Nu.nlquote:Rutte (VVD) waarschuwt voor recessie
Uitgegeven: 11 januari 2008 08:04
Laatst gewijzigd: 11 januari 2008 08:57
HILVERSUM - Het kabinet stevent op een recessie af en moet worden gestopt. Dat zei VVD-leider Mark Rutte vrijdagochtend in het televisieprogramma Goedemorgen Nederland.
Volgens de liberale voorman moet het kabinet een eind maken aan de belastingverhogingen en meer werk maken van zaken als veiligheid, integratie en files.
Rutte wees op de teruglopende economische groei, de stijgende inflatie die het Centraal Planbureau voorspelt, het dalende consumentenvertrouwen en de stijging van de olieprijs. Volgens hem is Nederland niet immuun voor een dreigende recessie in de Verenigde Staten.
Inflatie
"Veel mensen gaan er op achteruit als gevolg van het kabinetsbeleid. Daar komt nu nog bij dat ook de inflatie sterk toeneemt. Dan hebben mensen dus nog minder te besteden. Bij elkaar is dat funest voor het consumentenvertrouwen en voor de economie", zei Rutte. Hij hoopt het kabinet met een eerder deze week gelanceerde postercampagne op andere gedachten te brengen.
Stijging van de olieprijs! Oh oh. Welke maatregelen wil de VVD: geen heffing op SUV's en minder accijns op brandstof. Dat gaat de olieprijs naar beneden helpen!quote:en de stijging van de olieprijs
Wow, wat een economische profeet die Rutte. Onder de noemer debiele inkoppertjes...quote:Volgens hem is Nederland niet immuun voor een dreigende recessie in de Verenigde Staten.
Ja, en dan heb je ook nog de 'self-fulfilling prophecy'. Als briljanten profeten als Rutte maar hard genoeg blijven roepen dat er een recessie aankomt, dan daalt het consumenten- en investeerdersvertrouwen vanzelf en krijgt hij nog gelijk ook.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 11:28 schreef pberends het volgende:
Wow, wat een economische profeet die Rutte.
Daar was een smiley voorquote:
wat op zich gek is dat ze zelf geen echte oplossingen aandroegen in de 12 jaar dat ze in de regering hebben gezetenquote:Op vrijdag 11 januari 2008 12:32 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]
![]()
Wat een populisme/racisme.
En lastenverzwaringen hebben geen invloed denk je?quote:Op vrijdag 11 januari 2008 11:47 schreef Pool het volgende:
[..]
Ja, en dan heb je ook nog de 'self-fulfilling prophecy'. Als briljanten profeten als Rutte maar hard genoeg blijven roepen dat er een recessie aankomt, dan daalt het consumenten- en investeerdersvertrouwen vanzelf en krijgt hij nog gelijk ook.
Bedankt hè Rutte!
Gisteren was bij Andere Tijden een aflevering over de files. Wat daaruit naar voren kwam was dat het vooral de autolobby (met name werden genoemd De Telegraaf, BOVAG en de ANWB) is die elke oplossing blokkeert of zo erg afzwakt dat het geen effect meer heeft.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 12:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
wat op zich gek is dat ze zelf geen echte oplossingen aandroegen in de 12 jaar dat ze in de regering hebben gezeten
Het enige grappige is dat jij blijkbaar niet zo goed in lezen bent.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 11:28 schreef pberends het volgende:
[..]
Nu.nl
Grappig bericht dit. Hierbij zegt de "liberale" VVD dat de overheid voor een recessie zorgt. Dit is wel opmerkelijk te noemen, want wanneer gekeken wordt naar de Nederlandse economische groei, zie je dat het de gemiddelde Europese economische groei op de voet volgt. Dit heet gewoon conjunctuur, misschien een begrip dat de VVD niet begrijpt. Want het ligt aan het kabinet! Oh oh.
En dat kun je alleen bereiken door belastingverhogingen? Kom P ik had zelfs van jou wel wat meer intelligentie verwacht.quote:Verder is Rutte wederom uiterst grappig op het gebied van overheidsfinanciën. De overheid moet een einde maken aan de belastingverhogingen! Maar vervolgens wel meer investeren in wegen! En meer blauw op straat! Ja, het geld moet ergens uitgeperst worden.
Hogere lasten leiden tot inflatie en laat nu net de hogere lasten aanzetten tot inflatiequote:VVD maakt zich zorgen over inflatie, wederom een grappig detail. Waarom de VVD dan voor de invoering van de euro heeft gestemd is mijn een raadsel. De controle van inflatie ligt eigenlijk bij de Europese Centrale Bank. Daar heeft Nederland niet bijster veel in te brengen. Bovendien zijn prijsverhogingen gewoon vrije markt, iets waar de VVD schijnbaar ook geen fan van is.
Accijns verlagen gaat inderdaad de benzineprijs omlaag helpen.quote:Stijging van de olieprijs! Oh oh. Welke maatregelen wil de VVD: geen heffing op SUV's en minder accijns op brandstof. Dat gaat de olieprijs naar beneden helpen!
Economisch schat ik hem toch hoger in dan jouquote:Wow, wat een economische profeet die Rutte. Onder de noemer debiele inkoppertjes...
OMFG, ik zit dat stukje met Rutte te kijken bij Goedemorgen Nederland. Wordt tegen hem gezegt: 'dit kabinet investeert 100 miljoen in veiligheid'. Zegt Rutte doodleuk: 'dat is niet genoeg, kun je hoogstens een verlengd perron mee in de gaten houden'.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 12:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
wat op zich gek is dat ze zelf geen echte oplossingen aandroegen in de 12 jaar dat ze in de regering hebben gezeten
Leuke aflevering was dat maar daar kwam ook naar voren waarom de van oudsher zeer overheidstrouwe ANWB tegen deze maatregelen was.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 12:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Gisteren was bij Andere Tijden een aflevering over de files. Wat daaruit naar voren kwam was dat het vooral de autolobby (met name werden genoemd De Telegraaf, BOVAG en de ANWB) is die elke oplossing blokkeert of zo erg afzwakt dat het geen effect meer heeft.
Ze moeten eens vaker oud-ministers aan het woord laten, je merkt overduidelijk dat zijn veel vrijelijker en opener praten en niet gelijk in een verkrampte houding schieten. Leuk om te zien
ANWB overheidstrouwquote:Op vrijdag 11 januari 2008 12:44 schreef Chewie het volgende:
[..]
Leuke aflevering was dat maar daar kwam ook naar voren waarom de van oudsher zeer overheidstrouwe ANWB tegen deze maatregelen was.
quote:Op vrijdag 11 januari 2008 12:42 schreef Chewie het volgende:
[..]
Het enige grappige is dat jij blijkbaar niet zo goed in lezen bent.
[..]
En dat kun je alleen bereiken door belastingverhogingen? Kom P ik had zelfs van jou wel wat meer intelligentie verwacht.
[..]
Hogere lasten leiden tot inflatie en laat nu net de hogere lasten aanzetten tot inflatie
[..]
[..]
Accijns verlagen gaat inderdaad de benzineprijs omlaag helpen.
[..]
[..]
Economisch schat ik hem toch hoger in dan jou
Daar heb je gelijk in. Maar een paar relatief lichte lastenverzwaringen leiden niet tot een recessie. De economie van Nederland is voor veruit het grootste deel afhankelijk van handel met het buitenland. Bovendien is de economie op dit moment booming, terwijl er al lastenverzwaringen waren ingevoerd.quote:En dat kun je alleen bereiken door belastingverhogingen? Kom P ik had zelfs van jou wel wat meer intelligentie verwacht.
quote:Accijns verlagen gaat inderdaad de benzineprijs omlaag helpen.
Ik heb een leukere: de door de VVD geroemde hypotheekrenteaftrek zorgt juist voor inflatie. Nederlanders pompen elk jaar voor 50 miljard euro (NL BBP is 500 miljard) aan extra hyptheekschulden in het systeem. Dit leidt onherroepelijk tot een grote mate van geldcreatie en dus ook inflatie.quote:Hogere lasten leiden tot inflatie en laat nu net de hogere lasten aanzetten tot inflatie
Dit nieuwsbericht bewijst het tegendeel.quote:Economisch schat ik hem toch hoger in dan jou
Daarom zei ik dus ook van oudsher, heb het dus duidelijk niet over de tegenwoordige tijdquote:Op vrijdag 11 januari 2008 12:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
ANWB overheidstrouwDie Nouwen was een soort kruising tussen Korthals Altes en Tabaksblat. Je kon meteen zien waar zijn loyaliteit lag.
Hij heeft zeker een punt.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 12:40 schreef Reya het volgende:
Nou ja, Rutte heeft wel degelijk een punt. Onverantwoord overheidsbeleid, zowel financieel als sociaal-economisch, kan een dempend, en in enkele gevallen zelfs verwoestend, affect op de economische groei hebben. Ik zou de huidige dreigende stagflatie in de Verenigde Staten onder andere daaraan durven toe te schrijven; en iedereen kent wel het voorbeeld van Zimbabwe, waar al sinds tijden een hyperstagflatie heerst. De overheid kan een economie niet maken, maar wel grondig verpesten.
Nu is het geval van Nederland natuurlijk totaal niet vergelijkbaar met Zimbabwe, en zelfs niet met de Verenigde Staten, maar feit is wel dat het nieuwe kabinet zachtgezegd niet inzet op lastenverlichtingen, en op zekere terreinen zelfs de lasten verhoogt. Dat is wel een ingredient dat kan leiden tot stagflatie; de vraag is dan waar je je prioriteiten aan stelt: de nieuwe beleidsagenda van het kabinet, of wat bescheidener ambities, en daarbij een mogelijk wat grotere economische groei. Dat is de vraag die hier eigenlijk gesteld hoort te worden.
Van extra repressie, zoals de VVD wil, is de economie nog nooit gegroeid.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 12:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
OMFG, ik zit dat stukje met Rutte te kijken bij Goedemorgen Nederland. Wordt tegen hem gezegt: 'dit kabinet investeert 100 miljoen in veiligheid'. Zegt Rutte doodleuk: 'dat is niet genoeg, kun je hoogstens een verlengd perron mee in de gaten houden'.
Ik dacht echt van WTF. De afgelopen 30 jaar heeft de VVD in de regering gezeten (m.u.v. 1989-1994) en ook flink geinvesteerd in veiligheid. En dan is het nu opeens niet meer voldoende?
Dat ging over mobiliteit, niet over veiligheid.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 12:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
OMFG, ik zit dat stukje met Rutte te kijken bij Goedemorgen Nederland. Wordt tegen hem gezegt: 'dit kabinet investeert 100 miljoen in veiligheid'. Zegt Rutte doodleuk: 'dat is niet genoeg, kun je hoogstens een verlengd perron mee in de gaten houden'.
Ik dacht echt van WTF. De afgelopen 30 jaar heeft de VVD in de regering gezeten (m.u.v. 1989-1994) en ook flink geinvesteerd in veiligheid. En dan is het nu opeens niet meer voldoende?
Ow dat kan best, dat weet ik verder niet. Was de ANWB erg afhankelijk van de overheid?quote:Op vrijdag 11 januari 2008 12:50 schreef Chewie het volgende:
[..]
Daarom zei ik dus ook van oudsher, heb het dus duidelijk niet over de tegenwoordige tijd
1) Nederland produceert amper auto's, dus so what?quote:Op vrijdag 11 januari 2008 12:51 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Hij heeft zeker een punt.
Er is nu al aangegeven dat bijvoorbeeld schiphol geen (!) groei verwacht dit jaar door de extra tax
Er worden meer auto's geimporteerd uit het buitenland ivm de slurptax
Vanuit de rotterdamse haven wordt ook minder groei verwacht ivm de files
De economische groei wordt ook nog eens minder hoog ingeschat door de kredietcrisis in Amerika.
Nee, het gaat echt fantastisch, ik denk dat Rutte best wel eens gelijk kon gaan krijgen![]()
Dit kabinet is echt een ramp voor Nederland
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |