abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55424700
Dames en heren, ik heb mij het plan opgevat een auto te gaan kopen. Ik studeer nog, dus inderdaad, ik heb OV, maar ik wil een auto. Echter heb ik totaal geen idee wat er aan vaste lasten op me af gaat komen naast de aanschafprijs/brandstof en het eventueel onderhoud.

Ik richt me voorlopig op auto's met een aanschafprijs van 1000 tot 2000 euro.

Ik zit te denken aan een auto als de Seat Ibiza, of iets in die klasse. Ik ben niet op zoek naar een diesel, ik wil gewoon 'n benzine. Ik ga 'm WA verzekeren, niet meer.

Anyways, aanschafprijs daar kom ik wel uit, maar ik wil gewoon effe op 'n rijtje hebben wat er voor overige kosten bij komen kijken voordat ik ergens aan ga beginnen. Als blijkt dat het toch niet haalbaar is gaat me dat veel ellende besparen.

Brand maar los.
pi_55424741
Leeftijd? Ben je in 1818 geboren?
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
pi_55424809
quote:
Op donderdag 20 december 2007 20:28 schreef Diemietuhriej het volgende:
Leeftijd? Ben je in 1818 geboren?
22 nu.
pi_55424862
Verzekering

Wegenbelasting

Onderhoud
kan zeer variabel zijn

Brandstof
reken zelf maar uit

afschrijving..
  donderdag 20 december 2007 @ 20:41:22 #5
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_55425090
parkeervergunning nodig?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 20 december 2007 @ 20:45:26 #6
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_55425206
[TK] Kia Pride 1.3 5-deurs GLXi BJ1996

Maandelijkse kosten: een avondje op stap gaan is duurder
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_55425218
Je kunt beter een japanner kopen als je auto goedkoop in onderhoud moet zijn
pi_55425303
Ga maar gewoon uit van 30 cent per km incl. alles, als je iets van 10.000 km per jaar rijdt tot het ding van ellende uit elkaar valt.
censuur :O
pi_55426163
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 88% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 21:29:29 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_55427011
quote:
Op donderdag 20 december 2007 21:15 schreef Mikkie het volgende:
Verzekering en wegenbelasting is bij elkaar zo'n 5 ā 6 tientjes in de maand, globaal geschat. Dan komt er nog benzine bij (afhankelijk van hoe veel je rijdt), en is het handig om een potje te maken voor onderhoud. Reken dus, grof geschat, op zo'n 150 ā 200 euro per maand (waarbij je een paar tientjes per maand weg zet voor onderhoud).
Hmm, okee. Dat is ongeveer 1/3 van mijn huidig vrij te besteden geld per maand. En daarmee bedoel ik dus geld waarvan ik boodschappen doe, bier drink, kleding koop, etc. Huur en andere vaste lasten (abonnementen) zitten daar niet bij. Op zich zou 't me dus wel gaan lukken.
pi_55427214
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 90% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 21:29:29 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_55427264
Het is totaal afhankelijk van de auto natuurlijk. Je kunt een oude Jap kopen, maar ook een oude Mercedes ofzo.

Ik red het in ieder geval bij lange na niet met 200 euro per maand. Ik zit op meer dan het dubbele.
pi_55427269
Seat Ibiza van 2000 euro zijn 9/10x half weggeroeste bakken geworden.. Kan je beter iets meer uitgeven

Belasting en verzekering is afhankelijk waar je woont, zal tussen de 50 en 100 euro per maand zitten. Dan nog wat geld voor onderhoud, maar das ook neit zoveel.. Gewoon paar tientjes per maand opbouwen tot je het nodig hebt (apk, banden, technisch onderhoud, defecten)..

In mijn ervaring is benzine ronduit het duurste Dat kost me ruim 300 euro per maand
pi_55427272
Ik verwacht ongeveer 120 km per week te gaan rijden. Maar zoals je zelf zegt... als je eenmaal een auto heb loopt dat ongemerkt ineens wat hoger op.
pi_55427342
Je moet gewoon verzekering + wegenbelasting nemen.
Dan benzine wat je zelf moet uitrekenen en verder niks. Gaat er iets stuk dan moet je het gewoon bij een sloop bij elkaar zoeken en met duct tape weer in elkaar klussen.
pi_55427348
quote:
Op donderdag 20 december 2007 21:53 schreef LoggedIn het volgende:
Seat Ibiza van 2000 euro zijn 9/10x half weggeroeste bakken geworden.. Kan je beter iets meer uitgeven

Belasting en verzekering is afhankelijk waar je woont, zal tussen de 50 en 100 euro per maand zitten. Dan nog wat geld voor onderhoud, maar das ook neit zoveel.. Gewoon paar tientjes per maand opbouwen tot je het nodig hebt (apk, banden, technisch onderhoud, defecten)..

In mijn ervaring is benzine ronduit het duurste Dat kost me ruim 300 euro per maand
Oh, ik ben er nog lang niet uit welk merk en welk model ik wil aanschaffen hoor. En het budget kan misschien ook nog wel opgerekt worden naar 3000.

Een Jap is op zich ook een goed idee, al vind ik Aziatische bakken vaak wat saai, maar degelijk zijn ze wel.

Maar roep gerust eens wat andere modellen die voor mij het overwegen waard zouden kunnen zijn.
pi_55427459
quote:
Op donderdag 20 december 2007 21:55 schreef Beauregard het volgende:

[..]

Oh, ik ben er nog lang niet uit welk merk en welk model ik wil aanschaffen hoor. En het budget kan misschien ook nog wel opgerekt worden naar 3000.

Een Jap is op zich ook een goed idee, al vind ik Aziatische bakken vaak wat saai, maar degelijk zijn ze wel.

Maar roep gerust eens wat andere modellen die voor mij het overwegen waard zouden kunnen zijn.
Ik rijd zelf in een Seat Ibiza uit '97, en ben er dik tevreden over Ik vind alleen het interieur niet modern genoeg (die van de versie erna ziet er echt 100x beter uit), en had bij nader inzien toch beter door kunnen blijven zoeken naar een 1.8 ipv 1.6..

De reden dat ik voor een Ibiza koos is dat ik ze er leuk uit vind zien, ze leuk zijn om te rijden (hoewel ie op papier niet sneller is dan een toyota corolla is de rij-ervaring natuurlijk wel heel anders), en voor de rest gewoon degelijk volkswagen (de nieuwere modellen dan he )
  donderdag 20 december 2007 @ 23:27:55 #18
119507 Demarest
Mission Phailed
pi_55430241
Mazda 323F, model 1989-1995? Opvallend uiterlijk voor Japanse begrippen en de kosten vallen mee: verzekering om en nabij 50 euro p/m voor een 22-jarige, wegenbelasting 23 euro p/m, verbruik grosso modo 1:16 in het buitengebied. Tevens vrij rap met 990 kg @ 90 pk, echter weinig luxe met veelal geen slingerraampjes & géén airco.

Honda Civic kan ook: voor 3.000 euro zijn d'r redelijk wat exemplaren te krijgen uit 1995-1997, verzekering zal ook in de buurt van 50 euro p/m zitten, verbruik zo'n 1:17 in buitengebied, čn wat meer luxe met in veel modellen el. ramen čn hier en daar zelfs een airco.

Wel oppassen voor afgeragde exemplaren uiteraard.
Onopvallend doch zeer scherpzinnig...
pi_55431874
Wat Snuitebolletje zegt. Goede post.

Erna komt de 323F onzin, nee doe de Peugeot man, nee man 3 mille civic, onzinnig, of nee toch de ontzettend gare starlet die al 3 jaar geen onderhoud heeft gehad.
Elke auto kan en gaat stuk.

Dus koop de sufste simpelste, neem je broer, oom, vader mee, das belangrijkste. Hou een marge beschilkbaar mbt reparaties. Doe demper test, koppeling test, zo zijn er hele hoop.

Koop een net simpel ding, en je kan rijden. Auto blijven rijden is moeilijker dan 1 kopen.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_55434851
Hmm, het lijkt er op dat ik met max. 2000 euro net niet het soort auto kan kopen dat ik graag zou willen. Ik wil namelijk wel een beetje een auto die zaken heeft als elektrische ramen en stuurbekrachtiging. De auto's tot 2000 euro zijn meestal net van een iets ouder bouwjaar dan auto's waarin zoiets vanzelfsprekend zit.

Ik denk dat ik mijn budget dus ga verhogen naar 3000 euro. Toch ben ik nog steeds best gecharmeerd van een Ibiza, maar ik wil me ook eens gaan verdiepen in de Aziatische bakken want daarin ben ik niet zo thuis.

KIA/Daewoo/Daihatsu komen niet in aanmerking.
pi_55435220
ik heb nog een mitsubishi colt in de aanbieding, 3000 euro

slechts 108dkm op de teller, onlangs (1000 km terug ofzo) grote beurt, 4 nieuwe bandjes, distributie riem en wat remblokken geloof ik gehad.. Wel stuurbekrachtiging, geen electrische ramen, wel radio cd speler..
  vrijdag 21 december 2007 @ 09:48:17 #22
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_55435566
Daewoo = dure rommel
Kia = Mazda
Daihatsu= Toyota

Die onderste 2 kunnen gewoon in je lijstje
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_55435990
Hmm OK.

Zoiets als dit staat me bijvoorbeeld ook wel aan: http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.details?p_spr_id=88449012&p_type_lijst=RL&o_id=3573235

Weinig kilometers, degelijk bakkie.
pi_55436210
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 09:48 schreef Prowl het volgende:
Daewoo = dure rommel
Kia = Mazda + Ford
Daihatsu= Toyota
  vrijdag 21 december 2007 @ 10:26:16 #25
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_55436330
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 10:08 schreef Beauregard het volgende:
Hmm OK.

Zoiets als dit staat me bijvoorbeeld ook wel aan: http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.details?p_spr_id=88449012&p_type_lijst=RL&o_id=3573235

Weinig kilometers, degelijk bakkie.
En oude Alfa is een echte beginnersfout.
Die heb ik zelf ook gemaakt.Zou ik niet weer doen.
Het lijkt veel voor weinig, maar het is gewoon veel ellende voor veel geld uiteindelijk.


Een Alfa is een prima auto; maar dan moet je wel een goede hebben. Niet een "goedkope" van 10 jaar oud.
Wacht met Alfa's/BMW ed kopen tot je meer geld te vbesteden hebt; koop eerst maar een ding wat het gewoon doet en van A naar B beweegt En eerlijk gezegd zou ik sowiezo wachten tot je een auto echt nodig hebt/bent afgestudeerd. Een auto kopen terwijl je gratis OV hebt is economisch niet echt handig voor de "gewone student".

Als je iets zoekt om aan te klussen is een oude Alfa natuurlijk wel ideaal

NB. Bovenstaand geneuzel is natuurlijk slechts "een" mening.

[ Bericht 6% gewijzigd door Hyperdude op 21-12-2007 10:31:57 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_55436449
Hmm, ja ik vroeg me al af waarom een Alfa van '98 met slechts 98.000km op de teller "slechts" 2.450 euro kostte.
pi_55439690
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 93% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 21:29:29 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  vrijdag 21 december 2007 @ 12:52:32 #28
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_55439836
ik ben, met 1000 kilometers op diesel, per maand 300 euro kwijt. Dit is 50 euro verzekering 50 euro wegenbelasting 100 euro diesel en 100 euro reparatie/vervanging. Ik rij een corsa 1996 diesel
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_55440068
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 71% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 21:29:30 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_55440093
2000 is aannemelijker idd.. Denk dat het wel een reeel bedrag is van hierissieweer..
pi_55440268
Als je niet teveel geeft om het uiterlijk van de auto zou je ook eens kunnen kijken naar auto's zoals een fiat tipo. Een vriend van me heeft deze nu al 3 jaar. Kost bijna niets in verzekering en belasting, 4 deuren is ook makelijk en onderhoud is ook bijna 0.

Dit zijn echt de goedkope studenten auto's.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  vrijdag 21 december 2007 @ 13:23:15 #32
150083 Barcaconia
ēē [[[[] []]]] ēē
pi_55440563
Een volvo 340 is ook een goede. Als je op www.volvo300club.nl kijkt staan er genoeg op met 50.000 tot 100.000 kilometers, in zeer goede staat. Het is lekker licht, dus weinig wegenbelasting. Verzekeren is ook niet echt duur bij zo'n oude auto met weinig vermogen. Brandstof verbruiken ze ook niet bijster veel. En je kunt er een hele hoop lol mee hebben omdat je achterwielaandrijving hebt Aanschafprijs varieert van 0 tot 1000 euro.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tč serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  vrijdag 21 december 2007 @ 13:42:54 #33
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_55441112
ff kosten van mijn auto op een rijtje zetten

Aanschaf: 3.000
Onderhoud: 500 op voorhand voor onvoorzien

Maandelijks: Verzekering. Eerste maand betaal je dubbel verzekering!! Houd hier rekening mee!
wegenbelasting. Zij willen de eerste keer dit bedrag 3 maanden vooruit ontvangen!! Hier wordt vaak geen rekening mee gehouden!
Benzinekosten: Per maand rijd ik ongeveer 120 euro benzine
Onderhoudspotje: Per maand 100 euro sparen voor onderhoud en afschrijving.


Dus oftewel. Met een aanschafprijs ben je er niet lang niet. Ohja, en auto rijden is duur!
World domination is my middle name.
pi_55441553
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 13:12 schreef boegschroef het volgende:
Als je niet teveel geeft om het uiterlijk van de auto zou je ook eens kunnen kijken naar auto's zoals een fiat tipo. Een vriend van me heeft deze nu al 3 jaar. Kost bijna niets in verzekering en belasting, 4 deuren is ook makelijk en onderhoud is ook bijna 0.

Dit zijn echt de goedkope studenten auto's.
Fiat Tipo, heb even gekeken en komt wel in aanmerking. Staat genoteerd.
pi_55441637
Hmm, ben nu ook eens serieus aan het kijken naar een Volvo 440. Tot 2000 euro.
pi_55441820
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 14:00 schreef Beauregard het volgende:

[..]

Fiat Tipo, heb even gekeken en komt wel in aanmerking. Staat genoteerd.
Een Fiat Tipo is wel de laatste auto waarmee je goedkoop wil beginnen. Je kan toevallig een goede hebben waaraan je geen onderhoud hebt, maar feit is gewoon dat ze veel storingsgevoeliger zijn dan Japanners. En dat kan niemand ontkennen.
pi_55441985
Gewoon geen auto kopen en 150 per maand opzij leggen, kun je als je klaar bent met studeren een echte auto kopen.
pi_55442040
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 14:18 schreef Stefan740 het volgende:
Gewoon geen auto kopen en 150 per maand opzij leggen, kun je als je klaar bent met studeren een echte auto kopen.
Nee, dat ga ik dus niet doen.

Ik ben nu nog student en mijn instelling is dat ik van die tijd wil genieten. Dus ik ga niet op geld zitten kijken en daarom wil ik best een autootje gaan kopen.

Als ik zometeen een baan vind krijg ik daar hoogstwaarschijnlijk toch 'n mooie leasebak bij, dus ik ga geen geld opzij leggen om er dan eentje te kunnen kopen.

Noem me naief, maar ik wil gewoon een auto.
pi_55442351
Nee ik snap je wel, zat zelf in hetzelfde schuitje.

Ik heb toen een auto van 500 euro gekocht en helemaal kapot geragt in 2 maanden. Daarna gaan sparen en nu heb ik de Cooper S van me pa kunnen overnemen.

Krijg je een leaseauto? Dan koop je een leuke 325i E30 en ga je in het weekend op het circuit spelen

Maar het is maar een idee
pi_55443678
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 10:26 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

En oude Alfa is een echte beginnersfout.
Die heb ik zelf ook gemaakt.Zou ik niet weer doen.
Het lijkt veel voor weinig, maar het is gewoon veel ellende voor veel geld uiteindelijk.


Een Alfa is een prima auto; maar dan moet je wel een goede hebben. Niet een "goedkope" van 10 jaar oud.
Wacht met Alfa's/BMW ed kopen tot je meer geld te vbesteden hebt; koop eerst maar een ding wat het gewoon doet en van A naar B beweegt En eerlijk gezegd zou ik sowiezo wachten tot je een auto echt nodig hebt/bent afgestudeerd. Een auto kopen terwijl je gratis OV hebt is economisch niet echt handig voor de "gewone student".

Als je iets zoekt om aan te klussen is een oude Alfa natuurlijk wel ideaal

NB. Bovenstaand geneuzel is natuurlijk slechts "een" mening.
Kan natuurlijk wel zo zijn dat OV bij hem in de buurt nogal klote is.

Zelf woon ik bijv in een dorp met nog geen 1000 inwoners en heb je nog een 'buurtbus' (zo'n zelfde bus waar normaal mensen kwijlend achter de ramen zitten die niet helemaal honderd zijn) die dus om het anderhalf uur van hier naar een station 15 km verder rijd en daar 30-35 minuten over doet.

Soms had je dus dat je bus net te laat ging om je lesuur te halen en zat je dus 2 uur van tevoren al op school omdat je een bus eerder moest nemen.

In zulke situaties was het voor mij ook veel handiger geweest als ik zelf naar het station kon rijden, dan ben je maar 20 min onderweg en kan je precies de juiste trein pakken.

Overigens is een Alfa inderdaad een dure hobby. Zou ik alleen kopen als je hart er echt naar is en je er andere dingen voor laat en daar geld op bespaard en dan weer in je Alfa pompt. Wil je gewoon van A naar B inderdaad lekker kijken naar een zuinige Jap.
pi_55450149
Hmm, nee openbaar vervoer is prima. Ik woon in Tilburg op kamers, op steenworp afstand van het station.
pi_55450900
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 14:04 schreef Beauregard het volgende:
Hmm, ben nu ook eens serieus aan het kijken naar een Volvo 440. Tot 2000 euro.
Heb ik ook naar gekeken, maar is toch niet wat je verwacht bij Volvo. Zijn nl de brakke producten uit de nederlandse fabriek. Dus niet de Zweedse grundlichkeit.
pi_55457570
Nja, als je het vrij simpel en vrij betrouwbaar wilt houden dan kan je voor een Mazda 121 gaan (het 1990-1995 model - de bolhoed dus - de Fiësta kloon schijnt slechter en ook minder ruim te zijn). Er zijn Yes of Yooh uitvoeringen met elektrische ramen (voor). Ik weet niet of daar standaard stuurbekrachtiging op zit, maar met zulke kleine en lichte autootjes heb je het niet echt nodig eigenlijk. Ik mis het nooit, in ieder geval. Moet voor 2000 euro zeker wel te vinden zijn.

Zelf was ik kwijt voor zo'n autootje in het begin (een gewone uitvoering, geen Yes of Yooh).
- Iets van 14 euro per maand aan wegenbelasting.
- Rond de 55 euro per maand aan verzekering (op eigen naam, in risicogroep dus dan zit je op 150 procent. Dat verhaal een paar posts terug van de eerste paar maanden dubbel betalen of zo komt me niet bekend voor Sowieso betaal je altijd vooruit.)
- 50 euro voor onderhoud/onkosten. Maar dat moet je zelf kiezen waar je jezelf prettig bij voelt. 50 euro vind ik voldoende om een buffer op te bouwen, maar ik weet wel dat er een risico is dat ik uiteindelijk alsnog meer moet bijleggen als het een grote reparatie/onderhoudsbeurt is. Sowieso is Mazda niet zo heel duur in de onderdelen geloof ik, dus ik zou het ook van het merk af laten hangen.
- Benzine verschilt per maand, op 'geplande' kilometers kom ik op zo'n 75 euro uit. Grote ritten gooi ik zelf altijd onder de noemer huishoudgeld.
- Afschrijving moet je alleen rekening mee houden als je van plan bent om de auto uiteindelijk weer te verkopen. De kans lijkt me groter dat je hem gewoon op zal rijden, eigenijk.

ANWB lidmaatschap is ook aan te raden. De voorrijkosten zijn namelijk ongelooflijk hoog als je geen lid bent en je hebt ze wel nodig, wat altijd kan gebeuren.

Voordelen van het autootje zelf: klein maar ruim, vier deuren, vrij comfortabel, fatsoenlijke ruimte in de kofferbak en een vrij opmerkelijk autootje.
Nadelen zijn: het is een vrij opmerkelijk autootje, dus je moet het maar net leuk vinden En hij is vrij lawaaiīg op de snelweg, al zal je dat met meer kleine auto's hebben. En zoals andere kleine en lichte autootjes is hij wat windgevoelig.

Andere populaire kandidaten zijn altijd de Mazda 323 of welke Toyota dan ook (doorgaans de Starlet). De AX hoor ik ook vrij veel goede dingen over.
  zaterdag 22 december 2007 @ 07:13:08 #44
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_55458310
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 02:35 schreef Dingest het volgende:
Nja, als je het vrij simpel en vrij betrouwbaar wilt houden dan kan je voor een Mazda 121 gaan
[TK] Kia Pride 1.3 5-deurs GLXi BJ1996

Dit is 100% een Mazda 121 alleen 2x zo zuinig

Maandelijkse kosten zijn een lachertje
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_55464326
Dat lijkt meer op de eerste generatie 121, niet die ik bedoelde
Maar dat lijkt me wel een degelijk alternatief, eigenlijk.
  zaterdag 22 december 2007 @ 15:45:16 #46
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_55464525
Het is juist te gek om als student een auto te hebben. Ik heb dat ook gedaan, als student in Amsterdam, en raad TS het dan zeker ook aan. Voor gemiddeld zo'n 250 euro per maand ben je wel klaar. Regel via PMA een autoverzekering: http://www.kiesautoverzekering.nl/ en je bent betaalt voor WA zo'n 35 p/m.

Ik ben begonnen met een Nissan 100 NX 1.6 uit 1995 als eerste auto. Perfect ding, amper onderhoud aan etc. Je hebt dan electrische ramen, stuurbekrachtiging en meestal een startonderbreker. Van alle hedendaagse gemakken voorzien dus.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_55464704
elec ramen, cv en stuurbekrachtiging zijn toch wel dingen waar je niet zonder kan
pi_55464777
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 15:45 schreef LaZZ het volgende:
Het is juist te gek om als student een auto te hebben. Ik heb dat ook gedaan, als student in Amsterdam, en raad TS het dan zeker ook aan. Voor gemiddeld zo'n 250 euro per maand ben je wel klaar. Regel via PMA een autoverzekering: http://www.kiesautoverzekering.nl/ en je bent betaalt voor WA zo'n 35 p/m.

Ik ben begonnen met een Nissan 100 NX 1.6 uit 1995 als eerste auto. Perfect ding, amper onderhoud aan etc. Je hebt dan electrische ramen, stuurbekrachtiging en meestal een startonderbreker. Van alle hedendaagse gemakken voorzien dus.
Wat heb je toen voor die kar betaald en wat was de km-stand?
  zaterdag 22 december 2007 @ 16:12:49 #49
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_55464977
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 16:00 schreef Beauregard het volgende:

[..]

Wat heb je toen voor die kar betaald en wat was de km-stand?
1500, ik had echter wel een vriend bij die garage werken waardoor ik 'm voor hun inkoopprijs kreeg. De kilometerstand was toen zo'n 175000, inclusief alle onderhoudsboekjes.

Het is echt een erg leuk bakje hoor, niet teveel wegenbelasting, vrij rap (0-100 in <10 s), goed verbruik van gemiddeld 1 op 13 etc.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_55467097
Ik ben trouwens als student zijnde begonnen met een Daihatsu Charade uit 89, gekocht voor 600 euro via Marktplaats . Wat ik er zelf aan heb vervangen waren direct na aankoop de radiateur (30E) en de uitlaat (60E), jaar later nog remblokken + schijven (100E). Van de zomer was ie voor 20 euro weer een jaar apk gekeurd Verder nooit wat aan gedaan, af en toe wat olie en koelvloeistof. KMstand was 135000 bij aankoop, staat nu op 153000... Laast nog een tripje Rotterdam - Charleroi (BE) mee gedaan, geen centje pijn, gewoon 2 uur lang ' knallen' met 130 op de teller

Verder is het echt een topauto, zou m zo aanraden, alleen stuurbekrachtiging bestond toen nog niet, maar dat is ook niet nodig

Kost 10E p/m wegenbelasting, 40E verzekering, en iets van 50-100 euro benzine met een verbruik van 1:15 gemiddeld. 1.3 is ook nog best snel trowens met 0-100 in 10s.
pi_55467501
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 17:49 schreef Lausteen het volgende:
...... uit 89.....[knip]......... alleen stuurbekrachtiging bestond toen nog niet,
Eg wel
pi_55467889
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 10:20 schreef Matel het volgende:

[..]

wma.. ouwe kia'tjes is veel mazda techniek

die pride is volgens mij een 121 met een andere look..
pi_55469238
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 91% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 21:29:30 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  zaterdag 22 december 2007 @ 20:07:31 #54
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_55470555
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 18:22 schreef Robin__ het volgende:

[..]

wma.. ouwe kia'tjes is veel mazda techniek

die pride is volgens mij een 121 met een andere look..
net andersom. Het is de oude 121 look (paar details zijn anders en een 4 deurs versie) maar er ligt een ander motorblokje erin
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_55471361
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 19:18 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Da's wel een goeie tip. Heb ik ook nog niet, binnenkort toch maar eens doen voor de zekerheid.
Ik had volgens mij zo dat 1e jaar gratis was als je geen gebruikte maakte van hun diensten. Maakte je wel gebruik kostte dat 25 of 50 euro geloof ik op jaarbasis. Tweede jaar is ook nog goedkoop geloof ik.
pi_55474531
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 88% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 21:29:30 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_55482332
Ik had het dus niet, en ik heb niet zoveel verstand van auto's. Dus toen mijn uitlaat lek/los raakte en ik mijn wezenloos schrok - en het niet kon identificeren - kon ik dus de ANWB bellen. Grapje heeft me 200 euro gekost voor die gast om langs te komen, met een ijzerdraadje de boel vast te maken en mijn lidmaatschap (want dan moet je ook verplicht lid worden, als je ze oproept en je bent niet lid). Dat had een stukje goedkoper gekunt, denk ik
pi_55482475
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 15:55 schreef LoggedIn het volgende:
elec ramen, cv en stuurbekrachtiging zijn toch wel dingen waar je niet zonder kan
Het is dan een wonder dat ik nog ergens kom... ik heb geen van drieën
Elektrische ramen zijn geen noodzaak. Het zwengelen kost je meestal evenveel tijd. Het is alleen handig als de elektrische ramen automatisch volledig naar beneden of omhoog gaan als je de knop eenmalig aantikt, maar dat hebben lang niet alle auto's. Sowieso kan er minder aan kapot gaan.
Centrale deurvergrendeling is handig, maar om te zeggen dat je niet zonder kan... De bolhoed heeft 4 deuren en ik moet ze allemaal handmatig van- en op slot doen. De cv-optie mis ik niet echt, ik mis meer de afstandsbediening die moderne auto's hebben. Maar volgens mij kan je cv ook nog achteraf erop zetten. Dedsnoods met afstandsbediening (heeft mijn moeder in haar nieuwe Ka laten zetten omdat het er niet bij zat).
Stuurbekrachtiging heb je in dit soort kleine en lichte autootjes niet echt nodig. Tenzij je echt heel veel moet droogsturen. Anders is het wel iets zwaarder, maar prima te doen. Al hebben de meeste auto's, ook van 15 jaar oud, dat wel al (al dan niet als optie, toen ze nieuw waren).

Ik heb het ontbreken van die drie mij in ieder geval niet tegen laten houden om de auto te kopen. Het enige wat ik echt mis, is mijn achterruitverwarming. Die is kapot en de enige manier om het te laten maken is door de hele ruit te laten vervangen, wat mij iets te prijzig is.
pi_55497230
quote:
Op zondag 23 december 2007 03:05 schreef Dingest het volgende:

[..]

Het is dan een wonder dat ik nog ergens kom... ik heb geen van drieën
Elektrische ramen zijn geen noodzaak. Het zwengelen kost je meestal evenveel tijd. Het is alleen handig als de elektrische ramen automatisch volledig naar beneden of omhoog gaan als je de knop eenmalig aantikt, maar dat hebben lang niet alle auto's. Sowieso kan er minder aan kapot gaan.
Centrale deurvergrendeling is handig, maar om te zeggen dat je niet zonder kan... De bolhoed heeft 4 deuren en ik moet ze allemaal handmatig van- en op slot doen. De cv-optie mis ik niet echt, ik mis meer de afstandsbediening die moderne auto's hebben. Maar volgens mij kan je cv ook nog achteraf erop zetten. Dedsnoods met afstandsbediening (heeft mijn moeder in haar nieuwe Ka laten zetten omdat het er niet bij zat).

Stuurbekrachtiging heb je in dit soort kleine en lichte autootjes niet echt nodig. Tenzij je echt heel veel moet droogsturen. Anders is het wel iets zwaarder, maar prima te doen. Al hebben de meeste auto's, ook van 15 jaar oud, dat wel al (al dan niet als optie, toen ze nieuw waren).

Ik heb het ontbreken van die drie mij in ieder geval niet tegen laten houden om de auto te kopen. Het enige wat ik echt mis, is mijn achterruitverwarming. Die is kapot en de enige manier om het te laten maken is door de hele ruit te laten vervangen, wat mij iets te prijzig is.
Electrische ramen zijn wel echt heel fijn hoor Veel handiger dan zwengelen, en je kan ook gewoon het passagiersraam openzetten

En als ik met vrienden reis ofzow vind ik het superirritant steeds alle deuren stuk voor stuk open en dicht te moeten doen. Afstandsbediening hoort er natuurlijk bij, das ook erg relaxed

En ik heb een tijdje terug in een opel corsa 2.0 gsi(?) gereden zonder stuurbekrachtiging, en ik vond het echt enorm kut vooral op de rotonde was het even spannend De stuurbekrachtiging in mijn auto is niet superlicht wat ik wel fijner vind dan wat je veel ziet in nieuwe autos (dat extreem lichte zodat je totaal geen gevoel meer hebt), maar zonder..

Ik mis nog wel voorruitverwarming Dat krabben elke keer, waarop ie dan na 30s weer opnieuw bevriest Maar als ik dat heb krijg je weer dat gezeik dat navigatie niet werkt
  zondag 23 december 2007 @ 19:22:36 #60
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_55497323
leuk, een auto zonder stuurbekrachtiging rijden in de bergen..

nooit meer
Huilen dan.
pi_55504664
quote:
Op zondag 23 december 2007 19:19 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Electrische ramen zijn wel echt heel fijn hoor Veel handiger dan zwengelen, en je kan ook gewoon het passagiersraam openzetten

En als ik met vrienden reis ofzow vind ik het superirritant steeds alle deuren stuk voor stuk open en dicht te moeten doen. Afstandsbediening hoort er natuurlijk bij, das ook erg relaxed

En ik heb een tijdje terug in een opel corsa 2.0 gsi(?) gereden zonder stuurbekrachtiging, en ik vond het echt enorm kut vooral op de rotonde was het even spannend De stuurbekrachtiging in mijn auto is niet superlicht wat ik wel fijner vind dan wat je veel ziet in nieuwe autos (dat extreem lichte zodat je totaal geen gevoel meer hebt), maar zonder..

Ik mis nog wel voorruitverwarming Dat krabben elke keer, waarop ie dan na 30s weer opnieuw bevriest Maar als ik dat heb krijg je weer dat gezeik dat navigatie niet werkt
Natuurlijk is het allemaal handiger, maar het is niet noodzakelijk
Ik moet wel zeggen, de eerste keer dat ik een rotonde nam met mijn auto was dat wel even wennen, ja. Vooral het moment dat je de andere kant op moet sturen. Maar het is iets waar je even aan moet wennen, net als de koppeling in een andere auto of zo'n afmetingen zodat je weet wat je er mee kan. Ik heb er geen problemen mee als het er niet in zit, maar het moet geen grote/zware auto zijn dan. Er zijn zoveel auto's met stuurbekrachtiging dat de meeste mensen het niet eens meer gewend zijn

Er zijn vier dingen die ik echt mis in m'n auto: een knopje voor mijn kofferbak, want nu moet ik de motor afzetten omdat-ie alleen met de sleutel open kan (of dat hoort weet ik niet, het zou het gevolg kunnen zijn van een improvisatiereparatie van de garage toen ze erachter kwamen dat hij niet meer op slot wilde). Ik mis dus mijn achterruitverwarming heel erg. Airco is ook wel heel handig, zowel voor het ontwasemen als voor verwarming/verkoelen. En een achterruitenwisser heb ik ook niet, omdat het een sedan is. Past het mechanisme niet in een sedan of zo, want ik zie nagenoeg alle sedans zonder een wisser achter
pi_55585657
tvp
pi_55587208
airco mis ik niet echt.. Das wel een luxe die heel fijn is natuurlijk, maar dat heb ik nog nooit in een auto gehad waar ik langer dan een week in gereden heb, dus.. Alleen als je ver naar het zuiden rijdt, mis je het echt
  donderdag 27 december 2007 @ 23:12:55 #64
161756 hierissiedan
second first impression
pi_55587875
quote:
Op donderdag 27 december 2007 22:57 schreef LoggedIn het volgende:
airco mis ik niet echt.. Das wel een luxe die heel fijn is natuurlijk, maar dat heb ik nog nooit in een auto gehad waar ik langer dan een week in gereden heb, dus.. Alleen als je ver naar het zuiden rijdt, mis je het echt
tis lekker als je het hebt, zomers en swinters! Zomer lekker klimaatje om te rijden, je auto is nooit super benauwd heet. En swinters lekker warm en geen condens overal in je auto!!

Maar goed, ik heb het niet in mijn huidige auto, tis jammer dat ik het niet heb, op de volgende zal ik het wel nemen/willen/ Maar ga mijn auto er niet om weg doen want zonder rijd hij prima, tis luxe.

ABS(en ook wel stuurbekrachtiging+electrische ramen) vind ik dan wel weer een optie die net tussen luxe en niet luxe opties in zitten...
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
  vrijdag 28 december 2007 @ 19:41:03 #65
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_55607774
ik rijd in een golf 3 diesel van 1994, en ik betaal per kilometer tot nu toe (over 18.000 km) 20 cent per kilometer

Dit is inclusief alles(wegenbelasting verzekering, onderhoud)

Scheelt wel dat ik nog 8 goede (4 winter en 4 zomerbanden) had van de vorige auto. Dus ja....
pi_56562118
Update.

Inmiddels weer 'n tijdje verder, maar nog geen auto gekocht. Eigenlijk omdat ik er nog steeds niet uit ben welk merk/model ik precies wil.

Binnenkort maar eens een dagje langs wat ocassion dealers gaan om wat rond te kijken en eventueel proefritjes te maken. Wie weet kom ik er verder mee...
pi_56562859
Even in autotrack ingevoerd:
vanaf 1999
tot 2000 euro
tot 1000 kg (gunstig voor wegenbelasting en verzekering)

komt uit
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.details?p_spr_id=95494392&p_type_lijst=RL&o_id=4749160 volgens mij een puike bak voor dat geld! succes met je zoektocht verder!
pi_56564818
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 15:36 schreef Snuitebolletje het volgende:
Even in autotrack ingevoerd:
vanaf 1999
tot 2000 euro
tot 1000 kg (gunstig voor wegenbelasting en verzekering)

komt uit
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.details?p_spr_id=95494392&p_type_lijst=RL&o_id=4749160 volgens mij een puike bak voor dat geld! succes met je zoektocht verder!
Da's inderdaad wel iets wat in aanmerking komt. Mooi is ie niet, maar dat is dan ook absoluut geen must. Het gaat er om dat ie niet afgeragd is en dat lijkt me bij zo'n bak niet het geval. Bedankt in ieder geval.
pi_56784741
Ik zou kijken naar een starlet of swift. Zijn helemaal geen lelijke auto's en ze gaan haast niet kapot. Je betaald dan ongeveer 15 euro per maand wegenbelasting en tussen de 25 n 30 euro wa verzekering.

Ik zou voor 2000 euro geen auto nieuwer dan uit 98 kopen. Dan weet je dat je gewoon een prutding hebt. Een fatsoenlijke auto in goede staat uit 1999 is gewoon veel duurder dan 2000 euro.
  zondag 17 februari 2008 @ 02:22:35 #70
201361 pepu
Op de konijnen af= lekker?
pi_56784834
Naast ons jeepke recentelijk een Toyota Aygo gekocht.

Superzuinig, en rijdt als een tiet.

Met gerobotiseerde bak.

Formidadel.
pi_56789589
Kijk eens naar een Volvo, goede degelijke auto's die vaak goedkoop te krijgen zijn. Ook de modellen van rond 1996 zijn al te krijgen tussen de ¤2000 en ¤3000. Kijk vooral eens naar de modellen 460 en 850, redelijk nieuw, goedkoop, niet stuk te krijgen en vaak alles erop en eraan!

Het aantal km is bij een Volvo naar mijn mening nauwelijks van belang mits de auto redelijk onderhouden is.
Zoals mijn oom wel eens zegt: Een Volvo is vanaf 200.000km net lekker ingereden
pi_56789737
quote:
Op zondag 17 februari 2008 13:26 schreef Mr.Adams het volgende:
Kijk eens naar een Volvo, goede degelijke auto's die vaak goedkoop te krijgen zijn. Ook de modellen van rond 1996 zijn al te krijgen tussen de ¤2000 en ¤3000. Kijk vooral eens naar de modellen 460 en 850, redelijk nieuw, goedkoop, niet stuk te krijgen en vaak alles erop en eraan!

Het aantal km is bij een Volvo naar mijn mening nauwelijks van belang mits de auto redelijk onderhouden is.
Zoals mijn oom wel eens zegt: Een Volvo is vanaf 200.000km net lekker ingereden
Precies en dan heb je een auto die mbt de veiligheid al een stuk moderner is dan ander auto's uit die tijd.
En dan heb je veel meer auto dan zo'n klein ding uit '99. Veiliger, confortabeler en betrouwbaarder.
pi_56791003
Juist, je hebt een serieuze auto om je heen die qua productiejaar misschien een beetje ouder is maar qua techniek en veiligheid weinig tot niets onderdoet voor een veel jongere Jap! Kijk ook eens naar de uitrusting van een goede 460 of 850, daar zit echt alles op en aan!

Een vriend van mij heeft in zijn studententijd een Volvo 740 estate gehad, dat ding was niet kapot te krijgen, heeft enorm veel ruimte dus het is geen probleem om een paar vrienden mee te nemen en het rijdt als een tank
pi_56803967
Ik heb tussen twee studies door een poos gewerkt, en dat gaf me de ruimte om een golf 4 te kopen, 130pk TDI. Nu ik dus weer studeer kan ik het prima opbrengen om het ding te onderhouden en er sap in te gieten als ie dorst heeft. Ding loopt lachend 1 op 16,5, cruise control, automagische airco, stuurbekrachtiging, electrische ramen, ABS, het zit er allemaal op.

Maarja, dat kost dan weer ff iets meer dan 2000 euries

Ik zou in jouw geval vooral voor licht en zuinig gaan, peugeotje 106 bijvoorbeeld. Ten eerste omdat het goedkoop is in de wegenbelasting en verzekering, ten tweede omdat die kleinere bakkies over het algemeen ook krenterig zuinig rijden. En verder maakt het niet echt uit wát het wordt, zolang het maar rijdt. Gotta have wheels, you know

Als je zo dicht bij het station woont, zul je ook wel in het betaald parkeren gebied zitten, dus dan moet je ook een parkeervergunning zien te regelen. Vraag voor de grap eens bij de gemeente na wat dat kost per jaar, kon nog wel eens tegenvallen
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  zondag 17 februari 2008 @ 23:04:18 #75
201361 pepu
Op de konijnen af= lekker?
pi_56807803
tvp
pi_56808125
quote:
Op zondag 17 februari 2008 23:02 schreef Bartholomeus het volgende:
Ik heb tussen twee studies door een poos gewerkt, en dat gaf me de ruimte om een golf 4 te kopen, 130pk TDI. Nu ik dus weer studeer kan ik het prima opbrengen om het ding te onderhouden en er sap in te gieten als ie dorst heeft. Ding loopt lachend 1 op 16,5, cruise control, automagische airco, stuurbekrachtiging, electrische ramen, ABS, het zit er allemaal op.

Maarja, dat kost dan weer ff iets meer dan 2000 euries

Ik zou in jouw geval vooral voor licht en zuinig gaan, peugeotje 106 bijvoorbeeld. Ten eerste omdat het goedkoop is in de wegenbelasting en verzekering, ten tweede omdat die kleinere bakkies over het algemeen ook krenterig zuinig rijden. En verder maakt het niet echt uit wát het wordt, zolang het maar rijdt. Gotta have wheels, you know

Als je zo dicht bij het station woont, zul je ook wel in het betaald parkeren gebied zitten, dus dan moet je ook een parkeervergunning zien te regelen. Vraag voor de grap eens bij de gemeente na wat dat kost per jaar, kon nog wel eens tegenvallen
Parkeerplaats heb ik gelukkig al, hoort bij m'n woning. Woon inderdaad in het centrum.
pi_56819203
Zo'n klein autootje kost je gewoon ongeveer ¤45,- per maand aan vaste kosten als je ouder bent dan 21 (of 23?). Benzine kun je zelf bepalen. Geen geld is geen benzine, zo'n probleem is dat niet als dat ding een keer een paar daagjes niet gebruikt wordt.

Onkosten is gewoon onzeker. Kost je gewoon een paar honderd euro per jaar. Krijg je geen pech, komt er wel een dure APK. Als je daar iedere maand een klein beetje voor apart legt is dit niet zo'n probleem.

Zorg ook dat je iemand met verstand van auto's meeneemt. Dingen als de distributieriem enzo kun je van tevoren weten. Als je iets via internet vind kun je van tevoren kijken wanneer hij voor het laatst van eigenaar is veranderd via RDW. Kun je dus zien hoelang hij er al staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')