a. De Unie kan nu "wetgevend optreden en juridisch bindende handelingen vaststellen" (die voorrang krijgt boven wetgeving van de lidstaten) op plaatsen waar het bevoegdheid heeft.quote:Op zaterdag 15 december 2007 13:52 schreef Zyggie het volgende:
[..]
In tijden van crisis kan de Eu onze grondwet aan de kant zetten? Waar heb je het over?
Het zal me echt werkelijk een ruk schelen welke vlaggen er nou wapperen of welk volkslied er nou te horen valt. Ik heb een hoge tolerantiegrens maar mijn handen gaan echt jeuken als ik politici zich druk zie maken over dit soort onderwerpen. Wat ben je nou voor lamlul als je je druk gaat maken over dit soort symbolen terwijl maar weer de zoveelst laag binnen een almaar groeiende superoverheid wordt gecreeerd.quote:Op zaterdag 15 december 2007 14:59 schreef fokthesystem het volgende:
CDA is : 'verbaast' tja zal is niet........
Alsof onze regerings partijen cda cu en PvdA dit niet zagen aankomen, cw dichtgetimmert hebben, overigens is e.e.a. nog niet geheel voorbij, men kan nog veranderen, 1 land moet namelijk nog tekenen voor het bekrachtigd is.
[..]
Het stoort mij buitengewoon dat je generaliseert. Ik ken heel veel mensen die zich kapot ergeren aan de steeds machtiger wordende en steeds betuttelender wordende overheid. Maar het is anderzijds ook buitengewoon frusterend om te zien dat het steeds weer een stapje verder gaat. Maar je bent als honderdduizenden nergens tegenover de miljoenen Nederlanders die het allemaal een worst zal wezen wat er in de politiek gebeurd en wat er met onze overheid gebeurd.quote:Op zaterdag 15 december 2007 03:22 schreef StefanP het volgende:
En het volk slaapt lekker verder, ook al rammen die hufters in Den Haag gewoon precies hetzelfde erdoor als waar de burger een jaartje of wat terug massaal tegen stemde.
In het stukje hierboven heb ik uitgelegd dat het meerendeel van de mensen onverschillig staat tegenover de beslissingen die zij neemt. Democratie stelt deze mensen in staat hun onverschilligheid te laten gelden over mensen die wel bewuste keuzes maken omtrent de omgeving waar zij zich in bevinden. Democratie zorgt er juist voor dat het systeem waar ook jij je zo aan ergert zich kan handhaven, dit omdat het een vast principe is binnen een democratie dat een meerderheid over een minderheid kan beslissen. Ik vind het dus raar dat je enerzijds je ergert aan de gang van zaken in de Nederlandse politiek en tegelijkertijd een democratisch systeem nastreeft. Ik pleit hiermee overigens niet voor een dictatuur, er is namelijk ook een vorm mogelijk waarin mensen gewoon geen beslissingen over elkaar nemen, een situatie waarin mensen de tolerantie op kunnen brengen dat anderen een andere invulling aan hun leven geven dan zij zelf.quote:En dat noemt zich een democratie. Hilarisch gewoon.
Alleen wordt de amerikaanse president wél door het volk gekozen...quote:Op zondag 16 december 2007 04:20 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Nog een voordeel van de EU met een Europese president is dat we meer invloed krijgen naar buiten toe. We zitten altijd met zn allen zo te klagen hoe Amerika de wereld naar zijn haar hand zet. Door meer als 1 blok te fungeren kunnen we meer tegenwicht bieden en meer onze wil doordrukken op globaal niveau. Landen als China, India en Amerika luisteren eerder naar ons wanneer we als een hechte eenheid opereren.
En zou het niet geweldig zijn als we nu een wereldregering zouden hebben, ipv al die aparte landjes? Dan zouden we het klimaatsveranderingsprobleem tenminste meteen kunnen aanpakken ipv dat eeuwige gepraat over en weer om tot afspraken te komen tussen landen die allemaal hun eigen agenda hebben.
Ik klaag allereerst bijna nooit over de VS. En verder vind ik het ook primitief om in terminologie van landen te denken. Landen zijn min of meer vanuit historische gronden ontstane omheiningen om een groep mensen. Natuurlijk zullen de denkbeelden van hen in grove mate overeenstemmen maar er zijn ook tal van verschillen, het is dus juist beter die diversiteit te aanvaarden en niet de strijd aan te gaan met andere kunstmatig omheinde groepen mensen.quote:Op zondag 16 december 2007 04:20 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Nog een voordeel van de EU met een Europese president is dat we meer invloed krijgen naar buiten toe. We zitten altijd met zn allen zo te klagen hoe Amerika de wereld naar zijn haar hand zet. Door meer als 1 blok te fungeren kunnen we meer tegenwicht bieden en meer onze wil doordrukken op globaal niveau. Landen als China, India en Amerika luisteren eerder naar ons wanneer we als een hechte eenheid opereren.
Mwah, daar veranderd niks aan. Binnen wereldstaat heb je gewoon meerdere groeperingen. Qua diversiteit aan meningen veranderd niks terwijl dat maatgevend is voor de complexiteit van een politiek probleem.quote:En zou het niet geweldig zijn als we nu een wereldregering zouden hebben, ipv al die aparte landjes? Dan zouden we het klimaatsveranderingsprobleem tenminste meteen kunnen aanpakken ipv dat eeuwige gepraat over en weer om tot afspraken te komen tussen landen die allemaal hun eigen agenda hebben.
Zolang die miljoenen onverschilligen genoeg te eten hebben, in het weekend kunnen shoppen en eens per jaar op vakantie kunnen is er voor de steeds verder groeiende overheid blijkbaar niet zoveel aan de hand.quote:Op zondag 16 december 2007 03:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het stoort mij buitengewoon dat je generaliseert. Ik ken heel veel mensen die zich kapot ergeren aan de steeds machtiger wordende en steeds betuttelender wordende overheid. Maar het is anderzijds ook buitengewoon frusterend om te zien dat het steeds weer een stapje verder gaat. Maar je bent als honderdduizenden nergens tegenover de miljoenen Nederlanders die het allemaal een worst zal wezen wat er in de politiek gebeurd en wat er met onze overheid gebeurd.
[..]
Is het in Amerika veel beter?quote:Op zaterdag 15 december 2007 03:22 schreef StefanP het volgende:
En het volk slaapt lekker verder, ook al rammen die hufters in Den Haag gewoon precies hetzelfde erdoor als waar de burger een jaartje of wat terug massaal tegen stemde. De huichelaars houden zich een tijdje stil en wanneer iedereen het weer vergeten is, voeren ze het gewoon alsnog in.
En dat noemt zich een democratie. Hilarisch gewoon.
Amerika is toch dat land waar de huidige president de eerste verkiezingen had verloren en toch president werd?quote:Op zondag 16 december 2007 16:36 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Is het in Amerika veel beter?
Dus je hebt gewoon een regering nodig die niet bang is om impopulaire besluiten door te drukken.quote:Op zondag 16 december 2007 04:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
Mwah, daar veranderd niks aan. Binnen wereldstaat heb je gewoon meerdere groeperingen. Qua diversiteit aan meningen veranderd niks terwijl dat maatgevend is voor de complexiteit van een politiek probleem.
http://dezwijger.blogspot(...)ese-overheid_20.htmlquote:Wat nu ontstaat is geen federale staat, het is een eenheidsstaat volgens het beginsel van de geleide democratie, het is de Europese variant op de staat van Poetin en Hu Jintao.
En ongemerkt, sluipend, werd ons soevereine parlement tot een tandeloze gemeenteraad.
quote:Op donderdag 20 december 2007 11:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
http://dezwijger.blogspot(...)ese-overheid_20.html
Dat is nu ook al het geval. Sterker nog, het is opgenomen in de Nederlandse Grondwet.quote:Op zondag 16 december 2007 02:18 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
conclusie: het nieuwe verdrag geeft de EU de macht om wanneer men het nodig acht nationale wetten te overschrijven.
Ondertussen kan ik als EU-burger nog steeds niet direct invloed uitoefenen. Dus het democratische gehalte van deze mooie (of minder mooie) constructies is nog steeds te laag.quote:Op donderdag 20 december 2007 12:51 schreef RM-rf het volgende:
nu verander je opeens wer het onderwerp Perrin...
en kom je aan met een melodramatisch 'hoe is het zover gekomen'.
Kijk, ik weet ook best dat je grotendeels een goed punt maakt.. maar ik vind het ook ronduit gevaarlijk en soms zelfs beangstigend hoe dit allemaal door de politiek wordt aangepakt en hoe het verhullen en soms zelfs ronduit liegen over wat er speelt, het gebruiken van Europa als zondebok en als manier om impopulair maar noodzakelijk beleid erdoorheen te krijgen, hoe dit allemaal een enorm averechts effect heeft op het draagvlak voor Europa en zo het nationalisme enorm in de kaart speelt. Zo wordt het collectieve Europa-gevoel, wat gekoesterd zou moeten worden, afgebroken.quote:Op donderdag 20 december 2007 12:51 schreef RM-rf het volgende:
nu verander je opeens wer het onderwerp Perrin...
en kom je aan met een melodramatisch 'hoe is het zover gekomen'.
het is verder niet zo interssant om te bedenken hoe de EU zo geworden is, maar ik kan je zeggen dat de EU _juist_ zo geworden is omdat men dacht dat de eigen regeringen van de eigen lidstaten wel zouden voldoen als 'beslissende, wetgevende én controlerende macht' en dat die eens in de zoveel jaar met een grote topconferentie en een 'verdrag' wel eventjes de zaken konden regelen...
Onderwijl weigerden die lidstaten daadwerkelijk controlerende bevoegdheden uit handen te geven...
Wat effectief betekende dat hun eigen verdragen ook domweg door henzelf geschonden konden worden zňnder dat de in de verdragen vastgelegde bestraffing ook werd toegepast, omdat daar 'beul' en 'slachtoffer' gelijkwaren... zie bv het Stabiliteitspact en de overtreding door Duitsland en Frankrijk, waarna bestraffing uitbleef, tégen de wil van zowel de EU Commissie alswel het EU Parlement, dat echter geen macht had die straf door te drukken.
het resultaat is dat de huidige voorstellen voor de Grondwet eigenlijk al bijna tien jaar over tijd zijn, en liefst al in 2000 of 2001 ingevoerd hadden moeten worden, samen met de economische eenwording.
Nu opeens gaan 'aarzelen' en hard noodzakelijke hervormingen gaan tegenhouden is wel zo ongeveer het allerdomste wat je kan doen. Het ledt er vooral toe dat bv bepaalde landen keihard bezigblijven met het behartigen van enkel hun eigen belangen (denk bv aan het keihard vasthouden van frankrijk aan Straatsburg als parlementszetel, tégen de wens van de meerderheid der EU-parlementariers in.. of de houding jegens de Landbouwsubsidies wat ook gekenmerkt is door het behartigen van Franse nationale belangen tégen die van Europa in)
Ik kan me overigens wel goed voorstellen dat de Fransen juist tégen de Grondwet waren... die hebben daar iddd een helehoop mee te verliezen en zouden hun hele instelling jegsn europa moeten veranderen... die zijn juist het toonbeeld van het benutten van EU voor enkel 'nationale lobby'
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |