Dan nu eindelijk mijn concertbelevenissen

:
Uit praktische overwegingen was ik al rond 16:00 bij de HMH te vinden. Op dat moment stond er al zo'n 20 man voor de deur te wachten. Aangezien wij (mijn vriendengroep en ik) weinig zin hadden om 3 uur voor de deur te wachten, liepen wij maar eens even een rondje om de HMH. Bij de backstageingang kwam ik wat oude bekenden - van de eerdere AM-optredens - tegen. Ze waren helemaal enthousiast....en al snel kwam ik er achter dat het niet kwam omdat ze mij weer eens zagen

.
Helemaal opgewonden vroegen ze mij of ik ook op de foto was geweest met Alex. Ik zag de bui al hangen...

Bleek Alex een tijdje voor de backstageingang te hebben vertoeft, omdat hij niet meer naar binnen kon. Ondertussen hadden de mensen die daar (al dan niet toevallig) stonden hun kans gegrepen, en foto's en handtekeningen veroverd. Een minuutje na deze gebeurtenis kwam ik langsgelopen. Over "de boot missen" gesproken

. Toen de gesigneerde albums en digitale fototoestellen als bewijs naar boven kwamen, ben ik maar weer teruggelopen

.
Al bij de ingang ergerde ik mij aan het merendeel van het publiek. Kinderen van 12 die zich niet kunnen gedragen, en kinderen van 16 die zich véél ouder voelen en op de andere groep neerkijken . Beide groepen zijn vervelend. Ik ging ook naar concerten toen ik 12 was, en baalde toen van de cynische blikken. Maar ik kon mij tenminste normaal gedragen, en ging niet schreeuwen, krabben, huilen, enz. Wat ook erg retarded was is dat er een groep van 50 man bij één deur stond, en maar een paar mensen bij de andere deuren. Mogen jullie raden bij welke deur ik in ieder geval NIET ging staan...
Toen de deuren open gingen, volgde zoals verwacht complete anarchie. Pluim aan de HMH voor de wijze waarop ze de massa zo veilig mogelijk naar elk volgend punt gebracht hebben. (Geen cynisme.) Ik ben op mijn gemak naar de deur van de zaal gelopen. Snel mijn camera aan een vriendin gegeven die na Lowlands, Melkweg en Tivoli één keer zonder gebroken ledematen de show wilde zien

. Die nam plaats op het balkon. De deuren voor de zaal waren nog niet geopend. Nóg zoiets achterlijks: 100 man bij één deur, 10 man bij de andere deur. Mogen jullie weer raden bij welke deur ik ging staan... Toen de 10 man-deur eerder open ging was de chaos opnieuw compleet

. Na een korte uitsprint was het resultaat: Eerste rij, precies voor Alex.

Ik was mijn vriendengroep TOEN AL kwijt

. Reverend vond ik niet veel aan. Ook al gezien op Lowlands, en mijn mening is niet bijgesteld. Veel te standaard. Die gast is simpelweg te laat met zijn stijl. Ik snap zijn uitleg en bedoeling wel, maar vind het gewoon een gemiste kans dat hij niet in 2005 "met de stroom mee" is gegaan. Nu is 'zijn eigen stijl' al meerdere malen overtroffen. Maar dat is meer stof voor een ander topic. Hoe dan ook, de HMH heeft echt een probleem met de airco. Die paar keer dat ik er dit jaar ben geweest, heb ik élke keer minstens 10 man zien flauwgevallen. Zelfs bij Bob Dylan of Amy Winehouse. En bij de Arctic Monkeys was dat niet minder...
Toen de Arctic Monkeys opkwamen merkte ik gelijk hetzelfde wat ik ook in de Melkweg en Tivoli eerder dit jaar merkte: Hier staat een totaal andere band dan een half jaar daarvoor, en een half jaar daarvoor, en een half jaar daarvoor... Het is niet meer de band met die verlegen 19-jarige gastjes, die je ging zien voor "I Bet" en "Still Take You Home". En dat is ook helemaal niet erg! Het is nu de band die je gaat zien voor nummers als "Sandtrap", "DaFrame2R", "If You Were There", "Brianstorm", enz.
En wat zagen ze er vermoeid uit... De 2005-nummers gingen volledig op de automatische piloot. Het blokje vanaf 'I Bet' tot 'Fake Tales' werd écht getergd gespeeld. Ik ben het op dat vlak helemaal eens met de OOR-recensie. Het klonk écht als een moet-je. Terwijl ik dat eerder dit jaar nog niet echt zo gemerkt had. Ik kan het niet helemaal onder woorden brengen, maar ik zag zeker dat ze het helemaal gehad hebben met die nummers. En terecht, na 1000 keer...
En speelden ze het in de bovenzaal van Paradiso nog alsof ze de zaal moesten veroveren, nu klonk het zó perfect en zó geroutineerd... Geweldig goed, maar ik kreeg er niet echt meer een speciaal gevoel bij. Misschien ben ik verzadigd bij deze nummers. Ik snap dan ook volledig dat ze sommige nummers (even) in de ijskast gezet hebben. Dit klinkt als zuur ouwe mannen-gelul, maar het is nu eenmaal erg snel gegaan bij deze band.
De nieuwere nummers kickten er goed in, en met wát een energie en plezier werden die gespeeld! Terwijl naast mij vele mensen tegen de vlakte gingen, kon ik mij netjes vasthouden aan de hekken

. En toch snap ik het Nederlandse publiek niet... Bij nummers die ze kennen gaan ze hossen, met bier gooien, een pit vormen, je kent het wel... Als de band vervolgens een nieuw/onbekend nummer speelt, gaat het publiek massaal kletsen, stilstaan, bellen... De gezichten van de bandleden spraken boekdelen toen ze bv. Terror Pocket speelden.

Mooi moment was dat ik de tekst gedeeltelijk wist mee te zingen, en dat Nick en Matt vervolgens naar elkaar keken van

.
Nog een leuk eerste rij-detail: Matt doet altijd wat andere drumfills op The View From The Afternoon. De ene keer slaat-ie op een woodblock, de andere keer op de snare, enzovoort. Toen hij een iets te ingewikkeld drumpatroon volledig verpestte, trok hij deze blik:

!!!!! En keek lachend om zich heen naar de crew en schudde met zijn hand zo van 'oeiiii...'. Toen Nick vervolgens ook zijn basslijntje als antwoord verpestte, was het feest compleet. Er gebeurde continu van dit soort dingen op het podium, vooral Nick en Matt hadden de grootste schik.
In al die keren dat ik ze gezien heb was dit misschien wel het beste optreden. Ze speelden zó goed! Dat deden ze al die andere keren ook....maar deze keer was het nóg een keer beter. Die nieuwe nummers zijn opnieuw veelbelovend. De gevarieerde setlist is ook een goede zet. Nu weet ik niets meer te vertellen. Einde.
'Mijn' filmpjes:
Sandtrap / Circus (Jaahaa, de welgeroemde

)
Alex talks about BlackpoolBalaclavaPut Me In A Terror PocketWhen The Sun Goes DownDaFrame2RBrianstormNettlesThe View From The AfternoonIf You Were There, Beware