Had alleen even snel de laatste twee jaar gepakt, niet langer terug inderdaad. Ook de tegenstanders nuanceren het verschil dit seizoen, en ja, iedereen haalt uit minder punten dan thuis. Het zal niet allemaal door kunstgras komen, zoals jij ook zegt, maar ik denk absoluut dat het een rol speelt.quote:
Ja, als Jan Smit al niet meer positief zou zijn, zouden we wel een eind van huis zijnquote:Op zaterdag 27 december 2008 16:09 schreef DRD het volgende:
[..]
Had alleen even snel de laatste twee jaar gepakt, niet langer terug inderdaad. Ook de tegenstanders nuanceren het verschil dit seizoen, en ja, iedereen haalt uit minder punten dan thuis. Het zal niet allemaal door kunstgras komen, zoals jij ook zegt, maar ik denk absoluut dat het een rol speelt.
Het is geen competitievervalsing, want iedereen mag van de KNVB op kunstgras spelen. Alleen omdat niet iedereen het doet, heeft Heracles er toevallig wat meer profijt van dan anderen. En juist uit die hoek (jullie voorzitter) komen vaak de positieve geluiden over kunstgras.
quote:RBC stelt invoering kunstgras jaar uit
Door Jeroen de Laat
Woensdag, 10 juni 2009, 16:23
RBC Roosendaal speelt komend seizoen nog niet op kunstgras. De Brabanders zullen dat pas met ingang van seizoen 2010/'11 doen.
RBC wilde in eerste instantie al komende jaargang de natuurlijke grassprieten inruilen voor kunstgras. Maar de financiering is nog niet rond en het tijdsbestek voor de aanleg is inmiddels te kort geworden. Daarom wijken de eerste en tweede selectie van RBC komend seizoen voor hun trainingen uit naar sportpark Rozenoord in Bergen op Zoom.
De keuze voor kunstgras in het stadion komt voort uit het feit dat RBC graag, na de verkoop van haar trainingsaccommodatie op sportpark Vierhoeven, met haar eerste en tweede elftal in Roosendaal gehuisvest wil blijven. Daarnaast ziet de club het als een groot voordeel dat er de gehele week activiteit in het stadion is en dat zij het stadion multifunctioneler kan gaan gebruiken.
ik neem aan Oranje Nassau Groningen?quote:Op donderdag 11 juni 2009 11:26 schreef Glijdt_licht het volgende:
Heb zelf een enorme hekel aan kunstgras. Vroeger had je natuurlijk die zooi waarop men korfbalde, end aar heb ik zelfs 2x op moeten spelen... (Oranje Nassau uit) en VV Drachten uitDat soort dingen moeten ze meteen verbieden.
Daarnaast heb ik bij 't Fean '58 gespeeld op een wat modernere variant, maar ookd aar werd ik niet vrolijk van. De bal rolt wel mooi rond enzo, maar ik krijg gewoon last van mijn knieën door de harde ondergrond.
Geef mij maar een goed onderhouden ouderwetsch veld die vóór de wedstrijd nat wordt gemaakt zoals bij mijn club gebeurde.
Opzich hadden wij als team wel voordeel van het kunstgras zoals bij 't Fean '58 aangezien wij altijd verzorgd positiespel hadden.
Bij ON Almelo hebben ze kutgras, zonder ns dusquote:Op donderdag 11 juni 2009 12:06 schreef Incolumis het volgende:
[..]
ik neem aan Oranje Nassau Groningen?
heb zelf bij ON Almelo gevoetbald
Jup Groningen. Maar dat was toen ik in de E'tjes speelde en dat zal euh rond1995 zijn geweestquote:Op donderdag 11 juni 2009 12:06 schreef Incolumis het volgende:
[..]
ik neem aan Oranje Nassau Groningen?
heb zelf bij ON Almelo gevoetbald
zonder gras ookquote:Op donderdag 11 juni 2009 12:07 schreef Damzkieee het volgende:
[..]
Bij ON Almelo hebben ze kutgras, zonder ns dus

Het zou veel relevanter zijn om te kijken naar het aantal punten dat Heracles thuis haalt als ze wel echt gras hebben, maar dat is nou eenmaal niet mogelijk. Het aantal uit- en thuispunten mag je ook eigenlijk niet gaan vergelijken, omdat dan de omstandigheden niet gelijk zijn.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:41 schreef HAFC-Nijverdal het volgende:
Vanaf het seizoen 2003/2004 werd er op kunstgras gespeeld. Voor een goede vergelijking pak ik twee seizoenen eerste divisie vóór het kunstgras en twee seizoenen na het kunstgras om te bekijken of er een verschil te vinden is.
[ afbeelding ]
Punten voordat kunstgras werd ingevoerd:
31+20= 51
60+48= 108
51/108= 0,472
Punten na het leggen van kunstgras:
42+32= 74
75+67= 142
74/142= 0,521
0,521 > 0,471 = +0,049
Hieruit blijkt dat Heracles in uitwedstrijden in verhouding beter is gaan presteren, dat kan niet bevestigen dat er voordeel werd gehaald uit het eigen kunstgras.
Omdat de club de eerste seizoenen niet bovenin de eerste divisie speelde en later wel neem ik elk seizoen twee andere ploegen om te vergelijken. Daarbij gaat het om de ploeg die 1 plaats boven Heracles is geëindigd en 1 ploeg die 1 plaats onder Heracles is geëindigd.
Dat zijn Cambuur en Telstar(2001/2002), Helmond Sport en Den Bosch(2002/2003) voor het kunstgras. Die behaalden 101 punten thuis van de totaal 220.
101/220= 0,459
De ploegen die concurreerden met Heracles na het invoeren van kunstgras in Almelo waren Sparta en Helmond (2003/2004), Sparta en VVV (2004/2005).
136/270= 0,504
0,504>0,459 = 0,045
De vergelijkbare ploegen zijn ook beter gaan presteren in uitduels. De verbetering is echter niet meer dan die van Heracles, 4,5% tegenover 4,9% van Heracles. Daarnaast bleef Heracles de ploeg die ook na het invoeren van kunstgras het hoogste percentage van de punten behaalde in uitwedstrijden.
52,1% tegenover 50,4% van de vergelijkbare ploegen
Maar dat is dus wel precies wat de menigte doet. Vandaar dat we daar ook op reageren.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 18:24 schreef Kopbal het volgende:
[..]
Het zou veel relevanter zijn om te kijken naar het aantal punten dat Heracles thuis haalt als ze wel echt gras hebben, maar dat is nou eenmaal niet mogelijk. Het aantal uit- en thuispunten mag je ook eigenlijk niet gaan vergelijken, omdat dan de omstandigheden niet gelijk zijn.
Die ligt bij ons wel op de achtervelden. Heb je direct zwarte korrels aan de bal na een training / wedstrijd. Maar of dat de laatste nieuwe is?quote:Op woensdag 5 augustus 2009 21:54 schreef the_legend_killer het volgende:
wat voor kunstgras hebben de meesten ?
Met korrels gemaakt van autobanden ?
quote:'t Wereldje van donderdag 6 augustus
06/08/2009 15:58
• McClaren: 'Drie wedstrijden in zes dagen is veel en dan zondag PSV!'
Munsterman denkt al aan een nieuwe grasmat.
Melvin Drosten
• Bengtsson: 'Ik voel me net een kind in een snoepkraam, zoveel keus!'
Peter Gruijters
• Excelsior haalt elfjarig talent uit Koeweit en spelershome wordt uitgebreid met ballenbak.
Ton Vonhoff
• Coutinho begint op eigen initiatief anti kunstgras-campagne.
Jordy Schoute
• Coutinho blijft relaxed onder aanhouding.
Erik Huistra
quote:1. Psv
2. Feyenoord
3. Az
4. Ajax
5. Heereveen
6. Nac
7. Groningen
8. Twente
9. Roda
10. Ado
11. Willem Ii