Dat was ik eigenlijk niet van plan...quote:Op woensdag 26 december 2007 20:19 schreef Aplus het volgende:
Wil je de zoldervloer ook vervangen of tijdelijk verwijderen?
En hoe doe je dat??quote:Op zaterdag 29 december 2007 14:33 schreef Martijn_77 het volgende:
Ik zou wel letten of er geen condens kan onstaan tussen het plafond en de zolder vloer want dan ben je verder van huis
Waarom wil je het plafond ook isoleren dan als je je dak ook al isoleerd?quote:Op zaterdag 29 december 2007 11:50 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik heb nu het plan om het zo te maken:
[ afbeelding ]
Mag dit?? ja/nee
Het dak heeft dus geen noemenswaardige isolatie...quote:Op zaterdag 29 december 2007 15:50 schreef marky het volgende:
[..]
Waarom wil je het plafond ook isoleren dan als je je dak ook al isoleerd?
En waarom zou dat slimmer zijn?? Want een nieuw plafond moet er sowieso in...quote:Is niet echt nodig als je over de zolder geen warmte meer verliest?
En is het misschien niet slimmer om vanaf de bovenkant te isoleren? Dus de vloer van de zolder isoleren.
dit mag, en dit is goed zo!quote:Op zaterdag 29 december 2007 11:50 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik heb nu het plan om het zo te maken:
[ afbeelding ]
Mag dit?? ja/nee
Isolatie tussen zolder en verdieping is in principe geen probleem. Wordt de zolder in de winter (erg) koud, dan moet je gaan oppassen voor inwendige condensatie.quote:Op zondag 30 december 2007 15:30 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ha Gurb
Krijg ik zo geen problemen met condensatie ofzo?
Nou, zoals in de OP te lezen en te zien is kan de buitenlucht zo de zolder binnenkomen. Hij is dus niet geisoleerdquote:Op zondag 30 december 2007 18:19 schreef Forno het volgende:
[..]
Isolatie tussen zolder en verdieping is in principe geen probleem. Wordt de zolder in de winter (erg) koud, dan moet je gaan oppassen voor inwendige condensatie.
De vraag is dus, of je zolder geisoleerd en/of verwarmd (radiator) is?
Zo ja, dan moet het kunnen. Nee dan moet je met (dampremmende/-dichte) folies gaan werken.
Waarom isoleer je de zolder niet? Kost misschien iets meer, maar dan heb je er nog wel wat aan.quote:Op zondag 30 december 2007 18:40 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Nou, zoals in de OP te lezen en te zien is kan de buitenlucht zo de zolder binnenkomen. Hij is dus niet geisoleerd
En verwarming is er ook niet..
Ah, eindelijk iemand die ook zo'n situatie heeftquote:Op maandag 31 december 2007 09:34 schreef Marsepein het volgende:
Ik had een zelfde situatie en heb de vloer van de zolder aangeheeld tot aan het dakbeschot. Vervolgens heb ik het van onderaf met glaswol geisoleerd.
Ik snap niet precies wat je bedoeld geloof ikquote:Op maandag 31 december 2007 13:09 schreef Marsepein het volgende:
Als je er gipsplaat op gaat schroeven (De groene natauurlijk) dan trek je de gipsplaat bol omdat je de op de geschroefde naden de plaat strakker tegen de rachels aantrekt dan tussen de rachels in.
Volgend jaar is ook goed hoorquote:Op maandag 31 december 2007 17:15 schreef Marsepein het volgende:
Straks even een paint, ok?
Denk niet dat dat gaat gebeuren. Het oppervlak waar de gipsplaten en het regelwerk is behoorlijkgroot om de schroefkracht genoeg te verdelen en de plaen stijfgenoeg om niet tussen de schroeven te krommen. Lang voordat de schroeven de platen over een afstand van ca 10 a 15cm kunnen doen krommen zijn ze allang door de papierlaag gegaan. Van raggel naar raggel waar wel veel afstand tussen zit zal de bubbeltfolie ook de platen niet kunnen doen krommen, er is daar niets waartegen de bubbels kunnen drukken (behalve de isolatie).quote:Op maandag 31 december 2007 17:15 schreef Marsepein het volgende:
Gipsplaat is een beetje buigbaar, en bubbeltjesfolie is indrukbaar. Door nu gipsplaten tegen de folie aan te schroeven loop je het risico dat het een beetje bol gaat staan. Een soort van kussenvorm krijgt.
Als je dan een lange lat tegen je plafond aan houdt, haaks op de gipsplaten, dan raakt de lat alleen de 'bolle' stukken plaat. De naden liggen dieper weg.
Straks even een paint, ok?
Ik kwam er inderdaad niet meer aan toequote:Op maandag 31 december 2007 19:56 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Volgend jaar is ook goed hoor
Jij ook een fijn 2008 Marsepeinquote:Op dinsdag 1 januari 2008 10:48 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Ik kwam er inderdaad niet meer aan toe![]()
Maar nu -met kater- alsnog:
[ afbeelding ]
Ik ben hier een beetje bang voor, tnimble wat minder begrijp ik.
Een goed 2008 gewenst!
Maar heeft dampdichte folie ook een warmte-refelecterende werking??quote:Op maandag 31 december 2007 20:11 schreef tnimble het volgende:
Het lijkt me alleen veel practischer te monteren om dunnere en flexibelere dampdichte )of beter regulerende) folie te gebruiken dan dikke stugge meerlagige aluminium bubbeltjesfolie.
De bubbeltjes folie heeft boven zich niets om tegen aan te drukken m de gipsplaat te doen bollen. De normale regelwerk afstand en schroefafstand om het onder hun eigen gewicht doorhangen van de platen te voorkomen is voldoende.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 12:45 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Nou, eerlijk gezegd ben ik hier ook niet zo bang voor. Met voldoende rachels en schroeven is dat wel te voorkomen denk ik
Warmte reflectie heb je alleen als er warmte straling te reflecteren valt en er een zichtverbinding is tussen de stralingsbron en de reflector. De gipsplaten (of welk laag frequent opaak materiaal dan ook) gaan alleen als stralingsbron werken als er voldoende afstand tussen de plaat en de reflector aanwezig is. De aluminium laag zal niets reflecteren als er geen spouw tussen de alulaag en de gipsplaten zit van meer dan ca 2 cm. Omdat de lucht in een brede spouw niet stil staat krijg je warmte verlies door stroming. Het is zeer de vraag of de extra isolatie waarde door reflectie wel opweegt tegen het verlies door stroming in de spouw.quote:Maar heeft dampdichte folie ook een warmte-refelecterende werking??
Als de temperatuur in de zolder lager kan worden dan het dauwpunt krijg je condensatie als de relatieve vochtigheid van lucht die in aanraking komt met een koud zolder oppervlak (zoldervloer of intern in de isolatie in het bovenste deel). Ook als lucht afkoelt stijgt de relatieve vochtigheid daarvan komt deze naar de 100% zal ook condensatie optreden als deze lucht niet snel genoeg afgevoert wordt voordat hij te veel afkoelt.quote:Dat het wat lastiger is om mee te werken vind ik niet zo'n probleem. Dan doe ik er maar wat langer over, en vloek ik gewoon iets meer
Maar waar ik bang voor ben is condensatie... Hoe denk je hierover Tnimble??
Ik heb hier een handige site gevonden voor het berekenen van het dauwpunt: http://www.weerschip.nl/calc_Td.phpquote:Op dinsdag 1 januari 2008 20:11 schreef tnimble het volgende:
Als de temperatuur in de zolder lager kan worden dan het dauwpunt krijg je condensatie als de relatieve vochtigheid van lucht die in aanraking komt met een koud zolder oppervlak (zoldervloer of intern in de isolatie in het bovenste deel). Ook als lucht afkoelt stijgt de relatieve vochtigheid daarvan komt deze naar de 100% zal ook condensatie optreden als deze lucht niet snel genoeg afgevoert wordt voordat hij te veel afkoelt.
Better safe than sorry.quote:Op woensdag 2 januari 2008 10:36 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Ik heb hier een handige site gevonden voor het berekenen van het dauwpunt: http://www.weerschip.nl/calc_Td.php
Als ik daar de gegevens invoer die ik de laatste maanden gemeten heb dan vermoed ik dat er geen condensatie zal optreden..
Tnimble, je had het over dampwerend folie, of nog beter dampregulerend folie...
Is dat spul bij de bouwmarkt te koop?? Of moet ik daarvoor naar een speciaalzaak??
En wat kost dat spul per m2??
Toch benieuwd welke gegevens jij invoert dan. Alles wat ik probeer - van 0 gr badkamer tot 50 gr. badkamer levert condensatie opquote:Op woensdag 2 januari 2008 10:36 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Ik heb hier een handige site gevonden voor het berekenen van het dauwpunt: http://www.weerschip.nl/calc_Td.php
Als ik daar de gegevens invoer die ik de laatste maanden gemeten heb dan vermoed ik dat er geen condensatie zal optreden..
..
Glaswol is niet brandbaar en smelt pas bij 600 graden ongeveer. Kan wel denk ik.quote:Op zondag 3 februari 2008 11:15 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik ben druk bezig met m'n plafond. Maar nu loop ik tegen een probleempje aan... Ik wil er 3 halogeenspotjes in maken.
Nu maak ik mij zorgen om de temperatuur van die dingen. Ik moet de glaswol op die plek al verdunnen om de spotjes ruimte te geven. Maar wat doe ik met het plastic??
Gaat dat niet stinken, of zelfs smelten??
En over het plastic gesproken, een spotje in het plafond betekend een gat in het plastic. Of moet ik het plastic er achterlangs doen??
zucht..
Misschien kun je een koofje achter het plafond timmeren ter plaatse van het inbouwspotje. Kun je de folie daar gewoon ononderbroken achter laten lopen. Dus eerst isoleren, folie vasttapen. Ter plaatse van het koofje haal je wat isolatie weg en span je de folie iets losser (of je taped het uit). Koof erin drukken en vastschroeven. Tenslotte gipsplaten ertegenaan schroeven met de sparingen voor de inbouwspotjes boven de koofjes. Zo zou ik het doen als het allemaal zo compact op elkaar ligt.quote:Op maandag 4 februari 2008 11:05 schreef Automatic_Rock het volgende:
Voor het glaswol was ik ook niet bang, maar wel voor het folie.
Het folie achter de spotjes langs doen leek mij idd ook het beste.
Het zal dan alleen wel zo worden dat ik verschillende stukken plastic aan elkaar moet plakken.., welke tape is daarvoor het meest geschikt??
Los staand van dit hele verhaal; probeer je trafo van de spotjes ook zover mogelijk van de spotjes zelf te houden.quote:Op maandag 4 februari 2008 11:05 schreef Automatic_Rock het volgende:
Voor het glaswol was ik ook niet bang, maar wel voor het folie.
Het folie achter de spotjes langs doen leek mij idd ook het beste.
Het zal dan alleen wel zo worden dat ik verschillende stukken plastic aan elkaar moet plakken.., welke tape is daarvoor het meest geschikt??
Is jou plafond dan wel hoog genoeg; de NEN 1010 en de zoneindeling geven aan dat als je plafond minder dan 2.25m hoog is je alleen 12 volt (laagspanning spots) mag toepassen !quote:Op dinsdag 5 februari 2008 17:57 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik heb 230V spotjes...
Als je iets doet op Nederlandsgrondgebied ben je gehouden aan de Nederlandse wetgeving. Of je nu bedrijf of particulier bent maakt niet uit de wet is van toepassing op iedereen. Aangezien de wetgever (zowel europa als nederland) doorverwijst naar de NEN / EN uitgaven voor de invulling van de regelgeving omtrend bouwen, ben je gebonden aan die uitgaven. In het geval van de wettelijke eisen aan de elektrotechnischeinstalatie is dat de NEN1010.quote:Op dinsdag 5 februari 2008 21:07 schreef FIubber het volgende:
voor de mensen met een beperkte bouwfysische kennis:
vocht (condens) is niet per definitie erg, als het maar weg kan. Je moet het dus niet opsluiten, maar zorgen dat het altijd naar buiten weg kan, dus dampOPEN folie buiten, dampDICHT binnen (zie ook de link van de spijkerflensdeken). Als je echt zeker wilt zijn, kun je eens googlen op de Glaser methode, een dampspanningsberekening maken. Zo kun je berekenen of er vocht blijft staan in je constructie die je wilt maken. Wel moet je de lambawaarden hebben van je materialen.
en leuk de discussie over de NEN normen, maar daar hoef je als particuliere klusser natuurlijk niet aan te voldoen
Ik zou het met een rachel (evt dezelfde als waar je straks je plafond aan maakt) aan de muur vastzetten. Je kunt het wel gaan aftapen e.d. maar dat werkt toch niet omdat je muur daar niet dampdicht isquote:Op maandag 11 februari 2008 20:00 schreef Automatic_Rock het volgende:
Het glaswol is allemaal gelukt, en nu ben ik bezig met het aanbrengen van het folie
Nu heb ik een vraagje; wat moet er gebeuren met het de aansluiting van plafond op de muur? Hoe moet ik dat dampdicht krijgen met het folie??
Ik vraag me alleen even af tot waar je dan door moet gaan met het dampdicht maken. Je muur is van oorsprong niet dampdicht, dus dan zou je ook je muur volledig moeten isoleren en moeten voorzien van folie. Want je kan je folie nog zo netjes en dampdicht laten aansluiten op je muur, maar als je muur zelf niet dampdicht is, dan gaat de damp niet op je aansluiting langs het folie, maar 10 of 20 cm lager.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 09:05 schreef tnimble het volgende:
Aansluitingen met bouwdelen moeten ook dampdicht worden uitgevoert. Alleen tape is dan niet voldoende. En zoals Gurb al zegt zal b.v. op een stenen muur de tape vastplakken aan het stof en gruis op de stenen en niet het steen zelf. Wat ik meestal tegenkom in alle documentatie word het aan de muren geplakt met een met bouwpasta en daarna nog getaped.
De eerste regel is dat als je iets bouwt er geen koudebruggen mogen zijn. Als je alleen een plafond isoleert worden de muren een koudebrug. (uitgaande van naisolatie dat de situatie reeds in balans was, of bij nieuwbouw dat alle bouwdelen met gelijkende warmteweerstanden worden gekozen).quote:Op dinsdag 12 februari 2008 09:57 schreef Gurb het volgende:
[..]
Ik vraag me alleen even af tot waar je dan door moet gaan met het dampdicht maken. Je muur is van oorsprong niet dampdicht, dus dan zou je ook je muur volledig moeten isoleren en moeten voorzien van folie. Want je kan je folie nog zo netjes en dampdicht laten aansluiten op je muur, maar als je muur zelf niet dampdicht is, dan gaat de damp niet op je aansluiting langs het folie, maar 10 of 20 cm lager.
Hoe zie jij dat Tnimble?
Ik begrijp je theoretisch epistelquote:Op dinsdag 12 februari 2008 15:33 schreef tnimble het volgende:
[..]
De eerste regel is dat als je iets bouwt er geen koudebruggen mogen zijn. Als je alleen een plafond isoleert worden de muren een koudebrug. (uitgaande van naisolatie dat de situatie reeds in balans was, of bij nieuwbouw dat alle bouwdelen met gelijkende warmteweerstanden worden gekozen).
De keuze uit isolatie materialen voor de wanden zijn beperkt tot de isolatie materialen voor een dampdichte methode. (als we via een dampopen methode isolaeren gaat de vraag hoe dampdicht te krijgen niet op)
- Wanden geisoleerd met hardschuimplaten:
De platen dienen onderling getaped te worden en gelijmt en getaped aan alle overige bouwdelen zoals de kozijnen, muurplaat enz. De folie van de dak / plafond isolatie dient vast getaped to worden aan of de hardschuimplaten of met voldoende overlap aan een scheidend bouwdeel zoals een muurplat.
- Wanden geisoleerd met meneralewol:
De wanden dienen ook voorzien te zijn van een dampdicht folie die met nieten, tape en waarnodig met lijm aan de overigebouwdelen wordt vastgezet, De folie van de dak plafond isolatie loopt over in de folie gebruikt voor de wanden. Folie dient voldoende te overlappen en getaped te worden.
Ik had hier nog geen antwoord op gehad, dus ik heb het er maar op gewaagdquote:Op dinsdag 12 februari 2008 13:11 schreef Automatic_Rock het volgende:
OKe
Uhmm, als ik het folie nu met kit vastplak aan de muur, dan zou het toch goed moeten zijn denk ik?
Dat AR de muren nog moet isdleren?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 16:00 schreef Gurb het volgende:
[..]
Ik begrijp je theoretisch epistelmaar wat is je antwoord/visie op deze vraag als je hem toespitst op de situatie van Automatic Rock
Lijkt me een vrij goede methode om het vast tezetten. Als de muur niet super stoffig / gruisafgeven is moet dat zeker goed gaan.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 18:30 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Ik had hier nog geen antwoord op gehad, dus ik heb het er maar op gewaagd
Het lijkt goed uit te pakken
Het is nu natuurlijk nog niet droog, dus morgen weet ik pas zeker of het gelukt is
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |