Offtopic, maar in katholieke kerken heb je toch genoeg beelden?quote:Op maandag 24 maart 2008 18:52 schreef TheMagnificent het volgende:
Het gebod is vrij duidelijk. Ik weet niet hoe christenen en joden dit interpreteren.
ja vandaar mijn verbazing.. uit hetzelfde gebod worden compleet verschillende conclusies getrokkenquote:Op donderdag 27 maart 2008 15:50 schreef kazakx het volgende:
[..]
Offtopic, maar in katholieke kerken heb je toch genoeg beelden?
Nou ja, Christenen verwerpen een belangrijk deel van de Thora, dus daar zal dit ook bij horenquote:Op maandag 24 maart 2008 17:20 schreef Amokzaaier het volgende:
[quote]Op vrijdag 14 maart 2008 20:50 schreef TheMagnificent het volgende:
Overigens ook één van de Tien Geboden:
[..]
Ofwel de elke Christen die een afbeelding van Jezus in de kerk zet/aanbid begaat eigenlijk een zonde?
quote:.....Gelooft gij dan slechts in een gedeelte van het Boek en verwerpt gij een ander gedeelte?...
Volgens mij gaat het om het vereren van 'afgodbeelden' Je mag gerust een afbeelding van God maken, zolang je maar niet dat beeld gaat vereren alsof het God is. Als decoratie zou het dan bijvoorbeeld wel mogen. Volgens mij zaten de volgelingen van Mozes allemaal om de gouden koe heen, om de gouden koe te aanbidden als zijnde God. Ik denk dat dat het verschil is tussen een afbeelding maken van God, of een afgodbeeld makenquote:Op donderdag 27 maart 2008 18:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou ja, Christenen verwerpen een belangrijk deel van de Thora, dus daar zal dit ook bij horen![]()
Het gebod leest iets als "lo ta'aseh lecha fesel kol temoenah...", waarbij "fesel" een beeld of afbeeld is. Ben wel benieuwd wat de precieze redenatie hierachter is dat Christenen wel Jezus en God afbeelden
Alleen de openingsvers gezien (8:60). Slecht vertaald trouwens (zal wel met opzet gedaan zijn). Hier een ander vertaling:quote:Op donderdag 27 maart 2008 22:53 schreef Amokzaaier het volgende:
allen fitna gezien Islamitische makkers? Wat vinden jullie ervan?
En hier is natuurlijk de volgende vers die ff genegeerd word door wilders:quote:8:60
En maakt aan de grens alle mogelijke strijdkrachten en vastgehouden paarden voor hen gereed, waarmede gij de vijand van Allah en uw vijand en anderen buiten hen, die gij niet kent, doch die Allah kent, moogt afschrikken. En wat gij ook voor de zaak van Allah besteedt, het zal u ten volle worden terugbetaald en u zal geen onrecht worden aangedaan.
De rest ben ik nog aan het bufferen op liveleakquote:8:61
En als zij tot vrede neigen, neigt u er dan ook toe en legt uw vertrouwen in Allah. Voorzeker Hij is Alhorend, Alwetend.
Dit gaat dus volledig over een oorlogssituatie (die uitgeroepen mag worden door een regering of leider van dat land en niet door een groepje terroristen). Tijdens een oorlog mag je dus de vijand ombrengen en wat hier uitdrukkelijk word onderstreept is dat je de krijgsgevangene dus niet mag doden (maar moet vastbinden). Een sterk stukje oorlogsethiek dus.quote:47:4
Wanneer gij de ongelovigen (in oorlog) ontmoet, treft dan hun nek en wanneer gij overwinnaar zijt, bindt hen dan vast. En wanneer de oorlog opgehouden is, laat hen dan vrij uit gunst of voor een losprijs. Zo zij het. En indien Allah wilde, had Hij hen Zelf kunnen bestraffen. Doch Hij wilde sommigen uwer door anderen op de proef stellen. En degenen die terwille van Allah worden gedood, hun werken zal Hij zeker niet vruchteloos maken.
Zijn ze echt verkeerd vertaald of verkeerd geïnterpreteerd?quote:Op donderdag 27 maart 2008 23:40 schreef kazakx het volgende:
Jeetje de rest is allemaal uit het verband gerukte versen die ook nog eens met opzet verkeerd vertaald zijn. En die verkeerde vertalingen ondersteunen met beelden uit de fundamentalistische hoek van sommige fundamentalistische moslims.
Denk je echt dat Allah/ de moslims spreken over 'terroriseren' in Koranverzen.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 00:58 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Zijn ze echt verkeerd vertaald of verkeerd geïnterpreteerd?
Ik persoonlijk niet nee, maar mijn kennis van de Islam is nogal marginaal. Maar goed, iemand die Salah Edin en Mohammed B. niet eens uit elkaar kan houden is -of was sowieso al nooit- niet erg geloofwaardig in mijn ogen.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 01:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Denk je echt dat Allah/ de moslims spreken over 'terroriseren' in Koranverzen.
Ja,quote:Op vrijdag 28 maart 2008 01:05 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Ik persoonlijk niet nee, maar mijn kennis van de Islam is nogal marginaal. Maar goed, iemand die Salah Edin en Mohammed B. niet eens uit elkaar kan houden is -of was sowieso al nooit- niet erg geloofwaardig in mijn ogen.
Terrosisme is een neologie, zeker als het om de islam gaat.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 01:05 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Ik persoonlijk niet nee, maar mijn kennis van de Islam is nogal marginaal. Maar goed, iemand die Salah Edin en Mohammed B. niet eens uit elkaar kan houden is -of was sowieso al nooit- niet erg geloofwaardig in mijn ogen.
Wat is je punt?quote:Op vrijdag 28 maart 2008 13:17 schreef Rasing het volgende:
Och, die domme Wilders, verzen verkeerd vertalenTerwijl iedereen weet dat je vanuit de islam en de koran nooit iets verkeerd kunt doen!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |