abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60359619
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 13:15 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Moet je in deze ook nog rekening houden met eventuele afschaffing van de hypotheekrenteaftrek? Als dat eraan zit te komen, ben je dan beter af met een annuiteitenhypotheek of een spaarhypotheek?

Dat ik ooit nog zulke zinnen zou gaan typen/zeggen zeg ik heb na de 3e klas economie laten vallen en vind het nog steeds een boutonderwerp om over na te denken. Totdat het om je eigen portemonnee gaat .
Daar kun je niet op vooruit lopen omdat niemand weet wat de regels precies gaan worden en wanneer er iets over besloten wordt.
Dus geen rekening mee houden.
Bovendien is de kans groot dat ze:
1. Alleen de tophypotheken vanaf een hoog bedrag aanpakken.
2. Dit alleen voor de vanaf dan afgesloten hyp. gaat gelden.

Geen rekening mee houden, tenzij je een huis van 5 ton+ koopt, maar dan zul je naar alle waarschijnlijkheid geen advies op Fok! vragen...(ook al weten we samen heel veel).
Make my day!
pi_60377329
We willen morgen een bod gaan doen op het huisje dat we gisteren hebben bekeken . Ik vind 't spannend. Dan volgen z.s.m., als we met de verkopers uit de prijs komen, echte hypotheekgesprekken. Dus niet meer zomaar een adviesgesprek.

Gister na overleg met vader/schoonvader nog erger richting de kant van een aflossingsvrij/annuiteitenhypotheek gaan denken. Beide vaders hebben nare ervaringen gehad met zich binden aan 1 instelling en hebben flexibiliteit hoog in het vaandel staan. Dus we nemen het weer in overweging .

Vandaag ook een groot overzicht gemaakt van alle kosten die we gaan maken per maand als we een huis zouden kopen. Poehee. Dat viel me .. nouja niet tegen, maar ook niet mee . 't Is nou eenmaal zo. Ben blij dat we dit allemaal van tevoren bedenken in ieder geval, je zal maar er niet over nadenken en dan uiteindelijk de boel niet kunnen betalen. Ben je ook niet blij mee. Dit overzicht neem ik ook mee naar de hypotheekgesprekken, dan weten we wat we aan maandlasten nog ongeveer aan hypotheek erbij kunnen hebben.

Het enige wat nog een serieus probleem zou kunnen opleveren is de intentieverklaring die ik van m'n werkgever moet krijgen. Ik begin er namelijk pas 15 augustus. Nou is het een baan in het onderwijs, dus veel zicht op een vaste aanstelling, zo niet - altijd wel werk in te vinden, en een intentieverklaring is juridisch natuurlijk niet bindend - dus ik ga de rector van de school maar eens heel lief aankijken . Jammer dat de school pas 11 augustus weer open gaat zou dat nog erge problemen op kunnen leveren?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 27-07-2008 14:07:46 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 27 juli 2008 @ 14:14:29 #253
862 Arcee
Look closer
pi_60377444
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 13:15 schreef Razztwizzle het volgende:
Moet je in deze ook nog rekening houden met eventuele afschaffing van de hypotheekrenteaftrek? Als dat eraan zit te komen, ben je dan beter af met een annuiteitenhypotheek of een spaarhypotheek?
Gewoon kijken hoeveel je straks bruto per maand gaat betalen en of je dat ook netto zou kunnen betalen.

Maar dat loopt niet zo'n vaart, want de HRA wordt nog lang niet afgeschaft en meestal worden je hypotheeklasten jaarlijks relatief lager, omdat je loon waarschijnlijk stijgt en wat je maandelijks aan hypotheek betaalt niet.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_60398415
Bedankt voor alle informatie iedereen!

We hebben vandaag een bod gedaan op een huis . Het is afgewezen, te laag, en morgen doen we een nieuw bod. Morgen weer een hypotheekgesprek (hypotheekshop).. het gaat maar door zo.

Dat bieden vind ik wel zenuwslopend trouwens. Ik doe wel alsof ik het zakelijk kan bekijken enzo, maar eigenlijk ben ik daar heel slecht in ik zie mezelf er haast al wonen, zeg maar.
pi_60398624
quote:
Op zondag 27 juli 2008 14:06 schreef Razztwizzle het volgende:

Het enige wat nog een serieus probleem zou kunnen opleveren is de intentieverklaring die ik van m'n werkgever moet krijgen. Ik begin er namelijk pas 15 augustus. Nou is het een baan in het onderwijs, dus veel zicht op een vaste aanstelling, zo niet - altijd wel werk in te vinden, en een intentieverklaring is juridisch natuurlijk niet bindend - dus ik ga de rector van de school maar eens heel lief aankijken . Jammer dat de school pas 11 augustus weer open gaat zou dat nog erge problemen op kunnen leveren?
Ik zou toch eens even afwachten of de school wel een intentieverklaring wilt geven anders heb je volgens mij toch straks een probleem met je hypotheek rond te krijgen.
pi_60398687
quote:
Op maandag 28 juli 2008 16:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik zou toch eens even afwachten of de school wel een intentieverklaring wilt geven anders heb je volgens mij toch straks een probleem met je hypotheek rond te krijgen.
Ik bied natuurlijk wel onder voorbehoud van financiering. Krijg ik het niet rond met de school, dan gaat de hypotheek niet door. Dat weten we binnen de termijn die we (mocht het zover komen met dit huis) natuurlijk opnemen in het voorlopig koopcontract en dan kan het nog kosteloos ontbonden worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2008 16:38:36 ]
pi_60407172
quote:
Op maandag 28 juli 2008 16:34 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Ik bied natuurlijk wel onder voorbehoud van financiering. Krijg ik het niet rond met de school, dan gaat de hypotheek niet door. Dat weten we binnen de termijn die we (mocht het zover komen met dit huis) natuurlijk opnemen in het voorlopig koopcontract en dan kan het nog kosteloos ontbonden worden.
Dat probleem hebben wij nu ook... Geen intentieverklaring. Vriendin begint vrijdag en heeft ook nog eens een proeftijd van 2 maanden. Houd er rekening mee dat ontbindende voorwaarden meestal een standaardtermijn hebben van 3 a 4 weken. Als het langer gaat duren zegt de verkoper nogal snel dat hij liever even wacht totdat er misschien andere potentiele kopers zijn.

Ik weet niet hoe het zit met jouw proeftijd?
pi_60415107
Vraagje.
Ik ben al RUIM anderhalve maand bezig mijn &$&#%& hypotheek rond te krijgen.
Wat een gedoe, had ik dit geweten dan had ik meteen een goed paar sporen gekocht zodat ik vanaf dag 1 iedereen kon aansporen.
nadat ik tot 10 keer aan toe ofzo, met allerlei papieren en aanvullende informatie ben komen opdraven, is mijn hypotheek op zich rond, alleen is het wachten nu nog op goedkeuring van de Koopsubsidie (om alles nog maar even gecompliceerder te maken heb ik dit aangevraagd).
Helaas heeft de overheid een zero-stress policy en moet ik dus elke keer tandenknarsend afwachten tot ze mijn stukken behandelen. Na 2 weken hebben ze afgelopen donderdag mijn dossier behandeld, maar nu hadden ze nog twee dingen nodig (waarvan 1 ding, een intentieverklaring, door mijn hypotheekverstrekken zou worden aangeleverd, hier ben ik dus ook lichtelijk geirriteerd over, want ik kan er nu alsnog zelf achteraan).
Mijn hypotheekadviseur is op vakantie, zijn vervanger kan ik niet bereiken.. Hij zou namelijk nog het andere ontbrekende stuk uitzoeken. Nog meer ergernis dus.
De ontbindende voorwaarden zijn trouwens ook al twee keer verlengd, en inmiddels verstreken sinds een paar dagen.

Probleem is dat ik maandag 04-08-08 moet gaan tekenen, dan vindt de overdracht plaats.
Doordat de koopsubsidie nog niet akkoord is, is de hypotheek dus ook nog niet rond.

Ga ik nu problemen krijgen? Ik verwacht wel dat de koopsubsidie akkoord wordt bevonden, maar ik ben bang dat ik 4 augustus niet ga halen. En kan ik hiervoor ook een boete o.i.d. krijgen?
Ik lig hier echt wakker van, een leuke ervaring voor het kopen van je eerste huis. Ik wordt ook helemaal niet meer op de hoogte gesteld door mijn aankoopbegeleiding of hypotheekadviseur, ik moet er elke keer achteraan gaan.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 13:37:43 #259
14938 Tito
speelt spelletjes.
pi_60418388
Euh jah jij gaat problemen krijgen.
Je krijgt je hypotheek nl niet rond.
De geldverstrekker verleent geen hypotheek als jij de koopsubsidie niet rond hebt.
Ik heb in het zelfde schuitje gezeten, ik heb op dat moment de koop laten ontbinden ik zat nog in me onbindende voorwaarde.
Ik heb daarna opnieuw voorlopig koopcontract laten opstellen en kon toen weer de dikke 2 week van de koopsubsidie afwachten.

Dus het is hopen dat senternovem voor 4-8 je een accoord geeft. Dan kan de geldverstrekker alles rond maken.
pi_60418511
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 13:37 schreef Tito het volgende:
Euh jah jij gaat problemen krijgen.
Je krijgt je hypotheek nl niet rond.
De geldverstrekker verleent geen hypotheek als jij de koopsubsidie niet rond hebt.
Ik heb in het zelfde schuitje gezeten, ik heb op dat moment de koop laten ontbinden ik zat nog in me onbindende voorwaarde.
Ik heb daarna opnieuw voorlopig koopcontract laten opstellen en kon toen weer de dikke 2 week van de koopsubsidie afwachten.

Dus het is hopen dat senternovem voor 4-8 je een accoord geeft. Dan kan de geldverstrekker alles rond maken.
Nou, het schijnt dat de aanvullende informatie vorige week is toegezonden, hoorde ik net van de hypotheekadviseur, maar dit heeft elkaar gekruisd, dus vandaar dat ik een brief heb gekregen dat de aanvraag incompleet was, het schijnt nu alsnog akkoord te zijn, alleen moet ik hier nog een bevestigingsbrief van krijgen. Ik hoop deze vandaag te krijgen.
Bankgarantie is al wel gegeven hoorde ik, dus dat scheelt ook weer.
pi_60418805
Jeetje, Syytön, wat een gestress joh. Kan me voorstellen dat je daar een halve maagzweer aan overhoudt. Ik hoop voor je dat het allemaal in orde komt!

Die intentieverklaring waardoor de boel nog wat onzeker is bij ons, daar heb ik vandaag nog wat over na zitten zoeken. Als we een koopsom overeenkomen en een voorlopig koopcontract tekenen dan kan je dus als ontbindende voorwaarde laten opnemen het niet rond krijgen van de financiering. Zoals ik het nu begrijp heb je in het geval je het echt niet rondkrijgt drie bewijsstukken nodig van hypotheekverstrekkers die je hypotheek afwijzen. Ik word nu toch wat onzeker over die intentieverklaring, kunnen banken je verzekeren dat je puur en alleen op basis van het niet hebben van een intentieverklaring de hypotheek niet krijgt?

Ik vraag dit omdat ik op websites stuit waar mensen niet "geen hypotheek kunnen krijgen" maar "geen hypotheek kunnen krijgen die zij willen". (Bijvoorbeeld met redenen als te hoge maandlasten, niet te dragen op 1 salaris na relatiebreuk, etc.) Dat betekent niet dat zij de financiering niet rondkrijgen, maar dat zij de door hun gewenste financiering niet rondkrijgen. Iets waar de verkopende partij (natuurlijk) schijt aan heeft, waardoor zij alsnog die 10% boete zullen moeten betalen. Valt het niet hebben van een intentieverklaring hier ook onder?

Als blijkt dat dat zo is dan stoppen we meteen het hele proces en gaan we pas weer naar huizen kijken op het moment dat ik ook werkelijk zo'n intentieverklaring kan krijgen.

Ohja, en op het moment dat we het eens worden over wat voor soort hypotheek we zitten enorm op andere golflengtes als het gaat om hypotheekvormen.. dat wordt nog wat. 't Is maar goed dat we dit allemaal van tevoren uitzoeken!

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2008 13:55:45 ]
pi_60428569
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 13:54 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik vraag dit omdat ik op websites stuit waar mensen niet "geen hypotheek kunnen krijgen" maar "geen hypotheek kunnen krijgen die zij willen". (Bijvoorbeeld met redenen als te hoge maandlasten, niet te dragen op 1 salaris na relatiebreuk, etc.) Dat betekent niet dat zij de financiering niet rondkrijgen, maar dat zij de door hun gewenste financiering niet rondkrijgen. Iets waar de verkopende partij (natuurlijk) schijt aan heeft, waardoor zij alsnog die 10% boete zullen moeten betalen. Valt het niet hebben van een intentieverklaring hier ook onder?
Yep. En in een gunstig geval kun je dan wel een hypotheek krijgen, maar tegen een hoger percentage (zoals de tophypotheken).
Dus dan ben je dubbel genaaid.
Make my day!
pi_60428668
Daar moeten we wel mee uitkijken dus. Zou je het niet krijgen van een intentieverklaring in het voorlopig koopcontract kunnen opnemen als ontbindende voorwaarde? Of een maximum aan bruto maandlasten?

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat je het niet krijgen van NHG wel kan laten opnemen in de ontbindende voorwaarden. Een intentieverklaring is nodig voor NHG, dus op die manier zou het nog kunnen. Het klinkt allemaal wel wat gammel op deze manier, 't is alleen zo jammer we zo'n leuk passend betaalbaar geschikt mooi huisje hebben gezien en ik mijn werkgever pas vanaf half augustus weer kan bereiken .

edit - ja dus, hier:
quote:
Een ontbindende voorwaarde die altijd wordt opgenomen is het vinden van een passende financiering, meestal een hypotheek. Omschrijf duidelijk wat u onder passend verstaat om problemen te voorkomen. Stel passend is voor u een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Helaas voldoet u niet aan de voorwaarden om voor NHG in aanmerking te komen, maar de makelaar van de verkopende partij kan en financiering voor u regelen zonder NHG. Als u dan niet heeft vastgelegd dat de koop alleen doorgaat bij een financiering met NHG, kunt u niet onder de koop uit zonder boete te betalen.
Een tip die ze hier trouwens geven om onder dit soort problemen uit te komen klinkt mij wel heel smerig in de oren :
quote:
Een tip om te voldoen aan de ontbindende voorwaarden:
Stap naar de eerste de beste twee grotere bankfilialen en vraag een hypotheekberekening. Geef een te laag inkomen op. Vraag van de afwijzing een bewijs.|
Doe dit eventueel ook online bij op de site van bankofscotland en moneyou en print het resultaat. Zie daar uw afwijzigingen.
Hef de overeenkomst op. En ga naar de verkoper terug als de hypotheek wel rond is.

[ Bericht 40% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2008 21:55:22 ]
pi_60431132
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 21:22 schreef Razztwizzle het volgende:
Daar moeten we wel mee uitkijken dus. Zou je het niet krijgen van een intentieverklaring in het voorlopig koopcontract kunnen opnemen als ontbindende voorwaarde? Of een maximum aan bruto maandlasten?

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat je het niet krijgen van NHG wel kan laten opnemen in de ontbindende voorwaarden. Een intentieverklaring is nodig voor NHG, dus op die manier zou het nog kunnen. Het klinkt allemaal wel wat gammel op deze manier, 't is alleen zo jammer we zo'n leuk passend betaalbaar geschikt mooi huisje hebben gezien en ik mijn werkgever pas vanaf half augustus weer kan bereiken .
Je hoeft inderdaad niets op te laten nemen over intentieverklaringen. Gewoon onder voorbehoud van financiering onder NHG.
Ikzelf heb op laten nemen onder voorbehoud van financiering, bouwkundig rapport en koopsubsidie. Voor dat laatste moet je sowieso NHG lenen.
Heb zelf namelijk ook een intentieverklaring gekregen.

Helaas maakt dit alles voor mij nu geen f^^ meer uit, want de ontbindende voorwaarden zijn verlopen en ik heb de financiering nog niet rond. En oh, vandaag helaas geen brief van Senter Novem gehad.
pi_60431272
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 22:51 schreef Syytön het volgende:

[..]

Je hoeft inderdaad niets op te laten nemen over intentieverklaringen. Gewoon onder voorbehoud van financiering onder NHG.
Ikzelf heb op laten nemen onder voorbehoud van financiering, bouwkundig rapport en koopsubsidie. Voor dat laatste moet je sowieso NHG lenen.
Heb zelf namelijk ook een intentieverklaring gekregen.

Helaas maakt dit alles voor mij nu geen f^^ meer uit, want de ontbindende voorwaarden zijn verlopen en ik heb de financiering nog niet rond. En oh, vandaag helaas geen brief van Senter Novem gehad.
Kan je geen enorme stampij gaan schoppen bij het bedrijf waar je tussenpersoon werkt? Of is het een zelfstandig werkende adviseur? 't Is hoe dan ook erg nalatig om stukken zomaar vergeten mee te sturen met een aanvraag. Ze laten je mooi in de kou staan zo, en jouw stress wordt er niet minder van.
pi_60435934
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 22:55 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Kan je geen enorme stampij gaan schoppen bij het bedrijf waar je tussenpersoon werkt? Of is het een zelfstandig werkende adviseur? 't Is hoe dan ook erg nalatig om stukken zomaar vergeten mee te sturen met een aanvraag. Ze laten je mooi in de kou staan zo, en jouw stress wordt er niet minder van.
Nou, die intentieverklaring die nog gestuurd moest worden, die moest ik naleveren, want ik had er een, maar die was te oud bevonden. Dus die zou later op worden gestuurd, mijn hypotheekadviseur zegt dit te hebben gedaan, samen met de andere ontbrekende informatie. Dus dat moet ik maar aannemen..
Ik ga zo om 9.00 bellen maar, naar senter novem, maar om de een of andere reden doen ze heel geheimzinnig aan de telefoon, ze willen er niet echt iets over kwijt.

Update:
Koopsubsidie is goedgekeurd gister, ik krijg vandaag de brief, deze vanavond inscannen en versturen, als het goed is kan ik maandag 4 augustus gewoon tekenen bij de notaris. *fingers crossed*

[ Bericht 9% gewijzigd door Syytön op 30-07-2008 10:14:24 ]
pi_60466694
interesting topic dit! veel leeswerk nog te gaan, maar wel interessant!
(iedereen die momenteel in de stress zit doordat ze zitten te wachten op papierwerk, succes!! )
YEAH BABY YEAH!!
  donderdag 31 juli 2008 @ 16:03:22 #268
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_60468750
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 12:40 schreef agter het volgende:
Bij de Opmaat Hyp van de rabo waren voorbeelden dat de ORV gedeeltelijk uit het spaardepot onttrokken werd. Mensen hadden dan na 30 jaar looptijd een opgebouwd eindkapitaal van 0,00 euro...Echt triest vind ik dat.
Dat waren volgens mij ook die mensen die met 2 tientjes in de maand een vet kapitaal dachten op te sparen/beleggen? Plus nog een uitkering bij overlijden?
Ik heb zoiets van eigen schuld dikke bult. Kom op hee.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_60470647
Kent iemand eureco mbt hypotheken?
pi_60483365
Goede morgen,

Ik heb een lopende hypotheek bij Obvion, een aflossingsvrij deel en een levendeel,

Nou heb ik mijn huis verkocht en wil ik graag mijn levendeel omzetten naar een spaardeel. (meer zekerheid)
Heb de hypotheek 3 jaar geleden afgesloten met een rentevast periode van 10 jaar, daar is nu dus 7 jaar van voorbij.

Weet iemand wat de gevolgen zijn? gaat de rente die voor die 10 jaar vast staat dan met 0,2% omhoog of iets?

En mijn bestaande hypotheek heeft geen NHG, kan ik nou deze hypotheek wel meenemen voor mijn nieuwe huis met NHG? of ben ik dan mijn hele rente kwijt?
  maandag 4 augustus 2008 @ 23:12:06 #271
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_60563260
Ik word heeeelemaal gek van die kuthypotheken en vooral het feit dat mn werkgever het verrekt om een intentieverklaring te geven

De mogelijkheid die we nu hebben is de ouders deels garant te laten staan en iets goedkoops te kopen. Je wordt zo genaaid als jongere in dit land, zeker als je kijkt wat je net over de grens voor kastelen kan kopen voor een bezemhok hier.
pi_60563583
Wat is de reden dat je werkgever je geen intentieverklaring wil geven?
pi_60576323
Ik heb net een offerte aangevraagd bij obvion 5,6% voor 10 jaar vast. Wat vinden de hypotheekexperts hier daarvan?
pi_60576406
Ik ben geen expert, maar volgens mij is 5,6 op dit moment nog goed. Afgelopen vrijdag de sleutel gehad voor mijn huis, en de notaris feliciteerd mij met mijn lage rente (4,6 voor 5 jaar vast). Daarbij vertelde ze dat ze ook al rentes met 6,1 procent langs zag komen, dus dan is 5,6 wel goed volgens mij.
pi_60576509
Je kan bij obvion ook je rente 20 - 30 jaar vast zetten voor 0,1% meer! Is in mijn optiek een goede deal...
YEAH BABY YEAH!!
pi_60577193
Rente = onbelangrijkste gedeelte van je hypotheek.

Kijk als eerste even naar de kosten.

Je kunt wel 4.6% rente betalen, maar als van je maandelijkse inleg de helft naar je goedlachse hypotheekadviseur gaat dan had je het geld net zo goed in je ouwe sok kunnen stoppen met je 4.6% rente.

Mensen staren zich altijd blind op rente, maar het gaat om het totaalplaatje (rente, kosten & voorwaarden)
pi_60577424
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 15:19 schreef hydra77 het volgende:
Rente = onbelangrijkste gedeelte van je hypotheek.

Kijk als eerste even naar de kosten.

Je kunt wel 4.6% rente betalen, maar als van je maandelijkse inleg de helft naar je goedlachse hypotheekadviseur gaat dan had je het geld net zo goed in je ouwe sok kunnen stoppen met je 4.6% rente.

Mensen staren zich altijd blind op rente, maar het gaat om het totaalplaatje (rente, kosten & voorwaarden)
Daar hebben we ook zeker rekening mee gehouden en het totaalplaatje ziet er wat mij betreft zeker erg ok uit.
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 14:51 schreef spacecrap het volgende:
Je kan bij obvion ook je rente 20 - 30 jaar vast zetten voor 0,1% meer! Is in mijn optiek een goede deal...
Goede tip. Dat is misschien wel wat ja.

Is er op internet niet een grafiek ofzo met de hypotheekrente van de laatste 30 jaar ofzo?
pi_60583278
Heb zelf ook een Obvion hypotheek, voorwaarden zijn inderdaad prima
pi_60663878
Jahaa, weer een nieuweling!

Zit in een ingewikkeld schuitje, pak er een kop koffie bij zoui k zeggen .

Ik woon met mijn vriend nu 2,5 jaar in een koopappartement in Utrecht. De taxatiewaarde was 216.000 en we hebben het voor 240.000 gekocht. (klinkt belachelijk, maar is aan de Oudegracht vrij normaal als ik om me heen luister). We hebben 268.000 geleend/hypotheekt op een aparte manier. Bij de bank of scotland hebben we 168.000 geleend en bij mijn ouders (de blauwe bank) 100.000 die zij nog in de ijskast/depot hadden staan.

Eigenlijk ging mijn vriend net een bedrijf starten en ik was net mijn baan kwijt vanwege een faillisement van het bedrijf waar ik werkte, maar de bos had al gemaild dat het in orde kwam, dus toen ze probeerden af te haken vonden we dat zij dan voor de kosten (bankgarantie) op moesten draaien en toen heeft een directielid het toch goedgekeurd

Goed nu wonen we er 2,5 jaar, maar een appartement zonder tuin op 2 hoog met een entresol is op lange termijn niet zo handig met drie katten, kinderwens (ooit) en een oldtimer waar we veel aan sleutelen.

Nu hebben we in Pingjum(Friesland) een huis gevonden van 250 m2 met inpandige garage en een tuin van 125 m2, dat vanbinnen aan een grondige herindeling en renovatie toe is, maar van buiten en in de basis stevig is en er goed uit ziet. Dit huis was eigenlijk al verkocht voor een ton, maar toen zijn de kopers toch afgehaakt. We kunnen dus stellen dat we het in theorie voor een ton zouden kunnen krijgen (of minder), wat betreft de eigenaar dan (die kennen we vaag, maar weet nog niet dat we geļnteresseerd zijn). We willen het dan graag verbouwen (voor een bedrag van 50.000 tot 80.000 euro, we moeten alles nog op een rijtje zetten), dat is echt onze droom.

Omdat het vorige keer kantje boord was en ik tussen de verhuisdozen drie uur met de notaris zat te bellen terwijl ik eigenlijk al een week uit mijn huis moest zijn, willen we nu wel zeker weten dat we een hypotheek kunnen krijgen vóórdat we een bod doen. Het huis staat al twee jaar te koop dus we hopen dat het ook nog wel even te koop staat.

Maar, hoe komen wij aan een hypotheek voor zo'n huis. Dit huis is natuurlijk veel waard en we hebben hulp van mijn ouders gehad. Daar wil ik eigenlijk vanaf en ik denk mijn ouders ook wel, dus nu moet het op eigen kracht. Maar ons jaarinkomen is 30.000 (winst uit eigen onderneming). De fiscale winst is lager omdat er o.a. 'loon' vanaf gaat. Deze eigen onderneming maakt nogal snel meer winst en van de afgelopen twee jaar hebben we ook belastingaangiftes, maar die van dit jaar hebben we uiteraard nog niet. De BTW van de eerste drie kwartalen van dit jaar kunnen we natuurlijk wel laten zien.

Als je de toekomst bekijkt willen we niet snel kinderen, willen we het huis verbouwen dus wordt het meer waard, en stijgen onze inkomsten. Het aankoopbedrag van het huis inclusief verbouwingskosten haalt het nooit bij de vaste lasten die we nu betalen. Mįįr, het onderpand is natuurlijk ook veel minder waard (met name tijdens de verbouwing).

Al die termen die je om de oren vliegen als je naar hypotheken zoekt, zeggen me zo weinig. Je hebt ondernemershypotheek, een verbouwingsnypotheek, maar bestaat er ook een combinatie?

Wie heeft er een gouden tip voor ons, een richting waarin we kunnen zoeken? We hebben volgende vrijdag een afspraak bij de hypotheker, ik hoop dat er dan al wat duidelijker wordt.

Is zoiets als wij willen haalbaar voor 'mensen zoals wij'?

Is er iemand die iets soortgelijks heeft gedaan?

Ik ben benieuwd!

edit: heb ik het nog niet eens over een overbruggingshypotheek! En ik ben ook vergeten te zeggen dat er wel een reėle kans bestaat dat ons appartement het complete hypotheekbedrag oplevert bij verkoop.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 19:07:51 #280
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_60664043
Een koopprijs van een ton plus de verbouwingskosten lijkt aardig in de buurt te komen van de hypotheek die je nu hebt bij RBS. Kun je niet kijken of je die kunt 'meenemen' naar het nieuwe huis?
Scheelt je een boel uitzoeken, afsluiten e.d.. Voorop gesteld dat je tevreden bent met de RBS.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_60664269
We zijn héél tevreden met de RBS! Maar omdat de taxatiewaarde van dit huis meer dan een ton hoger is dan dat van dat andere huis, zijn we bang dat ze het niet accepteren als 'onderpand'.

Maar we gaan het zeker proberen. Ik heb een mailtje gestuurd maar nog geen reactie.. ga ze maandag bellen.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 21:16:55 #282
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_60667675
Je kunt ook kijken of je een deel kunt aflossen en het restant wel behouden.
Eventueel nog in combi met de lening van de ouders. (Waar ik toch nog eens naar zou kijken omdat hier interessante fiscale voordelen uit te halen zijn.)
pi_60672534
Sowieso zou ik niets via mail/bellen regelen met dit soort zaken. Afspraken werken een stuk beter imo.
pi_60673272
Het lastige is denk ik dat je met een schuld blijft zitten van je huidige huis, als je dat verkoopt ; je hebt w.s. je kosten koper er ook nog niet uit.
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 00:12:01 #285
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_60673582
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 00:00 schreef Katinkat het volgende:
Het lastige is denk ik dat je met een schuld blijft zitten van je huidige huis, als je dat verkoopt ; je hebt w.s. je kosten koper er ook nog niet uit.
Je hebt de laatste regels niet gelezen?
Zoals ze zelf aangeeft, zullen ze met de verkoop waarschijnlijk de gehele hypotheek kunnen aflossen. Hoezo blijft er dan een schuld over van het huidige huis?
pi_60694961
Nee jullie hebben gelijk. We moeten er gewoon langs! Vrijdag de hypotheker en maandag ook even de rbs bellen voor een afspraak. Ik ben erg benieuwd.. we weten in elk geval wat we willen en wat er de vorige keer is misgegaan, dat helpt denk ik al best een beetje.

En het kįn zijn dat we de hypotheek nét niet kunnen aflossen, maar het zit er inderdaad dik in dat dat wel lukt, als we dit huis verkopen.
pi_60717735
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 00:12 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je hebt de laatste regels niet gelezen?
Zoals ze zelf aangeeft, zullen ze met de verkoop waarschijnlijk de gehele hypotheek kunnen aflossen. Hoezo blijft er dan een schuld over van het huidige huis?

Sorry, inderdaad de laatste regel niet goed gelezen. Alleen maar goed als je de kk er wel uithaalt.
pi_60898567
Nou, we zijn bij de hypotheker geweest. Het ligt allemaal toch wat lastig, om enkele redenen:
-We hebben nog maar 2 belastingaangiften van onze onderneming
-Het huis is in zo'n slechte staat dat de meeste banken het niet als onderpand accepteren en er dus geen hypotheek voor geven
-De verbouwing neemt een te groot percentage van de hypotheek in beslag

Ons inkomen op zich lijkt geen probleem te zijn.

Weet iemand een bank die enthousiast is over verbouwingn?
pi_60948951
Mijn vriendin en ik hebben een leuk nieuwbouw appartement gevonden en we hebben het koopcontract getekend op 23 Juli. Moet je dan passeren voor 23 september of kan dit ook later? Op zijn vroegst kan ik pas passeren op 18 Oktober.

Punt is dat mijn vriendin gisteren is begonnen met een nieuwe baan en heeft een proeftijd van 2 maanden, volgens de makelaar zou dit niet zo'n probleem zijn, omdat ze op zijn vroegst 1 september gaan beginnen met de bouw.

Willen natuurlijk niet in de problemen komen met een boete e.d.

Iemand advies?
pi_60955534
Ik heb ook een huis gekocht en ben bij mijn huidige hypotheek verstrekker geweest, de rabobank en de hypotheker. De rabobank komt met Banksparen want dit zou zo goed moeten zijn? Terwijl de andere 2 met een spaarhypotheek komen.

Obvion is duur 20 jaar vast 6,1% rente
De hypotheker met de SKP Spaarhypotheek 5,95%

Onze voorkeur gaat uit naar nummer 2 maar wat is in hemelsnaam banksparen
pi_60955818
Kort door de bocht: Bij een spaarhypotheek spaar je geld dmv een verzekering. Bij banksparen spaar je dmv een geblokkeerde spaarrekening.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Banksparen

Of het voordeliger is hangt af van de situatie, het is niet per sé beter of slechter.
Ook het rentepercentage zegt lang niet alles. De 6,1% van Obvion kan voor jou een betere deal zijn dan de 5,95% van SKP als ze bijvoorbeeld voorwaarden hebben die voor jou gunstiger zijn.
pi_60956218
Obvion heeft tot nu toe alleen het voordeel dat offerte rente altijd geldig is tenzij passeer rente lager is. De andere heeft dit niet daarbij verschillen ze beide 50 euro netto met elkaar aardig wat dus.

Bij Banksparen krijg ik 5,9 van de rabobank.

Voorwaarden zijn van alle gunstig alleen moet ik bij de rabobank een verplichte betaalrekening hebben maar goed die had ik al.

Verder is het 20 jaar vast
Geen boete bij verkoop
Geen hogere rente na 20 jaar dus de dan geldende stand
geen verplichten verzekeringen.

Gegarandeerd 2 ton gespaard overige aflossings vrij.

Arbeids ongeschiktheid zitten we aan te denken om het te doen moeten.

Dan zitten de hypotheker en de rabo vrijwel op het zelfde met een spaar hypotheek en een bankspaar. Obvion valt af omdat deze gewoon te duur is. 600 euro netto per jaar is aardig wat.
pi_61036422
Wij zijn op het moment ook bezig met het afsluiten van een hypotheek. De adviseur vroeg om werkgeversverklaringen, vooral van mijn vriendin aangezien in haar salaris een bedrag aan onregelmatigheidstoeslag zit, dat eigenlijk elke maand hetzelfde is. Het zou fijn zijn als dit meegenomen wordt in de berekening; het maakt net het verschil tussen wel en niet kunnen verbouwen.

Maar nu kregen we vandaag de werkgeversverklaring binnen en daarop staat alleen het basissalaris en niet de toeslagen; dat is blijkbaar het beleid van het bedrijf. D.m.v. salarisstroken kan wel worden aangetoond dat de toeslag structureel is. Maar weet iemand of een hypotheekverstrekker hier ook iets mee kan? Heb de vraag al voorgelegd aan de adviseur (nog geen antwoord) maar mss heeft iemand hier ervaring?

Het ophoesten van het maandbedrag is overigens geen probleem, aangezien we na de verhuizing allebei een nieuwe baan gaan zoeken, we gaan er vanuit dat we dan beiden meer gaan verdienen (werken nu beiden onder ons niveau).
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:58:11 #294
160178 vdvorst
vdvorst dus
pi_61036622
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 13:10 schreef Essebes het volgende:

[..]

als je bij je huidige werkgever de werkgeversverklaring aanvraagt is er toch niets aan de hand?
Dat dus, verder even naar de bank gaan om het geheel uit te leggen
Een bank kan je echt wel helpen, ze willen toch gewoon aan je verdienen

Lijkt mij geen probleem
Kom eens langs op #fokwhatpulse op irc! (irc.fok.nl)
pi_61036841
Nou ik heb nog wel een tip. Wij hebben nu echt een fantastische adviseur (na er vijf versleten te hebben) en die heeft ons het volgende uitgelegd. Als je bij een bank aankomt voor een hypotheek, is de urgentie voor de bank niet zo hoog. Zoveel verdienen ze namelijk niet aan je. Als je via een adviseur komt, ligt dat anders, want die adviseur sluit heel wat hypotheken af per maand of zelfs per jaar, en heeft afspraken met de banken. Onze adviseur kon bijvoorbeeld garanderen dat je binnen drie dagen uitsluitsel hebt of de hypotheek erdoor komt. Toen wij zelf naar de bank gingen was die termijn vanaf drie weken!

De bank wil uiteraard graag een zak met geld weggeven, omdat ze eraan verdienen. Ze moeten echter aan de overheid kunnen verantwoorden waarom ze jou die zak met geld gegeven hebben. Geven ze je veel te veel zonder reden, dan kunnen ze problemen krijgen omdat het onverantwoordelijk is en jullie de lasten niet aan kunnen. De overheid probeert de consument hiertegen te beschermen. De bank is dus alleen maar blij met redenen om jullie meer geld te geven. Ze hebben alleen niet altijd zin om de tijd te nemen dingen uit te zoeken. Je adviseur kan alles op een presenteerblaadje aanreiken (als het een goede is), en dat zal zeker helpen.

Gewoon ALLES op tafel gooien! Prognoses van volgend jaar, al je aangiftes, desnoods je bankrekeningen als daaruit blijkt dat je het makkelijk kan betalen!
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 13:09:34 #296
160178 vdvorst
vdvorst dus
pi_61036916
De overheid? Hou het maar even op de AFM.
En, klopt, het wordt zeker gecontroleerd, en goed. Maar een werkgeversverklaring is er niets voor niets.

Mij lijkt dat je gewoon naar de bank/adviseur of wat dan moet gaan om te kijken of het gaat.

En, vanaf 3 weken bij de bank? Welke bank dan.. slechte zaak!!!
Mij wordt namelijk geleerd, dat dit binnen de week wel gedaan moet zijn. En eventueel, op wens van de klant binnen 1-2 (werk)dagen.

Uit ervaring trouwens: Binnen 2 dagen ja, via een onafhankelijke adviseur. En het ging nog ook, terwijl mijn vader vanaf 1 september pas bij de nieuwe baas begint. (Ohja, ik woon nog thuis )
Kom eens langs op #fokwhatpulse op irc! (irc.fok.nl)
pi_61042516
Hmm.. wat is wijsheid... Nog 3 jaar profiteren van een lage rente op een deel van de hypotheek (oude hypotheek meenemen, is iets meer dan de helft van de neiuwe hypotheek dus als de rente dan hoger is blijft de schade redelijk beperkt) of voor een geheel nieuwe rente gaan en lang vastzetten...

Ik kom er niet meer uit
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 16:38:41 #298
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_61043847
Als je weet wat de rente over drie jaar gaat doen, zullen we je het juiste antwoord geven.

(Persoonlijk zou ik nog profiteren van de drie jaar en daarna kijken wat de mogelijkheden zijn voor dat deel van de financiering.)
pi_61045578
Pardon vdvorst, inderdaad
En ik had het over de blauwe bank.
Waardoor wij bijna enorm in de problemen kwamen met de notaris..
pi_61051454
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 13:09 schreef vdvorst het volgende:

Uit ervaring trouwens: Binnen 2 dagen ja, via een onafhankelijke adviseur. En het ging nog ook, terwijl mijn vader vanaf 1 september pas bij de nieuwe baas begint. (Ohja, ik woon nog thuis )
Was dit bij een TP uit de hoofdstad toevallig?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')