Beauregard | donderdag 20 december 2007 @ 20:26 |
Dames en heren, ik heb mij het plan opgevat een auto te gaan kopen. Ik studeer nog, dus inderdaad, ik heb OV, maar ik wil een auto. Echter heb ik totaal geen idee wat er aan vaste lasten op me af gaat komen naast de aanschafprijs/brandstof en het eventueel onderhoud. Ik richt me voorlopig op auto's met een aanschafprijs van 1000 tot 2000 euro. Ik zit te denken aan een auto als de Seat Ibiza, of iets in die klasse. Ik ben niet op zoek naar een diesel, ik wil gewoon 'n benzine. Ik ga 'm WA verzekeren, niet meer. Anyways, aanschafprijs daar kom ik wel uit, maar ik wil gewoon effe op 'n rijtje hebben wat er voor overige kosten bij komen kijken voordat ik ergens aan ga beginnen. Als blijkt dat het toch niet haalbaar is gaat me dat veel ellende besparen. Brand maar los. ![]() | |
Diemietuhriej | donderdag 20 december 2007 @ 20:28 |
Leeftijd? Ben je in 1818 geboren? | |
Beauregard | donderdag 20 december 2007 @ 20:30 |
quote:22 nu. ![]() | |
Snuitebolletje | donderdag 20 december 2007 @ 20:32 |
Verzekering Wegenbelasting Onderhoud kan zeer variabel zijn Brandstof reken zelf maar uit ![]() afschrijving.. | |
Hyperdude | donderdag 20 december 2007 @ 20:41 |
parkeervergunning nodig? | |
Prowl | donderdag 20 december 2007 @ 20:45 |
[TK] Kia Pride 1.3 5-deurs GLXi BJ1996 Maandelijkse kosten: een avondje op stap gaan is duurder ![]() | |
Matel | donderdag 20 december 2007 @ 20:45 |
Je kunt beter een japanner kopen als je auto goedkoop in onderhoud moet zijn ![]() | |
RemcoDelft | donderdag 20 december 2007 @ 20:48 |
Ga maar gewoon uit van 30 cent per km incl. alles, als je iets van 10.000 km per jaar rijdt tot het ding van ellende uit elkaar valt. | |
Mikkie | donderdag 20 december 2007 @ 21:15 |
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. - [ Bericht 88% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 21:29:29 ] | |
Beauregard | donderdag 20 december 2007 @ 21:43 |
quote:Hmm, okee. Dat is ongeveer 1/3 van mijn huidig vrij te besteden geld per maand. En daarmee bedoel ik dus geld waarvan ik boodschappen doe, bier drink, kleding koop, etc. Huur en andere vaste lasten (abonnementen) zitten daar niet bij. Op zich zou 't me dus wel gaan lukken. | |
Mikkie | donderdag 20 december 2007 @ 21:51 |
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. - [ Bericht 90% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 21:29:29 ] | |
#ANONIEM | donderdag 20 december 2007 @ 21:52 |
Het is totaal afhankelijk van de auto natuurlijk. Je kunt een oude Jap kopen, maar ook een oude Mercedes ofzo. ![]() Ik red het in ieder geval bij lange na niet met 200 euro per maand. Ik zit op meer dan het dubbele. | |
LoggedIn | donderdag 20 december 2007 @ 21:53 |
Seat Ibiza van 2000 euro zijn 9/10x half weggeroeste bakken geworden.. Kan je beter iets meer uitgeven ![]() Belasting en verzekering is afhankelijk waar je woont, zal tussen de 50 en 100 euro per maand zitten. Dan nog wat geld voor onderhoud, maar das ook neit zoveel.. Gewoon paar tientjes per maand opbouwen tot je het nodig hebt (apk, banden, technisch onderhoud, defecten).. In mijn ervaring is benzine ronduit het duurste ![]() ![]() | |
Beauregard | donderdag 20 december 2007 @ 21:53 |
Ik verwacht ongeveer 120 km per week te gaan rijden. Maar zoals je zelf zegt... als je eenmaal een auto heb loopt dat ongemerkt ineens wat hoger op. | |
Repeat | donderdag 20 december 2007 @ 21:55 |
Je moet gewoon verzekering + wegenbelasting nemen. Dan benzine wat je zelf moet uitrekenen en verder niks. Gaat er iets stuk dan moet je het gewoon bij een sloop bij elkaar zoeken en met duct tape weer in elkaar klussen. | |
Beauregard | donderdag 20 december 2007 @ 21:55 |
quote:Oh, ik ben er nog lang niet uit welk merk en welk model ik wil aanschaffen hoor. En het budget kan misschien ook nog wel opgerekt worden naar 3000. Een Jap is op zich ook een goed idee, al vind ik Aziatische bakken vaak wat saai, maar degelijk zijn ze wel. Maar roep gerust eens wat andere modellen die voor mij het overwegen waard zouden kunnen zijn. | |
LoggedIn | donderdag 20 december 2007 @ 22:00 |
quote:Ik rijd zelf in een Seat Ibiza uit '97, en ben er dik tevreden over ![]() De reden dat ik voor een Ibiza koos is dat ik ze er leuk uit vind zien, ze leuk zijn om te rijden (hoewel ie op papier niet sneller is dan een toyota corolla is de rij-ervaring natuurlijk wel heel anders), en voor de rest gewoon degelijk volkswagen (de nieuwere modellen dan he ![]() | |
Demarest | donderdag 20 december 2007 @ 23:27 |
Mazda 323F, model 1989-1995? Opvallend uiterlijk voor Japanse begrippen en de kosten vallen mee: verzekering om en nabij 50 euro p/m voor een 22-jarige, wegenbelasting 23 euro p/m, verbruik grosso modo 1:16 in het buitengebied. Tevens vrij rap met 990 kg @ 90 pk, echter weinig luxe met veelal geen slingerraampjes & géén airco. Honda Civic kan ook: voor 3.000 euro zijn d'r redelijk wat exemplaren te krijgen uit 1995-1997, verzekering zal ook in de buurt van 50 euro p/m zitten, verbruik zo'n 1:17 in buitengebied, èn wat meer luxe met in veel modellen el. ramen èn hier en daar zelfs een airco. Wel oppassen voor afgeragde exemplaren uiteraard. ![]() | |
PNG | vrijdag 21 december 2007 @ 00:40 |
Wat Snuitebolletje zegt. Goede post. Erna komt de 323F onzin, nee doe de Peugeot man, nee man 3 mille civic, onzinnig, of nee toch de ontzettend gare starlet die al 3 jaar geen onderhoud heeft gehad. Elke auto kan en gaat stuk. Dus koop de sufste simpelste, neem je broer, oom, vader mee, das belangrijkste. Hou een marge beschilkbaar mbt reparaties. Doe demper test, koppeling test, zo zijn er hele hoop. Koop een net simpel ding, en je kan rijden. Auto blijven rijden is moeilijker dan 1 kopen. | |
Beauregard | vrijdag 21 december 2007 @ 09:13 |
Hmm, het lijkt er op dat ik met max. 2000 euro net niet het soort auto kan kopen dat ik graag zou willen. Ik wil namelijk wel een beetje een auto die zaken heeft als elektrische ramen en stuurbekrachtiging. De auto's tot 2000 euro zijn meestal net van een iets ouder bouwjaar dan auto's waarin zoiets vanzelfsprekend zit. Ik denk dat ik mijn budget dus ga verhogen naar 3000 euro. Toch ben ik nog steeds best gecharmeerd van een Ibiza, maar ik wil me ook eens gaan verdiepen in de Aziatische bakken want daarin ben ik niet zo thuis. KIA/Daewoo/Daihatsu komen niet in aanmerking. ![]() | |
Snuitebolletje | vrijdag 21 december 2007 @ 09:34 |
ik heb nog een mitsubishi colt in de aanbieding, 3000 euro slechts 108dkm op de teller, onlangs (1000 km terug ofzo) grote beurt, 4 nieuwe bandjes, distributie riem en wat remblokken geloof ik gehad.. Wel stuurbekrachtiging, geen electrische ramen, wel radio cd speler.. | |
Prowl | vrijdag 21 december 2007 @ 09:48 |
Daewoo = dure rommel Kia = Mazda Daihatsu= Toyota Die onderste 2 kunnen gewoon in je lijstje ![]() | |
Beauregard | vrijdag 21 december 2007 @ 10:08 |
Hmm OK. Zoiets als dit staat me bijvoorbeeld ook wel aan: http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.details?p_spr_id=88449012&p_type_lijst=RL&o_id=3573235 Weinig kilometers, degelijk bakkie. | |
Matel | vrijdag 21 december 2007 @ 10:20 |
quote: ![]() | |
Hyperdude | vrijdag 21 december 2007 @ 10:26 |
quote:En oude Alfa is een echte beginnersfout. Die heb ik zelf ook gemaakt.Zou ik niet weer doen. ![]() Het lijkt veel voor weinig, maar het is gewoon veel ellende voor veel geld uiteindelijk. Een Alfa is een prima auto; maar dan moet je wel een goede hebben. Niet een "goedkope" van 10 jaar oud. Wacht met Alfa's/BMW ed kopen tot je meer geld te vbesteden hebt; koop eerst maar een ding wat het gewoon doet en van A naar B beweegt ![]() Als je iets zoekt om aan te klussen is een oude Alfa natuurlijk wel ideaal ![]() NB. Bovenstaand geneuzel is natuurlijk slechts "een" mening. [ Bericht 6% gewijzigd door Hyperdude op 21-12-2007 10:31:57 ] | |
Beauregard | vrijdag 21 december 2007 @ 10:32 |
Hmm, ja ik vroeg me al af waarom een Alfa van '98 met slechts 98.000km op de teller "slechts" 2.450 euro kostte. ![]() | |
Mikkie | vrijdag 21 december 2007 @ 12:47 |
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. - [ Bericht 93% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 21:29:29 ] | |
hierissieweer | vrijdag 21 december 2007 @ 12:52 |
ik ben, met 1000 kilometers op diesel, per maand 300 euro kwijt. Dit is 50 euro verzekering 50 euro wegenbelasting 100 euro diesel en 100 euro reparatie/vervanging. Ik rij een corsa 1996 diesel | |
Mikkie | vrijdag 21 december 2007 @ 13:03 |
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. - [ Bericht 71% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 21:29:30 ] | |
Snuitebolletje | vrijdag 21 december 2007 @ 13:04 |
2000 is aannemelijker idd.. Denk dat het wel een reeel bedrag is van hierissieweer.. | |
boegschroef | vrijdag 21 december 2007 @ 13:12 |
Als je niet teveel geeft om het uiterlijk van de auto zou je ook eens kunnen kijken naar auto's zoals een fiat tipo. Een vriend van me heeft deze nu al 3 jaar. Kost bijna niets in verzekering en belasting, 4 deuren is ook makelijk en onderhoud is ook bijna 0. Dit zijn echt de goedkope studenten auto's. | |
Barcaconia | vrijdag 21 december 2007 @ 13:23 |
Een volvo 340 is ook een goede. Als je op www.volvo300club.nl kijkt staan er genoeg op met 50.000 tot 100.000 kilometers, in zeer goede staat. Het is lekker licht, dus weinig wegenbelasting. Verzekeren is ook niet echt duur bij zo'n oude auto met weinig vermogen. Brandstof verbruiken ze ook niet bijster veel. En je kunt er een hele hoop lol mee hebben omdat je achterwielaandrijving hebt ![]() | |
Daklem | vrijdag 21 december 2007 @ 13:42 |
ff kosten van mijn auto op een rijtje zetten Aanschaf: 3.000 Onderhoud: 500 op voorhand voor onvoorzien Maandelijks: Verzekering. Eerste maand betaal je dubbel verzekering!! Houd hier rekening mee! wegenbelasting. Zij willen de eerste keer dit bedrag 3 maanden vooruit ontvangen!! Hier wordt vaak geen rekening mee gehouden! Benzinekosten: Per maand rijd ik ongeveer 120 euro benzine Onderhoudspotje: Per maand 100 euro sparen voor onderhoud en afschrijving. Dus oftewel. Met een aanschafprijs ben je er niet lang niet. Ohja, en auto rijden is duur! | |
Beauregard | vrijdag 21 december 2007 @ 14:00 |
quote:Fiat Tipo, heb even gekeken en komt wel in aanmerking. Staat genoteerd. | |
Beauregard | vrijdag 21 december 2007 @ 14:04 |
Hmm, ben nu ook eens serieus aan het kijken naar een Volvo 440. Tot 2000 euro. | |
Lausteen | vrijdag 21 december 2007 @ 14:11 |
quote:Een Fiat Tipo is wel de laatste auto waarmee je goedkoop wil beginnen. Je kan toevallig een goede hebben waaraan je geen onderhoud hebt, maar feit is gewoon dat ze veel storingsgevoeliger zijn dan Japanners. En dat kan niemand ontkennen. | |
Stefan740 | vrijdag 21 december 2007 @ 14:18 |
Gewoon geen auto kopen en 150 per maand opzij leggen, kun je als je klaar bent met studeren een echte auto kopen. | |
Beauregard | vrijdag 21 december 2007 @ 14:21 |
quote:Nee, dat ga ik dus niet doen. ![]() Ik ben nu nog student en mijn instelling is dat ik van die tijd wil genieten. Dus ik ga niet op geld zitten kijken en daarom wil ik best een autootje gaan kopen. Als ik zometeen een baan vind krijg ik daar hoogstwaarschijnlijk toch 'n mooie leasebak bij, dus ik ga geen geld opzij leggen om er dan eentje te kunnen kopen. Noem me naief, maar ik wil gewoon een auto. | |
Stefan740 | vrijdag 21 december 2007 @ 14:32 |
Nee ik snap je wel, zat zelf in hetzelfde schuitje. Ik heb toen een auto van 500 euro gekocht en helemaal kapot geragt in 2 maanden. Daarna gaan sparen en nu heb ik de Cooper S van me pa kunnen overnemen. Krijg je een leaseauto? Dan koop je een leuke 325i E30 en ga je in het weekend op het circuit spelen ![]() Maar het is maar een idee ![]() | |
xFriendx | vrijdag 21 december 2007 @ 16:10 |
quote:Kan natuurlijk wel zo zijn dat OV bij hem in de buurt nogal klote is. Zelf woon ik bijv in een dorp met nog geen 1000 inwoners en heb je nog een 'buurtbus' (zo'n zelfde bus waar normaal mensen kwijlend achter de ramen zitten die niet helemaal honderd zijn) die dus om het anderhalf uur van hier naar een station 15 km verder rijd en daar 30-35 minuten over doet. Soms had je dus dat je bus net te laat ging om je lesuur te halen en zat je dus 2 uur van tevoren al op school omdat je een bus eerder moest nemen. In zulke situaties was het voor mij ook veel handiger geweest als ik zelf naar het station kon rijden, dan ben je maar 20 min onderweg en kan je precies de juiste trein pakken. Overigens is een Alfa inderdaad een dure hobby. Zou ik alleen kopen als je hart er echt naar is en je er andere dingen voor laat en daar geld op bespaard en dan weer in je Alfa pompt. Wil je gewoon van A naar B inderdaad lekker kijken naar een zuinige Jap. | |
Beauregard | vrijdag 21 december 2007 @ 21:25 |
Hmm, nee openbaar vervoer is prima. Ik woon in Tilburg op kamers, op steenworp afstand van het station. ![]() | |
Repeat | vrijdag 21 december 2007 @ 21:58 |
quote:Heb ik ook naar gekeken, maar is toch niet wat je verwacht bij Volvo. Zijn nl de brakke producten uit de nederlandse fabriek. Dus niet de Zweedse grundlichkeit. | |
Dingest | zaterdag 22 december 2007 @ 02:35 |
Nja, als je het vrij simpel en vrij betrouwbaar wilt houden dan kan je voor een Mazda 121 gaan (het 1990-1995 model - de bolhoed dus - de Fiësta kloon schijnt slechter en ook minder ruim te zijn). Er zijn Yes of Yooh uitvoeringen met elektrische ramen (voor). Ik weet niet of daar standaard stuurbekrachtiging op zit, maar met zulke kleine en lichte autootjes heb je het niet echt nodig eigenlijk. Ik mis het nooit, in ieder geval. Moet voor 2000 euro zeker wel te vinden zijn. Zelf was ik kwijt voor zo'n autootje in het begin (een gewone uitvoering, geen Yes of Yooh). - Iets van 14 euro per maand aan wegenbelasting. - Rond de 55 euro per maand aan verzekering (op eigen naam, in risicogroep dus dan zit je op 150 procent. Dat verhaal een paar posts terug van de eerste paar maanden dubbel betalen of zo komt me niet bekend voor ![]() - 50 euro voor onderhoud/onkosten. Maar dat moet je zelf kiezen waar je jezelf prettig bij voelt. 50 euro vind ik voldoende om een buffer op te bouwen, maar ik weet wel dat er een risico is dat ik uiteindelijk alsnog meer moet bijleggen als het een grote reparatie/onderhoudsbeurt is. Sowieso is Mazda niet zo heel duur in de onderdelen geloof ik, dus ik zou het ook van het merk af laten hangen. - Benzine verschilt per maand, op 'geplande' kilometers kom ik op zo'n 75 euro uit. Grote ritten gooi ik zelf altijd onder de noemer huishoudgeld. ![]() - Afschrijving moet je alleen rekening mee houden als je van plan bent om de auto uiteindelijk weer te verkopen. De kans lijkt me groter dat je hem gewoon op zal rijden, eigenijk. ANWB lidmaatschap is ook aan te raden. De voorrijkosten zijn namelijk ongelooflijk hoog als je geen lid bent en je hebt ze wel nodig, wat altijd kan gebeuren. Voordelen van het autootje zelf: klein maar ruim, vier deuren, vrij comfortabel, fatsoenlijke ruimte in de kofferbak en een vrij opmerkelijk autootje. Nadelen zijn: het is een vrij opmerkelijk autootje, dus je moet het maar net leuk vinden ![]() Andere populaire kandidaten zijn altijd de Mazda 323 of welke Toyota dan ook (doorgaans de Starlet). De AX hoor ik ook vrij veel goede dingen over. | |
Prowl | zaterdag 22 december 2007 @ 07:13 |
quote:[TK] Kia Pride 1.3 5-deurs GLXi BJ1996 ![]() Dit is 100% een Mazda 121 alleen 2x zo zuinig ![]() Maandelijkse kosten zijn een lachertje ![]() | |
Dingest | zaterdag 22 december 2007 @ 15:34 |
Dat lijkt meer op de eerste generatie 121, niet die ik bedoelde ![]() Maar dat lijkt me wel een degelijk alternatief, eigenlijk. | |
LaZZ | zaterdag 22 december 2007 @ 15:45 |
Het is juist te gek om als student een auto te hebben. Ik heb dat ook gedaan, als student in Amsterdam, en raad TS het dan zeker ook aan. Voor gemiddeld zo'n 250 euro per maand ben je wel klaar. Regel via PMA een autoverzekering: http://www.kiesautoverzekering.nl/ en je bent betaalt voor WA zo'n 35 p/m. Ik ben begonnen met een Nissan 100 NX 1.6 uit 1995 als eerste auto. Perfect ding, amper onderhoud aan etc. Je hebt dan electrische ramen, stuurbekrachtiging en meestal een startonderbreker. Van alle hedendaagse gemakken voorzien dus. | |
LoggedIn | zaterdag 22 december 2007 @ 15:55 |
elec ramen, cv en stuurbekrachtiging zijn toch wel dingen waar je niet zonder kan ![]() | |
Beauregard | zaterdag 22 december 2007 @ 16:00 |
quote:Wat heb je toen voor die kar betaald en wat was de km-stand? | |
LaZZ | zaterdag 22 december 2007 @ 16:12 |
quote:1500, ik had echter wel een vriend bij die garage werken waardoor ik 'm voor hun inkoopprijs kreeg. De kilometerstand was toen zo'n 175000, inclusief alle onderhoudsboekjes. Het is echt een erg leuk bakje hoor, niet teveel wegenbelasting, vrij rap (0-100 in <10 s), goed verbruik van gemiddeld 1 op 13 etc. | |
Lausteen | zaterdag 22 december 2007 @ 17:49 |
Ik ben trouwens als student zijnde begonnen met een Daihatsu Charade uit 89, gekocht voor 600 euro via Marktplaats ![]() ![]() Verder is het echt een topauto, zou m zo aanraden, alleen stuurbekrachtiging bestond toen nog niet, maar dat is ook niet nodig ![]() Kost 10E p/m wegenbelasting, 40E verzekering, en iets van 50-100 euro benzine met een verbruik van 1:15 gemiddeld. 1.3 is ook nog best snel trowens met 0-100 in 10s. | |
vannelle | zaterdag 22 december 2007 @ 18:07 |
quote:Eg wel | |
Robin__ | zaterdag 22 december 2007 @ 18:22 |
quote:wma.. ouwe kia'tjes is veel mazda techniek die pride is volgens mij een 121 met een andere look.. | |
Mikkie | zaterdag 22 december 2007 @ 19:18 |
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. - [ Bericht 91% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 21:29:30 ] | |
hierissieweer | zaterdag 22 december 2007 @ 20:07 |
quote:net andersom. Het is de oude 121 look (paar details zijn anders en een 4 deurs versie) maar er ligt een ander motorblokje erin | |
xFriendx | zaterdag 22 december 2007 @ 20:31 |
quote:Ik had volgens mij zo dat 1e jaar gratis was als je geen gebruikte maakte van hun diensten. Maakte je wel gebruik kostte dat 25 of 50 euro geloof ik op jaarbasis. Tweede jaar is ook nog goedkoop geloof ik. | |
Mikkie | zaterdag 22 december 2007 @ 22:08 |
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. - [ Bericht 88% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 21:29:30 ] | |
Dingest | zondag 23 december 2007 @ 02:55 |
Ik had het dus niet, en ik heb niet zoveel verstand van auto's. Dus toen mijn uitlaat lek/los raakte en ik mijn wezenloos schrok - en het niet kon identificeren - kon ik dus de ANWB bellen. Grapje heeft me 200 euro gekost voor die gast om langs te komen, met een ijzerdraadje de boel vast te maken en mijn lidmaatschap (want dan moet je ook verplicht lid worden, als je ze oproept en je bent niet lid). Dat had een stukje goedkoper gekunt, denk ik ![]() | |
Dingest | zondag 23 december 2007 @ 03:05 |
quote:Het is dan een wonder dat ik nog ergens kom... ik heb geen van drieën ![]() Elektrische ramen zijn geen noodzaak. Het zwengelen kost je meestal evenveel tijd. Het is alleen handig als de elektrische ramen automatisch volledig naar beneden of omhoog gaan als je de knop eenmalig aantikt, maar dat hebben lang niet alle auto's. Sowieso kan er minder aan kapot gaan. Centrale deurvergrendeling is handig, maar om te zeggen dat je niet zonder kan... ![]() Stuurbekrachtiging heb je in dit soort kleine en lichte autootjes niet echt nodig. Tenzij je echt heel veel moet droogsturen. Anders is het wel iets zwaarder, maar prima te doen. Al hebben de meeste auto's, ook van 15 jaar oud, dat wel al (al dan niet als optie, toen ze nieuw waren). Ik heb het ontbreken van die drie mij in ieder geval niet tegen laten houden om de auto te kopen. Het enige wat ik echt mis, is mijn achterruitverwarming. Die is kapot en de enige manier om het te laten maken is door de hele ruit te laten vervangen, wat mij iets te prijzig is. | |
LoggedIn | zondag 23 december 2007 @ 19:19 |
quote:Electrische ramen zijn wel echt heel fijn hoor ![]() ![]() En als ik met vrienden reis ofzow vind ik het superirritant steeds alle deuren stuk voor stuk open en dicht te moeten doen. Afstandsbediening hoort er natuurlijk bij, das ook erg relaxed ![]() En ik heb een tijdje terug in een opel corsa 2.0 gsi(?) gereden zonder stuurbekrachtiging, en ik vond het echt enorm kut ![]() ![]() ![]() Ik mis nog wel voorruitverwarming ![]() ![]() ![]() | |
Isdatzo | zondag 23 december 2007 @ 19:22 |
leuk, een auto zonder stuurbekrachtiging rijden in de bergen.. ![]() nooit meer ![]() | |
Dingest | zondag 23 december 2007 @ 23:59 |
quote:Natuurlijk is het allemaal handiger, maar het is niet noodzakelijk ![]() Ik moet wel zeggen, de eerste keer dat ik een rotonde nam met mijn auto was dat wel even wennen, ja. Vooral het moment dat je de andere kant op moet sturen. Maar het is iets waar je even aan moet wennen, net als de koppeling in een andere auto of zo'n afmetingen zodat je weet wat je er mee kan. Ik heb er geen problemen mee als het er niet in zit, maar het moet geen grote/zware auto zijn dan. Er zijn zoveel auto's met stuurbekrachtiging dat de meeste mensen het niet eens meer gewend zijn ![]() Er zijn vier dingen die ik echt mis in m'n auto: een knopje voor mijn kofferbak, want nu moet ik de motor afzetten omdat-ie alleen met de sleutel open kan (of dat hoort weet ik niet, het zou het gevolg kunnen zijn van een improvisatiereparatie van de garage toen ze erachter kwamen dat hij niet meer op slot wilde). Ik mis dus mijn achterruitverwarming heel erg. Airco is ook wel heel handig, zowel voor het ontwasemen als voor verwarming/verkoelen. En een achterruitenwisser heb ik ook niet, omdat het een sedan is. Past het mechanisme niet in een sedan of zo, want ik zie nagenoeg alle sedans zonder een wisser achter ![]() | |
OVLOV | donderdag 27 december 2007 @ 22:19 |
tvp | |
LoggedIn | donderdag 27 december 2007 @ 22:57 |
airco mis ik niet echt.. Das wel een luxe die heel fijn is natuurlijk, maar dat heb ik nog nooit in een auto gehad waar ik langer dan een week in gereden heb, dus.. ![]() ![]() | |
hierissiedan | donderdag 27 december 2007 @ 23:12 |
quote:tis lekker als je het hebt, zomers en swinters! Zomer lekker klimaatje om te rijden, je auto is nooit super benauwd heet. En swinters lekker warm en geen condens overal in je auto!! Maar goed, ik heb het niet in mijn huidige auto, tis jammer dat ik het niet heb, op de volgende zal ik het wel nemen/willen/ Maar ga mijn auto er niet om weg doen want zonder rijd hij prima, tis luxe. ABS(en ook wel stuurbekrachtiging+electrische ramen) vind ik dan wel weer een optie die net tussen luxe en niet luxe opties in zitten... | |
gateway | vrijdag 28 december 2007 @ 19:41 |
ik rijd in een golf 3 diesel van 1994, en ik betaal per kilometer tot nu toe (over 18.000 km) 20 cent per kilometer Dit is inclusief alles(wegenbelasting verzekering, onderhoud) Scheelt wel dat ik nog 8 goede (4 winter en 4 zomerbanden) had van de vorige auto. Dus ja.... | |
Beauregard | woensdag 6 februari 2008 @ 14:56 |
Update. Inmiddels weer 'n tijdje verder, maar nog geen auto gekocht. Eigenlijk omdat ik er nog steeds niet uit ben welk merk/model ik precies wil. Binnenkort maar eens een dagje langs wat ocassion dealers gaan om wat rond te kijken en eventueel proefritjes te maken. Wie weet kom ik er verder mee... | |
Snuitebolletje | woensdag 6 februari 2008 @ 15:36 |
Even in autotrack ingevoerd: vanaf 1999 tot 2000 euro tot 1000 kg (gunstig voor wegenbelasting en verzekering) komt uit http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.details?p_spr_id=95494392&p_type_lijst=RL&o_id=4749160 volgens mij een puike bak voor dat geld! succes met je zoektocht verder! | |
Beauregard | woensdag 6 februari 2008 @ 17:17 |
quote:Da's inderdaad wel iets wat in aanmerking komt. Mooi is ie niet, maar dat is dan ook absoluut geen must. Het gaat er om dat ie niet afgeragd is en dat lijkt me bij zo'n bak niet het geval. Bedankt in ieder geval. | |
northernlight81 | zondag 17 februari 2008 @ 02:15 |
Ik zou kijken naar een starlet of swift. Zijn helemaal geen lelijke auto's en ze gaan haast niet kapot. Je betaald dan ongeveer 15 euro per maand wegenbelasting en tussen de 25 n 30 euro wa verzekering. Ik zou voor 2000 euro geen auto nieuwer dan uit 98 kopen. Dan weet je dat je gewoon een prutding hebt. Een fatsoenlijke auto in goede staat uit 1999 is gewoon veel duurder dan 2000 euro. | |
pepu | zondag 17 februari 2008 @ 02:22 |
Naast ons jeepke recentelijk een Toyota Aygo gekocht. Superzuinig, en rijdt als een tiet. Met gerobotiseerde bak. Formidadel. | |
Mr.Adams | zondag 17 februari 2008 @ 13:26 |
Kijk eens naar een Volvo, goede degelijke auto's die vaak goedkoop te krijgen zijn. Ook de modellen van rond 1996 zijn al te krijgen tussen de ¤2000 en ¤3000. Kijk vooral eens naar de modellen 460 en 850, redelijk nieuw, goedkoop, niet stuk te krijgen en vaak alles erop en eraan! Het aantal km is bij een Volvo naar mijn mening nauwelijks van belang mits de auto redelijk onderhouden is. Zoals mijn oom wel eens zegt: Een Volvo is vanaf 200.000km net lekker ingereden ![]() | |
northernlight81 | zondag 17 februari 2008 @ 13:35 |
quote:Precies en dan heb je een auto die mbt de veiligheid al een stuk moderner is dan ander auto's uit die tijd. En dan heb je veel meer auto dan zo'n klein ding uit '99. Veiliger, confortabeler en betrouwbaarder. | |
Mr.Adams | zondag 17 februari 2008 @ 14:35 |
Juist, je hebt een serieuze auto om je heen die qua productiejaar misschien een beetje ouder is maar qua techniek en veiligheid weinig tot niets onderdoet voor een veel jongere Jap! Kijk ook eens naar de uitrusting van een goede 460 of 850, daar zit echt alles op en aan! Een vriend van mij heeft in zijn studententijd een Volvo 740 estate gehad, dat ding was niet kapot te krijgen, heeft enorm veel ruimte dus het is geen probleem om een paar vrienden mee te nemen en het rijdt als een tank ![]() | |
Bartholomeus | zondag 17 februari 2008 @ 23:02 |
Ik heb tussen twee studies door een poos gewerkt, en dat gaf me de ruimte om een golf 4 te kopen, 130pk TDI. Nu ik dus weer studeer kan ik het prima opbrengen om het ding te onderhouden en er sap in te gieten als ie dorst heeft. Ding loopt lachend 1 op 16,5, cruise control, automagische airco, stuurbekrachtiging, electrische ramen, ABS, het zit er allemaal op. Maarja, dat kost dan weer ff iets meer dan 2000 euries ![]() Ik zou in jouw geval vooral voor licht en zuinig gaan, peugeotje 106 bijvoorbeeld. Ten eerste omdat het goedkoop is in de wegenbelasting en verzekering, ten tweede omdat die kleinere bakkies over het algemeen ook krenterig zuinig rijden. En verder maakt het niet echt uit wát het wordt, zolang het maar rijdt. Gotta have wheels, you know ![]() Als je zo dicht bij het station woont, zul je ook wel in het betaald parkeren gebied zitten, dus dan moet je ook een parkeervergunning zien te regelen. Vraag voor de grap eens bij de gemeente na wat dat kost per jaar, kon nog wel eens tegenvallen ![]() | |
pepu | zondag 17 februari 2008 @ 23:04 |
Of blijf maar lekker fietsen? | |
mrfox | maandag 18 februari 2008 @ 04:46 |
tvp | |
Beauregard | maandag 18 februari 2008 @ 08:07 |
quote:Parkeerplaats heb ik gelukkig al, hoort bij m'n woning. Woon inderdaad in het centrum. | |
northernlight81 | maandag 18 februari 2008 @ 18:22 |
Zo'n klein autootje kost je gewoon ongeveer ¤45,- per maand aan vaste kosten als je ouder bent dan 21 (of 23?). Benzine kun je zelf bepalen. Geen geld is geen benzine, zo'n probleem is dat niet als dat ding een keer een paar daagjes niet gebruikt wordt. Onkosten is gewoon onzeker. Kost je gewoon een paar honderd euro per jaar. Krijg je geen pech, komt er wel een dure APK. Als je daar iedere maand een klein beetje voor apart legt is dit niet zo'n probleem. Zorg ook dat je iemand met verstand van auto's meeneemt. Dingen als de distributieriem enzo kun je van tevoren weten. Als je iets via internet vind kun je van tevoren kijken wanneer hij voor het laatst van eigenaar is veranderd via RDW. Kun je dus zien hoelang hij er al staat. |