abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 december 2007 @ 20:55:24 #151
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_55320993
quote:
Op zondag 16 december 2007 20:49 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Leuk dat je dat als voorbeeld noemt. Je kan iemand wel een pistool geven, maar degene die er uiteindelijk voor kiest om de trekker over te halen, is toch verantwoordelijk en heeft de daad begaan, of niet dan?

Iedereen heeft een eigen verantwoording.
Dat is precies wat ik bedoel. God creëert de mens en is dus verantwoordelijk voor de gevolgen. Dus God is slecht.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 16 december 2007 @ 20:56:47 #152
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55321030
quote:
Op zondag 16 december 2007 20:54 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Juist, en ik heb een goed onderzoek om mijn mening te staven in tegenstelling tot jou.
in tegenstelling tot jou neem ik niet alles zo maar klakkloos aan omdat het op internet staat of omdat het geschreven is
There's a virus in my system
There's a virus in my brain
And it's driving me insane
  zondag 16 december 2007 @ 20:57:53 #153
pi_55321052
quote:
Op zondag 16 december 2007 20:37 schreef koningdavid het volgende:

[..]

http://www.gordonconwell.(...)ianity/resources.php

Cijfers van de WCD, het meest betrouwbare onderzoeksorgaan op dit gebied. Deze cijfers worden gebruikt door universiteiten en media als CNN, Newsweek, The Times, etc.
Oh ja! dat is die site weer waar ze non-religious en Atheïsten apart rekenen. Pure fraude dus.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_55321054
quote:
Op zondag 16 december 2007 20:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat is precies wat ik bedoel. God creëert de mens en is dus verantwoordelijk voor de gevolgen. Dus God is slecht.
Nee, God wilde geen robotten om 'een relatie mee te hebben' dus heeft hij zijn schepping het meest waardevolle geschenk gegeven dat er was: 'vrije wil'. Dat wij daar vervolgens niet helemaal verstandig mee zijn omgesprongen is ons aan te rekenen.
Dat God zich daar toch enigzins verantwoordelijk voor voelt kunnen we merken aan het verzoeningsoffer van Jezus en Gods uiteindelijke oplossing van alle problemen aan 'het eind der tijden'.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  zondag 16 december 2007 @ 20:59:23 #155
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55321090
quote:
Op zondag 16 december 2007 20:57 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Nee, God wilde geen robotten om 'een relatie mee te hebben' dus heeft hij zijn schepping het meest waardevolle geschenk gegeven dat er was: 'vrije wil'. Dat wij daar vervolgens niet helemaal verstandig mee zijn omgesprongen is ons aan te rekenen.
Dat God zich daar toch enigzins verantwoordelijk voor voelt kunnen we merken aan het verzoeningsoffer van Jezus en Gods uiteindelijke oplossing van alle problemen aan 'het eind der tijden'.
hij gaf ons vrije wil, dus hij is verantwoordelijk

hij moet zich dus 100% verantwoordelijk voelen
pi_55321094
quote:
Op zondag 16 december 2007 20:56 schreef PeZu het volgende:

[..]

in tegenstelling tot jou neem ik niet alles zo maar klakkloos aan omdat het op internet staat of omdat het geschreven is
Dat doe ik helemaal niet, hoe kom je daarbij?
Ik kende het WCD al voordat ik het zag op internet. Het is een zeer bekende bron in de academische wereld, daar ken ik het van.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_55321125
quote:
Op zondag 16 december 2007 20:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Oh ja! dat is die site weer waar ze non-religious en Atheïsten apart rekenen. Pure fraude dus.
Dus iedereen die niet-religieus is, is atheïst?!?
  zondag 16 december 2007 @ 21:01:41 #158
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55321165
quote:
Op zondag 16 december 2007 20:59 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Dat doe ik helemaal niet, hoe kom je daarbij?
Ik kende het WCD al voordat ik het zag op internet. Het is een zeer bekende bron in de academische wereld, daar ken ik het van.
wcd? ik zie dat dus helemaal nergens staan bij die cijfers, ik zi eeen site van christelijk ingestelde universiteit ofzo
pi_55321172
quote:
Op zondag 16 december 2007 20:59 schreef PeZu het volgende:

[..]

hij gaf ons vrije wil, dus hij is verantwoordelijk

hij moet zich dus 100% verantwoordelijk voelen
Nee, als wij zijn robotten waren is hij 100% 'verantwoordelijk'. Als hij ons onze eigen verantwoordelijkheid en vrije wil geeft en wij dit keer op keer verneuken, zijn wijzelf verantwoordelijk.
pi_55321213
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:01 schreef PeZu het volgende:

[..]

wcd? ik zie dat dus helemaal nergens staan bij die cijfers, ik zi eeen site van christelijk ingestelde universiteit ofzo
WCD = World Christian Database
  zondag 16 december 2007 @ 21:03:59 #161
pi_55321214
quote:
Op zondag 16 december 2007 20:53 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Geen idee, boeit mij niks of het op internet staat uitgelegd.

Jezit weer eens in je 'selectief-kritische mode', pvs?
Je komt met een link om iets te bewijzen maar hoe die in elkaar zit of waar die vandaan komt interesseert je niet? Dan bewijs je dus niks met niks. Lijkt wel een geloof.
  zondag 16 december 2007 @ 21:05:19 #162
163094 Ladidadida
En zo is het. En niet anders.
pi_55321231
quote:
Op zondag 16 december 2007 20:51 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Zucht. Ik vrees dat je het echt niet weet. Jij zegt:
[..]

Gelovigen die de predestinatieleer aanhangen geloven nu net dat God almachtig is, en dat niets gebeurt zonder Zijn wil. Dus ook alle ellende. Niets vrije wil, de mens is een hulpeloos werktuig in de hand Gods.
Mwoah, daar draait het niet zozeer om. Het gaat meer om het idee dat al vaststaat wie wel en wie niet naar de hemel of de hel gaan, dus een soort van uitverkorenheid. En dat an sich heeft weinig te maken met dat God moorden pleegt en/of oorlogen voert.
Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
Cada día te quiero más que ayer y menos que mañana O+
  zondag 16 december 2007 @ 21:05:33 #163
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55321236
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:02 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Nee, als wij zijn robotten waren is hij 100% 'verantwoordelijk'. Als hij ons onze eigen verantwoordelijkheid en vrije wil geeft en wij dit keer op keer verneuken, zijn wijzelf verantwoordelijk.
als ik iemand een pistool geef dan zou ik mijzelf verantwoordelijk voelen voor wat diegene met dat pistool doet

kwestie van fatsoen

in het geloof geval is de vrije wil dus het wapen, hij gaf ons vrije wil en wist best wat er kon gebeuren ( hij is tenslotte alwetende en de aller machtigste niet waar?)

waardeloze vent die zijn verantwoording niet neemt als zijn creatie mislukt

compleet van de pot gerukt als je dan ook nog eist dat iedereen tot je bid
  zondag 16 december 2007 @ 21:07:52 #164
163094 Ladidadida
pi_55321267
quote:
Op zondag 16 december 2007 20:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee dus, De maker van het pistool is immers ook niet verantwoordelijk voor wat een ander later met dat pistool doet. Is zijn/haar eigen verantwoording.
  zondag 16 december 2007 @ 21:08:02 #165
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55321268
http://en.wikipedia.org/w(...)est_growing_religion

Voor alsnog valt er weinig te zeggen over wat nou het snelste groeit en zelfs wat die groei nou inhoud.

Ik weet wel dat in Nederland en eigenlijk geheel west europa de kerken leeglopen. Wat wijst op secularisatie en het personlijker worden worden van religie.

Maar voor de rest van de wereld denk ik zelf ook wel dat groep religieuzen sneller groeit dan niet-religieuzen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zondag 16 december 2007 @ 21:09:25 #166
pi_55321286
quote:
Op zondag 16 december 2007 20:57 schreef koningdavid het volgende:

[..]

God creëerde de mens en is DUS verantwoordelijk. Zijn beweegredenen voor een vrije wil horen bij die verantwoordelijkheid. Hij moet gewoon op de blaren zitten.
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:00 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Een niet religieus persoon is een gelovige?
pi_55321307
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je komt met een link om iets te bewijzen maar hoe die in elkaar zit of waar die vandaan komt interesseert je niet?
Ik weet dat het de meest geaccepteerde/betrouwbare cijfers die er zijn over religie, daarom kan ik het accepteren.

Als jij het nieuws kijkt wil je zeker ook altijd precies weten waar de info vandaan komt en welke verslaggever of persdienst de informatie aanleverde?
pi_55321321
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:05 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Mwoah, daar draait het niet zozeer om. Het gaat meer om het idee dat al vaststaat wie wel en wie niet naar de hemel of de hel gaan, dus een soort van uitverkorenheid. En dat an sich heeft weinig te maken met dat God moorden pleegt en/of oorlogen voert.
Lees Augustinus maar eens...
  zondag 16 december 2007 @ 21:15:41 #169
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55321371
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:11 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik weet dat het de meest geaccepteerde/betrouwbare cijfers die er zijn over religie, daarom kan ik het accepteren.

Als jij het nieuws kijkt wil je zeker ook altijd precies weten waar de info vandaan komt en welke verslaggever of persdienst de informatie aanleverde?
als het even kanwel, zo niet dan deel ik het wel 10 en wat overblijft neem ik met een korreltje zout

er is in veel gevallen niet maar 1 waarheid maar wel meerdere perspectieven
pi_55321381
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:05 schreef PeZu het volgende:

[..]

als ik iemand een pistool geef dan zou ik mijzelf verantwoordelijk voelen voor wat diegene met dat pistool doet

kwestie van fatsoen

in het geloof geval is de vrije wil dus het wapen, hij gaf ons vrije wil en wist best wat er kon gebeuren ( hij is tenslotte alwetende en de aller machtigste niet waar?)

waardeloze vent die zijn verantwoording niet neemt als zijn creatie mislukt
Luister je? Dat heeft hij dus wel gedaan! En hoe?

Johannes 3:
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden.

Hij kan niet in zijn 'vingers knippen' en doen alsof er niets gebeurd is. Dan respecteert Hij onze vrije wil niet en zijn wij niks meer dan robotten.
Jezus' offer is een geniale manier om de wereld te redden zonder ons onze vrije wil te ontnemen.
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:05 schreef PeZu het volgende:
compleet van de pot gerukt als je dan ook nog eist dat iedereen tot je bid
Hij eist niks. Vrije wil enzo.
  zondag 16 december 2007 @ 21:16:46 #171
pi_55321394
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:07 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Nee dus, De maker van het pistool is immers ook niet verantwoordelijk voor wat een ander later met dat pistool doet. Is zijn/haar eigen verantwoording.
Maar er is niemand anders. Er is alleen de maker (God) en het pistool (mens) Jij probeert er een niet-bestaande factor tussendoor te frummelen.
pi_55321411
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Een niet religieus persoon is een gelovige?
Huh, dat zeggen ze toch niet?

Maar een niet-religieus persoon is toch niet per defenitie een atheïst?
  zondag 16 december 2007 @ 21:18:02 #173
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_55321425
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:00 schreef koningdavid het volgende:

[..]

athe·ïs·me (het ~)
1 levensbeschouwing die uitgaat van niet-bestaan of niet-bestaanbaarheid van een god

re·li·gie (de ~ (v.), -giën/~s)
1 godsdienst

gods·dienst (de ~ (m.))
1 geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap => geloof, geloofsovertuiging, religie
2 verering, aanbidding van God

Lijkt me een duidelijke zaak dus...
  zondag 16 december 2007 @ 21:18:37 #174
163094 Ladidadida
pi_55321444
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:12 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Lees Augustinus maar eens...
Precies wat ik zeg.
pi_55321478
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:15 schreef PeZu het volgende:

[..]

als het even kanwel,
Jij gaat bij elk journaal die je ziet en elke krant die je leest na welke verslaggever of persdienst verantwoordelijk is, wat zijn/haar reputatie is en hoe ze aan die informatie zijn gekomen?

Respect.
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:15 schreef PeZu het volgende:

zo niet dan deel ik het wel 10 en wat overblijft neem ik met een korreltje zout

er is in veel gevallen niet maar 1 waarheid maar wel meerdere perspectieven
Prima. Maar waar baseer jij eigenlijk op dat religie aan het afnemen is?
  zondag 16 december 2007 @ 21:20:23 #176
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55321486
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:16 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Luister je? Dat heeft hij dus wel gedaan! En hoe?

Johannes 3:
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden.

Hij kan niet in zijn 'vingers knippen' en doen alsof er niets gebeurd is. Dan respecteert Hij onze vrije wil niet en zijn wij niks meer dan robotten.
Jezus' offer is een geniale manier om de wereld te redden zonder ons onze vrije wil te ontnemen.
[..]

Hij eist niks. Vrije wil enzo.

en wat voor goeds heeft jezus dan wel niet gedaan? er sterven nog miljoenen onschuldige dankzij godgeschenk, vrije wil

als ik verantwoordelijk was voor deze sjit en ik kon het oplossen door in mijn vingers te knippen, so be it, dan maar robots

hij eist niks? ooh wrom zijn dan al die kerken gebouwd en waarom is er dan een hel?
  zondag 16 december 2007 @ 21:20:23 #177
pi_55321487
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:11 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Dat klopt. Ik ben kritisch op alle (snelle) nieuws-media omdat die in de eerste plaats bezig zijn met een verhaal en niet met de waarheid.

Gelukkig zijn er achtergrond-bronnen die (helaas vaak maanden later) de waarheid boven tafel brengen waardoor je het "nieuws" in de juiste context kan zetten.
pi_55321511
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:18 schreef hugecooll het volgende:

[..]

athe·ïs·me (het ~)
1 levensbeschouwing die uitgaat van niet-bestaan of niet-bestaanbaarheid van een god

re·li·gie (de ~ (v.), -giën/~s)
1 godsdienst

gods·dienst (de ~ (m.))
1 geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap => geloof, geloofsovertuiging, religie
2 verering, aanbidding van God

Lijkt me een duidelijke zaak dus...
Nee.
Ik ken zat mensen die niet-religieus zijn en niet-atheïst: agnosten bijvoorbeeld.

Elke atheïst is niet-religieus, niet elke niet-religieus is atheïst.
Elke aap is een dier, niet elk dier is een aap.
  zondag 16 december 2007 @ 21:21:42 #179
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55321518
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:20 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Jij gaat bij elk journaal die je ziet en elke krant die je leest na welke verslaggever of persdienst verantwoordelijk is, wat zijn/haar reputatie is en hoe ze aan die informatie zijn gekomen?

Respect.
[..]

Prima. Maar waar baseer jij eigenlijk op dat religie aan het afnemen is?
nee, daarom neem ik het nieuws ook niet zo nauw

en waar heb IK dan beweert dan religie aan het afnemen is? laat mij het zien....en ik geloof het
  zondag 16 december 2007 @ 21:22:13 #180
pi_55321533
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:17 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Huh, dat zeggen ze toch niet?

Maar een niet-religieus persoon is toch niet per defenitie een atheïst?
Wat is het verschil tussen een niet-gelovig en niet-religieus persoon dan?
  zondag 16 december 2007 @ 21:22:44 #181
163094 Ladidadida
pi_55321546
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar er is niemand anders. Er is alleen de maker (God) en het pistool (mens) Jij probeert er een niet-bestaande factor tussendoor te frummelen.
Als je in bijbelse termen kijkt en denkt dan is er nog wel een derde factor.
pi_55321590
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:20 schreef PeZu het volgende:

[..]

en wat voor goeds heeft jezus dan wel niet gedaan? er sterven nog miljoenen onschuldige dankzij godgeschenk, vrije wil
Jezus heeft ervoor gezorgd dat die mensen die elke dag nog sterven een kans hebben het zondige, onreine, verpeste, aardse leven achter te laten om straks van het perfecte eeuwige leven te genieten.
quote:
als ik verantwoordelijk was voor deze sjit en ik kon het oplossen door in mijn vingers te knippen, so be it, dan maar robots
Dan zijn wij niks meer waard.
quote:
hij eist niks? ooh wrom zijn dan al die kerken gebouwd en waarom is er dan een hel?
Een hel is er voor mensen die niet voor God kiezen en liever zonder God het hiernamaals doorbrengen, vrije keus he?
  zondag 16 december 2007 @ 21:25:31 #183
pi_55321610
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:21 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Nee.
Ik ken zat mensen die niet-religieus zijn en niet-atheïst: agnosten bijvoorbeeld.

Elke atheïst is niet-religieus, niet elke niet-religieus is atheïst.
Elke aap is een dier, niet elk dier is een aap.
Er staan geen agnosten in je bron vermeld.
pi_55321627
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:21 schreef PeZu het volgende:

[..]

nee, daarom neem ik het nieuws ook niet zo nauw

en waar heb IK dan beweert dan religie aan het afnemen is? laat mij het zien....en ik geloof het
Toen ik zei dat het geloof wereldwijd hard groeit regeerde je met "zolang je het zelf maar gelooft".
Daaruit lijkt het me niet onlogisch op te maken dat je zelf gelooft dat religie niet groeit, toch?
  zondag 16 december 2007 @ 21:27:20 #185
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55321652
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:24 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Jezus heeft ervoor gezorgd dat die mensen die elke dag nog sterven een kans hebben het zondige, onreine, verpeste, aardse leven achter te laten om straks van het perfecte eeuwige leven te genieten.
[..]

Dan zijn wij niks meer waard.
[..]

Een hel is er voor mensen die niet voor God kiezen en liever zonder God het hiernamaals doorbrengen, vrije keus he?
aan vrije wil heb je dus niks, als je zelf kiest en je bent het niet eens bent met de schepper dan brand je

weinig vrije wil dus
pi_55321660
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Er staan geen agnosten in je bron vermeld.
Die zitten bij 'non-religious' neem ik aan.
  zondag 16 december 2007 @ 21:28:23 #187
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55321681
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:26 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Toen ik zei dat het geloof wereldwijd hard groeit regeerde je met "zolang je het zelf maar gelooft".
Daaruit lijkt het me niet onlogisch op te maken dat je zelf gelooft dat religie niet groeit, toch?
nee

ik zeg dat je er blij moet wezen
  zondag 16 december 2007 @ 21:28:56 #188
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55321694
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:24 schreef koningdavid het volgende:

Bij een echte vrije keus bestaat er geen vorm van dwang (zoals het vooruitzicht van een hel). Is een echte vrije keus niet eentje waarbij je de volgende 2 keuzes mag pakken:

1. god niet accepteren
2. naar de hemel gaan

Op dit moment mag je nl. maar op 1 punt kiezen en niet op 2 punten (minder keus dus) en daarnaast wordt je keus ook nog eens afgedwongen door je te straffen als je niet het goeie kiest.

Dus eigenlijk niet echt veel vrije wil?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zondag 16 december 2007 @ 21:29:10 #189
pi_55321702
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:22 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Als je in bijbelse termen kijkt en denkt dan is er nog wel een derde factor.
Ah! Een in je religie ingebouwde omweg om God alle verantwoording te ontnemen. Slim, maar ik trap daar niet in.

Ik gebruik een pistool, als een massamoordenaar daarom dood gaat ben ik geweldig, maar als een onschuldige omstander dood gaat ligt het aan het pistool of aan de wind.

Zo kan ik ook voor God spelen.
pi_55321706
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:27 schreef PeZu het volgende:

[..]

aan vrije wil heb je dus niks, als je zelf kiest en je bent het niet eens bent met de schepper dan brand je
Wie zegt dat je gaat 'branden'?

Als jij liever niet bij God wilt zijn dan geeft God jou een plek om het hiernamaals zonder hem te beleven, om jouw vrije wil te respecteren.
pi_55321712
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:18 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Precies wat ik zeg.
Helemaal niet. Augustinus heeft veel geschreven over de vrije wil, en ik volsta hier even met een parafrase van wikipedia:

One of Augustine's motivating concerns was the question of truth, and his solution to the problem of salvation was not to deny that man has freedom to choose, but to assert that on account of Original Sin, human free choice is necessarily subject to error and enslaved to sin (liberum arbitrium captivatum). The individual does not lack knowledge of what God's will is and knows it to be good, but is deprived of the ability to desire to do God's will, and subsequently freely chooses what is desired, which is sin. The grace of God cures this disease, which has as its main symptom the absence of any desire to be cured, setting the person free to choose God's will (liberum arbitrium liberatum). God's grace acts first on the human heart, to awaken the desire to do His will, and cooperates with the individual in a process of granting prayers for the greater desire and ability to choose His will and to do it, according to Augustine's later thought on the issues.

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Predestination

Daar staat letterlijk dat je wel kun kiezen, maar dat je niet echt kunt kiezen omdat de enige keuze die er toe doet al door God is gemaakt. Dus: hoezo vrije wil?
pi_55321737
En ik ga Voetbal Insite kijken. Toedels.
  zondag 16 december 2007 @ 21:31:01 #193
pi_55321766
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:27 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Die zitten bij 'non-religious' neem ik aan.
Ah, weer een geloof.

zondag 16 december 2007 @ 21:32:43 #194
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55321822
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:29 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Wie zegt dat je gaat 'branden'?

Als jij liever niet bij God wilt zijn dan geeft God jou een plek om het hiernamaals zonder hem te beleven, om jouw vrije wil te respecteren.
ik geloof niet, dat is mijn vrije wil

dusvolgens jullie gelovigen ga ik naar de hel en zal ik branden

daar ben ik net niet echt mee eens maar om daarom te gaan geloven? nee

god stelt dus 2 keuzes: hemel of hel?

dat vind ik geen eerlijke keuze en al helemaal weinig respect tonen aan het begrip vrije wil
  zondag 16 december 2007 @ 21:32:51 #195
163094 Ladidadida
pi_55321826
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ah! Een in je religie ingebouwde omweg om God alle verantwoording te ontnemen. Slim, maar ik trap daar niet in.

Ik gebruik een pistool, als een massamoordenaar daarom dood gaat ben ik geweldig, maar als een onschuldige omstander dood gaat ligt het aan het pistool of aan de wind.

Zo kan ik ook voor God spelen.
Haha, nee hoor, ik ontneem God geen verantwoordelijkheid en ik zal ook niet zeggen dat de duivel, of wie dan ook, wèl verantwoordelijkheid draagt voor wat een mens doet. Ieder mens is daar zèlf verantwoordelijk voor. Niet een God waarvan iedereen hier zegt dat deze niet eens bestaat.
  zondag 16 december 2007 @ 21:34:36 #196
163094 Ladidadida
pi_55321871
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:29 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Helemaal niet. Augustinus heeft veel geschreven over de vrije wil, en ik volsta hier even met een parafrase van wikipedia:

One of Augustine's motivating concerns was the question of truth, and his solution to the problem of salvation was not to deny that man has freedom to choose, but to assert that on account of Original Sin, human free choice is necessarily subject to error and enslaved to sin (liberum arbitrium captivatum). The individual does not lack knowledge of what God's will is and knows it to be good, but is deprived of the ability to desire to do God's will, and subsequently freely chooses what is desired, which is sin. The grace of God cures this disease, which has as its main symptom the absence of any desire to be cured, setting the person free to choose God's will (liberum arbitrium liberatum). God's grace acts first on the human heart, to awaken the desire to do His will, and cooperates with the individual in a process of granting prayers for the greater desire and ability to choose His will and to do it, according to Augustine's later thought on the issues.

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Predestination

Daar staat letterlijk dat je wel kun kiezen, maar dat je niet echt kunt kiezen omdat de enige keuze die er toe doet al door God is gemaakt. Dus: hoezo vrije wil?
Vrije wil staat duidelijk in de Bijbel beschreven. Daarom ben ik persoonlijk geen aanhanger van deze leer. Ik vind het een beetje een trieste en makkelijke manier om zo onder je individuele verantwoordelijkheid richting God uit te komen en daarom geef ik aan dat ik hier niet in geloof. Simpel.
pi_55321927
quote:
Op zondag 16 december 2007 20:25 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Wat vind je van het nazisme?
Waarom?

Wil je het nazisme verglijken met geloof in het algemeen?
Lijkt me een beetje erg kort door de bocht.
Het nazisme is een verwerkelijke politieke stromingen met name in de vorm die wij in Europa gekend hebben. De stroming heeft inderdaad miljoenen doden op haar geweten. Gezien de steeds terugkerende ideeen bij deze stroming moet het mischien maar verboden worden.

Echter het nazisme is maar een stroming in een enorm politiek stelsel met enorm veel stromingen, je wilt neem ik aan niet politiek verbieden?

In het geloof heb je ook extreem radicale takken die mischien verboden en zouden moeten of waar iig met argwaan naar gekeken zou moeten worden zoals de radicale islam in Afghanistan bv.
Echter dat is nog geen reden om geloof in zijn geheel te verbieden. De overgrote meederheid van christenen doet niemand iets fout, dat ze af en toe zeggen dat ze dingen liever niet hebben of dat ze een bord ophangen dat je niet met god mag schelden is hun goed recht. Dat maakt ze niet intolerant.
Jij mag immers ook gewoon schelden met god en verkondigen dat god niet bestaat.

Sowieso als je iets wil verbieden moet je over godsdienst spreken, niet over geloof.
Dat is namelijk een veel wijder begrip als godsdienst en kan ook betrekking hebben op compleet andere zaken.
  zondag 16 december 2007 @ 21:40:25 #198
pi_55322019
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:30 schreef koningdavid het volgende:
En ik ga Voetbal Insite kijken. Toedels.
Nog meer afgoderij!
pi_55322067
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:34 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Vrije wil staat duidelijk in de Bijbel beschreven. Daarom ben ik persoonlijk geen aanhanger van deze leer. Ik vind het een beetje een trieste en makkelijke manier om zo onder je individuele verantwoordelijkheid richting God uit te komen en daarom geef ik aan dat ik hier niet in geloof. Simpel.
Het zal me worst zijn wat je persoonlijk gelooft, ik zeg alleen dat dit ook een mogelijkheid is. Maar goed, volgens mij praten we langs elkaar heen, wat vast iets te maken heeft met het redeneren op verschillende niveaus.

Overigens: het is maar zeer de vraag in hoeverre de mens een vrije wil heeft blijkens de laatste wetenschappelijke inzichten, dus Augustinus had het misschien toch wel goed gezien...
  zondag 16 december 2007 @ 21:45:04 #200
138448 PeZu
Suspended animation
pi_55322161
ik wou dat ik gelovig was dan hoef ik me minder af te vragen hoe, wat en waarom en wat beter voor mij is
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')