Ik vind 99% ook een aardig percentage. 100% zou betekenen dat ik bewijs heb voor mij geloof en dat heb ik niet. Daarom is het een geloof en geen 'wetenschap'.quote:Op maandag 17 december 2007 21:44 schreef PeZu het volgende:
[..]
ik vind nav de keuzes die je volgens die leer moet maken best mag eisen dat het voor de volle 100% oprecht en waar is zolang dat niet is blijf ik er 100% sceptisch over
precies de reden waarom ik er niks van geloof, het is me allemaal te vaagquote:Op maandag 17 december 2007 21:50 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik vind 99% ook een aardig percentage. 100% zou betekenen dat ik bewijs heb voor mij geloof en dat heb ik niet. Daarom is het een geloof en geen 'wetenschap'.
Die kans zit er dik in. Dat moet jij beamen met jouw 'doorvertelmechanisme'.quote:Op maandag 17 december 2007 21:49 schreef PeZu het volgende:
[..]
1) later geschreven dus minder waar?
Jij wel, maar jij hebt er nooit voor gestudeerd.quote:Op maandag 17 december 2007 21:49 schreef PeZu het volgende:
2) dat vind ik vd rest ook?
Als 9 boeken zeggen dat Napoleon een Fransman was en 1 boek zegt dat hij een Spanjaard was zit dat ene boek er vermoedelijk naast. Helemaal als je andere factoren hierin meeneemt.quote:Op maandag 17 december 2007 21:49 schreef PeZu het volgende:
3) in conflict dus niet waar? wie bepaalt er dan wat waar is geweest en niet?
Wat bedoel je met de bijbel? OT? NT? Bepaalde geschriften?quote:Op maandag 17 december 2007 21:49 schreef PeZu het volgende:
4) de bijbel is ook niet altijd serieus genomen.
Onderzoek de materie.quote:Op maandag 17 december 2007 21:49 schreef PeZu het volgende:
5) of het is leuk voer voor realisten, just a matter off opinion
Ik geloof in God (Vader, Jezus, Heilige Geest) en ik geloof dat de bijbelse boeken mij over deze God de meeste informatie verschaffen.quote:Op maandag 17 december 2007 21:53 schreef ToT het volgende:
@ David: geloof je alleen in het Nieuwe of ook in het Oude testament?
1) ik hoef helemaal nisk te beamen, ik pretendeer niks, ik trek dingen in twijfel en krijg daar geen bevredigden atoorden opquote:Op maandag 17 december 2007 21:55 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Die kans zit er dik in. Dat moet jij beamen met jouw 'doorvertelmechanisme'.
Het is bekend dat er na 3 of 4 generaties vaak sprake is van mythologisering.
De bijbelse geschriften waren allemaal binnen 1 of 2 generaties geschreven. De gnostische geschriften kwamen vaak pas na 4 generaties. De tijd dat, volgens historisch onderzoek, vaak mythologisering intreedt.
Dit kan je ook duidelijk zien aan die evangeliën als je o.a. de schrijfstijl bekijkt.
[..]
Jij wel, maar jij hebt er nooit voor gestudeerd.
Het is nogal een verschil of een geschrift van een historicus of ooggetuige komt of dat het van een geestelijke sekte komt die erom bekend staat graag bestaande religies in te passen in hun eigen mystieke leer.
Protestexegese, dit en dat.
[..]
Als 9 boeken zeggen dat Napoleon een Fransman was en 1 boek zegt dat hij een Spanjaard was zit dat ene boek er vermoedelijk naast. Helemaal als je andere factoren hierin meeneemt.
[..]
Wat bedoel je met de bijbel? OT? NT? Bepaalde geschriften?
[..]
Onderzoek de materie.
De veelheid aan interpretaties geeft al aan dat de Bijbel erg creatief gelezen kan worden. Dezelfde strategie past men toe bij het schrijven van horoscopen. Als je wil kan je er altijd iets van je gading in vinden.quote:Op maandag 17 december 2007 22:00 schreef ToT het volgende:
Hmmm....dat kan ik respecteren.Je bent duidelijk iemand die zich er gruwelijk goed in verdiept heeft en niet alles zomaar klakkeloos aanneemt "omdat het in de Bijbel staat".
Je meet met dubbele maat. Je kan toch zelf ook wel bedenken waarom een bron een paar honderd jaar na dato vaak wat onbetrouwbaarder is dan een bron van een paar decennia na dato?quote:Op maandag 17 december 2007 22:05 schreef PeZu het volgende:
[..]
1) ik hoef helemaal nisk te beamen, ik pretendeer niks, ik trek dingen in twijfel en krijg daar geen bevredigden atoorden op
Je hebt een oordeel over iets terwijl je er niks over weet.quote:Op maandag 17 december 2007 22:05 schreef PeZu het volgende:
2) ik hoef er niet voor gestudeerd te hebben om het niks te vinden
Je komt ook echt over als iemand die oprecht geinteresseerd is en niet iemand die 'ontkracht' om het 'ontkrachten'.quote:Op maandag 17 december 2007 22:05 schreef PeZu het volgende:
3) dat is een vergelijk van niks
Er worden zoveel zaken in twijfel getrokken: de evolutietheorie, de holocaust, de big-bang, etc. Maakt dat ze per se minder waar? Je kijkt toch naar de argumenten hopelijk?quote:Op maandag 17 december 2007 22:05 schreef PeZu het volgende:
4) ik bedoel alles wat e rin dat geloof beschreven wordt, werd en word vaak zat in twijfel getrokken, zonder dat er aan beide kanten echt keiharde bewijzen voor zijn
Prima, maar misschien is het verstandig je dan wat terughoudender op te stellen over deze materie. Het staat mensen vaak nogal slecht als ze boute statements maken over zaken waar ze niks vanaf weten.quote:Op maandag 17 december 2007 22:05 schreef PeZu het volgende:
5) onderzoek om tot de conclusie te komen dat niemand iets kan bewijzen maar er wel in gelooft? mij te vaag
Onterechte ad hominem. Waar heb ik dit gezegd?quote:Op maandag 17 december 2007 22:05 schreef PeZu het volgende:
maar dit gaat helemaal nergens heen, jij blijft maar herhalen, het is waar want dat staat in de schriften
Juistem.quote:Op maandag 17 december 2007 22:08 schreef ToT het volgende:
True, helemaal mee eens: de Bijbel is GEEN BEWIJS voor God, daarom is het Christelijk geloof ook een GELOOF.
Maw: je kunt het ook als volgt zien:quote:'The title found in our English versions ('The Gospel added to Matthew') was added long after the document's original composition. It is true that according to an old tradition the author was none other than Matthew, the tax collector named in 9:9. This tradition, however, arose some decades after the Gospel itself had been published and scholars today have reasons to doubt its accuracy. For one thing, the author never identifies himself as Matthew. Also, certain features of this Gospel make it difficult to believe that this Matthew could have been the author. Why, for example, would someone who had spent so much time with Jesus rely on another author (Mark) for nearly two-thirds of his stories, often repeating them word for word (including the story of his own discipleship?). And why would he never authenticate his account by indicating that he himself had seen these things take place? . Proto-orthodox Christians of the early centuries, of course, needed to 'know' who wrote Matthew before they could include it in their canon of apostolic writings.
Ja je kan het wel geloof blijven noemen maar a. zijn er zat gelovigen die het hebben over 'zeker weten' en b. noem geloofszaken dan ook geen feiten. Want ja, dat laatste doen gelovigen en nee daar ga ik geen voorbeelden van zoeken, die zijn er te over.quote:Op maandag 17 december 2007 22:16 schreef koningdavid het volgende:
Juistem.
Alleen dit zal waarschijnlijk nooit doordringen tot papierversnipperaar.
Het is mij volledig duidelijk. Nu moet het de gelovigen nog zo duidelijk worden dat ze stoppen met het opdringen van hun geloof en moraliteit. Want er zijn teveel mensen die hun geloof zien als een absolute waarheid die iedereen moet onderkennen. En dat is natuurlijk gelul.quote:Op maandag 17 december 2007 22:16 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Juistem.
Alleen dit zal waarschijnlijk nooit doordringen tot papierversnipperaar.
1) waaruit staat 100% dat die bron echt enkel decennia erna was? en enkele decennia is al genoeg voor een discrepantie tussen feit en fictiequote:Op maandag 17 december 2007 22:14 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Je meet met dubbele maat. Je kan toch zelf ook wel bedenken waarom een bron een paar honderd jaar na dato vaak wat onbetrouwbaarder is dan een bron van een paar decennia na dato?
Dat is geen hogere wiskunde lijkt mij.
[..]
Je hebt een oordeel over iets terwijl je er niks over weet.
[..]
Je komt ook echt over als iemand die oprecht geinteresseerd is en niet iemand die 'ontkracht' om het 'ontkrachten'.![]()
Die vergelijking geeft weer dat je aan de hand van inhoudelijke verschillen weldegelijk de betrouwbaarheid van een document kan toetsen.
[..]
Er worden zoveel zaken in twijfel getrokken: de evolutietheorie, de holocaust, de big-bang, etc. Maakt dat ze per se minder waar? Je kijkt toch naar de argumenten hopelijk?
[..]
Prima, maar misschien is het verstandig je dan wat terughoudender op te stellen over deze materie. Het staat mensen vaak nogal slecht als ze boute statements maken over zaken waar ze niks vanaf weten.
[..]
Onterechte ad hominem. Waar heb ik dit gezegd?
Een aantal kanttekeningen:quote:Op maandag 17 december 2007 22:16 schreef Viking84 het volgende:
@ Koningdavid: ik heb nog even opgezocht hoe het precies zit met die auteursnamen en Bart Ehrman schrijft in 'The New Testament':
[..]
Maw: je kunt het ook als volgt zien:
Letterlijk. De opstanding sowieso.quote:Op maandag 17 december 2007 22:20 schreef ToT het volgende:
Maar David, geloof je in de letterlijke daden van Jezus, zoals het opwekken van de doden en het breken van de vis en het brood enzo, of zie je het meer als symbolische daden?
Ligt aan de situatie.quote:Op maandag 17 december 2007 22:20 schreef ToT het volgende:
Verder zei iemand in dit topic al dat men vroeger al heel snel naar spirituele verklaringen greep omdat men veel dingen nog niet rationeel wetenschappelijk konden verklaren. Daar zit jij niet mee?
En de zondeval neem je ook letterlijk? Bij welke kerk zit je eigenlijkquote:Op maandag 17 december 2007 22:53 schreef koningdavid het volgende:
Letterlijk. De opstanding sowieso.
De oudste manuscripten van de evangeliën die we hebben gevonden dateren uit begin/midden tweede eeuw. Verder zijn er schrijvers uit begin 2e eeuw die over deze evangeliën schrijven. Aangezien deze manuscripten en schrijvers ervan getuigen dat de evangeliën al verspreid waren over verschillende delen van de Aarde, is het aannemelijk dat de evangeliën al veel langer in omloop waren en veel eerder geschreven.quote:Op maandag 17 december 2007 22:28 schreef PeZu het volgende:
[..]
1) waaruit staat 100% dat die bron echt enkel decennia erna was?
Jep. Dus je moet dat per bron bekijken.quote:Op maandag 17 december 2007 22:28 schreef PeZu het volgende:
en enkele decennia is al genoeg voor een discrepantie tussen feit en fictie
Ik doe er niet per se laatdunkend over. Ik zeg gewoon dat je er weinig tot niks over weet. Dat mag toch gezegd worden als dit het geval is?quote:Op maandag 17 december 2007 22:28 schreef PeZu het volgende:
2) ik weet voor mijzelf genoeg om een oordeel te vellen, meer heb ik niet nodig, kun je laatdunked over doen maar dat interesseert me geen zier
Zo kom je over. Omdat je zelfs de meest redelijke (en zelfs je eigen) argumenten keihard verwerpt als ze van mijn 'lippen' komen.quote:Op maandag 17 december 2007 22:28 schreef PeZu het volgende:
3) ik ben niet oprecht?
Weer leg je me woorden in de mond. Stop daarme a.u.b.quote:Op maandag 17 december 2007 22:28 schreef PeZu het volgende: fijn dat jij het beter dan ikzelf of ik oprecht ben of niet
Ja en Jezus is of opgestaan of niet. Simpel. En Judas heeft Jezus verraden, of niet. Simpel. Dat voorbeeld gaf aan hoe historici naar bronnen kijken die elkaar tegenspreken.quote:Op maandag 17 december 2007 22:28 schreef PeZu het volgende:
die vergelijking van jou slaat echt nergens op, iemand is of frans of spaans, simpel.
Wat een ongenuanceerde uitspraak. Dan moet je kijken naar de verschillende verhalen en hoe en wanneer ze zijn opgesteld, en door wie, hoe ze zijn geaccepteerd, etc. etc.quote:Op maandag 17 december 2007 22:28 schreef PeZu het volgende:
maar als er er 100 verhalen zijn over een god, zijn zoon en wie al niet meer en je laat de er 20 weg kan je moeilijk gaan zeggen dat wat overblijft waar is
Huh, weer leg je me woorden in de mond.quote:Op maandag 17 december 2007 22:28 schreef PeZu het volgende:
4) wederom probeer je het nu op de man af te spelen terwijl ik oprecht serieus ben maar geen bevredigende antwoorden krijg, hier ben jij het niet mee een dus ik moet stil zijn?
Dit is een raar argument. Ik zie nergens anders bewijzen voor iets dat in die bronnen staat.quote:Op maandag 17 december 2007 22:28 schreef PeZu het volgende:
5) ik zie nergens anders bewijzen voor die zogenaamde waarheden behalve dan in geschriften die zeggen dat het waar is omdat er staat dat het waar is
Wie hebben dat dan 'gebruikt' en wie wilden ze onder de duim houden?quote:Op maandag 17 december 2007 22:28 schreef PeZu het volgende:
6) ooit bedacht dat van wat er echt gebeurt maar is alleen maar het gedeelte is gebruikt waar men toe het meeste aan had om de mensen onder de duim te houden? gebeurt nu overal nog steeds, fear and wonder makes a strong leader
Ik geloof in een zondeval. Maar het verhaal met de boom, slang, vrucht, etc. vertelt volgens mij symbolisch over iets veel complexer.quote:Op maandag 17 december 2007 22:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
En de zondeval neem je ook letterlijk?
Ik zit bij de Christelijk Gereformeerde Kerk.quote:
quote:Op maandag 17 december 2007 23:10 schreef koningdavid het volgende:
[..]
De oudste manuscripten van de evangeliën die we hebben gevonden dateren uit begin/midden tweede eeuw. Verder zijn er schrijvers uit begin 2e eeuw die over deze evangeliën schrijven. Aangezien deze manuscripten en schrijvers ervan getuigen dat de evangeliën al verspreid waren over verschillende delen van de Aarde, is het aannemelijk dat de evangeliën al veel langer in omloop waren en veel eerder geschreven.
Ergens diep in de eerste eeuw dus.
[..]
Jep. Dus je moet dat per bron bekijken.
[..]
Ik doe er niet per se laatdunkend over. Ik zeg gewoon dat je er weinig tot niks over weet. Dat mag toch gezegd worden als dit het geval is?
[..]
Zo kom je over. Omdat je zelfs de meest redelijke (en zelfs je eigen) argumenten keihard verwerpt als ze van mijn 'lippen' komen.
[..]
Weer leg je me woorden in de mond. Stop daarme a.u.b.
[..]
Ja en Jezus is of opgestaan of niet. Simpel. En Judas heeft Jezus verraden, of niet. Simpel. Dat voorbeeld gaf aan hoe historici naar bronnen kijken die elkaar tegenspreken.
Als verschillende, oudere en betrouwbare bronnen melden dat Judas een verrader is en een veel latere bron (die onterecht de naam van Judas claimt, die was toen allang dood) opeens doodleuk vertelt dat Judas eigenlijk de superheld is, maakt dat die bron verdacht. Snappie?
[..]
Wat een ongenuanceerde uitspraak. Dan moet je kijken naar de verschillende verhalen en hoe en wanneer ze zijn opgesteld, en door wie, hoe ze zijn geaccepteerd, etc. etc.
Verdiep je eens in tekstkritiek s.v.p.
[..]
Huh, weer leg je me woorden in de mond.
Ik zei dit: "Er worden zoveel zaken in twijfel getrokken: de evolutietheorie, de holocaust, de big-bang, etc. Maakt dat ze per se minder waar? Je kijkt toch naar de argumenten hopelijk?"
Hoe haal je daaruit dat ik op de man speel en dat je stil moet zijn?
[..]
Dit is een raar argument. Ik zie nergens anders bewijzen voor iets dat in die bronnen staat.
Ik zie nergens anders bewijzen voor het bestaan van Alexander de Grote buiten de bronnen over hem.
Uhh... hier klopt iets niet.
Kijk, je moet zelf de beoordeling maken of je de Nieuw-Testamentische bronnen betrouwbaar vindt. Maar doe het a.u.b. wel op een manier die jezelf recht doet, namelijk na enige verdieping in de materie.
[..]
Wie hebben dat dan 'gebruikt' en wie wilden ze onder de duim houden?
De schrijvers van het evangelie liepen juist gevaar voor wat ze opschreven. Zij waren in dit geval niet de machthebbers, maar juist de slachtoffers van de machthebbers.
je vergist het antwoord is 42!quote:Op maandag 17 december 2007 23:18 schreef star_gazer het volgende:
Het antwoord op alle vragen: 'gods wegen zijn ondoorgrondelijk'.
Die illusie had ik ook niet. Je moet namelijk ergens voor openstaan om je te laten overtuigen.quote:Op maandag 17 december 2007 23:16 schreef PeZu het volgende:
je hebt me niet te weten overtuigen
Nee hoor. Dat denken atheïsten vaak, maar ik gebruik die dooddoener vrijwel nooit.quote:Op maandag 17 december 2007 23:18 schreef star_gazer het volgende:
Het antwoord op alle vragen: 'gods wegen zijn ondoorgrondelijk'.
ik sta open voor alles zolang ik het maar aannemelijk vindtquote:Op maandag 17 december 2007 23:25 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Die illusie had ik ook niet. Je moet ergens voor openstaan om je te laten overtuigen.
quote:
"Fossils are just something the Jews buried in 1924."quote:Op maandag 17 december 2007 18:21 schreef MouzurX het volgende:
en waar komen die dinosaurus botten vandaan ?
Er zijn toch ook wel fossielen gevonden voor 1924??? beetje onzin dit .. en sowieso dan geven die botten nog aan dat ze heel oud zijn dmv tests enz.quote:Op maandag 17 december 2007 23:48 schreef Mustard_Man het volgende:
[..]
"Fossils are just something the Jews buried in 1924."
-Arrested development
..quote:Op dinsdag 18 december 2007 10:30 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Er zijn toch ook wel fossielen gevonden voor 1924??? beetje onzin dit .. en sowieso dan geven die botten nog aan dat ze heel oud zijn dmv tests enz.
O ? hebben adam en eva niet gewoon geneukt zodat die andere mensen gemaakt werden ?quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:48 schreef ToT het volgende:
Mja ik geloof dat in de Bijbel staat dat God Adam en Eva "en vele andere volkeren" heeft geschapen.
Was dat gtegelijkertijd, of heeft Hij ze maar gemaakt toen Adam en Eva zulke miskleunen bleken te zjin, in de hoop dat het nog wat zou worden?
maar die botten bestaan al langer dan de aarde volgense de bijbel zou bestaanquote:Op dinsdag 18 december 2007 22:08 schreef Ladidadida het volgende:
Heeft er al iemand verteld dat de Bijbel het bestaan van dino's vroegah niet tegenspreekt? Zo niet, dan bij deze
Daar staat me iets van bij.quote:Op dinsdag 18 december 2007 22:13 schreef Ladidadida het volgende:
In het boek Job wordt een dier omschreven ('behemoth') dat lijkt op een dinosauriër en 'één van Gods grootste werken' wordt genoemd. In de NBG-vertaling is het dat Hebreeuwse woord echter verkeerd vertaald naar 'nijlpaard'.
nogmaals hoe wordt dan verklaard dat die botten ouder zijn dan de aarde is volgens de bijbel?quote:Op dinsdag 18 december 2007 22:13 schreef Ladidadida het volgende:
In het boek Job wordt een dier omschreven ('behemoth') dat lijkt op een dinosauriër en 'één van Gods grootste werken' wordt genoemd. In de NBG-vertaling is het dat Hebreeuwse woord echter verkeerd vertaald naar 'nijlpaard'.
Het is zeker dat de Bijbel niet veel verder teruggaat dan een jaar of 6000 en dat de eerste bijbelboeken zo'n 2000 jaar geleden geschreven zijn. Op dat moment zouden er dus nog dinosauriërs geweest moeten zijn, aangezien er anders niet over geschreven kan zijn.. Dat kan dus 2 dingen betekenen: of de beschrijvingen zijn verzonnen, óf het tijdsgebeuren van de evolutietheorie klopt niet helemaalquote:Op dinsdag 18 december 2007 22:10 schreef PeZu het volgende:
[..]
maar die botten bestaan al langer dan de aarde volgense de bijbel zou bestaan
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |