Laatste post van vandaag want zo bedtijdquote:Op dinsdag 18 december 2007 23:21 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit? De meeste personen en gebeurtenissen uit de Bijbel zijn namelijk niet terug te vinden in buiten-Bijbelse bronnen. Hoe houd jij het bijvoorbeeld voor mogelijk dat een volk 40 jaar lang in de woestijn heeft kunnen zwerven zonder dat daar sporen van zijn terug gevonden, terwijl er sporen van veel oudere samenlevingen zijn teruggevonden? En ik heb liever namen en bronnen ipv 'vele wetenschappers'.
[..]
Dat Jezus echt bestaan heeft, wil ik ook wel geloven. Ik vraag me echter af of hij niet gemythologiseerd is. Volgens mij was hij niet meer dan een inspirerende profeet die veel indruk heeft gemaakt op velen.
[..]
Hier heb je een lastig punt. Ik zal er even over nadenken wat ik hiermee moet.
[..]
Tja, de Bijbel is ook maar een allegaartje en de huidige samenstelling is min of meer toevallig. Om Irenaeus te citeren: 'Er zijn vier windstreken, daarom zijn er ook vier evangelieën'. Maar als ik het me goed herinner, ga jij er vanuit dat ook de samenstelling van de Bijbel geïnspireerd is door de Heilige Geest. Alle boeken die niet in de Bijbel terecht zijn gekomen hebben het dus bij het verkeerde eind ,volgens jou?
Nee hoor, als gelovige moet je doen wat jou goeddunktquote:Op dinsdag 18 december 2007 23:25 schreef PeZu het volgende:
[..]
dus als gelovige zou je het eten van een appel dus eigelijk moeten verwerpen
Ik ken die bronnen van jou echt niet, hoor, en ik heb mijn informatie van onder meer Bart Ehrman, ex-relifundi en befaamd Nieuw-Testamenticus, dus ook niet de minste. Bovendien wordt dit boek voorgeschreven door de theologische faculteit van Groningen, dus de docenten onderschrijven de inhoud ervan kennelijk ook.quote:Op dinsdag 18 december 2007 23:27 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Laatste post van vandaag want zo bedtijd
Er zijn zeker wel een heleboel bronnen die bevestigen wat er in de Bijbel staat. Steden, maar ook (familie)graven en complete stambomen.
Als dat zo was, waarom zouden dan zelfs Zijn tegenstanders uit die tijd toegeven dat Hij een bijzonder man was Die wonderen verrichtte? Als tegenstander heb je er immers 0,0 belang bij om te bevestigen wat er gezegd wordt. En hoe kan iemand die groter gemaakt is, uit de dood opstaan?
Ik geloof inderdaad dat de Bijbel niet toevallig is zoals die momenteel is. De boeken die niet in de Bijbel terecht zijn gekomen zijn ofwel dwaalleren, of gewoon niet belangrijk genoeg om tot de canon te horen.
Zo, en nu bedtijd
en al die graven en steden dan die ouder zijn dan de bijbel het toelaatquote:Op dinsdag 18 december 2007 23:27 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Laatste post van vandaag want zo bedtijd
Er zijn zeker wel een heleboel bronnen die bevestigen wat er in de Bijbel staat. Steden, maar ook (familie)graven en complete stambomen.
Als dat zo was, waarom zouden dan zelfs Zijn tegenstanders uit die tijd toegeven dat Hij een bijzonder man was Die wonderen verrichtte? Als tegenstander heb je er immers 0,0 belang bij om te bevestigen wat er gezegd wordt. En hoe kan iemand die groter gemaakt is, uit de dood opstaan?
Ik geloof inderdaad dat de Bijbel niet toevallig is zoals die momenteel is. De boeken die niet in de Bijbel terecht zijn gekomen zijn ofwel dwaalleren, of gewoon niet belangrijk genoeg om tot de canon te horen.
Zo, en nu bedtijd
truste ladiquote:Op dinsdag 18 december 2007 23:27 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Nee hoor, als gelovige moet je doen wat jou goeddunkt
Het enige wat overeind staat is jouw geloof in de Bijbel. Niet meer dan dat.quote:Op dinsdag 18 december 2007 23:26 schreef koningdavid het volgende:
Neuh hoor, lees de topics nog eens terug en lees mijn argumenten. Het NT stond nog fier overeind aan het eind van de discussie.
Als het op een mens lijkt is de kans groot dat het een mens is. Er is geen enkele logische reden om aan een letterlijke zoon van God te denken. Maar daar zijn ook al de nodige topics over geweest. Mij overtuig je niet met je bijbelse bronnen.quote:Hoe relateer je dit aan Jezus?
omdat appel!quote:Op dinsdag 18 december 2007 23:33 schreef MouzurX het volgende:
ik heb ook een paar keer een argument gehoord dat als jezus zo geweldig moet zijn geweest dat er vast "bekende" mensen uit die tijd over jezus zouden hebben geschreven maar dat is dan niet zo (weet niet of dit niet zo is maarja)... any idea on this?
Omdat men in feite bang is voor het volk. Door dingen te verzwijgen houd je de controle. Jij bent dan degene die bepaalt wat je precies aan mensen vertelt en hoe ze het moeten interpreteren. Nog niet eens zo heel lang geleden mocht het gewone volk de Bijbel niet eens zelf lezen, omdat men bang was dat de mensen er iets anders in zouden lezen dan de kerk. Het lezen en interpreteren van de Bijbel was aan de geleerden die het vervolgens weer aan het volk moesten uitleggen. Waarom denk je dat het nog zo lang duurde voordat de Bijbels in de volkstaal beschikbaar waren?quote:Op dinsdag 18 december 2007 23:33 schreef ToT het volgende:
Het zou mji bijzonder frustrereren als ik wist dat ik een bepaalde leer of geloofsstroming zou volgen waarvan ik wist dat er bewust dingen weggelaten zijn, en dat je daar ook nooit meer achter kunt komen.
Waarom heeft de Paus de enige echte complete Bijbel? Deze is ingemetseld in een kamertje en hij mag 'm 1X per 7 jaar of zo lezen. Wat staat er in dat het volk niet mag weten?
Ik doe zoals ik al zei aan Reiki. Met Usui Reiki zijn er bewust heel veel dingen achtergehouden. Daar hou ik niet van.
Nu doe ik aan Tera Mai, wat veel uitgebreider is. Nog steeds weet ik niet alles, maar er zijn wel mogelijkheden om door te groeien.
Zelfde principe een beetje. Waarom moet het volk dom gehouden worden?
Je bent op zoek naar een quick fix?quote:Op dinsdag 18 december 2007 23:33 schreef ToT het volgende:
Het zou mji bijzonder frustrereren als ik wist dat ik een bepaalde leer of geloofsstroming zou volgen waarvan ik wist dat er bewust dingen weggelaten zijn, en dat je daar ook nooit meer achter kunt komen.
Waarom heeft de Paus de enige echte complete Bijbel? Deze is ingemetseld in een kamertje en hij mag 'm 1X per 7 jaar of zo lezen. Wat staat er in dat het volk niet mag weten?
Ik doe zoals ik al zei aan Reiki. Met Usui Reiki zijn er bewust heel veel dingen achtergehouden. Daar hou ik niet van.
Nu doe ik aan Tera Mai, wat veel uitgebreider is. Nog steeds weet ik niet alles, maar er zijn wel mogelijkheden om door te groeien.
Zelfde principe een beetje. Waarom moet het volk dom gehouden worden?
Welke dingen zijn aantoonbaar gebeurd?quote:Op dinsdag 18 december 2007 23:37 schreef ToT het volgende:
Bepaalde dingen in de Bijbel zijn wel aantoonbaar gbeurd. Dat zijn redenen om er in te geloven.
Maar dat een aantal dingen onweerlegbaar kloppen, betekent NIET dat ALLES in die Bijbel klopt, puur omdat de groep mensen die het geschreven heeft, zegt dat het klopt.
Volgens mij is er door de samenstellers van de Bijbel niet met de Bijbel geknoeid. Wel is het natuurlijk zo dat mensen die zich er niet van bewust zijn dat de Bijbel een serie onafhankelijk van elkaar geschreven boeken is zelf verbanden gaan leggen.quote:Je kunt wel zeggen dat die mensen het onafhankelijk van elkaar geschreven heeft, maar wie heeft die Bijbel samengesteld? En heeft die persoon bepaalde dingen niet wat anders omschreven dat zoals ze in de oorspronkelijke geschriften staan? Zijn bepaalde dingen niet uit het verband gerukt, of heeft hji niet dingen samengevoegd die geen donder met elkaar te maken hebben?
nogmaals ,god kan wel dieren met vrije wil en intilligentie creëren zonder rampspoed als gevolg maar bij de mens is dit onmogelijk? omdat we dan onze vrije wil zouden verliezen?quote:Op dinsdag 18 december 2007 23:27 schreef ToT het volgende:
[..]
DE appel? De appel waardoor wij intelligentie en zelfbesef kregen?
De oorlogen komen dioordat wij geen domme dieren meer zijn.
Het feit dat wij op God wilden lijken (Adam en Eva), heeft ons oorlogen bezorgd, vanuit de Bijbel gezien.
Blijkbaar kan de mens niet met goddelijke machten (intelligentie in dit geval) overweg.
Dat is één van mijn problemen met God.quote:Op dinsdag 18 december 2007 23:43 schreef PeZu het volgende:
[..]
nogmaals ,god kan wel dieren met vrije wil en intilligentie creëren zonder rampspoed als gevolg maar bij de mens is dit onmogelijk? omdat we dan onze vrije wil zouden verliezen?
Mijn commentaar was algemeen bedoeld voor iedereen die op zoek is naar een boekje waar alle antwoorden in staan.quote:Op dinsdag 18 december 2007 23:38 schreef ToT het volgende:
Papierversnipperaar.....
1) Dis is een discussie
2) Dit zijn dingen die ik me al dik 15 jaar afvraag.
3) Het was voor de Christenen bedoeld.
maar op zulke simpele antwoorden kunnen ze je nooit een antwoord geven, dan belanden ze in cirkel redenatiequote:Op dinsdag 18 december 2007 23:45 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dat is één van mijn problemen met God.
Wij moeten ons in allerlei bochten wringen om God gunstig te stemmen, maar die stomme katten van mij liggen de hele dag te pitten zonder zich van een god bewust te zijn en komen gewoon in de hemel zonder boe of bah te zeggen? Welja.
quote:Om te begrijpen wat de Behemoth is, moet je eerst begrijpen wat de plaats van de Behemoth is in het boek Job.
Het boek Job bestaat uit een ringvertelling met daarbinnen een aantal monologen van Job, diens vrienden en God. De ontwikkeling van die monologen is als volgt: Job beklaagt zich, zijn vrienden raden hem zich te schikken in zijn lot (misschien zal God medelijden met hem hebben en hem herstellen) en Job – tegen de conventies van zijn tijd in – verweert zich: hij houdt vol niets verkeerds te hebben gedaan. De vrienden raken meer en meer geïrriteerd. Job moet ergens iets fout hebben gedaan, redeneren zij, want God straft niet zonder reden.
Job wordt hierdoor meer en meer tot de conclusie gedreven dat God onrechtvaardig handelt met de mensen.
“Het komt allemaal op hetzelfde neer; daarom zeg ik:
Hij verdelgt de onschuldige met de schuldige
Wanneer Zijn gesel plotseling doodt, spot Hij met de vertwijfeling van de onschuldigen.
De aarde is in de macht van de goddeloze gegeven
en het aangezicht van de rechters versluiert Hij
als Hij het is niet die dat doet, wie dan wel?” (Job 9:22-24)
“Uit de stad stijgt het gekerm van stervenden op
en roept de ziel van de gewonden om hulp,
doch God slaat geen acht op hun gebed.” (Job 24:12)
In zijn woorden maakt Job het werk van de schepping ongedaan. Zijn geboortedag omschrijft hij als duisternis, Job 3:3-7.
“De dag verga, waarop ik geboren werd;
de nacht, die zeide: Een jongske is ontvangen (vgl. Gen. 1:5)
Die dag zij duisternis (vgl. “Er zij licht” Gen. 1:3)
God in de hoge vrage niet naar hem
Geen lichtglans bestrale hem.
Mogen donkerheid en diepe duisternis beslag op hem leggen, (vgl. “duisternis lag op de vloed”, Gen. 1:2a)
Moge wolkgevaarte zich over hem legeren, (vgl. “en Gods geest zweefde over de wateren”, Gen 1:2b)
Zonsverduistering hem verschrikken
Zie, die nacht zij onvruchtbaar;
Geen gejubel weerklinke daarin” (vgl. “terwijl de morgensterren tezamen juichten, en al de zonen Gods jubelden”, Job 38:7)
Er is volgens Job geen gerechtigheid in het beleid van God: het is alles chaos en willekeur.
“Vredig staan de tenten der geweldenaars
en veilig zijn zij die God tot toorn prikkelen,
ieder die God naar zijn hand wil zetten.
Maar vraag toch het gedierte, en het zal u onderrichten;
Het gevogelte des hemels en het zal u inlichten.
Of spreek tot de aarde, en zij zal u onderrichten,
En laat de vissen der zee het u vertellen.
Wie onder deze alle weet niet,
Dat de hand des HEREN dit doet?” (Job 12:6-9)
Het is op deze aantijging dat God reageert: dat de schepping in chaos vervallen zou zijn. Bij Behemoth is er waarschijnlijk sprake van een toespeling op de Egyptische mythe van de strijd tussen Horus en Seth, een symbolische strijd tussen ‘orde’ en ‘chaos’.
We weten uit de papyrus Beatty 1 dat het Egyptische verhaal over de strijd tussen Horus en Seth ermee eindigt dat de eerste de laatste spietst met een harpoen en daarna koning wordt. Op de muren van een tempel te Edfu echter is een opschrift gevonden waarin beschreven wordt hoe dit verhaal nagespeeld werd op het meer. Seth werd daarin voorgesteld als een stuk gebak in de vorm van een nijlpaard.
Behemoth is dus waarschijnlijk echt een nijlpaard (en zijn ‘staart’ een eufemisme voor zijn krachtige penis), die de chaotische krachten in de schepping symboliseert. God verweert zich tegen Jobs aanklacht dat het uit de klauwen loopt door te vragen of Job soms de Behemoth kan bedwingen.
“Durft men hem van voren vastgrijpen?
een strik door zijn neus halen?” (Job 40:19)
Deze interpretatie wordt ondersteund doordat de Leviathan, waarover vervolgens sprake is (Job 40:20-28 ), in Psalm 74:14, Jesaja 27:1 (vgl. Job 3:8 en Ps. 104:26) eveneens symbool staat voor de krachten van de chaos. God neemt in het Oude Testament dus de rol over van Horus als degene die de chaosmachten bedwingt en in toom houdt.
De bedoeling hiervan is te onderstrepen dat God, en God alleen, de chaotische krachten van de natuur in bedwang houdt. Het loopt dus niet uit de klauwen. Job moet zich niet verbeelden inzicht te hebben in zaken waar hij met zijn verstand niet bij kan, zoals Gods redenen om de dingen zo te laten lopen als ze lopen.
Bron: T. Mettinger, In Search of God, Philadelphia, Fortress Press, 1988, 195-196.
dieren zonder rampspoed? die beesten maken aardig wat oorlog met elkaar hoor kijk maar naar stokstaartjesquote:Op dinsdag 18 december 2007 23:43 schreef PeZu het volgende:
[..]
nogmaals ,god kan wel dieren met vrije wil en intilligentie creëren zonder rampspoed als gevolg maar bij de mens is dit onmogelijk? omdat we dan onze vrije wil zouden verliezen?
Dat is waarquote:Op woensdag 19 december 2007 11:41 schreef Taurus het volgende:
Hebben we dit weer. Een discussie tussen gelovigen en niet-gelovigen omtrent dit onderwerp heeft toch geen enkele zin? Er komt niets uit, bedoel ik. De ene kant staat niet open voor de andere kant en v.v. Lijkt me niets dan frustrerend.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |