jepquote:Op zaterdag 5 januari 2008 10:34 schreef Ambrosius het volgende:
SBS gaat zo te zien alleen in het weekend live, gelukkig hebben we de BBC nog.
quote:Liever darten dan schilderen
Door PIM SEDEE
Nederlandse toppers hebben Lakeside massaal de rug toegekeerd, maar een nieuwe lichting is opgestaan. Vier pijltjesgooiers stellen zich voor.
Remco van Eijden (30)
Beroep: ICT’er
Dartsnaam: geen
,,Bij mij is het zestien jaar terug begonnen, op een zolderkamertje in Amsterdam. Daar gooide ik voor het eerst dartspijltjes naar een bord. Ik had daarvoor met mijn vader op de BBC naar Lakeside zitten kijken. Bert Vlaardingerbroek kwam daar in die tijd als eerste Nederlander in actie. Hij was mijn voorbeeld.
Ik gooi vooral voor mijn lol, ik hoef er mijn brood niet mee te verdienen. Ik heb namelijk een prima baan op de ICT-afdeling van een deurwaardersbedrijf. Op mijn werk vinden ze het allemaal prachtig dat ik dit doe. Mijn baas geeft me alle ruimte om toernooien te spelen.
Ik kom pas maandag in actie in de eerste ronde, dus ik kan in het eerste weekeinde ontspannen op Lakeside en met mijn vriendin de sfeer proeven. Natuurlijk zal ik lekker wat biertjes drinken met andere darters. Dat hoort er bij.
Weet je wat mooi is? Alle Lakeside-deelnemers hangen met een fotootje aan de wand in de VIP-ruimte in Frimley Green. Mijn hoofd moet daar dus ook tussen zitten. Ik ga zeker even een kijkje nemen.
Ik verwacht niet dat ik zenuwachtig zal zijn als ik maandag het podium betreed. Ik drink vooraf nog een paar biertjes voor de zenuwen, dan moet het wel gaan. Ik heb al eens op het Lakeside-podium gegooid, tijdens een oefenwedstrijd tussen Nederlandse en Engelse darters. Ik weet wat ik kan verwachten.
Een dartsnaam heb ik nog niet. Dartsster Mieke de Boer kreeg op Lakeside van mastercaller Martin Fitzmaurice de bijnaam Bambi. Daar was ze helemaal niet blij mee, ze vond het maar soft. Ik reken erop dat ik een stoerdere naam krijg toebedeeld.’’
Edwin Max (38)
Beroep: professioneel darter, was havenarbeider
Dartsnaam: Mad Max
,,Ik was tot voor kort havenarbeider in Scheveningen. Dat was een loodzware baan. Steeds weer laden en lossen, en meestal in de kou. Het was niet met darten te combineren. Daarom speelde ik weinig, ik deed alleen wat wedstrijdjes in Nederland.
Sinds kort ben ik prof, ik heb mijn baan kunnen opzeggen. Mijn leven is daardoor compleet veranderd. Ik moet zelfs uitkijken dat ik niet te gemakzuchtig word. Gelukkig tikken mijn vrienden me af en toe op de vingers. Anders lig ik de hele dag op de bank of zit ik voor de computer.
Ik kan een beetje lui zijn, daarom zeggen ze dat ik op Raymond van Barneveld lijk. Dat is wel grappig, want ik ken hem al jaren. Als jongetje van vijftien gooide ik al tegen hem. Ray heeft altijd tegen mensen gezegd dat ze op mij moesten letten, hij zag dat ik talent had.
Ik heb een vriendin en vier kinderen, twee zonen en twee dochters. De jongens zijn wat ouder en gaan mee naar Lakeside. Ze vinden het wel leuk dat papa prof is geworden. Nu hebben ze geen vader meer die havenwerker is, maar die op televisie komt, naar het buitenland reist en op het podium Mad Max heet.
Ik ben benieuwd hoe ver ik kom op Lakeside. Natuurlijk kan ik stunten. Iedereen heeft drie pijlen en het gaat erom wie de laatste dubbel gooit. Waarom zou ik dat niet steeds kunnen zijn in Frimley Green? Ik vind dit leventje als profdarter in elk geval prachtig. Nu bel jij van het AD, en sta ik ineens in de krant. Man, daar geniet ik gewoon van.’’
Fabian Roosenband (19)
Beroep: schilder
Dartsnaam: geen
,,Ik ben sinds een paar weken een werkloze schilder. Mijn contract bij mijn baas is niet verlengd. Ik vind dat niet erg, hoor. Heb ik eindelijk alle tijd om te darten.
Dat is wel nodig, want ik moet meteen vol aan de bak op Lakeside. Ik tref één van de favorieten in de eerste ronde: Gary Anderson. Ik heb het idee dat ik hem kan verslaan. Je moet vertrouwen in jezelf hebben.
Ik dart sinds mijn elfde jaar en oefen de laatste twee jaar steeds meer. Toch was het een verrassing dat ik me op het Lakeside-kwalificatietoernooi plotseling voor het hoofdtoernooi plaatste.
Ik zal er optimaal van genieten. Ik neem veel fans mee uit Enschede, waar ik vandaan kom. Mijn vader, mijn vriendin en haar vader zullen zeker in de zaal in Frimley Green zitten als ik speel.
Als ik het goed blijf doen, kan ik later wellicht prof worden, maar ik heb geen haast. Je zult me niet snel bij die bond van het grote geld (Professional Darts Corporation, PDC - red) zien darten. Daar moet ik niets van hebben.
Mijn leeftijdgenoten Jelle Klaasen en Michael van Gerwen, die de stap van de Lakeside-bond (British Darts Corporation, BDO) naar de PDC hebben gemaakt, zijn ook niet mijn vrienden.
Ik hoop dat ik straks een mooie dartsnaam krijg. In het café in Almelo waar ik vaak speel noemen ze me ‘Memory Pukkel’, omdat de kroeg zelf ‘Memory’ heet. Misschien dat mastercaller Fitzmaurice een andere originele naam voor me kan verzinnen.’’
Mario Robbe (34)
Beroep: glazenwasser/schoonmaker
Dartsnaam: Mister Man
,,Ik heb een druk bestaan. Ik werk 32 uur in de week als glazenwasser en schoonmaker, heb een gezin met twee dochters en een zoon en dart er ook nog bij. Eén ding is zeker: ik blijf fanatiek gooien. Want ik dart liever, dan dat ik op een ladder sta te wassen.
Ik vind het bijzonder om naar Lakeside te gaan. Dat had ik in 1991 nooit kunnen voorspellen. Toen wist ik niet eens wat darts was. Ik noemde het spel vogeltje prik en deed het een paar keer in een kroeg in Tilburg. Al snel bleek ik er goed in te zijn.
Nu beoefen ik mijn sport serieus. Zo drink ik geen druppel alcohol. Ik heb geen problemen met collega’s die wel drinken, maar ik kan er simpelweg niet tegen. Als ik een bacardi-cola neem, word ik direct draaierig. Dat is niet echt bevorderlijk als je staat te gooien.
Ik hoop prof te worden, maar dat lukt niet zomaar. Zeker niet nu SBS6 minder darts uitzendt op televisie. Van Lakeside zijn in eerste instantie alleen samenvattingen te zien op de Nederlandse tv. SBS6 richt zich voornamelijk op Raymond van Barneveld, die bij de andere bond (PDC) gooit. Er wordt vergeten dat er ook andere sterke darters uit ons land komen.
Ik houd het hoofd wel boven water, ik heb net een toernooi in Ierland gewonnen. Dat leverde me 10.000 euro op. Als ik zulke bedragen blijf winnen, kan ik doorgaan. Maar op het moment dat ik geld moet toeleggen om te darten, zal ik er helaas mee moeten stoppen.’’
Zeker, nu de terugblik op SBS.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 13:44 schreef sportfreak het volgende:
Eerste ronde Adams - Nixon.
Was dat vorig jaar niet de finale?
Het wordt steeds gekkerquote:Op zaterdag 5 januari 2008 14:05 schreef Ambrosius het volgende:
Dartlenen.nl
Die zitten nu bij de andere bondquote:Op zaterdag 5 januari 2008 14:40 schreef TornadoDK het volgende:
Ik volg het darten niet zo goed, maar lees ik nu dat Gary Anderson de favoriet is?? was dat niet die gast die 8 keer in de 1e ronde verloor
En waar zijn Michael van Gerwen en Jelle Klaasen??
En volgens mij ook wel een interessante speler.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 14:46 schreef Ambrosius het volgende:
Als Webster z'n dubbels raakt, zeer gevaarljike speler.
En toch leuk om hem weer op Lakeside te zienquote:Op zaterdag 5 januari 2008 15:17 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Hij wint eindelijk z'n eerste leg, wel 2-0 in sets achter.
Hij was 2,5 set de betere, David gooide zelf ook niet bijster veel.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 15:41 schreef Miss_S het volgende:
[..]
En toch leuk om hem weer op Lakeside te zien
En die Gary verdiende het ook niet meer om te winnen...
Als een van de 2 het had verdiend was het inderdaad Gary....quote:Op zaterdag 5 januari 2008 16:20 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Hij was 2,5 set de betere, David gooide zelf ook niet bijster veel.
Fitton ligt op koers.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |