Goede conclusie en respect voor de weg er naartoe.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 00:57 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Bedankt voor je openhartige antwoord.
Ik denk dat we daar ook het basis-probleem te pakken hebben waar dit topic over gaat. Het heeft uiteindelijk niet eens iets te maken met of god nou wel bestaat, maar ons onvermogen om de redelijkheid van het standpunt van een anders-denkende in oprechtheid te accepteren.
Geloof me, ik heb daar echt mijn best voor gedaan, maar dat lukt dus niet. Het zit gewoon te diep.
Bij gebrek aan oprecht begrip probeer ik dus het onderwerp altijd maar wat te omzeilen.
(Of ik maak er een beetje ruzie over, dat lukt altijd makkelijk)
Ik realiseer me overigens natuurlijk wel dat iedereen het recht heeft te geloven wat 'ie wil, ook als ik dat geloof op geen enkele wijze kan accepteren, en ik verwacht zelf niet anders behandeld te worden. Dat is doorgaans ook geen probleem, totdat je op (soms heel allerdaagse) kwesties terecht komt waarbij een gelovige met religieuze argumenten een standpunt wil onderbouwen, want dan heb je natuurlijk wel de poppen aan het dansen. Vaak wordt er dan snel in absolute termen gedacht en gesproken en vergeten we het relatieve karakter van onze eigen overtuiging.
Wolpe maakt een stel schandalige claims en Harris pakt ze niet zo lekker op. Ik heb hem scherper gezien eigenlijk.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 04:22 schreef NDAsilenced het volgende:
Wil ik julie niet onthouden:
Sam Harris in debat met Rabbijn David Wolpe
http://www.ajula.edu/Content/ContentUnit.asp?CID=1766&u=7037&t=0
Sorry, ik word er niet goed van, al na tien minuten.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 04:22 schreef NDAsilenced het volgende:
Vond het wel interessant, maar jammer dan Harris niet soms beter uit de hoek kwam. In zijn teksten doet hij dat beter.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 04:22 schreef NDAsilenced het volgende:
Maar op het moment dat je dat doorkrijgt, kun je er misschien iets mee doen.quote:Op zondag 6 januari 2008 09:17 schreef Nikske het volgende:
[..]
Vond het wel interessant, maar jammer dan Harris niet soms beter uit de hoek kwam. In zijn teksten doet hij dat beter.
Je ziet er trouwens precies wat er hier gebeurt, mensen komen niet dichter tot elkaar, maar blijven bij hun eigen standpunt. De idee dat mensen elkaar van een ander standpunt kunnen overtuigen wb geloof/ongeloof is een droom, omdat de een het over gevoel heeft, en de ander het over ratio. Twee totaal verschillende uitgangspunten.
Ik vond dat Wolpe echt korte metten maakt met Harris.quote:Op zondag 6 januari 2008 09:17 schreef Nikske het volgende:
[..]
Vond het wel interessant, maar jammer dan Harris niet soms beter uit de hoek kwam. In zijn teksten doet hij dat beter.
Je ziet er trouwens precies wat er hier gebeurt, mensen komen niet dichter tot elkaar, maar blijven bij hun eigen standpunt. De idee dat mensen elkaar van een ander standpunt kunnen overtuigen wb geloof/ongeloof is een droom, omdat de een het over gevoel heeft, en de ander het over ratio. Twee totaal verschillende uitgangspunten.
Uiteraard. Hoezo ?quote:Op dinsdag 8 januari 2008 23:21 schreef Waris7 het volgende:
SingleCoil, heb jij Gödel, Escher, Bach gelezen?
Héél goed. Ja, ik meende dat een beetje te zien in je antwoorden. Ik weet waar je over praat.quote:
Jij hebt echt iets anders zitten kijken denk ikquote:Op dinsdag 8 januari 2008 23:37 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik vond dat Wolpe echt korte metten maakt met Harris.
Ik vond trouwens ook dat Harris voornamelijk de taktiek van Wilders gebruikt, namelijk inzoomen op de gewoontes/voorbeelden van "bad religion" en misinterpretaties van de minderheid van een geloofsovertuiging en dan alles over een kam scheren. Bij mensen de illusie wekken dat hij over een deelgebied de waarheid spreekt en daarmee mensen misleiden over het geheel. Demagogiek van de bovenste plank.
Ha, ik las het voor het eerst toen ik 13 was ofzo. Maar je moet het wel een keer of drie lezen om het helemaal te begrijpen, denk ik. Het zit vol filosofische shit.quote:Op woensdag 9 januari 2008 00:32 schreef SingleCoil het volgende:
Een van mijn favo's, misschien wel een van de belangrijkste boeken uit mijn leven. Ik kreeg het boek voor mijn 21ste verjaardag, toen net uit, en heb het direct verslonden. Er zitten echt geniale stukjes in.
CDA en CU hebben een flinke aanhang, dus waarop baseer je precies dat ze niets te zoeken hebben in de politiek?quote:Op vrijdag 11 januari 2008 20:48 schreef TigerXtrm het volgende:
Het is naar mijn mening niet erg om gelovig te zijn, als je dat leuk vind is dat jouw zaak, maar val er geen andere mensen mee lastig en het heeft al helemaal niks te zoeken in de politiek *kuchCDAchristenuniekuch*.
Z'n nieuwe boek "I am a strange loop" is ook een aanrader. Daarin vertelt hij wat hij eigenlijk wilde zeggen met GEB.quote:Op woensdag 9 januari 2008 00:32 schreef SingleCoil het volgende:
Een van mijn favo's, misschien wel een van de belangrijkste boeken uit mijn leven. Ik kreeg het boek voor mijn 21ste verjaardag, toen net uit, en heb het direct verslonden. Er zitten echt geniale stukjes in.
De politiek vertegenwoordigt toch het volk? Waarom zouden mensen hun politiek niet mogen baseren op hun religie?quote:Op vrijdag 11 januari 2008 20:48 schreef TigerXtrm het volgende:
Het is naar mijn mening niet erg om gelovig te zijn, als je dat leuk vind is dat jouw zaak, maar val er geen andere mensen mee lastig en het heeft al helemaal niks te zoeken in de politiek *kuchCDAchristenuniekuch*.
Omdat het christendom een politieke filosofie is die gunstig is voor het christelijke deel van de bevolking, maar (naar de ervaring leert) niet voor het ongelovige deel?quote:Op vrijdag 11 januari 2008 21:53 schreef Haushofer het volgende:
Waarom zouden mensen hun politiek niet mogen baseren op hun religie?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |