Zie mijn post op de vorige pagina.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 23:24 schreef FJD het volgende:
[..]
Expirimenteer je dan wel met je eigen kinderen maar niet met die van mij?
Je zult best een aardige kansrijke meerderheid daarvoor nodig hebben. Als het 40-60 is dan is het in ieder geval niet genoeg. En dat lijkt me realistisch gezien wel het percentage waar je op uit zult komen.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 23:26 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Ja, de overheid moet het ook niet gaan proberen om een kansrijke minderheid gedwongen bij een kansloze meerderheid te zeten. Dat is kindermishandeling.
'Mama ik heb ruzie gehad vandaag want de andere kindjes vonden mij raar toen ik zei dat ik op cello zat. Is cello raar, mama?![]()
Zorg ervoor met je dwangmaatregelen dat kansrijk in de meerderheid zal zijn.
In 5VWO kregen we er zes van die Havisten bij. En of het niveau rap omlaag ging! Je hebt maar een klojo om de hele klas naar beneden te trekken.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 23:16 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Als je de kansarmen in de minderheid houdt hoeven ze de kansrijken toch niet naar beneden te trekken? De meerderheid bepaalt de sfeer in een klas. Als de meerderheid kansrijk is, is er een constructieve sfeer, goed voor iedereen, toch?
Als dat inderdaad zo is denk ik dat het geen verstandig plan is. Maar daar gaan ze wel achterkomen.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 23:28 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Je zult best een aardige kansrijke meerderheid daarvoor nodig hebben. Als het 40-60 is dan is het in ieder geval niet genoeg. En dat lijkt me realistisch gezien wel het percentage waar je op uit zult komen.
Dat ga jij de ouders toch wel zelf uitleggen? "Ja, uw kind had wel hoger gekunnen maar vanwege ons politieke expiriment hebben we haar/hem geplaatst in een gemengde groep en dat bevestigde helaas onze ervaringen met het VMBO."quote:Op vrijdag 8 februari 2008 23:34 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Als dat inderdaad zo is denk ik dat het geen verstandig plan is. Maar daar gaan ze wel achterkomen.![]()
Dan is er toch geen probleem meer? Ouders van zogenoemde kansarme kinderen zouden ook kunnen verhuizen naar een buurt met betere scholen.quote:Onderschat nooit de kracht en vindingrijkheid van ouders die het beste voor hun kind willen. Ineens komt de oude droom van een huisje buiten de Randstad weer ter sprake..
Hey, het is mijn plan niet!quote:Op vrijdag 8 februari 2008 23:39 schreef FJD het volgende:
[..]
Dat ga jij de ouders toch wel zelf uitleggen? "Ja, uw kind had wel hoger gekunnen maar vanwege ons politieke expiriment hebben we haar/hem geplaatst in een gemengde groep en dat bevestigde helaas onze ervaringen met het VMBO."
dit kunnen ze sowieso alleen op OPENBARE scholen dwingen, niet-openbare scholen mogen namelijk leerlingen weigeren. Mochten ze dat ook willen aanpakken zullen ze daarvoor even de grondwet moeten wijzigen, gaat niet gebeuren lijkt me.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 22:08 schreef Five_Horizons het volgende:
Hoe wil je dat doen als er überhaupt verschillende soorten onderwijs bestaan? (confessioneel, maar ook op inhoud) Gaat je kind dan gedwongen naar een school met een onderwijssysteem waar je niet achter staat
Bronquote:Dijksma wil met dwang meer gemengde scholen
PvdA-staatssecretaris Sharon Dijksma (Onderwijs) wil dat er meer gemengde scholen komen en start een experiment waarbij ouders voortaan niet meer zelf mogen bepalen wanneer ze hun kind inschrijven bij een gewenste school.
Een woordvoerder van het ministerie bevestigt tegen elsevier.nl dat Dijksma plannen om de 'segregatie' in het basisonderwijs vanmiddag zal voorleggen aan de ministerraad.
Onderdeel van die plannen is het verplichte aanmeldmoment voor ouders. Met de introductie van vaste aanmeldmomenten wil de PvdA-staatssecretaris de vrijheid van ouders om hun kind voor een school in te schrijven afschaffen.
Volgens haar schrijven autochtone ouders hun kind vaak bij geboorte al in voor een witte school. Allochtone ouders doen dit niet en dat is volgens Dijksma een slechte zaak omdat zo zwarte en witte scholen zouden ontstaan.
Beloning
Proeven met vaste aanmeldmomenten worden gehouden in de vier grote steden en Nijmegen, Eindhoven en Deventer. Scholen die - vrijwillig - aan de proef meedoen, krijgen een financiële beloning van Dijksma. Ze heeft hiervoor vier miljoen euro uitgetrokken.
Ook kunnen steden met 'dubbele wachtlijsten' gaan werken, meldt De Telegraaf vandaag. De ene wachtlijst zal bestaan uit kinderen met hoogopgeleide ouders, de andere uit kinderen met lager opgeleide ouders.
Bij het samenstellen van de klassen zou dan om en om een kind van elke wachtlijst moeten worden gehaald.
Dat weet ik wel zeker ja. Is dat mens helemaal van de pot gerukt. Laat ons lekker zelf bepalen waar we ons kroost naar school sturen. Al moet ik kilometers rijden dan, ik zou mijn kinderen ten alle tijden naar een school van MIJN keuze willen sturen.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 18:35 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
De PvdA doet dus gewoon afstand van de keuze mogelijkheid die de burger nu heeft en doet zo dus eigenlijk afbraak aan de democratie (vrijheid van keuzes) zoals we die in Nederland kennen.
Deze gedwongen oplegging van schoolkeuze gaat echt tot problemen leiden ben ik bang omdat bepaalde ouders daar echt geen gehoor aan zullen willen geven.
De democratie staat natuurlijk dikwijls vijandig tegenover individuele keuzevrijheden. On-topic: ik vrees ook dat zulke plannen niet echt gaan werken. Het aantal schoolverenigingen zullen enorm stijgen want ik denk niet dat veel blanke hoogopgeleide ouders staan te springen om sociale experimenten met hun kinderen. En daar hebben ze volledig gelijk in.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 18:35 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
De PvdA doet dus gewoon afstand van de keuze mogelijkheid die de burger nu heeft en doet zo dus eigenlijk afbraak aan de democratie (vrijheid van keuzes) zoals we die in Nederland kennen.
Deze gedwongen oplegging van schoolkeuze gaat echt tot problemen leiden ben ik bang omdat bepaalde ouders daar echt geen gehoor aan zullen willen geven.
en die vreselijke havisten dan? Gingen die niet misschien juist vooruit omdat ze zich moesten aanpassen aan een hoog niveau?quote:Op vrijdag 8 februari 2008 23:29 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
In 5VWO kregen we er zes van die Havisten bij. En of het niveau rap omlaag ging! Je hebt maar een klojo om de hele klas naar beneden te trekken.
Ik zie mijn dochter liever als wereldvreemd (cello) kakkertje dan als loverboy-slachtoffer. Mag dat van weldenkend links?quote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:24 schreef sneakypete het volgende:
[..]
en die vreselijke havisten dan? Gingen die niet misschien juist vooruit omdat ze zich moesten aanpassen aan een hoog niveau?
Al klopt het denk ik wel dat een gemengde klas niet goed is voor mensen met hogere potenties, hooguit andersom. Wél is er het voordeel dat je beter leert om te gaan met verschillende mensen, ipv dat je opgroeit tot een wereldvreemd kakkertje.
Die niveau verschillen zijn er niet voor niets. het is niet fair ten opzichte van iemand met hogere capaciteiten om hem niet de kans te geven zich te ontwikkelen omdat hij een berg semi-mongolen op sleeptouw moet nemen.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:24 schreef sneakypete het volgende:
[..]
en die vreselijke havisten dan? Gingen die niet misschien juist vooruit omdat ze zich moesten aanpassen aan een hoog niveau?
Al klopt het denk ik wel dat een gemengde klas niet goed is voor mensen met hogere potenties, hooguit andersom. Wél is er het voordeel dat je beter leert om te gaan met verschillende mensen, ipv dat je opgroeit tot een wereldvreemd kakkertje.
Als "links" dat laatste maar eens in zou zien.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:30 schreef sneakypete het volgende:
De havo is voor semi-mongolen?
Tjezus wat een elitepraat.
En jezelf ontwikkelen kan ook best in een klas met grotere verschillen. Verschillen zijn er sowieso altijd.
Prima zodra jij gaat inzien dat minder leerprestaties niet hetzelfde is als een asociale crimineel zijn.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als "links" dat laatste maar eens in zou zien.
Hier op FOK! heerst nog altijd het gesundenes Volksempfinden Ik denk dat dit een goede zaak is. Toegankelijkheid voor iedereen!quote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:34 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Prima zodra jij gaat inzien dat minder leerprestaties niet hetzelfde is als een asociale crimineel zijn.
Bovendien is het altijd goed voor je ontwikkeling om om te leren gaan met verschillende mensen. De extremistische praatjes die ik hier soms lees bevestigen dat alleen maar. Dat neerbuigende stoort me enorm.
Hoe gaat dat? Mensen met meer potentie worden naar beneden gehaald door de mensen met minder potentie en de mensen met minder potentie gaan zich vervolgens optrekken aan de mensen met hoger potentie die onderpresteren? Dan zit je toch in de situatie waarin iedereen op het niveau van "minder potentie" opereertquote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:24 schreef sneakypete het volgende:
Al klopt het denk ik wel dat een gemengde klas niet goed is voor mensen met hogere potenties, hooguit andersom.
Zo goed je best doen om vooroordelen te willen slechten en dan dit soort uitspraken doen. Ja hoor, iedereen die op een betere basisschool zit is direct een kakker en als je eenmaal op zo'n school zit dan heb je geen contact meer met verschillende mensen.quote:Wél is er het voordeel dat je beter leert om te gaan met verschillende mensen, ipv dat je opgroeit tot een wereldvreemd kakkertje.
Ik zal er wel over heen gelezen hebben maar waar schrijft hij datquote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:34 schreef sneakypete het volgende:
Prima zodra jij gaat inzien dat minder leerprestaties niet hetzelfde is als een asociale crimineel zijn.
Ik had volgens mij al erkend dat het mengen van leerlingen een risico kan zijn. Uiteindelijk ben je echter zelf verantwoordelijk. Raar dat mensen die als het om politiek gaat altijd stellig beweren dat je zelf je leven bepaalt opeens heel terughoudend zijn als hun kinderen mogelijk in aanraking kunnen komen met negatieve invloeden. Maw de kinderen die opgroeien in het lagere milieu en dan matig terecht komen hadden hun best maar moeten doen, terwijl hoogbegaafden die slechter presteren in een gemixte klas opeens wél slachtoffer zijn? Dubbele maten.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:40 schreef FJD het volgende:
[..]
Hoe gaat dat? Mensen met meer potentie worden naar beneden gehaald door de mensen met minder potentie en de mensen met minder potentie gaan zich vervolgens optrekken aan de mensen met hoger potentie die onderpresteren? Dan zit je toch in de situatie waarin iedereen op het niveau van "minder potentie" opereert
[..]
Zo goed je best doen om vooroordelen te willen slechten en dan dit soort uitspraken doen. Ja hoor, iedereen die op een betere basisschool zit is direct een kakker en als je eenmaal op zo'n school zit dan heb je geen contact meer met verschillende mensen.
[..]
Ik zal er wel over heen gelezen hebben maar waar schrijft hij dat
Slachtoffer omdat de overheid denkt te kunnen bepalen waar deze mensen hun opleidingen moeten gaan genieten, slachtoffer in de zin dat ze gedwongen worden om in een klas te zitten met leerlingen beneden hun niveau waardoor de kans groter wordt dat ze zich vervelen in de klas. Dit gaat niet alleen over hoogbegaafde kinderen. Dit geld ook voor kinderen die gemiddeld begaafd zijn maar verplicht naar een bepaalde school moeten omdat de overheid van mening is dat het beter is als ze naar een school gaan met kinderen die onder hun niveau zitten (minder begaafd dus).quote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:46 schreef sneakypete het volgende:
terwijl hoogbegaafden die slechter presteren in een gemixte klas opeens wél slachtoffer zijn? Dubbele maten.
T, ik heb op een gelijke-kansenschool gezeten. Kun je aub even vertalen?quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |