abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 december 2007 @ 20:36:22 #51
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_55344960
quote:
Op maandag 17 december 2007 20:30 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Jij en kd moeten maar een briefwisseling gaan starten en deze vervolgens publiceren .
Hij mag een topic openen. PM-men doe ik alleen met leuke meiden.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 17 december 2007 @ 20:37:34 #52
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55344997
quote:
Op maandag 17 december 2007 20:33 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Wat een dwaas ben je weer vandaag. Je bent nu gewoon ronduit aan het liegen. Ga je schamen...
ooh wacht ff jij mag wel roepen dat zeitgeist onzin maar iemand mag niet roepen dat de bijbel onzin is?
There's a virus in my system
There's a virus in my brain
And it's driving me insane
  maandag 17 december 2007 @ 20:39:16 #53
pi_55345044
quote:
Op maandag 17 december 2007 20:33 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Wat een dwaas ben je weer vandaag. Je bent nu gewoon ronduit aan het liegen. Ga je schamen...
Ik geloof niet in een onbewezen God die ik probeer te bewijzen met mijn eigen religie.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_55345114
quote:
Op maandag 17 december 2007 20:37 schreef PeZu het volgende:

[..]

ooh wacht ff jij mag wel roepen dat zeitgeist onzin maar iemand mag niet roepen dat de bijbel onzin is?
Klik.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_55345177
quote:
Op maandag 17 december 2007 20:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik geloof niet in een onbewezen God die ik probeer te bewijzen met mijn eigen religie.
Zucht...

*hoofdlettermode special voor onze hardleerse papierversnipperaar*
IK PROBEER DAAR NIET "GOD" TE BEWIJZEN, IK BEN DAAR ZEITGEIST AAN HET ONTKRACHTEN.
Ik gebruik amper bijbelse bronnen!
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
  maandag 17 december 2007 @ 20:44:48 #56
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55345219
quote:
Op maandag 17 december 2007 20:40 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Klik.
ga je die volgen? mooi misschien dat we dan ergens komen

maar zolang jij blijft schermen met feiten uit de bijbel als de absolute waarheid zonder enkel ander bewijs gaat het toch nergens heen

wij proberen ons tenmisnte nog te verplaatsen in een ander

dat is kennelijk bij gelovige niet mogelijk want de enige waarheid is degene die geschreven staat in de bijbel en als ik dat net vind blijf je maar in een cirkeltje praten
pi_55345284
quote:
Op maandag 17 december 2007 20:44 schreef PeZu het volgende:

[..]

ga je die volgen? mooi misschien dat we dan ergens komen
Nee, die moet jij volgen.
OF je moet niet meer conclusies uit mijn posts trekken die je compleet uit je duim zuigt.
quote:
maar zolang jij blijft schermen met feiten uit de bijbel als de absolute waarheid zonder enkel ander bewijs gaat het toch nergens heen
Waar heb ik dat hier gedaan dan?
quote:
wij proberen ons tenmisnte nog te verplaatsen in een ander

dat is kennelijk bij gelovige niet mogelijk want de enige waarheid is degene die geschreven staat in de bijbel en als ik dat net vind blijf je maar in een cirkeltje praten
Er zijn genoeg niet-gelovigen hier op het forum waarmee ik zeer vruchtbaar heb gedebateerd, kom eens wat vaker in WFL.
pi_55345342
Mja ook ik heb nogal moeite met het feit dat de Bijbel het Woord van God zou zijn.
Een boek dat zichzelf moet bewijzen zonder externe bewijzen is in mijn ogen niet echt geloofwaardig.

Te meer ook omdat er juist veel bewijzen TEGEN dat boek zijn, in de vorm van de wetenschap, maar ook in de vorm van de geschiedenis: de Bijbel is 500 jaar na Christus geschreven door een aantal vertrouwelingen van een Romeinse keizer die zei wat er wel en wat er niet in mocht komen.

Daarbij schjint Jezus een verzameling van verschillende messiassen uit die tijd geweest te zijn.
  maandag 17 december 2007 @ 20:51:34 #59
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55345368
quote:
Op maandag 17 december 2007 20:47 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Nee, die moet jij volgen.
OF je moet niet meer conclusies uit mijn posts trekken die je compleet uit je duim zuigt.
[..]

Waar heb ik dat hier gedaan dan?
[..]

Er zijn genoeg niet-gelovigen hier op het forum waarmee ik zeer vruchtbaar heb gedebateerd, kom eens wat vaker in WFL.
ik moet niks, vrije wil enzo

ik zuig niks uit mijn duim zo kom jij over

ik heb in het vorige topic en dit topic al geboeg vragen gesteld en hier ook net nog, waarop zowel jij als ladi geen fatsoenlijk antwoord op kan geven, ik zie van beide telkens geredeneer in cirkels, veel plezier met je geloof nog
pi_55345411
quote:
Op maandag 17 december 2007 20:50 schreef ToT het volgende:
Mja ook ik heb nogal moeite met het feit dat de Bijbel het Woord van God zou zijn.
Het is niet het letterlijke woord van God. Het is het woord OVER God.
quote:
Te meer ook omdat er juist veel bewijzen TEGEN dat boek zijn, in de vorm van de wetenschap, maar ook in de vorm van de geschiedenis: de Bijbel is 500 jaar na Christus geschreven door een aantal vertrouwelingen van een Romeinse keizer die zei wat er wel en wat er niet in mocht komen.
Een dikke

in 500 na Christus bestond de huidige canon van het NT al ruim 200 jaar!
Alle evangeliën en brieven uit het NT worden gedateerd uit de eerste eeuw na Christus.
quote:
Daarbij schjint Jezus een verzameling van verschillende messiassen uit die tijd geweest te zijn.
Wat is je onderbouwing hiervoor?
  maandag 17 december 2007 @ 20:54:48 #61
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55345456
quote:
Een boek dat zichzelf moet bewijzen zonder externe bewijzen is in mijn ogen niet echt geloofwaardig.

een simpel onderzoek met mensen wijst al uit dat als persoon a en b iets meemaken en dit aan persoon c vertellen, persoon d iets anders hoort en persoon e iets anders opschrijft, dat zal ten tijde van "jezus"etc al niet veel anders geweest zijn, plus dat de mensen toen nog makkelijker te overdonderen waren met goedkope truukjes en niet echt heel erg slim waren
pi_55345477
quote:
Op maandag 17 december 2007 20:51 schreef PeZu het volgende:

[..]

ik moet niks, vrije wil enzo
Goed punt.
quote:
ik zuig niks uit mijn duim zo kom jij over
Ok.. dus je gaat mij nu uitspraken in de mond leggen aan de hand van 'hoe ik overkom'. Juuuuist.
quote:
ik heb in het vorige topic en dit topic al geboeg vragen gesteld en hier ook net nog, waarop zowel jij als ladi geen fatsoenlijk antwoord op kan geven, ik zie van beide telkens geredeneer in cirkels, veel plezier met je geloof nog
Ik was gisteren voetbal aan het kijken. Ik pretendeer trouwens ook niet overal een antwoord op te hebben hoor.
pi_55345508
quote:
Op maandag 17 december 2007 20:54 schreef PeZu het volgende:

[..]

een simpel onderzoek met mensen wijst al uit dat als persoon a en b iets meemaken en dit aan c vertellen d iets anders hoort en e iets anders opschrijft, dat zal ten tijde van "jezus"etc al niet veel anders geweest zijn, plus dat de mensen toen nog makkelijker te overdonderen waren met goedkope truukjes en niet echt heel erg slim waren
Bij de Nieuw-Testamentische geschriften zit vaak hooguit één schakel tussen de ooggetuige en de schrijver. Sommige geschriften zijn zelfs geschreven door ooggetuigen.
  maandag 17 december 2007 @ 20:56:59 #64
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55345528
quote:
Op maandag 17 december 2007 20:55 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Goed punt.
[..]

Ok.. dus je gaat mij nu uitspraken in de mond leggen aan de hand van 'hoe ik overkom'. Juuuuist.
[..]

Ik was gisteren voetbal aan het kijken. Ik pretendeer trouwens ook niet overal een antwoord op te hebben hoor.
ik leg je geen woorden in de mond, ik zeg je hoe jij op mij overkomt, maar nogmaals veel plezier met je geloof
  maandag 17 december 2007 @ 20:57:53 #65
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55345560
quote:
Op maandag 17 december 2007 20:56 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Bij de Nieuw-Testamentische geschriften zit vaak hooguit één schakel tussen de ooggetuige en de schrijver. Sommige geschriften zijn zelfs geschreven door ooggetuigen.
ooh is daar enig bewijs voor? of is het waar omdat het geschreven staat?
  maandag 17 december 2007 @ 20:58:37 #66
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_55345586

Je kan goed kletsen met god.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_55345605
quote:
Op maandag 17 december 2007 20:56 schreef PeZu het volgende:

[..]

ik leg je geen woorden in de mond
Wat is dit dan?
quote:
Op maandag 17 december 2007 20:56 schreef PeZu het volgende:
  maandag 17 december 2007 @ 20:59:29 #68
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55345607
quote:

De Bijbel in z'n huidige samenstelling bestaat sinds rond 200 (als ik mij niet vergis). De evangelieën komen uit vanaf 70 na Christus, Paulus uit 50 na Christus. Inderdaad een tijdje na het overlijden van Jezus (lang genoeg voor legendevorming), maar niet 500 jaar .

En Jahweh was ooit niet meer dan een stamgod. Als je wilt weten hoe hij de God van miljoenen christenen en joden heeft kunnen worden, moet je 'De geschiedenis van God' van Karen Armstrong maar eens lezen .
Niet meer actief op Fok!
  maandag 17 december 2007 @ 21:00:51 #69
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55345647
quote:
Op maandag 17 december 2007 20:59 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Wat is dit dan?
[..]
dat is een vraag, gekenmerkt door het uitroepteken aan het einde van de zin
  maandag 17 december 2007 @ 21:02:27 #70
pi_55345676
KoningDavid, moet ik dat topic over het ontstaan van het NT opzoeken om je je er aan te herinneren dat je enige argument je eigen religie is?

Aangezien die zelfde discussie zich hier dreigt te herhalen...
pi_55345686
Dus er zit 1 schakel tussen de ooggetuige en de schrijver, en in het jaar 500 na Christus bestond het Nieuwe Testament al 200 jaar.

Dus tussen Christus en 300 jaar na Zijn dood is er maar één schakel geweest die alles doorvertelde?
pi_55345809
quote:
Op maandag 17 december 2007 20:57 schreef PeZu het volgende:

[..]

Hier wordt historisch onderzoek naar gedaan.

Geen een boek in het NT komt in aanmerking voor het 'doorvertelmechanisme'. Vrijwel elk boek komt uit de eerste of tweede hand.
  maandag 17 december 2007 @ 21:15:45 #73
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55345837
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:02 schreef ToT het volgende:
Dus er zit 1 schakel tussen de ooggetuige en de schrijver, en in het jaar 500 na Christus bestond het Nieuwe Testament al 200 jaar.

Dus tussen Christus en 300 jaar na Zijn dood is er maar één schakel geweest die alles doorvertelde?
Paulus zou in rechtstreeks contact hebben gestaan met discipelen van Jezus, onder meer Petrus.
De auteurs van de evangelieën hebben hun verhalen gebaseerd op andere bronnen. Zo wordt aangenomen dat Matteüs en Lukas zich op Marcus hebben gebaseerd en daarnaast ook nog op een andere bron.
Tot de opschriftstelling circuleerden de verhalen over Jezus mondeling en je weet hoe dat gaat met verhalen die mondeling overgeleverd worden: iemand vergeet iets, een ander dikt een bepaald element wat aan... en zo gaat die hele legende een heel eigen leven lijden. Zoals ik al zei is rond, naar ik meen, 200 de definitieve verzameling boeken tot stand gekomen. Toen heeft men besloten welke boeken in de Bijbel zouden komen te staan, op basis van informatie over welke boeken daadwerkelijk gebruikt werden op dat moment. Er zijn er dus veel meer dan in de Bijbel staan.
Niet meer actief op Fok!
  maandag 17 december 2007 @ 21:16:48 #74
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55345848
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:13 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Geen een boek in het NT komt in aanmerking voor het 'doorvertelmechanisme'. Vrijwel elk boek komt uit de eerste of tweede hand.
vrijwel elk boek komt uit eerste of tweede hand? waar is dat bewezen dan of staat dat alleen beschreven in de bijbel? of was je erbij?
pi_55345850
Maar dan nog: het feit dat iets opgeschreven is, maar het opgeschrevene nog geen feit.
pi_55345861
Forum gaat traag zeg, heb al twee keer mijn reply opnieuw moeten typen...
quote:
Op maandag 17 december 2007 20:57 schreef PeZu het volgende:

[..]

pi_55345892
Ik weet niet of Fok momenteel zo traag is of dat het aan mijn verbinding ligt, maar posten gaat ronduit bagger.

Er zijn zeer veel verhalen over Jezus. Er zijn zelfs gnostische verhalen over de jeugd van Jezus waarin staat dat hij zijn vriendjes met een donderslag of zo doodde als hij verloor met knikkeren enzo. Die verhalen zijn uiteraard niet in de Bijbel gekomen.
Maar de evangelie van Judas staat er ook niet in, en ik vraag me af waarom niet. En zo zijn er nog wel meer belangrijkse geschriften die er niet in opgenomen zijn.
  maandag 17 december 2007 @ 21:20:38 #78
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55345912
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:16 schreef PeZu het volgende:

[..]

vrijwel elk boek komt uit eerste of tweede hand? waar is dat bewezen dan of staat dat alleen beschreven in de bijbel? of was je erbij?
Inderdaad zeg.
Volgens mij is daar geen bewijs voor.
Alleen Paulus zou in rechtstreeks contact hebben gestaan met discipelen van Jezus.
Het is nog maar zéér de vraag of de auteur van Markus wel echt Markus is en of de auteur van Lukas wel echt Lukas is etc. Die titels zijn later toegevoegd . Er zijn inhoudelijke elementen die het onwaarschijnlijk maken dat Markus het evangelie naar Markus heeft geschreven. Ik heb ze nog wel ergens in mijn aantekeningen bij een college staan, dus als er mensen zijn die geïnteresseerd zijn?
Niet meer actief op Fok!
  maandag 17 december 2007 @ 21:22:01 #79
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55345955
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:17 schreef koningdavid het volgende:
Forum gaat traag zeg, heb al twee keer mijn reply opnieuw moeten typen...
[..]

wederom de vraag, hoe weet jij dat geen enkel boek daarvoor in aanmerking komt?
  maandag 17 december 2007 @ 21:22:09 #80
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55345958
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:19 schreef ToT het volgende:

Maar de evangelie van Judas staat er ook niet in, en ik vraag me af waarom niet.
Simpel:

Omdat het niet matchte met de visie van degenen die de Bijbel hebben samengesteld .
Niet meer actief op Fok!
pi_55345960
quote:
Op maandag 17 december 2007 20:59 schreef Viking84 het volgende:
Inderdaad een tijdje na het overlijden van Jezus (lang genoeg voor legendevorming)
Mwah... uit onderzoek (Prof. A. Sherwin-White) blijkt dat mythologisering vaak minstens 3 of 4 generaties nodig heeft om de historische feiten teniet te doen. De snelheid van de mythologisering van Jezus zou volgens Sherwin-White onvoorstelbaar geweest moeten zijn en historisch ongekend.

Je kan uiteraard geloven dat er legendevorming heeft plaatsgevonden, maar dit is wel, voor historische begrippen, ONGEKEND snel gegaan.
  maandag 17 december 2007 @ 21:23:25 #82
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55345997
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:20 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Inderdaad zeg.
Alleen Paulus zou in rechtstreeks contact hebben gestaan met discipelen van Jezus.
Het is nog maar zéér de vraag of de auteur van Markus wel echt Markus is en of de auteur van Lukas wel echt Lukas is etc. Die titels zijn later toegevoegd . Er zijn inhoudelijke elementen die het onwaarschijnlijk maken dat Markus het evangelie naar Markus heeft geschreven. Ik heb ze nog wel ergens in mijn aantekeningen bij een college staan, dus als er mensen zijn die geïnteresseerd zijn?
dat bedoel ik dus

en als je ook maar een beetje mensen kennis hebt weet je ook dat een ider zijn eigen interpetatie fheeft van wat hen gebeurt of verteld wordt dus hoe kan dat dan als enige waarheid worden gezien?
pi_55345999
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:00 schreef PeZu het volgende:

[..]

dat is een vraag, gekenmerkt door het uitroepteken aan het einde van de zin
Dat snap ik, het was alleen een verwijtende vraag die in de context nergens op sloeg.

Tuurlijk mag iedereen zeggen dat de bijbel onzin is, het is een vrij land. Nogal een inkoppertje voor een serieuze vraag.
pi_55346036
Exactly @ Viking84!
Die evangelie is te spiritueel; het Koninkrijk van God is overal om je heen. Breek een tak en ik ben er. Til een steen op en ik zal er zijn.
(Of zoiets.)
pi_55346045
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:02 schreef ToT het volgende:

Nope. Ik zei dat het Nieuwe Testament sinds de vierde eeuw bestaat. Maar het Nieuwe Testament is een verzameling van boeken die vrijwel allemaal dateren vanuit de eerste eeuw.
  maandag 17 december 2007 @ 21:24:59 #86
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55346054
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:23 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Dat snap ik, het was alleen een verwijtende vraag die in de context nergens op sloeg.

Tuurlijk mag iedereen zeggen dat de bijbel onzin is, het is een vrij land. Nogal een inkoppertje voor een serieuze vraag.
dat was ook minn vraag aan jou, gewoon puur en simpel
pi_55346094
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
KoningDavid, moet ik dat topic over het ontstaan van het NT opzoeken om je je er aan te herinneren dat je enige argument je eigen religie is?
Jij begrijpt echt geen fuck van tekstkritiek, deze zin zegt alles.

Maar je mag het topic gerust opzoeken hoor.
  maandag 17 december 2007 @ 21:26:35 #88
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55346111
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:24 schreef ToT het volgende:
Exactly @ Viking84!
Die evangelie is te spiritueel; het Koninkrijk van God is overal om je heen. Breek een tak en ik ben er. Til een steen op en ik zal er zijn.
(Of zoiets.)
Nee, dat is het evangelie van Thomas (logio 3 doel jij nu op ).
Niet meer actief op Fok!
pi_55346183
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:16 schreef PeZu het volgende:

[..]

Ik was erbij en heb alles op film staan.

Nee, veel historci komen tot die conclusie na het bestuderen van de schriften zelf, dateringen, overleveringen, externe bronnen, etc.
  maandag 17 december 2007 @ 21:30:56 #90
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55346247
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:29 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik was erbij en heb alles op film staan.

Nee, veel historci komen tot die conclusie na het bestuderen van de schriften zelf, dateringen, overleveringen, externe bronnen, etc.
maw niemand weet het zeker
pi_55346297
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:19 schreef ToT het volgende:
Ik weet niet of Fok momenteel zo traag is of dat het aan mijn verbinding ligt, maar posten gaat ronduit bagger.

Er zijn zeer veel verhalen over Jezus. Er zijn zelfs gnostische verhalen over de jeugd van Jezus waarin staat dat hij zijn vriendjes met een donderslag of zo doodde als hij verloor met knikkeren enzo. Die verhalen zijn uiteraard niet in de Bijbel gekomen.
Maar de evangelie van Judas staat er ook niet in, en ik vraag me af waarom niet. En zo zijn er nog wel meer belangrijkse geschriften die er niet in opgenomen zijn.
De gnostische geschriften zijn vaak veel later geschreven dan de bijbelse evangeliën. In combinatie met hun wazige afkomst maakt dit de geschriften zeer dubieus.
De bijbelse evangeliën hadden al een belangrijke status binnen de vroege kerk voordat de gnostische geschriften uberhaupt geschreven waren.

Verder is de schrijfstijl van de gnostische evangeliën veel mythologischer van aard dan de 'sobere' evangeliën en laten de gnost. evang. zich kernmerken door 'protestexegese'.
Ze conflicteren andere geschriften bijvoorbeeld vaak op een of meerdere punten frontaal, dit maakt ze zeer verdacht.

De huidige samenstelling van de canon (het Nieuwe Testament) is dan ook volstrekt logisch als je het mij vraagt.
pi_55346487
quote:

[..]

Inderdaad zeg.
Het is nog maar zéér de vraag of de auteur van Markus wel echt Markus is
Waarom zou iemand de naam verzinnen van iemand die niet eens een apostel was? Dat lijkt totaal niet logisch. Markus was een relatieve 'nobody' in de vroege kerk.
En waarom is er nog nooit een manuscript van Markus gevonden onder een andere titel?

En waarom zijn Ireneaus, Papias, Origen, Tertullian, etc. er allemaal van overtuigd dat Markus de schrijver was van dit evangelie?

Markus zou een leerling van Petrus zijn geweest en had dus alles via hem gehoord. Dit lijkt logisch als je het evangelie zelf leest, aangezien Petrus nergens zo vaak genoemd en beschreven wordt als in Markus.
quote:
en of de auteur van Lukas wel echt Lukas is etc.
Weer de vraag: waarom zou iemand Lukas verzinnen?
Op elk manuscript van Lukas staat zijn naam en elke externe bron getuigt van het gegeven dat hij dat boek heeft geschreven.
pi_55346510
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:23 schreef PeZu het volgende:
en als je ook maar een beetje mensen kennis hebt weet je ook dat een ider zijn eigen interpetatie fheeft van wat hen gebeurt of verteld wordt
Klopt, maar het mooie is dat we vier verschillende interpretaties hebben die elkaar allemaal ondersteunen!
pi_55346536
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:30 schreef PeZu het volgende:

[..]

maw niemand weet het zeker
Nooit 100% nee, zoals bijna alles in het leven.
  maandag 17 december 2007 @ 21:41:19 #95
pi_55346540
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:32 schreef koningdavid het volgende:

[..]

De gnostische geschriften zijn vaak veel later geschreven dan de bijbelse evangeliën. In combinatie met hun wazige afkomst maakt dit de geschriften zeer dubieus.
De bijbelse evangeliën hadden al een belangrijke status binnen de vroege kerk voordat de gnostische geschriften uberhaupt geschreven waren.

Verder is de schrijfstijl van de gnostische evangeliën veel mythologischer van aard dan de 'sobere' evangeliën en laten de gnost. evang. zich kernmerken door 'protestexegese'.
Ze conflicteren andere geschriften bijvoorbeeld vaak op een of meerdere punten frontaal, dit maakt ze zeer verdacht.

De huidige samenstelling van de canon (het Nieuwe Testament) is dan ook volstrekt logisch als je het mij vraagt.
Het is dus de kerk die bepaald welke geschriften betrouwbaar zijn. Weer een cirkelredenering.
God -> religie - > kerk - > religie -> God -> religie -> kerk.
  maandag 17 december 2007 @ 21:42:08 #96
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55346564
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:40 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Klopt, maar het mooie is dat we vier verschillende interpretaties hebben die elkaar allemaal ondersteunen!
ja en de interpetaties die het niet ondersteunden hebben ze voor het gemak maar even weggelaten
  maandag 17 december 2007 @ 21:44:12 #97
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55346628
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:41 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Nooit 100% nee, zoals bijna alles in het leven.
ik vind nav de keuzes die je volgens die leer moet maken best mag eisen dat het voor de volle 100% oprecht en waar is zolang dat niet is blijf ik er 100% sceptisch over
pi_55346713
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:42 schreef PeZu het volgende:

[..]

ja en de interpetaties die het niet ondersteunden hebben ze voor het gemak maar even weggelaten
En daar waren andere redenen voor.

- Ze waren veel later geschreven.
- De afkomst was onduidelijk
- Ze waren inhoudelijk in conflict met elkaar en de oudere, betrouwbare bronnen.
- Ze werden vanaf het begin al door vrijwel niemand serieus genomen.

De kerk hoefde niet eens moeite te doen die schriften buiten de bijbel te houden. Weinig mensen namen ze maar serieus, het is alleen nu nog leuk voer voor romantici en conspiracy-theorists.
pi_55346790
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het is dus de kerk die bepaald welke geschriften betrouwbaar zijn. Weer een cirkelredenering.
Nee. Maar dat zul jij niet begrijpen voordat jij er daadwerkelijk je er eens in verdiept hebt.

De kerk hoefde niet eens echt boeken te selecteren, de boeken selecteerden praktisch zichzelf.
  maandag 17 december 2007 @ 21:49:32 #100
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55346803
quote:
Op maandag 17 december 2007 21:46 schreef koningdavid het volgende:

[..]

En daar waren andere redenen voor.

- Ze waren veel later geschreven.
- De afkomst was onduidelijk
- Ze waren inhoudelijk in conflict met elkaar en de oudere, betrouwbare bronnen.
- Ze werden vanaf het begin al door vrijwel niemand serieus genomen.

De kerk hoefde niet eens moeite te doen die schriften buiten de bijbel te houden. Weinig mensen namen ze maar serieus, het is alleen nu nog leuk voer voor romantici en conspiracy-theorists.

1) later geschreven dus minder waar?
2) dat vind ik vd rest ook
3) in conflict dus niet waar? wie bepaalt er dan wat waar is geweest en niet?
4) de bijbel is ook niet altijd serieus genomen.
5) of het is leuk voer voor realisten, just a matter off opinion
6) het selecteerde zichzelf volgens wie? eenzijdige berichtgeving is nooit eerlijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')