Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik niet zo'n autoriteit heb dat ze daar naar zouden luisteren.quote:Op donderdag 24 januari 2008 14:12 schreef EnGCatjuh het volgende:
Complimenten voor de OP.
Leuk idee, ben benieuwd of het een serieuze discussie oplevert. Zeker als de top3-supporters hier niet 'mogen komen'.
Maar die spelen ze tegen elkaar, dus worden er sowieso punten gemorst.quote:Op donderdag 24 januari 2008 14:23 schreef Fides het volgende:
Ik moet wel zeggen dat het verschil in punten kleiner lijkt omdat de topclub nog wat wedstrijden tegoed hebben.
Voordeel van zulke transfers is natuurlijk wel dat die spelers al ervaring hebben opgedaan in Nederland, dus wennen hoeft al niet meer . Daar kunnen de topdrie clubs dan weer van profiteren en 'misbruik van maken', in plaats van zelf een speler uit het buitenland te halen die vervolgens flopt.quote:Op donderdag 24 januari 2008 14:19 schreef pfaf het volgende:
Geniaal topic...
Naast het kleine verschil in de punten op het moment, is de revolutie natuurlijk vooral terug te zien in de transfermarkt: Engelaar en Silva mogen niet weg etc... Sowieso het feit dat Ajax de topspelers bij Heerenveen, Twente en Groningen weg moet halen, omdat de scouting van die clubs blijkbaar die van Ajax en Feyenoord voorbij is gestreefd is al een teken aan de wand.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 24 januari 2008 14:53 schreef ruud.nl het volgende:Je spoiler is alleen niet zo geheim.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.That's all folks!
Niet teveel aandacht op m'n spoiler vestigen aub.quote:Op donderdag 24 januari 2008 14:59 schreef -Vaduz- het volgende:
[..]
Je spoiler is alleen niet zo geheim.
Heerenveen 2 x iigquote:Op donderdag 24 januari 2008 15:01 schreef Elvislives het volgende:
Briljant topic! Hup Subtop!
Judas gaat eraan!
Hoeveel van onze subtoppers hebben dit seizoen al punten gepakt van Judas? Vitesse gewonnen thuis, NAC uit gewonnen, Twente thuis ook geloof ik...
Mijn sympathie ligt in die zaak bij Heerenveen. Hiermee laat AZ nog eens zien hoe het 'ons' verraden heeft.quote:Op donderdag 24 januari 2008 15:08 schreef rubbereend het volgende:
Hoe wordt er onder de revolutionairen gekeken naar de twist tussen Heerenveen en het afvallige AZ.
Iets van 7.000.000 betalen voor een speler die langdurig geblesseerd geweest is en ook daarvoor nog betrekkelijk weinig bewezen had was natuurlijk uitermate vreemd.quote:Op donderdag 24 januari 2008 15:43 schreef Cruoninga het volgende:
toen namen ze dus maar El Hamdaoui voor net iets minder
Ja, en er moet een accentje op revolución in de titelquote:Op vrijdag 25 januari 2008 00:52 schreef Grunner het volgende:
Cruoninga, je had op z'n minst de volgorde van de logo's even kunnen husselen. Dit ziet er niet uit natuurlijk en doet ook geen recht aan de huidige stand
quote:Op vrijdag 25 januari 2008 12:59 schreef Elvislives het volgende:
[..]
Ja, en er moet een accentje op revolución in de titel
quote:
Ik ging voor de neutraliteit maar uit van een alfabetische volgorde, maar vergat even dat de G voor de H komt.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 00:52 schreef Grunner het volgende:
Cruoninga, je had op z'n minst de volgorde van de logo's even kunnen husselen. Dit ziet er niet uit natuurlijk en doet ook geen recht aan de huidige stand
PSV verliest van Heerenveen, Groningen, Roda en Twente. Ajax en Feyenoord winnen en spelen voornamelijk gelijk.quote:Op donderdag 24 januari 2008 22:51 schreef VoreG het volgende:
Geweldige op!
Al is het wel aandoenlijk dat al die dwergjes zich heel wat voelen. Jullie zijn natuurlijk geen match voor ons.
Nou ja, Twente timmert net als Groningen ook pas de laatste jaren echt aan de weg. Die zullen op een gegeven moment ook wel spelers kwijt raken. Dat is nou eenmaal het lot van de subtoppers. Ik denk dat Twente en Groningen juist heel erg vergelijkbaar zijn. En wisselvalligheid is nou eenmaal een kenmerk van de subtoppers, daarom ben je een subtopper en geen topper. Voorlopig is Heereveen in mijn ogen Twente en Groningen nog een stapje voor. Van Roda kan ik niet echt hoogte krijgen.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 15:47 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Dan wordt er bij Twente toch het meest structureel gebouwd.
Niets ten nadele van Twente, maar vergelijk jij de basis qua aantal duels (even invalbeurten, etc. meegeteld, dat ga ik niet uitzoeken..) van FC Twente vorig seizoen en dit seizoen eens.. Ik mis in ieder geval Zomer (31 duels), Aissati (14 duels 2e seizoenshelft), Bakkal (31 duels), Touma (31 duels), Bakircioglu (34 duels). Daarnaast nog diverse spelers die zo'n 10-15 wedstrijden hebben meegedaan/basis gespeeld. Ik zou dat dus niet per definitie structureel willen noemen. En wie weet gaat Rutten eind dit seizoen ook wel weg, HSV zoekt bijvoorbeeld dan ook een nieuwe trainerquote:Op vrijdag 25 januari 2008 15:47 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
PSV verliest van Heerenveen, Groningen, Roda en Twente. Ajax en Feyenoord winnen en spelen voornamelijk gelijk.
Maar als zij onderling dan weer zulke grote verschillen laten zien, top en subtop, dan wordt het gat niet daadwerkelijk snel kleiner. Ik vraag me af of Twente onder Rutte de meest stabiele subtopper kan worden.
Roda gaat al jaren eigenlijk op en neer, altijd top 9. Bij Heerenveen gaat een grote verandering komen qua coach, en dat is altijd afwachten. Wat gaat bijv een Pranjic doen? Terwijl Groningen nog net te wisselvallig is en waarschijnlijk ook snel weer spelers kwijt raakt. Dan wordt er bij Twente toch het meest structureel gebouwd.
Ja, tuurlijk. Als Rutten weggaat, dan heb je wel een groot deel van de basis compleet weggevaagd. Maar de namen die daar circuleren om weg te gaan, komen mij in ieder geval niet zo duidelijk over als bijv bij Groningen. Daar lijkt het voor mij in ieder geval op.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 16:14 schreef Proud2beDiepfries het volgende:
[..]
Niets ten nadele van Twente, maar vergelijk jij de basis qua aantal duels (even invalbeurten, etc. meegeteld, dat ga ik niet uitzoeken..) van FC Twente vorig seizoen en dit seizoen eens.. Ik mis in ieder geval Zomer (31 duels), Aissati (14 duels 2e seizoenshelft), Bakkal (31 duels), Touma (31 duels), Bakircioglu (34 duels). Daarnaast nog diverse spelers die zo'n 10-15 wedstrijden hebben meegedaan/basis gespeeld. Ik zou dat dus niet per definitie structureel willen noemen. En wie weet gaat Rutten eind dit seizoen ook wel weg, HSV zoekt bijvoorbeeld dan ook een nieuwe trainer
Denk dat Bradley echt niet te houden is. Pranjic gaat een EK spelen, dat kan heel erg tegen Heerenveen werken. Geen idee hoelang hij een contract heeft enzo. Sibon is ondanks een goed seizoen, toch echt wel ouder aan het worden. Maar de verdediging en keeper staat voorlopig dan weer wel, dat scheelt. Maar het zou inderdaad veel afhangen van de trainer.quote:Ben het met je eens dat het afwachten is hoe SC Heerenveen het onder de nieuwe trainer gaat doen. Aan de andere kant, mocht Alves vertrekken (hoogstwaarschijnlijk) dan is er zeker de financiële ruimte om de 'basis' bij elkaar te houden. Wie weet kun je het contract van Bradley openbreken (tot 2010) met een clausule voor 'topclubs', etc., etc. Veel zal afhangen van de persoon van de nieuwe trainer. De randvoorwaarden (stadion, achterban, organisatie, talentvolle spelersgroep, uitstekende scouting, gezonde financiën met wat speelruimte voor transfers) zijn in ieder geval ingevuld
Groningen is wel echt te wisselvallig, meer dan Twente en Heerenveen. Groningen verliest te vaak met te grote cijfers. Al kan ik dat nu verkeerd voor me hebben, maar dat idee heb ik in ieder geval. En daar zijn Silva en Suarez al weg, gaat Kruijswijk waarschijnlijk, gaat Nevland waarschijnlijk. Jongens als Fledderus, Lindgren en Lovre zullen misschien ook wel in de zomer de stap willen maken. Wel goed om te zien dat zij jeugdig talent zoals Suarez en Cahais kunnen halen.quote:Bij FC Groningen staat ook een goede organisatie. Stadion zit iedere week vol en jeugdopleiding en scouting beginnen hun vruchten af te werpen, er wordt nu leuk verdiend en geinvesteerd. Zou jammer zijn wanneer een bepaldende speler als Erik Nevland vertrekt en ook spelers als Kruiswijk, Lindgren en Lovre moet men zien te behouden. De potentie is er echter zeker wel.
Roda, Utrecht, Vitesse. Het is vaak leuk en aardig voor een reeks wedstrijden, maar daarna houdt het toch al gauw op. Het is toch net een stap lager dan wat Heerenveen, Groningen en Twente laten zien.quote:Roda JC vind ik net als jij wat te wisselvallig, net als FC Utrecht. Goede prestaties gaan gekoppeld met (te) veel puntverlies.. Toch kan daar incidenteel (en misschien op termijn ook wel structureel) ook best wat moois ontstaan wanneer er een goede groep met aan het hoofd een goede trainer staat.
Ik denk dat je zou moeten beginnen om de sterkste van de rest te worden. Zoals Groningen bijv. Winnen en verliezen met 5-1 van NEC, dat zou nooit moeten kunnen. Dat komt denk ik harder aan dan een 1-2 tegen Ajax/PSV/Feyenoord.quote:In ieder geval goed om te zien dat er steeds meer clubs komen die in staat zijn het de top3 in de onderlinge duels flink lastig te maken. Om over 34 wedstrijden hen de baas te zijn is nog een stap verder, maar dit is zeker een begin
Viva la Revolución!
Opvolger voor Sibon zou Matusiak kunnen zijn. Die was namelijk al als opvolger van Nilsson gehaald, doordat Sibon het echter zo goed doet komt Matusiak niet aan de bak.. Beetje jammer, want het lijkt me een speler die echt vertrouwen en ritme nodig heeft.. Het vertrek van Bradley kan mogelijk opgevangen worden door Grindheim, die wilden ze afgelopen zomer al halen voordat Bradley dus door brak. Liever blijft 'ie echter nog even, maar dat zien we tzt wel. Ik verwacht (en hoop) niet dat hij in januari nog vertrekt.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 17:25 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Denk dat Bradley echt niet te houden is. Pranjic gaat een EK spelen, dat kan heel erg tegen Heerenveen werken. Geen idee hoelang hij een contract heeft enzo. Sibon is ondanks een goed seizoen, toch echt wel ouder aan het worden. Maar de verdediging en keeper staat voorlopig dan weer wel, dat scheelt. Maar het zou inderdaad veel afhangen van de trainer.
Nu had die 5-1 tegen NEC natuurlijk ook vooral te maken met de onterechte strafschop na 5 minuten en de rode kaart (2x geel) van Svejdik.. Ik heb het even opgezocht, daarnaast kreeg Groningen slechts tegen Roda JC nog met 5-1 aan de broek. Overige wedstrijden max. 2 doelpunten verschil (oa SC Heerenveen, FC Twente en Feijenoord - KNVB Beker)quote:[..]
Groningen is wel echt te wisselvallig, meer dan Twente en Heerenveen. Groningen verliest te vaak met te grote cijfers. Al kan ik dat nu verkeerd voor me hebben, maar dat idee heb ik in ieder geval.
Winnen en verliezen met 5-1 van NEC, dat zou nooit moeten kunnen. Dat komt denk ik harder aan dan een 1-2 tegen Ajax/PSV/Feyenoord.
Ik zie AZ toch voornamelijk als een nieuwe (na eerder begin jaren '80) Alkmaarse zeepbel. Zodra Scheringa z'n handen er van af trekt stort het als een kaartenhuis in elkaar en bungelt men weer onder in de middenmoot met af en toe eens een uitschieter omhoog, dan wel naar beneden. Er is, voornamelijk de laatste jaren, door DS(B) ontzettend veel geïnvesteerd, terwijl de geldkraan ook daar voor al jaren open stond, al werd het toen nog 'heimelijk' gedaan. Er zit natuurlijk erg veel potentie in de selectie, maar een aantal ervaren/dragende spelers (en dan doel ik niet op Barry Opdam) heeft de ploeg zeker nodig om volgend seizoen weer mee te kunnen doen. Verwacht je overigens dat Van Gaal opstapt/ontslagen wordt? Chemie lijkt wel uitgewerkt, maar zou het? En wie zou er dan moeten gaan zitten, een Martin Jol bijvoorbeeld?quote:Ben nog wel het meest benieuwd naar AZ volgend seizoen. Wat daar van terecht komt als er een nieuwe trainer gaat zitten. Die eerste drie geloof ik wel, dat het goed zit. En dat per seizoen Utrecht, Vitesse of Roda zich er bij aan sluit, zal ook wel. Maar wat gaat AZ toevoegen.
Toch is het wel zo dat Groningen regelmatig tegen een grote nederlaag aanloopt. Dit jaar inderdaad twee keer 5-1 maar voorgaande jaren werd er - ondanks de hoge klassering - ook af en toe dik verloren. 7-1 bij Twente en 5-0 bij Willem II bijvoorbeeld. Eigenlijk is de 5-1 overwinning op NEC ook de eerste keer dat daar een ruime overwinning tegenover werd gezet.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 18:08 schreef Proud2beDiepfries het volgende:
Nu had die 5-1 tegen NEC natuurlijk ook vooral te maken met de onterechte strafschop na 5 minuten en de rode kaart (2x geel) van Svejdik.. Ik heb het even opgezocht, daarnaast kreeg Groningen slechts tegen Roda JC nog met 5-1 aan de broek. Overige wedstrijden max. 2 doelpunten verschil (oa SC Heerenveen, FC Twente en Feijenoord - KNVB Beker)
Ik denk dat FC Twente de komende jaren echt een enorme stap gaat maken, zeker nu ze zich ook op de Duitse markt gaan richten. Daar is nog zoveel uit te halen voor een club uit Enschede.quote:Op woensdag 2 april 2008 23:48 schreef rubbereend het volgende:
ik denk dat Groningen en Twente een beetje in het zelfde schuitje zitten, alleen gaat Twente met de stadion uitbreiding wel een financiele stap maken
Als je ziet hoeveel Duitsers er op een doordeweekse dag door de stad lopen zou je zo nog een stadion kunnen uitverkopen.quote:Op donderdag 3 april 2008 14:00 schreef Blawh het volgende:
[..]
Ik denk dat FC Twente de komende jaren echt een enorme stap gaat maken, zeker nu ze zich ook op de Duitse markt gaan richten. Daar is nog zoveel uit te halen voor een club uit Enschede.
Ik denk dat Fred vanwege zijn warme gevoel voor Twente wel heel nauw betrokken zal zijn bij de keuze voor een eventuele opvolger.quote:Op donderdag 3 april 2008 16:14 schreef RayMania het volgende:
Ligt er natuurlijk ook aan welke trainer zij in huis halen. Fred Rutten is een uitstekende coach (veel geleerd van Hiddink) en heeft ook een vrij groot aandeel in het succes van Twente. Toch heeft Twente vroeger wat vage coaches gehad (Van 't Schip bijvoorbeeld) en met zulke 'blunders' zie ik Twente toch minder grote stappen maken. Ondanks alle wilde plannen en stadionuitbreiding.
Klopt, dat zijn er echt gigantisch veel en ook bij ons op de Hogeschool zijn gigantisch veel Duitse studenten. En dan heb je het nog niet eens over de Duitse bedrijven over de grens, daar doelde ik eigenlijk meer op.quote:Op donderdag 3 april 2008 16:18 schreef pfaf het volgende:
[..]
Als je ziet hoeveel Duitsers er op een doordeweekse dag door de stad lopen zou je zo nog een stadion kunnen uitverkopen.
quote:Heerenveen nog lang geen Ajax
SC Heerenveen kan niet langer dromen van de Champions League. Maar dat is geen verrassing. Ruim een jaar geleden zei Koos Formsma dat het gat met de traditionele top-3 is te dichten. Formsma was amper voorzitter van Heerenveen, opvolger van boegbeeld Riemer van der Velde, en wist eigenlijk niet wat hij zei. Inmiddels is hij voorzitter-af en verloor Heerenveen in een seizoen vijf keer van Ajax.
Niemand trouwens in Friesland die vannacht wakker lag van het verlies (3-1) van gisteravond in Amsterdam. In Heerenveen weten ze heus dat Ajax voor een club uit het dorp tussen Drachten en Sneek niet is bij te houden.
Als Heerenveen groot denkt, denkt Ajax nog groter. Als Heerenveen goed speelt, speelt Ajax nog beter. En als dat niet zo is, zorgt Ajax gewoon dat het beter gaat spelen.
Niet voor niets winkelde Ajax voor Nederlands topscorer Klaas Jan Huntelaar in Heerenveen.
Toch zei Heerenveen-coach Gertjan Verbeek enkele weken terug dat binnen nu en drie jaar een club van buiten de traditionele top-3 (Ajax, Feyenoord, PSV) kampioen van Nederland wordt. Dat lijkt een boude uitspraak. Want hoe leuk sport ook is, soms is het toch ook logica.
Wie de sterkste van Nederland wil zijn, moet kapitaal kunnen opstellen. Heerenveen werkt met een begroting van ruim 25 miljoen euro, Ajax doet het met meer dan het dubbele: 65 miljoen voor het seizoen 2007-2008.
En als Heerenveen groeibriljantjes in de selectie heeft, zwicht het altijd weer voor het grote geld. Van Nistelrooy, Tomasson, Korneev, Allbäck, Huntelaar en Alves hebben de Friese schatkist in de loop der jaren flink gevuld. Miralem Sulejmani, de enige artiest in de huidige Friese selectie, Daniel Pranjic en Michael Bradley zijn deze voetbalzomer zeer waarschijnlijk de volgenden.
Dat geld heeft Heerenveen trouwens hard nodig om te herinvesteren. Want zakelijk gezien kan Heerenveen nooit opboksen tegen clubs uit de top-3. Multinationals zijn nauwelijks geïnteresseerd in subtoppers. Aegon, om een voorbeeld te noemen, pompt vanaf volgend seizoen 12 miljoen euro per jaar in Ajax. De shirtsponsor van Heerenveen denkt in andere bedragen.
Want Heerenveen heeft dan wel de grootste businessclub in het betaalde voetbal - zo'n 1100 ondernemers hebben zich aan de club verbonden - het is nog steeds niet genoeg om te kunnen concurreren met de grootste verenigingen van het land.
Want van die zakenclub is ook, gechargeerd gezegd, de bakker uit Jubbega lid en de slager uit Tjalleberd. Samen zorgen ze voor een aardige inkomstenbron, maar nog steeds wordt het meeste geld verdiend met transfers.
Riemer van der Velde kan zich wat dat betreft wel voor het hoofd slaan. Hij, ooit ijscoverkoper in Bakkeveen, maakte volgens eigen inschatting één fout in zijn opmars met Heerenveen. In het boek 50 jaar betaald voetbal in Nederland bekende de veel geprezen ondernemer – hij was voorzitter van 1983 tot 2006 – dat hij een te klein stadion heeft laten bouwen aan de rand van het dorp.
,,Ik heb een product dat iedereen wil hebben, maar altijd is uitverkocht,'' zei hij. Een zakelijke blunder noemde hij dat achteraf.
Hoewel Heerenveen een vaste klant in Europa is geworden, won het nog nooit iets. Geen beker, geen titel.
De nieuwe trainer Trond Sollied, een Noor die nu AA Gent traint, durft hardop te dromen.
,,Ik kijk enorm uit naar mijn nieuwe job in Friesland,'' aldus Sollied in het gisteren verschenen vakblad De Voetbaltrainer. ,,Momenteel is Heerenveen een stabiele subtopper en het wil doorstoten naar de top drie. Dat komt goed uit, want ik wil prijzen pakken. Ik kom niet naar het noorden om vierde te worden. De club beschikt alvast over het kapitaal, de infrastructuur, de achterban en de spelers. Dankzij de prima scouts hebben ze daar nu al een goede ploeg, Heerenveen heeft dus niet veel extra's nodig. De club werkt goed, brengt mooi voetbal en liet zelfs in Europa al wat zien. Waarom zou ik me dan zorgen maken?''
quote:Eredivisie siddert onder rebellie van subtop
De eredivisie siddert onder de rebellie van met name FC Groningen en Heerenveen. De gevestigde orde kan de borst nat maken. De competitie in de eredivisie is vijf wedstrijden oud en de revolutie is uitgebroken. De aanval op de gevestigde orde is in alle hevigheid gaande.
Gek is deze ontwikkeling niet. De subtop is de afgelopen jaren vooral handig geworden in het voortdurend op peil houden van de kwaliteit. Er wordt slim en goed gescout, Heerenveen en FC Groningen zijn daar mooie voorbeelden van. Deze clubs voeren een consistent beleid, dat gericht is op continuering. Dat doen ze door alert op de markt te blijven. Zij hebben door die handelwijze een inhaalslag gemaakt. Maar ze kunnen straks in de winter tijdens het transferwindow slachtoffer van hun eigen succes worden. Dan kunnen hun beste spelers namelijk worden weggekocht.
De noordelijke clubs bewijzen zich nu. Beide ploegen bestaan voornamelijk uit buitenlanders die geen boodschap hebben aan de reputatie van Ajax, Feyenoord of PSV uit het verleden. Die beschouwen hun tegenstanders als voetballers net als zijzelf en van wie ze kunnen winnen. In die houding schuilt een voor de topclubs moeilijk beheersbaar gevaar, maar het maakt de eredivisie dit seizoen wel razend interessant.
DvhN
Inderdaad. En betere trainers, betere accomodaties, meer geld, betere trainingen, gewoon alles beter.quote:Op maandag 6 oktober 2008 18:20 schreef MaxPower het volgende:
Nee, het heeft uiteraard gewoon met de kwaliteit van de spelers te maken, of ze nu uit Uruguay, Zweden of Hoogezand komen. FC Groningen en sc Heerenveen hebben nu kwalitatief gewoon veel betere spelers dan 10 a 15 jaar geleden, toen Ajax de punten alleen maar even hoefde op te komen halen. En Ajax zelf heeft kwalitatief mindere spelers dan destijds (ondanks dat ze diezelfde spelers over het algemeen uit het Noorden op komen halen)
quote:De provincie regeert in eredivisie
n optocht passeren de zogenoemde provincieclubs de oude grootmachten uit de Randstad. Wie is er nog bang voor Ajax en Feyenoord? Foppe de Haan: ‘Het is goed als de wereld af en toe op zijn kop staat.’
Eén jaar bij Ajax was een vreemde, bijna niet te omschrijven gewaarwording voor doelman Erik Heijblok. Alles stond in het teken van winnen. Alles was ‘geënt op kampioen worden. Altijd voelde je druk. Nooit was er tijd.’
O wee als Ajax verloor. Dan zag hij, nuchtere zoon van een veehouder uit Wieringen, overal chagrijn. Dan roerde de achterban zich, dan voltrok zich een machtsspel waarop ogenschijnlijk niemand invloed had.
Hij hoorde meteen nadat hij was aangetrokken – als derde doelman overigens – verhalen, in de omgeving rond Ajax. ‘Je proefde het sfeertje: met spelers als Heijblok en Delorge zullen we weer geen kampioen worden. Je was nog geen dag binnen of je was neergesabeld.’
Ajax, zo weet de na een seizoen naar De Graafschap vertrokken doelman inmiddels, is een ‘gevangene van zijn eigen identiteit’. Een slachtoffer van opgepompte verwachtingen.
Want steeds meer regeert de provincie het voetbal. PSV was de laatste decennia de voorloper van de revolte, en de opstand baarde volgelingen: Vitesse struikelde, maar AZ, FC Groningen, Heerenveen en FC Twente lonken naar de troon van de eredivisie. NAC doet even mee, NEC straks misschien.
Tegenwoordig is bijna geen club meer bang voor de traditionele grootmachten uit de Randstad, Ajax en Feyenoord. Ron Jans, trainer van FC Groningen: ‘Noem je het een opstand? Dan vind ik het hartstikke leuk om bij een opstand te horen.’
Het Dagblad van het Noorden berichtte onlangs verontwaardigd over het spel van toenmalig koploper FC Groningen in de Arena, dat voor rust ‘ouderwets’ ontzag toonde voor Ajax en verloor.
Columnist Henk Mulder refereerde aan een ver verleden: ‘Ik wil de Friezen, en daar vielen de Groningers vroeger ook onder, er graag nog even op wijzen dat zij iets na Christus de Kaninefaten (zeg maar de voorlopers van de Hollanders, red.) uit het westen nogal gevoelig op hun falie gaven omdat ze het domweg niet meer slikten voortdurend belasting te moeten betalen. Gewoon met de knuppel erover.’
De sportieve knuppel geselt de Hollanders. Kijk ze staan, op een winterkoude woensdag, voor het Polman Stadion in Almelo: Edy Kuipers en John Machiela. Muts op en sjaal om van Heracles, de trots van Almelo. Over een uur begint het duel met Ajax. Kuipers: ‘Ik denk dat Ajax meer onder de indruk is van ons dan wij van hen. Marco van Basten zei in de krant dat je Heracles niet moet laten opbouwen, want dan krijg je het moeilijk.’
Kuipers heeft al 38 jaar een seizoenkaart. Vroeger was er heilig ontzag als de spelersbus van Ajax het terrein opdraaide. Dan stapten ze uit, die onaantastbare vedetten uit het verre Amsterdam, en vroegen verlegen mannetjes uit Twente deemoedig om een handtekening. ‘We ontvingen ze met knikkende knieën.’
Maar Ajax en Feyenoord jagen tegenwoordig vooral schimmen uit hun succesvolle verleden na. En dat terwijl de ‘provincie’ en ‘het platteland’ eigenlijk niet meer bestaan als afhankelijke, naar het westen buigende landsdelen. Scholing, media en migratie hebben gordijnen geopend. Kuipers vertelt lachend over de files, ’s ochtends op de A1 richting Randstad. Auto’s vol werklieden die handigheid vereisende klussen in het westen opknappen.
Voetbaltrainer Foppe de Haan: ‘Mijn zwager, een echte westerling, werkt sinds kort bij de Friesland Bank. Het viel hem op dat er geen plek in Nederland is waar het zo gonst van de culturele activiteiten.’
Overdreven respect van Drenten of Achterhoekers jegens Amsterdam bestaat niet meer. Erik Dreteler, de eerste jeugdtrainer van Achterhoeker Klaas-Jan Huntelaar, verwoordde het eens zo: ‘Het platteland is zelfbewuster geworden. We laten ons niet meer ondersneeuwen door mensen met een grote bek. Vroeger moesten boertjes zich schikken. Nu staan ze op en zeggen ze: wie ben jij dan?’
Op de melodie van het 5 decemberlied De Zak van Sinterklaas, staat op een supporterssite van FC Groningen de meezinger:
Het geld van Amsterdam, Amsterdam Amsterdam Het geld van Amsterdam koopt iedereen die het maar kan Suarez en Lindgren, ook Silva ging erheen Maar Ajax, maar Ajax, toch zijn wij nummer één.
Ajax kocht binnen een jaar drie sleutelspelers van FC Groningen, dat na acht speelronden in de eredivisie nochtans één punt meer heeft dan Ajax. De stand: 1. AZ 18 punten, 2. FC Groningen 17, 3. FC Twente 17, 4. NAC 16, 5. Ajax 16, 6 PSV 15. En oh ja: 16. Feyenoord 5. Hoewel Ajax en PSV ondanks tegenvallende prestaties nog steeds de titelfavorieten zijn, vooral op grond van hun bredere selectie, danst de illusie van een kampioen uit Groningen, Overijssel of Friesland door de stadions.
Bij FC Twente (tweede in 1974), dat zaterdag Ajax ontvangt in de tot tempel verbouwde Grolsch Veste, hangt geregeld een spandoek waarop het vermeende minderwaardigheidscomplex van provincialen is vervangen door een uiting van superioriteit. De tekst: ‘God schiep uit gouden korenaren de Twentenaren. Uit het kaf en de resten, de mensen uit het westen.’
De Twentse cabaretier André Manuel, tevens supporter van FC Twente: ‘Ajax boezemt ons eigenlijk geen angst meer in, hoewel ik denk dat die club hoger zal eindigen. Ook door het gogme en de gewenning. Ajacieden horen hun leven lang hoe goed ze zijn. Als je dat tegen Twentenaren te vaak zegt, raken ze in de war.’
Foppe de Haan, onder wiens leiding Heerenveen naar de subtop groeide: ‘Het zelfbewustzijn van de provincie is groter geworden. Toenmalig voorzitter Riemer van der Velde was een exponent van dat nieuwe denken. Wijzelf vonden dat we minder kwaliteit hadden. Dan stelde hij dat we minstens zo goed waren als de top, dat we minder respect moesten tonen en konden winnen.’
De nivellering in de eredivisie heeft haar werk gedaan, met een wonderlijke competitie tot gevolg. Iedereen wint van iedereen. ‘Wie ik ook spreek, iedereen zegt: wat een leuke en spannende competitie’, aldus directeur betaald voetbal Henk Kesler.
‘In principe wordt de ranglijst voor 90 procent bepaald door geld. Maar de begrotingen van de traditionele topclubs stijgen de laatste jaren minder snel dan die van sommige clubs uit de provincie. Die stralen trots uit en werpen de schroom van zich af.’
De Haan: ‘Het verschil tussen 50 miljoen en pakweg 30 miljoen is niet zo groot meer. De écht goede voetballers gaan naar Engeland, daaronder zijn ze vaak inwisselbaar. De grote clubs hebben meer last van de nivellering.’
In de weilanden rond de provinciesteden verrezen voetbaltheaters, net zo mooi als de Arena of De Kuip, met tal van mogelijkheden tot financiële uitbating. Ze groeien geleidelijk, terwijl Ajax van het knusse stadion De Meer naar de kolossale Arena verhuisde en de groeistuipen 12 jaar na dato nog niet onder controle heeft.
Bij clubs als FC Groningen en Heerenveen voetbalt vrijwel geen autochtoon meer. Het zijn verzamelplaatsen van uitheemse acteurs uit Scandinavië, Zuid-Amerika of van de Balkan; voetbalreizigers die hun kwaliteiten verhuren aan de hoogstbiedende. Ze hebben weinig op met het palmares van Ajax of Feyenoord.
De provincie heeft de lasten uit het verleden van zich afgeschud, terwijl dat verleden Feyenoord en Ajax soms juist in de weg zit. De reputatie van die clubs is vooral gebaseerd op hun wereldwijd aansprekende prestaties in de jaren zeventig, even na de beginjaren van het fullprofessionalisme.
De achtervolgers koesteren daarentegen wel de lusten van het provincialisme. Cabaretier Manuel: ‘Het is enorm relaxed hier. Twente hoeft niet elk seizoen kampioen te worden. Althans, daarvan heb ik nog niets gemerkt.’
NAC, NEC, Heerenveen, FC Groningen, FC Twente, ze voetbalden in de laatste 25 jaar allemaal nog eens in de eerste divisie. De fans genieten vooralsnog van de status als uitdager. De clubs zijn als boksers die om hun gelauwerde opponenten dansen en af en toe een tik geven. Ze hoeven niet meteen de knock-out uit te delen.
Het Friese volk klapte massaal na de kansloze missie van Heerenveen tegen AC Milan. AZ oogstte sympathie en medelijden toen de landstitel op de laatste speeldag van het doldwaze seizoen 2006-2007 alsnog in handen van PSV belandde.
De media, opgegroeid met Ajax en Feyenoord, laten de provincie in relatieve rust achter. Heijblok verbaasde zich bijna dagelijks over de media rond de Arena, een veelvoud vergeleken met een aantal jaar geleden, toen Ajax in feite een grotere club was en de aandacht logischer was geweest.
De rust van het trainingscomplex loutert. Daar gaat de bal rond in een groene omgeving, terwijl vogels tsjilpen en de stem van de trainer tot de uithoeken van het veld draagt.
De Herdgang, het trainingscomplex van PSV, is als balsem voor de gekwetste voetbalziel. In rust trainen alle écht grote clubs: van Real tot Manchester United en AC Milan.
Maar dan Ajax en Feyenoord: spiegelende ruiten van kantoren, beton, suizende metro’s, een supportershome langs het trainingsveld. Het is niet voor niets dat Ajax zo snel mogelijk verhuist naar de rust en veiligheid van jeugdcomplex De Toekomst en dat Feyenoord vertrok naar opleidingsinstituut Varkenoord. Ze willen rust, ze wensen binding met de basis.
Kuipers, de Heracles-fan: ‘Bij ons is de binding groot. Iedereen kent elkaar en voelt zich familie van Heracles. Dat wekt vertrouwen. Op een dag als vandaag kunnen we eigenlijk alleen winnen, zelfs als we verliezen.’ Uiteindelijk wint Ajax met mazzel, terwijl Feyenoord weer verliest; van Sparta.
De oude top stelt alles op alles om het succes weer te mogen aanraken. De Belgische onderzoeker Tom De Schryver promoveert begin volgend jaar op onderzoek naar het succes van Nederlandse voetbalclubs. Hij wil inhoudelijk nog niets kwijt, maar wijst op de nivellerende invloed van het Bosman-arrest uit 1995, dat spelers transfervrij verklaarde na afloop van hun contract.
Het vrije verkeer van personen kwam gelijktijdig op gang, zodat clubs een ongelimiteerd aantal buitenlanders uit de EU konden opstellen. Ryan Babel was bij wijze van spreken nooit zo jong van Ajax naar Liverpool vertrokken als die club maar drie vreemdelingen mocht opstellen. Zo verliezen de traditionele topclubs hun grootste talenten steeds vroeger.
Ze hebben doorgaans meer moeite geschikte vervangers te vinden dan de subtoppers, want hoe klein het verschil ook is, een goede speler voor FC Groningen is niet automatisch een goede speler voor Ajax. Trainer Jans: ‘Lindgren en Silva waren bij ons in Groningen dragende spelers. Bij Ajax lopen ze mee. Of ze echt iets toevoegen, is de vraag, en ze krijgen minder tijd om te acclimatiseren.’
Jans betwijfelt overigens of Groningen, Twente of Heerenveen al in staat is de landstitel te grijpen. Ajax en PSV pakten 26 van de laatste 30 kampioenschappen. Zo groot is de kans op een verrassing dus niet. De opstand is nog niet voltooid.
Foppe de Haan: ‘Maar het is goed als de wereld af en toe op zijn kop staat. Dat dwingt het westen en ook PSV om weer innovatief en creatief te zijn. Als je meer centen hebt dan een ander, ligt luiigheid op de loer. Als ze dat ontdekken, zullen ze op den duur misschien ook weer een stap dichter naar de Europese top zetten.’
Of De Haan ook weet wie er kampioen wordt? ‘Ajax. Denk ik.’
volkskrant
..die Europees overwinterd..quote:
Twente staat op 7.quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:34 schreef MaxPower het volgende:
Feyenoord al jaren ondermaats, PSV is ook eindelijk in verval. Ajax mist wederom de mentaliteit om kampioen te worden. De revolutie nadert zijn voltooiing. Jammer dat het AZ is die het uiteindelijk doet.
Dat is dan wel weer jammer inderdaad.quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:34 schreef MaxPower het volgende:
. Jammer dat het AZ is die het uiteindelijk doet.
in Eindhoven gaat een andere revolutie plaatsvinden............. hoop ikquote:Op woensdag 28 januari 2009 14:34 schreef MaxPower het volgende:
Feyenoord al jaren ondermaats, PSV is ook eindelijk in verval. Ajax mist wederom de mentaliteit om kampioen te worden. De revolutie nadert zijn voltooiing. Jammer dat het AZ is die het uiteindelijk doet.
Kunnen al die weggelopen Joden en/of succes supporters eens wat vierenquote:Op woensdag 28 januari 2009 14:34 schreef MaxPower het volgende:
Jammer dat het AZ is die het uiteindelijk doet.
quote:Op zondag 8 februari 2009 18:33 schreef venomsnake het volgende:
[..]
1. (56 punten)
2. (45 punten)
5. (41 punten)
Stand
Haha, dikke typoquote:Op zondag 8 februari 2009 18:38 schreef pfaf het volgende:
[..]Ik doelde op de merkwaardige spelling, wellicht zat er een idee achter.
En ook Twente heeft weer een andere variant.quote:Op zondag 8 februari 2009 18:41 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Haha, dikke typo.
Al is AZ natuurlijk ook een eigenaardig clubje.
Dat ligt eraan of V Gaal daar nog zit.quote:Op zondag 8 februari 2009 18:43 schreef pfaf het volgende:
[..]
Goed ontopic: Is AZ nu volgend jaar een subtopper of worden ze verbannen uit dit topic?
AZ zal nooit en te nimmer in ons midden worden opgenomen Het Top 3 Bastion [Wij houden stand]quote:Op zondag 8 februari 2009 18:43 schreef pfaf het volgende:
[..]
En ook Twente heeft weer een andere variant.
Goed ontopic: Is AZ nu volgend jaar een subtopper of worden ze verbannen uit dit topic?
Zodra de macht is gegrepen wordt er een nieuwe orde uitgeroepen. Hoe dat gaat heten is nog niet bekend.quote:Op zondag 8 februari 2009 18:43 schreef pfaf het volgende:
quote:Sinds 50 jaar geen topclub in top twee
RIJSWIJK - Exact vijftig jaar geleden kwam het voor het laatst voor dat de drie traditionele topclubs Ajax, Feyenoord en PSV ontbraken in de top twee van de eredivisie. AZ en FC Twente zijn de nummers één en twee in de eindstand, in het seizoen 1958/1959 namen Sparta en Rapid JC die twee plaatsen in.
Het seizoen daarvoor (1957/1958) namen DOS en SC Enschede de posities een en twee in. Sinds de invoering van het betaald voetbal is de coup van AZ en Twente pas de derde in zijn soort.
PSV is van de traditionele topclubs de laatste jaren de meest constante. De laatste keer dat de Eindhovenaren niet in de top twee eindigden, was in de jaargang 1998/1999. Het kwam sinds 1980/1981 niet meer voor dat PSV niet bij de beste drie van de eredivisie kwamen. Die kans zit er dit jaar wel in.
(ANP)
Ik ook, Rutten gaat het daar prima op de rails zettenquote:Op zondag 3 mei 2009 20:27 schreef Plato1980 het volgende:
Ik verwacht PSV volgend seizoen wel weer terug in de titelstrijd.
Lijkt me ook wel aardig, als Heerenveen of Twente de titel volgend jaar paktquote:Op woensdag 6 mei 2009 12:23 schreef Prosac het volgende:
Ik ben zeer benieuwd. Zou echt prachtig zijn als volgend jaar Twente of Heerenveen bovenaan zou eindigen. Kan maar zo.
Nee, ik zie Groningen dat nog niet doen, top 5 is al geweldig. We zijn met de 6e plaats weer duidelijk best of the rest en dat klopt ook gewoon
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |