Ik las in een ander topic een keertje van je dat je vaak met gelovigen in het dagelijks leven in discussie gaat. Heb je daar wat leuke verhalen over?quote:Op dinsdag 1 januari 2008 16:31 schreef soylent het volgende:
Ervaringsdeskundige meldt zich.
Blah.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 18:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Kunnen we voor het gemak vaststellen dat Atheïsme GEEN religie/geloof/levensbeschouwing is maar simpelweg het niet-geloven in een God-achtige entiteit?
Ik begrijp dat gelovigen daar moeite mee hebben, maar het is toch een essentieel punt lijkt mij.
Grappig want het verschil is gigantischquote:Op dinsdag 1 januari 2008 19:07 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Blah.
Ik vind niet dat je dingen van tevoren moet vaststellen, zeker niet als het zo'n gevoelig punt betreft. Bovendien ben ik er zelf ook niet over uit of ik atheisme me nu als een geloof moet zien of niet.
(ik zie in de door jou gegeven definitie ook geen verschil tussen geloven dat God niet bestaat en het niet-geloven dat God bestaat).
Als ik om me heen kijk zie ik niets dat mij op het idee brengt dat er een God is, dus is het logisch dat ik niet in God geloof. Ik hoef daar niets voor te doen.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 19:07 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Blah.
Ik vind niet dat je dingen van tevoren moet vaststellen, zeker niet als het zo'n gevoelig punt betreft. Bovendien ben ik er zelf ook niet over uit of ik atheisme me nu als een geloof moet zien of niet.
(ik zie in de door jou gegeven definitie ook geen verschil tussen geloven dat God niet bestaat en het niet-geloven dat God bestaat).
User modus:quote:Op dinsdag 1 januari 2008 18:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Kunnen we voor het gemak vaststellen dat Atheïsme GEEN religie/geloof/levensbeschouwing is maar simpelweg het niet-geloven in een God-achtige entiteit?
Ik begrijp dat gelovigen daar moeite mee hebben, maar het is toch een essentieel punt lijkt mij.
Dus als ik het goed begrijp wil je in dit Atheïsme topic niet iets vaststellen over Atheïsme. Dan moet er dus over gediscussieerd worden maar je wilt er in dit topic niet over discussiëren?quote:Op dinsdag 1 januari 2008 19:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
User modus:
Ik denk dat vooringenomen standpunten een gezond - zoals in de OP gesteld - discussie in de weg kan zitten.
Daarnaast hebben ook veel atheïsten er moeite mee als het een geloof genoemd wordt, maar goed, niet in dit topic.
Ik zeg niets, ik zeg alleen dat er een benaderingsverschil is tussen de 2 partijen en dat allebei wel een probleem hebben met interpretatie van een ander.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 20:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp wil je in dit Atheïsme topic niet iets vaststellen over Atheïsme. Dan moet er dus over gediscussieerd worden maar je wilt er in dit topic niet over discussiëren?
Ok.
Als we Atheïsme voor het gemak wel als een religie zien dan ben ik de gelovige en bepaal ik hoe mijn religie in elkaar zit. Ik kan jou niet vertellen hoe jij moslim moet zijn. Dus de gelovigen hebben met hun ideeën over het Atheïsme per definitie ongelijk.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 20:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik zeg niets, ik zeg alleen dat er een benaderingsverschil is tussen de 2 partijen en dat allebei wel een probleem hebben met interpretatie van een ander.
Omdat anderen je door hun levenshouding dwingen een positie in te nemen.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 20:54 schreef barthol het volgende:
(Waarom moet je iets zijn op dat gebied?)
Tja.... ik heb er niet zo'n last van dat anderen me normen opleggen vanuit hun levensovertuiging, of dat ik het gevoel heb dat anderen dat doen. Misschien speelt iemands omgeving of iemands achtergrond ook een rol.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 21:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat anderen je door hun levenshouding dwingen een positie in te nemen.
"Je mag op zondag niet fietsen!"
"Waarom niet?"
En daar begint het.
In mijn optiek negeer/vergeet je een belangrijk punt, ook een gelovig, een moslim, hindoe, christen, jood, noem maar op etc is atheïstisch ten opzichte van een ander geloof / overtuiging. Ik ben atheïstisch ten opzichte van Zeus en Ra, maar ben ik atheïstisch zoals wat de mainstream met term bedoelt? Nope.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 20:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als we Atheïsme voor het gemak wel als een religie zien dan ben ik de gelovige en bepaal ik hoe mijn religie in elkaar zit. Ik kan jou niet vertellen hoe jij moslim moet zijn. Dus de gelovigen hebben met hun ideeën over het Atheïsme per definitie ongelijk.
Ik daag ze uit om een heilige Atheïstenboek te vinden waarin mijn ongelijk word bewezen.
Daarnaast zijn Atheisten de enige "gelovigen" die zeggen dat ze ergens niet in geloven.
Misschien is de benadering dus wel falcificeerbaar.
Maar dat verschil is wel heel cruciaal. Gelovigen geloven in iets dat niet bewezen is maar wel hun doen en denken bepaald. De meeste gelovigen doen dat ook op een religieuze manier. Duidelijk een levensovertuiging.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 21:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In mijn optiek negeer/vergeet je een belangrijk punt, ook een gelovig, een moslim, hindoe, christen, jood, noem maar op etc is atheïstisch ten opzichte van een ander geloof / overtuiging. Ik ben atheïstisch ten opzichte van Zeus en Ra, maar ben ik atheïstisch zoals wat de mainstream met term bedoelt? Nope.
Ook ik geloof niet in het bestaan van (sommige) goden, er is dus maar 1 verschil tussen ons.
De zondagsrust is verder ook nog iets dat onze maatschappij globaal beïnvloedt, veel meer dan in de landen om ons heen. Zelfs dan speelt het al een rol als levensbeschouwing.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 22:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar dat verschil is wel heel cruciaal. Gelovigen geloven in iets dat niet bewezen is maar wel hun doen en denken bepaald. De meeste gelovigen doen dat ook op een religieuze manier. Duidelijk een levensovertuiging.
Maar raak je daar eigenlijk niet kern mee? Een geloof hoeft niet te bewezen worden, om de simpele drogreden dat het namelijk een geloof is. Bewijs is pas relevant als ik het als materialistisch waarheid wil toevoegen in sommige kringen lijkt me.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 22:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar dat verschil is wel heel cruciaal. Gelovigen geloven in iets dat niet bewezen is maar wel hun doen en denken bepaald. De meeste gelovigen doen dat ook op een religieuze manier. Duidelijk een levensovertuiging.
Atheïsten geloven helemaal niet in een God-achtige entiteit, en hebben daar zeker geen vorm voor. Er is wat dat betreft helemaal geen reden voor een vorm (religie/levensovertuiging).
En Atheïsten geloven niet, die willen bewijs voor ze iets aannemen. Dus Atheïsme is zeker geen geloof.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 22:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar raak je daar eigenlijk niet kern mee? Een geloof hoeft niet te bewezen worden, om de simpele drogreden dat het namelijk een geloof is. Bewijs is pas relevant als ik het als materialistisch waarheid wil toevoegen in sommige kringen lijkt me.
Die Atheïsten waren communisten neem ik aan?quote:Ik weet wel zeker dat jij niet bent vergeten hoe het is geëindigd met atheïsten die hun overtuigingen als basis gebruikten voor hun regime. Hangt niet van ideologie af, maar van de mensen die het beoefenen.
Het hanteren van een regime is naar mijn idee niet gekoppeld aan atheisme. Regimes met een religieuze basis kunnen net zo verschrikkelijk zijn. Een taliban bijvoorbeeld. Of de Christelijke regimes uit bijvoorbeeld de Middeleeuwen in Europa. Dat was ook geen feest hoor.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 22:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik weet wel zeker dat jij niet bent vergeten hoe het is geëindigd met atheïsten die hun overtuigingen als basis gebruikten voor hun regime. Hangt niet van ideologie af, maar van de mensen die het beoefenen.
Zoals ik al eerder zei, gelovigen zijn ook atheisten op hun manier, een groep heeft geen bewijs dat god bestaat, een ander groep heeft geen bewijs dat god niet bestaat. Conclusie: Beiden accepteren iets zonder bewijs.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 22:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En Atheïsten geloven niet, die willen bewijs voor ze iets aannemen. Dus Atheïsme is zeker geen geloof.
Wat boeit dat?quote:Die Atheïsten waren communisten neem ik aan?
Het verleden heeft ook getoond dat seculiere ideologies net zo dodelijk zijn als de theïstische. Je kunt geloof uit bestuur wel bannen door een paar idiote leiders te aanhalen als argument maar dit is ook te doen met seculiere/atheistische leiders die hun macht en positie misbruik(t)en om hun eigen overtuiging op te leggen.quote:Het verleden heeft uitgewezen dat religieuzen hun overtuiging misbruikten om macht uit te oefenen. (kerk) Tegenwoordig proberen we dat op te lossen met een scheiding kerk/staat. Maar gewoon het verbieden van religie is natuurlijk ook een oplossing. Ik snap niet dat je dat mechanisme ziet als het opleggen van "slechts" een "andere" levensovertuiging (Atheïsme). Het is juist het afschaffen van overtuigingen.
Dat zoiets moet is misschien een overtuiging te noemen, maar niet te vergelijken met een geloof en al helemaal niet in een God.
Sluit ik me 110% bij aan, als jij dan alsnog denkt dat ik het claim heb jij het of verkeerd gelezen of ik me verkeerd geformuleerd.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 23:07 schreef kwib het volgende:
[..]
Het hanteren van een regime is naar mijn idee niet gekoppeld aan atheisme. Regimes met een religieuze basis kunnen net zo verschrikkelijk zijn. Een taliban bijvoorbeeld. Of de Christelijke regimes uit bijvoorbeeld de Middeleeuwen in Europa. Dat was ook geen feest hoor.
Elk regime dat andersdenkenden niet accepteerd resulteert in vervolgingen. Dat heeft naar mijn idee verder weinig met de discussie rondom atheisme te maken
*leest post van Triggershot nog eens door*quote:Op dinsdag 1 januari 2008 23:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Sluit ik me 110% bij aan, als jij dan alsnog denkt dat ik het claim heb jij het of verkeerd gelezen of ik me verkeerd geformuleerd.
Dat gelovigen niet overal in geloven vind ik geen sterk argument om Atheïsme als een geloof te betitelen. Daarnaast heb ik nog steeds geen bewijs nodig om ergens niet in te geloven.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 23:08 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder zei, gelovigen zijn ook atheisten op hun manier, een groep heeft geen bewijs dat god bestaat, een ander groep heeft geen bewijs dat god niet bestaat. Conclusie: Beiden accepteren iets zonder bewijs.
Je probeert toch een stelling te bewijzen?quote:Wat boeit dat?
Bij Al-Qaida boeit het toch ook niet of ze Soeniet of Shiet zijn?
Jij begon over regeringen gebaseerd op een A theïstische ideologie, niet ik.quote:Het verleden heeft ook getoond dat seculiere ideologies net zo dodelijk zijn als de theïstische. Je kunt geloof uit bestuur wel bannen door een paar idiote leiders te aanhalen als argument maar dit is ook te doen met seculiere/atheistische leiders die hun macht en positie misbruik(t)en om hun eigen overtuiging op te leggen.
Precies. Dus een Atheïst is een ongelovige en heeft dus geen geloof. Wat sommige mensen er op ideologisch vlak van proberen te breien is volledig beside the point en kan je dus ook niet gebruiken als argument in deze discussie.quote:Zoals ik voorheen al zei, ligt aan de personen, niet iets anders.
Waar zei ik dat dan? Leg je nu woorden in me mond, ik zei dat het voor sommige mensen een benadering is, net zoals er ook dingen zijn waar Atheisten wel in geloven.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 23:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat gelovigen niet overal in geloven vind ik geen sterk argument om Atheïsme als een geloof te betitelen.
[..]
Jij legt bewijslast op mij, ik zeg dat er voor beide punten geen bewijs is.quote:Je probeert toch een stelling te bewijzen?
Ik verenigde beiden in een voorbeeld dat ze beiden in staat zijn om dit en dat te kunnen flikken, maar blijkbaar is mijn punt je voorbij gegaan.quote:Jij begon over regeringen gebaseerd op een A theïstische ideologie, niet ik.![]()
Aldus een benadering, net zoals er mensen zijn die het anders benaderen. Het punt is alsnog en nogmaals dat vooringenomen standpunten dat je een discussie moet beginnen met atheisme is ***** een gezonde discussie in de weg zit, een belang van een persoon dient en zeker niet objectief te noemen is.quote:Precies. Dus een Atheïst is een ongelovige en heeft dus geen geloof. Wat sommige mensen er op ideologisch vlak van proberen te breien is volledig beside the point en kan je dus ook niet gebruiken als argument in deze discussie.
Misschien geloven ze wel iets maar niet in een God-achtige entiteit. Dat maakt Atheïsten geen gelovigen. Ik ben het dus niet eens met de benadering dat Atheïsten beschouwt kunnen worden als gelovigen. Dat is namelijk niet zo. Als je vind dat dat kan met je dat idd bewijzen en ik denk niet dat je dat gaat lukken.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 23:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waar zei ik dat dan? Leg je nu woorden in me mond, ik zei dat het voor sommige mensen een benadering is, net zoals er ook dingen zijn waar Atheisten wel in geloven.
Een Atheïst stelt niet dat er een God is dus die hoeft dat ook niets te bewijzen. Daarom staat een Atheïst altijd sterker in dit soort discussies. Dat is ook precies de reden dat gelovigen (jij nu in dit geval) Atheïsten, linksom of rechtsom, toch gelovigen willen noemen om ze van dat voordeel af te helpen. Naar mijn mening is dat onterecht. Juist daarom draait deze discussie.quote:[..]
Jij legt bewijslast op mij, ik zeg dat er voor beide punten geen bewijs is.
Mijn punt is juist dat je (onterecht)) andere zaken (communisme?) erbij probeert te halen om te "bewijzen" dat Atheïsme een ideologie is. Misschien deed je dat omdat je mijn punt niet begreep. Maar we zijn er allebei al achter dat het niet ter zake is.quote:[..]
Ik verenigde beiden in een voorbeeld dat ze beiden in staat zijn om dit en dat te kunnen flikken, maar blijkbaar is mijn punt je voorbij gegaan.
Ik vind die benadering juist het onderwerp van deze discussie. Ik wil dat graag helder hebben.quote:Aldus een benadering, net zoals er mensen zijn die het anders benaderen.
Ik vind een stelling anders een gebruikelijke manier om een discussie te beginnen. Maar als niemand die discussie aan gaat heb ik goedkoop en punt gemaakt. Mag allebei van mij.quote:Het punt is alsnog en nogmaals dat vooringenomen standpunten dat je een discussie moet beginnen met atheisme is ***** een gezonde discussie in de weg zit, een belang van een persoon dient en zeker niet objectief te noemen is.
Ik noemde dan ook atheisten geen gelovigen, maar noemde alle gelovigen atheisten op een bepaalde manier, lijkt alsof ik me al weer moet verdedigen tegen iets wat ik niet zei, vreemd.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 23:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Misschien geloven ze wel iets maar niet in een God-achtige entiteit. Dat maakt Atheïsten geen gelovigen. Ik ben het dus niet eens met de benadering dat Atheïsten beschouwt kunnen worden als gelovigen. Dat is namelijk niet zo. Als je vind dat dat kan met je dat idd bewijzen en ik denk niet dat je dat gaat lukken.
Als je het feitelijk bekijkt, claimt een gelovige dat er wel een specifiek god is en een atheist claimt dat er geen god is. Er wordt hier wel degelijk wat geclaimd, vooral in discussies, bewijslas mag gelegd worden, maar verbaas je niet als wordt omgekeerd.quote:Een Atheïst stelt niet dat er een God is dus die hoeft dat ook niets te bewijzen. Daarom staat een Atheïst altijd sterker in dit soort discussies. Dat is ook precies de reden dat gelovigen (jij nu in dit geval) Atheïsten, linksom of rechtsom, toch gelovigen willen noemen om ze van dat voordeel af te helpen. Naar mijn mening is dat onterecht. Juist daarom draait deze discussie.
Was als reactie omdat iemand onder ons kerkelijk misbruik maakte van macht en daarom hoort gescheiden te zijn van de maatschappij, dan zeg ik dat het zelfde ook door personen is gebeurd die atheisme als basis voor hun regime gingen gebruiken en sluit ik mee af dat het niet aan atheisme maar aan de individu ligt, remember?quote:Mijn punt is juist dat je (onterecht)) andere zaken (communisme?) erbij probeert te halen om te "bewijzen" dat Atheïsme een ideologie is. Misschien deed je dat omdat je mijn punt niet begreep. Maar we zijn er allebei al achter dat het niet ter zake is.![]()
[..]
Geen probleem.quote:Ik vind die benadering juist het onderwerp van deze discussie. Ik wil dat graag helder hebben.
quote:Ik vind een stelling anders een gebruikelijke manier om een discussie te beginnen. Maar als niemand die discussie aan gaat heb ik goedkoop en punt gemaakt. Mag allebei van mij.
Nouja "vaak"... Als het me gebeurt.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 16:39 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik las in een ander topic een keertje van je dat je vaak met gelovigen in het dagelijks leven in discussie gaat. Heb je daar wat leuke verhalen over?
Omdat die redenatie gebruikt word om Atheïsten als gelovige te betitelen. (gelovige zijn ook Atheïsten dus het maakt niet uit) Ik maak de redenatie voor je af, anders doet iemand anders dat wel. Ik vind die redenatie niet kloppen omdat er een cruciaal verschil is tussen Atheïsten en gelovigen.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 23:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik noemde dan ook atheisten geen gelovigen, maar noemde alle gelovigen atheisten op een bepaalde manier, lijkt alsof ik me al weer moet verdedigen tegen iets wat ik niet zei, vreemd.
Een Atheïst hoeft niets te claimen. Hij reageert allen op de claim van de gelovige. De Atheïstische claim bestaat alleen in het hoofd van de gelovige. Daarom hoeft de Atheïst ook niets te bewijzen en (naar mijn mening) de gelovige wel. Daarom staat de gelovige altijd zwakker in deze discussie. En juist daarom....quote:Als je het feitelijk bekijkt, claimt een gelovige dat er wel een specifiek god is en een atheist claimt dat er geen god is. Er wordt hier wel degelijk wat geclaimd, vooral in discussies, bewijslas mag gelegd worden, maar verbaas je niet als wordt omgekeerd.
Volgens mij begon jij over Atheïstische regeringsvormen hoor.quote:
[..]
Was als reactie omdat iemand onder ons kerkelijk misbruik maakte van macht en daarom hoort gescheiden te zijn van de maatschappij, dan zeg ik dat het zelfde ook door personen is gebeurd die atheisme als basis voor hun regime gingen gebruiken en sluit ik mee af dat het niet aan atheisme maar aan de individu ligt, remember?
quote:Geen probleem.
[..]
[..]
Wat in algemene zin gebeurt in sommige kringen betekent niet dat het universeel is onder de gelovigen.quote:Op woensdag 2 januari 2008 00:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat die redenatie gebruikt word om Atheïsten als gelovige te betitelen. (gelovige zijn ook Atheïsten dus het maakt niet uit) Ik maak de redenatie voor je af, anders doet iemand anders dat wel. Ik vind die redenatie niet kloppen omdat er een cruciaal verschil is tussen Atheïsten en gelovigen.
[..]
Nee joh, wanneer bijvoorbeeld een Atheist een lezing zou geven in een Islamitische universiteit waar het algemeen geaccepteerd is dat er wel een god bestaat, zal de atheist perse een claim moeten maken om verschil te kunnen maken. anders ontstaat er geen discussie natuurlijk. Vanzelfsprekend is het dat hij die de ander wil beïnvloeden met bewijzen moet komen, ongeacht je standpunt.quote:Een Atheïst hoeft niets te claimen. Hij reageert allen op de claim van de gelovige. De Atheïstische claim bestaat alleen in het hoofd van de gelovige. Daarom hoeft de Atheïst ook niets te bewijzen en (naar mijn mening) de gelovige wel. Daarom staat de gelovige altijd zwakker in deze discussie. En juist daarom....
Dan kunnen we stellen dat sommige gelovigen die zo redeneren ongelijk hebben.quote:Op woensdag 2 januari 2008 00:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat in algemene zin gebeurt in sommige kringen betekent niet dat het universeel is onder de gelovigen.
Het enige dat de Atheïst dan hoeft te doen is de gelovige er op te wijzen dat hij degene is die een claim maakt (er is een God) en dat hij dan degene is die iets moet bewijzen.quote:Nee joh, wanneer bijvoorbeeld een Atheist een lezing zou geven in een Islamitische universiteit waar het algemeen geaccepteerd is dat er wel een god bestaat, zal de atheist perse een claim moeten maken om verschil te kunnen maken. anders ontstaat er geen discussie natuurlijk. Vanzelfsprekend is het dat hij die de ander wil beïnvloeden met bewijzen moet komen, ongeacht je standpunt.
Nah, dat is niet waar.quote:Op woensdag 2 januari 2008 06:47 schreef Nikske het volgende:
Ik denk trouwens dat atheisme de natuurlijkse stand is voor mensen, en dat er behoorlijk wat indoctrinatie moet plaatsvinden voordat men gelooft. Vandaar dat er kinderbijbels zijn, christelijk onderwijs etc etc. Geloof is imo een onnatuurlijke toestand, wanneer iemand zonder geloof opgroeit moet er behoorlijk wat gebeuren voordat een persoon gaat geloven...
Dat is maar de vraag, ben ik een atheïst te noemen ten op zichte van mijn ongeloof in Ra, zoals men het historisch deed, ik weet dat we nu onder atheïsten mensen verstaan die in geen enkele god geloven, maar historisch gezien is het zeker niet alleen daarvoor gebruikt. Kan een gelovige dan atheïst zijn? Kan een atheïst dan beïnvloed worden door zijn eigen LB zo te zijn?quote:Op woensdag 2 januari 2008 00:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan kunnen we stellen dat sommige gelovigen die zo redeneren ongelijk hebben.
Integendeel beste Papier, daar waar iets aangenomen is als geaccepteerd en iemand iets anders wil inbrengen op hem berust bewijslast, net zoals er in sommige koninkrijken in Europa bewijslast was op mensen die beweerden dat aarde rond was in de middeleeuwen terwijl het geaccepteerd was dat het plat was.quote:Het enige dat de Atheïst dan hoeft te doen is de gelovige er op te wijzen dat hij degene is die een claim maakt (er is een God) en dat hij dan degene is die iets moet bewijzen.
Ik zie hier geen reden om onderscheid in te maken, ook een atheïst heeft niet het recht om een ander te vertellen hoe hij/zij moet leven. Niemand heeft daar toe het recht, wel is het zo dat als je claimt dat god niet bestaat dat je iets claimt dat ook gebaseerd is op afwezigheid van bewijzen. Wat het vragen naar bewijzen voor Godsbestaan is niet reageren op vanuit een geloofprincipe.quote:Daarnaast kan de Atheïst erop wijzen dat de gelovige niet het recht heeft om anderen/Atheïsten zijn regels op te leggen, vooral vanwege dat gebrek aan bewijs. Verder hoeft de Atheïst niets te bewijzen. Zelfs niet als hij een spreekbeurt heeft in een moskee. Discussiepunten genoeg.
Maar niemand claimt toch dat god niet bestaat? Er wordt alleen gezegd dat de claim 'god bestaat' niet onderbouwd wordt door welk bewijs dan ook.quote:Op woensdag 2 januari 2008 10:18 schreef Triggershot het volgende:
wel is het zo dat als je claimt dat god niet bestaat dat je iets claimt dat ook gebaseerd is op afwezigheid van bewijzen. Wat het vragen naar bewijzen voor Godsbestaan is niet reageren op vanuit een geloofprincipe.
Agnostisme is een standpunt op epistemologisch niveau. met andere woorden, ik ben een agnost. Maar als ik dan van daar uit verder ga kijken ben ik ook een atheist. Het zijn 2 standpunten die op een compleet ander niveau in het filosofische spectrum liggen.quote:Op woensdag 2 januari 2008 01:21 schreef L.Denninger het volgende:
Och, ik ben gewoon agnostisch.
Ik heb geen idee of er een God is, en ik denk ook niet dat het ooit de een of andere kant op te bewijzen zal zijn.
Ik heb niet de illusie dat God opeens zal besluiten om toch maar eens een praatje met ons aan te knopen dus bewijzen dat ie bestaat zit er voorlopig niet in ben ik bang,
en bewijzen dat iets NIET bestaat is per definitie onmogelijk.
Nee. Je gelooft in een God, dus je bent geen Atheïst. Je gelooft niet in alle Goden, dus je kan gelovigen in stromingen indelen. Atheïsten geloven niet, dus kan je die ook niet op die manier indelen.quote:Op woensdag 2 januari 2008 10:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat is maar de vraag, ben ik een atheïst te noemen ten op zichte van mijn ongeloof in Ra, zoals men het historisch deed, ik weet dat we nu onder atheïsten mensen verstaan die in geen enkele god geloven, maar historisch gezien is het zeker niet alleen daarvoor gebruikt. Kan een gelovige dan atheïst zijn? Kan een atheïst dan beïnvloed worden door zijn eigen LB zo te zijn?
Als je het benaderd zoals ik het hierboven doe - ten opzichte van een ander geloof - is mijn antwoord ja en zou je atheïsten in stromingen moeten verdelen omdat geen enkel recht op monopolie heeft op term atheïsme.
Het blijven de gelovigen die iets beweren. Dat de gelovige dat bewezen acht maakt het nog niet waar. Dat sommige koninkrijken vonden dat de aarde plat was maakt het nog niet waar.quote:Integendeel beste Papier, daar waar iets aangenomen is als geaccepteerd en iemand iets anders wil inbrengen op hem berust bewijslast, net zoals er in sommige koninkrijken in Europa bewijslast was op mensen die beweerden dat aarde rond was in de middeleeuwen terwijl het geaccepteerd was dat het plat was.
Dat is waar, maar de Atheïst claimt niet dat er een God is, de Atheïst heeft dus geen bijzondere reden om iets op te willen dringen. Als hij dat wel wil kan hij daar misschien bewijs voor aandragen. Maar waar jij weer de mist in gaat is dat de Atheïst niets claimt. De gelovige is de enige die claimt. Der gelovige zegt dat er een God is en zonder bewijs staat hij alleen.quote:
Ik zie hier geen reden om onderscheid in te maken, ook een atheïst heeft niet het recht om een ander te vertellen hoe hij/zij moet leven. Niemand heeft daar toe het recht, wel is het zo dat als je claimt dat god niet bestaat dat je iets claimt dat ook gebaseerd is op afwezigheid van bewijzen. Wat het vragen naar bewijzen voor Godsbestaan is niet reageren op vanuit een geloofprincipe.
Mensen vroeger schreven dingen die zij niet konden verklaren toe aan hogere machten. Nu steeds meer van deze zaken verklaard kunnen worden, en dus niet mystiek blijken te zijn, is god steeds meer een god-of-the-gaps geworden.quote:Op woensdag 2 januari 2008 09:56 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Nah, dat is niet waar.
In alle tijden en in alle culturen hebben mensen religie nodig gehad om het leven op aarde wat draaglijker te maken. De mens is, naast een homo sapiens, ook een homo religiosus. Een religie begint bij één persoon, dus als atheïsme default was, dan hadden nooit zoveel verschillende culturen verschillende goden aanbeden.
Het kan overigens wel zijn dat het tegenwoordig anders is, omdat we nu de wetenschap hebben om dingen te verklaren die we niet kunnen begrijpen. Verder zijn we over het algemeen sceptischer.
Ik ben bang dat je mijn punt weer eens mist, als er vanuit historisch context blijkt dat ook groepen mensen die geloofden in een andere god voor atheïsten werden uitgemaakt zoals bijvoorbeeld vroege christenen in het Romeinse rijk, dus atheïsten zijn zeker niet alleen de mensen die alle soorten van geloof in god verwerpen, niet vanuit historisch perspectief iig. Ik vind prima dat jij een andere andere definitie van atheisme op na houdt dan mij, maar jouw interpretatie is niet de enige hiervan.quote:Op woensdag 2 januari 2008 10:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. Je gelooft in een God, dus je bent geen Atheïst. Je gelooft niet in alle Goden, dus je kan gelovigen in stromingen indelen. Atheïsten geloven niet, dus kan je die ook niet op die manier indelen.
Nee, beide groepen kunnen in positie van 'beweren' zijn, hangt er maar net van af wie in welke kringen komt. Daar zit het verschil, een 2e moet het eerste verwerpen wil je een verschil en discussie starten. Het gaat er overigens niet om dat wat de koninkrijken vonden dat dat ook waar is, maar dat als iemand die kwam die iets anders beweerde bewijslast op hem rust niet op bijvoorbeeld de onderdanen van koninkrijk Xquote:Het blijven de gelovigen die iets beweren. Dat de gelovige dat bewezen acht maakt het nog niet waar. Dat sommige koninkrijken vonden dat de aarde plat was maakt het nog niet waar.
Probleem is dat 'de atheïst' net zo min bestaat als 'de gelovige', er is geen representatieve atheïst waarvan je kan zeggen van 'kijk, zo hoort het'. Er zijn idiote atheistische leiders geweest die hun kijk op het leven hebben opgedrongen net zoals die er onder moslims, christenen, hindoes, joden etc zijn. Het opdringen van een beeld wordt in geen enkel van de wereldreligies geleerd.quote:Dat is waar, maar de Atheïst claimt niet dat er een God is, de Atheïst heeft dus geen bijzondere reden om iets op te willen dringen. Als hij dat wel wil kan hij daar misschien bewijs voor aandragen. Maar waar jij weer de mist in gaat is dat de Atheïst niets claimt. De gelovige is de enige die claimt. Der gelovige zegt dat er een God is en zonder bewijs staat hij alleen.
De Atheïst hoeft niet te claimen dat er geen God is net zomin als ik hoef te claimen dat er geen kabouters of Frumsels zijn.
A- theisme: het woord zegt het zelf al. Dat sommige gelovigen het woord gebruiken om aan te geven dat iemand niet in hun God gelooft is leuk, maar dat is niet de eigenlijke betekenis van het woord. Als je wel in een [andere] God gelooft ben je geen niet-gelovige (Atheïst)quote:Op woensdag 2 januari 2008 11:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik ben bang dat je mijn punt weer eens mist, als er vanuit historisch context blijkt dat ook groepen mensen die geloofden in een andere god voor atheïsten werden uitgemaakt zoals bijvoorbeeld vroege christenen in het Romeinse rijk, dus atheïsten zijn zeker niet alleen de mensen die alle soorten van geloof in god verwerpen, niet vanuit historisch perspectief iig. Ik vind prima dat jij een andere andere definitie van atheisme op na houdt dan mij, maar jouw interpretatie is niet de enige hiervan.
Zoals ik al eerder heb aangegeven hoef ik God niet te verwerpen. Maar dan moet je een eerdere post nog maar eens lezen. En het gaat er niet om iets anders te beweren. Het gaat er om dat je iets beweert.quote:
Nee, beide groepen kunnen in positie van 'beweren' zijn, hangt er maar net van af wie in welke kringen komt. Daar zit het verschil, een 2e moet het eerste verwerpen wil je een verschil en discussie starten. Het gaat er overigens niet om dat wat de koninkrijken vonden dat dat ook waar is, maar dat als iemand die kwam die iets anders beweerde bewijslast op hem rust niet op bijvoorbeeld de onderdanen van koninkrijk X
Het is heel simpel. De gelovige claimt dat er een Gods is. De niet-gelovige claimt niet. Dus de gelovige zal iets moeten bewijzen. De niet-gelovige niet. Wat snap je daar niet aan? Waarom wil je persé bewijzen dat de niet-gelovige wel iets gelooft? Waarom wil je bewijzen dat de Atheïst claimt dat er geen God is? Waarom moet de Atheïst claimen dat er geen God is?quote:
Probleem is dat 'de atheïst' net zo min bestaat als 'de gelovige', er is geen representatieve atheïst waarvan je kan zeggen van 'kijk, zo hoort het'. Er zijn idiote atheistische leiders geweest die hun kijk op het leven hebben opgedrongen net zoals die er onder moslims, christenen, hindoes, joden etc zijn. Het opdringen van een beeld wordt in geen enkel van de wereldreligies geleerd.
[quote] Iemand die niet gelooft is een niet gelovige, een A-theïst. Het is onterecht daar allerhande andere overtuigingen aan vast te plakken (communisme, vegetariërs, carnavalvierders, hedonisme, bier-drinkers) omdat dat niets te maken heeft met de essentie van Atheïsme: het niet geloven in een Godachtige entiteit. Die idiote Atheïstische leiders hebben hun eigen wereldbeeld opgedrongen. Er is geen Atheïstisch wereldbeeld.[quote]
Ik denk dat fundament van ons meningsverschil um zit in dat jij volgens hoe ik het heb begrepen uitsluit dat een atheïst claimt dat er geen god is, ik ben daarentegen van mening dat er wel degelijk platformen zijn waar atheisten claimen, stellen en beweren dat er geen god is, vooral als ze spreken tegen een gelovig gemeenschap is dit het geval. Geen van beide groepen heeft keiharde feiten of ook maar iets wat als bewijs functioneert. Waardoor je of door een filosofisch uiteenzetting beweert aan hand van -logische- argumenten dat god wel/niet bestaat of het wordt een wellus-nietus spelletje waarvan einde eindigt in irritatie en geen uitkomst.
Jij hebt het over een duidelijk omlijnd godsbeeld, ik heb het over 'een gevoel dat er meer is'.quote:Op woensdag 2 januari 2008 11:29 schreef Nikske het volgende:
Viking84
Hoeveel mensen zijn er inmiddels zonder godsbeeld opgegroeid in NL na de ontkerkelijking? Veel. Veel mensen hebben dus niet van jongs af aan de indoctrinatie van religie ondergaan. Dat betekent niet dat zij van jongs af aan gehoord hebben dat er geen god was, maar vaak alleen dat god niet ter sprake kwam, een non-issue was. Het merendeel daarvan is niet spontaan gaan geloven in een god. Default state dus: atheisme.
Dat mensen altijd op zoek zijn naar verklaringen is al een verklaring op zich. Kan het niet op rationele wijze, dan wijst de vinger naar boven. Maar een godsbeeld is aangeleerd gedrag, het is een van de antwoorden op het zoeken naar patronen in de chaos die ons omringt, iets waar het menselijke brein meesterlijk in is, en wat ook heeft gezorgd voor onze grote stappen op de "evolutionaire ladder".
Ik welquote:Op woensdag 2 januari 2008 11:17 schreef Viking84 het volgende:
Tegenwoordig is God idd meer een god-of-the-gaps, maar of dat betekent dat mensen atheïstisch geboren worden, dat zou ik niet zo snel zeggen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |