abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † donderdag 6 maart 2008 @ 08:49:16 #203
7074 moussy
kuttekop
pi_57190624
soap deel tig?

Ik heb gisteravond een heel gesprek gehad met de ouders van meisje S. Moeder schrok er zo van en was zo kwaad dat ze het hoorde dat ze S uit bed wilde halen. Vol verbazing hebben ze mijn verhaal aangehoord en ook zij zijn van mening dat school heel erg faalt. Ze zegt net zoals ik, ik weet dat mn dochter geen lieverdje is, maar dit... school had ons dit moeten vertellen, zodat we er thuis ook over konden praten met haar. Ze waren vooral geschrokken, omdat S. zelf vorig jaar gepest schijnt te zijn (door de jongens uit de klas) Vandaag gaan ze verhaal halen bij de directrice op school en we hebben afgesproken elkaar op de hoogte te houden van de aktie's die school (toch niet...) gaat ondernemen. We vonden alle 3 wel dat het grootste probleem bij school ligt. Het pesten is absoluut niet goed te praten, dat zeggen zij zelf ook, maar school of iig de leekrachten van de kinderen hebben behoorlijk wat steken laten vallen.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 6 maart 2008 @ 09:09:11 #204
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_57190856
Goed dat je met haar hebt gesproken, blijkt wel dat je niet de enige bent die twijfelt (ahum) aan de capaciteiten van de school. En vaak weten de ouders niet wat er allemaal speelt, zeker als de school niks doet.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_57195378
Wat een gedoe op die school!!

Wel goed dat je met die moeder hebt gepraat!
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_57195394
Heeft iedere "groep8moeder" De citoscore al "binnen"?
Wij kregen 'm vandaag pas
pi_57207200
en ? Hoe was de score ? Tevredenheid bij kindlief ?
pi_57207270
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 21:39 schreef Stout het volgende:
en ? Hoe was de score ? Tevredenheid bij kindlief ?
542
Nu nog kiezen tussen twee scholen!
(Odulphus en Theresia in Tilburg....Voor de eventuele kenners)
pi_57207742
ja vamp, vertel op! hier zag ik ze gisteren met die spannende envelopjes lopen. (kennelijk hebben veel mensen afgesproken dat ze die thuis pas samen open gaan maken).

[edit]oh wacht, ik had 't schermpje veel te lang open laten staan en je had inmiddels al gereageerd. wat betekent deze score eigenlijk? klopt het ongeveer met jullie verwachtingen?[/edit]
pi_57208166
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 21:54 schreef bixister het volgende:
ja vamp, vertel op! hier zag ik ze gisteren met die spannende envelopjes lopen. (kennelijk hebben veel mensen afgesproken dat ze die thuis pas samen open gaan maken).

[edit]oh wacht, ik had 't schermpje veel te lang open laten staan en je had inmiddels al gereageerd. wat betekent deze score eigenlijk? klopt het ongeveer met jullie verwachtingen?[/edit]
Ben zeker trots! Eind vorig schooljaar was het twijfelen tussen vmbo en havo en nu wordt het zeker havo....
pi_57208204
goed zeg, gefeliciteerd!

moussy, goed dat je met die ouders gesproken hebt!
  donderdag 6 maart 2008 @ 23:56:03 #212
44200 Sjeekie_Beekie
Beter te laat, dan over tijd!
pi_57211409
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 21:41 schreef vamperotica het volgende:

[..]

542
Nu nog kiezen tussen twee scholen!
(Odulphus en Theresia in Tilburg....Voor de eventuele kenners)
Mijn nichtje stond voor dezelfde keuze, en zit nu al 4 jaar naar volle tevredenheid op het Theresia. Ondanks dat het Odulphus qua afstand de helft dichterbij ligt, koos ze er toch voor om naar het Theresia te gaan. Zelf kan ik er niet over oordelen, ik zat op het Cobbenhagencollege in Noord.

Hier een score van 530 van de oudste en ze gaat op het VMBO de gemengde/theoretische leerweg doen. Ze is een meid die wel heel goed kan leren, maar dan door te doen, en niet uit een boekje. Topografie leren [zoals gisteren over zuid-oost Azië] is een drama. Al die lijntjes op een pagina zeggen haar niets, en de stipjes die hoofdsteden moeten voorstellen is ook veel te abstract voor haar. Totdat ze met Google Maps aan de slag gaat en dan voor zichzelf een duidelijk plaatje kan vormen van hoe de wereld eruit ziet.

De school waar ze naartoe gaat is uitsluitend VMBO [op alle niveau's], er zitten maar rond de 300 leerlingen op, dus het is lekker kleinschalig en nog belangrijker, ze heeft er heel veel zin in om daar te beginnen. En een leuke bijkomstigheid is dat het maar 2 km fietsen van huis is [in plaats van de ruim 10 die ze nu elke dag moet fietsen].

* Sjeekie_Beekie is trots op wat ze heeft gepresteerd .

Hier de link naar de WIKI waarin de scores staan gedifferentieerd.
Weltrusten... Tot morgen zonder zorgen.
Oudste, Jongste en Lara
Mijn mietjesschema in de strijd naar een betere conditie.
pi_57212009
Mooie score Vamp. Ik heb zelf op het Theresia gezeten (tot 1,5 jaar geleden) en vond het een erg fijne en leuke school! Er wordt over het algemeen wel veel van je verwacht. Mocht je meer willen weten, dan kan je het me altijd vragen.
pi_57226450
Goede score Vamp ! En SJeekie Beekie heti s een keurige score hoor ! En wat een heerlijk kleine school ! Hier wandelen er 1200 rond..

Zelf vandaag weer bij juf geweest: meneer beheerst nu avi 6/7 en oefent in avi 8/9 .Juf verwacht dat hij over een maand of 2 avi uit is. Kwa rekenen doet hij eind groep 4 werk en krijgt hij nu apart werk voor slimme kinderen (zeheeft gezegd hoe het heette...) omdat nog meer van hetzelfde vooral saai wordt. Dus niet meer intessant. Ook dit werk doet hij goed, hij moet er wel wat voor doen (JIPPIE) en dat vind hij leuk.

Versnellen is aan bod gekomen maar we (juffen+wij)huiveren ivm zijn soc-emo ontwikkeling. Deze klas accepteert hem, hij ligt goed en vind het leuk. Hij is in doen en laten nog steeds erg jong. Bij een versnelling zou hij bij broerlief komen en een nogal wat vervelendere klas (waar broerlief geen last van heeft) We hebben afgesproken over een maand verder te kijken. Versnellen zal ws in groep 4 gaan plaats vinden. Kortom : heerlijk kind maar iets minder hersens was ook wel goed geweest
  vrijdag 7 maart 2008 @ 21:15:03 #215
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_57230467
Mijn neefje is hoogbegaafd, maar mijn zus heeft er bij hem ook voor gekozen om niet te versnellen of een klas over te slaan omdat het zo lekker in de groep ging. Hij heeft nu net zijn CITO-toets gedaan en een score van 550 gehaald. DAt was ook wel ongeveer volgens de verwachting. Zover ik begrepen heb heeft hij er ook nooit echt problemen mee gehad. Hij heeft zich uiteindelijk altijd wel prima vermaakt op school.

Vamp en Sjeekie, mooie scores hoor.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_57234150
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 23:56 schreef Sjeekie_Beekie het volgende:

[..]

Mijn nichtje stond voor dezelfde keuze, en zit nu al 4 jaar naar volle tevredenheid op het Theresia. Ondanks dat het Odulphus qua afstand de helft dichterbij ligt, koos ze er toch voor om naar het Theresia te gaan. Zelf kan ik er niet over oordelen, ik zat op het Cobbenhagencollege in Noord.

Hier een score van 530 van de oudste en ze gaat op het VMBO de gemengde/theoretische leerweg doen. Ze is een meid die wel heel goed kan leren, maar dan door te doen, en niet uit een boekje. Topografie leren [zoals gisteren over zuid-oost Azië] is een drama. Al die lijntjes op een pagina zeggen haar niets, en de stipjes die hoofdsteden moeten voorstellen is ook veel te abstract voor haar. Totdat ze met Google Maps aan de slag gaat en dan voor zichzelf een duidelijk plaatje kan vormen van hoe de wereld eruit ziet.

De school waar ze naartoe gaat is uitsluitend VMBO [op alle niveau's], er zitten maar rond de 300 leerlingen op, dus het is lekker kleinschalig en nog belangrijker, ze heeft er heel veel zin in om daar te beginnen. En een leuke bijkomstigheid is dat het maar 2 km fietsen van huis is [in plaats van de ruim 10 die ze nu elke dag moet fietsen].

* Sjeekie_Beekie is trots op wat ze heeft gepresteerd .

Hier de link naar de WIKI waarin de scores staan gedifferentieerd.
Heerlijk... zo'n klein schooltje...
Daarom zijn we eook bij het Cobbenhage gaan kijken...Maar daar had ik geen goed gevoel over...
Ook al zitten ze daar het eerste ( en ook tweede?) jaar in het oude aloysius ( waar ik zelf heb gezeten) en worden ze daarna pas "losgelaten" in het grote gebouw...
Mill Hill vond ze ook leuk, maar vanuit mij erg ver fietsen. Vanuit paps wel te doen (woont in de buurt van het elisabeth zkh)
Theresia en Odulphus ligen een beetje in het midden en aangezien mevrouw volgend jaar graag de ene week bij mij en de andere week bij dr vader "verblijft" is da wel handig!!
pi_57234213
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 00:20 schreef appelsap het volgende:
Mooie score Vamp. Ik heb zelf op het Theresia gezeten (tot 1,5 jaar geleden) en vond het een erg fijne en leuke school! Er wordt over het algemeen wel veel van je verwacht. Mocht je meer willen weten, dan kan je het me altijd vragen.
Vragen zat....Maar ze willen even niet komen!!

Open dag is goed overgekomen.... Voelde alsof de leraren erg betrokken waren....Klopt dat?
  zaterdag 8 maart 2008 @ 11:43:26 #218
24188 Belana
kloon van belana
pi_57240092
Liam is vanochtend voor het eerst naar judo geweest
Eerst was ie wel wat verlegen en durfde hij niet, maar samen met de leraar heb ik hem zo ver gekregen dat ie mee ging doen en toen ging het harstikke goed! Hij had vrij snel aansluiting met een jongetje en hij deed leuk mee! Hij wil volgende week wel weer
Zo leuk vind ik dit!
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 8 maart 2008 @ 12:03:42 #219
37150 livelink
pi_57240403
Leuk inderdaad, Belana. Katja en Job gaan pas op een sport nadat ze hun zwemdiploma hebben. Dat vonden we zelf wel zo overzichtelijk.
Job begint binnenkort met zwemles. Hij wil wel graag voetballen. Dus gaan we af en toe met hem naar het voetbalveld om te kijken.

Katja heeft in de voorjaarsvakantie een proefles ballet gehad, wat ze erg leuk vond. Wij denken zelf dat gymnastiek/turnen nog beter bij haar zou passen, dus daar gaat ze ook even kijken en meedoen. Had Liam ook eerst een proefles gehad?
  zaterdag 8 maart 2008 @ 12:05:00 #220
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_57240421
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 23:56 schreef Sjeekie_Beekie het volgende:
Echt? Ik zou denken dat een atlas of een simpele globe veel duidelijker is dan een zoekplaatje dat over je scherm zoeft.
Of ben ik dan erg ouderwets.
  zaterdag 8 maart 2008 @ 12:08:31 #221
24188 Belana
kloon van belana
pi_57240482
Liam staat op de wahctlijst voor zwemles, dat kan nog even duren (zeker nog wel een jaar) en een sport leek me voor hem wel goed. judo zeker omdat het een combinatie is van lekker spelen, motoriek trainen, sociaal bezig zijn, respect leren, stukje discipline, een goeie sport vind ik.
Als hij later zelf op voetbal wil vind ik het ook best natuurlijk, maar nu kies ik nog
Voor Liam was dit ook een proefles, volgende week ook nog en daarna mag je beslissen, dus dat is netjes. En de prijs valt me mee, 18 euro per maand.
ik ben benieuwd hoe katja het turnen gaat vinden
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 8 maart 2008 @ 12:09:17 #222
37150 livelink
pi_57240499
Je bent vast te ouderwets, Brighteyes Ik raak altijd mijn orientatie kwijt op Google Maps. Ergens verlies ik het beginpunt en dan raak ik de weg kwijt.

Ik vond het vroeger wel leuk om de atlas te bekijken, maar de rode stipjes op de gele kaarten vond ik ook nooit zo geweldig, eigenlijk.
  zaterdag 8 maart 2008 @ 12:11:02 #223
37150 livelink
pi_57240537
Katja en Job gaan nu elk weekend lekker schaatsen met J.
Ze zijn nu ook aan het schaatsen. Dat is eigenlijk wel een onverwacht succes gebleken. Dus we denken nu ook over schaatslessen volgend jaar. En misschien moet ik dan ook maar eens mee gaan doen, want echt veel verder dan het krabbelniveau ben ik nooit gekomen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 8 maart 2008 @ 12:18:49 #224
13151 crew  Rewimo
pi_57240664
Christan heeft vanmorgen weer een voetbalwedstrijd gespeeld Een stervoetballer zal ie nooit worden, maar hij vindt het helemaal geweldig. Hij zit ook in een leuk team en op deze leeftijd ligt de nadruk nog op plezier in het spel, al moet ik zeggen dat er al behoorlijk goed samengespeeld wordt. En ze hebben met 8-0 gewonnen, wat dan wel weer een beetje zielig was voor de tegenstandertjes
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 8 maart 2008 @ 12:33:17 #225
24188 Belana
kloon van belana
pi_57240940
schaatsen is ook leuk wil ik ook nog steeds gaan doen hier, we hebben tegenwoordig een schaatsbaan.
rewimo, fijn dat christan er zo'n plezier in heeft, dat voelt goed he!
Ik voelde me heel gelukkig om Liam zo'n plezier te zien hebben!
stormy waters...
sailin'
pi_57254807
klinkt leuk rewimo. en 8-0, wow!

piet wil ook graag bij voetbal, die droomt zelfs meteen al van een carriere als profvoetballer, voor hij ook maar één training heeft bijgewoond. AZ of AJAX moet 't worden. "papa, en als ik dan later bij AZ of AJAX voetbal, kom je dan ook kijken?"
  zondag 9 maart 2008 @ 08:24:32 #227
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_57257841
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 12:33 schreef Belana het volgende:
, we hebben tegenwoordig een schaatsbaan.

Jaaaren ben ik heen en weer naar Alkmaar gereden... Ik heb m'n hielen nog niet gelicht of ze gaan een ijsbaan bouwen Je zou bijna denken dat 't geen toeval is

Schaatsen is erg leuk, maar wel 'zwaar'. Zorgt wel voor mooie kontjes op latere leeftijd
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zondag 9 maart 2008 @ 10:56:23 #228
24188 Belana
kloon van belana
pi_57258815
Piet heeft wel zelfvertoruwen dus

Nou ET, we hebben nog steeds geen bioscoop of discotheek, troost je
stormy waters...
sailin'
  zondag 9 maart 2008 @ 16:44:12 #229
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_57265229
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 18:24 schreef Stout het volgende:
Kortom : heerlijk kind maar iets minder hersens was ook wel goed geweest

Erg herkenbaar! Maar ik begrijp dat hij nu in groep 3 (verrijkings-)werk doet van groep 4? Dan lijkt mij een versnelling in de toekomst vrijwel onvermijdelijk... waarschijnlijk wordt die voorsprong alleen maar groter.

Daan krijgt wel extra werk, maar werkt niet vooruit, hoewel hij met rekenen en taal (en op andere gebieden) de klas al ver vooruit is. Met rekenen en taal krijgt hij wel ander werk, aangepast aan wat hij aankan, maar ze proberen toch te voorkomen dat hij vooruit werkt op de gewone stof. Maar hij is dan ook al een keer versneld, nog een versnelling proberen we zoveel mogelijk te voorkomen (en op dit moment heb ik geen idee of er in de toekomst nogmaals versneld zou moeten worden).
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_57269246
quote:
Op zondag 9 maart 2008 16:44 schreef Grijs het volgende:

[..]

Erg herkenbaar! Maar ik begrijp dat hij nu in groep 3 (verrijkings-)werk doet van groep 4? Dan lijkt mij een versnelling in de toekomst vrijwel onvermijdelijk... waarschijnlijk wordt die voorsprong alleen maar groter.
Voorals nog denken we aan een versnelling in groep 4 of 5. Dan is hij even wat weerbaarder...
Hij doet inderdaad de verrijkingsstof van groep 4 en extra werk voor strategisch denken en zo. (ben de naam kwijt)
pi_57274379
quote:
Op zondag 9 maart 2008 10:56 schreef Belana het volgende:
Piet heeft wel zelfvertoruwen dus
ik vind 't in ieder geval wel prachtig om te zien hoe op die leeftijd blijkbaar gewoon alles nog een optie is. vanavond in de auto zei hij "ik wil echt graag een keer hoger dan de maan, dat moet met een raket toch he?". ik bedoel maar, heerlijk toch, dat ie bij zulke wensen nog totaal niet geremd wordt door gedachten aan allerlei praktische bezwaren, maar wel zit te bedenken hoe hij dat 't best voor elkaar kan krijgen. gewoon een raket nemen!
pi_57277632
* vamperotica heeft de binnenkant van het ziekenhuis gister weer mogen bekijken....

Ditmaal met zoonlief... Die was gevallen met schaatsen
Resultaat....
2 weken gips
  maandag 10 maart 2008 @ 09:19:54 #233
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_57278568
quote:
Op zondag 9 maart 2008 16:44 schreef Grijs het volgende:

[..]

Daan krijgt wel extra werk, maar werkt niet vooruit, hoewel hij met rekenen en taal (en op andere gebieden) de klas al ver vooruit is. Met rekenen en taal krijgt hij wel ander werk, aangepast aan wat hij aankan, maar ze proberen toch te voorkomen dat hij vooruit werkt op de gewone stof. Maar hij is dan ook al een keer versneld, nog een versnelling proberen we zoveel mogelijk te voorkomen (en op dit moment heb ik geen idee of er in de toekomst nogmaals versneld zou moeten worden).
What's in a name...
Dit is letterlijk toepasbaar op onze Daan...

Jeutje Vamp.. Twijgbreukje? Wat een pech zeg...
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 10 maart 2008 @ 09:22:54 #234
13151 crew  Rewimo
pi_57278626
Hebben jullie daar een abonnementje? Wat een pechvogels bij jullie thuis Beterschap!

Is je dochter trouwens alweer uit het gips? Hoe is dat afgelopen?
  maandag 10 maart 2008 @ 09:30:52 #235
37150 livelink
pi_57278743
Wat een pech weer, Vamperotica. Dus nu heb je 2 kinderen in het gips?
pi_57279541
Yup....2 Monsters in het gips!
Maar bij de oudste mag het er morgen vanaf, als het goed is!
Die kan er zelfs mee gaan scchaatsen

Daar is nr 2 dus bij gevallen!.
Pa is er mee naar de EHBO geweest, die stuurde ze eerst naar de huisartsenpost en daar werden ze, na een klein onderzoekje weer naar de EHBO gestuurd...Daar was de wachttijd 5 uur dus zijn ze maar naar huis gegaan.....
Waar vaderlief er maar tijgerbalsem en een zweetbandje omheen heeft gedaan...

Toen ze 's avonds weer hier waren ben ik er maar gelijk weer mee naar de EHBO gereden en nu zit meneer dus (idd met een twijgbreukje) in het gips
pi_57279737
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 23:46 schreef vamperotica het volgende:

[..]

Vragen zat....Maar ze willen even niet komen!!

Open dag is goed overgekomen.... Voelde alsof de leraren erg betrokken waren....Klopt dat?
Je weet me te vinden!
Dat klopt inderdaad. Hoewel het geen kleine school is vond ik het wel altijd vrij persoonlijk. Met het idee dat leraren vaak wel van alle leerlingen wat wisten. En dat maakt ook de drempel tot het zoeken of het aangeboden krijgen van hulp als je dat nodig hebt (op welk gebied dan ook) wat kleiner. Dat vond ik zelf erg prettig.

Sterkte met je zoon.
  maandag 10 maart 2008 @ 15:46:55 #238
44200 Sjeekie_Beekie
pi_57285368
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 12:05 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Echt? Ik zou denken dat een atlas of een simpele globe veel duidelijker is dan een zoekplaatje dat over je scherm zoeft.
Of ben ik dan erg ouderwets.
Je bent niet ouderwets hoor BE. Maar Google-Maps is iets wat ze ook op school aangereikt krijgen en voor haar werkt dat prima. Er zijn in de klas ook genoeg kinderen die een atlas verkiezen boven Google-Maps, maar voor haar is het een goed alternatief.

Terwijl ik dit aan het typen ben is op school bezig met het adviesgesprek, naar aanleiding van de CITO-score. Samen met mams, de meester van groep 8 en de begeleider vanuit Kempenhaeghe [in groep 4 heeft ze een rugzakje gekregen, naar aanleiding van epilipsie-achtige symptomen], bespreken ze of het advies wat ze eerder al gekregen heeft, nu bevestigd is door de CITO-score en of de school die ze nu uitgezocht heeft ook een goede voor haar is. Ik heb er wel een goed gevoel over, want zelf ziet ze het al helemaal zitten en kan ze niet wachten totdat ze daar naartoe kan, en ook qua score past ze ook bij deze school.
Oudste, Jongste en Lara
  dinsdag 11 maart 2008 @ 11:46:41 #239
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_57303167
Ach Vamp, wat een pech!
pi_57303928
quote:
Op maandag 10 maart 2008 15:46 schreef Sjeekie_Beekie het volgende:

[..]

Je bent niet ouderwets hoor BE. Maar Google-Maps is iets wat ze ook op school aangereikt krijgen en voor haar werkt dat prima. Er zijn in de klas ook genoeg kinderen die een atlas verkiezen boven Google-Maps, maar voor haar is het een goed alternatief.

Terwijl ik dit aan het typen ben is op school bezig met het adviesgesprek, naar aanleiding van de CITO-score. Samen met mams, de meester van groep 8 en de begeleider vanuit Kempenhaeghe [in groep 4 heeft ze een rugzakje gekregen, naar aanleiding van epilipsie-achtige symptomen], bespreken ze of het advies wat ze eerder al gekregen heeft, nu bevestigd is door de CITO-score en of de school die ze nu uitgezocht heeft ook een goede voor haar is. Ik heb er wel een goed gevoel over, want zelf ziet ze het al helemaal zitten en kan ze niet wachten totdat ze daar naartoe kan, en ook qua score past ze ook bij deze school.
Wat heeeerlijk dat ze er zo zin in heeft!!
pi_57303941
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 11:46 schreef Grijs het volgende:
Ach Vamp, wat een pech!
Nr 1 is vanmorgen van dr gipsje verlost!!
Heeft nog wel wat pijn en mag rustig aan alles weer gaan bewegen!
  dinsdag 11 maart 2008 @ 14:28:53 #242
144006 chacama
Ondernemend!
pi_57306189
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 12:29 schreef vamperotica het volgende:

[..]

Nr 1 is vanmorgen van dr gipsje verlost!!
Heeft nog wel wat pijn en mag rustig aan alles weer gaan bewegen!
dat is goed om te lezen.

Hier wordt vandaag overlegd hoe de groepen er volgend jaar uit komen te zien. Hoop dat ze een aparte groep 2 gaan maken. Zou voor Fleur het fijnste zijn, maar ook voor de 3 grote zussen die dan niet met hun kleine broertjes in de klas komen.
pi_57306271
quote:
Op maandag 10 maart 2008 10:34 schreef appelsap het volgende:

[..]

Je weet me te vinden!
Dat klopt inderdaad. Hoewel het geen kleine school is vond ik het wel altijd vrij persoonlijk. Met het idee dat leraren vaak wel van alle leerlingen wat wisten. En dat maakt ook de drempel tot het zoeken of het aangeboden krijgen van hulp als je dat nodig hebt (op welk gebied dan ook) wat kleiner. Dat vond ik zelf erg prettig.

Sterkte met je zoon.
Mevrouw heeft al gekozen en het gaat Theresia worden!
Bij Odulphus had ze zelf een "minder fijn gevoel"
  dinsdag 11 maart 2008 @ 14:43:09 #244
144006 chacama
Ondernemend!
pi_57306437
Dat is fijn Vamp. Zeker als ze zo bewust is van d'r keuze. En vooral het 'minder fijne gevoel' geeft aan dat ze er echt over nagedacht heeft.

Weet dat mijn keuze berust was op de jongen die er ook naar toe ging en vooral de meiden uit de klas die er niet naar toe gingen (ivm pesten). UIteindelijk was mijn school wel een fijne, maar een kleinere was wellicht beter geweest voor me.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 16:15:45 #245
44200 Sjeekie_Beekie
pi_57308154
Uit de CITO-score en de drempeltoets van november vorig jaar, kwam het advies dat ze de gemengd/theoretische leerweg aan zou moeten kunnen... althans, dat is wat ze in beide toetsen heeft laten zien en wat ook het advies is van de school.

Zelf ziet ze dat ook wel zitten, maar heeft niet zo'n goed beeld voor d'r eigen wat nu het verschil is met de Kaderberoepsgerichte leerweg. Beide stromingen kan ze doen op de school waar ze naartoe gaat, dus het wordt sowieso die school.

Mams alleen heeft het idee dat ze maar en niveautje lager moet instappen [kaderberoepsgericht dus], want anders moet ze zo hard werken op school en kan ze nauwelijks meer een keer afspreken. Nu heeft mams zelf altijd moeite gehad met leren en zelf alleen de middelbare school met moeite afgemaakt, maar wat voor d'r dochter het best is, is dat ze ook uitgedaagd wordt op school. Dat ze er wat moeite voor moet doen is helemaal zo slecht nog niet. Als ze nu 'lager' zou instappen, en het 4 jaar lang op d'r sloffen met twee vingers in d'r neus kan doorlopen, zal ze daar later bij een vervolgopleiding wel degelijk meer moeite mee hebben.

Als ze nu instapt op het niveau wat ze op dit moment laat zien in de scores van beide toetsen en het blijkt te zwaar of te moeilijk te zijn, kan ze in de eerste twee brugjaren alsnog een niveau lager verder gaan. Maar dan heeft ze het wel geprobeerd in ieder geval. Moeilijk dus... vooral omdat mams af en toe niet boven zichzelf kan uitstijgen en naar het belang van d'r kind kan kijken.

Waar dochterlief wel 10 punten voor scoorde was de opmerking die ze tegen de meester maakte. Onder het advies wat de school geeft, moet een krabbel komen te staan van de beide ouders. Ze vraagt in al haar onschuld aan de meester dat dat toch door haar mama en papa ondertekend moet worden en niet door mama en *huidige echtgenoot van mama*?

Natuurlijk is dat jouw papa die dat moet ondertekenen zegt de meester, dat is toch jouw biologische papa? Mams zit er dan een beetje schaapachtig en puberaal bij te giechelen en ze had haar verteld dat ze dat samen met haar nieuwe echtgenoot moest ondertekenen, omdat ze bij hen in huis woont. Dat is haar manier van dingen begrijpen en uitleggen. En om dan door je dochter van 12 op je puntjes gewezen te worden, vond ze niet zo leuk.
Oudste, Jongste en Lara
  dinsdag 11 maart 2008 @ 18:41:18 #246
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_57310997
Sjeekie_Beekie, ik begrijp je verhaal niet helemaal (maar ik ben dan ook niet goed ingelezen ). Jij bent iemand anders dan 'mams', of begrijp ik het nu verkeerd?
Mij lijkt de keuze in ieder geval niet moeilijk, ik zou haar naar de gemengd/theoretische leerweg laten gaan. Met zo'n vangnet dat je in de eerste twee jaren alsnog een stapje terug kan doen, kun je het in ieder geval zonder risico's proberen.
  † In Memoriam † dinsdag 11 maart 2008 @ 21:29:24 #247
37843 lady-wrb
kortaf
pi_57315093
ik vind het nogal onnodig om "mams" als een onnozel schaap hier neer te zetten.
vind ik niet echt sympathiek. ze kan zich hier niet verdedigen.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 21:40:00 #248
35189 Troel
scherp en bot
pi_57315329
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 21:29 schreef lady-wrb het volgende:
ik vind het nogal onnodig om "mams" als een onnozel schaap hier neer te zetten.
vind ik niet echt sympathiek. ze kan zich hier niet verdedigen.
Dit dus. En het is ook niet de eerste keer trouwens
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 11 maart 2008 @ 21:49:02 #249
37150 livelink
pi_57315597
Sjeekie_Beekie, ik vind het eerlijk gezegd niet zo zwart-wit als jij het hier stelt. Je kunt niet zomaar stellen dat de kaderberoepsgerichte leerweg sowieso een nivo lager is dan de gemengd/theoretische leerweg. Het beroepsonderwijs wordt op deze manier wel heel erg zwart gemaakt. Het ligt er ook maar net aan waar de interesses van je dochter liggen. Wil ze graag een beroepsgerichte opleiding en daarna naar het mbo of wil ze het opstapje naar de havo wellicht maken of in ieder geval die mogelijkheid openhouden? Dat is in deze discussie denk ik meer de vraag en die moet vooral door je dochter beantwoord worden in overleg met haar vader en moeder.
  woensdag 12 maart 2008 @ 09:30:09 #250
44200 Sjeekie_Beekie
pi_57322420
@Spuuglokje: Het gaat om de dochter van mijn vriend.

Ik stel niet dat de kaderberoepsgerichte leerweg "minder" zou zijn dan de gemengd/theoretische [GT] leerweg. Maar als het advies van de school, en de uitslagen van beide tests laten zien dat ze de GT-leerweg aan zou moeten kunnen, waarom dan niet toch proberen. Net als Spuuglokje zegt, is er een goed vangnet op school, waardoor ze sowieso niet naar een andere school zou hoeven, wanneer het toch te hoog gegrepen lijkt.

Zelf ziet ze het wel zitten om naar de GT-leerweg te gaan, maar haar moeder vind het maar moeilijk om het verschil te zien tussen de verschillende niveau's. Die denkt in termen als 'hoog' en 'laag' niveau, en 'moeilijk' en 'makkelijk'. En wat livelink aanhaald is het inderdaad niet zo zwart-wit als het lijkt. Er zit wel degelijk een genuanceerd verschil in. Zelf ben ik via de HAVO en de MTS uiteindelijk op de HTS terechtgekomen, dus als ze via een 'omweg' bij een opleiding/beroep terecht komt waar ze zich prettig bij voelt, is dat natuurlijk prima. Het gaat erom wat in haar belang is. En waar wij tegenaan lopen is dat haar moeder daar niet altijd de afstand van kan nemen om dat te beoordelen.

@lady-wrb en Troel: ik wil 'mams' niet als een onnozel schaap afschilderen. Maar hoe ze is en zich gedraagt, heeft wel degelijk zijn weerslag op haar kinderen en indirect dus ook op ons. En dat ze geen universitaire titel heeft of tig diploma's aan de muur maakt helemaal niets uit. In haar geval niet en ook niet bij andere mensen. Ik heb genoeg collega's die lager geschool zijn, sommigen zijn zelfs ongeschoold, maar dat doet niets af aan de persoon zelf.

Haar manier van informatie tot zich nemen, resulteert in het algemeen in een beeld wat niet klopt met de werkelijkheid. Wat ze dus ook uitdraagt. De informatie die ze kreeg op de informatieavond voor ouders op de middelbare school, weet ze tot een verhaal aan elkaar te brijen waar een aantal gaten in vallen, waardoor het een incompleet en soms ook onlogisch verhaal wordt. Als ze daar met haar dochter over praat, weet haar dochter vaak beter hoe het in elkaar steekt, maar kan ze daar met haar moeder niet goed over praten.

Net als dat haar moeder het idee heeft dat haar nieuwe echtgenoot die papieren moet ondertekenen. Voor mams was dat zo klaar als een klontje, dat is haar conlusie die ze trekt als ze ziet dat beide ouders moeten tekenen. Totdat haar dochter zegt dat papa dat moet ondertekenen samen met haar moeder. Dan weet ze zich geen houding te geven en voor haar gevoel klopt dat dan niet. En als de meester dan inderaad bevestigd dat het inderdaad zo is, dan weet ze zich geen raad met zichzelf.

Ik vind dat 'schaapachtig en puberaal giechelen' ook weer niet vertaald hoeft te worden dat ik iemand als een onnozel schaap afschilder. Als ik iedere actie van mams hier zou neerzetten, zou ik daar een dagtaak aan hebben. Ik ben er dan ook niet op uit om haar zwart te maken of wat dan ook, maar waar ik tegenaanloop in het dagelijks leven en hier neertyp, komt soms ook wel voort uit haar acties en haar doen en laten. Ik weet ook wel dat ze zich niet kan verdedigen en daarom hou ik alleen bij de feiten en laat ik mijn gevoel tegen haar al buiten beschouwing.
Oudste, Jongste en Lara
  woensdag 12 maart 2008 @ 09:41:52 #251
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_57322562
Weet je, alles wat je hier schrijft staat waarschijnlijk tot aan het einde der tijden op het net.
Ik ben me er zelf dus heel erg van bewust dat mijn (stief)kinderen dat op een dag terug kunnen lezen, dus schrijf ik bepaalde dingen niet .

Kinderen zijn uitermate loyaal aan hun ouders, dus zou ik het persoonlijk niet zo schrijven zoals jij het doet. Lijkt me gewoon niet leuk om nu, of later te lezen hoe je stief over je moeder denkt.

Just my two cents .
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  † In Memoriam † woensdag 12 maart 2008 @ 12:38:36 #252
7074 moussy
kuttekop
pi_57325598
Ik mag voor de verstandhoudingen hopen dat dr moeder hier niet meeleest
  † In Memoriam † woensdag 12 maart 2008 @ 13:00:11 #253
43556 miss_dynastie
pi_57326008
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 09:30 schreef Sjeekie_Beekie het volgende:
Ik vind dat 'schaapachtig en puberaal giechelen' ook weer niet vertaald hoeft te worden dat ik iemand als een onnozel schaap afschilder. Als ik iedere actie van mams hier zou neerzetten, zou ik daar een dagtaak aan hebben. Ik ben er dan ook niet op uit om haar zwart te maken of wat dan ook, maar waar ik tegenaanloop in het dagelijks leven en hier neertyp, komt soms ook wel voort uit haar acties en haar doen en laten. Ik weet ook wel dat ze zich niet kan verdedigen en daarom hou ik alleen bij de feiten en laat ik mijn gevoel tegen haar al buiten beschouwing.
Dan ben je je er waarschijnlijk niet van bewust, maar het is overduidelijk in je posts hoe je over moeder denkt en welk gevoel je daarbij hebt. Wellicht een idee daar beter op te letten, als je echt de indruk hebt dat je enkel feiten post.
  woensdag 12 maart 2008 @ 17:29:19 #254
44200 Sjeekie_Beekie
pi_57330808
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 13:00 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Dan ben je je er waarschijnlijk niet van bewust, maar het is overduidelijk in je posts hoe je over moeder denkt en welk gevoel je daarbij hebt. Wellicht een idee daar beter op te letten, als je echt de indruk hebt dat je enkel feiten post.
Ik zal alle opmerkingen meenemen in de volgende reacties die ik over 'onze' kinderen post. Maar in ons geval is het gewoon zo dat hun moeder zo is. Dat is geen oordeel, dat is gewoon de constatering van een feit. En met al haar goede bedoelingen, pakt haar manier van handelen ook wel eens uit op een manier die niet de onze is. Andersom zal dat ook wel eens het geval zijn, ik ben [wij zijn] ook niet heilig .

Mijn gevoel over hun moeder is dat ik het jammer vind dat de kinderen er vaak de dupe van zijn. En dat wij alles weer moeten proberen in rechte banen te leiden. En dat gaat het wel over wat grotere dingen als ik mag van mama geen twee koekjes bij de thee, of ik moet mijn bord leegeten.

Maar weer ontopic: Vandaag onze junior de edele kunst en het goede gevoel van opruimen en poetsen bijgebracht. Twee volle vuilniszakken met troep en oud papier van zijn kamer gehaald en zijn eigen conclusie was: "goh... nu heb ik ineens weer bijna lege kasten en lades". Het komende project is het uizoeken van zijn Lego, want in de loop der tijd is wel eens wat uit elkaar gevallen of afgebroken, en niet alle sets zijn op dit moment in orginele staat. "Maar dat doen we dan wel als het een hele dag regent!", aldus Junior.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sjeekie_Beekie op 12-03-2008 21:37:27 (Geen Freudiaanse vertyping, gewoon Typlexie) ]
Oudste, Jongste en Lara
  † In Memoriam † woensdag 12 maart 2008 @ 19:34:23 #255
7074 moussy
kuttekop
pi_57333559
Je vergeet dat moeder het met alle goede bedoelingen doet/zegt/probeert, net zoals iedere andere moeder.
  woensdag 12 maart 2008 @ 19:40:30 #256
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_57333702
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 17:29 schreef Sjeekie_Beekie het volgende:

[..]

Mijn gevoel over hun moeder is dat ik het jammer vind dat de kinderen er vaak de dupe van zijn. En dat wij alles weer moeten proberen in rechte banen te lijden. En dat gaat het wel over wat grotere dingen als ik mag van mama geen twee koekjes bij de thee, of ik moet mijn bord leegeten.
Oi, deze is wel heel freudiaans .
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  † In Memoriam † woensdag 12 maart 2008 @ 19:44:14 #257
37843 lady-wrb
kortaf
pi_57333801
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 19:40 schreef Leah het volgende:

[..]

Oi, deze is wel heel freudiaans .
en ik wou dr niks van zeggen
pi_57337615
voor geïnteresseerden: vanavond was er bij Netwerk een item over 'stiefmoeders'. wordt vanavond laat nog herhaald.
pi_57344583
Hier een docent Kader/basis. Het verschil tussen kader en gl ? Kader heeft meer praktijk uren.....thats it.
Examen niveau is gelijk aan tl. Is altijd weer grappig met de examens, een letter veranderen en je hebt een ander examen....
  donderdag 13 maart 2008 @ 16:52:27 #260
144006 chacama
Ondernemend!
pi_57354561
Willen de moeders van de ietwat oudere kinderen even teruggraven in hun geheugen en de ouders met kids tussen de 4-6 jaar met me meedenken .... heb een kleine uitdaging met Fleur.

Ze blijft bezig met letters en woordjes schrijven. Heb dit op school aangekaart en heb een schrijfwijzer voor ouders meegekregen. Daarin staat hoe de letters geschreven moeten worden. Iets dat ze nu dus niet goed doet. Even de feiten:
- Fleur kent de letters niet. Ze schrijft/tekent ze na vanuit boekjes met plaatjes en woorden.
- Ze weet niet hoe de letters geschreven moeten worden.
- Ze wil het zoveel mogelijk zelf doen, maar haalt dan alles door elkaar met driftaanvallen als gevolg.

Op dit moment probeer ik d'r te helpen door de letters voor te tekenen met pijltjes. Maar daardoor weet ze nog steeds de letters niet. Ze vraagt dus ook welke letters ze 'schrijft' als ze zelf in het wilde weg bezig is.

Zelf heb ik het idee dat ik d'r eerst de letters moet leren die hetzelfde geschreven worden (van boven naar beneden) en daar de 'naam' bij. En zo dan verder gaan. Zodat ze weet wat ze doet en niet alleen na aan het tekenen is.

Ben alleen bang dat als ik dit doe, ze om de haverklap een woede-aanval krijgt door pure frustratie en dan gewoon weer doorgaat op haar manier. Op zich wil ik niets forceren, maar school geeft zelf aan dat als ze gaat schrijven ze het maar beter meteen goed kan leren. Ik vind het moeilijk!!

Hebben jullie hier ervaring mee. Hoe hebben jullie het aangepakt en/of hebben jullie een beter of ander idee...

Alvast bedankt

Ze heeft gisteren een schriftje gekregen, omdat dit volgens haar bij schrijven hoort. En zelf nog een boek met woordjes/plaatjes uitgezocht zodat ze verder kon schrijven.....

Ze leest/kijkt/schrijft inmiddels wel van links naar rechts. Iets dat ze 2 maanden geleden nog niet deed.
pi_57354707
ik zou haar lekker zelf laten prutsen eerlijk gezegd. zeker als je aangeeft dat de instructies zoals je die nu probeert te geven alleen maar frustraties opleveren. volgens mij kan 't echt niet zoveel kwaad dat ze ze een beetje probeert na te tekenen op haar eigen manier. je zou misschien een paar eenvoudige letters heel groot kunnen tekenen met een bepaald poppetje of autootje op het beginpunt en dan de route die afgelegd moet worden als een weg uitstippelen oid. en dat ze die paar letters (of zelfs maar 1) dan wel op die manier moet proberen te maken, maar niet allemaal tegelijk. dat lijkt me veel te veel gevraagd.
pi_57356109
Ik heb Damon ook zelf laten prutsen, chacama. Hij begon al vroeg met schrijven en schreef ook alles over en inderdaad dus vaak "verkeerd". Als het niet lukte werd hij ook altijd boos trouwens.
Hij was altijd met een magic board in de weer (schrijven en weer uitvegen).
Ik heb me er nooit mee bemoeid.

Nu hij in groep 3 geleerd krijgt hoe het wel moet pakt hij dit prima en zonder problemen op.

Het beter meteen goed doen, daar zit wel wat in natuurlijk maar het klinkt alsof ze er niet echt voor open staat en forceren lijkt me nooit goed...

inderdaad lastig
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 13 maart 2008 @ 18:21:36 #263
13151 crew  Rewimo
pi_57356409
Ik zou het haar ook zelf laten doen, je krijgt het er toch niet in zoals jij wilt

Een leuke tip is zo'n koffertje van Ik leer lezen

De letters passen alleen op de goede manier in de gaatjes zodat ze de woorden niet verkeerd kunnen leggen. Voorkomt frustraties
pi_57357784
Ik heb oudste ook zelf aan laten klooien. Hij wist toch alles beter dan ik en werd driftig als ik iets uit probeerde te leggen. Hij leest en schrijft nu als de beste
Saartje
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 13 maart 2008 @ 22:37:26 #265
13151 crew  Rewimo
pi_57363029
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 19:22 schreef Maneki.Neko het volgende:
Hij wist toch alles beter dan ik
Dat herken ik nou totáál niet
  vrijdag 14 maart 2008 @ 07:20:09 #266
24188 Belana
kloon van belana
pi_57367241
Chaca, mijn eerste ingeving na je post gelezen te hebben was ook "zelf laten doen" net als de dames hierboven me dus zeggen. Als je het mij vraagt kan dat echt geen kwaad en het scheelt een hoop frustratie in huis

herkennen jullie dan de kleuter die op zo'n zeiktoontje tegen je praat? "ik kahan mijn schoe-hoe-nen niet zelluf uit tre-he-ken" kennen jullie dat ? Ik word er soms gestoord van

overigens gaat het met Liam best goed nu, het hele school gebeuren went een beetje geloof ik en hij heeft het over vriendjes en over een vriendinnetje en hij zit best lekker in zijn vel Dat maakt mij ook gelukkig.
komende dinsdag het eerste 10 minutengesprek, ik ben benieuwd.
stormy waters...
sailin'
  vrijdag 14 maart 2008 @ 13:26:35 #267
144006 chacama
Ondernemend!
pi_57373548
Dankjullie voor de tips. Ik laat ze nu inderdaad zelf maar 'aanrommelen' en als ze vraagt om hulp dan krijgt ze die uiteraard. Met de gedachte dat ze het op school vast wel goed gaat leren, ga ik dus inderdaad de frustratie uit de weg. Ze moet het wel leuk blijven vinden. En boos op jezelf zijn is niet leuk.

Vanochtend was ze weer bezig en werd ook weer boos, omdat iets niet lukte...dus toen heb ik ze bij me genomen en gevraagd of ze wist hoe oud ze op school zijn als ze leren lezen en schrijven. Ze stak dus netjes 6 vingertjes op. Heb gevraagd hoe oud ze zelf was....4 vingers. Toen gevraagd hoeveel vingers het nog duurde voordat ze 6 zou zijn. Kreeg er 2 te zien en vervolgens klaarde het gezichtje ook op. Het besef dat ze het nog niet hoeft te kunnen, scheelde al. Heb dus gezegd dat wat ze doet al heel goed is en ze daar heel trots op mag zijn. Ze is tenslotte 4 en geen 6.

Ja, dat zeurderige ken ik. Fleur heeft het een tijdje gedaan. Heb ze toen gezegd dat ze zo maar tegen d'r vriendinnetjes moest doen, maar niet tegen papa en mama.... antwoord. Maar zo doe ik niet tegen mijn vriendinnetjes.... nou dan doe je dus ook niet zo tegen papa en mama..... Niet geheel pedagogisch verantwoord, maar het werkte wel.
  vrijdag 14 maart 2008 @ 13:59:14 #268
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_57374256
Wauw.Fleur heeft nu dus ook al een heel goed rekeninzicht.

Wilyan is heel trots dat hij zijn eigen naam kan schrijven en begint nu ook steeds meer letters te herkennen.
Ik heb hier laatst bij de tweedehandsboekenhandel in het dorp wat boekjes voor hem gekocht.

Mijn eerste leesboekje door Rie Cramer

En veilig leren lezen 2 (1 hadden ze niet) uit de serie die vooraan ligt en deel drie (uit de serie er achter)

(ik heb op school leren lezen uit de boekjes die daar vooraan liggen )
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 14 maart 2008 @ 14:27:39 #269
13151 crew  Rewimo
pi_57375082
Hee wat grappig, Noli, ik heb er van de week ook in staan kijken, wij hadden die ook op school

In Christans klas waren ze, samen met de eerste klas, de laatste weken dit boek aan het lezen:

Post für den Tiger van Janosch. Vanmorgen kregen we een complete voorstelling van het boek: de kinderen lazen om de beurt een stukje voor, er werden scènes nagespeeld, er werd gedanst en er werden liedjes gezongen. Hartstikke leuk

Christan moest ook een stukje voorlezen, hij moest dansen en meedoen met een liedje (als Posthaas)

En daarna hadden we paasontbijt met alle ouders en kinderen Het was heel erg leuk!
  vrijdag 14 maart 2008 @ 14:38:38 #270
144006 chacama
Ondernemend!
pi_57375354
Dat klinkt wel super gezellig Rewino. Vindt Christan het niet eng om voor te lezen en te zingen enzo? Weet dat ik het zelf vroeger verschrikkelijk vond.
  vrijdag 14 maart 2008 @ 14:39:15 #271
24188 Belana
kloon van belana
pi_57375369
niet gevolgd, maar zit Christan op een duitse school rewimo? kan hij al duits praten?
stormy waters...
sailin'
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 14 maart 2008 @ 15:41:41 #272
13151 crew  Rewimo
pi_57376696
Hij zit op een Duitse school inderdaad, maar wel een tweetalige Ze krijgen daar les in zowel Nederlands als Duits. En hij spreekt inmiddels een aardig mondje Duits ja Hij moest vanmorgen een stukje in het Duits voorlezen; de voorstelling was in het NL en Duits door elkaar trouwens. Ik vind het, naast de twee talen, ook een voordeel dat hij hierdoor meer lesuren krijgt. Op normale Duitse scholen hebben de kinderen maar les tot ongeveer 13 uur. De Bili's (van bilinguaal) krijgen extra lessen Duits en NL waardoor hij drie dagen tot 15 uur les heeft. Net als hij in NL gewend was dus.

http://www.gs-kranenburg.de/ is de website van de school

Chacama, hij vindt het gelukkig niet eng Ik moest er als kind ook niks van hebben...
  vrijdag 14 maart 2008 @ 17:40:26 #273
24188 Belana
kloon van belana
pi_57379118
wat goed zeg!
stormy waters...
sailin'
pi_57408711
Wat leuk zeg !
Hier hebben we de veilig leren lezen set compleet Vorig jaar op de rommelmarkt, voor mamma.....
Want de kids vinden de verhaaltjes maar zo zo (ook niet gek als je avi uit/ avi 7/8 bent)
  dinsdag 18 maart 2008 @ 08:07:50 #275
24188 Belana
kloon van belana
pi_57446441
gisteravond 10 minutengesprek gehad...
Liam is cognitief enorm ver, een heeeeeeel slim mannetje, so far so good...
helaas is hij sociaal emotioneel nog lang niet zo ver en dat geeft veel problemen.

@ grijs, debuurvrouw, hadden jullie hier niet ervaring mee?
stormy waters...
sailin'
pi_57446887
herkenbaar, Belana.

Groep 1 en 2 precies dezelfde problemen gehad. Cognitief zeer sterk, sociaal emotioneel heel zwak wat dus problemen veroorzaakten.
In ons geval is dat helaas niet meer goedgekomen die eerste 2 jaar (het is ook niet goed opgepakt door de 3 juffen, vind ik) maar het gaat nu in groep 3 gelukkig al een stuk beter.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 09:02:00 #277
24188 Belana
kloon van belana
pi_57446999
mmmm, ik ben heel benieuwd heo het gaat. op zich was het een goed gesprek, zij was blij dat wij het probleem ook onderkennen en ik hoop dat we er samen iets aan kunnen doen. Over 2 maanden hebben we weer een gesprek. sowieso blijft Liam de komende tijd op donderdagmiddag thuis (nou ja, bij opa en oma) omdat er dan wat meer rust in zit voor hem (hij is vaak bekaf) en we gaan een positiviteits offensief doen, hem enorm prijzen bij de dingen die hij goed doet.
Tja, en verder is het afwachten denk ik, je kan zo'n sociaal emotionele groei toch ook niet afdwingen?

Is dat Damon lily? (dat moet wel, want David is nog niet zo oud toch?)
wat voor soort problemen had hij? hoe gingen jullie daarmee om?
wat bij Liam voornamelijk problemen geeft is dat ie nog heel erg in de "ik" wereld leeft en als hij zijn zin niet krijgt enorm begint te krijsen. moeilijk voor de juf, maar ook de andere kinderen vinden het maar raar.
Ik heb vanmorgen met hem zitten praten erover en ik had wel het idee dat hij me een beetje begreep, maar of dat ook effect op zijn gedrag heeft? dat zal denk ik niet zo snel gaan.
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 18 maart 2008 @ 09:07:28 #278
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_57447078
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 08:07 schreef Belana het volgende:
helaas is hij sociaal emotioneel nog lang niet zo ver en dat geeft veel problemen.

Yups.... Zie je wel... ze lijken op elkaar Ik pm je wel even.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_57447209
In jouw verhaal klinkt in ieder geval dat de juf het goed oppakt (dat was bij ons niet zo). Damon heeft gewoon 2 vervelende jaren gehad. Slechte start helaas. Hoewel ik niet goed weet in hoeverre hij er zelf last van heeft. Damon is nogal gesloten en je krijgt moeilijk vat op hem. Je weet nooit goed wat er nu in hem omgaat. Het lijkt vaak alsof je hem niet kan raken.

En inderdaad, je kunt het niet afdwingen, maar onderkennen en hem niet steeds negatief benaderen helpt heel veel.
Hij had ook moeite met het contact naar andere kinderen. Wilde graag bevriend zijn met 2 jongetjes die elkaar al een tijdje kende maar kwam er niet tussen zodat hij het probeerde af te dwingen.
Damon leeft ook in een ik-wereld (is natuurlijk ook wel kind eigen) en heeft veel fantasie. Hij is als hij alleen is ook wel op zijn best trouwens maar in een klas is dat lastig...
  dinsdag 18 maart 2008 @ 09:29:57 #280
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_57447422
Oh, maar ik kwam me hier eigenlijk melden met zoon drie.
Bram is vier. en gaat nu ook lekker naar school. Eerste vraag vanochtend: Over hoeveel nachtjes ben ik nu weer jarig?
  dinsdag 18 maart 2008 @ 09:39:45 #281
24188 Belana
kloon van belana
pi_57447569
lily, wat rot zeg, dat het zo slecht is opgepakt die eerste 2 jaar!
een ik-wereld is wel kinderen eigen, maar ze "horen" op een gegeven moment zich een beetje aan te kunnen passen en in te kunnen leven in anderen, zoiets.
Ik ben geen pedagoog en heb er geen boeken over, dus ik gok ook maar een beetje
Hoe gaat het nu met vriendschappen bij hem?

Bram 4 jaar! woeiiii! welkom welkom! Dus nu heb je ze alle 3 in 1 topic, das handig
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 18 maart 2008 @ 09:54:07 #282
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_57447792
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 08:07 schreef Belana het volgende:

Met het eerste (cognitieve voorsprong) hebben we inderdaad ervaring, het tweede niet. Ook sociaal en emotioneel loopt Daan voor op zijn leeftijdsgenootjes (hoewel, emotioneel is hij denk ik wel aardig leeftijdsadequaat).
Of bedoel je dat de sociale en emotionele ontwikkeling minder ver voor is dan zijn cognitieve ontwikkeling? Daar staat hier een duidelijke uitleg over.
Let er ook op dat bij kinderen die sociaal en cognitief voorlopen vaak een sociale achterstand wordt geconstateerd door de school, doordat ze weinig aansluiting hebben bij leeftijdsgenootjes. Deze kinderen hoeven sociaal dus helemaal niet achter te zijn (het kan natuurlijk wel), maar doordat ze aansluiting missen, lijkt dat wel zo.

DeBuurvrouw, gefeliciteerd met Bram!
  dinsdag 18 maart 2008 @ 11:21:33 #283
24188 Belana
kloon van belana
pi_57449416
dankje grijs, ik ga eens kijken

er zitten herkenbaren dingen in, zoals bijvoorbeeld dit:
quote:
Ook dat is asynchroniteit. Een kleuter van 3 die aan een andere kleuter zegt “geef me dat rode vierkant eens aan”, zal wellicht hoogstens een vragend gezichtje zien bij die andere kleuter. Beide kinderen voelen zich wat ongemakkelijk. Het hoogbegaafde kind snapt helemaal niet waarom dat andere kind niet gewoon doet wat hij/zij vraagt (“Is die boos? Waarom wil die niet meespelen? Heb ik het niet juist gezegd? “). En het andere kind stelt zich misschien gewoon de vraag wat dat rare kind wil zeggen!
aan de andere kant, iets als werkjes maken op school, daar heeft Liam helemaal geen interesse voor, geen geduld voor. Maaaar, toen hij een werkje moest maken "van groot naar klein" (met plaatjes op de goeie volgorde leggen) dan doet hij dat wel heel snel en foutloos.

wat moet je hier toch mee he. zo lastig. perfectionisme en faalangst gaan samen.
veel weten en snappen gaat samen met veel huilen als het niet gaat zoals hij denkt dat het moet gaan.

ik wil me er ook weer niet al te druk om maken, maar het zet je wel enorm aan het denken.

[ Bericht 85% gewijzigd door Belana op 18-03-2008 11:34:42 ]
stormy waters...
sailin'
  woensdag 19 maart 2008 @ 08:41:02 #284
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_57469539
Mijn kleuter is ziek
Ze kwam uit bed met 'ik ben niet lekker' maar in het kader van 'in hoeverre probeert ze ons uit en zou het zijn dat ze niet naar school wil' is 'niet lekker zijn' gewoon naar school.
Maar ja, als ze op een gegeven moment roepen dat ze gauw naar de wc moeten omdat ze moeten spugen en dan idd de hele maaginhoud omkeren, is dat inderdaad geen schoolziek meer

Moest nog wel ff zoeken naar telefoonnummer van school om haar ziek te melden (en ik moet mijn planning voor vandaag ff bijstellen )
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 19 maart 2008 @ 09:39:08 #285
13151 crew  Rewimo
pi_57470368
Beterschap voor haar E.T.

Hier is het ook zo van: niet lekker?, nou ga het maar proberen op school Maar soms zijn ze ècht niet lekker
  † In Memoriam † woensdag 19 maart 2008 @ 09:56:43 #286
7074 moussy
kuttekop
pi_57470650
Hier ook hoor, ze bellen me wel als het niet gaat....
  woensdag 19 maart 2008 @ 12:45:55 #287
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_57474108
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 11:21 schreef Belana het volgende:
dankje grijs, ik ga eens kijken

er zitten herkenbaren dingen in, zoals bijvoorbeeld dit:
[..]

aan de andere kant, iets als werkjes maken op school, daar heeft Liam helemaal geen interesse voor, geen geduld voor. Maaaar, toen hij een werkje moest maken "van groot naar klein" (met plaatjes op de goeie volgorde leggen) dan doet hij dat wel heel snel en foutloos.

wat moet je hier toch mee he. zo lastig. perfectionisme en faalangst gaan samen.
veel weten en snappen gaat samen met veel huilen als het niet gaat zoals hij denkt dat het moet gaan.

ik wil me er ook weer niet al te druk om maken, maar het zet je wel enorm aan het denken.
Ja, erg lastig dat perfectionisme. Erg belangrijk dat ze leren om fouten te mogen maken, maar dan moeten de werkjes natuurlijk niet te gemakkelijk zijn. En als het te moeilijk is durven ze er niet aan te beginnen...
Bij Daan is dat nu een stuk beter gelukkig .

Beterschap voor Saskia!
  woensdag 19 maart 2008 @ 21:58:16 #288
37150 livelink
pi_57487025
Katja gaat morgen op wintersport met papa. Voor het eerst Ik heb het met succes 6 jaar lang weten tegen te houden, maar nu lukte het me toch niet meer. Job en ik blijven wel thuis. Ik ben heel benieuwd hoe ze het zal gaan vinden. Het is natuurlijk wel maar heel kort, maandagavond komen ze al weer terug, maar ze gaat voor die paar dagen wel in een ski-klasje. Ik heb het zelf niet zo op de wintersport. Te druk, te chaotisch en te veel ongelukken.

Nou ja, hopelijk gaat alles goed.

[ Bericht 32% gewijzigd door livelink op 19-03-2008 22:10:39 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 19 maart 2008 @ 23:08:11 #289
13151 crew  Rewimo
pi_57489613
Christan en ik gaan vrijdag samen op wintersport. Vorig jaar zijn we voor het eerst geweest en gelukkig vond hij het net zo leuk als ik. qltel blijft thuis, die houdt niet van sneeuw en skiën

't Is alleen balen dat ik een gewrichtskapselontsteking heb in mijn schouder waardoor ik niet weet of ik zelf wel kan skiën
  donderdag 20 maart 2008 @ 07:56:26 #290
37150 livelink
pi_57493333
Dat is zeker balen, Rewimo. Ik heb iets tegen de wintersport, maar als Job volgend jaar ook mee wil, dan moet ik waarschijnlijk ook mee. Maar dan geef ik liever een bom geld uit en probeer in de voorjaarsvakantie naar Finland te gaan. Daar kun je ook skieen en is alles wat lieflijker en gemoedelijker dan in Oostenrijk.

Ik ben één keer meegeweest, voordat de kinderen er waren. In Lech notabene, het wintersportmekka waar de koninklijke familie ook altijd is. Ik vond het echt heel erg en ik voelde me zo enorm opgesloten. Niks gevoel van vrijheid, maar ik vond het claustrofobisch, al die sneeuw en maar één toegangsweg naar de buitenwereld, waar je alleen maar met sneeuwkettingen kon rijden. Ik was voorgoed genezen van de wintersport.
pi_57493883
ik kan me je weerzin levendig voorstellen livelink, het is ook niks voor mij. bij mij is 't vooral dat ik nogal snel last heb van hoogtevrees dus me in de bergen niet zo op m'n gemak voel en op de lange latten nog veel minder. ik heb 't een keer geprobeerd, en misschien was dat gewoon te weinig hoor, maar ik vond 't zo vreselijk dat ik het nooit meer vrijwillig op zou zoeken.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 20 maart 2008 @ 09:06:41 #292
13151 crew  Rewimo
pi_57493937
Ik ski al sinds mijn zesde en ik vind het heerlijk De hele dag buiten, lekker bezig, en ik hou van sneeuw en kou (daar tenminste, hier geeft sneeuw altijd alleen maar troep ).

Ik was dan ook erg blij dat Christan het ook leuk vond vorig jaar. Hij heeft zelf gevraagd of we dit jaar weer gingen En er ligt bijna 3 meter sneeuw in Kaprun!
pi_57494049
Ik ben nog nooit op wintersport geweest dus ik kan er eigenlijk niet over oordelen maar het lijkt me helemaal niks. Ik heb een hekel aan sneeuw en het skien trekt me ook totaal niet.

en on topic:

Ik zie dit Damon trouwens ook niet bepaald doen

we krijgen hem nog niet eens op een fiets
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 20 maart 2008 @ 09:26:09 #294
13151 crew  Rewimo
pi_57494187
Christan zit hier trouwens tegenover me op mijn werk Hij wilde graag een keertje mee en dat kon vandaag. Komt ook wel mooi uit want dan kan papa naar de bouwmarkt om ladingen gipsplaten te versjouwen

Gelukkig heb ik het niet al te druk en is mijn collega er niet

En ik krijg een stripverhaal voor aan de muur, met Pais en Nog-een-Pais in de hoofdrol
  † In Memoriam † donderdag 20 maart 2008 @ 09:50:18 #295
7074 moussy
kuttekop
pi_57494605
Mijn kinderen vonden wintersport helemaal geweldig, ik vind het een ramp. Van kind af aan vind ik sneeuw vies ik gruwel er echt van... Ik ga nog net niet kokhalzen als het aan mn handen zit maar toch vond ik het helemaal geweldig om te zien hoe René op een snowboard stapte. Of hoe Cas de hele dag op zn platte hol op een sleetje zat
  donderdag 20 maart 2008 @ 13:56:16 #296
37150 livelink
pi_57499860
Nou, dat ziet er ook wel erg leuk uit, Moussy. Vooral René zo stoer op die snowboard. Ik vind het maar knap, hoor.

Katja is inmiddels onderweg en ik ben net terug van een hele ochtend meehelpen bij de kleuters. Het was vandaag lentefeest op school en ik had me maar eens een keer aangemeld om mee te helpen. Maar wat is dat vermoeiend, zeg. Ik geloof dat ik elke dag gesloopt zou zijn als ik juffrouw was. Maar het was wel leuk.
pi_57499944
haha, livelink

ik heb laatst ook een ochtend meegeholpen in groep 3 en ik dacht precies hetzelfde, jeetje wat vermoeiend
  † In Memoriam † donderdag 20 maart 2008 @ 14:27:23 #298
7074 moussy
kuttekop
pi_57500414
Ik zou ook geen juf kunnen zijn hoor, volgens mij zou ik helemaal gestoord worden
pi_57505186
ach, je raakt er aan gewend, merk wel dat ik tegen elke vakantie aanhang hoor, dan is het batterijtje echt leeg !
  donderdag 20 maart 2008 @ 18:52:17 #300
24188 Belana
kloon van belana
pi_57505354
ik heb ook absoluut bewondering voor de leerkrachten
het is me nogal wat!
stormy waters...
sailin'
pi_57511463
Ja, ik heb die bewondering ook, Belana.

Damon heeft het nu in groep 3 echt getroffen.

Met D gaat het betreft gedrag nog steeds op en af (ook thuis!!)

Toen ik vandaag na mijn werk Damon om 16.30 ging halen bij een vriendje vertelde hij dat het vandaag niet zo goed ging. Dat hij het moeilijk vond om "lief te zijn" maar dat de juf alle kinderen had gevraagd om D te helpen met "lief" te zijn. Maar dat ze dat niet deden.
En dat ze juist voortdurend probeerde hem aan het lachen te maken.

D is de clown van de klas en heeft hij de slappe lach dan houdt ie gewoon niet op...kan uiteraard zeer vervelend zijn

D probeert trouwens altijd de "schuld" op anderen te schuiven.

Maar bij thuiskomst zat er een kaartje in zijn rugzak met kort gezegd;

lieve mamma en pappa van D:

Ik heb met D vanmiddag gelezen en hij zit nu op avi 7.
Op een gegeven moment wilde hij niet meer dus zijn we gestopt maar na de vakantie (er is volgende week vakantie) gaan we verder.
D doet erg zijn best en gaat goed vooruit.

2 weken geleden hadden we het 10 minuten gesprek en kregen te horen dat we vooral trots moesten zijn op onze zoon. Dat hij erg zijn best deed en heel slim was.
Pas toen ik zelf over zijn gedrag begon werd er over gesproken..

wat een verademing... tegen de 2 jaar durende negatieve verhalen over je kind
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')