abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56519836
Ik vond de reactie van de moeder van Natalee op het zien van de bekentenissen nogal apart.
Volgens mij houd je, indien er geen lichaam is gevonden, altijd rekening dat iemand nog leeft. Hoe klein de kans daarop ook is.
Natuurlijk reageert iedereen anders, maar ze reageerde erg kalm vond ik.

Ook bij het stukje over de seksuele uitspattingen leek ze niet echt geschokt te zijn. Zou ze weten wat haar dochter allemaal uitspookte?
pi_56519860
Heeft dat meisje geen vader ofzo.
pi_56519876
quote:
Op maandag 4 februari 2008 08:11 schreef Werewolf het volgende:
Ik vond de reactie van de moeder van Natalee op het zien van de bekentenissen nogal apart.
Volgens mij houd je, indien er geen lichaam is gevonden, altijd rekening dat iemand nog leeft. Hoe klein de kans daarop ook is.

Ook bij het stukje over de seksuele uitspattingen leek ze niet echt geschokt te zijn. Zou ze weten wat haar dochter allemaal uitspookte?
Ze kwam mij in chock over. En na 3 jaar zal ze wel behoorlijk afgestompt zijn.
Vergeet niet dat zij zelf ook beschuldigd is, en dat er ergere verhalen over de uitspattingen van haar dochter de ronde zijn gegaan.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_56519912
Oh my Gosh!
pi_56519932
quote:
Op maandag 4 februari 2008 08:11 schreef Werewolf het volgende:

Wat maakt het op dat moment uit wat je dochter al dan niet doet? Enige wat je op dat moment wilt weten is wat er gebeurd is.
Daarbij was ze meer in Shock van de gevoelloosheid van JvdS waarbij hij zonder al te veel moeite een lichaam heeft gedumpt.
pi_56519936
Ze kwam op mij ver als verbijsterd. Alsof ze geen woorden had om haar gevoel uit te drukken.
Groetjes
Tonno
  maandag 4 februari 2008 @ 08:27:47 #7
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_56519941
Oh my Gosh
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_56519945
quote:
Op maandag 4 februari 2008 08:14 schreef RacerDKB het volgende:
Heeft dat meisje geen vader ofzo.
De moeder is net gescheiden van haar tweede man. Al veel eerder was ze gescheiden van de vader van Natalee.
quote:
Op maandag 4 februari 2008 08:17 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Ze kwam mij in chock over. En na 3 jaar zal ze wel behoorlijk afgestompt zijn.
Vergeet niet dat zij zelf ook beschuldigd is, en dat er ergere verhalen over de uitspattingen van haar dochter de ronde zijn gegaan.
Dat van het afgestompte en de verhalen kan ik wel inkomen, maar als je laatste sprankje hoop vervliegt moet je toch breken...?
pi_56519985
Het rare vond ik dat ze zei "Look what they have done to her", alsof ze haar vermoord hadden
Beetje vreemd, want zoals Joran het zei over haar drank en drugsgebruik ging ze zelf ook niet helemaal vrijuit zeg maar...
pi_56520054
quote:
Op maandag 4 februari 2008 08:32 schreef Scorpie het volgende:
Het rare vond ik dat ze zei "Look what they have done to her", alsof ze haar vermoord hadden
Beetje vreemd, want zoals Joran het zei over haar drank en drugsgebruik ging ze zelf ook niet helemaal vrijuit zeg maar...
Ja, want als je drank en drugs gebruikt dan verdien je het om verkracht te worden en vervolgens levend in zee te worden gedumpt.

“Jee Peter, that an awfully nice story. But it clearly shows that my daughter got what she deserved for being such a godless harlot.”

pi_56520088
quote:
Op maandag 4 februari 2008 08:39 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Ja, want als je drank en drugs gebruikt dan verdien je het om verkracht te worden en vervolgens levend in zee te worden gedumpt.
Pure aannames wat je hier doet.
quote:
“Jee Peter, that an awfully nice story. But it clearly shows that my daughter got what she deserved for being such a godless harlot.”

Kansloze opmerking. Stick to the facts.
  maandag 4 februari 2008 @ 08:48:03 #12
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_56520113
ik vond het ook maar raar...
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  maandag 4 februari 2008 @ 08:48:19 #13
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_56520116
quote:
Op maandag 4 februari 2008 08:39 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Lijkt me nu niet dat ze verkracht is of zo. Ik vind de uitzending Joran eerder vrijpleiten dan beschuldigen. Ik denk echt dat hij gewoon pech heeft gehad en daar verkeerd op gereageerd heeft. Btw komt hij wel erg over als iemand die niet helemaal 100% is en dan bedoel ik echt als iemand die niet in staat is helemaal normaal te denken.
pi_56520137
quote:
Dat hebben ze misschien ook wel. Je kunt ook "out" raken door een combinatie van veel drugs en alcohol.
Ik heb nergens gezien dat hij daadwerkelijk heeft gecontroleerd of ze nog een hartslag had.
quote:
En als je een kort rokje aan doet vraag je erom verkracht te worden..?
Beetje kort door de bocht..
pi_56520144
quote:
Op maandag 4 februari 2008 08:50 schreef Werewolf het volgende:

[..]

Dat hebben ze misschien ook wel. Je kunt ook "out" raken door een combinatie van veel drugs en alcohol.
Ik heb nergens gezien dat hij daadwerkelijk heeft gecontroleerd of ze nog een hartslag had.
[..]

En als je een kort rokje aan doet vraag je erom verkracht te worden..?
Beetje kort door de bocht..
Heb je er wat mee te maken ofzo, dat je dit soort dingen zegt? Beetje daderkennis zeg maar?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2008 08:51:58 ]
pi_56520162
quote:
Op maandag 4 februari 2008 08:45 schreef Scorpie het volgende:
Pure aannames wat je hier doet.
Inderdaad. Maar gezien zijn bekentenis en het algehele kansloze en respectloze gedrag van Joran kom ik volgens mij aardig in de buurt. het is duidelijk een egocentrisch ventje dat overal een voordeeltje uit probeert te slaan. hij had haar ook bij haar vrienden kunnen achterlaten, of terugbrengen naar het hotel. Maar nee, het was: "heeeeeeey, ik wil wel mijn cunjos tegen haar gezicht wrijven, jeweets".
pi_56520165
quote:
Op maandag 4 februari 2008 08:52 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Inderdaad. Maar gezien zijn bekentenis en het algehele kansloze en respectloze gedrag van Joran kom ik volgens mij aardig in de buurt.
Gelukkig ben je geen rechter
pi_56520178
quote:
Op maandag 4 februari 2008 08:51 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Heb je er wat mee te maken ofzo, dat je dit soort dingen zegt? Beetje daderkennis zeg maar?
Het is een vergelijking met jouw eerdere uitspraak dat ze zelf ook niet vrijuit gaat.
pi_56520185
quote:
Op maandag 4 februari 2008 08:53 schreef Scorpie het volgende:
Gelukkig ben je geen rechter
Er is inderdaad een verschil tussen overduidelijk zien dat iemand ergens schuldig aan is, en het wettelijk kunnen bewijzen. Dat ik dat laatste niet kan, betekent nog niet dat ik het eerste niet mag doen.
pi_56520197
quote:
Op maandag 4 februari 2008 08:54 schreef Werewolf het volgende:

[..]

Het is een vergelijking met jouw eerdere uitspraak dat ze zelf ook niet vrijuit gaat.
Stel dat je het verhaal van Joran gelooft, dus ook de doodsoorzaak, dan kan je heel logisch beredeneren dat het zogenaamde coma-zuipen op Natalee van toepassing is. Dus dan is ze wel degelijk zelf verantwoordelijk voor haar dood.
  † In Memoriam † maandag 4 februari 2008 @ 08:57:56 #21
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_56520201
quote:
Nee iemand in zee kieperen die misschien nog niet eens dood is is heel normaal. En daarna de nabestaanden twee-en-een-half jaar door een hel laten gaan om je eigen hachje te redden. Ook heel normaal. Hoe kun je je dan afvragen hoe mensen zo kunnen doen inderdaad.

Ga ergens anders trollen aub.
pi_56520206
quote:
Op maandag 4 februari 2008 08:56 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Er is inderdaad een verschil tussen overduidelijk zien dat iemand ergens schuldig aan is, en het wettelijk kunnen bewijzen. Dat ik dat laatste niet kan, betekent nog niet dat ik het eerste niet mag doen.
Ow? Dus jij kan aan Joran zijn blauwe ogen zien dat hij Natalee verkracht heeft, terwijl hij een volledige bekentenis heeft afgelegd en dat daar geen woord over verkrachting gerept is
Wow, wat ben jij goed Kudo`s voor jou
Misschien kan jij onze nieuwe Crime-Fighter worden, zodra Peter met pensioen gaat?
pi_56520221
quote:
Op maandag 4 februari 2008 08:57 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Nee iemand in zee kieperen die misschien nog niet eens dood is is heel normaal. En daarna de nabestaanden twee-en-een-half jaar door een hel laten gaan om je eigen hachje te redden. Ook heel normaal. Hoe kun je je dan afvragen hoe mensen zo kunnen doen inderdaad.
Nee, ik zeg ook niet dat het niet raar is dat ze dat zegt, alleen zou ik een andere reactie hebben verwacht..
quote:
Ga ergens anders trollen aub.
Zout een end op, omdat ik niet iedereen zijn "JORAN MOET HANGEN" opmerkingen aanhang ben ik aan het trollen? Doe ff normaal ofzo

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2008 09:00:23 ]
  Admin maandag 4 februari 2008 @ 09:01:16 #24
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_56520236
quote:
Op maandag 4 februari 2008 08:51 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Kom nou toch, Aruba is het Salou voor Amerikanen, meidem die net geslaagd zijn op een feestvakantie, nee, dat deden/doen wij nooooooooooooooooooit!
Dát ze coke heeft gehad is nergens bewezen, dat ze drank ophad wel.
Joran is een ijs en ijskoude killer.

"Ja man, ik zag toch, ik keek toch, ze deed niks meer"
En iemand die al dronken of aangeschoten is raad je ff 75% alcohol aan.

Wow, te gek man, ik zag dat het 'r goed raakte, maar hé, ik wilde nog wel ff neuken.
Ga toch weg, dat meisje "even" als slet weg te zetten.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  † In Memoriam † maandag 4 februari 2008 @ 09:04:33 #25
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_56520272
quote:
Op maandag 4 februari 2008 08:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nee, ik zeg ook niet dat het niet raar is dat ze dat zegt, alleen zou ik een andere reactie hebben verwacht.
Een andere reactie als woede, ongeloof en verdriet?
quote:
Zout een end op, omdat ik niet iedereen zijn "JORAN MOET HANGEN" opmerkingen aanhang ben ik aan het trollen? Doe ff normaal ofzo
Omdat ik een eigen mening heb huil huil

Nee omdat je het slachtoffer bashed lul!
  maandag 4 februari 2008 @ 09:08:04 #26
70256 Baklap
it's true,I ate your flag
pi_56520301
Look what he did to our country
Look who's here everyone! It's Zoidberg, the lovable tramp!
  maandag 4 februari 2008 @ 09:09:38 #27
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_56520316
quote:
Nee, dan verdien je het inderdaad om bewusteloos, comateus of dood in zee te worden gedumpt. En dan verdient je familie het om jarenlang in onzekerheid te leven over wat er met je gebeurd is.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_56520323
quote:
Op maandag 4 februari 2008 08:57 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Stel dat je het verhaal van Joran gelooft, dus ook de doodsoorzaak, dan kan je heel logisch beredeneren dat het zogenaamde coma-zuipen op Natalee van toepassing is. Dus dan is ze wel degelijk zelf verantwoordelijk voor haar dood.
Coma is een diepe staat van bewusteloosheid, dus ook al zou ze in coma zijn is het nog steeds moord.
pi_56520332
quote:
Op maandag 4 februari 2008 08:57 schreef Scorpie het volgende:
Stel dat je het verhaal van Joran gelooft, dus ook de doodsoorzaak, dan kan je heel logisch beredeneren dat het zogenaamde coma-zuipen op Natalee van toepassing is.
Waar Joran leuk aan heeft meegewerkt door haar 75% drankjes te geven.
quote:
Dus dan is ze wel degelijk zelf verantwoordelijk voor haar dood.
pi_56520414
quote:
Op maandag 4 februari 2008 09:10 schreef Werewolf het volgende:

[..]

Coma is een diepe staat van bewusteloosheid, dus ook al zou ze in coma zijn is het nog steeds moord.
Coma zuipen kan tot de dood leiden, dat weet je?
pi_56520418
quote:
Op maandag 4 februari 2008 09:09 schreef Copycat het volgende:

[..]

Nee, dan verdien je het inderdaad om bewusteloos, comateus of dood in zee te worden gedumpt. En dan verdient je familie het om jarenlang in onzekerheid te leven over wat er met je gebeurd is.
Waar zeg ik dat dan Tering hey
pi_56520428
quote:
Op maandag 4 februari 2008 09:10 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Waar Joran leuk aan heeft meegewerkt door haar 75% drankjes te geven.
Ze vroeg aan hem wat hij haar aan zou raden. Hij had kunnen zeggen neem een colatje, of gewoon een drankje aanraden wat hij zelf lekker vond.
Echt hoor; net alsof het nooit hier in Nederland gebeurt, dat meisjes dronken worden gevoerd
pi_56520438
quote:
Op maandag 4 februari 2008 09:04 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Een andere reactie als woede, ongeloof en verdriet?
Ik had vooral woede verwacht, en dat zag ik niet nee.
quote:
[..]

Omdat ik een eigen mening heb huil huil

Nee omdat je het slachtoffer bashed lul!
Ik het slachtoffer bashen? Omdat ik niet klakkeloos aanneem dat ze zo lief en ontschuldig is? Come on man Lekker objectief subforum hiero
  maandag 4 februari 2008 @ 09:24:09 #34
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_56520451
quote:
Op maandag 4 februari 2008 09:20 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat dan Tering hey
quote:
ging ze zelf ook niet helemaal vrijuit zeg maar...
Kom op nou zeg
Dit is zoooo goedkoop
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  maandag 4 februari 2008 @ 09:24:43 #35
112500 Het_hupt
Ajetoooooooo
pi_56520457
Begrijpelijke reactie van de moeder.
en laten we eerlijk zijn, een beetje kerel had 112 gebeld.
Zeker als je Pa v/d S. hoort praten hoe lief Joran wel niet is voor meisjes.
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
pi_56520500
quote:
Op maandag 4 februari 2008 09:24 schreef buzzer het volgende:

[..]

[..]

Kom op nou zeg
Dit is zoooo goedkoop
Dus haar gedrag heeft totaal niets te maken met haar eventuele dood, vind jij?
Dan ben ik het niet met je eens; als ze niet zoveel gezopen/gesnoven had, was ze niet zo van de kaart geweest en had ze al veel eerder nee kunnen verkopen aan Joran, nog in de bar, waar er veel publiek was.
Doordat ze verdooft was door haar drugs en drank gebruik werd ze een moedwillig slachtoffer van het monsterlijke optreden van Joran (hierbij uitgaand dat hij haar heeft vermoord).
Owja, en waar waren haar vriendinnen eigenlijk? Hadden die niet door dat Natalee totaal van de wereld was, en waarom grepen zij eventueel niet in?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2008 09:28:27 ]
  maandag 4 februari 2008 @ 09:28:51 #37
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_56520507
Dat arme mens was in shock en wist gewoon niks meer te zeggen. Heel begrijpelijk lijkt mij.

Te horen dat je dochter- al dan niet dood- in zee is gedumpt terwijl niet eens geprobeerd is om haar leven te houden, nou dat beneemt je wel even de normale spraak hoor
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  maandag 4 februari 2008 @ 09:29:51 #38
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_56520521
quote:
Op maandag 4 februari 2008 08:48 schreef ArnoKlaassen het volgende:

[..]

Lijkt me nu niet dat ze verkracht is of zo. Ik vind de uitzending Joran eerder vrijpleiten dan beschuldigen. Ik denk echt dat hij gewoon pech heeft gehad en daar verkeerd op gereageerd heeft. Btw komt hij wel erg over als iemand die niet helemaal 100% is en dan bedoel ik echt als iemand die niet in staat is helemaal normaal te denken.
Als er echt gebeurd is wat hij zegt dat er gebeurd is dan mag hij van mij alsnog vergast worden.

Ze kan in shock zijn gekomen door combinatie van alcohol en drugs (heeft hij bij haar in het drinken gegooid, niemand die het meer kan bevestigen) en zo zijn er nog wel meer mogelijkheden.
Ze is zonder hulp de zee in gedumpt wat haar alle kansen op levensreddend handelen is ontnomen. Dat staat gewoon gelijk aan moord.
pi_56520527
quote:
Op maandag 4 februari 2008 09:24 schreef Het_hupt het volgende:
Zeker als je Pa v/d S. hoort praten hoe lief Joran wel niet is voor meisjes.
Dat heb ik gemist. Haalt hij normaal gesproken wel zijn pik uit hun keel voordat ze stikken?
pi_56520541
Het is natuurlijk schandelijk dat Natalee's moeder niet gereageerd heeft volgens het 'Hoe reageer ik op een bekentenis van de moordenaar van mijn dochter terwijl er een camera op m'n snufferd gericht staat'-handboek.

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_56520549
quote:
Op maandag 4 februari 2008 09:30 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Dat heb ik gemist. Haalt hij normaal gesproken wel zijn pik uit hun keel voordat ze stikken?
Ja, want Joran heeft altijd zooooveel respect voor meisjes, zo is hij opgevoed.
  maandag 4 februari 2008 @ 09:32:26 #42
183691 Just_Shut_Up
Moments we forget...
pi_56520550
quote:
Op maandag 4 februari 2008 09:28 schreef deedeetee het volgende:
Dat arme mens was in shock en wist gewoon niks meer te zeggen. Heel begrijpelijk lijkt mij.

Te horen dat je dochter- al dan niet dood- in zee is gedumpt terwijl niet eens geprobeerd is om haar leven te houden, nou dat beneemt je wel even de normale spraak hoor
Ja, dat lijkt me ook. Verder was ik er niet bij, dus heb ik er geen oordeel over.

Edit:
quote:
heeft hij bij haar in het drinken gegooid
Bron?

Overigens is die lamlul van der Sloot niet degene die haar daadwerkelijk in het water heeft gedumpt, hoe zou dat dan zitten mbt strafrechtelijke vervolging? Medeplichtigheid ofzo
There is no rehab for stupidity.
pi_56520554
quote:
Op maandag 4 februari 2008 09:31 schreef shmoopy het volgende:
Het is natuurlijk schandelijk dat Natalee's moeder niet gereageerd heeft volgens het 'Hoe reageer ik op een bekentenis van de moordenaar van mijn dochter terwijl er een camera op m'n snufferd gericht staat'-handboek.

Toch knap dat ze de hele show heeft bekeken zonder dat ook maar een doos tissues nodig had
pi_56520569
quote:
Op maandag 4 februari 2008 09:29 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Als er echt gebeurd is wat hij zegt dat er gebeurd is dan mag hij van mij alsnog vergast worden.
We shall never know, want Joran is een pathologische leugenaar, waarbij er dus geen enkel peil op valt te trekken wanneer hij liegt en wanneer hij de waarheid spreekt.
quote:
Ze kan in shock zijn gekomen door combinatie van alcohol en drugs (heeft hij bij haar in het drinken gegooid, niemand die het meer kan bevestigen) en zo zijn er nog wel meer mogelijkheden.
Klopt. Het epilepsie verhaal zou ook waar kunnen zijn; dan heeft ze een toeval gehad en als er dan geen reanimatie plaatsvind (schudden is geen reanimatie) dan overlijd zo`n iemand aan de gevolgen ervan.
Ook kan dit duiden op ernstig hersenletsel als gevolg van bloedingen...
quote:
Ze is zonder hulp de zee in gedumpt wat haar alle kansen op levensreddend handelen is ontnomen. Dat staat gewoon gelijk aan moord.
Eens, mits ze toen nog in leven was.
pi_56520581
quote:
Op maandag 4 februari 2008 09:32 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Toch knap dat ze de hele show heeft bekeken zonder dat ook maar een doos tissues nodig had
Weet jij veel hoe ze 't vertaald hadden
pi_56520582
quote:

[..]

Werd duidelijk gezegd dat ze niet de hele documantaire te zien kreeg alleen bepaalde delen. en je zag de tranen duidelijk lopen hoor.
pi_56520593
quote:

[..]

Toch knap dat jij precies weet hoe je op dit soort dingen reageert na 3 jaar ellende, want jij weet natuurlijk hoe het voelt om zo'n verschrikkelijk verdriet om je kind te hebben.
Ik zag een vrouw die door dit alles behoorlijk gehard was en geen tranen meer over had, verbluft en verbijsterd was en geleerd had haar verdriet enigszins te verbijten.

Overigens, die tranen kwamen wel, heur, op het eind.
  maandag 4 februari 2008 @ 09:36:14 #48
112500 Het_hupt
Ajetoooooooo
pi_56520598
quote:
Op maandag 4 februari 2008 09:33 schreef Scorpie het volgende:

Eens, mits ze toen nog in leven was.
Op de vraag of hij zeker wist of ze dood was, zei hij toch echt dat hij dat niet gecheckt had
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
pi_56520608
quote:
Op maandag 4 februari 2008 09:34 schreef Polleeder het volgende:

[..]

Weet jij veel hoe ze 't vertaald hadden
Ik heb haar gevingerd en wou toen nog wel gepijpt worden.

Vertaald naar

Ik gaf haar een massage en toen wou ik wel een full body massage

pi_56520621
quote:
Op maandag 4 februari 2008 09:36 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Ik zag een vrouw die door dit alles behoorlijk gehard was en geen tranen meer over had, verbluft en verbijsterd was en geleerd had haar verdriet enigszins te verbijten.
Ik betwijfel het ze straalde niet de intelligentie uit waarvan ik zoiets had van, nou die weet het morgen ook nog.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')