En dan koopt SeLang jouw aandelen en wordt vervolgens stinkend rijkquote:Op maandag 28 januari 2008 20:58 schreef ItaloDancer het volgende:
Als de AEX ineens naar 100 pnt zakt dan ga ik sowieso weg van m'n werk, want dan denk ik dat het einde van de wereld nabij is (komeetinslag ofzo) en dat er alleen nog maar enkele optimisten zitten zoals SeLang
Ik zou m'n aandelen/opties verkopen en allemaal leuke dingen ervan doen. Ok dat zou op dit moment niet zoveel zijn![]()
Tja, als je met een paar muisklikken langdurig meer geld kunt verdienen dan met je huidige werk dan ga je natuurlijk naar huis.quote:Op maandag 28 januari 2008 19:39 schreef Lente_ninja het volgende:
Even voor de grap:
Stel, je zit op school/je werk en je kan *eigenlijk* niet weg. Het is een hele belangrijke les die-je-absoluut-niet-mag-missen, of er zijn al drie van de vijf werknemers ziek en krijgt al Het Boze Oog van je collegas als je even naar de wc wil. Dan hoor je opeens op de radio dat de AEX is gezakt naar 100 punten, maar alweer stijgende is. Je hebt geen sjiekuh blackberry o.i.d. bij je en er is geen computer met internettoegang in de buurt.
Wat doe je?
Ik weet niet of ik het zou durven, maar ik zie mezelf 'm nog wel smeren om thuis aandelen in te slaan![]()
Alternatief: je bent ervan overtuigt dat de koers wel weer omhoog zal gaan, al is het maar een tijdelijk herstel. Je bent niet echt een gokker, maar snelle berekening leert dat als jij NU al je geld in een call-optie stopt en deze een beetje leuk uitpakt, je in één klap met pensioen zou kunnen. Zou je zonder een woord te zeggen je jas grijpen, naar huis/internetcafe racen en het erop wagen?
Sja, dat is natuurlijk een beetje kort door de bocht. Sommigen zien dat zo met beleggen, anderen met poker and so on. Mocht de beurs als een gek in elkaar storten, dan zou ik uiteraard naar huis gaan.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 12:16 schreef thabit het volgende:
[..]
Tja, als je met een paar muisklikken langdurig meer geld kunt verdienen dan met je huidige werk dan ga je natuurlijk naar huis.
Maar als het mislukt heb je wel het één en ander uit te leggen aan je baas, die door jouw roadrunner actie iedereen moest laten overwerkenquote:Op dinsdag 29 januari 2008 12:16 schreef thabit het volgende:
[..]
Tja, als je met een paar muisklikken langdurig meer geld kunt verdienen dan met je huidige werk dan ga je natuurlijk naar huis.
Dat is zo, maar de conditie van mijn uitspraak ("als je er veel geld mee kunt verdienen") sluit dit geval uit.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 16:33 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
Maar als het mislukt heb je wel het één en ander uit te leggen aan je baas, die door jouw roadrunner actie iedereen moest laten overwerken![]()
Zeker, zeker... en als je een ***baas hebt, is het ook nog eens heel erg leukquote:Op dinsdag 29 januari 2008 16:38 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat is zo, maar de conditie van mijn uitspraak ("als je er veel geld mee kunt verdienen") sluit dit geval uit.
Je moet werken gewoon definieren als het verrichten van handelingen ten einde daar geld mee te verdienen. Dat naar huis gaan moet je dus gewoon zien als een verbetering van je werksituatie, iets wat volgens mij heel gezond is om als werkende mens na te streven.
Ik denk dat we nog wel verder gaan zakken. De onderliggende reden van de recente daling is niet een Frans tradertje met een verborgen agenda, maar onder andere de kredietcrisis in Amerika. En dáár hebben we het laatste nog niet van gezien. Het zou me trouwens niets verbazen als er in februari nog wel meer financiele lijken uit de kast vallen.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 18:27 schreef tony_clifton- het volgende:
Het beste koopmoment was vorige week denk ik.
Bron?quote:Op dinsdag 29 januari 2008 19:09 schreef Weazer het volgende:
BEL20?
Dat is echt een Mickey Mouse index.
Mja, iddquote:Op dinsdag 29 januari 2008 19:15 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
Ik denk dat we nog wel verder gaan zakken. De onderliggende reden van de recente daling is niet een Frans tradertje met een verborgen agenda, maar onder andere de kredietcrisis in Amerika. En dáár hebben we het laatste nog niet van gezien. Het zou me trouwens niets verbazen als er in februari nog wel meer financiele lijken uit de kast vallen.
Het beste koopmoment tot nu toe.. was waarschijnlijk vorige week. Na morgen heeft de fed zijn laatste redmiddel uitgepoept. Dit op korte termijn zo hevig de economie proberen te versterken om investeringen te gaan doen lijkt mij niet te werken.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 18:27 schreef tony_clifton- het volgende:
De fed lijkt idd een beetje aan het stuiptrekken, alsof ze eigenlijk geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn. Maar dat betekent toch juist dat het beste koopmoment nog moet komen? Vroeg of laat hebben ze al hun kruit verschoten, kelderend de koersen, en liggen de aandelen voor het oprapen.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 19:24 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het beste koopmoment tot nu toe.. was waarschijnlijk vorige week. Na morgen heeft de fed zijn laatste redmiddel uitgepoept. Dit op korte termijn zo hevig de economie proberen te versterken om investeringen te gaan doen lijkt mij niet te werken.
Trouwens, goud staat pretty high atm.
Je denkt toch niet serieus datquote:Op dinsdag 29 januari 2008 18:27 schreef tony_clifton- het volgende:
Die pipo van Société Générale dat daar 4,9 mld aan verlies veroorzaakt heeft.
Hoe? Hij heeft zwaar ingezet op een stijging van de Europese aandelen op maandag, dinsdag en woensdag, met 50 mld inzet.
Zijn bazen hebben dat natuurlijk proberen ongedaan te maken -> enorme verkoopgolf dus heel de boel is als een pudding in elkaar gezakt natuurlijk. Als ze dat niet gedaan hadden hadden ze ipv. 4,9 mld verlies misschien een ongekende winst geboekt.
Achja... zo'n dingen snap je maar als 't te laat is natuurlijk... Iemand dat er veel van kent en zo'n momenten kan herkennen slaat op zo'n moment een shitload in...
De dagen daarna kenden allemaal 'monsterstijgingen'. Naar 't schijnt is 't een van de 3 beste BEL20-dagen ooit geweest.
a) het onrustige sentiment + idd een overspoeling van de markt met 50 miljard euro aan posities (was grotendeels Eurostoxx 50), dusja ik denk dat...quote:Op dinsdag 29 januari 2008 19:32 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Je denkt toch niet serieus dat
a) SocGen in zijn geheel verantwoordelijk is geweest voor de koersdalingen van maandag/dinsdag
b) De koersexplosie van 6% ook had plaatsgevonden als de beurzen niet eerst 6% gekelderd waren
?
Ach, was theoretisch...quote:Op dinsdag 29 januari 2008 20:59 schreef ItaloDancer het volgende:
Dat laatste is wel een open deur, maar ik zie dus niet in hoe SocGen winst had kunnen behalen op die future posities door ze te behouden.
Ik ben eens benieuwd naar 't zogenaamde reddingsplan dat ze beweren klaar te hebbenquote:Op dinsdag 29 januari 2008 19:30 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
De fed lijkt idd een beetje aan het stuiptrekken, alsof ze eigenlijk geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn. Maar dat betekent toch juist dat het beste koopmoment nog moet komen? Vroeg of laat hebben ze al hun kruit verschoten, kelderend de koersen, en liggen de aandelen voor het oprapen.
Ja dat klopt wel, maar dan zijn ze echt aan het gokken...quote:Op dinsdag 29 januari 2008 22:45 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Ach, was theoretisch...
Wanneer er zo'n positie gedumpt wordt is het aanbod veel hoger dan de vraag dus daalt de prijs. Misschien hadden ze minder verlies gemaakt als ze 't geleidelijker aan gedaan hadden dan gewoon alles aan marktprijs te verkopen.
Winst maken zal wel onmogelijk geweest zijn in praktijk tenzij over lange tijd (mits geluk, het huidige sentiment is ook niet alles).
Ik denk 20-30% USA.quote:Op woensdag 30 januari 2008 00:55 schreef Richie_Rich het volgende:
Mooi lijstje, wat wil je als verhouding EU/VS?
De vraag was eigenlijk: van de oorspronkelijke S&P500 index in 1957, welk aandeel had de beste 'total return'. Dwz koersstijging + dividend, waarbij dividenden worden herbelegd in het aandeel.quote:Op woensdag 30 januari 2008 01:00 schreef Richie_Rich het volgende:
Ik ben trouwens nog steeds benieuwd naar het antwoord van het beste presterend aandeelfonds
Yep, dat was 0,5 zoals verwachtquote:Op woensdag 30 januari 2008 20:16 schreef sitting_elfling het volgende:
0,50 zoals verwacht lijkt me zo ?
Of TomTom bijvoorbeeld. Als je daar in het prille begin je geld in had gestopt, had je nu toch wel een érg leuk rendement gehad.quote:Op donderdag 31 januari 2008 16:57 schreef tony_clifton- het volgende:
Het probleem is dat er nog teveel kaf tussen het koren zit endat je nu onmogelijk kan weten welk bedrijf er binnen zoveel jaar nog zal zijn... Verder heb je wel gelijk, als je echt schandalig rijk wil worden heb je meer kans om dat in 'ontwikkelingseconomieën' te doen...
Aan de andere kant, in Europa zijn er ook nog veel kansen tot enorme groei. Er moest maar eens een bedrijf zijn dat een toestel 'ontwikkelt/uitvindt' dat groene energie op grote schaal goedkoop kan opwekken bijvoorbeeld.
Ik ken mijzelf, aan TomTom zou ik nooit begonnen zijn geweest (achteraf fout dus duidelijkquote:Op donderdag 31 januari 2008 17:18 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
Of TomTom bijvoorbeeld. Als je daar in het prille begin je geld in had gestopt, had je nu toch wel een érg leuk rendement gehad.![]()
Ik verwacht trouwens dat de eonomie in oost Europa ook nog wel flink zal aantrekken.
Ja en waar gaan al die bedrijven met hun applicaties de kaarten vandaan halen? Juist -> Tele Atlas!quote:Op donderdag 31 januari 2008 18:34 schreef tony_clifton- het volgende:
Nah, uit TT is de groei uit, binnenkort vind je GPS in gaande van iPods tot koelkasten.
Of misschien is het wel een heel innovatief bedrijf maar ik ken er niks van dus blijf ik er af.
Als, als, alsquote:Op donderdag 31 januari 2008 17:18 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
Of TomTom bijvoorbeeld. Als je daar in het prille begin je geld in had gestopt, had je nu toch wel een érg leuk rendement gehad.![]()
Dat is correct. Als je terugrekent naar euros dan zouden ze hetzelfde moeten doen.quote:Op donderdag 31 januari 2008 19:15 schreef Sigmund_Freud het volgende:
@ Selang
Ik heb een vraag over de diverse Ishare trackers.
Mochten de koersen de komende maanden wereldwijd dalen naar instap niveau dan ben ik van plan 2 trackers te kopen.
iShares S&P 500 en iShares S&P euro 350
Twee zaken zijn mijn nog onduidelijk
De iShares S&P 500 is zowel verkrijgbaar op de NYSE (113812) als op de AEX (44532). Ik snap dat er verschil is liquiditeit (al is dit verwaarloos bij een buy and hold strategy), en in aan en verkoop kosten. Maar mijn vraag is de eerste is natuurlijk genoteerd in dollars. Afgezien van dollar - euro omwissel kosten maakt dit toch geen verschil ? Ik bedoel de dollar exposure zit toch in de amerikaanse activiteiten van de bedrijven zelf en niet in de notering van deze tracker ?
Je kunt deze tracker inderdaad gewoon op de Amerikaanse beurs kopen en dat zou geen verschil moeten maken.quote:De iShares S&P euro 350 (104433) verkies ik vanwege de grotere spreiding boven de diverse iShares DJ STOXX varianten. Deze hebben zoals genoemd door Selang het nadeel dat vaak 15 % van het vermogen in slechts 4 a 5 bedrijven zit. De iShares S&P euro 350 is voor als nog nog niet genoteerd aan de AEX. Als ik heb zoek in binck valt hij onder de categorie 'aandelen' en niet onder 'trackers' (is dit een foutje van binck ?) genoteerd aan de AMEX (American Stock Exchange) . Hier dus weer hetzelfde verhaal over de notering in dollars. Dit maakt toch niets uit of ben ik nou gek ?
Hij maakt ook het punt dat gezien de superieure performance van aandelen in de afgelopen ~150 jaar deze wellicht teveel risk premium hebben bevat en daarom misschien wel terug moeten naar een lagere earnings yield (=structureel hogere P/E). Maar hier zijn de meningen over verdeeld.quote:Verder heb ik nog een vraag na het lezen van het boek "Stock on the long run". Ik weet niet welke editie jij hebt maar in versie drie wordt een hoofdstuk gewijd aan de internet hype en dergelijke. Verder schrijft de auteur in deze editie dat er verschillende factoren van de laatste 30 jaar zijn te onderkennen die waarschijnlijk een negatieve invloed hebben op het absolute rendement. Wat dus ook betekend dat de P-E niet rond de 14 - 15 moet liggen om gemiddeld te zijn maar iets daarboven, lage 20ers.
De redenen hiervoor kun je waarschijnlijk zelf wel bedenken: stabiele economie (stabiele inflatie etc.), lagere transactie kosten, gewijzigd belasting stelsel, enzo.
Er zijn veel gratis bronnen waar je P/E van aandelen kunt vinden, o.a. Yahoo Finance, Google Finance etc. Dan zijn er diverse betaalde diensten zoals Morningstar etc. Als je even googled dan vind je de informatie wel. Ook Binck heeft onder 'kerngetallen' koerswinst verhouding op hun site staan (klopt vaak geen hol van).quote:De vraag is als volgt:
Ik weet dat historische beurs informatie geld kost, maar zijn er mogelijkheden de E-P van de beurs van vandaag bepalen. De E-P van de diverse aandelen lijkt me beschikbaar, het kan dus niet meer zijn als een beetje spelen met excel. Maar goed als het zo makkelijk dan staat het ook vast wel op een of andere website. Daarnaast, hoe weet je welk beurs stand bij een bepaalde E-P hoort. In je post heb je het eens gehad over een S&P 500 van 1300 punten. Waar heb je dat uit afgeleid. Welke S&P 500 hoort bijvoorbeeld bij een E-P van 18 a 19 ?
Beleggingsresultaat wordt niet bepaald door de winstgroei maar door de winstgroei ten opzichte van de marktverwachting. Een bedrijf met een winstgroei van 1% per jaar kan een betere belegging zijn dan een bedrijf met 20% winstgroei per jaar. Het heeft allemaal te maken met de prijs die je betaalt voor deze toekomstige winsten.quote:Op donderdag 31 januari 2008 16:04 schreef JimmyJames het volgende:
Ik zie geen EM-aandelen op jullie lijstjes? Ik zou dit toch kopen voor op de zeer LT. Want als er een goede recessie komt zou de machtsbalans weleens definitief kunnen doorslaan in het voordeel van India & China. Kijk maar eens wie er lustig op los koopt bij deze koersen (de Chinesen waren wel te vroeg met fortis).
Selang heb je me al geintroduceerd bij binck?![]()
--
edit. Nog even over EM. Op sites zoals fool.com proberen je ze altijd warm te maken voor hun betaalde nieuwsbrief met teksten als "als je 30 jaar geleden 10.000 in wal-mart had gestopt was je nu miljonair". Dan moet zo'n aandeel meerdere malen verdubbelen. Zie ik Ahold, Shell, ING, Ranstad meerdere malen verdubbelen in 30 jaar? Zeker en 100% niet. Want Europa is nou eenmaal een ontwikkelde economie die niet de groeipercentages van een land in ontwikkeling kan bereiken. Kijk je naar China en India dan zie ik potentieel WEL aandelen die meerdere jaren fors kunnen stijgen: juweliers? supermarkten? telecom? automakers? You name it.
Hoe kom je aan 0.09%? De kosten zijn toch 0.40%? http://www.ishares.eu/fund/fund_overview.do?fundId=157503quote:Op dinsdag 29 januari 2008 23:53 schreef SeLang het volgende:
Voor de USA market volsta ik met één ETF. Kwa kosten (0,09%) niet te verslaan en hier heb ik geen problemen met valuta:
iShares S&P 500 Index Fund ETF
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |