering, wat een interessante posts weer. Kan dit niet opgeruimd worden?
Keiharde porno HIER!
  maandag 16 februari 2009 @ 14:27:43 #194
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_66119018
TVP
pi_66131859
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 21:16 schreef Waris7 het volgende:

[..]

Ten eerste: respect voor agnosten. Maar om op je punt in te gaan, waarschijnlijk verschilt het per christen. Ik persoonlijk geloof, of een beter woord is 'denk', aangezien ik er niet van overtuigd ben, dat iedereen die ooit geleefd heeft en ooit geleefd zal hebben, 'ergens' verblijft (voor de neutraliteit gebruik ik 'ergens', maar je mag ook 'de hemel' of 'een andere dimensie' of wat dan ook lezen) en dan ergens tijdens het groeiproces in een menselijk embryo terechtkomt. Wanneer dit precies gebeurt, heb ik geen mening over.

Maar volgens mij is dit niet zo'n standaard christelijk standpunt. Als je dat wilt weten moet je 't dan maar even aan koningdavid of een andere vriendelijke christelijke FOK!ker vragen.

Maar ik snap je opmerking niet dat "als vrouwen geen ziel zouden hebben, mannen bestialiteit zouden bedrijven". Als dieren geen ziel hebben, wil dat toch niet zeggen dat alles wat geen ziel heeft een dier is? Als een man een gat in de grond neukt, bedrijft hij toch ook geen bestialiteit?! Ik zelf geloof persoonlijk trouwens dat dieren wel een ziel hebben.

En dat bij elke bevruchting een nieuwe ziel gevormd wordt, geloof ik ook niet. Ik geloof dat zielen eeuwig zijn, en dat ze min of meer zelf kiezen wanneer en waar ze ter wereld komen. Maar goed, ik heb me er ook niet echt in verdiept. Dit is maar een beetje hoe ik denk dat het zou kunnen zijn, of wat ik waarschijnlijk acht.
Tja, die zin dat mannen bestialiteit zouden bedrijven had ik moeten aanvullen met: "als ze met een vrouw neuken." Want vrouwen zonder ziel zijn geen mensen, maar komen verder het meest overeen met dieren en niet met planten of dingen: ze kunnen zich verplaatsen en zijn niet groen.

Overigens vind ik je standpunt wel leuk: wel incarnatie, maar geen reïncarnatie.
En de precieze datering van die incarnatie is wel van belang voor het recht op abortus, lijkt me.
pi_66132720
quote:
Op maandag 16 februari 2009 19:54 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Tja, die zin dat mannen bestialiteit zouden bedrijven had ik moeten aanvullen met: "als ze met een vrouw neuken." Want vrouwen zonder ziel zijn geen mensen, maar komen verder het meest overeen met dieren en niet met planten of dingen: ze kunnen zich verplaatsen en zijn niet groen.

Overigens vind ik je standpunt wel leuk: wel incarnatie, maar geen reïncarnatie.
En de precieze datering van die incarnatie is wel van belang voor het recht op abortus, lijkt me.
Ik zei niet dat ik niet in reïncarnatie geloof. Ik zeg alleen dat ik niet geloof dat elke ziel ook altijd reïncarneert, volgens mij mag je dat zelf weten. Ik denk dat elke ziel "ergens" verblijft en dan zelf beslist of hij wil (re)incarneren en zo ja waar, wanneer etc..

En dat laatste klopt misschien bij sommige mensen, maar ik denk er zo over dat het verzamelingetje cellen dat ontstaat uit een bevruchte eicel kan en zal uitgroeien tot een lichaam voor een ziel, of die ziel er nu al in is of niet. "Gereserveerd" dus als het ware.
Keiharde porno HIER!
  maandag 16 februari 2009 @ 20:14:42 #197
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_66132746
Ik vraag me af of waris tussen maart 2008 en nu een aantal persoonlijke standpunten heeft bijgewerkt
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_66132875
quote:
Op maandag 16 februari 2009 20:14 schreef SpecialK het volgende:
Ik vraag me af of waris tussen maart 2008 en nu een aantal persoonlijke standpunten heeft bijgewerkt
Voorzover ik heb bijgehouden niet. Waarom vraag je je dat af?
Keiharde porno HIER!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')