Ik geloof in een zondeval. Maar het verhaal met de boom, slang, vrucht, etc. vertelt volgens mij symbolisch over iets veel complexer.quote:Op maandag 17 december 2007 22:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
En de zondeval neem je ook letterlijk?
Ik zit bij de Christelijk Gereformeerde Kerk.quote:
quote:Op maandag 17 december 2007 23:10 schreef koningdavid het volgende:
[..]
De oudste manuscripten van de evangeliën die we hebben gevonden dateren uit begin/midden tweede eeuw. Verder zijn er schrijvers uit begin 2e eeuw die over deze evangeliën schrijven. Aangezien deze manuscripten en schrijvers ervan getuigen dat de evangeliën al verspreid waren over verschillende delen van de Aarde, is het aannemelijk dat de evangeliën al veel langer in omloop waren en veel eerder geschreven.
Ergens diep in de eerste eeuw dus.
[..]
Jep. Dus je moet dat per bron bekijken.
[..]
Ik doe er niet per se laatdunkend over. Ik zeg gewoon dat je er weinig tot niks over weet. Dat mag toch gezegd worden als dit het geval is?
[..]
Zo kom je over. Omdat je zelfs de meest redelijke (en zelfs je eigen) argumenten keihard verwerpt als ze van mijn 'lippen' komen.
[..]
Weer leg je me woorden in de mond. Stop daarme a.u.b.
[..]
Ja en Jezus is of opgestaan of niet. Simpel. En Judas heeft Jezus verraden, of niet. Simpel. Dat voorbeeld gaf aan hoe historici naar bronnen kijken die elkaar tegenspreken.
Als verschillende, oudere en betrouwbare bronnen melden dat Judas een verrader is en een veel latere bron (die onterecht de naam van Judas claimt, die was toen allang dood) opeens doodleuk vertelt dat Judas eigenlijk de superheld is, maakt dat die bron verdacht. Snappie?
[..]
Wat een ongenuanceerde uitspraak. Dan moet je kijken naar de verschillende verhalen en hoe en wanneer ze zijn opgesteld, en door wie, hoe ze zijn geaccepteerd, etc. etc.
Verdiep je eens in tekstkritiek s.v.p.
[..]
Huh, weer leg je me woorden in de mond.
Ik zei dit: "Er worden zoveel zaken in twijfel getrokken: de evolutietheorie, de holocaust, de big-bang, etc. Maakt dat ze per se minder waar? Je kijkt toch naar de argumenten hopelijk?"
Hoe haal je daaruit dat ik op de man speel en dat je stil moet zijn?
[..]
Dit is een raar argument. Ik zie nergens anders bewijzen voor iets dat in die bronnen staat.
Ik zie nergens anders bewijzen voor het bestaan van Alexander de Grote buiten de bronnen over hem.
Uhh... hier klopt iets niet.
Kijk, je moet zelf de beoordeling maken of je de Nieuw-Testamentische bronnen betrouwbaar vindt. Maar doe het a.u.b. wel op een manier die jezelf recht doet, namelijk na enige verdieping in de materie.
[..]
Wie hebben dat dan 'gebruikt' en wie wilden ze onder de duim houden?
De schrijvers van het evangelie liepen juist gevaar voor wat ze opschreven. Zij waren in dit geval niet de machthebbers, maar juist de slachtoffers van de machthebbers.
je vergist het antwoord is 42!quote:Op maandag 17 december 2007 23:18 schreef star_gazer het volgende:
Het antwoord op alle vragen: 'gods wegen zijn ondoorgrondelijk'.
Die illusie had ik ook niet. Je moet namelijk ergens voor openstaan om je te laten overtuigen.quote:Op maandag 17 december 2007 23:16 schreef PeZu het volgende:
je hebt me niet te weten overtuigen
Nee hoor. Dat denken atheïsten vaak, maar ik gebruik die dooddoener vrijwel nooit.quote:Op maandag 17 december 2007 23:18 schreef star_gazer het volgende:
Het antwoord op alle vragen: 'gods wegen zijn ondoorgrondelijk'.
ik sta open voor alles zolang ik het maar aannemelijk vindtquote:Op maandag 17 december 2007 23:25 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Die illusie had ik ook niet. Je moet ergens voor openstaan om je te laten overtuigen.
quote:
"Fossils are just something the Jews buried in 1924."quote:Op maandag 17 december 2007 18:21 schreef MouzurX het volgende:
en waar komen die dinosaurus botten vandaan ?
Er zijn toch ook wel fossielen gevonden voor 1924??? beetje onzin dit .. en sowieso dan geven die botten nog aan dat ze heel oud zijn dmv tests enz.quote:Op maandag 17 december 2007 23:48 schreef Mustard_Man het volgende:
[..]
"Fossils are just something the Jews buried in 1924."
-Arrested development
..quote:Op dinsdag 18 december 2007 10:30 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Er zijn toch ook wel fossielen gevonden voor 1924??? beetje onzin dit .. en sowieso dan geven die botten nog aan dat ze heel oud zijn dmv tests enz.
O ? hebben adam en eva niet gewoon geneukt zodat die andere mensen gemaakt werden ?quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:48 schreef ToT het volgende:
Mja ik geloof dat in de Bijbel staat dat God Adam en Eva "en vele andere volkeren" heeft geschapen.
Was dat gtegelijkertijd, of heeft Hij ze maar gemaakt toen Adam en Eva zulke miskleunen bleken te zjin, in de hoop dat het nog wat zou worden?
maar die botten bestaan al langer dan de aarde volgense de bijbel zou bestaanquote:Op dinsdag 18 december 2007 22:08 schreef Ladidadida het volgende:
Heeft er al iemand verteld dat de Bijbel het bestaan van dino's vroegah niet tegenspreekt? Zo niet, dan bij deze
Daar staat me iets van bij.quote:Op dinsdag 18 december 2007 22:13 schreef Ladidadida het volgende:
In het boek Job wordt een dier omschreven ('behemoth') dat lijkt op een dinosauriër en 'één van Gods grootste werken' wordt genoemd. In de NBG-vertaling is het dat Hebreeuwse woord echter verkeerd vertaald naar 'nijlpaard'.
nogmaals hoe wordt dan verklaard dat die botten ouder zijn dan de aarde is volgens de bijbel?quote:Op dinsdag 18 december 2007 22:13 schreef Ladidadida het volgende:
In het boek Job wordt een dier omschreven ('behemoth') dat lijkt op een dinosauriër en 'één van Gods grootste werken' wordt genoemd. In de NBG-vertaling is het dat Hebreeuwse woord echter verkeerd vertaald naar 'nijlpaard'.
Het is zeker dat de Bijbel niet veel verder teruggaat dan een jaar of 6000 en dat de eerste bijbelboeken zo'n 2000 jaar geleden geschreven zijn. Op dat moment zouden er dus nog dinosauriërs geweest moeten zijn, aangezien er anders niet over geschreven kan zijn.. Dat kan dus 2 dingen betekenen: of de beschrijvingen zijn verzonnen, óf het tijdsgebeuren van de evolutietheorie klopt niet helemaalquote:Op dinsdag 18 december 2007 22:10 schreef PeZu het volgende:
[..]
maar die botten bestaan al langer dan de aarde volgense de bijbel zou bestaan
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |