Als daar een bedrag in genoemd staat kan je dat wel als aantekening mee geven met de hypotheekadviseur volgens mij.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 11:27 schreef Stansfield het volgende:
Nog even een vraag over hypotheken.
Met een beetje geluk heb ik binnenkort een huis. En op mijn werk ben ik nu met een opleiding bezig en krijg ik binnenkort een nieuw contract waarin staat dat wanneer ik die opleiding haal ik dus meer ga verdienen. Die opleiding is in januari al afgelopen. Dus vanaf dan ga ik meer verdienen als het goed is. Maar mijn hypotheek sluit ik daarvoor al af. Kan ik dan lenen op basis van mijn huidige inkomen of al op basis van het inkopen wat ik na januari krijg?
Lijkt me idd voldoende waarborg voor menig hypotheekverstrekkerquote:Op vrijdag 13 juni 2008 11:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als daar een bedrag in genoemd staat kan je dat wel als aantekening mee geven met de hypotheekadviseur volgens mij.
quote:Op vrijdag 13 juni 2008 22:52 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Lijkt me idd voldoende waarborg voor menig hypotheekverstrekker
'Resultaten uit het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst.'quote:Op vrijdag 13 juni 2008 22:52 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Lijkt me idd voldoende waarborg voor menig hypotheekverstrekker
Je kunt e.e.a. toch gewoon meenemen?quote:Op donderdag 19 juni 2008 02:50 schreef agter het volgende:
Ik vraag me wel eens af wat het nut van een spaarhypotheek is.
De gemiddelde Nederlander verhuist eens in de 7 jaar, en maakt die hypotheek dus nooit vol.
En bij een spaarhypotheek bouw je het meeste vermogen op aan het einde van de rit, als er een redelijk kapitaal bij elkaar gespaard is en de rente over rente flink aantikt.
Dus als je ervan uit gaat dat je binnen 7 jaar weer verkast, dan heb je bijna niets gespaard...
Tuurlijk, maar de meeste mensen doen dat niet.quote:Op donderdag 19 juni 2008 08:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je kunt e.e.a. toch gewoon meenemen?
Tja, dat is natuurlijk hun eigen keuze. Er zijn situaties waarin het wellicht logisch is (emigreren), maar een geldnemer moet zich goed laten voorlichten over de voor- en nadelen van zo'n beslissing.quote:Op donderdag 19 juni 2008 14:17 schreef agter het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar de meeste mensen doen dat niet.
De meeste mensen nemen hun hypotheek NIET mee naar hun nieuwe huis.
Dat heeft dan ook niets te maken met de spaarhypotheek, maar met mensen zelf. Die kopen af.quote:Op donderdag 19 juni 2008 14:17 schreef agter het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar de meeste mensen doen dat niet.
De meeste mensen nemen hun hypotheek NIET mee naar hun nieuwe huis.
Weet iemand nog antwoord op mijn vraag?quote:Op zondag 15 juni 2008 10:50 schreef Stansfield het volgende:
Ok dan hoef ik daar niet zo'n haast me te maken.
Nog een vraag. Je kan toch je vloer, je badkamer, je keuken en eventueel je terras in je thuis in je hypotheek meenemen toch?
Wat komen er buiten dat nog meer voor kosten mee. Aan notaris en weet ik het wat nog meer. En hoeveel zijn die kosten ongeveer?
in principe kun je alles mee financieren met je woning. Zelfs de inrichting... echter het geld voord de aanschaf van een keuken is aftrekbaar, die van je bankstel niet.quote:Op donderdag 19 juni 2008 16:29 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Weet iemand nog antwoord op mijn vraag?
Dus keuken, badkamer, vloer, wat je op je muren doet? Tegels in de tuin ook??quote:Op donderdag 19 juni 2008 16:43 schreef TheFrankey het volgende:
[..]
in principe kun je alles mee financieren met je woning. Zelfs de inrichting... echter het geld voord de aanschaf van een keuken is aftrekbaar, die van je bankstel niet.
Alles wat vast zit aan de woning: keuken etc etc dan kun je mee financieren en aftrekken. De rest niet....
Notaris: ongeveer 800/1000 euro, taxatie ongeveer 200/400. Afsluitkosten zijn meestal 1% van de hypotheeksom. Meestal worden deze in de hypotheek opgenomen. Afsluitkosten en bijvoorbeeld taxatiekosten zijn eenmalig aftrekbaar. (afsluitkosten maximaal tot 3.630 of 1,5% van de hypotheeksom, de rest over de rest van de looptijd)quote:Op donderdag 19 juni 2008 22:38 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Dus keuken, badkamer, vloer, wat je op je muren doet? Tegels in de tuin ook??
En wat voor extra kosten komen er allemaal bijqua notaris en afsluitkosten enz?
Simpel gezegd:quote:Op dinsdag 15 juli 2008 22:02 schreef Stiemie het volgende:
Oke ik geef het toeik begrijp niets meer van mijn eigen hypotheek
![]()
We hebben in 2004 ons huis gekocht met advies via de Hypotheekshop. We hebben daar aangegeven dat we vooral niks wilden beleggen en safe wilden sparen.
Toen we daar zaten hebben we een "prachtig" advies gekregen, maar nu ik zelf (naar aanleiding van een brief van de Kapitaalverzekering die nu meer openheid moet geven) alles aan het bekijken ben, lijkt het voor geen ene moer meer op de uitleg die we daar gekregen hebben. We hebben een levenhypotheek met een Kaptitaalverzekering afgesloten. Op 1 of andere manier lukt het me gewoon niet om eruit te komen. Hoe werkt onze hypotheek? Kan iemand mij hierbij helpen![]()
![]()
Je betaalt alleen rente van de hypotheek (geen aflossing) en premie voor die kapitaalverzekering, denk ik?quote:Op dinsdag 15 juli 2008 22:02 schreef Stiemie het volgende:
Oke ik geef het toeik begrijp niets meer van mijn eigen hypotheek
![]()
We hebben in 2004 ons huis gekocht met advies via de Hypotheekshop. We hebben daar aangegeven dat we vooral niks wilden beleggen en safe wilden sparen.
Toen we daar zaten hebben we een "prachtig" advies gekregen, maar nu ik zelf (naar aanleiding van een brief van de Kapitaalverzekering die nu meer openheid moet geven) alles aan het bekijken ben, lijkt het voor geen ene moer meer op de uitleg die we daar gekregen hebben. We hebben een levenhypotheek met een Kaptitaalverzekering afgesloten. Op 1 of andere manier lukt het me gewoon niet om eruit te komen. Hoe werkt onze hypotheek? Kan iemand mij hierbij helpen![]()
![]()
Dat is hetzelfde. Bij overlijden keert die verzekering het beoogde eindbedrag uit en anders los je er de hypotheek (deels) mee af.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 22:25 schreef Stiemie het volgende:
Hiervan is een deel voor een levensverzekering en een deel dan voor de kapitaalverzekering? Pff ingewikkeld dit
Je kunt de verzekering beter door laten lopen, omdat je dan anders weer met aanloopkosten zit (hoewel dat na de woekerpolisaffaire beter zou kunnen zijn nu).quote:Op dinsdag 15 juli 2008 22:31 schreef Stiemie het volgende:
Ah er komt een beetje licht aan het eind van de donkere tunnel![]()
Maar wat als we dan nu bijvoorbeeld besluiten te verhuizen en een andere hypotheek willen nemen? Krijgen we dit bedrag dan uitbetaalt?
Ga ik wel vanuit, ja. Maar dat kun je net zo goed als een hoge rente zien, aangezien beleggingen laag kunnen uitvallen, zeker op dit moment.quote:We hebben er trouwens voor gekozen om bijna niks te beleggen, dus dan krijgen we gvewoon de lage spaarrente neem ik aan?
Tja, 't is echt een gevoelsding. Ik weet niet op welke termijn hij rare dingen verwacht.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 17:01 schreef ManAtWork het volgende:
Op welke termijn denk hij dat er gekke dingen gaan gebeuren met de huizenmarkt?
Je kunt bijvoorbeeld ook 5 (of 10) jaar een groot deel aflossingvrije nemen en na een paar jaar (met hopelijk meer financiële ruimte) je spaardeel gaan vergroten.
'Wijsheid' is er in dit soort situaties niet. Zoals je zelf al opmerkt: er speelt een groot deel gevoel en verwachting mee op basis waarvan je een beslissing/keuze neemt die voor jou/jullie goed voelt.
Je kunt er ook voor kiezen om zelf wat te sparen. Dat maakt je wel flexibeler.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 17:24 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Tja, 't is echt een gevoelsding. Ik weet niet op welke termijn hij rare dingen verwacht.
Ik wou dat er gewoon een mannetje was die zo *floep* de beste hypotheek kon bedenken voor ons.
Na het gesprek van vanmiddag schrok ik toch wel van de maandlasten in de voorbeeldberekening.
Het zou in het voorbeeld een hypotheek van 190.000 zijn, waarvan 100.000 aflossingsvrij en 90.000 sparen.
De rente was 6,1 procent (vijf jaar vast) en de netto maandlasten waren 761 euro nogwat.
Qua gevoel vind ik dat gewoon een hoog bedragof valt dat wel mee? Zonder inkomensindicatie kan niemand dat natuurlijk beantwoorden maar dat ga ik niet op internet zetten... maar de netto maandlasten zijn zo ongeveer om en nabij 30% ons gezamenlijk netto inkomen per maand. En dat is dan alleen de hypotheek. Is dat schappelijk? Ongeveer? Gemiddeld? Ik vind het veel
.
En voordat mensen gaan roepen dat je dan een goedkoper huis moet kopen, dat hebben ook nog even laten narekenen maar dat scheelde per maand "maar" 50 euro. En nou weet ik ook wel dat dat over 30 jaar een hoop geld is, maar voor die kosten zou ik het dan niet aanpassen.
Ik vond het ook een hoge rente, ja. Deze week gaan we nog op gesprek bij de hypotheekshop, die zitten op 5,5% rente voor 5 jaar vast. Scheelt nogal. Ik hoorde veel slechte ervaringen met de Hypotheker, de Hypotheekshop weet ik echter niets van. We zullen zienquote:Op vrijdag 25 juli 2008 23:45 schreef agter het volgende:
[..]
Je kunt er ook voor kiezen om zelf wat te sparen. Dat maakt je wel flexibeler.
Let trouwens goed op de levensverzekering (als die er bij zit) of die verdisconteerd in je maandbedrag zit. Beter is het als dat los per maand aan jullie gefactureerd wordt. Een losse levensverzekering is makkelijker overstappen naar een andere aanbieder. De prijsverschillen zijn daar groot.
Banken verdienen ERRUG veel op de levensverzekeringen. Ik denk alleen maar aan de Rabohypotheek Opmaat, waar de woekerpolis-affaire ook over gaat.
Succes met je keuze!
Ik weet niet hoe groot het bedrag is waarover jullie verschillen van mening...maar je kunt natuurlijk ook in het midden gaan zitten.
BTW: Weet dat de gemiddelde Nederlander eens in de 7 jaar van huis verkast...de statistieken geven dus aan dat jullie daar geen 30 jaar wonen...
6,1 voor 5 jaar vast vind ik trouwens wel aan de hoge kant.
Ja, in box 3 betaal je er jaarlijks vermogensrendementsheffing (VRH) over. In het begin valt dat nog mee, maar als er bijvoorbeeld 100.000 op staat is dat wel zo'n 1000 euro per jaar.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 11:29 schreef Razztwizzle het volgende:
Laatste vraagje.. (ik vraag wel veel..) - de INGmeneer had het over het banksparen bij de Rabo, dat zou in box 1 vallen en verplicht gebruikt moeten worden voor het aflossen van je huis. Hij stelde zelf een box-3 spaar iets voor waardoor je met het geld dat na 30 jaar vrijkomt (of bij overlijden) ook andere dingen zou kunnen doen, mocht het dan geen geschikt moment voor aflossen zijn. Dat klonk goed, maar nu lees ik net ergens anders dat je daar weer meer belasting over moet betalen.. dus je betaalt eigenlijk voor meer vrijheid/flexibiliteit - klopt die redenering?
In plaats dat je het gespaarde deel vast zet c.q. verplicht koppelt aan je eigen woning (box 1) ga je sparen op een (geblokkeerde/verpande) rekening. Maar het bestedingsdoel is vrij zodat de waarde belast is in box 3.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 11:29 schreef Razztwizzle het volgende:
<knip>
Laatste vraagje.. (ik vraag wel veel..) - de INGmeneer had het over het banksparen bij de Rabo, dat zou in box 1 vallen en verplicht gebruikt moeten worden voor het aflossen van je huis. Hij stelde zelf een box-3 spaar iets voor waardoor je met het geld dat na 30 jaar vrijkomt (of bij overlijden) ook andere dingen zou kunnen doen, mocht het dan geen geschikt moment voor aflossen zijn. Dat klonk goed, maar nu lees ik net ergens anders dat je daar weer meer belasting over moet betalen.. dus je betaalt eigenlijk voor meer vrijheid/flexibiliteit - klopt die redenering?
Goeie aanvulling. Je was net op tijd.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 11:46 schreef Arcee het volgende:
[..]
<knip>
Je kunt 't ook eerst in box 3 stallen (dan betaal je toch nog geen of nauwelijks VRH) en dan later nog kijken of je naar box 1 wilt. Ik geloof dat andersom niet kan. Eenmaal in box 1 moet je daar blijven.
En op wat voor hypotheek ben jij uiteindelijk uitgekomen?quote:Op zaterdag 26 juli 2008 12:08 schreef Basp1 het volgende:
Ik had het idee bij mijn hypotheek gesprekken dat de adviseurs de grootste marge pakken als ze de consument een spaarhypotheek aan praten.
Een gedeelte anuiteiten hypotheek en een gedeelte aflossingsvrij.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 12:13 schreef Razztwizzle het volgende:
En op wat voor hypotheek ben jij uiteindelijk uitgekomen?
ja, sorry, bedoel de overlijdensrisicoverzekering.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 11:29 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Bedoel je trouwens met levensverzekering de overlijdensrisicoverzekering? Bij het gesprek bij de ING bestond de premie over het spaardeel uit een deel overlijdensrisicoverzekering en een deel spaarinleg. Dan zit je dus v.w.b. die
Nou, dat was dus ook het voorbeeld waar de RVSmeneer snel over begon, maar ook snel weer vanaf stapte. "Dat was dan wel ideaal maarja dan had je geen belastingvoordeel dus *hoppa* weer naar de spaarhypotheek". Op dat moment stond ik er niet zo bij stil, maar achteraf had hij daar dus best wel iets meer over mogen uitleggen. Is het vreemd om zo'n man nog eens te bellen voor een tweede gesprek over deze mogelijkheid?quote:Op zaterdag 26 juli 2008 12:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een gedeelte anuiteiten hypotheek en een gedeelte aflossingsvrij.
En nee dan heb ik niet het maximale belastingvoordeel, maar dat hoef ik ook niet.
Ik ben van menig dat als je iets met een lening koopt je het ook moet afbetalen dat geldt dus ook voor mijn huis, dus ook het aflossingsvrije gedeelte wil ik gaan aflossen op den duur. Het nadeel van de spaarhypotheken vond ik dat de opbouw van kapitaal veel te ondoorzichtig voor mij was. En ook de adviseurs hadden daar wel leuke verhaaltjes bij maar mijn gevoel was er totaal niet geod bij.
Je hebt wel belastingvoordeel maar niet het maximale wat je eruit zou kunnen slepen.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 12:52 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, dat was dus ook het voorbeeld waar de RVSmeneer snel over begon, maar ook snel weer vanaf stapte. "Dat was dan wel ideaal maarja dan had je geen belastingvoordeel dus *hoppa* weer naar de spaarhypotheek
Wij van wc eend adviseren wceend.quote:Is het normaal, dat adviseurs zo enorm eenzijdig adviseren?
Moet je in deze ook nog rekening houden met eventuele afschaffing van de hypotheekrenteaftrek? Als dat eraan zit te komen, ben je dan beter af met een annuiteitenhypotheek of een spaarhypotheek?quote:Op zaterdag 26 juli 2008 13:07 schreef agter het volgende:
Razztwizzle, ik zou me niet laten leiden door opmerkingen over maximaal belastingvoordeel.
Je moet het wel zelf betalen. En ik betaal liever minder zonder voordeel, dan meer met voordeel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |