Hoewel ik me erin kan vinden dat het voor de nodige Limburgers opgaat, is de Unimversiteit Maastricht zo ongeveer de meest internationale van het land. Zo is de economische faculteit Engelstalig en haalt men daar met moeite 40% Nederlanders (en nog veel minder in het master programma) waarvan redelijk veel Limburgers (die, en dat klopt over het algemeen zeker, erg gehecht zijn aan de provincie). Zo gebruik ik naast het Limburgs veel meer het Engels dan het Nederlands als spreektaal, bij het uitgaan blijf je namelijk veel niet-nederlandstaligen tegenkomen.quote:Op zondag 9 december 2007 15:36 schreef leolinedance het volgende:
Nederland is geen buitenland, maat. In Wageningen studeren zeer veel buitenlanders (echte buitenlanders, geen Limburgers). Wij eten / stappen ook vaak samen. Denk je nu echt dat je vrienden maakt met deze mensen als je de hele avond Nederlands gaat praten? Wij praten inderdaad standaard Engels als dat ook maar een beetje verwacht wordt. Of proberen een niet Nederlandse persoon bij het gesprek / de activiteit te betrekken. Dat is onder andere ook het probleem met Limburgers. Ze trekken ook buiten Limburg naar elkaar toe, proberen geen vriendschappen aan te gaan met andere mensen, zowel Nederlanders als buitenlanders. Normaalgesproken generaliseer ik niet, maar dit is iets wat ik toch al zo vaak heb meegemaakt dat ik begin te geloven dat het iets typisch voor Limburgers is.
quote:Waar aan ’t oud Oranjehuis, ’t volk blijft houw en trouw.
Met ons roemrijk Nederland, één in vreugd en rouw.
Trouw aan plicht en trouw aan de Geus, heerst van zuid tot noord.
Daar is mijn vaderland, Limburgs dierbaar oord.
Daar is mijn vaderland, Limburgs dierbaar oord.

Het kan best zijn dat je denkt dat je daar je conclusies uit kunt trekken, maar het blijft een generalisatie natuurlijk. Komen die Limburgers die jij kent toevallig allemaal uit ongeveer dezelfde leeftijdsgroep?quote:Op zondag 9 december 2007 16:17 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Terwijl ik toch duidelijk zeg waarom ik generaliseer. Ik vind dat mijn steekproef onderhand groot genoeg is om mijn conclusie te kunnen trekken.

Dan is Fries ook geen taal. Ik denk dat er gebieden zijn waar jij het Limburgs niet goed van zult kunnen verstaan en dat er gebieden zijn waar jij dat juist wat beter zult kunnen. (Het hangt ook mede af van welke streek je zelf afkomstig bent.) Juist die variaties binnen het taalgebied lijken me de reden om niet van een echte taal te spreken. Er zijn wel meer talen op de wereld met verwaarloosbare grammaticale verschillen.quote:Op zondag 9 december 2007 16:01 schreef AgLarrr het volgende:
[offtopic]
[..]
Dat kan iedereen lezen. Ik heb er net even gekeken en het blijkt maar weer dat Limburgs dus echte géén taal is maar gewoon een dialect. De structuur en opbouw van de zinnen zijn vrijwel identiek aan de Nederlandse taal..
[/offtopic]

Ongeveer dezelfde leeftijd, 20-25, maar ook uitschieters naar boven (ouders van deze de 20-25 jarigen, (oud) collega's) die hetzelfde scenario laten zien. Het is een generalisatie natuurlijk, maar naar mijn mening een gegronde. Ik wil natuurlijk even toevoegen dat niet iedereen in Limburg zo hoeft te zijn, maar zoals ik al zei, het is wel iets typisch Limburgs. Natuurlijk hoef jij het hier niet mee eens te zijn, dit is mijn gevoel.quote:Op zondag 9 december 2007 17:25 schreef gday het volgende:
[..]
Het kan best zijn dat je denkt dat je daar je conclusies uit kunt trekken, maar het blijft een generalisatie natuurlijk. Komen die Limburgers die jij kent toevallig allemaal uit ongeveer dezelfde leeftijdsgroep?

Nou ja, ik ben zelf Limburger en woon in Weert, maar ik ervaar zelf in onze streek vrijwel geen Limburgs nationalisme; hoogstens een soort trots. Vandaar dat ik me afvraag hoe representatief die groep Limburgers 'van jou' dan is.quote:Op zondag 9 december 2007 17:31 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ongeveer dezelfde leeftijd 20-25, maar ik heb ook uitschieters naar boven (ouders van deze de 20-25 jarigen, (oud) collega's) die hetzelfde scenario laten zien. Het is een generalisatie natuurlijk, maar naar mijn mening een gegronde. Natuurlijk hoef jij het hier niet mee eens te zijn, dit is mijn gevoel.

Weert is toch wel heel anders dan Zuid-Limburg, Weert is al erg op Eindhoven gericht.quote:Op zondag 9 december 2007 17:32 schreef gday het volgende:
Nou ja, ik ben zelf Limburger en woon in Weert, maar ik ervaar zelf in onze streek vrijwel geen Limburgs nationalisme; hoogstens een soort trots. Vandaar dat ik me afvraag hoe representatief die groep Limburgers 'van jou' dan is.

Ik ken een jongen uit de buurt van Weert van mijn vorige opleiding en die is ook vrij Limburgistisch, zo noem ik het even voor het gemak , ingesteld hoor! Moet wel bekennen dat ik het met hem altijd goed kon vinden, maar ook hij had eigenaardige Limburgse trekjes. Nu is iemand uit Weert ook wel wat verschillend van iemand uit bijvoorbeeld Kerkrade, maar de eigenaardigheden zijn duidelijk merkbaar.quote:Op zondag 9 december 2007 17:32 schreef gday het volgende:
[..]
Nou ja, ik ben zelf Limburger en woon in Weert, maar ik ervaar zelf in onze streek vrijwel geen Limburgs nationalisme; hoogstens een soort trots. Vandaar dat ik me afvraag hoe representatief die groep Limburgers 'van jou' dan is.

Dat is ook wel zo inderdaad. Maar Roermond is ook meer op Duitsland gericht dan op de rest van Limburg toch? En ik merk soms ook dat mensen uit Kerkrade een hekel hebben aan mensen uit Maastricht.quote:Op zondag 9 december 2007 17:36 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Weert is toch wel heel anders dan Zuid-Limburg, Weert is al erg op Eindhoven gericht.

Ik voel me niet persoonlijk aangevallen omdat ik weliswaar 'trots' ben (voor zover dat kan) op Limburg maar alleen uitdraag dat Limburg ánders is en niet zozeer beter.quote:Op zondag 9 december 2007 17:41 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik ken een jongen uit de buurt van Weert van mijn vorige opleiding en die is ook vrij Limburgistisch, zo noem ik het even voor het gemak , ingesteld hoor! Moet wel bekennen dat ik het met hem altijd goed kon vinden, maar ook hij had eigenaardige Limburgse trekjes. Nu is iemand uit Weert ook wel wat verschillend van iemand uit bijvoorbeeld Kerkrade, maar de eigenaardigheden zijn duidelijk merkbaar.
Voel je niet aangevallen, ik zal Brabant ook altijd blijven verdedigen mocht dat nodig zijn. Maar gelukkig is dat niet vaak het geval

Volgens mij heeft de hele provincie een hekel aan Maastricht, Meerssen, Eijsden en Bunde voorop.quote:Op zondag 9 december 2007 17:47 schreef gday het volgende:
Dat is ook wel zo inderdaad. Maar Roermond is ook meer op Duitsland gericht dan op de rest van Limburg toch? En ik merk soms ook dat mensen uit Kerkrade een hekel hebben aan mensen uit Maastricht.

Ik heb genoeg Drentenaren en Groningers (Dat is mijn opvatting van Noorderlingen) om me heen die hartstikke normaal praten en een vrij sociaal leven hebben zonder alleen mensen uit hun regio. Maar je kunt best gelijk hebben. Ik keur dat dan ook af. Maar dat kan ook komen doordat ik uit Brabant kom. Brabanders staan toch wel bekend om hun openheid. Dat ik meer ervaringen heb met Limburgers lijkt me dan ook logisch, al hebben de "Noorderlingen" mij ook altijd wel kunnen bekoren (op Friezen na).quote:Op zondag 9 december 2007 17:45 schreef AgLarrr het volgende:
Trouwens, Leolinedance, je zult een punt hebben dat Limburgers naar elkaar toe trekken maar Noorderlingen maken zich daar ook schuldig aan. Tenminste, als ik weet dat iemand uit de regio komt dan mag ik ook graag op Saksisch overschakelen, net als vele Noorderlingen en Twentenaren die ik tref..

Ze gedragen zich als de Parijse burgerij.quote:Op zondag 9 december 2007 17:56 schreef Hexagon het volgende:
haha ja Maastrichtenaren vinden zichzelf een soort superieure Limburgers geloof ik

Dat is wel waar ja. Ik heb zelf meer dan genoeg op met de rest van het land. En als ik puur vanuit m'n gevoel kijk naar Limburg vind ik het nog steeds onzinnig om over onafhankelijkheid te spreken. Ik zou niet weten wat het bij zou dragen aan het gevoel een Limburger te zijn.quote:Op zondag 9 december 2007 17:53 schreef PJORourke het volgende:
Ik geloof ook niet dat iemand beweert dat Limburg beter is, maar daarmee hoef je ook niet voor of tegen onafhankelijkheid te zijn. Dat is meer een gevoelskwestie: heb je veel op met d erest van het land?

In Leeuwarden, Amsterdam, Den Haag etc. zie je dat soort 'arrogantie' ook.quote:Op zondag 9 december 2007 17:56 schreef Hexagon het volgende:
haha ja Maastrichtenaren vinden zichzelf een soort superieure Limburgers geloof ik

Juist, dat is veel belangrijker dan of je in Brabant of Gelderland of Groningen woont. Ik ben een geboren en getogen Zuid-Hollander, maar prefereer een Brabantse stad als Eindhoven toch echt boven een klein dorpje in Zuid-Holland. Net zoals ik liever in Groningen zal wonen dan in een klein protestants gehucht in Zeeland. Het formaat van de plek waar je woont telt meer dan of het Fries of Limburgs of Hollands is.quote:Op zondag 9 december 2007 18:20 schreef sneakypete het volgende:
Ik ben er zelf een goed bewijs van daar ik tot nu toe in 3 provincies best prettig geleefd heb
Brabant (waar ik nu woon) vind ik overigens wel prettiger dan Noord-Holland maar het is veel bepalender in wat voor soort gemeente je woont. Een grote stad of een dorpje.

Dat is zeker zo. Zowel Groningen, Eindhoven als Maastricht zijn best puike stedenquote:Op zondag 9 december 2007 18:27 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Juist, dat is veel belangrijker dan of je in Brabant of Gelderland of Groningen woont. Ik ben een geboren en getogen Zuid-Hollander, maar prefereer een Brabantse stad als Eindhoven toch echt boven een klein dorpje in Zuid-Holland. Net zoals ik liever in Groningen zal wonen dan in een klein protestants gehucht in Zeeland. Het formaat van de plek waar je woont telt meer dan of het Fries of Limburgs of Hollands is.

Maar als de helft van Nederland onder water staat moeten jullie asiel aanvragen, wat we dan resoluut afwijzen.quote:Op zondag 9 december 2007 18:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
O ja, maak Limburg asjeblieft onafhankelijk. Maar dan ook helemaal. Dus geen koninkrijksrelatie of zo. Laat ze maar lekker zelf de kosten voor rondwegen rond Maastricht en dijkbeveiliging ophoesten.
Bovendien moet Wilders dan de Kamer uit, dus alleen maar voordelen![]()

LOL. Tegen die tijd annexeren we jullie gewoon. Bovendien woon ik in Brabant en blijft mijn huis toch wel droog.quote:Op zondag 9 december 2007 18:37 schreef gday het volgende:
[..]
Maar als de helft van Nederland onder water staat moeten jullie asiel aanvragen, wat we dan resoluut afwijzen.

Och, die verzuipende westerlingen vangen wij hier in het noorden wel opquote:Op zondag 9 december 2007 18:37 schreef gday het volgende:
[..]
Maar als de helft van Nederland onder water staat moeten jullie asiel aanvragen, wat we dan resoluut afwijzen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |