abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55762819
http://www.omroepbrabant.(...)tie+niet+filmen.aspx

Via geenstijl kwam ik op het bovenste linkje uit. Zelf ben ik in het verleden ook eens verboden te filmen op de openbare weg, ging uiteraard gewoon door. Is het niet schunnig dat politie agenten proberen te voorkomen dat dit soort dingen aan het grote publiek worden getoond?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  vrijdag 4 januari 2008 @ 03:27:13 #2
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_55762993
Censuur en staatsterreur!

Alhoewel er wel iets is als ordehandhaving en privacy, dus gewoon doen wat oom agent zegt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_55763001
Had de desbetreffende cameraman de moeite genomen om zijn perskaart om zijn nek te hangen, dan was er niets aan de hand geweest.

Vind het ook erg schunnig dat agenten proberen te voorkomen dat er beelden van hun werk worden gemaakt. maar aan de andere kant begrijp ik het ook weer wel.
Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef Broekpaling het volgende:
Jij moet vaker drank nuttigen, bij elke slok word je leuker. :D
  PR/Manusje van alles vrijdag 4 januari 2008 @ 03:30:15 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_55763002
Je mag op de openbare weg gewoon filmen Maar in dat soort gevallen wel doen wat ze zeggen
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_55763010
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 03:30 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Je mag op de openbare weg gewoon filmen Maar in dat soort gevallen wel doen wat ze zeggen
Of anders schenden ze even je grondrecht en gooien je in de cel als je jezelf niet kan AUSWEISEN .
pi_55763029
Je bent ten alle tijde verplicht een bevel van een agent op te volgen.
Daarnaast kan ik me heel goed voorstellen dat leden van arrestatieteams er niet op zitten te wachten om met hun kop op tv te komen als ze redelijk zware jongens oppakken (want het zijn geen winkeldiefjes als ze hen midden op de snelweg oppakken).
  PR/Manusje van alles vrijdag 4 januari 2008 @ 03:36:35 #7
Toezicht is gezond!
pi_55763032
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 03:31 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Of anders schenden ze even je grondrecht en gooien je in de cel als je jezelf niet kan AUSWEISEN .
Het zijn leden van het arrestatieteam ( in dit geval ook nog eens DSI ) als die met hun bek op tv komen kunnen ze hun carriere wel vergeten. Is gewoon niet meer dan logisch dat die lui onherkenbaar blijven Dat weegt imho veel zwaarder dan de persvrijheid
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
pi_55763062
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 03:36 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Het zijn leden van het arrestatieteam als die met hun bek op tv komen kunnen ze hun carriere wel vergeten. Is gewoon niet meer dan logisch dat die lui onherkenbaar blijven Dat weegt imho veel zwaarder dan de persvrijheid
Mja, dat is wel jammer dat dat zo moet.
Een beetje crimineel heeft ook wel door dat die mensen gewoon grondig hun werk doen en dat wraakacties op die mensen weinig uithaalt.

Het wordt een beetje link als je politie niet mag filmen op openbaar terrein, ongeacht locatie.

Creëert ruimte voor lelijke tafereeltjes, want zij hebben de wapens.
  PR/Manusje van alles vrijdag 4 januari 2008 @ 03:47:29 #9
Toezicht is gezond!
pi_55763085
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 03:42 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Mja, dat is wel jammer dat dat zo moet.
Een beetje crimineel heeft ook wel door dat die mensen gewoon grondig hun werk doen en dat wraakacties op die mensen weinig uithaalt.

Het wordt een beetje link als je politie niet mag filmen op openbaar terrein, ongeacht locatie.

Creëert ruimte voor lelijke tafereeltjes, want zij hebben de wapens.
Ja, de geenstijl filmpjes... Het is gewoon triest dat die agenten (de meeste nog in opleiding) de wet niet kennen op dat gebied. En als de pers en niet pers gewoon netjes achter het lintje blijft moet het gewoon kunnen.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 03:55:19 #10
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_55763130
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 03:30 schreef Djarum het volgende:
Had de desbetreffende cameraman de moeite genomen om zijn perskaart om zijn nek te hangen, dan was er niets aan de hand geweest.
Waarom mag alleen de pers dingen op de gevoelige plaat leggen?
Dan controleert de Man gewoon de media en mogen we alsnog niks.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_55763136
Ik heb dit 2 keer meegemaakt. Het mooie is dat je als burger volledig in je recht staat, maar dat je op dat moment niet zoveel kan doen.
Secrets never die. Only people.
pi_55763140
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 03:36 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Het zijn leden van het arrestatieteam ( in dit geval ook nog eens DSI ) als die met hun bek op tv komen kunnen ze hun carriere wel vergeten. Is gewoon niet meer dan logisch dat die lui onherkenbaar blijven
De leden van het arrestatieteam zijn toch ook onherkenbaar gemaakt.
pi_55763153
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 03:47 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Ja, de geenstijl filmpjes... Het is gewoon triest dat die agenten (de meeste nog in opleiding) de wet niet kennen op dat gebied. En als de pers en niet pers gewoon netjes achter het lintje blijft moet het gewoon kunnen.
Jah...
Echt slecht dat hij ten eerste z'n naam niet wil geven, beweert dat er niet gefilmd mag worden in het openbaar, terwijl de politie duizenden camera's heeft hangen die ons ongevraagd filmen... En dan wil hij ook nog de camera afpakken.

Dat hebben ze mijn broertje ook eens geflikt.. hebben ze filmpjes gedelete.
pi_55763154
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 03:36 schreef StrayDog het volgende:
Je bent ten alle tijde verplicht een bevel van een agent op te volgen.
Natuurlijk niet, als je van mening bent dat je de bevelen niet op hoeft te volgen hoef je dat niet te doen. Wel zal het zo zijn dat je die keuze gegrond moet kunnen onderbouwen bij een rechter. Als je stelt dat je ten alle tijde het bevel van een agent op moet volgen kan er een situatie ontstaan waarbij de overheid tegen de regels in haar macht kan doen gelden in de vorm van censuur. Het onmogelijk maken om te filmen is immers al censuur omdat de beelden niet alsnog gemaakt kunnen worden. Die situatie kan natuurlijk nooit acceptabel zijn.
pi_55763165
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 03:56 schreef PizzaSalami het volgende:
Ik heb dit 2 keer meegemaakt. Het mooie is dat je als burger volledig in je recht staat, maar dat je op dat moment niet zoveel kan doen.
Ze hebben daar kennelijk training in gehad, maar niet voldoende, want met data recovery prog's kom je een heel eind Noobs .
Als ze het repsstteecctt terug willen van de burger zoals ze zeggen, moeten ze mensen weer individueel behandelen, niet volgens 1 of ander script wat ze is aangeleerd door een overtuigd propagandist die de straat niet kent.
pi_55763192
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 04:03 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Ze hebben daar kennelijk training in gehad, maar niet voldoende, want met data recovery prog's kom je een heel eind Noobs .
Als ze het repsstteecctt terug willen van de burger zoals ze zeggen, moeten ze mensen weer individueel behandelen, niet volgens 1 of ander script wat ze is aangeleerd door een overtuigd propagandist die de straat niet kent.
Ik weet niet wat je precies wilt zeggen, maar ik denk het wel te begrijpen .

"Ambtenaren" om ze zo dan even te noemen beroepen zich op allemaal dingen waarop "de burger" zich dat moment niet kan verweren. En iedere discussie op dat punt loopt spaak, daarom gaat het mis .
pi_55763199
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 03:59 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, als je van mening bent dat je de bevelen niet op hoeft te volgen hoef je dat niet te doen. Wel zal het zo zijn dat je die keuze gegrond moet kunnen onderbouwen bij een rechter.
Dat kun je natuurlijk over elke regel of wet zeggen
Dan blijft die wet of regel toch nog steeds van kracht.
pi_55763208
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 03:59 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Het onmogelijk maken om te filmen is immers al censuur omdat de beelden niet alsnog gemaakt kunnen worden. Die situatie kan natuurlijk nooit acceptabel zijn.
Natuurlijk wel, wel zal het zo zijn dat de politie die keuze gegrond moet kunnen onderbouwen bij een rechter (zie jouw argument)
Ook inperken van persvrijheid kan gerechtvaardigd zijn als andere belangen zwaarder wegen.
pi_55763212
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 04:09 schreef PizzaSalami het volgende:

[..]

Ik weet niet wat je precies wilt zeggen, maar ik denk het wel te begrijpen .

"Ambtenaren" om ze zo dan even te noemen beroepen zich op allemaal dingen waarop "de burger" zich dat moment niet kan verweren. En iedere discussie op dat punt loopt spaak, daarom gaat het mis .
Er is mijn inziens niets voor politieagenten om op te beroepen wat ze in het recht stelt films van camera's te deleten. In feite is het vernieling van eigendom. I'd kick your ass for vernieling van eigendom.
pi_55763217
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 04:16 schreef StrayDog het volgende:
Natuurlijk wel, wel zal het zo zijn dat de politie die keuze gegrond moet kunnen onderbouwen bij een rechter (zie jouw argument)
Ook inperken van persvrijheid kan gerechtvaardigd zijn als andere belangen zwaarder wegen.
Het kwaad is dan echter al geschied. De film is dan niet gemaakt. De overheid kan dus censuur toepassen ook al handelt zij buiten het wettelijk kader om, zoals wellicht later vastgesteld door een rechter, het beeld kan dan niet meer worden teruggehaald. Het is juist de geest van de Grondwet om censuur te verbieden. Het is dan ook buitengewoon fout dat deze agent het filmen onmogelijk maakt, ook al zijn daar wellicht juiste gronden voor te bedenken.
pi_55763218
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 04:18 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Er is mijn inziens niets voor politieagenten om op te beroepen wat ze in het recht stelt films van camera's te deleten. In feite is het vernieling van eigendom. I'd kick your ass for vernieling van eigendom.
Maar de 'burger' weet het juiste wetsartikel er niet bij en laat zich afschepen.
pi_55763235
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 04:12 schreef StrayDog het volgende:

[..]

Dat kun je natuurlijk over elke regel of wet zeggen
Dan blijft die wet of regel toch nog steeds van kracht.
Precies.
Dus als de wet zegt dat mensen in het openbaar ongevraagd mag filmen, net zoals de overheid doet, dan sta je dus volledig in je recht als je de politie filmt.
pi_55763260
Die individu in burger is geen agent totdat hij zich heeft gelegitimeerd. Aangezien de camera man expliciet nog heeft gevraagd om legitimatie lijkt mag hij zelfs aannemen dat het om iemand gaat die zich voordoet als agent, maar het niet is.
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_55763261
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 04:19 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Het kwaad is dan echter al geschied. De film is dan niet gemaakt. De overheid kan dus censuur toepassen ook al handelt zij buiten het wettelijk kader om, zoals wellicht later vastgesteld door een rechter, het beeld kan dan niet meer worden teruggehaald. Het is juist de geest van de Grondwet om censuur te verbieden. Het is dan ook buitengewoon fout dat deze agent het filmen onmogelijk maakt, ook al zijn daar wellicht juiste gronden voor te bedenken.
Dat is dus de grap.
Er zijn gewoon data-recovery programma's te downloaden overal, die de betreffende filmpjes in veel gevallen kunnen terughalen.

Het is nogal verontrustend als de burger de politieagenten op de wet moet wijzen die zegt dat men in het openbaar alles mag filmen. Helemaal als hij dan ook nog je eigendom wil vernielen.
pi_55763268
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 04:32 schreef Salvad0R het volgende:
Het is nogal verontrustend als de burger de politieagenten op de wet moet wijzen die zegt dat men in het openbaar alles mag filmen. Helemaal als hij dan ook nog je eigendom wil vernielen.
In beslag nemen is niet vernielen he.
pi_55763281
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 04:35 schreef Skinkie het volgende:

[..]

In beslag nemen is niet vernielen he.
Ze deleten het filmpje op je camera. Dat is vernieling.
pi_55763283
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 04:40 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Ze deleten het filmpje op je camera. Dat is vernieling.
Oh dat, daar maak ik me niet druk om.
pi_55763299
Is er misschien iemand die de precieze wetgeving kan opsnorren? Ik heb dit soort topics vaker gezien.
pi_55763312
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 03:31 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Wat gebeurt er eigenlijk als je de cel in wordt gegooid? Krijg je dan een soort schadevergoeding als het onterecht blijkt te zijn?
pi_55763324
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 04:45 schreef PizzaSalami het volgende:
Is er misschien iemand die de precieze wetgeving kan opsnorren? Ik heb dit soort topics vaker gezien.
Welke, op geenstijl kun je op artikel zoeken
pi_55763327
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 04:51 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Welke, op geenstijl kun je op artikel zoeken
Ik zit hier nu op Fok, niet op GS.
pi_55763368
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 04:48 schreef Boschkabouter het volgende:

[..]

Wat gebeurt er eigenlijk als je de cel in wordt gegooid? Krijg je dan een soort schadevergoeding als het onterecht blijkt te zijn?
Het is niet onterecht want sinds een poos hebben we een lepe Identificatieplicht die de overheid in het recht stelt mensen tot 12 uur op te sluiten wanneer ze geen ID tonen, dus een schadevergoeding zit er niet in.
Allemaal in naam van "terrorismebestrijding", wat het gevolg heeft dat elke individu wordt behandeld als zijnde een "terrorist".

Kennelijk helpt het geen ene moer want de ID's van de 9/11 kapers en 7/7 London bombings van Al-CIAda werden massaal teruggevonden.
pi_55763389
ARTIKEL 2

De ambtenaar legitimeert zich met het legitimatiebewijs dat aan hem is verstrekt:

1. bij optreden in burgerkleding ongevraagd, tenzij bijzondere omstandigheden dit onmogelijk maken, en
2. bij optreden in uniform, op verzoek daartoe.

Artikel 7
1. Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren,
behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2. De wet stelt regels omtrent radio en televisie. Er is geen voorafgaand toezicht op de inhoud van een
radio- of televisieuitzending.
3. Voor het openbaren van gedachten of gevoelens door andere dan in de voorgaande leden
genoemde middelen heeft niemand voorafgaand verlof nodig wegens de inhoud daarvan, behoudens
ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. De wet kan het geven van vertoningen toegankelijk voor
personen jonger dan zestien jaar regelen ter bescherming van de goede zeden.
4. De voorgaande leden zijn niet van toepassing op het maken van handelsreclame.
pi_55763394
Kun je het even samenvatten?
pi_55763400
Je hebt nu de wetgeving, ga nu niet lopen zeiken dat je te lui bent om de precieze wetgeving te lezen.
pi_55763830
Je kan niet zo maar willekeurige mensen gaan filmen op de openbare weg zonder hun toestemming.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_55763848
Waar is het filmpje dan?
Signature
  vrijdag 4 januari 2008 @ 08:14:29 #38
79966 dekilo
Stam is ok
pi_55763877
Alsof ze bij blik op de weg daarom vragen.
Filmen ze toch ook gewoon.
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
pi_55763878
Maargoed iedereen maakt weer ophef over het arresteren, maar dat is nergens voor nodig, want dagelijks worden dit soort lieden op deze manier gearresteerd, alleen hoor je er niks over omdat het normaal niet gefilmd wordt.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_55763916
Leden van het AT en DSI etc mogen niet gefilmd worden ivm de vaak gevaarlijke verdachten die ze aanhouden, zeker als het om terreur gerelateerde ellende gaat. Niet meer dan logisch, slotje, ban.
Maakt geen flikker uit of het nou op de openbare weg is of niet.
Geef mij maar Amsterdam
  vrijdag 4 januari 2008 @ 08:58:22 #41
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_55764222
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 08:21 schreef Bullebak het volgende:
Leden van het AT en DSI etc mogen niet gefilmd worden ivm de vaak gevaarlijke verdachten die ze aanhouden, zeker als het om terreur gerelateerde ellende gaat. Niet meer dan logisch, slotje, ban.
Maakt geen flikker uit of het nou op de openbare weg is of niet.
dan kun je zeker ook wel het wetsartikel tevoorschijn toveren waar dit in staat?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_55764341
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 05:03 schreef PizzaSalami het volgende:
Kun je het even samenvatten?
Speciaal voor jou in jip-en-janneketaal:
De agent moet zijn legitimatie laten zien als erom gevraaagd wordt.
Loopt de agent in gewone kleren, dan hoef je er niet eens om te vragen.

De cameraman stond op de snelweg. Als de agent hem had weggestuurd om die reden stond de agent in zijn recht.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 09:48:04 #43
3767 Herald
Come get some
pi_55764984
wat grappig dat er nu gezocht wordt naar artikelen waarin staat dat je wel iemand mag filmen, maar als een FOK!ker wordt gefilmd door een dikke Molluker er wordt gereld en wordt gezocht naar artieklen waarin staat dat je juist iemand niet mag filmen
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_55765132
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 08:06 schreef JohnDope het volgende:
Je kan niet zo maar willekeurige mensen gaan filmen op de openbare weg zonder hun toestemming.
Dit mag dus wel. Als je niet gefilmd wil worden moet je je niet op de openbare weg begeven.

Je kan trouwens wel bezwaar maken tegen publicatie, maar dat is pas na publicatie. Een rechter kan dan toetsen of het filmpje over de grens gaat.

En het feit dat dit een AT of wat dan ook is maakt niets uit, als de politie niet wil dat het gefilmd wordt moeten ze de boel zover afzetten dat filmen niet meer mogelijk is.
pi_55765352
is er geen dumpalink link? ik kan hier op mijn werk geen windows media player filmpjes kijken..

iemand?
  vrijdag 4 januari 2008 @ 10:27:43 #46
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55765660
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 05:02 schreef Skinkie het volgende:
Artikel 7
1. Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren,
behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2. De wet stelt regels omtrent radio en televisie. Er is geen voorafgaand toezicht op de inhoud van een
radio- of televisieuitzending.
3. Voor het openbaren van gedachten of gevoelens door andere dan in de voorgaande leden
genoemde middelen heeft niemand voorafgaand verlof nodig wegens de inhoud daarvan, behoudens
ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. De wet kan het geven van vertoningen toegankelijk voor
personen jonger dan zestien jaar regelen ter bescherming van de goede zeden.
4. De voorgaande leden zijn niet van toepassing op het maken van handelsreclame.
Dit artikel gaat meer over publicatie en niet over vrijheid van nieuwsgaring lijkt me zo.
Life is what you make it.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 10:44:12 #47
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_55766006
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 04:32 schreef Skinkie het volgende:
Die individu in burger is geen agent totdat hij zich heeft gelegitimeerd. Aangezien de camera man expliciet nog heeft gevraagd om legitimatie lijkt mag hij zelfs aannemen dat het om iemand gaat die zich voordoet als agent, maar het niet is.
In dat geval direct 112 bellen en melden dat er iemand is die zich als agent voor doet en dat niet is

Kun je lachen
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_55766588
Ik begrijp heel goed dat ze willen dat dit niet gefilmd word, die mensen van arrestatieteam willen natuurlijk niet herkend worden. Ook verwegen latere herkenning wat hun in gevaar kan brengen maar ook hun familie die vaak niet weten wat ze precies doen, omdat hun beroep gewoon geheim moeten houden.
Natuurlijk kan elke gast ook zeggen dat die van de pers is maar zijn perskaart vergeten is, ook natuurlijk hebben ze nooit invloed op dat die mensen van arrestatieteam onherkenbaar worden gemaakt.
Gelukkig is in dat geval dat wel gebeurt, maar er nog steeds een tape waar op ze gewoon te herkennen zijn en die kan nog steeds in verkeerde handen vallen.

Maar blijkbaar was aardig haast om die mensen op te pakken, want normaal doen ze het liever op een andere locatie dan midden op de snelweg lijkt me.
............................
  vrijdag 4 januari 2008 @ 11:18:58 #49
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55766782
Reactie van de cameraman in kwestie:
quote:
newslive
Nou hier ben ik dan, de cameraman van het filmpje.
Ik weet donders goed wat mijn rechten wel en niet zijn. Ik doe dit werk al 12 jaar.
De agent mag best voor mijn camera gaan staan als hij dat wil, maar hij moet van mijn spullen afblijven.
Ook mag hij zeker nooit mijn camera in beslag nemen. Dit is alleen door een officier van justitie te beslissen en dit kan alleen onder zeer zware omstandigheden.
Iedere agent die ik ken en die mij kent weet dat ik een heel redelijk persoon ben. Maar domme agenten worden door mij anders behandeld dan normaal reagerende agenten.
Als hij mij gewoon had laten filmen was het item misschien niet eens op TV geweest, maar door zijn eigen domme handelen wél.
pi_55766906
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 09:56 schreef Wokkel het volgende:

[..]
En het feit dat dit een AT of wat dan ook is maakt niets uit, als de politie niet wil dat het gefilmd wordt moeten ze de boel zover afzetten dat filmen niet meer mogelijk is.
Haha, "ja kom, we gaan de boel afschermen voordat de boef er rijd, heeft ie vast niets in de gaten"

Tis juist wat hier gebeurd (heb de audio niet kunnen horen helaas), als een agent je verteld op te houden met filmen, dan ben je dat verplicht. Zelfs al heb je een perskaart. En hij houd niet op met filmen want ik zie oom agent nog zeker 3 kwart van het hele filmpje in beeld.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 11:35:56 #51
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55767331
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 11:23 schreef Farmersmom het volgende:

[..]

Haha, "ja kom, we gaan de boel afschermen voordat de boef er rijd, heeft ie vast niets in de gaten"

Tis juist wat hier gebeurd (heb de audio niet kunnen horen helaas), als een agent je verteld op te houden met filmen, dan ben je dat verplicht. Zelfs al heb je een perskaart. En hij houd niet op met filmen want ik zie oom agent nog zeker 3 kwart van het hele filmpje in beeld.
En waarop baseer jij dat hij verplicht is te stoppen met filmen zodra de politieagent dat bevel geeft?
Een agent is een wetshandhaver. Zonder wetsbasis geen gezag, dus pas als er een wetsartikel bestaat waarin dit geregeld wordt staat de agent in zijn recht.
Overigens begrijp ik heel goed dat er goede redenen zijn voor deze agent(en) om niet gefilmd te willen worden, maar dat moeten ze dan maar fijn aankaarten bij de politiek en niet op straat politiestaatje gaan lopen spelen.
pi_55767530
quote:

[..]

Not. Een perskaart is trouwens alleen handig omdat je dan soms binnen een afzetting mag komen, maar beperkt niet de rechten van een gewone burger. Als een agent je zegt ergens mee op te houden met filmen hoef je dat alleen te doen als er ook een wet is die dat bevestigd. In dit geval is die er dus niet, en mag je gewoon doorfilmen.
Had de agent gezegd dat hij een afzetting moest maken vanwege gevaar, dan had de cameraman hier wel aan moeten meewerken door verder van het incident te gaan staan.
quote:
Politie moet meer dulden dan burger
Iedereen heeft het recht om op de openbare weg te filmen met een mobielte telefoon of een andere camera.
De politie mag niet zomaar beelden in beslag nemen of het filmen onmogelijk maken. Tenminste, zolang de filmer maar buiten een eventuele politieafzetting blijft en verder niet strafbaar handelt.

Wel moet de filmer er zeker van zijn dat hij echt op de openbare weg staat. Voor veel gebouwen en terreinen geldt die term namelijk niet. Zo is een station bijvoorbeeld eigendom van de NS en gelden er andere regels. Dat geldt ook voor bussen en trams, waarvoor de vervoersmaatschappij bepaalt of er zomaar in gefilmd mag worden.

Dat ambtenaren in functie in beeld komen bij het maken van een filmpje op de openbare weg, kan gebeuren. Of het zogenaamde portretrecht daarbij is geschonden, kan een agent of politieorganisatie alleen achteraf door de rechter laten beoordelen. Een rechter zal het belang van het filmpje en van de zogenaamde uitingsvrijheid afwegen tegen het belang van gefilmde agenten. Dat belang kan hem zitten in de schending van de privacy, de goede naam of het imago. Maar in zijn algemeenheid is daarover niets te zeggen.

Uit eerdere rechterlijke uitspraken blijkt wel dat de rechter ervan uitgaat dat mensen als politieagenten en anderen die uit hoofde van hun functie optreden meer kritiek en een grotere inbreuk op hun persoonlijke levenssfeer moeten dulden dan privépersonen.

Als de politie niet wil dat bepaalde zaken gezien worden, moet ze een plek afzetten of afschermen of ervoor zorgen dat agenten onherkenbaar zijn. Bijvoorbeeld door gezichtsbedekkende kleding te dragen bij grote aanhoudingen.
http://www.ad.nl/utrecht/article1835732.ece
pi_55769344
Hm. Netjes. Je hebt gelijk.

Verplicht is misschien niet het juiste woord, "netjes" was wat passender geweest.
Het is natuurlijk niet in te schatten of iemand zonder perskaart van de pers is of een "ramptoerist", dus de identiteit van de agenten én de dader is niet zeker beschermd. Wat dat betreft kan ik me de reactie van die agent wel voorstellen.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 13:06:39 #54
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55769740
Ik ben het met je eens maar ik denk ook dat nette journalisten nooit primeurs meepakken.
pi_55772122
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 08:06 schreef JohnDope het volgende:
Dan mogen die Big Brother camera's van de overheid die mensen massaal ongevraagd filmen ook wel eens moven.
pi_55773159
quote:
UPDATE 15:01

De politie laat weten de auto te hebben aangehouden nadat ze vernomen had dat de passagiers een overval wilden plegen. De vier aangehouden mannen komen uit de omgeving Rotterdam.

In de auto zijn een aantal vuurwapens aangetroffen. Waar de overval zou plaatsvinden wil de politie nog niet vertellen.

Volgens een woordvoerder van de politie in Eindhoven zal de cameraman bij nader inzien geen klacht indienen. Hij werd tegengehouden vanwege de privacy van het arrestatieteam en de verdachten.

"Het is niet onze bedoeling de pers te belemmeren. Het is dan ook vervelend dat dat is gebeurd. De omstandigheden waren op dat moment echter zodanig, dat we toch hiervoor hebben gekozen", laat de politie weten.

De uitspraak van Thomas Bruning (NVJ) noemt de politie Eindhoven "te stellig".
Begrijpelijk, je wilt liever niet dat deze personen herkent worden.
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_55773317
quote:
Volgens een woordvoerder van de politie in Eindhoven zal de cameraman bij nader inzien geen klacht indienen.
WTF?
pi_55774020
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 14:46 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Dan mogen die Big Brother camera's van de overheid die mensen massaal ongevraagd filmen ook wel eens moven.
Die camera's filmen niet 1 persoon of een groep in het bijzonder, maar gewoon iedereen die toevallig op een bepaalde plek is. Als je dit niet wil moet je daar niet komen.
Als ze echter 1 persoon of groepje met een camera specifiek willen filmen/volgen, mag dat niet zonder dat degene die gefilmd wordt daar zelf toestemming voor geeft.
pi_55774084
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 09:56 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Dit mag dus wel. Als je niet gefilmd wil worden moet je je niet op de openbare weg begeven.

Je kan trouwens wel bezwaar maken tegen publicatie, maar dat is pas na publicatie. Een rechter kan dan toetsen of het filmpje over de grens gaat.

Er is ook nog zoiets als privacy.

Je moet dus altijd actie ondernemen voor publicatie, want zodra het filmpje 1 keer is gemaakt, dan lekt het weer uit op internet e.d. met alle nare gevolgen van dien.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 16:19:05 #60
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55774113
Op de openbare weg heb je geen privacy. daar hebben we het al eens uitgebreid over gehad maar je bent te primitief om d'r iets van op te steken.
pi_55774161
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 14:46 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Dat hoort ook niet inderdaad.

Er wordt veel meer illegaal gefilmd door de overheid e.d. dan ze zullen toegeven.
pi_55774178
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 16:19 schreef Schanulleke het volgende:
Op de openbare weg heb je geen privacy.
Ok die interpretatie heb jij, maar dan moeten jij ook niet gaan huilen als bijvoorbeeld een groepje relmarokkanen die camera's inclusief filmcrew molesteren, omdat zij een andere interpretatie hebben. Dus na de vrijheid van meningsuiting hebben we ook de vrijheid van interpretatie.
pi_55776769
Zie het filmpje nu pas, tering wat is die camera man een loosertje zeg. BOEHOEE KLACHT INDIENEN BOEEHOEE MAG WEL BOEHOEE KLACHT INDIENEN.
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
pi_55784511
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 04:32 schreef Skinkie het volgende:
En mag dus een burgerarrestatie verrichten
pi_55784589
quote:

[..]

Je hebt het totaal verkeerd.
pi_55784594
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 23:00 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

En mag dus een burgerarrestatie verrichten
We hebben in Nederland alleen staande houden.
pi_55784665
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 23:03 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Had niet gedacht dat iemand er zo snel over zou vallen.
pi_55795680
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 23:03 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Nee alleen aanhouden voor een burger.
Staande houden is voorbehouden aan opsporingsambtenaren.

De journalist staat in dit filmpje nog wel redelijk in z'n recht ook, echter..
Dat telt in dit geval even niet, er zijn op dit moment andere belangen die meewegen en ik vind de reactie van de politieman ook geheel te rechtvaardigen.
Jammer dan maar even voor die journalist, maar je dient nu gewoon even op te zouten met je camera
Dien maar lekker een klacht in, maar de beelden waar de koppen van het AT opstaan (ik weet niet wie er DSI beweerde, maar dat blijkt nergens uit) zijn gelukkig niet gemaakt.

En ja, er zijn journalisten die dit netjes afdekken, er zijn echter ook journalisten die dit niet doen en daar is dus geen controle op.

Kortom:
Goed gehandeld van deze agent.
  zondag 6 januari 2008 @ 01:07:35 #69
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_55814342
quote:
Op zaterdag 5 januari 2008 15:35 schreef kevin85 het volgende:

[..]

Nee alleen aanhouden voor een burger.
Staande houden is voorbehouden aan opsporingsambtenaren.

De journalist staat in dit filmpje nog wel redelijk in z'n recht ook, echter..
Dat telt in dit geval even niet, er zijn op dit moment andere belangen die meewegen en ik vind de reactie van de politieman ook geheel te rechtvaardigen.
Jammer dan maar even voor die journalist, maar je dient nu gewoon even op te zouten met je camera
Dien maar lekker een klacht in, maar de beelden waar de koppen van het AT opstaan (ik weet niet wie er DSI beweerde, maar dat blijkt nergens uit) zijn gelukkig niet gemaakt.

En ja, er zijn journalisten die dit netjes afdekken, er zijn echter ook journalisten die dit niet doen en daar is dus geen controle op.

Kortom:
Goed gehandeld van deze agent.
Zie je het probleem niet als agenten het recht krijgen dergelijke opnames te verbieden zonder tussenkomst van de rechter? Nu lijken ze in hun recht te staan, maar wat als in de toekomst ergens een paar agenten buiten hun boekje omgaan, als er bijv. opnames gemaakt worden van agenten die drugs kopen, worden omgekocht, agenten die buitensporig veel geweld gebruiken of bewijsmateriaal plaatsen. Deze agenten kunnen dan ook deze opnames vernietigen of in beslag nemen zonder tussenkomst van de rechter. Daarom is dit een recht, net als persvrijheid, die opgenomen is in de grondwet. En daar moet je niet aan tornen.

Hoe begrijpelijk het ook is in dit geval, het is gewoon fout wat deze agent doet.
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
  zondag 6 januari 2008 @ 01:09:13 #70
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_55814371
In andere landen begrijpen ze deze grondrechten wel en rusten arrestatieteams standaard uit met bivakmutsen.
  zondag 6 januari 2008 @ 01:14:51 #71
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_55814481
Natuurlijk mag hij de arrestatie wel filmen.
Alleen mag-ie niet op de autosnelweg lopen en indien politiepersoneel vindt dat zij in de bres moeten springen uit oogpunt van veiligheid is de filmer verplicht diens bevelen op te volgen. Wanneer er hinder uit ontstaat bij de werkzaamheden of de filmer niet aan een ambtelijk gegeven bevel voldoet pleegt-ie natuurlijk een misdrijf. In het tweede geval moet de politieambtenaar wel in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening zijn. In het kort: hij moet dat bevel wel geven om een overtreding te doen ophouden of voorkomen. Dus: mocht de filmer gewoon filmen dan is het bevel ook waardeloos.
Jawohl Herr Kaloin!
pi_55815499
quote:
Op zondag 6 januari 2008 01:07 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Zie je het probleem niet als agenten het recht krijgen dergelijke opnames te verbieden zonder tussenkomst van de rechter? Nu lijken ze in hun recht te staan, maar wat als in de toekomst ergens een paar agenten buiten hun boekje omgaan, als er bijv. opnames gemaakt worden van agenten die drugs kopen, worden omgekocht, agenten die buitensporig veel geweld gebruiken of bewijsmateriaal plaatsen. Deze agenten kunnen dan ook deze opnames vernietigen of in beslag nemen zonder tussenkomst van de rechter. Daarom is dit een recht, net als persvrijheid, die opgenomen is in de grondwet. En daar moet je niet aan tornen.

Hoe begrijpelijk het ook is in dit geval, het is gewoon fout wat deze agent doet.
Nou..
Op grond van de wegenverkeerswet (je loopt immers notabene naast de snelweg), op grond van artikel 2 politiewet en op grond van 124 SV zou je hier echt wel wat mee kunnen doen hoor.
Dus het verhaal dat de pers hier volledig in hun recht staan durf ik te betwisten.

Persvrijheid is een groot goed, in dit geval moet er gewoon uit het ooogpunt van veiligheid van zowel de journalist als het personeel van het AT even geluisterd worden en niet zo moeilijk gedaan worden.
Het is immers geen winkelboef waar je op 10 meter vanaf staat te filmen, vuurwapens enzo?
Niet een extreem veilige situatie voor de journalist denk ik zomaar?
pi_55815517
quote:
Op zondag 6 januari 2008 01:09 schreef DionysuZ het volgende:
In andere landen begrijpen ze deze grondrechten wel en rusten arrestatieteams standaard uit met bivakmutsen.
Hier ook, maar het rijdt niet altijd even prettig met bivakmutsen op..
  zondag 6 januari 2008 @ 02:09:21 #74
164106 Bullebak
Omdat bier.
pi_55815719
quote:
In Nederland draagt het AT en DSI ook gewoon een bivakmuts, echter omstandigheden kunnen er toe leiden dat dit niet het geval is. Uiteindelijk krijgen deze diensten sowieso gelijk van de rechter, derhalve kansloze discussie.
Geef mij maar Amsterdam
  zondag 6 januari 2008 @ 06:43:07 #75
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_55817526
quote:
Op zondag 6 januari 2008 02:09 schreef Bullebak het volgende:

[..]

In Nederland draagt het AT en DSI ook gewoon een bivakmuts, echter omstandigheden kunnen er toe leiden dat dit niet het geval is. Uiteindelijk krijgen deze diensten sowieso gelijk van de rechter, derhalve kansloze discussie.
gelijk krijgen van een rechter of het ter plaatse afdwingen zijn twee verschillende dingen. Scheiding der machten enzo.
pi_55824318
quote:
Zijn hier te duur

Maar wat denk jezelf? Als er 3 dikke/ dure auto's over de snelweg racen met daarin een stuk of 10 mensen met bivakmutsen op. Dan gaan mensen de politie bellen en/ of wordt je eerder gezien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')