Het zijn gewoon karakterituren die fungeren als ankerpunt voor de eigen identiteit. Door Hollanders als luidruchtig enzovoorts neer te zetten creeër je indirect een eigenbeeld, 'wij zijn veel discreter en weet ik veel wat'. Het is pas verkeerd als je die karakterituur serieus probeert te beargumenteren, aangezien je automatisch de nuances voorbijgaat.quote:Op zondag 16 december 2007 17:22 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Bang zijn Vlamingen in elk geval helemaal niet van Nederlanders. Wij zijn ook geen zesmiljoenkoppig dier he, van tijd tot tijd verschillen wij al eens van mening.
Het zijn Limburgers die zo nodig bij een ander land dan Nederland willen wonen, dus lijkt me meer dan terecht dat julie dan naar Belgie of Duitsland verhuizen.quote:Op zondag 16 december 2007 17:13 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Net als wanneer je in de zomer in Valkenburg bent, dan stinkt het ook naar Hollanders met hun gekakel overal. Dat wil je toch niet het hele jaar door hebben in iedere stad?
Maar die sturen we dan uiteraard door naar Duitsland. Hollanders hebben vroeger lang genoeg geprofiteerd van ons, nu zijn we nog geen dubbeltje meer waard voor hun. Dus dan mogen zeook verzuipen.
Tja Limburgers laten zich in Nederland vaak kennen als een wat achtergesteld xenofobisch in zichzelf gekeerd volkje. Dat lokt dergelijke reacties gewoon uit.quote:Op zaterdag 15 december 2007 21:59 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik vind het schrijnend om te zien hoe sommige Nederlanders kunnen inhakken op die Limburgers, van wie zij uiteindelijk geen last hebben en onder wie uiteindelijk slechts een heel kleine groep separatisten te vinden is.
Is het zo moeilijk om iemand te accepteren die een beetje "anders" is?
Eén volk, één staat, één taal, zo moet het!
Vooralsnog is de situatie bij jullie een volk, anderhalve staat (ergens wel autonomie maar toch weer niet), drie talen en geen regering. Doe daar eerst eens wat aan voor je over ons Limburg gaat miepen. En ja, ik kom van boven het riool.quote:Op zaterdag 15 december 2007 21:59 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik vind het schrijnend om te zien hoe sommige Nederlanders kunnen inhakken op die Limburgers, van wie zij uiteindelijk geen last hebben en onder wie uiteindelijk slechts een heel kleine groep separatisten te vinden is.
Is het zo moeilijk om iemand te accepteren die een beetje "anders" is?
Eén volk, één staat, één taal, zo moet het!
Ja, in dit draadje worden limburgers gebashed...quote:Op zondag 16 december 2007 17:13 schreef Ixnay het volgende:
Net als wanneer je in de zomer in Valkenburg bent, dan stinkt het ook naar Hollanders met hun gekakel overal.
Je vergeet miss-aambeeld... Chantal Janzen.quote:Op zondag 16 december 2007 19:31 schreef du_ke het volgende:
Wat wil je als de bekendste Limburgers Geert Wilders en Andre Rieu zijn?
Hij doelt dan ook niet op België, maar wel op de utopie van een Dietsland.quote:Op zondag 16 december 2007 20:08 schreef V.en.A het volgende:
[..]
Vooralsnog is de situatie bij jullie een volk, anderhalve staat (ergens wel autonomie maar toch weer niet), drie talen en geen regering. Doe daar eerst eens wat aan voor je over ons Limburg gaat miepen. En ja, ik kom van boven het riool.
quote:Op maandag 17 december 2007 00:05 schreef Heero87 het volgende:
Hij doelt dan ook niet op België, maar wel op de utopie van een Dietsland.
Friesland, Groningen, Drenthe, Gelderland, Brabant en Limburg bij Nordrheinland westfalen aansluiten in het kader van europeese regio's en verregaande samenwerking. Weg den Haag als regering...quote:Op maandag 17 december 2007 00:05 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Hij doelt dan ook niet op België, maar wel op de utopie van een Dietsland.
quote:Op maandag 17 december 2007 00:34 schreef Petre het volgende:
[..]
Friesland, Groningen, Drenthe, Gelderland, Brabant en Limburg bij Nordrheinland westfalen aansluiten in het kader van europeese regio's en verregaande samenwerking. Weg den Haag als regering...
Oh, wat mooi!quote:Op zondag 16 december 2007 13:22 schreef Ixnay het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is de enige oplossing.
Geen minderwaardigheidcomplex of ongegronde haat. Hollanders voelen zich superieur en kijken neer op andere provincies, dat is wel waar. Maar dat is bluf en het omgekeerde is onzin.quote:Op maandag 17 december 2007 00:57 schreef Lubricalia het volgende:
[..]
eerst 1,5 topic vollullen dat Limburgers toch heus wel heul erg anders zijn dan Holland (en uberhaupt alles boven de rivieren) en dan wil je wel met Friezen en Groningers in een land. Jaja. Alsof die andere provincies dat uberhaupt willen, die hebben geen last van een minderwaardigheidscomplex of ongegronde haat richting al het andere behalve limburg en brabant.
In de politiek bijvoorbeeld, die onbenullige bijzaak in het leven, is het wel een groot punt. De Nederlandse Hervormde Kerk van de Oranjes is de staatsgodsdienst, Trix walgt van katholieken, zou ook niets liever zien dan dat Maxima zich bekeert...quote:Op zondag 16 december 2007 10:23 schreef DS4 het volgende:
Waarbij zelfs de redelijk zinloze flauwekul katholiek-protestant er met de haren bij wordt gesleept (alsof dat in de 21e eeuw in NL een punt is...).
Om daarna direct in tegenspraak daarmee het volgende te posten:quote:Op maandag 17 december 2007 01:59 schreef Kees22 het volgende:
Hollanders voelen zich superieur en kijken neer op andere provincies, dat is wel waar. Maar dat is bluf en het omgekeerde is onzin.
Al twee draadjes lang zie je vooral het misplaatste superioriteitsgevoel van niet-Hollanders bovendrijven en wordt er vooral geschopt tegen Holland. Niet dat de Hollanders er zich iets van aantrekken... Daar zouden sommigen een voorbeeld aan kunnen nemen, in plaats van zeuren over het onrecht wat ze in Den Haag limburg aandoen, feiten als de hogere werkloosheidscijfers in limburg aanmerken als gebash en vertalen als "limburgers zijn lui", of nog erger: gelijk TS met dikke tranen over de wangen naar de moderator rennen als er tegengas gegeven wordt.quote:"Uit de gouden korenaren, schiep god Groningers, Friezen en Drentenaren.
Uit het kaf en de andere resten, schiep hij de hollanders in het westen."
Ijzersterk en als Brabander onderschrijf ik dit vers.
Er is geen staatsgodsdienst, er is gewoon scheiding van kerk en staat.quote:Op maandag 17 december 2007 02:45 schreef Perico het volgende:
In de politiek bijvoorbeeld, die onbenullige bijzaak in het leven, is het wel een groot punt. De Nederlandse Hervormde Kerk van de Oranjes is de staatsgodsdienst,
Trix is een relikwie en heeft een a-politieke functie (niet dat ze zich daar aan houdt, maar dat terzijde).quote:Trix walgt van katholieken, zou ook niets liever zien dan dat Maxima zich bekeert...
Je kan wel doorgaan, maar overtuigen doe je niet.quote:En zo is er in het CDA nog steeds sprake van, dat nu de protestant Balkenende de MP is, moet de fractievoorzitter per decreet een katholiek zijn. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Significant? Nee hoor.quote:Ik heb zelfs niets met de inhoud van het geloof van doen, maar het is duidelijk dat het er significant anders aan toegaat in een gebied dat overwegend katholiek is.
Je ziet weer spoken. Nederland is vooral ontkerkt.quote:Het is een way of life, een manier van doen en laten, die misschien op zich wel het best vertaalt waarom er een kloof is tussen België/Brabant/Limburg en de rest van protestants Nederland.
Dat mag iedereen toch voor zich uitmaken?quote:Sowieso is er niks mis met Chantal Janzen of André Rieu.
Dus als je niet bekend bent doe je helemaal niets? Die is uniek...quote:TIs altijd makkelijk, om maar helemaal niets te doen.
Trix praat iedere week opnieuw weer 's maandags 2 uur met de minister president en is de best ingevoerde vrouw in Nederland.quote:Op maandag 17 december 2007 09:07 schreef DS4 het volgende:
Trix is een relikwie en heeft een a-politieke functie (niet dat ze zich daar aan houdt, maar dat terzijde).
Daarom had ik het over de katholieke way of life, die zijn stempel drukt door het karakter van oudsher op de mentaliteit en het openabre leven.quote:Je ziet weer spoken. Nederland is vooral ontkerkt.
*zucht* ... Ja, als Andé Rieu gewoon hobby violist was gebleven, dat was ook een mogelijkheid geweest, dan had ie helemaal niets neergezet, of zijn nek uitgestoken.quote:Dus als je niet bekend bent doe je helemaal niets? Die is uniek...
Ze heeft zelfs jarenlang met een minister geneukt. En nu?quote:Op maandag 17 december 2007 18:04 schreef Perico het volgende:
Trix praat iedere week opnieuw weer 's maandags 2 uur met de minister president
Lees eens wat er tussen de haakjes stond...quote:Noem dat maar a-politiek
Ik (katholiek, maar dat had je kunnen weten) ben getrouwd met een heiden, pardon, nederlands hervormde dame en we hebben geen afwijkende "way of life" die valt te linken aan het geloof.quote:Daarom had ik het over de katholieke way of life
Je hebt helemaal niet door dat het niet over Rieu ging, maar over de mensen die commentaar op hem leveren, is het niet?quote:*zucht* ... Ja, als Andé Rieu gewoon hobby violist was gebleven, dat was ook een mogelijkheid geweest, dan had ie helemaal niets neergezet, of zijn nek uitgestoken.
Ik snap niet waar je die onzin vandaan haalt. Westerling hier, uit een puur Amsterdamse familie zelfs, en er wordt dus écht niet neergekeken op de rest van Nederland. Dat gebeurt pas zodra onzin als in dit topic staat aan bod komt. Het zijn vooral Limburgers die neerkijken op Holland (hoewel ze nog meer neerkijken op andere steden in de eigen provincie is mijn ervaring met Brabanders), omdat het zogenaamd ook zou gebeuren door Holland. Maar nogmaals: Hollanders hebben niks tegen de rest van Nederland. Het is een eenzijdig concurrentieidee uit de andere provincies. Hooguit wordt er een beetje gegrapt over "de provincie". Maar dat is hetzelfde als hoe heel Nederland over Belgen doet, namelijk als goedaardige humor.quote:Op maandag 17 december 2007 01:59 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Geen minderwaardigheidcomplex of ongegronde haat. Hollanders voelen zich superieur en kijken neer op andere provincies, dat is wel waar. Maar dat is bluf en het omgekeerde is onzin.
"Uit de gouden korenaren, schiep god Groningers, Friezen en Drentenaren.
Uit het kaf en de andere resten, schiep hij de hollanders in het westen."
Ijzersterk en als Brabander onderschrijf ik dit vers.
In hoeverre is dat perceptie?quote:Op maandag 17 december 2007 22:43 schreef ultra_ivo het volgende:
En ik heb wel degelijk het neerkijken op Limburgers en het niet vertrouwen van Limburgers meegemaakt.
Voor de goede orde: ik zeg niet dat het perceptie geweest moet zijn, maar teken wel aan dat het lastig voor jou is om te bepalen of het perceptie is.quote:Op maandag 17 december 2007 22:50 schreef ultra_ivo het volgende:
Dat was geen perceptie
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |