Bron: Telegraafquote:Benny Neyman ernstig ziek
door de redactie
AMSTERDAM - Benny Neyman (56) is ernstig ziek. De zanger, van hits als 'Ik weet niet hoe' en 'Waarom fluister ik je naam nog', heeft kanker in een vergevorderd stadium. Hij liep al een half jaar rond met ernstige klachten. Twee weken geleden werd na uitgebreid onderzoek echter pas ontdekt dat Neyman kanker heeft.
De ziekte had zich toen al uitgebreid in zijn botten en rug. Waar de kanker is begonnen zijn de artsen nog niet achter. De zanger is wel thuis en heeft inmiddels een bestraling achter de rug, aldus zijn vijftien jaar jongere levenspartner Hans.
2007 begon ook al niet goed voor de geboren Maastrichtenaar. Begin dit jaar was Benny, midden in zijn theatertournee, al tweeënhalve maand zijn stem kwijt. Vlak daarna kwam na 28 jaar de breuk met zijn manager, waarna Benny een burn-out kreeg. In oktober verscheen zijn nieuwe album Onverwacht . De concerttour die gepland stond voor het voorjaar 2008 gaat ook niet door.
Omdat kanker pas pijn gaat doen zodra er bijverschijnselen zijn. Van de tumor(en) zelf merk je vaak niets. Zodra bijvoorbeeld andere organen of zenuwen bekneld raken (en de tumor dus al vrij groot is), treden er (secundaire) klachten op. Zo gaat het vaak.quote:Op vrijdag 21 december 2007 20:24 schreef Greys het volgende:
[..]
Bron: Telegraaf
Ik vind het echt een en idee dat hij dus al een half jaar rond liep met ernstige klachten en dat er daarna pas werd ontdekt dat hij kanker heeft in een vergevorderd stadium. Hoe kan het toch dat ze daar niet eerder achter komen?![]()
Als het zo vergevorderd is lijkt me dat hij niet veel kans maakt daarop.,quote:
Dus je hebt best kans dat hij bijvoorbeeld, ik noem maar wat, al een half jaar ernstige rugpijn had en dat ze hem steeds naar de fysio verwezen en verder niets? Echt een eng idee he, dat het dan vaak al te laat is als je ogenschijnlijk vrij onschuldige klachten maar niet overgaan en ze dan pas eens een uitgebreid onderzoek gaan doen. Aan de andere kant kan ik het me weer voorstellen dat ze niet iedereen binnenstebuiten gaan keren bij elke klacht die misschién wel een secundaire klacht van kanker zou kunnen zijn.quote:Op vrijdag 21 december 2007 21:29 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Omdat kanker pas pijn gaat doen zodra er bijverschijnselen zijn. Van de tumor(en) zelf merk je vaak niets. Zodra bijvoorbeeld andere organen of zenuwen bekneld raken (en de tumor dus al vrij groot is), treden er (secundaire) klachten op. Zo gaat het vaak.
En die secundaire klachten leiden soms niet logischerwijs naar een vermoeden van kanker, dat is de pest.
Kanker is een wolf in schaapskleren.
True, maar je gaat van het beste uit.quote:Op vrijdag 21 december 2007 21:31 schreef static het volgende:
[..]
Als het zo vergevorderd is lijkt me dat hij niet veel kans maakt daarop.,
Ja, dat kan heel goed. Maar zelfs bij het onstaan van de eerste klachten, is de tumor vaak al vergevorderd. Maar goed, blijft staan: hoe eerder je erbij zou zijn, hoe beter.quote:Op vrijdag 21 december 2007 21:40 schreef Greys het volgende:
[..]
Dus je hebt best kans dat hij bijvoorbeeld, ik noem maar wat, al een half jaar ernstige rugpijn had en dat ze hem steeds naar de fysio verwezen en verder niets? Echt een eng idee he, dat het dan vaak al te laat is als je ogenschijnlijk vrij onschuldige klachten maar niet overgaan en ze dan pas eens een uitgebreid onderzoek gaan doen.
Dat is het probleem als kanker op zo'n relatief jonge leeftijd de kop op steekt. Het ligt dan niet voor de hand om mensen de stuipen op het lijf te jagen en dure (want dat speelt mee) onderzoeken te doen, terwijl statistisch de kans veel groter is dat het om een hardnekkig onschuldiger kwaaltje gaat. Overigens zie je tegenwoordig particuliere klinieken periodieke scans aanbieden. De rijken der aarde laten zich al jaarlijks een keertje doorlichten.quote:Aan de andere kant kan ik het me weer voorstellen dat ze niet iedereen binnenstebuiten gaan keren bij elke klacht die misschién wel een secundaire klacht van kanker zou kunnen zijn.
Ja achteraf is dat natuurlijk ontzettend triest. Dan denk je: godverdomme, dat was toen die klote-kanker al.quote:Er zullen dan ook veel mensen zijn die misschien, als ze het nieuws hebben vernomen dat ze kanker hebben, bij zichzelf wensen dat ze wel bij dat onschuldige rugpijntje hadden 'doorgedramd' tot verder onderzoek. Pffffff, het lijkt me echt vreselijk moeilijk.
Dat is dus ongeneeslijk.quote:Op vrijdag 21 december 2007 20:24 schreef Greys het volgende:
[..]
Bron: Telegraaf
Ik vind het echt een en idee dat hij dus al een half jaar rond liep met ernstige klachten en dat er daarna pas werd ontdekt dat hij kanker heeft in een vergevorderd stadium. Hoe kan het toch dat ze daar niet eerder achter komen?![]()
Ik duim voor een wonder voor hem, want 56 jaar is natuurlijk veel te jong.
Al weet ik niet hoeveel wonders hij nodig zal hebben als het al in je botten en rug zit.
Vreselijk, met alle behandeltechnieken tegenwoordig, met alle onderzoeken naar kanker, dan iemand naar huis sturen met de mededeling dat het maar een kliertje is. Zegt wel iets over de competenties van de doktoren tegenwoordig.quote:Op zaterdag 22 december 2007 22:27 schreef Vivi het volgende:
[..]
Dat is dus ongeneeslijk.
(mijn moeder heeft het hetzelfde).
Haar hebben ze ook twee jaar weggestuurd hoor, ze moest zich niet zo aanstellen met dat knobbeltje in haar borst, het was echt "maar een klier mevrouwtje".
Misschien kunnen ze het nog een jaar of wat rekken, met wat geluk. Zolang het niet naar zijn organen slaat.
Och, het gaat om het idee, zeg maar......quote:Op maandag 24 december 2007 19:42 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik denk eigenlijk niet dat Benny hier meeleest lieve dames en heren![]()
Die heeft, zeg maar, wel iets beters te doen.
quote:Benny Neyman weigert te lijden
Uitgegeven: 29 december 2007 10:27
AMSTERDAM - Benny Neyman wil niet langer pijnlijke onderzoeken ondergaan om vast te stellen welke vorm van kanker hij heeft. "Dat heb ik mijn artsen al meegedeeld", zegt de 56-jarige zanger zaterdag in De Telegraaf.
"Geen lijdensweg voor mij. Gisteren had ik zoveel pijn dat ik dacht 'geef mij maar een spuitje."
Vorige week maakte Neyman bekend dat hij ziek is en genezing praktisch is uitgesloten. De Limburger liep al tien jaar rond klachten, die steeds werden toegeschreven aan alles van een reuma tot een burnout. Daardoor voelde hij zich heel lang een hypochonder.
Niet zielig
Een aantal weken geleden stelden artsen dan toch vast dat Neyman kanker heeft en inmiddels heeft de zanger acht bestralingen gehad. Hoewel de pijn soms ondraaglijk is, voelt Neyman zich niet zielig.
"Ik heb geen oorlog meegemaakt, heb een leuke adolescentie gehad en kan terugkijken op een mooie carrière." Ook noemt hij de 25 jaar dat hij samen is met zijn vriend Hans 'de mooiste tijd van mijn leven'.
Liedjes
Neyman is bekend van liedjes als 'Ik weet niet hoe', 'Vrijgezel' en 'Waarom fluister ik je naam nog'.
De concerttournee die de Limburger in het voorjaar had gepland is vanwege zijn ziekte afgelast.
quote:Op zondag 30 december 2007 17:29 schreef Haaibaaike het volgende:
Waarom fluister jij je naam nog...Hoorde ik straks op de radio Top 2000
Toch nog wel heel snel gegaan....heel naar.quote:'Benny Neyman (56) overleden'
Uitgegeven: 18 januari 2008 11:30
Laatst gewijzigd: 18 januari 2008 11:42
AMSTERDAM - Benny Neyman is op 56-jarige leeftijd overleden. Dat meldt Omroep Brabant vrijdag. De omroep is vooralsnog de enige bron die het overlijden meldt. Zijn impresariaat kan het nieuws niet bevestigen.
NU.nl/Robert Diepenburg
De Nederlandse zanger was al enige tijd ernstig ziek. Neyman leed aan kanker.
De 56-jarige zanger is vooral bekend van zijn nummers Waarom Fluister Ik Je Naam Nog en Vrijgezel. Hij zou begin dit jaar weer de theaters ingaan met een nieuwe voorstelling, maar die is afgelast.
quote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:46 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Toch nog wel heel snel gegaan....heel naar.
Je kunt ze teruggeven aan de nabestaandenquote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:50 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ja heel naar. Ik heb al zijn LP's
Cheesyquote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:52 schreef gebruikersnaam het volgende:
DIe vrijgezel gaat nu wel slapen, en jouw naam nooit meer fluisteren.
[urbanus-mode]Aha, zijde gij dat die al mijn platen hebt [/urbanus-mode]quote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:50 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ja heel naar. Ik heb al zijn LP's
hooguit hoop op uitstel... als het nog niet gebeurd is, zit het er wel in rap tempo aan te komenquote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:57 schreef CrimeSceneCleaner het volgende:
'Benny Neyman (56) overleden'
Laatst gewijzigd: 18 januari 2008 11:53
AMSTERDAM - Benny Neyman is op 56-jarige leeftijd overleden. Dat meldt het GPD vrijdag. De persdienst is vooralsnog de enige bron die het overlijden meldt. Zijn impresariaat kan het nieuws niet bevestigen.
Dit bedoel ik, hebben we nog hoop???
ik zal de hoop niet opgeven. het lijkt me wel echt. en zal straks wel bevestigt worden.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:57 schreef CrimeSceneCleaner het volgende:
'Benny Neyman (56) overleden'
Laatst gewijzigd: 18 januari 2008 11:53
AMSTERDAM - Benny Neyman is op 56-jarige leeftijd overleden. Dat meldt het GPD vrijdag. De persdienst is vooralsnog de enige bron die het overlijden meldt. Zijn impresariaat kan het nieuws niet bevestigen.
Dit bedoel ik, hebben we nog hoop???
quote:Management ontkent dood Benny Neyman
Laatst gewijzigd: 18 januari 2008 12:01
AMSTERDAM - Het management van Benny Neyman ontkent dat de Nederlandse zanger is overleden. De geassocieerde Pers Diensten (GPD) bracht vrijdagochtend het bericht naar buiten dat hij op 56-jarige leeftijd was overleden, maar zijn manager Wil Jansen laat aan NU.nl weten dat het bericht "absoluut niet waar" is.
Eerder deze week werd bekend dat het iets beter gaat met Neyman. Artsen stelden vast dat de kanker niet verder uitgezaaid was.
"We weten niet hoe lang we nog samen hebben, maar het is in ieder geval goed dat er geen verdere uitzaaiingen zijn", zo liet de partner van Neyman deze week weten.
De 56-jarige zanger is vooral bekend van zijn nummers Waarom Fluister Ik Je Naam Nog en Vrijgezel. Hij zou begin dit jaar weer de theaters ingaan met een nieuwe voorstelling, maar die is afgelast.
quote:Kom met me mee naar Maastricht.
Voor wie niet weet waar dat licht.
Ergens in het uiterste zuiden van ‘t land.
Parel van ‘t limburgse land.
Stad met een eigen gezicht.
Door de Romeinen gesticht.
En door de Fransen beïnvloed als geen.
Kom maar dan gaan we er heen.
Kom met me mee en flanneer.
Proef die boergondische sfeer.
Stad van traditie, van wierook en bier.
Altijd het grootste plezier.
Stad aan de kolkende Maas.
Weinig bezongen helaas.
Stad zoals jij bent zo is er niet een.
Mmmmmmmm
Mmmmmmmm
Mmmmmmmm
Mmmmmmmm
Kom met me mee naar Maastricht.
Stad met het oude gezicht.
Stokoude straten maar jong nog van hart.
Altijd een beetje apart.
Stad aan de kolkende Maas.
Weinig bezongen helaas.
Zo’n zachte G als jij, heeft er niet éen.
Stad als een onuitgesproken gedicht.
Kom met me mee naar Maastricht.
hij neemt "the show must go on" wel erg letterlijkquote:Op vrijdag 18 januari 2008 12:12 schreef mrSPLIFFY het volgende:
lol zo ben je dood... 5 minuten later maakt ie zn come back!!
Is er al wel een condoleance register om condoleances achter te laten voor zijn "even dood" ervaring?quote:Op vrijdag 18 januari 2008 12:12 schreef mrSPLIFFY het volgende:
lol zo ben je dood... 5 minuten later maakt ie zn come back!!
Doe de TT dan ook maar evenquote:Op vrijdag 18 januari 2008 12:40 schreef Frollo het volgende:
Misschien is het een idee om de OP aan te passen?
Zij is niet dood die Amy Winehouse en Benny Neyman ook niet.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 12:09 schreef Re het volgende:
die is dan ook snel Amy Winehouse achterna gegaan
vooralsnog RIP
Dan nietquote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:55 schreef Bastard het volgende:
RIP aan de nabestaande
joh meen je dat nou?quote:Op vrijdag 18 januari 2008 15:52 schreef Haaibaaike het volgende:
[..]
Zij is niet dood die Amy Winehouse en Benny Neyman ook niet.
Ja inderdaad, wat zonde weer..quote:
quote:Zanger Benny Neyman overleden
Zanger Benny Neyman is donderdag op 56-jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats Soesterberg. Dat heeft zijn levenspartner en manager Hans van Barneveld bekendgemaakt. De geboren Maastrichtenaar leed aan kanker.
Hij scoorde in zijn carriere enkele grote Nederlandstalige hits waaronder Vrijgezel, Ik weet niet hoe, en zijn grootste succes Waarom fluister ik je naam nog?. In 2004 bracht hij nog een album uit in het Maastrichts dialect getiteld Trök nao Blouwdörrep.
Benny Neyman volgde in de jaren 70 een opleiding aan de Kleinkunst Academie in Amsterdam. Hij zei dat zijn hits hem waren overkomen. Sleutel tot succes waren zijn teksten: recht uit het hart en laagdrempelig. Begin jaren tachtig brak de in Maastricht geboren mijnwerkerszoon Neyman door met Ik Weet Niet Hoe (1980) en Vrijgezel (1981). Dat waren al flinke hits, maar de grootste klapper maakte de zanger met Waarom fluister ik je naam nog. In 1985 haalde hij met deze plaat een nummer-1-notering in de Top 40.
Ode aan Benny
L1 Radio en L1TV staan vrijdag uitgebreid stil bij de dood van Benny Neyman. Het radioprogramma Het Balkon van Limburg (FM95.3 en FM 100.3) staat vrijdag van 10.00 tot 12.00 uur helemaal in het teken van de zanger. Met fragmenten uit eerdere radio-reportages bij L1 en met reacties op het overlijden.
Op L1TV is vrijdag vanaf 17.00 uur (steeds op hele uren) het programma Ode aan Benny Neyman te zien, samengesteld door Henk Hover.
Oude successen
Neyman zei in maart 2005 in het Algemeen Dagblad dat hij ,,niet wilde teren op oude successen.'' De hits uit het begin van zijn carrière hadden echter wel de basis voor de rest van zijn loopbaan gelegd. Meer dan twintig theatershows en vijfentwintig LP's/CD's staan er op zijn naam. Bij vrijwel ieder optreden zat de zaal vol. Opvallend, want echte hits scoorde Neyman na Waarom Fluister Ik Je Naam Nog eigenlijk niet meer. Om dát nummer vroeg zijn publiek (grotendeels trouwe fans en volgens Neyman bestaande uit 70 procent vrouwen en 10 procent 'nichten'') elke voorstelling opnieuw.
Grote geheim
Het grote geheim van zijn succes was volgens de zanger dat hij altijd zichzelf is gebleven. In tegenstelling tot zijn meeste jaargenoten volgde hij de Academie voor Kleinkunst in Amsterdam, niet met de ambitie musicalster of cabaretier te worden. Neyman had een carrière als zanger, als vertolker van het levenslied, op het oog. Zijn nummers moesten gevoelige teksten hebben, uit het leven gegrepen. Hij schreef altijd zijn eigen nummers, als een van de weinige artiesten in Nederland.
Met zijn 25e album 'Trök nao Blauwdörrep' ging een grote wens van Neyman in vervulling - een plaat met liedjes in het Limburgs dialect. Blauwdörrep is de naam van de wijk in Maastricht waar Neyman werd geboren.
Theaterprogramma's
De laatste jaren liet Neyman zijn man Hans van Barneveld (ze trouwden in 2000) steeds meer invloed uitoefenen op zijn theaterprogramma's. Volgens Neyman leidde dat ertoe dat zijn shows gaandeweg het seizoen steeds beter werden. Ieder jaar wilde hij vernieuwend en verrassend uit de hoek komen.
Neyman wilde eigenlijk nog jaren doorgaan, al gaf hij zichzelf in 1995 nog hooguit tien jaar. Echte toekomstplannen had hij toen niet. ,,Daar denk ik nog niet over na. Het kan elk moment met mij gebeurd zijn. Dat klinkt erg relativerend, maar zo ben ik nu eenmaal.'' Nuchter dus. En ook wel een beetje trots op het feit dat hij tot aan het einde volle zalen trok.
Dat dacht ik dus ookquote:Op vrijdag 8 februari 2008 00:01 schreef Duderinnetje het volgende:
Wacht even... dus die Hans is 41 en ze zijn 25 jaar bij elkaar. Dus Hansepans was 16 toen hij verkering kreeg met Benny?
quote:Zijn nummer 1 hit ‘Waarom fluister ik je naam nog’ is een compositie van de Griek Nikos Ignatiadis. Sinds Neyman tijdens het kolonelsbewind op Kreta in contact kwam met de muziek van de politiek uitgesproken Theodorakis (‘Men sloot de deuren en ramen en zette de muziek hard aan.’), zette Neyman zijn kaarten op Griekse muziek. Soms kon hij ook zelf maatschappijkritisch uithalen in zijn teksten, vooral als het om opkomend neofascisme ging. Hij schreef vrijwel alle (vaak autobiografische) teksten zelf.
16 is age of consent in NL toch? Of niet als het met een meerderjarige is?quote:Op vrijdag 8 februari 2008 00:01 schreef Duderinnetje het volgende:
Wacht even... dus die Hans is 41 en ze zijn 25 jaar bij elkaar. Dus Hansepans was 16 toen hij verkering kreeg met Benny?
quote:Op vrijdag 8 februari 2008 08:05 schreef Isegrim het volgende:
Ik wist trouwens niet eens dat hij homo was.
quote:Partner Benny Neyman vindt leven zinloos.
Hans van Barneveld vindt het leven zinloos na het overlijden van zijn partner Benny Neyman. Dat vertelt de 41-jarige Van Barneveld deze week in een interview met de Vlaamse Story.
"Het leven is gewoon niet leuk. Ik zou optimistisch willen zijn, maar optimisme komt momenteel niet in mijn woordenboek voor."
Benny Neyman overleed in februari op 56-jarige leeftijd na een kort ziekbed aan de gevolgen van kanker. De zanger had 25 jaar een relatie met Van Barneveld, die de laatste jaren ook zijn manager was.
Zwaar
Van Barneveld vindt het moeilijk de draad weer op te pakken na de dood van zijn vriend. "Ik probeer verder te leven. Maar het is erg zwaar." Behoefte aan afleiding heeft hij nauwelijks. "Iedereen wil me helpen en steunen", zegt hij.
"Ik weet het, de mensen bedoelen het goed maar ik moet eerst rust om me heen vinden, om alles te kunnen verwerken. Ik heb totaal geen behoefte om met vrienden naar een feestje of restaurant te gaan."
Toch is Hans voor zijn gevoel niet helemaal alleen. "Benny is altijd bij me, omdat ik 24 uur per dag aan hem denk. Ik vraag hem voortdurend om raad. Ik geloof ook dat het leven niet stopt bij de dood. Het kan niet anders dan dat onze geest verder leeft."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |