Exact mijn vraag.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 14:57 schreef Copycat het volgende:
[..]
Waarvoor gebruik je die riem en die blokken eigenlijk?
Ik heb die blokken hard nodig. Mijn onderrug is erg stijf en, hoewel het steeds beter gaat, heb ik daardoor in veel houdingen moeite om bij de grond te komen. Zo'n blok zorgt er dan voor dat ik die houding toch uit kan voeren.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 16:58 schreef Tamashii het volgende:
[..]
Exact mijn vraag.
Sowieso eigenlijk al die spullen vind ik onnodig, het liefst voer ik yoga op het gras/zand uit.
Blokken etc kunnen handig zijn om bepaalde asana's toch te kunnen uitvoeren in aangepaste vorm als je bijv nog niet lenig genoeg bent of als je een blessure of beperking hebt. Bijv als je nog niet de grond raakt in een vooroverbuiging maar toch op de grond wil kunnen steunen.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 16:58 schreef Tamashii het volgende:
[..]
Exact mijn vraag.
Sowieso eigenlijk al die spullen vind ik onnodig, het liefst voer ik yoga op het gras/zand uit.
Ik ben het daar niet helemaal mee eens; veel asana's kun je niet zomaar in 1 keer doen en moet je langzaam, stap voor stap oefenen. Het is vaak onvermijdelijk om te beginnen met een aangepaste versie, als opstap naar de volledige versie is daar niks mis mee. En dan kunnen hulpmiddelen best handig zijn. Bijvoorbeeld de schorpioen of handstand kun je eerst tegen een muur (ook een hulpmiddel) oefenen. De gedraaide driehoeksasana is vrij lastig als je heupen niet zo los zitten en dan is het een goed begin om die te oefenen met een blok onder je hand. Het doel is dan natuurlijk wel dat je die hulpmiddelen uiteindelijk niet meer nodig hebt, niet dat je er van afhankelijk blijft.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:07 schreef Tamashii het volgende:
Oh ik geloof vast dat het beter of fijner is voor sommige mensen, maar ik ben van mening dat als je bepaalde posities niet kunt of mag of wil zonder hulpmiddelen, dat het dan niet goed is. Dat zou hetzelfde zijn als dat je te lang rent en daardoor flauw valt ipv dat je stopt op tijd. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.
+1quote:Op dinsdag 12 februari 2013 19:12 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik ben het daar niet helemaal mee eens; veel asana's kun je niet zomaar in 1 keer doen en moet je langzaam, stap voor stap oefenen. Het is vaak onvermijdelijk om te beginnen met een aangepaste versie, als opstap naar de volledige versie is daar niks mis mee. En dan kunnen hulpmiddelen best handig zijn. Bijvoorbeeld de schorpioen of handstand kun je eerst tegen een muur (ook een hulpmiddel) oefenen. De gedraaide driehoeksasana is vrij lastig als je heupen niet zo los zitten en dan is het een goed begin om die te oefenen met een blok onder je hand. Het doel is dan natuurlijk wel dat je die hulpmiddelen uiteindelijk niet meer nodig hebt, niet dat je er van afhankelijk blijft.
Klopt idd!quote:Op dinsdag 12 februari 2013 19:45 schreef Farenji het volgende:
Als je scoliose hebt dan is trikonasana erg goed; althans dat zegt mijn yogadocente elke keer als we deze asana doen. Ik heb het zelf niet maar kan me daar wat bij voorstellen.
Heel herkenbaar....hoewel ik geen overgewicht heb. Vooral armen, schouders en borstpartij zijn super gedefineerd geworden. Het kruipt nu naar beneden als het warequote:Op donderdag 7 maart 2013 23:40 schreef Seven. het volgende:
Ik merk ineens dat ik spierballen heb nu. Tevens, en dit vind ik een groot pluspunt: steviger tieten!
Als ik een kilootje of 5-10 af zou vallen.. volgens mij heb ik gewoon een retestrak lijf onder mijn overgewicht!!!!
Klinkt bekend... Ik kan niet op 1 been staan. Gewoon echt niet.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 16:21 schreef Copycat het volgende:
Duidelijk!
Die blokken liggen ook in 'mijn' yogastudio en vroeg me al af waar ze voor waren.
Flexibiliteit heb ik geen moeite mee, kan met gemak met platte handen en voeten op de grond en mezelf in allerlei bochten wringen. Alleen die balans blijft vaak een uitdaging.
Dat ziet er echt cool uit.quote:Op zondag 28 oktober 2012 00:58 schreef Farenji het volgende:
Ben de afgelopen week de schorpioen-asana aan het oefenen. Ik vind dat toch een van de mooiste asana's maar het is ook een verrekt moeilijke. Veel moeilijker dan de hoofdstand of de boog die ik inmiddels wel goed beheers (na veel oefenen). Je hebt heel veel kracht in je schouders/armen nodig, en goede balans en flexibiliteit, zeker als je de volledige variant wil doen:
[ afbeelding ]
Voorlopig hou ik het bij de onderarm-balans, en ik oefen tegen een muur. Dat is al lastig genoeg. Om mijn voeten op mijn hoofd te zetten zie ik nog echt niet gebeuren. Maar ja, er zijn zoveel houdingen die eerst onmogelijk leken en nu binnen mijn bereik liggen, dus ik heb goed vertrouwen dat het me zal lukken. Ooit.
Wat Farenji zegt! Een goede start is zonnegroet A en B leren. Kijk eens op yogaonline.nl en dan bij video's de zonnegroeten zoeken. Van daaruit kan je prima uitbouwen.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 14:37 schreef sophie26 het volgende:
[..]
Dat ziet er echt cool uit.
Ik wil yoga gaan proberen en heb eigenlijk geen flauw idee waar te beginnen. Wil graag thuis beginnen en dan misschien later fysieke lessen volgen. Zijn er nog mensen met tips voor dvd's om te kopen voor beginners? Of youtube video's. Bij bol.com hebben ze alleen al ong 70 dvd's over yoga.
Ben trouwens benieuwd of ik dan nog iets aan mijn 'kracht'training op de sportschool heb. Je moet volgens mij aardig sterk en lenig zijn voor zulke oefeningen.
http://www.youtube.com/user/DrMelissaWest Elke week een nieuwe les en er staan inmiddels al 172 lessen online. Volgende maand krijg ik voor het eerst les in het echt en heb zolang deze filmpjes gevolgd. Ik vond ze iig best okayquote:Op zaterdag 9 maart 2013 14:37 schreef sophie26 het volgende:
[..]
Dat ziet er echt cool uit.
Ik wil yoga gaan proberen en heb eigenlijk geen flauw idee waar te beginnen. Wil graag thuis beginnen en dan misschien later fysieke lessen volgen. Zijn er nog mensen met tips voor dvd's om te kopen voor beginners? Of youtube video's. Bij bol.com hebben ze alleen al ong 70 dvd's over yoga.
Ben trouwens benieuwd of ik dan nog iets aan mijn 'kracht'training op de sportschool heb. Je moet volgens mij aardig sterk en lenig zijn voor zulke oefeningen.
Ik heb nooit poweryoga gedaan maar ik weet dat het een afgeleide is van ashtanga, dat ken ik wel. Het is erg fysiek gericht. Dus verwacht niet veel ohm chanting, pranayama of meditatie, wel veel flow, snelle transities, pittige asana's en veel zweet.quote:Op woensdag 10 april 2013 19:50 schreef konyntje-mandaryntje het volgende:
Schopje!
Volgende week heb ik mijn eerste Poweryoga les! Ik heb al 3 jaar geen lessen meer gevolgd, dus ik heb er véél zin inZijn er mensen met ervaring met Poweryoga? Ik heb namelijk geen idee hoe zo'n les eruit ziet..
Klopt, het zijn allemaal asana's uit de Ashtanga yoga. Maar niet in een specifieke volgorde. Als het goed is is de hele les wel gericht op ademhaling en kijkrichting. Bij elke beweging hoort een in- of uitademing en een kijkrichting. Eigenlijk kan je het beschouwen als een zeer actieve vorm van meditatie.quote:Op donderdag 11 april 2013 09:25 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik heb nooit poweryoga gedaan maar ik weet dat het een afgeleide is van ashtanga, dat ken ik wel. Het is erg fysiek gericht. Dus verwacht niet veel ohm chanting, pranayama of meditatie, wel veel flow, snelle transities, pittige asana's en veel zweet.
Ik zou juist super onrustig en geirriteerd raken van Kundalini. Brrrrr Zweverigquote:Op zaterdag 13 april 2013 11:24 schreef konyntje-mandaryntje het volgende:
Dank jullie voor de antwoorden! Dat fysieke lijkt me wel wat.. De enige yogavorm waar ik ooit les in heb gehad, was Kundalini, en dat is juist heel mentaal, met meditatie, chanten enz. Lijkt me leuk om nu eens met een totaal andere vorm kennis te maken
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |