Hij mag een topic openen.quote:Op maandag 17 december 2007 20:30 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Jij en kd moeten maar een briefwisseling gaan starten en deze vervolgens publiceren.
ooh wacht ff jij mag wel roepen dat zeitgeist onzin maar iemand mag niet roepen dat de bijbel onzin is?quote:Op maandag 17 december 2007 20:33 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat een dwaas ben je weer vandaag. Je bent nu gewoon ronduit aan het liegen. Ga je schamen...
Ik geloof niet in een onbewezen God die ik probeer te bewijzen met mijn eigen religie.quote:Op maandag 17 december 2007 20:33 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat een dwaas ben je weer vandaag. Je bent nu gewoon ronduit aan het liegen. Ga je schamen...
Klik.quote:Op maandag 17 december 2007 20:37 schreef PeZu het volgende:
[..]
ooh wacht ff jij mag wel roepen dat zeitgeist onzin maar iemand mag niet roepen dat de bijbel onzin is?
Zucht...quote:Op maandag 17 december 2007 20:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik geloof niet in een onbewezen God die ik probeer te bewijzen met mijn eigen religie.
ga je die volgen? mooi misschien dat we dan ergens komenquote:
Nee, die moet jij volgen.quote:Op maandag 17 december 2007 20:44 schreef PeZu het volgende:
[..]
ga je die volgen? mooi misschien dat we dan ergens komen
Waar heb ik dat hier gedaan dan?quote:Op maandag 17 december 2007 20:44 schreef PeZu het volgende:
maar zolang jij blijft schermen met feiten uit de bijbel als de absolute waarheid zonder enkel ander bewijs gaat het toch nergens heen![]()
Er zijn genoeg niet-gelovigen hier op het forum waarmee ik zeer vruchtbaar heb gedebateerd, kom eens wat vaker in WFL.quote:Op maandag 17 december 2007 20:44 schreef PeZu het volgende:
wij proberen ons tenmisnte nog te verplaatsen in een ander
dat is kennelijk bij gelovige niet mogelijk want de enige waarheid is degene die geschreven staat in de bijbel en als ik dat net vind blijf je maar in een cirkeltje praten
ik moet niks, vrije wil enzoquote:Op maandag 17 december 2007 20:47 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nee, die moet jij volgen.
OF je moet niet meer conclusies uit mijn posts trekken die je compleet uit je duim zuigt.
[..]
Waar heb ik dat hier gedaan dan?![]()
[..]
Er zijn genoeg niet-gelovigen hier op het forum waarmee ik zeer vruchtbaar heb gedebateerd, kom eens wat vaker in WFL.
Het is niet het letterlijke woord van God. Het is het woord OVER God.quote:Op maandag 17 december 2007 20:50 schreef ToT het volgende:
Mja ook ik heb nogal moeite met het feit dat de Bijbel het Woord van God zou zijn.
Een dikkequote:Op maandag 17 december 2007 20:50 schreef ToT het volgende:
Te meer ook omdat er juist veel bewijzen TEGEN dat boek zijn, in de vorm van de wetenschap, maar ook in de vorm van de geschiedenis: de Bijbel is 500 jaar na Christus geschreven door een aantal vertrouwelingen van een Romeinse keizer die zei wat er wel en wat er niet in mocht komen.
Wat is je onderbouwing hiervoor?quote:Op maandag 17 december 2007 20:50 schreef ToT het volgende:
Daarbij schjint Jezus een verzameling van verschillende messiassen uit die tijd geweest te zijn.
een simpel onderzoek met mensen wijst al uit dat als persoon a en b iets meemaken en dit aan persoon c vertellen, persoon d iets anders hoort en persoon e iets anders opschrijft, dat zal ten tijde van "jezus"etc al niet veel anders geweest zijn, plus dat de mensen toen nog makkelijker te overdonderen waren met goedkope truukjes en niet echt heel erg slim warenquote:Op maandag 17 december 2007 20:50 schreef ToT het volgende:
Mja ook ik heb nogal moeite met het feit dat de Bijbel het Woord van God zou zijn.
Een boek dat zichzelf moet bewijzen zonder externe bewijzen is in mijn ogen niet echt geloofwaardig.
Te meer ook omdat er juist veel bewijzen TEGEN dat boek zijn, in de vorm van de wetenschap, maar ook in de vorm van de geschiedenis: de Bijbel is 500 jaar na Christus geschreven door een aantal vertrouwelingen van een Romeinse keizer die zei wat er wel en wat er niet in mocht komen.
Daarbij schjint Jezus een verzameling van verschillende messiassen uit die tijd geweest te zijn.
Goed punt.quote:
Ok.. dus je gaat mij nu uitspraken in de mond leggen aan de hand van 'hoe ik overkom'. Juuuuist.quote:Op maandag 17 december 2007 20:51 schreef PeZu het volgende:
ik zuig niks uit mijn duim zo kom jij over![]()
Ik was gisteren voetbal aan het kijken. Ik pretendeer trouwens ook niet overal een antwoord op te hebben hoor.quote:Op maandag 17 december 2007 20:51 schreef PeZu het volgende:
ik heb in het vorige topic en dit topic al geboeg vragen gesteld en hier ook net nog, waarop zowel jij als ladi geen fatsoenlijk antwoord op kan geven, ik zie van beide telkens geredeneer in cirkels, veel plezier met je geloof nog
Bij de Nieuw-Testamentische geschriften zit vaak hooguit één schakel tussen de ooggetuige en de schrijver. Sommige geschriften zijn zelfs geschreven door ooggetuigen.quote:Op maandag 17 december 2007 20:54 schreef PeZu het volgende:
[..]
een simpel onderzoek met mensen wijst al uit dat als persoon a en b iets meemaken en dit aan c vertellen d iets anders hoort en e iets anders opschrijft, dat zal ten tijde van "jezus"etc al niet veel anders geweest zijn, plus dat de mensen toen nog makkelijker te overdonderen waren met goedkope truukjes en niet echt heel erg slim waren
ik leg je geen woorden in de mond, ik zeg je hoe jij op mij overkomt, maar nogmaals veel plezier met je geloofquote:Op maandag 17 december 2007 20:55 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Goed punt.
[..]
Ok.. dus je gaat mij nu uitspraken in de mond leggen aan de hand van 'hoe ik overkom'. Juuuuist.![]()
[..]
Ik was gisteren voetbal aan het kijken. Ik pretendeer trouwens ook niet overal een antwoord op te hebben hoor.
ooh is daar enig bewijs voor? of is het waar omdat het geschreven staat?quote:Op maandag 17 december 2007 20:56 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Bij de Nieuw-Testamentische geschriften zit vaak hooguit één schakel tussen de ooggetuige en de schrijver. Sommige geschriften zijn zelfs geschreven door ooggetuigen.
Wat is dit dan?quote:
quote:Op maandag 17 december 2007 20:56 schreef PeZu het volgende:
ooh wacht ff jij mag wel roepen dat zeitgeist onzin maar iemand mag niet roepen dat de bijbel onzin is?
De Bijbel in z'n huidige samenstelling bestaat sinds rond 200 (als ik mij niet vergis). De evangelieën komen uit vanaf 70 na Christus, Paulus uit 50 na Christus. Inderdaad een tijdje na het overlijden van Jezus (lang genoeg voor legendevorming), maar niet 500 jaarquote:Op maandag 17 december 2007 20:50 schreef ToT het volgende:
Een boek dat zichzelf moet bewijzen zonder externe bewijzen is in mijn ogen niet echt geloofwaardig.
dat is een vraag, gekenmerkt door het uitroepteken aan het einde van de zinquote:
Hier wordt historisch onderzoek naar gedaan.quote:Op maandag 17 december 2007 20:57 schreef PeZu het volgende:
[..]
ooh is daar enig bewijs voor? of is het waar omdat het geschreven staat?
Paulus zou in rechtstreeks contact hebben gestaan met discipelen van Jezus, onder meer Petrus.quote:Op maandag 17 december 2007 21:02 schreef ToT het volgende:
Dus er zit 1 schakel tussen de ooggetuige en de schrijver, en in het jaar 500 na Christus bestond het Nieuwe Testament al 200 jaar.
Dus tussen Christus en 300 jaar na Zijn dood is er maar één schakel geweest die alles doorvertelde?
vrijwel elk boek komt uit eerste of tweede hand? waar is dat bewezen dan of staat dat alleen beschreven in de bijbel? of was je erbij?quote:Op maandag 17 december 2007 21:13 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hier wordt historisch onderzoek naar gedaan.
Geen een boek in het NT komt in aanmerking voor het 'doorvertelmechanisme'. Vrijwel elk boek komt uit de eerste of tweede hand.
Hier wordt historisch onderzoek naar gedaan.quote:Op maandag 17 december 2007 20:57 schreef PeZu het volgende:
[..]
ooh is daar enig bewijs voor? of is het waar omdat het geschreven staat?
Inderdaad zeg.quote:Op maandag 17 december 2007 21:16 schreef PeZu het volgende:
[..]
vrijwel elk boek komt uit eerste of tweede hand? waar is dat bewezen dan of staat dat alleen beschreven in de bijbel? of was je erbij?
wederom de vraag, hoe weet jij dat geen enkel boek daarvoor in aanmerking komt?quote:Op maandag 17 december 2007 21:17 schreef koningdavid het volgende:
Forum gaat traag zeg, heb al twee keer mijn reply opnieuw moeten typen...![]()
[..]
Hier wordt historisch onderzoek naar gedaan.
Geen een boek in het NT komt in aanmerking voor het 'doorvertelmechanisme'. Vrijwel elk boek komt uit de eerste of tweede hand.
Simpel:quote:Op maandag 17 december 2007 21:19 schreef ToT het volgende:
Maar de evangelie van Judas staat er ook niet in, en ik vraag me af waarom niet.
Mwah... uit onderzoek (Prof. A. Sherwin-White) blijkt dat mythologisering vaak minstens 3 of 4 generaties nodig heeft om de historische feiten teniet te doen. De snelheid van de mythologisering van Jezus zou volgens Sherwin-White onvoorstelbaar geweest moeten zijn en historisch ongekend.quote:Op maandag 17 december 2007 20:59 schreef Viking84 het volgende:
Inderdaad een tijdje na het overlijden van Jezus (lang genoeg voor legendevorming)
dat bedoel ik dusquote:Op maandag 17 december 2007 21:20 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Inderdaad zeg.
Volgens mij is daar geen bewijs voor.
Alleen Paulus zou in rechtstreeks contact hebben gestaan met discipelen van Jezus.
Het is nog maar zéér de vraag of de auteur van Markus wel echt Markus is en of de auteur van Lukas wel echt Lukas is etc. Die titels zijn later toegevoegd. Er zijn inhoudelijke elementen die het onwaarschijnlijk maken dat Markus het evangelie naar Markus heeft geschreven. Ik heb ze nog wel ergens in mijn aantekeningen bij een college staan, dus als er mensen zijn die geïnteresseerd zijn?
Dat snap ik, het was alleen een verwijtende vraag die in de context nergens op sloeg.quote:Op maandag 17 december 2007 21:00 schreef PeZu het volgende:
[..]
dat is een vraag, gekenmerkt door het uitroepteken aan het einde van de zin
Nope. Ik zei dat het Nieuwe Testament sinds de vierde eeuw bestaat. Maar het Nieuwe Testament is een verzameling van boeken die vrijwel allemaal dateren vanuit de eerste eeuw.quote:Op maandag 17 december 2007 21:02 schreef ToT het volgende:
Dus er zit 1 schakel tussen de ooggetuige en de schrijver, en in het jaar 500 na Christus bestond het Nieuwe Testament al 200 jaar.
Dus tussen Christus en 300 jaar na Zijn dood is er maar één schakel geweest die alles doorvertelde?
dat was ook minn vraag aan jou, gewoon puur en simpelquote:Op maandag 17 december 2007 21:23 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat snap ik, het was alleen een verwijtende vraag die in de context nergens op sloeg.
Tuurlijk mag iedereen zeggen dat de bijbel onzin is, het is een vrij land. Nogal een inkoppertje voor een serieuze vraag.
Jij begrijpt echt geen fuck van tekstkritiek, deze zin zegt alles.quote:Op maandag 17 december 2007 21:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
KoningDavid, moet ik dat topic over het ontstaan van het NT opzoeken om je je er aan te herinneren dat je enige argument je eigen religie is?
Nee, dat is het evangelie van Thomasquote:Op maandag 17 december 2007 21:24 schreef ToT het volgende:
Exactly @ Viking84!
Die evangelie is te spiritueel; het Koninkrijk van God is overal om je heen. Breek een tak en ik ben er. Til een steen op en ik zal er zijn.
(Of zoiets.)
Ik was erbij en heb alles op film staan.quote:Op maandag 17 december 2007 21:16 schreef PeZu het volgende:
[..]
vrijwel elk boek komt uit eerste of tweede hand? waar is dat bewezen dan of staat dat alleen beschreven in de bijbel? of was je erbij?
maw niemand weet het zekerquote:Op maandag 17 december 2007 21:29 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik was erbij en heb alles op film staan.![]()
Nee, veel historci komen tot die conclusie na het bestuderen van de schriften zelf, dateringen, overleveringen, externe bronnen, etc.
De gnostische geschriften zijn vaak veel later geschreven dan de bijbelse evangeliën. In combinatie met hun wazige afkomst maakt dit de geschriften zeer dubieus.quote:Op maandag 17 december 2007 21:19 schreef ToT het volgende:
Ik weet niet of Fok momenteel zo traag is of dat het aan mijn verbinding ligt, maar posten gaat ronduit bagger.
Er zijn zeer veel verhalen over Jezus. Er zijn zelfs gnostische verhalen over de jeugd van Jezus waarin staat dat hij zijn vriendjes met een donderslag of zo doodde als hij verloor met knikkeren enzo. Die verhalen zijn uiteraard niet in de Bijbel gekomen.
Maar de evangelie van Judas staat er ook niet in, en ik vraag me af waarom niet. En zo zijn er nog wel meer belangrijkse geschriften die er niet in opgenomen zijn.
Waarom zou iemand de naam verzinnen van iemand die niet eens een apostel was? Dat lijkt totaal niet logisch. Markus was een relatieve 'nobody' in de vroege kerk.quote:Op maandag 17 december 2007 21:20 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Inderdaad zeg.
Volgens mij is daar geen bewijs voor.
Alleen Paulus zou in rechtstreeks contact hebben gestaan met discipelen van Jezus.
Het is nog maar zéér de vraag of de auteur van Markus wel echt Markus is
Weer de vraag: waarom zou iemand Lukas verzinnen?quote:Op maandag 17 december 2007 21:20 schreef Viking84 het volgende:
en of de auteur van Lukas wel echt Lukas is etc.
Klopt, maar het mooie is dat we vier verschillende interpretaties hebben die elkaar allemaal ondersteunen!quote:Op maandag 17 december 2007 21:23 schreef PeZu het volgende:
en als je ook maar een beetje mensen kennis hebt weet je ook dat een ider zijn eigen interpetatie fheeft van wat hen gebeurt of verteld wordt
Nooit 100% nee, zoals bijna alles in het leven.quote:
Het is dus de kerk die bepaald welke geschriften betrouwbaar zijn. Weer een cirkelredenering.quote:Op maandag 17 december 2007 21:32 schreef koningdavid het volgende:
[..]
De gnostische geschriften zijn vaak veel later geschreven dan de bijbelse evangeliën. In combinatie met hun wazige afkomst maakt dit de geschriften zeer dubieus.
De bijbelse evangeliën hadden al een belangrijke status binnen de vroege kerk voordat de gnostische geschriften uberhaupt geschreven waren.
Verder is de schrijfstijl van de gnostische evangeliën veel mythologischer van aard dan de 'sobere' evangeliën en laten de gnost. evang. zich kernmerken door 'protestexegese'.
Ze conflicteren andere geschriften bijvoorbeeld vaak op een of meerdere punten frontaal, dit maakt ze zeer verdacht.
De huidige samenstelling van de canon (het Nieuwe Testament) is dan ook volstrekt logisch als je het mij vraagt.
ja en de interpetaties die het niet ondersteunden hebben ze voor het gemak maar even weggelatenquote:Op maandag 17 december 2007 21:40 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Klopt, maar het mooie is dat we vier verschillende interpretaties hebben die elkaar allemaal ondersteunen!
ik vind nav de keuzes die je volgens die leer moet maken best mag eisen dat het voor de volle 100% oprecht en waar is zolang dat niet is blijf ik er 100% sceptisch overquote:Op maandag 17 december 2007 21:41 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nooit 100% nee, zoals bijna alles in het leven.
En daar waren andere redenen voor.quote:Op maandag 17 december 2007 21:42 schreef PeZu het volgende:
[..]
ja en de interpetaties die het niet ondersteunden hebben ze voor het gemak maar even weggelaten
Nee. Maar dat zul jij niet begrijpen voordat jij er daadwerkelijk je er eens in verdiept hebt.quote:Op maandag 17 december 2007 21:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is dus de kerk die bepaald welke geschriften betrouwbaar zijn. Weer een cirkelredenering.
quote:Op maandag 17 december 2007 21:46 schreef koningdavid het volgende:
[..]
En daar waren andere redenen voor.
- Ze waren veel later geschreven.
- De afkomst was onduidelijk
- Ze waren inhoudelijk in conflict met elkaar en de oudere, betrouwbare bronnen.
- Ze werden vanaf het begin al door vrijwel niemand serieus genomen.
De kerk hoefde niet eens moeite te doen die schriften buiten de bijbel te houden. Weinig mensen namen ze maar serieus, het is alleen nu nog leuk voer voor romantici en conspiracy-theorists.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |