Wie zegt dat ik een die hard atheist ben? 100% zekerheid is er niet, iedere weldenkende wetenschapper zal dat toegeven. Dat neemt niet weg dat ik de bewijslast wel leg waar die hoort: bij de gelovigen die claimen dat er een god is. Zolang zij niet met deugdelijke bewijsmateriaal aankomen ga ik er vanuit dat er geen god is.quote:Op zondag 16 december 2007 23:03 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Komt misschien als mosterd na de maaltijd, maar ik vind die hard-atheïsten vaak net zo intolerant overkomen. "Er is niets na dit leven, echt niet, en als je denkt van wel, moet je je eens laten nakijken". Zowel theïsten als atheïsten menen het monopolie op de Waarheid te hebben.
Het agnosticisme is de enige uitweg.
Waarom? Liefde is alleen liefde als het vrijwillig is. Er kan geen sprake van liefde zijn als er slechts van 1 kant liefde is en/of er een geforceerde liefde is. Dat is geen oprechte liefde en dat wil God juist wel. Daarom heb je de vrije keus, voor of tegen God. De enige manier om zeker te weten dat iedereen die 'voor' kiest, ook ècht voor is.quote:Op zondag 16 december 2007 23:09 schreef PeZu het volgende:
[..]
geen idee.
god schiep de mens om lief te hebben? dan is er ergens toch iets fout gegaan in die schepping, en ik had daar wat aangedaan als schepper zijnde, op wat voor manier dan ook!
maar voor is het niet een simpele keuze tussen voor of tegenquote:Op zondag 16 december 2007 23:12 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Waarom? Liefde is alleen liefde als het vrijwillig is. Er kan geen sprake van liefde zijn als er slechts van 1 kant liefde is en/of er een geforceerde liefde is. Dat is geen oprechte liefde en dat wil God juist wel. Daarom heb je de vrije keus, voor of tegen God. De enige manier om zeker te weten dat iedereen die 'voor' kiest, ook ècht voor is.
Tuurlijk is dat wel vrije wil, want je kunt ook voor kiezen. Dat is je eigen keus.quote:Op zondag 16 december 2007 23:15 schreef PeZu het volgende:
[..]
maar voor is het niet een simpele keuze tussen voor of tegen
ik kies niet voor en dus ben ikautomatische tegen
dat is dus geen vrije wil
simple as that
Ik ken eigenlijk niet zoveel gelovigen die echt terugwillen naar de opvattingen van 70 jaar terug. Misshcien dat er op de veluwe inderdaad een groep is die dat zo wil. verder zijn er genoeg vooruitstrevende gelovigen in Nederland die het geloof met hun tijd mee laten groeien. [/quote]Dat klopt hoor, er zijn vele prima gelovigen. Maar dat zijn ze alleen maar omdat ze hun meningen niet dwingend opleggen aan derden.quote:Op zondag 16 december 2007 23:02 schreef -0- het volgende:
[..]
Dat klopt, maar ik weet dat de handjes van veel gelovigen jeuken om deze 'misstand' te herstellen naar oude vertrouwde opvattingen; zie overigens ook de moeite om het godslasteringswetje van Donner af te schaffen. Daarom ageer ik liever voortijdig tegen al te inperkende ideeen.
[..]
In Nazi Duitsland bleek dat ooit toch wel mogelijk te zijn... Democratie is bepaald geen garantie dus.quote:Helaas krijgt de kleine groep die terug in de tijd wil de meeste aandacht. Dat is inderdaad een intolerante groep, maar die groep is kleiner als de andere groep. Net als dat je bij ongelovigen ook een intolerante groep hebt. Het percentage zal niet in de ene groep heel anders liggen als in de andere
[..]
En dat mogen ze dan ook zeggen. De combinatie van vrijheid van meningsuiting en democratie zorgt er echter voor dat die plannen niet gerealiseerd worden, omdat het een minder heid is.
Je vergeet de rechtsstaat. Ik denk dat die eerlijk gezegd belangrijker is dan de democratie.quote:[..]
Dat is inderdaad een grote paradox in de vrijheid van meningsuiting.
Je moet alles mogen zeggen, maar zodra sommige van deze eisen ingewilligd zouden worden verdwijnt de vrijheid van meningsuiting. Vrijheid van meningsuiting kan dan ook alleen in combinatie met een democratie denk ik.
ik kan in dat geval kiezen tussen zwart of witquote:Op zondag 16 december 2007 23:16 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Tuurlijk is dat wel vrije wil, want je kunt ook voor kiezen. Dat is je eigen keus.
Jij kunt zoveel willen maar helaas bepaal jij niet wat de keuzes zijnquote:Op zondag 16 december 2007 23:18 schreef PeZu het volgende:
[..]
ik kan in dat geval kiezen tussen zwart of wit
dat wil ik niet
ik wil grijs of geel
of misschen wel rood
geen idee
dan heb je dus niks aan je vrije wilquote:Op zondag 16 december 2007 23:18 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Jij kunt zoveel willen maar helaas bepaal jij niet wat de keuzes zijn
Ik ook. Maar ik sluit het bestaan van een god ook niet uitquote:Op zondag 16 december 2007 23:11 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik een die hard atheist ben? 100% zekerheid is er niet, iedere weldenkende wetenschapper zal dat toegeven. Dat neemt niet weg dat ik de bewijslast wel leg waar die hoort: bij de gelovigen die claimen dat er een god is. Zolang zij niet met deugdelijke bewijsmateriaal aankomen ga ik er vanuit dat er geen god is.
Tuurlijk wel, je mag zelf weten wat je kiest immers.quote:Op zondag 16 december 2007 23:20 schreef PeZu het volgende:
[..]
dan heb je dus niks aan je vrije wil![]()
een hele mooie wassen neus is het dan, niks meer en niks minder
En het is ook nog eens an offer you can't refuse.quote:Op zondag 16 december 2007 23:18 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Jij kunt zoveel willen maar helaas bepaal jij niet wat de keuzes zijn
Je hebt besloten mijn andere opmerkingen maar te negeren? Verstandigquote:Op zondag 16 december 2007 23:23 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
En het is ook nog eens an offer you can't refuse.
Dat klopt hoor, er zijn vele prima gelovigen. Maar dat zijn ze alleen maar omdat ze hun meningen niet dwingend opleggen aan derden.quote:Op zondag 16 december 2007 23:17 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
[quote]
Ik ken eigenlijk niet zoveel gelovigen die echt terugwillen naar de opvattingen van 70 jaar terug. Misshcien dat er op de veluwe inderdaad een groep is die dat zo wil. verder zijn er genoeg vooruitstrevende gelovigen in Nederland die het geloof met hun tijd mee laten groeien.
Democratie is geen garantie er spelen meer factoren inderdaad, maar het helpt zeker wel.quote:In Nazi Duitsland bleek dat ooit toch wel mogelijk te zijn... Democratie is bepaald geen garantie dus.
[..]
Je hebt gelijk rechtsstaat is ook zeer belangrijk.quote:Je vergeet de rechtsstaat. Ik denk dat die eerlijk gezegd belangrijker is dan de democratie.
nee ik word gedwongen om te kiezen tussen 2 opties die mij beide niet aanstaan en dat is dus geen vrije wil, ik moet kiezenquote:Op zondag 16 december 2007 23:22 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, je mag zelf weten wat je kiest immers.
Ach, ik verdedig tenminste niet een logisch onhoudbaar standpunt.quote:Op zondag 16 december 2007 23:24 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Je hebt besloten mijn andere opmerkingen maar te negeren? Verstandig
Vrije wil is sowieso een illusie. Je bent immers altijd gebonden aan de beperkingen van je lichaam. Dus als je zo gaat redeneren dat de opties die je krijgt te beperkt zijn, dan sla je de plank mis. Je krijgt altijd een beperkt aantal optiesquote:Op zondag 16 december 2007 23:26 schreef PeZu het volgende:
[..]
nee ik word gedwongen om te kiezen tussen 2 opties die mij beide niet aanstaan en dat is dus geen vrije wil, ik moet kiezen
kenmerk van vrije wil is dat niets moet
er is zoveel tussen hemel en aarde, wat ik graag zelf wil ontdekken zonder een keuzen te moeten maken tussen ja of nee
Tuurlijk is dat wel vrije wil, alleen jij bepaalt de keuzes niet. Het is heel simpel: ben je niet voor God, dan ben je tegen, en als je niet voor wilt zijn, dan heb je dus niks tegen tegen zijn. Snapst?quote:Op zondag 16 december 2007 23:26 schreef PeZu het volgende:
[..]
nee ik word gedwongen om te kiezen tussen 2 opties die mij beide niet aanstaan en dat is dus geen vrije wil, ik moet kiezen
kenmerk van vrije wil is dat niets moet
er is zoveel tussen hemel en aarde, wat ik graag zelf wil ontdekken zonder een keuzen te moeten maken tussen ja of nee
Nee, en dat doe ik natuurlijk wel.quote:Op zondag 16 december 2007 23:27 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ach, ik verdedig tenminste niet een logisch onhoudbaar standpunt.
Ben je voor God = eeuwige zaligheid.quote:Op zondag 16 december 2007 23:28 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Tuurlijk is dat wel vrije wil, alleen jij bepaalt de keuzes niet. Het is heel simpel: ben je niet voor God, dan ben je tegen, en als je niet voor wilt zijn, dan heb je dus niks tegen tegen zijn. Snapst?
Ik zie daar toch alternatieve verklaringen die veel logischer lijken. Maar goed, ik laat me altijd graag overtuigen door goede argumenten.quote:Op zondag 16 december 2007 23:20 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik ook. Maar ik sluit het bestaan van een god ook niet uit. Ik vind het een beetje voorbarig om meteen te roepen dat dat sterke godsbesef dat mensen hebben meteen onzin is (en ja, hier heb ik mijn vroegere mening wat bijgesteld).
Dat is ten allen tijde ridicuul, tenzij je een directe verbinding hebt. Helaas zijn zulke mensen (in de tegenwoordige tijd althans, en voor vroeger vermoed ik idem) altijd charlatans of waanzinnigen.quote:Beweren dat je exact weet wat God van ons wil, is echter weer een stapje verder.
Maar dat is het dan ook niet. Jahweh is een heel andere god dan de almachtige God die zijn naam claimt.quote:Bizar dat wat ooit niet meer was dan een stamgod heeft kunnen uitgroeien tot de God van miljoenen mensen.
quote:Op zondag 16 december 2007 23:28 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Tuurlijk is dat wel vrije wil, alleen jij bepaalt de keuzes niet. Het is heel simpel: ben je niet voor God, dan ben je tegen, en als je niet voor wilt zijn, dan heb je dus niks tegen tegen zijn. Snapst?
Inderdaad. Jij doet alsof er vrije wil is als je binnen een zeer beperkt kader (welk kader ook nog eens is vastgesteld door degene die oordeelt over de keuze) mag kiezen, en er ook nog eens een draconische sanctie staat op 'verkeerd' kiezen. Wat daar 'vrij' aan is ontgaat mij ten enen male. Maar dat zal uiteraard mijn bekrompen denkraam wel zijn.quote:Op zondag 16 december 2007 23:29 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Nee, en dat doe ik natuurlijk wel.
Ik zou het wel weten anders hoor, eeuwige zaligheid klinkt prima.quote:Op zondag 16 december 2007 23:31 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ben je voor God = eeuwige zaligheid.
Ben je tegen God = eeuwig branden.
Fijne keuzes. Heeft God niet wat meer fijne opties beschikbaar?
Ofwel Christen.quote:Op zondag 16 december 2007 22:58 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
God moet verantwoording afleggen vind jij?
Ik weet niet hoor, maar ik persoonlijk ben erg blij met het feit dat ik mijn eigen keuzes kan maken en kan doen en laten wat ik wil. En dat ik daar dan ook zelf de verantwoording voor draag. Maar hey, als jij liever als een God-erende robot had willen leven, dat moet je zelf weten
En nu bedtijd pour moi
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |