abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 januari 2009 @ 11:32:12 #151
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_65413945
quote:
Op maandag 26 januari 2009 10:52 schreef jogy het volgende:

[..]

Best jammer dat het leeuwendeel van de wereldbevolking niet wilt zien dat er grote veranderingen op stapel staan omdat ze bang zijn voor het onbekende dus steken ze hun hoofd maar in het zand, en sleuren ze de rest mee in hun onvoorbereidheid van de komende jaren.
Even een serieuze vraag : wanneer hebben er geen grote veranderingen op stapel gestaan ?
zzz
pi_65413960
quote:
Op maandag 26 januari 2009 11:28 schreef blOrfje het volgende:

[..]

Ok, de 1e winterdag dat jaar. Dat valt nog te voorspellen.
Het precieze tijdstip is mij helaas onbekend, excuus daarvoor
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_65414218
quote:
Op zondag 25 januari 2009 16:09 schreef The_stranger het volgende:

[..]

De wetten van Kepler beweeren dat.

Niburu zou een omlooptijd hebben van 3600 jaar. Dan is het relatief simpel uit te rekenen welke baan en welke snelheid de planeet dan zou moeten hebben en op welke afstand deze nu zou moeten zijn als niburu in ongeveer 3 jaar langs zou moeten komen.
Als niburu inderdaad om de zon draait, er is een maximale snelheid. Een snelheid hoger dan deze zorgt ervoor dat de planeet "uit zijn baan" wordt geslingerd en aldus niet meer langs de aarde scheert.

Mits de planeet dus om de zon draait (wat volgens de legende zo is en wel moet zijn wil je een voorspelling doen van zijn route) en deze planeet zich aan de wet van Kepler houdt, dan volgt daaruit een snelheid welke duidelijk maakt dat niburu al in ons zonnestelsel moet zijn. Al je je bedenkt dat jupiter al met het blote oog zichtbaar is en pluto makkelijk te zien is met relatief goedkope hedendaagse techniek, dan kan je niet anders concluderen dat niburu niet in ons zonnestelsel is, anders zou hij al gezien moeten zijn en dus onmogelijk in 2012 langs de aarde kan scheren.

Deze site (een site met een voorliefde voor exotische ideeën) heeft het een en ander uitgerekend en komt onder meer tot de volgende waarden:
[..]

Dus niburu zou al binnen de baan van Saturnus moeten zijn. Zie jij hem?
[..]

De beperking zit hem in de combinatie snelheid-afstand tot het "omlooppunt". In ons zonnestelsel zie je heel goed dat de de omloop snelheid afneemt naarmate de afstand tot de zon toeneemt. Mercurius heeft de hoogste snelheid (48km/s), pluto de laagste (4,7 km/s).

Als we aannemen dat niburu nu dezelfde afstand heeft t.o.v. de aarde als saturnus (9 A.U./1.321.416.800 km). Om dan in 3 jaar langs de aarde te komen, moet hij per uur 150846 kilometer afleggen (hoe verder de planeet nog is, hoe sneller hij moet gaan). Die snelheid is onmogelijk als de planeet een baan om de zon wil behouden, plus dat deze snelheid desastreus zou zijn voor de planeet zelf. Om een lagere snelheid mogelijk te maken, moet hij dus dichterbij staan, waardoor hij nog zichtbaarder zou zijn...

Dus of de planeet heeft een bijna onmogelijke snelheid, of staat zo dichtbij dat hij met het blote oog zichtbaar moet zijn. (nog afgezien van het feit dat de aangenomen baan van niburu astronomisch gezien niet eens mogelijk is.)
Wel boeiend, maar kan het niet zo zijn dat een object een heel ver uitgerekte baan heeft, met als verste punt van de zon een afstand van zeg maar 10 keer die van Pluto, en als kortste punt een afstand van een paar miljoen km. Het object valt dan praktisch in de zon maar ontwijkt hem nog net omdat er een fractie verschil in tijd en plaats zit. Die valsnelheden kunnen volgens mij aardig uit de klauwen lopen.
Dat is trouwens leuk te zien in Celestia. Een gratisch zeer realistische zonnestelsel/melkweg simulator. De komeet Hale-Bopp heeft ook zo'n rare baan, maar het moet nog erger kunnen.
  maandag 26 januari 2009 @ 12:43:00 #154
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_65416055
quote:
Op maandag 26 januari 2009 11:32 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Even een serieuze vraag : wanneer hebben er geen grote veranderingen op stapel gestaan ?
Het is vaker rustig geweest dan dat er dingen veranderd werden. Status quo enzo. De gekkigheid begon pas echt goed met het opkomen van het Internet qua (dis)informatiespreiding en sindsdien gaan de dingen veel sneller de wereld rond. Ik ben van mening dat er dingen aankomen/bezig zijn die niet een vergelijkbare impact zullen hebben met dingen in de geschreven geschiedenis. Daar kan ik naast zitten natuurlijk, dat zien we wel in 2013 .
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_65416297
quote:
Op maandag 26 januari 2009 12:43 schreef jogy het volgende:

[..]

- Ik ben van mening dat er dingen aankomen/bezig zijn die niet een vergelijkbare impact zullen hebben met dingen in de geschreven geschiedenis. Daar kan ik naast zitten natuurlijk, dat zien we wel in 2013 .
Beetje vreemde zin jogy. Maar als ik jou goed begrijp is hetgeen wat (mogelijk) staat te gebeuren in 2012 van een groter kaliber dan wat staat geschreven over de moderne geschiedenis.
  maandag 26 januari 2009 @ 12:58:24 #156
31101 _Led_
pi_65416504
quote:
Op maandag 26 januari 2009 12:43 schreef jogy het volgende:

[..]

Het is vaker rustig geweest dan dat er dingen veranderd werden.
Ik denk dat mensen dat zelf nooit zo gezien hebben door de geschiedenis heen. in 1900 kwamen de wereldoorlogen eraan, in 1800 kwam de industriele revolutie eraan, in 1700 kwamen de grote ontdekkingsreizen en de 30-jarige oorlog eraan...
Ik denk dat iedereen altijd het gevoel heeft gehad in een spannende tijd te leven waar een hoop te ontdekken / gebeuren stond.
zzz
pi_65416562
Ontdekkingsreizen in 1700? Maak daar maar 15e eeuw van
  maandag 26 januari 2009 @ 13:07:09 #158
31101 _Led_
pi_65416773
quote:
Op maandag 26 januari 2009 13:00 schreef KoosVogels het volgende:
Ontdekkingsreizen in 1700? Maak daar maar 15e eeuw van
Ouch, kan kloppen, Ik ben niet zo goed in geschiedenis
Ik zat met mijn gedachten bij James Cook en Australie enzo.
zzz
  maandag 26 januari 2009 @ 13:07:18 #159
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_65416774
quote:
Op maandag 26 januari 2009 12:51 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Beetje vreemde zin jogy. Maar als ik jou goed begrijp is hetgeen wat (mogelijk) staat te gebeuren in 2012 van een groter kaliber dan wat staat geschreven over de moderne geschiedenis.
I know, om de omvang maar even aan te geven, groter dan een kredietcrisis, tweede wereldoorlog en dat soort gedoe . En misschien zit ik er wel verschrikkelijk naast maar dat zien we dan wel weer .
Vrijheid
  maandag 26 januari 2009 @ 13:10:16 #160
31101 _Led_
pi_65416857
quote:
Op maandag 26 januari 2009 13:07 schreef jogy het volgende:

[..]

I know, om de omvang maar even aan te geven, groter dan een kredietcrisis, tweede wereldoorlog en dat soort gedoe . En misschien zit ik er wel verschrikkelijk naast maar dat zien we dan wel weer .
Aha, als jij ernaast zit haal je je schouders op,
maar over mensen die misschien een andere mening / verwachting hebben zeg je
quote:
Best jammer dat het leeuwendeel van de wereldbevolking niet wilt zien dat er grote veranderingen op stapel staan omdat ze bang zijn voor het onbekende dus steken ze hun hoofd maar in het zand, en sleuren ze de rest mee in hun onvoorbereidheid van de komende jaren.
Komt op mij nogal cocky over eerlijk gezegd
zzz
pi_65416937
quote:
Op maandag 26 januari 2009 13:07 schreef jogy het volgende:

[..]

Stiekem hoop ik dat er is gebeurt. Ben ik nu een slecht mens?
  maandag 26 januari 2009 @ 13:13:10 #162
31101 _Led_
pi_65416955
quote:
Op maandag 26 januari 2009 13:12 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Stiekem hoop ik dat er is gebeurt. Ben ik nu een slecht mens?
Misschien ben je gewoon "loze voorspellingen"-moe
zzz
pi_65417100
quote:
Op maandag 26 januari 2009 13:13 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Misschien ben je gewoon "loze voorspellingen"-moe
Dat sowieso, de wereld had intussen al 2.132.392 keer moeten vergaan.
  maandag 26 januari 2009 @ 13:39:13 #164
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_65417812
quote:
Op maandag 26 januari 2009 13:10 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Aha, als jij ernaast zit haal je je schouders op,
maar over mensen die misschien een andere mening / verwachting hebben zeg je [
[..]

Komt op mij nogal cocky over eerlijk gezegd
Dat was een spiegelpost. Lees de post waar ik op reageerde maar eens na, draai die 180 graden (figuurlijk) en lees die van mij nog eens. Kijk ook eens naar de PI en laat het even op je inwerken .
Vrijheid
  maandag 26 januari 2009 @ 13:56:56 #165
31101 _Led_
pi_65418398
quote:
Op maandag 26 januari 2009 13:39 schreef jogy het volgende:

[..]

Dat was een spiegelpost. Lees de post waar ik op reageerde maar eens na, draai die 180 graden (figuurlijk) en lees die van mij nog eens. Kijk ook eens naar de PI en laat het even op je inwerken .
Okay, my bad, verkeerd geinterpreteerd.
I stand corrected !
zzz
  maandag 26 januari 2009 @ 14:30:33 #166
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_65419604
quote:
Op maandag 26 januari 2009 13:56 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Okay, my bad, verkeerd geinterpreteerd.
I stand corrected ! [ afbeelding ]
Die smiley .
Vrijheid
  maandag 26 januari 2009 @ 16:03:06 #167
176875 Spellmeista
||planetary Spells||
pi_65422848
Er komen ook een aantal films aan in 2009. Zie apple trailers: 2012

http://www.apple.com/search/downloads/?q=2012
pi_65424789
quote:
Op maandag 26 januari 2009 13:39 schreef jogy het volgende:

[..]

Dus?
Dat maakt het nog niet minder waar wat hij zei. Je standpunten relativeren afhankelijk van de situatie.

In de eerste instantie:
"Er staat ons een hoop te wachten in 2012, want blablabla"
Na een kritische reactie:
"Ik geloof dat er in 2012 iets gaat gebeuren maar mocht dat niet het geval zijn dan was het een vergissing. Je kunt het pas in 2013 zeggen"

Nogmaals, ik kan in dit hele topic inclusief alle links geen enkele aanwijzing die duidt op ook maar klein stukje waarheid. Het hele verhaal (dat nergens geschreven is) is zo onsamenhangend als wat en berust niet op feiten. Als er iets van waar was had er wel iemand een duidelijke website over opgezet met referenties naar oude geschriften of archeologische vondsten met een duidelijke wetenschappelijke uitleg erbij. Maar dat is blijkbaar niet mogelijk, want zo'n website is er niet. Alleen een hele lijst van sites van individuelen die elkaar linken en overnemen om de boel wat geloofwaardiger te laten lijken.
Het is de laatste tijd zelfs zo erg dat het op spam begint te lijken. Er valt waarschijnlijk wel wat te verdienen in die business.

Mensen willen die onzin nou eenmaal horen omdat het spannend is. Neem de mythe over Cydonia, het gebied op Mars waar bouwwerken zouden staan. Het verhaal is nu zo'n 20 jaar oud en heeft nog steeds vele aanhangers, terwijl het door de NASA al jaren geleden ontkracht is aan de hand van toen recent fotomateriaal. Er zijn nog nooit foto's verschenen met iets op Mars wat voor een bouwsel kan doorgaan. Eigenlijk is het gewoon triest.

[ Bericht 0% gewijzigd door blOrfje op 26-01-2009 16:57:16 ]
  maandag 26 januari 2009 @ 17:09:47 #169
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_65425617
quote:
Op maandag 26 januari 2009 16:49 schreef blOrfje het volgende:

[..]

Dus?
Dat maakt het nog niet minder waar wat hij zei. Je standpunten relativeren afhankelijk van de situatie.

In de eerste instantie:
"Er staat ons een hoop te wachten in 2012, want blablabla"
Na een kritische reactie:
"Ik geloof dat er in 2012 iets gaat gebeuren maar mocht dat niet het geval zijn dan was het een vergissing. Je kunt het pas in 2013 zeggen"

Nogmaals, ik kan in dit hele topic inclusief alle links geen enkele aanwijzing die duidt op ook maar klein stukje waarheid. Het hele verhaal (dat nergens geschreven is) is zo onsamenhangend als wat en berust niet op feiten. Als er iets van waar was had er wel iemand een duidelijke website over opgezet met referenties naar oude geschriften of archeologische vondsten met een duidelijke wetenschappelijke uitleg erbij. Maar dat is blijkbaar niet mogelijk, want zo'n website is er niet. Alleen een hele lijst van sites van individuelen die elkaar linken en overnemen om de boel wat geloofwaardiger te laten lijken.
Het is de laatste tijd zelfs zo erg dat het op spam begint te lijken. Er valt waarschijnlijk wel wat te verdienen in die business.

Mensen willen die onzin nou eenmaal horen omdat het spannend is. Neem de mythe over Cydonia, het gebied op Mars waar bouwwerken zouden staan. Het verhaal is nu zo'n 20 jaar oud en heeft nog steeds vele aanhangers, terwijl het door de NASA al jaren geleden ontkracht is aan de hand van toen recent fotomateriaal. Er zijn nog nooit foto's verschenen met iets op Mars wat voor een bouwsel kan doorgaan. Eigenlijk is het gewoon triest.
Ey, ik kan er ook niets aan doen dat ik nergens vasthoudend in geloof, behalve wat ik zelf mee maak. En vanuit die optiek post ik ook. Simpel. Jij ziet nergens ook maar een greintje bewijs dat er cosmisch en menselijk gezien rare dingen aan de gang zijn, fine, ik wel. Ik acht de kans groter dat er dus wel iets gaande is dat tot een hoogtepunt komt rond die tijd dan dat het niet zo is maar als ik ernaast zit so be it.

Wat wil je nou graag lezen van me? Dat ik ZEKER ben over wat ik denk dat er staat te gebeuren? Jammer, ben ik niet. Het kan een hersenkronkel zijn van mij en iedereen die denkt te zien dat er rare dingen aan de gang zijn of het is een hersenblokkade van de mensen die nu zeggen dat het allemaal onzin is. één van de twee. En wanneer weten we het zeker? Doe eens een gok? Juistem 2012. Waar zit hier een gat in mijn redenering apart van (volgens jou en anderen) het onderwerp waar we het over hebben?
Vrijheid
pi_65426390
quote:
Op maandag 26 januari 2009 17:09 schreef jogy het volgende:

[..]

Ey, ik kan er ook niets aan doen dat ik nergens vasthoudend in geloof, behalve wat ik zelf mee maak. En vanuit die optiek post ik ook. Simpel. Jij ziet nergens ook maar een greintje bewijs dat er cosmisch en menselijk gezien rare dingen aan de gang zijn, fine, ik wel. Ik acht de kans groter dat er dus wel iets gaande is dat tot een hoogtepunt komt rond die tijd dan dat het niet zo is maar als ik ernaast zit so be it.

Wat wil je nou graag lezen van me? Dat ik ZEKER ben over wat ik denk dat er staat te gebeuren? Jammer, ben ik niet. Het kan een hersenkronkel zijn van mij en iedereen die denkt te zien dat er rare dingen aan de gang zijn of het is een hersenblokkade van de mensen die nu zeggen dat het allemaal onzin is. één van de twee. En wanneer weten we het zeker? Doe eens een gok? Juistem 2012. Waar zit hier een gat in mijn redenering apart van (volgens jou en anderen) het onderwerp waar we het over hebben?
Je hebt geen redenering, je begint gewoon over een bestaand onderwerp, dus wat dat betreft kan er ook geen gat in zitten. Ik zit zo'n beetje het halve topic al te proberen wat info los te krijgen van hoe en wat, maar daar kan gewoon niemand op ingaan omdat er geen verdere informatie bestaat.
Het is toch normaal om kwesties van een dergelijke formaat te testen op betrouwbaarheid?
Wordt die mogelijkheid (bewust ) niet geboden, is het dan kinderachtig om de boel als flauwekul af te doen?
  maandag 26 januari 2009 @ 20:04:25 #171
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_65431513
quote:
Op maandag 26 januari 2009 17:31 schreef blOrfje het volgende:

[..]

Je hebt geen redenering, je begint gewoon over een bestaand onderwerp, dus wat dat betreft kan er ook geen gat in zitten. Ik zit zo'n beetje het halve topic al te proberen wat info los te krijgen van hoe en wat, maar daar kan gewoon niemand op ingaan omdat er geen verdere informatie bestaat.
Het is toch normaal om kwesties van een dergelijke formaat te testen op betrouwbaarheid?
Wordt die mogelijkheid (bewust ) niet geboden, is het dan kinderachtig om de boel als flauwekul af te doen?
Je zit te vragen met je ogen dicht ofzo.

Uit de OP:
Seriewoordenaar.nl

2012 - Een galactische visie
2012 - Hoe kan bewijstzijn veranderen?
2012 - Jihad in spijkerbroek
2012 - Up, up and away
2012 - Vaak gestelde vragen

2012 in het graan?
2012, het zal allemaal wel...
Change 2012: wie wil ons wat vertellen?
De 12e planeet - een terugkeer in 2012?

Dossierx.nl

2012: Inleiding
2012: Poolverschuiving Deel 1
2012: Poolverschuiving Deel 2
2012: Poolverschuiving Deel 3
2012: De oude volken en hun herkomst Deel 1: Atlantis

2012: Precessie
De vele gezichten van de ondergang Deel 1
De vele gezichten van de ondergang Deel 2
De vele gezichten van de ondergang Deel 3
Filmverslag, the Year Zero

De Mayakalenders en hun relatie met het magische jaar 2012 Deel 1
De Mayakalenders en hun relatie met het magische jaar 2012 Deel 2
De Mayakalenders en hun relatie met het magische jaar 2012 Deel 3
2012: Ingezonden brief aan Dossierx
2012: Jenkins corrigeert astronoom Dr. Strous
Het witte paard aan het eind der tijden

Andere website's met info over 2012

http://www.alignment2012.com TIP
http://www.daanspeak.com/1/Metafysiek.html
http://www.goto2012.nl/
http://www.theglobal2012.com/
http://www.thebiggestsecret.org/forum

Portalen

2012.pagina.nl
2012.jouwpagina.nl

In het topic zelf, zweverige links met mogelijke uitleg over 2012
http://www.mayamysteryschool.com/pdf%20files/Carlos_Barrios.pdf
http://www.lawofone.info/results.php?category=Harvest&sc=1&ss=0

Niet zweverige links die er eventueel iets mee te maken kunnen hebben
http://www.space.com/scienceastronomy/070515_st_mag_field.html We gaan schuin door de breedte van de melkweg
http://news.nationalgeographic.com/news/pf/76158139.html De polen verzwakken
http://science.nasa.gov/headlines/y2006/10mar_stormwarning.htm Zonnestorm in 2012
http://science.nasa.gov/headlines/y2008/16dec_giantbreach.htm Een gat in onze magnetische veld
http://www.nasa.gov/home/(...)-301_ATIC_paper.html Mysterieuze straling die op de aarde neerkomt
http://news.ninemsn.com.a(...)-possible-nasa-warns Meer info over die zonnestorm en de eventuele gevolgen ervan op onze technische samenleving
http://www.telegraph.co.u(...)le-is-shrinking.html De zon's heliosphere die ook verzwakt.

Dat is wat er is verzameld dus have fun. Verder kan je nog boeken kopen. Waarvan er in ieder geval ééntje gebalanceerd is met voor en tegen meningen over 2012.
http://www.bol.com/nl/p/b(...)005406222/index.html the mystery of 2012 hier vind je een verzameling van theoriëen varierend tot een nieuw tijdperk tot helemaal niks aan de hand.

Enjoy .
Vrijheid
pi_65432517
Schumann resonantie verschuift naar een andere frequentie, waardoor een nieuw gedeelte in het menselijk geheugen wordt aangewend. Een kleine verandering (paar hertz) met enorme consequenties. Ik schat zo in dat men de geestelijke, spirituele (droom)wereld ontdekt en leert gebruiken, ook wel een nieuwe dimensie genoemd.
  maandag 26 januari 2009 @ 20:38:15 #173
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_65432804
quote:
Op maandag 26 januari 2009 20:30 schreef Chooselife het volgende:
Schumann resonantie verschuift naar een andere frequentie, waardoor een nieuw gedeelte in het menselijk geheugen wordt aangewend. Een kleine verandering (paar hertz) met enorme consequenties. Ik schat zo in dat men de geestelijke, spirituele (droom)wereld ontdekt en leert gebruiken, ook wel een nieuwe dimensie genoemd.
Ook dat inderdaad, het was altijd 7.28 oid en is nu bijna verdubbeld naar 12. Whatever dat ook mag betekenen .
Vrijheid
pi_65433273
quote:
Op maandag 26 januari 2009 20:38 schreef jogy het volgende:

[..]

Ook dat inderdaad, het was altijd 7.28 oid en is nu bijna verdubbeld naar 12. Whatever dat ook mag betekenen .
Whatever wat dat mag betekenen? Dat is de continue frequentie welke door Gaia (Moeder Aarde) wordt uitgezonden. Deze was inderdaad altijd 7,28hrtz, en stijgt in-de-loop-der-jaren al snel richting de 13 hertz. Bij 13 hertz is aangetoond dat menselijke hersenen veel scherper en actiever werken. Een significante verandering in de werking van het menselijk brein. Ik zie hier de connectie met een nieuwe (4e?) dimensie, welke dan bereikbaar lijkt voor ons brein (volgens mij begint dit nieuwe tijdperk in 2012).

Naar verluidt rusten Russische en Amerikaanse bedrijven cq overheden haar ruimteobjecten ook uit met een zender welke de Schumann-resonantie nabootst, omdat de astro/kosmonauten zich anders nooit op hun gemak voelen. Het zorgt voor een onbewust "thuis" gevoel.

Verder is er weinig bekend over deze zgn. frequentie.
  maandag 26 januari 2009 @ 22:04:31 #175
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_65436667
quote:
Op maandag 26 januari 2009 20:49 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Whatever wat dat mag betekenen? Dat is de continue frequentie welke door Gaia (Moeder Aarde) wordt uitgezonden. Deze was inderdaad altijd 7,28hrtz, en stijgt in-de-loop-der-jaren al snel richting de 13 hertz. Bij 13 hertz is aangetoond dat menselijke hersenen veel scherper en actiever werken. Een significante verandering in de werking van het menselijk brein. Ik zie hier de connectie met een nieuwe (4e?) dimensie, welke dan bereikbaar lijkt voor ons brein (volgens mij begint dit nieuwe tijdperk in 2012).

Naar verluidt rusten Russische en Amerikaanse bedrijven cq overheden haar ruimteobjecten ook uit met een zender welke de Schumann-resonantie nabootst, omdat de astro/kosmonauten zich anders nooit op hun gemak voelen. Het zorgt voor een onbewust "thuis" gevoel.

Verder is er weinig bekend over deze zgn. frequentie.
Die kende ik nog niet. Hoe meet je dat? en zijn er bewijzen voor?
* Bill_E zoekt zijn scoop en microfoon en gaat overal meten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')