Precies, het woord zegt het al, ik ben atheïstisch ten opzichte van Jezus, Zoon des Gods. Nogmaals dat jij het nu met een ander interpretatie gebruikt is niet erg, maar diskwalificeert niet dat ook de gelovige op zijn/haar manier atheïstisch is. In vele gevallen is het met de atheïsten zoals wij ze kennen maar een verschil van 1 god.quote:Op woensdag 2 januari 2008 11:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
A- theisme: het woord zegt het zelf al. Dat sommige gelovigen het woord gebruiken om aan te geven dat iemand niet in hun God geloofd is leuk, maar dat is niet de eigenlijke betekenis van het woord. Als je wel in een [andere] God gelooft ben je geen niet-gelovige (Atheïst)
Vanuit gaan dat God niet bestaat is voor mij een synoniem aan God verwerpen en als uiting beweren dat hij niet bestaat.quote:Zoals ik al eerder heb aangegeven hoef ik God niet te verwerpen. Maar dan moet je een eerdere post nog maar eens lezen. En het gaat er niet om iets anders te beweren. Het gaat er om dat je iets beweert.
Je legt woorden in mijn mond, waar meen ik perse te willen bewijzen dat een atheist moet voldoen aan een aantal voorwaarden of eisen? Ik zei juist voorheen dat het principe van geloof geen bewijs vereist want bewijs leidt naar 'weten' en diskwalificeert geloof zoals waar wij het nu over hebben. Jij mag best van overtuigt zijn dat een atheïst niets (hoeft te) claimt(en). Maar je zult merken dat er wel gevallen zijn waarin atheïsten dingen beweren, claimen etc.quote:Het is heel simpel. De gelovige claimt dat er een Gods is. De niet-gelovige claimt niet. Dus de gelovige zal iets moeten bewijzen. De niet-gelovige niet. Wat snap je daar niet aan? Waarom wil je persé bewijzen dat de niet-gelovige wel iets gelooft? Waarom wil je bewijzen dat de Atheïst claimt dat er geen God is? Waarom moet de Atheïst claimen dat er geen God is?
Ik niet nee, maar als ik in wonderland kom waar Frumsels een geaccepteerd feit is en ik wil ze er van overtuigen dat ze niet bestaan, dan beweer ik dat en rust bewijslast op mij wil ik de massa's bereiken, besef je toch wel hoop ik?quote:Geloof jij in Frumsels? Nee? Claim jij dan dat Frumsels niet bestaan? Moet jij dus bewijzen dat Frumsels niet bestaan?
Waarom? .quote:
Ik ookquote:
Er is een verschil tussen 'bedrading die ook door/voor religie gebruikt kan worden' en 'voorbereid zijn op een religie'. IMHO is er sprake van het eerste, niet het tweede.quote:Op woensdag 2 januari 2008 12:08 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik ook
Maar zelfs een Dawkins kan niet ontkennen dat de menselijke hersenen als het ware voorbereid zijn op een religie. De bedrading ligt er al bij de geboorte, de precieze invulling wordt cultureel bepaald.
Mm, misschien heb ik dat inderdaad iets te gauw op één hoop gegooid.quote:Op woensdag 2 januari 2008 12:10 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen 'bedrading die ook door/voor religie gebruikt kan worden' en 'voorbereid zijn op een religie'. IMHO is er sprake van het eerste, niet het tweede.
Ik kom niet met een andere interpretatie. Het gaat om de essentie van het woord A-theïst: niet-gelovige. Als jij stelt dat een A-theïst iemand is die niet in 1 God gelooft maar [eventueel] wel in een andere dan moet er een nieuw woord uitgevonden worden voor mensen die helemaal niet in een God-achtige entiteit geloven. Dan ben ik dus geen Atheïst.quote:Op woensdag 2 januari 2008 12:01 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Precies, het woord zegt het al, ik ben atheïstisch ten opzichte van Jezus, Zoon des Gods. Nogmaals dat jij het nu met een ander interpretatie gebruikt is niet erg, maar diskwalificeert niet dat ook de gelovige op zijn/haar manier atheïstisch is. In vele gevallen is het met de atheïsten zoals wij ze kennen maar een verschil van 1 god.
Vanuit de optiek van een gelovige snap ik dat, maar het is onterecht. De gelovige gaat er vanuit dat God bestaat en dat je hem als Atheïst [dus] moet afzweren/ontkennen. Maar zoals ik dat al in een eerdere post heb uitgelegd is dat niet zo. Ik, als A-theïst (bij gebrek aan een beter woord) hoef helemaal niets te beweren of af te zweren. Ik hoef dus ook niets te bewijzen. De gelovige is degene die iets beweert.quote:Vanuit gaan dat God niet bestaat is voor mij een synoniem aan God verwerpen en als uiting beweren dat hij niet bestaat.
Ze claimen vast van alles, maar als mens, niet als niet-gelovige. De niet-gelovige gelooft niet in God, claimt dus niet dat er iets (God) bestaat en hoeft dat dus ook niet te bewijzen.quote:Je legt woorden in mijn mond, waar meen ik perse te willen bewijzen dat een atheist moet voldoen aan een aantal voorwaarden of eisen? Ik zei juist voorheen dat het principe van geloof geen bewijs vereist want bewijs leidt naar 'weten' en diskwalificeert geloof zoals waar wij het nu over hebben. Jij mag best van overtuigt zijn dat een atheïst niets (hoeft te) claimt(en). Maar je zult merken dat er wel gevallen zijn waarin atheïsten dingen beweren, claimen etc.
Ik probeer niemand te overtuigen van iets. Ik vraag om bewijs van een claim van iemand anders. Dat kan je ook doen in wonderland. Dan claim je nog steeds niets. Je vraagt alleen om bewijs van iets waar je niet in gelooft maar dat iemand anders wel claimt.quote:
Ik niet nee, maar als ik in wonderland kom waar Frumsels een geaccepteerd feit is en ik wil ze er van overtuigen dat ze niet bestaan, dan beweer ik dat en rust bewijslast op mij wil ik de massa's bereiken, besef je toch wel hoop ik?
A--theïsme is niet-geloof. Ik geloof dus niet in God. Dit is voor mij een natuurlijk uitgangspunt, geholpen door het feit dat ik niet religieus/gelovig ben opgevoed.quote:Op woensdag 2 januari 2008 12:04 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Waarom? .
Laten we eerst atheïsme even definiëren. Ik hanteer de volgende definitie: 'atheïsme is de aanname dat er geen hoger wezen bestaat en dat we na de dood gewoon dood zijn' (miss niet een heel scherpe definitie, maar ik kan ermee leven, zolang jullie niet roepen dat niemand Jahweh kent op het moment dat hij ter wereld komt en dus atheïst is).
Het een sluit ander toch niet uit per definitie, wanneer ik zeg dat ik atheistisch ben dus niet gelovig in Ra betekent toch niet dat ik ook niet geloof in Allah? Wellicht is het mierenneuken wat ik doe, maar hoe dan ook je kunt er niet om heen dat Romeinen het als term hebben gebruikt om de aanhangers van Jezus mee aan te duiden. Ik deel je mening niet, maar geloof tegelijkertijd ook niet dat we er uit gaan komen, dus laat maar, wel wil ik als laatst zeggen dat wanneer er verschillende benaderingen bestaan voor atheist en je een gezonde discussie wilt voeren niet dingen van te voren moet uitsluiten.quote:Op woensdag 2 januari 2008 12:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik kom niet met een andere interpretatie. Het gaat om de essentie van het woord A-theïst: niet-gelovige. Als jij stelt dat een A-theïst iemand is die niet in 1 God gelooft maar [eventueel] wel in een andere dan moet er een nieuw woord uitgevonden worden voor mensen die helemaal niet in een God-achtige entiteit geloven. Dan ben ik dus geen Atheïst.
Ja oke, vanuit jouw optiek is het onterecht, snap ik ook wel. Ja en ik zeg dat de atheist iets beweert, namelijk het tegenovergestelde door een ander standpunt in te nemen, iemand die gelooft hoeft niets te bewijzen, iemand die het zeker weet of er vanuit gaat dat ze het zeker weten hoort iets te bewijzen.quote:Vanuit de optiek van een gelovige snap ik dat, maar het is onterecht. De gelovige gaat er vanuit dat God bestaat en dat je hem als Atheïst [dus] moet afzweren/ontkennen. Maar zoals ik dat al in een eerdere post heb uitgelegd is dat niet zo. Ik, als A-theïst (bij gebrek aan een beter woord) hoef helemaal niets te beweren of af te zweren. Ik hoef dus ook niets te bewijzen. De gelovige is degene die iets beweert.
Lees wat ik hierboven zeg, is namelijk een herhaling van waar we het over hebben.quote:Ze claimen vast van alles, maar als mens, niet als niet-gelovige. De niet-gelovige gelooft niet in God, claimt dus niet dat er iets (God) bestaat en hoeft dat dus ook niet te bewijzen.
Je moet mijn posts dan ook niet specifiek jegens jouw persoon zien is niet de bedoeling, we praten hier over iets wat collectief of individueel kan gebeuren. En ook gebeurt. Afwezigheid van bewijs is dan ook geen bewijs van (een goddelijk) afwezigheid.quote:Ik probeer niemand te overtuigen van iets. Ik vraag om bewijs van een claim van iemand anders. Dat kan je ook doen in wonderland. Dan claim je nog steeds niets. Je vraagt alleen om bewijs van iets waar je niet in gelooft maar dat iemand anders wel claimt.
Nergens heb ik geclaimd of gesteund dat atheisme een geloof is of moet zijn, als je dat eruit haalt heb je last van een gebrekkige waarneming van mijn woorden, adhominems en woorden in iemands mond leggen toont daarentegen wel wie er eigenlijk in een zwakke positie zit en door dingen te verdraaien gelijk proberen te halen, dont worry ik reken jouw gedrag op jouw individu af en niet als :quote:Op woensdag 2 januari 2008 12:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Trigershot (als gelovige) bewijst mijn standpunt dat gelovigen Atheïsme persé als een geloof moeten zien om hun zwakke positie in dit soort discussies gelijk te trekken. Ze doen net alsof je als niet-gelovige ook een gelovige bent en kunnen zich niet voorstellen dat iemand een God niet hoeft af te wijzen om ongelovig te kunnen zijn.
Je doet het op 2 manieren.quote:Op woensdag 2 januari 2008 12:55 schreef Triggershot het volgende:
Toon mij ergens aan dat ik van een atheïst een gelovige maak? Ik maak het juist andersom dat een gelovige een atheïst is op een bepaalde manier, zo ook de voorbeelden hierboven gegeven.
A-theÎsme is niet-geloof. Ik vind het echt krom om dat te reserveren voor 1 specifieke God. Er kan maar 1 reden zijn om dat te doen.quote:Er bestaan inderdaad atheisten die nergens in geloven, in geen enkel superwezen, dat ontkende ik nergens, maar er zijn ook gelovigen die atheistisch zijn ten opzichte van een bepaalde superwezen, dat zei ik.
Dan moet je je eigen redenatie nog maar eens onder de loep nemen.quote:Al ben je disrespectvol tegen mij, ik zal je niet beledigen ongeacht je overtuiging, maar iets beweren wat ik niet heb gezegd vind ik niet getuige van respect.
Precies. A-theïsme is niet-geloof. En als iemand iets niet [zo maar] gelooft kan je dat dus niet een geloof noemen, word er dus ook niets zo maar geclaimd zonder bewijs. Dat is het grote verschil tussen een geloof/religie en Atheïsme. En dat is precies het probleem voor de gelovigen. Zoals maar weer blijkt uit deze discussie.quote:- edit: lees je toevoeging nu pas -
Maar nee, ik zie atheisme niet als universeel geloof, sommigen gaan er wel zo mee om, maar denk niet dat atheisme een geloof vertegenwoordigt, integendeel juist.
Misschien dat je ergens een blokkade hebt zitten maar ik geef toch duidelijk aan dat je redenatie niet klopt en waarom niet en wat jouw redenatie impliceert: A-theïsme is ook maar een geloof.quote:Op woensdag 2 januari 2008 13:12 schreef Triggershot het volgende:
Ik zeg dat ik het niet doe en leg het ook meerdere malen uit, maar schijnt dat sommige mensen denken beter te weten wat mijn standpunten inhouden dan ik.
Inderdaad ik zelf me zelf ook nooit atheïstisch noemen zoals wat mainstream er onder verstaat, het niet aannemen van bestaan van een god, maar zoals jij hierboven - en ik al talloze malen - zei atheïstisch = niet gelovig ten opzichte van vul maar in.quote:Op woensdag 2 januari 2008 13:29 schreef Doffy het volgende:
Er praten hier twee soorten atheisme door elkaar heen. Enerzijds heb je het sterke atheisme, dat -kort door de bocht- zegt: er is/zijn geen god(en). Met het ietwat oprekken van definities zou je dit een geloof kunnen noemen, zij het geen theistisch geloof.
Ook heb je het 'zwakke atheisme', dat in wezen zegt dat je alleen atheistisch kunt zijn tov bepaalde godsbeelden. Je bent dus een atheist tov de islam, het christendom, of Ahura Mazda. Of allemaal. Je claimt echter niet dat er bij definitie geen god is, want dat zou op zich al een uiting van geloof zijn. Wel zeg je dat, omdat geen van de bekende godsbeelden plausibel is én er geen zinnige redenen zijn om het bestaan van een god aan te nemen, je dus een wereldbeeld hebt op basis van het niet-bestaan van goden in welke vorm dan ook.
Triggershot's positie is een middenpositie op basis van zwak atheisme, waarbij hij -bij dogma- een uitzonderingspositie claimt voor zijn eigen geloof. Of je dat atheisme wilt noemen, tsja... niet echt, want zijn wereldbeeld is uiteindelijk theistisch, en dus bij definitie niet atheistisch.
Dat ben ik niet met je eens. Ik zie geen God, zie daar geen aanwijzingen voor laat staan bewijs, dus ik ga ervan uit dat er geen God is. Dat doen mensen met van alles en nog wat maar als je deze redenatie toepast op God is het plotseling een geloof. Ik ben het daar niet mee eens.quote:Op woensdag 2 januari 2008 13:29 schreef Doffy het volgende:
Er praten hier twee soorten atheisme door elkaar heen. Enerzijds heb je het sterke atheisme, dat -kort door de bocht- zegt: er is/zijn geen god(en). Met het ietwat oprekken van definities zou je dit een geloof kunnen noemen, zij het geen theistisch geloof.
Ook heb je het 'zwakke atheisme', dat in wezen zegt dat je alleen atheistisch kunt zijn tov bepaalde godsbeelden. Je bent dus een atheist tov de islam, het christendom, of Ahura Mazda. Of allemaal. Je claimt echter niet dat er bij definitie geen god is, want dat zou op zich al een uiting van geloof zijn.
Maar dat is een "wereldbeeld" door geen bijzondere positie in te nemen/ mening te hebben. Het word pas een apart wereldbeeld/levensbeschouwing als gelovigen je aankijken van:"Geloof jij niet in God?"quote:Wel zeg je dat, omdat geen van de bekende godsbeelden plausibel is én er geen zinnige redenen zijn om het bestaan van een god aan te nemen, je dus een wereldbeeld hebt op basis van het niet-bestaan van goden in welke vorm dan ook.
quote:
Triggershot's positie is een middenpositie op basis van zwak atheisme, waarbij hij -bij dogma- een uitzonderingspositie claimt voor zijn eigen geloof. Of je dat atheisme wilt noemen, tsja... niet echt, want zijn wereldbeeld is uiteindelijk theistisch, en dus bij definitie niet atheistisch.
Dan val je onder het tweede deel van mijn opmerking in deze. Je kunt echter niet wéten of er geen god is, hooguit dat die god op geen enkele manier een spoor nalaat in de wereld. En de aanname van het bestaan van zo'n god is volslagen overbodig is; vergelijk Russell's theeservies.quote:Op woensdag 2 januari 2008 13:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat ben ik niet met je eens. Ik zie geen God, zie daar geen aanwijzingen voor laat staan bewijs, dus ik ga ervan uit dat er geen God is.
Het is een geloof, zij het geen theistisch geloof, en ook geen religie. Het is net zo'n geloof als 'ik geloof dat het morgen gaat regenen'. In dat opzicht spelen de verschillende betekenissen van het woord 'geloof' de discussie hier ook parten.quote:Dat doen mensen met van alles en nog wat maar als je deze redenatie toepast op God is het plotseling een geloof. Ik ben het daar niet mee eens.
Strict genomen is het inderdaad een vorm van agnosticisme, maar op grond van logica is dat ook de enige 100% houdbare positie. Echter in acht genomen het empirisch bewijs, reduceert dat bewijs en noodzaak van god tot bijna 0.quote:Maar dat is een "wereldbeeld" door geen bijzondere positie in te nemen/ mening te hebben. Het word pas een apart wereldbeeld/levensbeschouwing als gelovigen je aankijken van:"Geloof jij niet in God?"
Strict genomen is iedereeen atheist, maar sommigen gaan gewoon één god verder. Vraag jezelf af waarom je niet in die andere 20.000 goden gelooft, en je snapt meteen waarom jouw god geen beter lot verdientquote:Op woensdag 2 januari 2008 13:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Inderdaad ik zelf me zelf ook nooit atheïstisch noemen zoals wat mainstream er onder verstaat, het niet aannemen van bestaan van een god, maar zoals jij hierboven - en ik al talloze malen - zei atheïstisch = niet gelovig ten opzichte van vul maar in.
Wat hebben de Romeinen hier mee te maken?quote:Noem het zwakke atheïsme noem het sterkere atheïsme, maar een van de interpretaties of die van de romeinen of die we nu hanteren is fout. My guess is die van de Romeinen.
Je kunt ook stellen dat Allah / Jahweh de God is waarmee we, volgens een bepaalde hypothese, ooit zijn begonnen en nu dus ook weer zijn geëindigd.quote:Op woensdag 2 januari 2008 13:47 schreef Doffy het volgende:
[..]
Strict genomen is iedereeen atheist, maar sommigen gaan gewoon één god verder. Vraag jezelf af waarom je niet in die andere 20.000 goden gelooft, en je snapt meteen waarom jouw god geen beter lot verdient
[..]
Wat hebben de Romeinen hier mee te maken?
Hoe bedoel je?quote:Op woensdag 2 januari 2008 13:58 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Je kunt ook stellen dat Allah / Jahweh de God is waarmee we, volgens een bepaalde hypothese, ooit zijn begonnen en nu dus ook weer zijn geëindigd.
Volgens de hypothese van Wilhelm Schmidt (Der Ursprung des Gotteside, 1912) was er eerst één God. Deze God hield zich niet met de aangelegenheden van de mens bezig, waardoor de mens niets meer van hem moest hebben en dus verdween hij vervolgens van het toneel om door mensen vervangen te worden door meer toegankelijke goden.quote:
We zijn met natuur godsdiensten begonnen en Goden zijn steeds vager en kleiner in aantal geworden.quote:Op woensdag 2 januari 2008 13:58 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Je kunt ook stellen dat Allah / Jahweh de God is waarmee we, volgens een bepaalde hypothese, ooit zijn begonnen en nu dus ook weer zijn geëindigd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |