Fooi in natura ?quote:Op vrijdag 21 december 2007 20:07 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Als ik morgen dat mooie blonde meisje bij ons in de buurt zie lopen met haar krantjes schiet ik haar wel even aan: "hee, ik woon op nummer 4 en ik heb nog geen kaartje van je gehad"
Nee.quote:Op zaterdag 22 december 2007 18:35 schreef palmboom112 het volgende:
in de kroeg of wat dan ook hoor je echt wel een fooi te geven mits ze hun werk goed doen
Nee.quote:Op zaterdag 22 december 2007 18:35 schreef palmboom112 het volgende:
Het is eenmaal zou dus deal with it dan
quote:Op woensdag 12 december 2007 01:06 schreef 700MB het volgende:
[..]
Nee, 'omdat het zo hoort' is geen enkele reden om iets te doen. Als je iets wilt doen moet je dat doen omdat de redenen daarvoor je aanspreken en/of je het ermee eens bent, NIET omdat anderen het ook doen of omdat anderen het van je verwachten. Dat wel doen is het in stand houden van iets alleen maar om het in stand houden. Het geven van een fooi is een principiele onjuistheid waar ik niet aan mee werk.
Overigens zal ik de deur niet eens opendoen als ik merk dat het een bezorger is, dus het kaartje zal ik dan ook niet aannemen. Dat scheelt namelijk ons allebei tijd, de bezorger kan meteen verder naar de volgende deur, en mijn tijd wordt er ook niet mee verspild. Als ik het niet door heb en de deur wel opendoe neem ik het kaartje wel aan. Ik heb er verder geen enkele behoefte aan maar het is de snelste optie om er vanaf te zijn.
Als het geven van een kaartje en het geven van een fooi aan elkaar gekoppeld moeten zijn, zoals jij stelt, hebben ze geen van beide een betekenis, dan ben je gewoon een kaartje aan het kopen voor een veel te hoge prijs. De bezorger meent dan zijn wens van het kaartje niet daadwerkelijk omdat hij het alleen maar doet om er geld voor te krijgen, en die fooi heeft verder ook helemaal niets meer te maken met waardering.
Kerstpakketten zijn een extratje van de baas en krijg je niet door te bedelen bij je klanten.quote:Op woensdag 12 december 2007 17:42 schreef r_one het volgende:
[..]
Zullen we de kerstpakketten dan ook maar afschaffen?
Hun salaris zou al voldoende moeten zijn. Als ze niet "prompt" genoeg zijn, verdienen ze dat salaris niet en mogen ze wat mij betreft gekort worden.quote:Op zondag 23 december 2007 03:12 schreef Dingest het volgende:
Weet men trouwens dat het Engelse woord tip - fooi dus - eigenlijk een afkorting is voor 'to insure promptness'? Het is een soort omkoopmiddel zodat je sneller/beter geholpen wordtValt dus ook prima toe te passen op (ochtend)krantenbezorgers.
Jammer voor de Verdonk-fans dat het een blanke is. Dan hadden ze weer een reden om een mooie topic te kunnen openen in KLB.quote:Op zondag 23 december 2007 04:10 schreef glasbak het volgende:
Ook een goede rede om de deur niet open te doen:
[ afbeelding ]
Heb je ook nog even gekeken waar ik deze reactie op gaf?quote:Op zondag 23 december 2007 02:58 schreef glasbak het volgende:
Kerstpakketten zijn een extratje van de baas en krijg je niet door te bedelen bij je klanten.
Alsof "het krijgen van loon" een soort wetmatigheid inhoudt die een (willekeurig) extraatje per definitie overbodig of zelfs ongewenst maakt.quote:Op woensdag 12 december 2007 17:23 schreef jordeeeh het volgende:
Ze krijgen toch loon?
Triest dat zulke dingen het gewoon verzieken voor iemand die elke dag om 5 uur z'n nest uitgaat om door weer en wind er voor te zorgen dat zo'n 100 krantjes op tijd bezorgd worden.quote:Op zondag 23 december 2007 04:10 schreef glasbak het volgende:
[ afbeelding ]
Plus daarbij komt dat de helft van zeikend Nederland z'n kerstpakket toch maar 'stom' vindt en er dagenlang over kan lopen janken en het tot gesprek van de week kan bombarderen met alle andere zeikerige collega's. Mensen zijn een beetje vergeten dat het allemaal om het gebaar gaat en niet of heel de werkvloer het te gek vindt en er iets mee kan (dat kan sowieso al niet, maar ook als het om levensmiddelen gaat valt er natuurlijk wel wat te zeiken).quote:Op zondag 23 december 2007 05:29 schreef r_one het volgende:
[..]
Heb je ook nog even gekeken waar ik deze reactie op gaf?
[..]
Alsof "het krijgen van loon" een soort wetmatigheid inhoudt die een (willekeurig) extraatje per definitie overbodig of zelfs ongewenst maakt.
De krantenjongen hoopt slechts op een fooi, de werknemer rekent er vast op en ziet het kerstpakket als een vanzelfsprekendheid. Als de werknemer een jaar geen kerstpakket zou krijgen, is die danig in z'n wiek geschoten. Terwijl de krantenjongen hooguit denkt van "jammer dan, next".
Ik vraag me dan serieus af welke instelling goed beschouwd egoïstischer is.
Eens!quote:Op zondag 23 december 2007 10:19 schreef parselmouth het volgende:
[..]
Triest dat zulke dingen het gewoon verzieken voor iemand die elke dag om 5 uur z'n nest uitgaat om door weer en wind er voor te zorgen dat zo'n 100 krantjes op tijd bezorgd worden.
Nog triester vind ik dat mensen dit als reden gebruiken om hun bezorger geen extraatje te geven. Ik heb ook eens een man gehad die beweerde dat er al iemand langs was gekomen (en mij dus niks gaf), terwijl de rest van die bejaardenflat die ik bezorgde dus nog helemaal niemand eerder had gehad. Als je niks extra's wil geven is dat best, maar ga alsjeblieft niet van die schijnheilige smoesjes verzinnen.
En voor de mensen die wel wat willen geven: kijk eerst goed naar het kaartje, als je 'm om die reden niet 100% vertrouwt vraag je gewoon of je de rest van het stapeltje even mag zien. En gasten die je belazeren moet je dan maar een klap voor hun bek verkopen.
quote:Op zondag 23 december 2007 04:10 schreef glasbak het volgende:
[ afbeelding ]
Bekende klacht. Sinds dit jaar ontvangen we geen Stadsblad en Echo meer. Het zou me niet verbazen als ze nog wel langskomen.quote:Op vrijdag 7 december 2007 18:01 schreef gargamel het volgende:
ach jij krijgt je folders en lokale suffertjes nog. Hier komen ze langs voor de fooi, maar bezorgen ho maar. En nee niet zon sticker als hierboven op de brievenbus en ook geen valse hond achter de deur
Die onthouden wequote:Op vrijdag 7 december 2007 18:04 schreef Beach het volgende:
Of zelf kaartjes maken met "prettige feestdagen , groet 'insert naam' en dan die geven aan zon bezorger als zij geven
En die gaan we doenquote:Op vrijdag 7 december 2007 22:19 schreef veldmuis het volgende:
CHECK MIJN FOTOSHOPKUNSTE NAN WH00000000000000000000000000000000W
Wat moet je met al die kutfolders als het op internet allemaal veel voordeliger is?quote:Op woensdag 26 december 2007 11:43 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Mensen die geen Nee-Nee sticker hebben..
Overigens de krantenbezorgster best flink wat geld gegeven.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |