abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 5 februari 2008 @ 18:20:16 #51
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_56547138
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 17:57 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik heb 230V spotjes...
Is jou plafond dan wel hoog genoeg; de NEN 1010 en de zoneindeling geven aan dat als je plafond minder dan 2.25m hoog is je alleen 12 volt (laagspanning spots) mag toepassen !

Indien het plafond dus lager komt dan 2,25 m gebruik dan altijd 12V halogeen en plaats de trafo ergens waar je er later makkelijk weer bij kan. Dit kan weleens nodig zijn en om dan je hele plafondIndien het plafond lager komt dan 2,25 m gebruik dan altijd 12V halogeen en plaats de trafo ergens waar je er later makkelijk weer bij kan. Dit kan weleens nodig zijn en om dan je hele plafond te moeten slopen is niet zo prettig in je badkamer te moeten slopen is niet erg prettig
  dinsdag 5 februari 2008 @ 18:33:20 #52
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_56547259
Het plafond is nu 2,40m hoog
Er komt nog wel folie+gipsplaat (jaja, de groene ) aan het plafond.
En op de vloer nog de aardmat+beton en daaroverheen de electrische vloerverwarming+tegels.

Dus ik denk dat ik wel een hoogte groter dan 2,25m zal houden
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_56549240
voor de mensen met een beperkte bouwfysische kennis:
vocht (condens) is niet per definitie erg, als het maar weg kan. Je moet het dus niet opsluiten, maar zorgen dat het altijd naar buiten weg kan, dus dampOPEN folie buiten, dampDICHT binnen (zie ook de link van de spijkerflensdeken). Als je echt zeker wilt zijn, kun je eens googlen op de Glaser methode, een dampspanningsberekening maken. Zo kun je berekenen of er vocht blijft staan in je constructie die je wilt maken. Wel moet je de lambawaarden hebben van je materialen.

en leuk de discussie over de NEN normen, maar daar hoef je als particuliere klusser natuurlijk niet aan te voldoen
pi_56550583
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 21:07 schreef FIubber het volgende:
voor de mensen met een beperkte bouwfysische kennis:
vocht (condens) is niet per definitie erg, als het maar weg kan. Je moet het dus niet opsluiten, maar zorgen dat het altijd naar buiten weg kan, dus dampOPEN folie buiten, dampDICHT binnen (zie ook de link van de spijkerflensdeken). Als je echt zeker wilt zijn, kun je eens googlen op de Glaser methode, een dampspanningsberekening maken. Zo kun je berekenen of er vocht blijft staan in je constructie die je wilt maken. Wel moet je de lambawaarden hebben van je materialen.

en leuk de discussie over de NEN normen, maar daar hoef je als particuliere klusser natuurlijk niet aan te voldoen
Als je iets doet op Nederlandsgrondgebied ben je gehouden aan de Nederlandse wetgeving. Of je nu bedrijf of particulier bent maakt niet uit de wet is van toepassing op iedereen. Aangezien de wetgever (zowel europa als nederland) doorverwijst naar de NEN / EN uitgaven voor de invulling van de regelgeving omtrend bouwen, ben je gebonden aan die uitgaven. In het geval van de wettelijke eisen aan de elektrotechnischeinstalatie is dat de NEN1010.
  maandag 11 februari 2008 @ 20:00:32 #55
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_56670651
Het glaswol is allemaal gelukt, en nu ben ik bezig met het aanbrengen van het folie
Nu heb ik een vraagje; wat moet er gebeuren met het de aansluiting van plafond op de muur? Hoe moet ik dat dampdicht krijgen met het folie??
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  dinsdag 12 februari 2008 @ 08:06:58 #56
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_56678201
iemand??
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_56678525
quote:
Op maandag 11 februari 2008 20:00 schreef Automatic_Rock het volgende:
Het glaswol is allemaal gelukt, en nu ben ik bezig met het aanbrengen van het folie
Nu heb ik een vraagje; wat moet er gebeuren met het de aansluiting van plafond op de muur? Hoe moet ik dat dampdicht krijgen met het folie??
Ik zou het met een rachel (evt dezelfde als waar je straks je plafond aan maakt) aan de muur vastzetten. Je kunt het wel gaan aftapen e.d. maar dat werkt toch niet omdat je muur daar niet dampdicht is
pi_56678625
Aansluitingen met bouwdelen moeten ook dampdicht worden uitgevoert. Alleen tape is dan niet voldoende. En zoals Gurb al zegt zal b.v. op een stenen muur de tape vastplakken aan het stof en gruis op de stenen en niet het steen zelf. Wat ik meestal tegenkom in alle documentatie word het aan de muren geplakt met een met bouwpasta en daarna nog getaped.
pi_56679371
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 09:05 schreef tnimble het volgende:
Aansluitingen met bouwdelen moeten ook dampdicht worden uitgevoert. Alleen tape is dan niet voldoende. En zoals Gurb al zegt zal b.v. op een stenen muur de tape vastplakken aan het stof en gruis op de stenen en niet het steen zelf. Wat ik meestal tegenkom in alle documentatie word het aan de muren geplakt met een met bouwpasta en daarna nog getaped.
Ik vraag me alleen even af tot waar je dan door moet gaan met het dampdicht maken. Je muur is van oorsprong niet dampdicht, dus dan zou je ook je muur volledig moeten isoleren en moeten voorzien van folie. Want je kan je folie nog zo netjes en dampdicht laten aansluiten op je muur, maar als je muur zelf niet dampdicht is, dan gaat de damp niet op je aansluiting langs het folie, maar 10 of 20 cm lager.

Hoe zie jij dat Tnimble?
  dinsdag 12 februari 2008 @ 13:11:16 #60
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_56682699
OKe
Uhmm, als ik het folie nu met kit vastplak aan de muur, dan zou het toch goed moeten zijn denk ik?
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_56685025
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 09:57 schreef Gurb het volgende:

[..]

Ik vraag me alleen even af tot waar je dan door moet gaan met het dampdicht maken. Je muur is van oorsprong niet dampdicht, dus dan zou je ook je muur volledig moeten isoleren en moeten voorzien van folie. Want je kan je folie nog zo netjes en dampdicht laten aansluiten op je muur, maar als je muur zelf niet dampdicht is, dan gaat de damp niet op je aansluiting langs het folie, maar 10 of 20 cm lager.

Hoe zie jij dat Tnimble?
De eerste regel is dat als je iets bouwt er geen koudebruggen mogen zijn. Als je alleen een plafond isoleert worden de muren een koudebrug. (uitgaande van naisolatie dat de situatie reeds in balans was, of bij nieuwbouw dat alle bouwdelen met gelijkende warmteweerstanden worden gekozen).

De keuze uit isolatie materialen voor de wanden zijn beperkt tot de isolatie materialen voor een dampdichte methode. (als we via een dampopen methode isolaeren gaat de vraag hoe dampdicht te krijgen niet op)

- Wanden geisoleerd met hardschuimplaten:
De platen dienen onderling getaped te worden en gelijmt en getaped aan alle overige bouwdelen zoals de kozijnen, muurplaat enz. De folie van de dak / plafond isolatie dient vast getaped to worden aan of de hardschuimplaten of met voldoende overlap aan een scheidend bouwdeel zoals een muurplat.

- Wanden geisoleerd met meneralewol:
De wanden dienen ook voorzien te zijn van een dampdicht folie die met nieten, tape en waarnodig met lijm aan de overigebouwdelen wordt vastgezet, De folie van de dak plafond isolatie loopt over in de folie gebruikt voor de wanden. Folie dient voldoende te overlappen en getaped te worden.
pi_56685411
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 15:33 schreef tnimble het volgende:

[..]

De eerste regel is dat als je iets bouwt er geen koudebruggen mogen zijn. Als je alleen een plafond isoleert worden de muren een koudebrug. (uitgaande van naisolatie dat de situatie reeds in balans was, of bij nieuwbouw dat alle bouwdelen met gelijkende warmteweerstanden worden gekozen).

De keuze uit isolatie materialen voor de wanden zijn beperkt tot de isolatie materialen voor een dampdichte methode. (als we via een dampopen methode isolaeren gaat de vraag hoe dampdicht te krijgen niet op)

- Wanden geisoleerd met hardschuimplaten:
De platen dienen onderling getaped te worden en gelijmt en getaped aan alle overige bouwdelen zoals de kozijnen, muurplaat enz. De folie van de dak / plafond isolatie dient vast getaped to worden aan of de hardschuimplaten of met voldoende overlap aan een scheidend bouwdeel zoals een muurplat.

- Wanden geisoleerd met meneralewol:
De wanden dienen ook voorzien te zijn van een dampdicht folie die met nieten, tape en waarnodig met lijm aan de overigebouwdelen wordt vastgezet, De folie van de dak plafond isolatie loopt over in de folie gebruikt voor de wanden. Folie dient voldoende te overlappen en getaped te worden.
Ik begrijp je theoretisch epistel maar wat is je antwoord/visie op deze vraag als je hem toespitst op de situatie van Automatic Rock
  dinsdag 12 februari 2008 @ 18:30:44 #63
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_56687697
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 13:11 schreef Automatic_Rock het volgende:
OKe
Uhmm, als ik het folie nu met kit vastplak aan de muur, dan zou het toch goed moeten zijn denk ik?
Ik had hier nog geen antwoord op gehad, dus ik heb het er maar op gewaagd

Het lijkt goed uit te pakken
Het is nu natuurlijk nog niet droog, dus morgen weet ik pas zeker of het gelukt is
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_56689130
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 16:00 schreef Gurb het volgende:

[..]

Ik begrijp je theoretisch epistel maar wat is je antwoord/visie op deze vraag als je hem toespitst op de situatie van Automatic Rock
Dat AR de muren nog moet isdleren?

Maar stel de muren zijn reeds geisoleerd maar dan met een dampopen systeem zoals b.v. het inspuiten van isolatievlokken in de spouw?

a) plafond en dak ook damopen isoleren, b.v. met een laag cellulosevlokken.
b) een dampdicht en open systeem combineren en hopen dat het goed gaat. Als de folie tegen de muur aangeplakt wordt (omhoog tegen de muur zodat het ook tussen de muur en de isolatie terecht komt. Of omlaag zodat het een stukje tussen de muur en de afwerking komt.

In het eerste geval zal het een vrij goede barriere vormen. Immers er is weinig verschil of de isolatie nu zonder folie er tussen in aanraking komt met het dakbeschot of de vloer er boven of de aalleen de bovenkan van de isolatie tegen de muur aankomt.

In het tweede geval zal het vocht eerst in de muur moeten trekken en dan weer een stukje hoger afgegeven moeten worden. Aan de anderekant is de muur ook in verbinding met het dampopen isolatie syseem. Het afgife oppervlak naaar het dampopen systeem is vele malen groter en de weg die het vocht in de muur moet afleggen naar het dampopen systeem is een stuk groter.

Het zal afhangen van de onderlinge druk en temperatuur verschillen hoeveel % vocht er daadwerkelijk afgegeven zal worden naar de plafond / dak isolatie en hoeveel er terug gegeven kan worden in de drogende weersomstandigheden.
pi_56689160
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 18:30 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Ik had hier nog geen antwoord op gehad, dus ik heb het er maar op gewaagd

Het lijkt goed uit te pakken
Het is nu natuurlijk nog niet droog, dus morgen weet ik pas zeker of het gelukt is
Lijkt me een vrij goede methode om het vast tezetten. Als de muur niet super stoffig / gruisafgeven is moet dat zeker goed gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')