abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55374690
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:53 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Oh, het was een grap?

Het hoeft niet meteen een grap te zijn als je niet serieus bent
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
  dinsdag 18 december 2007 @ 22:56:26 #202
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55374735
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:54 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Ah, daar kaart je nog zo'n leuk iets aan. Dus als meerdere mensen hetzelfde onderzocht hebben en daar hun conclusies uittrekken, dan is dat dus waar? Op zich logisch, hoe meer mensen een bepaald iets constateren, hoe aannemelijker dat het waar is.
De Bijbel is geschreven door zo'n 40 verschillende mensen die allemaal hetzelfde beweren. Dus dat zou dan, als we jouw beredenering volgen, betrouwbaar zijn

Dat de natuur het niet alleen kan in die tijd, betekent dus dat er óf een God voor nodig is, óf er sprake moet zijn van evolutie. Beide spreken het bestaan van God niet tegen.
ladi aub stop, stop, je maakt me verdrietig

ik vond je nog wel zo'n redelijke leuke openstaande gelovige
There's a virus in my system
There's a virus in my brain
And it's driving me insane
  dinsdag 18 december 2007 @ 22:57:39 #203
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55374771
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:50 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

En daar zijn de vooroordelen weer. Ik heb geen agenda maar ik vind wel dat er oprecht gekeken moet worden waar je mee bezig bent. Veel mensen die verkondigen dat de Bijbel onzin is en blabla, hebben 0,0 bijbelkennis en geen idee waar ze over praten. Hoe kun je stellen dat alle wetenschappers objectief zijn en geen agenda hebben? Dat kun je niet weten.
En dat jij je, door wat andere mensen doen, ervan laat weerhouden om ergens interesse in te hebben, vind ik een beetje een laf excuus. Daarnaast spreekt de wetenschap het bestaan van (een) God niet tegen.
Ik lees geen boeken waarin men krampachtig probeert aan te tonen dat de Bijbel het wel degelijk bij het juiste eind heeft, ook al spreekt de wetenschap dat tegen. Niet omdat ik bang ben om me te laten overtuigen, maar omdat ik wel wat beters te doen heb. Ik weet zo onderhand teveel over de ontwikkeling van God tot wat hij nu is en de ontstaansgeschiedenis van de Bijbel om de hele Bijbel nog serieus te kunnen nemen . Het is een boek dat het wereldbeeld van de toenmalige joden en christenen weerspiegelt. Er staat heel veel moois in, ook heel veel minder moois en er staan, ook voor mij, inspirerende teksten in. En als je, ondanks grondig onderzoek, hardnekkig blijft volhouden dat wat in de Bijbel staat klopt en dat Jahweh echt bestaat, sorry, maar dan kan ik je niet serieus nemen.
Ik vind het bijvoorbeeld echt bizar dat iemand als koningdavid, die zeer beslagen ten ijs komt in dit soort discussies, kennelijk iets heeft 'gemist'. Of doelbewust zijn ogen heeft gesloten voor bepaalde dingen. Het is net alsof hij anders geprogrammeerd is als ik.
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 18 december 2007 @ 22:57:53 #204
163094 Ladidadida
En zo is het. En niet anders.
pi_55374781
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:56 schreef PeZu het volgende:

[..]

ladi aub stop, stop, je maakt me verdrietig

ik vond je nog wel zo'n redelijke leuke openstaande gelovige
Dat ben ik ook, geloof me, maar het moet wel van 2 kanten komen
Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
Cada día te quiero más que ayer y menos que mañana O+
pi_55374816
De wetenschap is tegenwoordig veel verder ontwikkeld dan 2000 jaar geleden daar ergens in die woestijnen.

Nu kan men veel beter dingen berederneren en onderzoeken. Dingen zijn niet zo snel meer een wonder of een daad van God.
  dinsdag 18 december 2007 @ 22:59:46 #206
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_55374858
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:57 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Dus zo aan elke zijde een ejaculerende man? Feisty!
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:00:02 #207
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_55374867
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:50 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

En daar zijn de vooroordelen weer. Ik heb geen agenda maar ik vind wel dat er oprecht gekeken moet worden waar je mee bezig bent. Veel mensen die verkondigen dat de Bijbel onzin is en blabla, hebben 0,0 bijbelkennis en geen idee waar ze over praten. Hoe kun je stellen dat alle wetenschappers objectief zijn en geen agenda hebben? Dat kun je niet weten.
En dat jij je, door wat andere mensen doen, ervan laat weerhouden om ergens interesse in te hebben, vind ik een beetje een laf excuus. Daarnaast spreekt de wetenschap het bestaan van (een) God niet tegen.
Objectief bekeken is het christelijk geloof een cirkel redenatie. Het geloof heeft een boek en dat moet dan het bestaan van God bewijzen. waarom? Omdat het in het boek staat. Waarom is het boek waar? Omdat ik er in geloof.

Het bewijs van Jezus is zeer twijfelachtig (hoewel KoningDavid daar wel in gelooft) als je het ontstaan van de Bijbel er op na slaat. Laat staan de goddelijke oorsprong van Jezus. En laten we het helemaal niet hebben over God.

Er is geen objectief bewijs van God.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:00:38 #208
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55374886
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:49 schreef ToT het volgende:
@ Viking84: het bestaan van God wordt niet ontkracht met de wetenschap, wel OF en zo ja; HOE hij bepaalde dingen gemaakt heeft / beïnvloedt / wat dan ook.
Zeg ik dat dan ergens? .
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:01:34 #209
163094 Ladidadida
pi_55374917
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:57 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik lees geen boeken waarin men krampachtig probeert aan te tonen dat de Bijbel het wel degelijk bij het juiste eind heeft, ook al spreekt de wetenschap dat tegen. Niet omdat ik bang ben om me te laten overtuigen, maar omdat ik wel wat beters te doen heb. Ik weet zo onderhand teveel over de ontwikkeling van God tot wat hij nu is en de ontstaansgeschiedenis van de Bijbel om de hele Bijbel nog serieus te kunnen nemen . Het is een boek dat het wereldbeeld van de toenmalige joden en christenen weerspiegelt. Er staat heel veel moois in, ook heel veel minder moois en er staan, ook voor mij, inspirerende teksten in. En als je, ondanks grondig onderzoek, hardnekkig blijft volhouden dat wat in de Bijbel staat klopt en dat Jahweh echt bestaat, sorry, maar dan kan ik je niet serieus nemen.
Ik vind het bijvoorbeeld echt bizar dat iemand als koningdavid, die zeer beslagen ten ijs komt in dit soort discussies, kennelijk iets heeft 'gemist'. Of doelbewust zijn ogen heeft gesloten voor bepaalde dingen. Het is net alsof hij anders geprogrammeerd is als ik.
Dat de Bijbel de evolutie niet per sé tegenspreekt, heb ik al gezegd. Op welke gebieden spreekt wetenschap dan nog meer aantoonbaar de Bijbel tegen? Ben ik dan wel benieuwd naar.
En grappig dat je aan hoe God nu is besluit dat je de Bijbel niet serieus neemt. Zeker als je helemaal niet gelooft dat er een God is..

En dat laatste is echt een immens zelfingenomen opmerking die nergens op slaat. Je zou het ook eens van de andere kant kunnen bekijken
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:02:15 #210
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55374946
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:57 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

ik geloof best dat er verhalen staan die echt gebeurt zijn en voor vele als een steun in het leven gezien kan worden, en dat mensen hier ook hun steun uit kunnen halen

ik geloof ook dat er meer kan zijn dan alleen maar wat we zien

maar ik geloof ook dat er veel niet klopt van wat er wordt beweerd in de bijbel juist omdat er meer is en omdat het gewoon onmogelijk is, als ik logisch redeneer en naar de feiten kijk, om alles af te schuiven op 1 opperwezen die dan de aarde zo gemaakt zou zodat wij +/- 6000 jaar later konden zeggen hee, de aarde is 3,8 miljard oud
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:02:29 #211
163094 Ladidadida
pi_55374957
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Objectief bekeken is het christelijk geloof een cirkel redenatie. Het geloof heeft een boek en dat moet dan het bestaan van God bewijzen. waarom? Omdat het in het boek staat. Waarom is het boek waar? Omdat ik er in geloof.

Het bewijs van Jezus is zeer twijfelachtig (hoewel KoningDavid daar wel in gelooft) als je het ontstaan van de Bijbel er op na slaat. Laat staan de goddelijke oorsprong van Jezus. En laten we het helemaal niet hebben over God.

Dat eerste klopt al niet. Vooroordeel dat nergens op slaat. Ga je inlezen, praten we dan verder.
pi_55374967
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:57 schreef Viking84 het volgende:
Hoezo krijg je dat gevoel? Ik heb helemaal niet het gevoel dat ik mijn ogen sluit voor bepaalde dingen, ik sta juist overal voor open en heb dat altijd gedaan (zo ben ik tot geloof gekomen).

In tegenstelling tot jou, groeide mijn geloof juist naar mate ik meer leerde over de bijbel en over het christelijk geloof.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_55374978
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:00 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Zeg ik dat dan ergens? .
LOL Ja je veranderde het later in "Bijbel".
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:03:19 #214
163094 Ladidadida
pi_55374988
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:02 schreef PeZu het volgende:

[..]

ik geloof best dat er verhalen staan die echt gebeurt zijn en voor vele als een steun in het leven gezien kan worden, en dat mensen hier ook hun steun uit kunnen halen

ik geloof ook dat er meer kan zijn dan alleen maar wat we zien

maar ik geloof ook dat er veel niet klopt van wat er wordt beweerd in de bijbel juist omdat er meer is en omdat het gewoon onmogelijk is, als ik logisch redeneer en naar de feiten kijk, om alles af te schuiven op 1 opperwezen die dan de aarde zo gemaakt zou zodat wij +/- 6000 jaar later konden zeggen hee, de aarde is 3,8 miljard oud
Ah, Dus omdat jij het niet kan bevatten, kan het niet. Ik kan evolutie niet bevatten. Dus dat kan ook niet.
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:03:53 #215
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_55375011
heyyyyy hoi!

Hier een onzeker kibbelingetje!

Ik had een vraagje hé?

Hoe lang gaan jullie hier nog door discussieren? Kan dat niet beter in het TRU/Filosofeer forum o.i.d? Mijn kibbelingkrieltje word er niet stijver op met deze discussies!

Kusjes!
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:04:04 #216
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55375019
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:03 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Ah, Dus omdat jij het niet kan bevatten, kan het niet. Ik kan evolutie niet bevatten. Dus dat kan ook niet.
nee jij wil het niet bevatten, er is bewijs zat
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:04:13 #217
pi_55375024
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:54 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Ah, daar kaart je nog zo'n leuk iets aan. Dus als meerdere mensen hetzelfde onderzocht hebben en daar hun conclusies uittrekken, dan is dat dus waar? Op zich logisch, hoe meer mensen een bepaald iets constateren, hoe aannemelijker dat het waar is.
De Bijbel is geschreven door zo'n 40 verschillende mensen die allemaal hetzelfde beweren. Dus dat zou dan, als we jouw beredenering volgen, betrouwbaar zijn

Dat de natuur het niet alleen kan in die tijd, betekent dus dat er óf een God voor nodig is, óf er sprake moet zijn van evolutie. Beide spreken het bestaan van God niet tegen.
Het staat iedereen vrij om dateringsmethoden te weerleggen. Succes.

En als het zonder God kan waarom zou er dan een God (nodig) zijn? Alleen maar om in te geloven? Dan vind je jezelf heel wat. Een complete God alleen maar om in te geloven, verder nutteloos. Zielig voor die God.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_55375047
quote:
Het bewijs van Jezus is zeer twijfelachtig
Het bewijs van Jezus? Van zijn bestaan? Dat is niet twijfelachtig, dat is overweldigend. Bijna alle historici geloven ook dat hij bestaan heeft.
quote:
als je het ontstaan van de Bijbel er op na slaat.
Doe niet alsof je daar verstand van hebt, dat heb je namelijk niet.
quote:
Laat staan de goddelijke oorsprong van Jezus.
Wat is daar twijfelachtig aan?
quote:
En laten we het helemaal niet hebben over God.

Klopt. Daarom is het een geloof. Dit moet jij echt minstens 12x per dag horen he?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:04:57 #219
163094 Ladidadida
pi_55375050
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:04 schreef PeZu het volgende:

[..]

nee jij wil het niet bevatten, er is bewijs zat
Voor God ook, maar dat wil jij weer niet zien
pi_55375059
@ David: je ik ken ook iemand die van "ongelovige" juist gelovig is geworden toen hij de Bijbel voor het eerst las en toen ook meteen echt goed bestudeerde.
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:05:43 #221
163094 Ladidadida
pi_55375086
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het staat iedereen vrij om dateringsmethoden te weerleggen. Succes.

En als het zonder God kan waarom zou er dan een God (nodig) zijn? Alleen maar om in te geloven? Dan vind je jezelf heel wat. Een complete God alleen maar om in te geloven, verder nutteloos. Zielig voor die God.
Jij zegt dat het zonder een God kan.
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:05:59 #222
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55375095
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:04 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Voor God ook, maar dat wil jij weer niet zien
lees mijn post dan nog eens door mop

ik zeg nml letterlijk dat er meer is maar niet in de vorm zoals die omschreven wordt in de bijbel
pi_55375111
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:03 schreef RickoKun het volgende:
heyyyyy hoi!

Ik had een vraagje hé?

Hoe lang gaan jullie hier nog door discussieren? Kan dat niet beter in het TRU/Filosofeer forum o.i.d? Mijn kibbelingkrieltje word er niet stijver op met deze discussies!

Kusjes!
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:07:04 #224
pi_55375131
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:02 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Dat eerste klopt al niet. Vooroordeel dat nergens op slaat. Ga je inlezen, praten we dan verder.
Het klopt wel. Religie (eventueel kerk) God en Bijbel bevestigen elkaar maar er is geen extern bewijs. Het is alleen maar een cirkel redenatie. Ik snap dat je dat niet gelooft, maar als je objectief kijkt is het wel zo.
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:07:25 #225
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55375151
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:01 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Dat de Bijbel de evolutie niet per sé tegenspreekt, heb ik al gezegd. Op welke gebieden spreekt wetenschap dan nog meer aantoonbaar de Bijbel tegen? Ben ik dan wel benieuwd naar.
En grappig dat je aan hoe God nu is besluit dat je de Bijbel niet serieus neemt. Zeker als je helemaal niet gelooft dat er een God is..

En dat laatste is echt een immens zelfingenomen opmerking die nergens op slaat. Je zou het ook eens van de andere kant kunnen bekijken
Goed, laat ik het dan eens anders zeggen.
Ik sta niet heel kritisch tegenover het bovennatuurlijke. Sterker nog, ik heb zelf ook het gevoel dat er 'iets' is en ik vind het ook moeilijk om mijn leven te leven zonder dat vertrouwen. Ik ga graag naar de kerk op speciale dagen zoals kerst, luister graag naar religieuze liederen en ik vind het ook moeilijk te bevatten dat iemand als Bach zijn Matthaus Passion heeft kunnen componeren zonder hulp van boven. Maar er zijn zoveel mensen die dat 'iets' ervaren en ze geven er allemaal weer een andere definitie aan. Hoe haal jij het dan in jouw hoofd dat jouw definitie de juiste definitie is, en erger nog: dat je precies weet wat jouw definitie van het hogere, Jahweh dus, van jou wil?
Mijn probleem met christenen, moslims, joden is niet zozeer dát ze geloven, maar dat ze zo precies menen te weten wat de eigenschappen zijn van dat hogere wezen. We weten het gewoon niet. Waarom is het zo erg om dat te erkennen? Waarom realiseer jij je niet dat jouw definitie van het hogere diepgaand beïnvloed is door je opvoeding en de cultuur waarin je bent opgegroeid? (Je hebt eerder al eens gezegd dat jij naar een andere kerk gaat dan je ouders, maar ik neem aan dat je ouders wel in dezelfde God geloven, toch?).
Niet meer actief op Fok!
pi_55375161
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:05 schreef ToT het volgende:
@ David: je ik ken ook iemand die van "ongelovige" juist gelovig is geworden toen hij de Bijbel voor het eerst las en toen ook meteen echt goed bestudeerde.
Die zijn er genoeg.
Ook zijn er wetenschappers die tot geloof komen door natuurwetenschappen te studeren.

Mensen doen soms net alsof geloven gelijk staan aan intellectuele zelfmoord. Onterecht.
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:07:59 #227
163094 Ladidadida
pi_55375172
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:05 schreef PeZu het volgende:

[..]

lees mijn post dan nog eens door mop

ik zeg nml letterlijk dat er meer is maar niet in de vorm zoals die omschreven wordt in de bijbel
Maar wat dan wel?
"Ja dat weet ik niet."
Maar ik weet het wel.
"Maar dat klopt niet"
Maar wat is er dan?
"Ja iets"

En zo kom je ook nergens
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:08:30 #228
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55375189
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:03 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Ik heb ook moeite met de evolutietheorie. Maar dat wil niet meteen zeggen dat 'God' de enige andere optie is.
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:10:04 #229
163094 Ladidadida
pi_55375257
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het klopt wel. Religie (eventueel kerk) God en Bijbel bevestigen elkaar maar er is geen extern bewijs. Het is alleen maar een cirkel redenatie. Ik snap dat je dat niet gelooft, maar als je objectief kijkt is het wel zo.
Jij weet niet hoe ik denk en dus redeneer. Je scheert christenen over één kam omdat je er misschien een paar kent die wél zo redeneren.
pi_55375258
De Goddelijke oorsprong van Jezus is twijfelachtig in dat opzicht dat er over de goddelijkheid van Hem GESTEMD is toen de Bijbel samengesteld werd!
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:10:13 #231
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55375264
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:07 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Maar wat dan wel?
"Ja dat weet ik niet."
Maar ik weet het wel.
"Maar dat klopt niet"
Maar wat is er dan?
"Ja iets"

En zo kom je ook nergens
ik zo precies hetzelfde kunnen zeggen over het geloof, een beetje flauw, erg flauw zelfs _!

ik ben gewooneerlijk door te zeggen dat ik niet weet wat er is omdat ik het niet kan bewijzen even te min als jullie het kunnen bewijzen, ik geef dat frank toe
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:12:05 #232
pi_55375337
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:03 schreef RickoKun het volgende:
heyyyyy hoi!

Ik had een vraagje hé?

Kusjes!
Dat duurt nog wel even. Ga maar vast slapen.
pi_55375349
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:10 schreef ToT het volgende:
De Goddelijke oorsprong van Jezus is twijfelachtig in dat opzicht dat er over de goddelijkheid van Hem GESTEMD is toen de Bijbel samengesteld werd!
Maar die goddelijkheid van Jezus stond al beschreven in geschriften uit de eerste eeuw. Vanaf het begin af aan geloofden christenen dat Jezus goddelijk was. Later in de vierde eeuw, toen het christendom staatsgodsdienst werd, zijn dingen officieel democratisch vastgesteld. Zo werd er definitief een bijbel gebundeld en bevestigde men de goddelijkheid van Jezus.
Maar dit is niet pas in de vierde eeuw onstaan, het bestond al veeeeel langer. Alleen in de vierde eeuw werd het officieel, omdat het christendom toen pas officieel werd.
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:14:04 #234
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55375365
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:02 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Hoezo krijg je dat gevoel? Ik heb helemaal niet het gevoel dat ik mijn ogen sluit voor bepaalde dingen, ik sta juist overal voor open en heb dat altijd gedaan (zo ben ik tot geloof gekomen).

In tegenstelling tot jou, groeide mijn geloof juist naar mate ik meer leerde over de bijbel en over het christelijk geloof.
Ik kan me daar dus écht niets bij voorstellen, of ja, toch wel een heel klein beetje. Ik denk dat wij gewoon heel anders 'geprogrammeerd' zijn, om het zo maar te zeggen. Wij bekijken de wereld vanuit een heel ander kader en alles wat we op onze weg tegen komen, interpreteren we vanuit dat kader. Ik ben gaandeweg vanuit een ander kader gaan kijken. Waarom ik wel en waarom jij niet, geen idee. Ik herinner me wel dat ik op een gegeven moment de behoefte had kritischer tegen het geloof aan te kijken. Ik nam Dawkins ter hand en ik merkte dat ik bij bijna alles wat hij zei mijn hoofd schudde en iets bedacht wat ik tegen zijn standpunten in kon brengen. Op dat moment dacht ik nog teveel als een gelovige, ook al wilde ik er vanaf. En nog steeds spoken de standpunten van gelovigen door mijn hoofd als ik bepaalde religiekritieken lees. Ze blijven aanwezig als spoken uit het verleden, maar sceptische / atheïstische kant is net iets sterker.
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:15:19 #235
163094 Ladidadida
pi_55375402
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:07 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Goed, laat ik het dan eens anders zeggen.
Ik sta niet heel kritisch tegenover het bovennatuurlijke. Sterker nog, ik heb zelf ook het gevoel dat er 'iets' is en ik vind het ook moeilijk om mijn leven te leven zonder dat vertrouwen. Ik ga graag naar de kerk op speciale dagen zoals kerst, luister graag naar religieuze liederen en ik vind het ook moeilijk te bevatten dat iemand als Bach zijn Matthaus Passion heeft kunnen componeren zonder hulp van boven. Maar er zijn zoveel mensen die dat 'iets' ervaren en ze geven er allemaal weer een andere definitie aan. Hoe haal jij het dan in jouw hoofd dat jouw definitie de juiste definitie is, en erger nog: dat je precies weet wat jouw definitie van het hogere, Jahweh dus, van jou wil?
Mijn probleem met christenen, moslims, joden is niet zozeer dát ze geloven, maar dat ze zo precies menen te weten wat de eigenschappen zijn van dat hogere wezen. We weten het gewoon niet. Waarom is het zo erg om dat te erkennen? Waarom realiseer jij je niet dat jouw definitie van het hogere diepgaand beïnvloed is door je opvoeding en de cultuur waarin je bent opgegroeid? (Je hebt eerder al eens gezegd dat jij naar een andere kerk gaat dan je ouders, maar ik neem aan dat je ouders wel in dezelfde God geloven, toch?).
Ik heb een aantal redenen om te geloven dat het Christendom de juiste godsdienst is. Reden 1 is dat de Bijbel historisch gezien.een zeer betrouwbaar boek is. Vele wetenschappers, zowel uit de oudheid als van nu, bevestigen dit. De Bijbel vertelt vervolgens over Jezus. Dat Jezus daadwerkelijk heeft bestaan is bewezen en Zijn leven is uitvoerig beschreven in de Bijbel. Dat Jezus uitzonderlijke wonderen verrichte en is gekruisigd is bevestigd door zowel Zijn voor- als tegenstanders in die tijd. Na Zijn opstandig is hij nog door zo'n 300 mensen gezien. Dit maakt voor mij aannemelijk dat Jezus heeft bestaan èn is opgestaan. Reden 2 dus. Daar valt het Jodendom al af. Dan heb je, als je uitgaat van een God, de Islam nog. Alleen probleem met de Islam is dat de Koran m.i. niet betrouwbaar is. De Koran is, itt de Bijbel, door één persoon geschreven. Dat vind ik niet betrouwbaar.
Nu klinkt het haast als een heel rationele keuze om voor het Christendom te kiezen, maar daar komt natuurlijk wel meer bij kijken dan gewoon dom verstand. Maar hier heb je even een idee.
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:15:26 #236
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55375405
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:07 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Maar wat dan wel?
"Ja dat weet ik niet."
Maar ik weet het wel.
"Maar dat klopt niet"
Maar wat is er dan?
"Ja iets"

En zo kom je ook nergens
Ik maakte ook al een soortgelijke opmerking als PeZu. Moet je dan ergens komen? Waarom is het zo erg om gewoon te accepteren dat je het gewoon niet weet? Het geeft het leven iets avontuurlijks .
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:16:40 #237
pi_55375442
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:04 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Het bewijs van Jezus? Van zijn bestaan? Dat is niet twijfelachtig, dat is overweldigend. Bijna alle historici geloven ook dat hij bestaan heeft.
Niet, er zijn discutabele door de kerk geselecteerde geschriften.
quote:
Doe niet alsof je daar verstand van hebt, dat heb je namelijk niet.
Ik heb de topics gevolgd en ik snap dat jij er heilig in gelooft maar de oorsprong van de Bijbel is zeer discutabel.
quote:
Wat is daar twijfelachtig aan?
If it looks like a duck and quacks like a duck...
quote:
Klopt. Daarom is het een geloof. Dit moet jij echt minstens 12x per dag horen he?
Nee hoor, ik wrijf het graag in.
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:16:51 #238
163094 Ladidadida
pi_55375451
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:10 schreef PeZu het volgende:

[..]

ik zo precies hetzelfde kunnen zeggen over het geloof, een beetje flauw, erg flauw zelfs _!

ik ben gewooneerlijk door te zeggen dat ik niet weet wat er is omdat ik het niet kan bewijzen even te min als jullie het kunnen bewijzen, ik geef dat frank toe
Oh, maar ik wil ook wel toegeven dat ik niks kan bewijzen hoor, heel simpel. Komt omdat wat ik bewijs vind, voor jou geen bewijs is en andersom
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:16:57 #239
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55375452
even een stelling voor de gelovigen hier:

God, heeft de aarde, de mens (in principe ook gewoon een zoogdier) en de dieren geschapen. Hoe komt het dan dat de dieren, die ook over een vrije wil beschikken, wel zover ontwikkeld zijn dat zij niet zoveel ellende op de aarde van god veroozaken als die andere zoogdieren, de mens?
pi_55375525
De Bijbel is niet geheel historisch betrouwbaar.

Van bepaalde Bijbelse steden is niets meer terug te vinden op de plekken die omschreven staan.

En Egyptenaren die het Joodse volk als slaaf had, die ze na plagen van een andere God hebben moeten laten gaan staan nergens in Egyptische geschriften genoteerd, terwijl ze altijd hun grootste triomfen en meest vernederende nederlagen allemaal beschreven.
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:19:31 #241
163094 Ladidadida
pi_55375538
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:16 schreef PeZu het volgende:
even een stelling voor de gelovigen hier:

God, heeft de aarde, de mens (in principe ook gewoon een zoogdier) en de dieren geschapen. Hoe komt het dan dat de dieren, die ook over een vrije wil beschikken, wel zover ontwikkeld zijn dat zij niet zoveel ellende op de aarde van god veroozaken als die andere zoogdieren, de mens?
Het dier at niet van de appel en de mens wel?
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:20:28 #242
pi_55375569
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:05 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Jij zegt dat het zonder een God kan.
Ik zie geen noodzaak voor een God, dat klopt.
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:21:17 #243
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55375589
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:15 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Ik heb een aantal redenen om te geloven dat het Christendom de juiste godsdienst is. Reden 1 is dat de Bijbel historisch gezien.een zeer betrouwbaar boek is. Vele wetenschappers, zowel uit de oudheid als van nu, bevestigen dit.
Hoe bedoel je dit? De meeste personen en gebeurtenissen uit de Bijbel zijn namelijk niet terug te vinden in buiten-Bijbelse bronnen. Hoe houd jij het bijvoorbeeld voor mogelijk dat een volk 40 jaar lang in de woestijn heeft kunnen zwerven zonder dat daar sporen van zijn terug gevonden, terwijl er sporen van veel oudere samenlevingen zijn teruggevonden? En ik heb liever namen en bronnen ipv 'vele wetenschappers'.
quote:
De Bijbel vertelt vervolgens over Jezus. Dat Jezus daadwerkelijk heeft bestaan is bewezen en Zijn leven is uitvoerig beschreven in de Bijbel. Dat Jezus uitzonderlijke wonderen verrichte en is gekruisigd is bevestigd door zowel Zijn voor- als tegenstanders in die tijd.
Dat Jezus echt bestaan heeft, wil ik ook wel geloven. Ik vraag me echter af of hij niet gemythologiseerd is. Volgens mij was hij niet meer dan een inspirerende profeet die veel indruk heeft gemaakt op velen.
quote:
Na Zijn opstandig is hij nog door zo'n 300 mensen gezien. Dit maakt voor mij aannemelijk dat Jezus heeft bestaan èn is opgestaan.
Hier heb je een lastig punt. Ik zal er even over nadenken wat ik hiermee moet .
quote:
Reden 2 dus. Daar valt het Jodendom al af. Dan heb je, als je uitgaat van een God, de Islam nog. Alleen probleem met de Islam is dat de Koran m.i. niet betrouwbaar is. De Koran is, itt de Bijbel, door één persoon geschreven. Dat vind ik niet betrouwbaar.
Tja, de Bijbel is ook maar een allegaartje en de huidige samenstelling is min of meer toevallig. Om Irenaeus te citeren: 'Er zijn vier windstreken, daarom zijn er ook vier evangelieën' . Maar als ik het me goed herinner, ga jij er vanuit dat ook de samenstelling van de Bijbel geïnspireerd is door de Heilige Geest. Alle boeken die niet in de Bijbel terecht zijn gekomen hebben het dus bij het verkeerde eind ,volgens jou?
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:22:12 #244
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55375617
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:19 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Het dier at niet van de appel en de mens wel?
dus alle oorlogen en ellende in deze werled is veroorzaakt door het eten van een appel

een appel notabene
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:22:21 #245
163094 Ladidadida
pi_55375627
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik zie geen noodzaak voor een God, dat klopt.
Ik wel. Dus zijn we nog nergens
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:22:54 #246
163094 Ladidadida
pi_55375647
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:22 schreef PeZu het volgende:

[..]

dus alle oorlogen en ellende in deze werled is veroorzaakt door het eten van een appel

een appel notabene
The irony
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:23:23 #247
pi_55375667
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:10 schreef ToT het volgende:

Dat is het ultieme bewijs, als er over gestemd is moet het wel waar zijn.

I believe!
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:25:59 #248
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55375755
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:22 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

The irony
dus als gelovige zou je het eten van een appel dus eigelijk moeten verwerpen
pi_55375766
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Niet
Wel.
quote:
er zijn discutabele door de kerk geselecteerde geschriften.
Zo discutabel zijn ze niet. Buiten dat zijn er ook niet-bijbelse bronnen die het bestaan van Jezus bevestigen: o.a. Tacitus en Josephus.

Dat jij twijfelt aan het bestaan van Jezus tekent echt jouw selectief-kritische houding.
quote:
Ik heb de topics gevolgd en ik snap dat jij er heilig in gelooft maar de oorsprong van de Bijbel is zeer discutabel.
Neuh hoor, lees de topics nog eens terug en lees mijn argumenten. Het NT stond nog fier overeind aan het eind van de discussie.
quote:
If it looks like a duck and quacks like a duck...
Hoe relateer je dit aan Jezus?
pi_55375794
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:22 schreef PeZu het volgende:

[..]

een appel notabene
DE appel? De appel waardoor wij intelligentie en zelfbesef kregen?
De oorlogen komen dioordat wij geen domme dieren meer zijn.
Het feit dat wij op God wilden lijken (Adam en Eva), heeft ons oorlogen bezorgd, vanuit de Bijbel gezien.

Blijkbaar kan de mens niet met goddelijke machten (intelligentie in dit geval) overweg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')