Hmm ik weet niet in hoeverre dat echt zo is. En of wel, wat dat betekent. De Griekse godsbeleving is altijd een beetje vreemd; aan de ene kant is het vergeleken bij het huidige monotheisme extreem banaal, met overspelige goden die elkaars kinderen vermoorden enzo, aan de andere kant bezit het een mate van rationeel wiskundig-filosofische esoterie waarbij het Christendom maar simpel lijkt (Verlichtingsrationalisme dan uitgezonderd natuurlijk).quote:Op maandag 21 januari 2008 13:33 schreef Haushofer het volgende:
Interessant dat je Pythagoras noemt; werd hij door sommigen ook niet gezien als Godenzoon? Stond me iets van bij
Doet me denken aan de dominee waar ik vroeger catechisatie van kreeg. "Het verhaal over Jezus en God moet wel waar zijn, want geen mens verzint een God die zijn eigen Zoon naar de aarde stuurt om te sterven voor onze zonden. Het is zo vreemd en apart, het moet wel waar zijn!"quote:Op maandag 21 januari 2008 13:54 schreef Iblis het volgende:
Ik vind de redenatie een beetje Credo quia absurdum. Het is zó bizar, dat het wel waar moet zijn, want zoiets had niemand verzonnen.
Kan kloppen, ik had weinig zin om weer de hele betrouwbaarheid van het NT te gaan onderbouwen. Toch heb ik er wel het een en ander over gezegd, zoals in een van mijn bovenstaande posts.quote:Op maandag 21 januari 2008 12:10 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat laatste vond ik niet bepaald het sterkste gedeelte van je OP
Maar een meer heldere uitleg hierover vind je in de post die aan Sattyagraha gericht is.quote:Op maandag 14 januari 2008 22:26 schreef koningdavid het volgende:
Om het geheel toch weer enigzins ontopic te krijgen.
Als jullie van mening zijn dat de evangeliën grotendeels een reflectie zijn van de vroege kerk. Hoe verklaren jullie dan dat de uitgesproken 'Christologie' van de vroege kerk veel subtieler terug te vinden is in de evangeliën?
Zou dit er niet op kunnen wijzen dat Jezus woorden toch zorgvuldig bewaard zijn door de evangelieschrijvers en niet doordrenkt zijn met de schrijvers hun theologische visie.
Neem nou bijvoorbeeld Markus.
Dat evangelie begint zo:
Markus 1:
1 Het begin van het evangelie van Jezus Christus, Zoon van God.
Jezus wordt hier door de schrijver zonder slag of stoot 'Christus' (messias) en 'Zoon van God' genoemd.
Een uitspraak die we niet zo expliciet van de lippen van Jezus zelf tegenkomen. Jezus spreekt meer over de 'mensenzoon'.
Waarom reflecteren Jezus uitspraken niet Markus theologische benamingen 'Christus, Zoon van God' maar het bij de vroege kerk impopulaire 'Mensenzoon'?
Tuurlijk. Maar het gaat erom wie de meest logische en geloofwaardige ideeën erop nahoudt. En op dat gebied maakt o.a. de Jesus Seminar mijn inziens toch een paar flinke missers.quote:Op maandag 14 januari 2008 22:26 schreef koningdavid het volgende:
nogal eenzijdig en je kunt evangelische critici net zoveel, zo niet meer, betichten van een agenda als het gaat om het tekstkritiek dan de Jesus Seminar.
Klopt. Al is het ook wel rationeel redelijk te aanvaarden dat Jezus op een dergelijke manier over zichzelf sprak. Het verklaart ook een hoop.quote:Op maandag 14 januari 2008 22:26 schreef koningdavid het volgende:
Maar ik heb weinig behoefte om dat te gaan bediscussieren, het blijft nogal een geloofsvraag of Jezus wel of niet iets precies zo gezegd zou hebben.
Het blijkt toch niet zo heel normaal te zijn als je het NT erop nakijkt. Jezus is meerdere keren op een haar na gestenigd en eindigde uiteindelijk aan het kruis voor zijn blasfemische teksten.quote:Op maandag 14 januari 2008 22:26 schreef koningdavid het volgende:
Wel wil ik de idee dat je een arrogante gestoorde gek bent wanneer je claimt god of zoon van god te zijn (is naar mijn mening ook niet hetzeflde), nuanceren. De tijd waarin ze leefden was van ver voor de wetenschappelijke methode of naturalistische ideeën. Rare (voor ons) religieuze claims waren heel normaal, want er was niets om te zeggen dat het niet zo was.
Of Jezus dat zelf ook vond, lijkt mij wel degelijk relevant. Ik heb namelijk meerdere keren op dit forum gelezen dat mensen zeiden: “Jezus zou zich omdraaien in zijn graf als hij wist dat hij aanbeden wordt” of iets vergelijkbaars. Ook in veel discussieplatforms, en bij onderzoeken als die van de Jesus Seminar, wordt er wel eens getwijfeld aan of Jezus zichzelf wel echt als goddelijk of messias zag.quote:Op maandag 14 januari 2008 22:26 schreef koningdavid het volgende:
Als Jezus daadwerkelijk claimde god zelf te zijn, zou hij ongetwijfeld niet helemaal lekker in de bovenkamer geweest zijn, maar was Pythagoras een gestoorde gek omdat hij dacht dat het eten van bonen net zoiets was als het opeten van de hoofden van je ouders? Misschien wel, maar z'n revolutionaire wiskundige bewijzen in 500 v. chr. zeggen iets anders. En dan was dat nog in de veel rationelere Griekse traditie.
Het Jeruzalem van die tijd kenmerkte zich verder nog door hyperreligieuze overspannenheid. Het punt wat de Jesus Seminar steeds maakt is dat er vele tientallen mensen elkaar opvolgden waarvan het publiek dacht dat ze de nieuwe messias waren, in die context is het helemaal niet zo vreemd dat het volk al snel dacht dat er nu echt iemand was opgestaan. En of ze dat er al snel van maakten, of dat Jezus het zelf ook dacht, maakt verder niet zoveel uit.
Wie beredeneert dat zo dan?quote:Op maandag 21 januari 2008 13:54 schreef Iblis het volgende:
Ik vind de redenatie een beetje Credo quia absurdum. Het is zó bizar, dat het wel waar moet zijn, want zoiets had niemand verzonnen.
Ik zou niet weten waarom?quote:Op maandag 21 januari 2008 13:54 schreef Iblis het volgende:
Nu zijn de claims van mohammed en Joseph Smith wel minder sterk (ze zijn slechts profeten, niet Gods zoon), maar het is al een aardig absurde claim. Toch onderschrijven veel Christenen niet dat zij profeten zijn. En Peter Sutcliffe. God beval hem mensen te doden. Ook erg absurd. Zullen we dus maar aannemen dat hij de waarheid sprak?
De uitspraak zelf:quote:Op maandag 21 januari 2008 15:22 schreef speknek het volgende:
Maar goed, het principe werkt natuurlijk wel: Of Pythagoras had gelijk in zijn religieuze uitspraken, of hij was een gestoorde gek. Als hij een gestoorde gek zou zijn geweest had hij nooit de stelling van Pythagoras bedacht, ergo bonen bezitten inderdaad de transsubstantiele zielen van mensen. Dat dit simplistiche dilemma nooit uitputtend kan zijn, is zo duidelijk als wat, curieus dat CS Lewis er zo bekend mee is geworden.
Hier is Lewis natuurlijk niet per se beroemd mee geworden, hij heeft wel iets meer geschreven dat dit.quote:“I am trying here to prevent anyone saying the really foolish thing that people often say about Him: “I’m ready to accept Jesus as a great moral teacher, but I don’t accept His claim to be God.” That is the one thing we must not say. A man who said the sort of things Jesus said would not be a great moral teacher. He would either be a lunatic - on a level with the man who says he is a poached egg - or else he would be the Devil of Hell. You must make your choice. Either this man was, and is, the Son of God: or else a madman or something worse. You can shut Him up for a fool, you can spit at Him and kill Him as a demon; or you can fall at His feet and call Him Lord and God. But let us not come with any patronizing nonsense about His being a great human teacher. He has not left that open to us. He did not intend to.”
Een vals dilemma? (trilemma trouwensquote:Op maandag 21 januari 2008 15:53 schreef Iblis het volgende:
Lewis stelt je voor een vals dilemma, en hij bepaalt vast de keuzes waaruit je mag kiezen.
Lewis bekritiseert de uitspraak 'Jesus as a great moral teacher, but I don’t accept His claim to be God' zeker niet ten onrechte. Zijn trilemma is echter kortzichtig. Enkele tegenwerpingen:quote:Op maandag 21 januari 2008 15:58 schreef koningdavid het volgende:
trilemma
Dan is er sprake van een misverstand, denk ik.quote:Op maandag 21 januari 2008 10:00 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nou kijk, hij stond klaar voor de armen, keek om naar de minsten, hij waste de voeten van zijn discipelen, hij gaf niks om bezittingen of geld, etc. In die zin was hij niet egoïstisch.
Maar als hij niet God is lijkt hij te lijden aan grootheidswaanzin. Hij noemt zichzelf de messias en Goddelijk. Hij zegt dat jouw geloof in Hem invloed heeft op je zielsbehoud. Hij vindt zichzelf beter dan Abraham, Salomo, Mozes, David, Israël en de tempel.
Dit zijn natuurlijk zeer egoïstische en hoogmoedige uitspraken voor een gewoon mens.
Daarom mijn standpunt:
- Of hij was wie hij claimde te zijn: God en Messias
- Of hij was een extreem arrogante gek.
[..]
Ik heb je OP en het onderwerp een tijdje laten liggen en toen toch een keer gelezen en gereageerd.quote:Die quote? Ik snap niet direct hoe?
Dat vind ik nou net één van zijn mooiere uitspraken. Het spreekt voor mij het vermogen om boven onrecht te staan uit, iets wat van alle tijden is. Veel mensen worden er door verscheurd, terwijl Jezus oproept er boven te staan, zodanig dat je het prima nog es zou kunnen incasseren. Alles behalve onbruikbaar dus. ( Die van die mijl kende ik niet, ik ken em alleen met de wang en het bovenkleedquote:Op maandag 21 januari 2008 17:04 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Voor christenen wel, maar voor een niet-gelovige doet Jezus regelmatige onzinnige uitspraken. Zo beveelt hij nog een mijl extra te rennen als iemand je opdraagt een mijl te rennen, of om je andere wang toe te keren. Natuurlijk onbruikbaar in de moderne maatschappij en rechtstaat, zulke uitspraken.
Er is tekstkritisch gezien weinig reden om aan te nemen dat Jezus veel van zijn ‘Godsbewuste’ uitspraken nooit gezegd heeft. Een aantal van de desbetreffende uitspraken worden zelfs als authentiek gezien door de meest sceptische geleerden.quote:Op maandag 21 januari 2008 17:04 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Lewis bekritiseert de uitspraak 'Jesus as a great moral teacher, but I don’t accept His claim to be God' zeker niet ten onrechte. Zijn trilemma is echter kortzichtig. Enkele tegenwerpingen:
1) Lewis gaat voorbij aan de bijbelkritiek: hij accepteert dat wat in de evangelieën staat, ook echt gebeurt is, dus dat de uitspraken van Jezus ook echt door hemzelf gezegd zijn. Over in hoeverre de evangelieën Jezus en wat hij zei goed weergeven kun je lang discussieren, maar vaststaat dat Lewis voorbijgaat aan de serieuze bijbelkritiek.
Zeker. Een gek hoeft ook niet per se op alle gebieden ‘gek’ te zijn. Maar de claims die Jezus maakt over Zijn status en Goddelijkheid maakt hem wel op zijn minst wat getikt, ALS Hij niet goddelijk was.quote:Op maandag 21 januari 2008 17:04 schreef Scaurus het volgende:
2) Aan de geestestoestand van Jezus besteed Lewis geen aandacht. Hij gaat ervan uit dat iemand die zegt dat hij de Weg, de Waarheid en het Leven is, een vuile leugenaar of een gek is (als het niet waar is wat hij zegt). Dat iemand ervan overtuigd is dat hij de zoon van God is, hoeft nog niet te betekenen dat hij in alle opzichten gek was. Misschien was Jezus wel een zeer intelligent iemand wiens hersenen anders werkten, waardoor hij bepaalde ervaringen had die geen negatieve invloed hadden op zijn intellectuele vermogens.
Dit is volgens mij niet per se de insteek van het Lewis-trilemma. Al is het wel als zodanig geïnterpreteerd (bijv. Dawkins in ‘The God Delusion’) en gebruikt in discussies. Niet terecht lijkt me.quote:Op maandag 21 januari 2008 17:04 schreef Scaurus het volgende:
3) Derde mogelijkheid, naast 'liar' en 'lunatic' is 'Lord': wat Jezus zei over zichzelf is waar. Iemand die wijze dingen zegt over bijv. naastenliefde of vergeving, kan niet anders dan de waarheid spreken, ook over zijn vermeende goddelijkheid!
Op dit gebied zullen gelovigen en niet-gelovigen het niet snel eens worden.quote:Op maandag 21 januari 2008 17:04 schreef Scaurus het volgende:
Vraag is echter of wat Jezus zei wel wijs is. Voor christenen wel, maar voor een niet-gelovige doet Jezus regelmatige onzinnige uitspraken. Zo beveelt hij nog een mijl extra te rennen als iemand je opdraagt een mijl te rennen, of om je andere wang toe te keren. Natuurlijk onbruikbaar in de moderne maatschappij en rechtstaat, zulke uitspraken. Verder verwierp Jezus zijn familie, wenste godloochenaars min of meer dood en dreigde regelmatig met het Gehanna, waar wij zullen wenen en tandenknarsen als wij zijn leer niet accepteren.
Jezus gebruikt die quote vanuit het OT volgens mij.quote:Op maandag 21 januari 2008 17:04 schreef Scaurus het volgende:
Ik zet mijn geld op 'lunatic'. Mijns inziens was Jezus een gek, die heldere moment had waarop hij (in zijn context gezien) soms treffende dingen zij, maar vaak ook kopieerde van anderen (Gulden Regel van Hillel).
Egocentrisch is een betere woordkeus inderdaad.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 02:01 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dan is er sprake van een misverstand, denk ik.
Onder egoïstisch versta ik iemand die alleen aan zijn eigen belang denkt. En jezus doet dat wel (aannemende dat de evangelies kloppen), want hij zegt: heb Uw naaste lief als uzelf. Dus hij heeft ook zichzelf lief, maar hij is daarin niet egoïstisch. Hij denkt ook aan anderen.
Hij is wel egocentrisch: hij presenteert zichzelf als het middelpunt van de wereld. Of althans, dat lijkt hij te doen.
De rigoureusheid van zijn claims en de opoffering die hij van zijn volgelingen en van iedere gelovige vraagt maken hem m.i. een ‘gek’ als Hij niet Goddelijk was.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 02:01 schreef Kees22 het volgende:
Dat brengt me op de tweede kritiek: tussen god en gek is er nog wel een heel bereik aan karakters. Zijn leer, waarvan de kern volgens zijn eigen zeggen is: "Heb Uw naaste lief als Uzelf.", is nog heel goed te pruimen. En zijn stelling dat hij een mensenzoon is, kan ook nog begrepen worden. Maar met Messias gaat hij over de schreef.
Ik bedoel maar: waarom zou je jezus verketteren of verhemelijken? Wat hij zegt is van alle tijden en voor en na hem door allerlei wijze mensen gezegd.
Ik snappum.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 02:01 schreef Kees22 het volgende:
Ik heb je OP en het onderwerp een tijdje laten liggen en toen toch een keer gelezen en gereageerd.
Een typisch koningdavid bericht, met je typerende opmaak en al. Dus schrijf ik, uit reflex en plagerigheid, daar een reactie op. Met als laatste zin: "Ik kon het niet laten." Een soort excuus.
En jij opent je reactie op mijn bericht met: "Een typische Kees22 post."
Capice?
Die reactie had ik voorzien en ik had me dus al verontschuldigd.
Ik moet je dan toch even vragen je bronnen te laten zien. Ziet een scepticus als Bart Ehrman bijv. Jezus' godsbewuste uitspraken in een boek als Johannes als authentiek? (Moet Ehrman nog steeds lezenquote:Op dinsdag 22 januari 2008 11:08 schreef koningdavid het volgende:
Er is tekstkritisch gezien weinig reden om aan te nemen dat Jezus veel van zijn ‘Godsbewuste’ uitspraken nooit gezegd heeft. Een aantal van de desbetreffende uitspraken worden zelfs als authentiek gezien door de meest sceptische geleerden.
Zie bijv. de 'rode teksten' van het sceptische Jesus Seminar.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 11:45 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ik moet je dan toch even vragen je bronnen te laten zien.
In Johannes betwijfel ik het. In Markus is het een ander verhaal verwacht ik.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 11:45 schreef Scaurus het volgende:
Ziet een scepticus als Bart Ehrman bijv. Jezus' godsbewuste uitspraken in een boek als Johannes als authentiek?
Welke? 'Misquoting Jesus'?quote:
Ehrman doet voor sceptische nieuwtestamentici wat Dawkins voor atheïstische filsofen doet. Een boek schrijven dat vooral provoceert en de 'leek' makkelijk meesleept maar in het geleerdencircuit niet bepaald van waarde is.quote:In sum, Ehrman’s latest book does not disappoint on the provocative scale. But it comes up short on genuine substance about his primary contention. Scholars bear a sacred duty not to alarm lay readers on issues that they have little understanding of. Unfortunately, the average layperson will leave this book with far greater doubts about the wording and teachings of the NT than any textual critic would ever entertain. A good teacher doesn’t hold back on telling his students what’s what, but he also knows how to package the material so they don’t let emotion get in the way of reason. A good teacher does not create Chicken Littles.
Blijft mijn punt, dat jij je wel erg makkelijk laat gijzelen door zijn opstelling: ofwel Hosanna ofwel Kruisigt hem.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 11:15 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Egocentrisch is een betere woordkeus inderdaad.
[..]
De rigoureusheid van zijn claims en de opoffering die hij van zijn volgelingen en van iedere gelovige vraagt maken hem m.i. een ‘gek’ als Hij niet Goddelijk was.
Een gek die ook goede dingen leerde, dat wel. Maar de 'goede, lieve filosoof/leraar' is Hij nooit geweest m.i.
quote:[..]
Ik snappum.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |