Helemaal eens!quote:Op woensdag 23 januari 2008 11:08 schreef Hexagon het volgende:
Wel moet ik de campagneteams nageven dat ze het goed gedaan hebben. Tegen alle verwachtingen in is de negatieve sfeer uit het begin vrijwel verdwenen en is de kans op voldoende opkomst. Dat vind ik positief.
al wordt het 35% de regenten schaffen het toch afquote:Op woensdag 23 januari 2008 16:49 schreef maedel het volgende:
[..]
Helemaal eens!
Ik ben echt razend benieuwd of "we" het opkomstpercentage gaan halen en wat de uitslag is
Lijkt mij meer dat die ongeloofelijk negatieve landelijke media daar debet aan zijn. Wat een azijnpissers daar in Hilversum zeg.quote:Op woensdag 23 januari 2008 19:12 schreef henkway het volgende:
[..]
al wordt het 35% de regenten schaffen het toch af
Ze zijn veel te bang dat het weer omgebouwd wordt tot een gekozen burgemeester
www.referendumeindhoven.nl heb je gemist? Of is dat het pr-praatje waar je niet van gediend was?quote:Op woensdag 23 januari 2008 22:23 schreef Stereotomy het volgende:
Was er een site waarop ik kon zien waar de kandidaten voor staan op tal van onderwerpen? In plaats van een stom PR praatje dat de een uit Eindhoven komt en de ander er geboren was en dat ze allebei wilde (maar verder niet uitgewerkte) plannen hebben?
Wijs eens inhoudelijk aan waar ze een mening hebben over het vestigingsklimaat voor bedrijven, uitbreiding van Eindhoven airport, aanpak van pauperbuurten, etc. , en hoe de twee kandidaten daarin verschillen?quote:Op woensdag 23 januari 2008 22:26 schreef maedel het volgende:
[..]
www.referendumeindhoven.nl heb je gemist? Of is dat het pr-praatje waar je niet van gediend was?
Niet helemaal mee eens. Ik heb niet gestemd omdat ik tegen gekozen burgemeester referenda ben. Als ik blanco had gestemd, zou ik het signaal afgegeven hebben dat ik referenda belangrijk vind, maar dat de twee kandidateb beide horken zijn.quote:Op woensdag 23 januari 2008 23:40 schreef Raven_ het volgende:
Helemaal mee eens. Maar dat had nu een mooi statement kunnen zijn als zoveel mogelijk mensen blanco hadden gestemd tezamen met een flink opkomstpercentage. Nu horen we van beiden vrees ik voorlopig niet meer.
dat is ook verspilling van geld.quote:Op woensdag 23 januari 2008 23:33 schreef sneakypete het volgende:
De burgermeester moet geen referendum met A of B zijn maar een openlijke verkiezing waarin elke inwonende zich kandidaat kan stellen. Dán is het nog interessant. Nu vind ik het verspilling van tijd en geld en dat blijkt de meerderheid te vinden.
Nou het is de politiek dus weer gelukt.quote:Op woensdag 19 december 2007 08:09 schreef Kadesh het volgende:
Je zou haast denken dat de politiek er expres alles aan doet om het Burgemeesters referendum te laten mislukken.
quote:Op donderdag 24 januari 2008 08:02 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Nou het is de politiek dus weer gelukt.
Nee. Ik vroeg niet of ik het aan zou wijzen hèquote:Op woensdag 23 januari 2008 22:28 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Wijs eens inhoudelijk aan... [...]
Ja, daar moet ik dan altijd wel om grinniken als ik dit soort opmerkingen lees. Wat denk je dat bijvoorbeeld het kampioensfeest van PSV kost? Ik noem maar wat...quote:Op donderdag 24 januari 2008 07:19 schreef Caesu het volgende:
deze grap kost trouwens 650.000 voor Eindhoven. en dit waren maar twee kandidaten.
Geweldig die zocht ik al langquote:Op donderdag 24 januari 2008 08:28 schreef DrWolffenstein het volgende:
Schaamteloos van de frontpage gejat:
[ afbeelding ]
Het is ook niet echt een vrije verkiezing aangezien er slechts twee kandidaten mee mogen doen.quote:Op donderdag 24 januari 2008 08:23 schreef SCH het volgende:
[..]Lekker makkelijk om altijd de schuld aan de politiek te geven. Het is mislukt, alhoewel dat nog wel meevalt vind ik, omdat er niet genoeg mensen hebben gestemd. Bij hen moet je zijn met je klacht.
Hier uit blijkt maar weer eens dat de politiek helemaal niet wil dat het volk iets rechtstreeks te kiezen heeft, na het debakel in Utrecht waar ze ook al twee kandidaten van de zelfde partij hadden waar het volk uit kon "kiezen" hebben z in Eindhoven gewoon precies het zelfde gedaan. En gaat Den Haag (die altijd al tegen een gekozen bergemeester waren) zeggen " zie je wel dat de burger het niet ziet zitten" we schaffen het helemaal af. Maar ja zelfs al is er een opkomst van 70% en zegt 60% dat willen we, dan doet Den Haag nog wat ze zelf willen. Democratie in Nederland.quote:Op donderdag 24 januari 2008 08:23 schreef SCH het volgende:
[..]Lekker makkelijk om altijd de schuld aan de politiek te geven. Het is mislukt, alhoewel dat nog wel meevalt vind ik, omdat er niet genoeg mensen hebben gestemd. Bij hen moet je zijn met je klacht.
Rob van Gijzel komt uit Eindhoven zelf, andere kandidaat niet ....quote:Op donderdag 24 januari 2008 09:34 schreef Stereotomy het volgende:
Degene met het mooiste kapsel heeft gewonnen, big surprise.
Oh, je bedoelt dat mensen gestemd hebben op onderbuikgevoelens? Ipv te kijken naar waar iemand echt voor staat, zijn ideeën en visies.quote:Op donderdag 24 januari 2008 09:49 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Rob van Gijzel komt uit Eindhoven zelf, andere kandidaat niet ....
Goed puntquote:Op donderdag 24 januari 2008 09:57 schreef Hexagon het volgende:
Ach alle tegenstanders heb ik de afgelopen maand gevraagd of we in 2003 met een referendum ook Alexander Sakkers hadden gekregen
quote:Op donderdag 24 januari 2008 09:49 schreef Kadesh het volgende:
Maar ja zelfs al is er een opkomst van 70% en zegt 60% dat willen we, dan doet Den Haag nog wat ze zelf willen. Democratie in Nederland.
Heeft er natuurlijk ook mee te maken dat een burgemeester niet zoveel heeft te zeggen over het vestigingsklimaat voor bedrijven, de uitbreiding van Eindhoven Airport, de aanpak van pauperbuurten etc. Dus maar goed ook dat die dingen niet op hun website stonden, anders kreeg je weer gezeur over verkiezingsbeloften waarmaken.quote:Op woensdag 23 januari 2008 22:28 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Wijs eens inhoudelijk aan waar ze een mening hebben over het vestigingsklimaat voor bedrijven, uitbreiding van Eindhoven airport, aanpak van pauperbuurten, etc. , en hoe de twee kandidaten daarin verschillen?
Zoiets hoor je toch op een rijtje te hebben en aan de burgers te laten zien, wat je standpunten zijn?
Nu is het: ga stemmen, de een heeft een mooi kapsel en de ander niet.![]()
Tsja overigens is Leen Verbeek wel geboren in Eindhoven. Maar als burgemeester lijkt het me ook wel belangrijk dat je de stad ook kent.quote:Op donderdag 24 januari 2008 10:00 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Oh, je bedoelt dat mensen gestemd hebben op onderbuikgevoelens? Ipv te kijken naar waar iemand echt voor staat, zijn ideeën en visies.![]()
En daar heb je een referendum voor nodig.
Denocratie is dat Balkenende naar Irak wil gaan vechten samen met Bush terwijl de kiezer dat niet wil, en dat Jaap de Hoop Keffer een mooie baan krijgtquote:Op donderdag 24 januari 2008 11:13 schreef Argento het volgende:
[..]
Het verbaast mij oprecht hoeveel mensen denken dat democratie betekent dat alles maar vrij verkiesbaar moet zijn. Hoe meer er wordt gekozen, hoe zuiverder de democratie.
Verdiep je anders ns in de beginsel van democratie in het staatsrecht. Misschien kom je dan nog terug op je reactie, doorspekt van het misplaatste en totaal onjuiste idee dat jij wel weet hoe het allemaal zit en hoe het zou moeten...
Precies, 'niet zoveel te zeggen'. Waarom zou je dan uberhaupt nog een referendum houden tussen twee voorgekozen mensen die verder geen grote invloed heeft op het beleid van een stad?quote:Op donderdag 24 januari 2008 11:18 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Heeft er natuurlijk ook mee te maken dat een burgemeester niet zoveel heeft te zeggen over het vestigingsklimaat voor bedrijven, de uitbreiding van Eindhoven Airport, de aanpak van pauperbuurten etc. Dus maar goed ook dat die dingen niet op hun website stonden, anders kreeg je weer gezeur over verkiezingsbeloften waarmaken.
Ja precies. Daarom ben ik ook niet voor een gekozen burgemeester.quote:Op donderdag 24 januari 2008 12:21 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Precies, 'niet zoveel te zeggen'. Waarom zou je dan uberhaupt nog een referendum houden tussen twee voorgekozen mensen die verder geen grote invloed heeft op het beleid van een stad?![]()
Onzin. Er bestaat geen enkel verband tussen de invloed die een openbare functie met zich mee brengt en de noodzaak om die functie middels vrije verkiezingen in te vullen. Dat is gewoon een nogal primitief beeld op democratie. In een democratie wordt het controlerend orgaan gekozen en het te controleren orgaan benoemd. Dat betekent dus dat namens het volk wordt gecontroleerd op de handel en wandel van het uitvoerend orgaan. Indien het uitvoerend orgaan ook op kiezersmandaat kan steunen, is het laatste (en beslissende!) woord van het controlerend orgaan niet langer vanzelfsprekend. Ik snap niet wat daar zo ingewikkeld aan is.quote:Op donderdag 24 januari 2008 13:06 schreef Hexagon het volgende:
Tja de invloed van een burgemeester reikt natuurlijk wel wat verder dan wat er alleen op papier staat. Hij heeft een behoorlijke inspraak in een college en daarom moet die functie ook democratisch worden.
dat kunnen ze al. Desnoods in strijd met de wens van het volk (welke gemeente was dat ook al weer waar zich dat onlangs voordeed?)quote:Op donderdag 24 januari 2008 13:11 schreef Wombcat het volgende:
Als die functie meer democratisch moet worden, laat dan de raad zelf maar de burgemeester kiezen. Kunnen ze hem ook evt. wegsturen.
Wat ik vooral triest vind is dat Ter Dorst nu de woorden van Thom de Graaf verdraait. Ja, De Graaf zei dat je beter een benoemde burgemeester kan hebben dan een halfwassen oplossing. Maar wat Thom De Graaf ook zei is "Degenen die een benoemde burgemeester willen zijn niet de burgers, maar de regenten, en van die regenten heb je er heel veel in Den Haag"quote:Op donderdag 24 januari 2008 15:48 schreef JohnDope het volgende:
Hoe je het ook wendt of keert; Nederland is gewoon een bananen republiek
Het gaat niet om het per se willen van een benoemde burgemeester, het gaat erom dat de gekozen burgemeester een idioot idee is ingegeven door lieden die er keer op keer blijk van geven geen verstand te hebben van staatsrechtelijke verhoudingen en dus niet snappen dat een gekozen burgemeester en een gekozen gemeenteraad een onwerkbare verhouding oplevert. Om nog maar te zwijgen van de meer feitelijke nadelen.quote:Op donderdag 24 januari 2008 15:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat ik vooral triest vind is dat Ter Dorst nu de woorden van Thom de Graaf verdraait. Ja, De Graaf zei dat je beter een benoemde burgemeester kan hebben dan een halfwassen oplossing. Maar wat Thom De Graaf ook zei is "Degenen die een benoemde burgemeester willen zijn niet de burgers, maar de regenten, en van die regenten heb je er heel veel in Den Haag"
Zo, die zit.
quote:Op donderdag 24 januari 2008 16:57 schreef Argento het volgende:
Overigens zijn de burgers die nu zo graag een gekozen burgemeester willen ook degene die lekker thuisblijven ipv de gang naar de stembus te wagen omdat het regent.
Beide onzin wat je zegt. Botsingen tussen gemeenteraad en burgemeester hoeven niet eens en ze zouden best nuttig kunnen zijn.quote:Op donderdag 24 januari 2008 16:57 schreef Argento het volgende:
[..]
Het gaat niet om het per se willen van een benoemde burgemeester, het gaat erom dat de gekozen burgemeester een idioot idee is ingegeven door lieden die er keer op keer blijk van geven geen verstand te hebben van staatsrechtelijke verhoudingen en dus niet snappen dat een gekozen burgemeester en een gekozen gemeenteraad een onwerkbare verhouding oplevert. Om nog maar te zwijgen van de meer feitelijke nadelen.
Overigens zijn de burgers die nu zo graag een gekozen burgemeester willen ook degene die lekker thuisblijven ipv de gang naar de stembus te wagen omdat het regent.
Tjongejonge, het gaat niet over botsingen tussen de gemeenteraad en de burgemeester, het gaat erom dat in het systeem ligt verankerd dat de een verantwoording moet afleggen aan de ander en dat de ander dwingende maatregelen kan treffen als die verantwoording onvoldoende is. Als gezegd, het laatste woord van de gemeenteraad is niet langer vanzelfsprekend als ook de burgemeester op kiezermandaat kan steunen.quote:Op donderdag 24 januari 2008 19:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Beide onzin wat je zegt. Botsingen tussen gemeenteraad en burgemeester hoeven niet eens en ze zouden best nuttig kunnen zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |