Was idd vergeten te vermelden dat het om een betonnen vloer gaatquote:Op woensdag 16 januari 2008 18:32 schreef The_Goeiste het volgende:
heb je een betonnen of houten ondervloer. Bij een houten vloer moet je voor het storten eerst zwaluwstaartplaten leggen. Deze platen moeten ook geaard worden.
Afvoerputje is idd van metaal, en die wordt uiteraard ook geaard. Het gaat mij echt alleen om het aanleggen van die nieuwe betonlaagquote:Ga je een metalen afvoerputje plaatsen, dan moet deze dacht ik ook geaard worden. Net zoals de waterleidingen. Het lijkt mij dat het aflopen met tegelen wel moet lukken bij een niet al te grote badkamer.
als je de tegels gewoon in de specie legt, dan kun je dit mooi combineren met het plaatsen van de aardingsmat en het tegelen op afschot. Zo gebeurd het ook in de nieuwbouw tegenwoordig.quote:Op woensdag 16 januari 2008 17:58 schreef Automatic_Rock het volgende:
Een volgende vraag voor m'n badkamerklus.
Ik ben dus een slaapkamer naar een badkamer aan het ombouwen. In de badkamer komt een inloopdouche. De afvoer zit dus in de vloer.
Omdat het eerst een slaapkamer was is er dus geen aardmat. Nu moet ik dus een aardmat op de vloer leggen, en daar een laagje beton op storten*. Maar bij de afvoer zou de vloer iets moeten aflopen om het water af te voeren. Maar dat moet wel strak gebeuren ivm de tegels lijkt mij.
Nu heb ik zelf wel een idee hoe het volgens mij zou moeten (logisch beredeneerd), alleen ik heb dit nog nooit eerder gedaan. Ik zou dus graag tips en aanwijzingen horen
*TS is in het gelukkige bezit van 2 rechter handen
Nou, er moet ook nog een electrische vloerverwarming onder de tegels...quote:Op woensdag 16 januari 2008 20:44 schreef Gurb het volgende:
[..]
als je de tegels gewoon in de specie legt, dan kun je dit mooi combineren met het plaatsen van de aardingsmat en het tegelen op afschot. Zo gebeurd het ook in de nieuwbouw tegenwoordig.
Dan zou ik het idd in twee etappes doen:quote:Op donderdag 17 januari 2008 09:03 schreef Automatic_Rock het volgende:
Nou, er moet ook nog een electrische vloerverwarming onder de tegels...
Ja, dit was dus ook mijn plan. En dat bedoelde ik ook te zeggen met de OPquote:Op donderdag 17 januari 2008 09:25 schreef Gurb het volgende:
[..]
Dan zou ik het idd in twee etappes doen:
Eerst de vloer met aardingsmat aanbrengen, in deze vloer meteen afschot aanbrengen naar het putje.
En vervolgens de tegels lijmen, met onder de tegels de vloerverwarming
Je kunt beginnen door langs de muur een rechte lat te maken, en dat de bovenkant ervan exact de hoogte aangeeft van de vloer langs de zijkant. Deze latten zet je rondom op alle muren van de badkamer, en deze moeten overal exact dezelfde hoogte hebben. (anders krijg je straks met tegelen van de wandtegels een scheve lijn te zien)quote:Op donderdag 17 januari 2008 09:52 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Ja, dit was dus ook mijn plan. En dat bedoelde ik ook te zeggen met de OP
Alleen ik weet niet hoe ik de vloer moet maken, met daarin ook nog een deel wat op afschot ligt..
Hoe pak ik zoiets aan??
Als ik de plattegrond zo zie, zou ik het complete rechtse gedeelte waterpas maken, op de manier zoals sanger en ik beschrijven (latten exact waterpas op de vloer en dan netjes afreien)quote:Op donderdag 17 januari 2008 12:03 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik denk dat het te groot is voor je eerste idee.
Misschien dat een plaatje helpt:
[ afbeelding ]
Het links gedeelte is de inloopdouche. Het kleine vierkante erin is het doucheputje.
Ik als onervaren persoon denk dat ik het beste bij de ingang van de inloopdouche een lat op de vloer kan maken. En dan rechts daarvan van dat hele dunne beton gebruik dat door z'n vloeibaarheid vanzelf waterpas komt. En dan links van die lat, de daadwerkelijke doucheruimte dus, kan ik de werkwijze van Gurb toepassen...
Maar als ik het fout heb hoor ik het graag
als je het met zakken gaat doen, dan ben je wel ff bezig ja, maar als je gewoon die pickup volgooit met zand, en je neemt 5 zakken cement, een betonmixer en een tuinslang, dan ben je ook klaar, en dat kost ook een stuk minder.quote:Op donderdag 17 januari 2008 14:03 schreef Aplus het volgende:
Op de foto's zag ik dat je al een betonnen vloer hebt in de toekomstige badkamer. ?
En vanwege de inloopdouche ga je nu de hele ruimte ophogen (4-5 cm ??) Reken voor de grap eens uit hoeveel zakken beton je dan wel niet nodig hebt - behoorlijk veel denk ik.![]()
Alternatief zou zijn alleen de inloopdouche te doen en dan een verhoogde entree te maken.
En ter overweging: in mijn eigen badkamer ga ik ook electrische vloerverwarming toepassen. Maar ik ga wel een centimeter of 3 isolatie eronder maken want anders stook je vooral het beton warm, zo'n vloerverwarming heeft sowieso niet al te veel capaciteit.
Tja, dat kan natuurlijk wel, maar alles op 1 niveau is een stuk mooier. En het oog wil ook watquote:Op donderdag 17 januari 2008 14:03 schreef Aplus het volgende:
Op de foto's zag ik dat je al een betonnen vloer hebt in de toekomstige badkamer. ?
En vanwege de inloopdouche ga je nu de hele ruimte ophogen (4-5 cm ??) Reken voor de grap eens uit hoeveel zakken beton je dan wel niet nodig hebt - behoorlijk veel denk ik.![]()
Alternatief zou zijn alleen de inloopdouche te doen en dan een verhoogde entree te maken.
Geen idee. Wij kregen ze bijgeleverd bij de vloerverwarming.quote:Op donderdag 17 januari 2008 14:31 schreef Automatic_Rock het volgende:
Wat zijn dat precies voor foliematten dan??
Ja, maar probeer maar eens een vloeiend afschot te maken met tegels van 50 bij 50 centimeter... Als je dan geen knik wilt, zul je toch aan de drain moeten..quote:Op donderdag 17 januari 2008 13:54 schreef sanger het volgende:
Persoonlijk zou ik niet kiezen voor een knik of vouw. De hele vloer afschot laten lopen is m.i. mooier omdat je 1 rechte vloer hebt. Ook heb je niet het risico dat er kleine plasjes blijven staan (ook afhankelijk van tegelsoort).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |