http://www.nrc.nl/binnenl(...)ring_staatsbedrijvenquote:Einde privatisering staatsbedrijven
Gepubliceerd: 7 december 2007 16:00 | Gewijzigd: 7 december 2007 16:02
Door onze redacteur Michèle de Waard
Den Haag, 7 dec. Minister Wouter Bos (Financiën, PvdA) wil een eind aan de privatisering van staatsbedrijven om „continuïteit en kwaliteit van publieke dienstverlening te waarborgen". Dat heeft hij tegenover NRC verklaard. De staat heeft in 33 bedrijven een belang. Dat overheidsbelang moet blijven, aldus Bos.
De minister neemt daarmee afstand van het beleid van zijn liberale voorganger Gerrit Zalm (VVD). In plaats van het adagium ‘privatiseren, tenzij’, dat jaren lang gold, onderschrijft het kabinet-Balkenende IV het motto ‘publiek, tenzij’. Het kabinet zou vanmiddag naar verwachting instemmen met de nota Staatsdeelnemingen van Bos, die naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Daarin wordt voorgesteld om de staatsdeelnemingen te handhaven.
Dat kabinetsbesluit heeft gevolgen voor de gefaseerde verkoop van vervoersbedrijf Connexxion , die Zalm vorig jaar overeenkwam. Tweederde van de aandelen werd toen voor 225 miljoen euro verkocht aan het Franse Transdev .De resterende 33 procent zou over vijf jaar volgen. Dat belang blijft nu in handen van de Staat.
Als reden voor de koerswijziging noemt Bos onder meer „de toegenomen maatschappelijke zorg voor de publieke belangen die hiermee gemoeid zijn”.
Bos wil met stopzetting van verdere privatisering ook voorkomen dat ondernemingen van vitaal belang in handen vallen van Chinezen, Russische of Arabische staatsfondsen, of van speculatieve investeerders. „Deze fondsen zijn niet transparant. Je hebt er geen greep meer op”, aldus de minister. Bos ziet in het publieke aandeelhouderschap een van de „middelen” om de risico’s te ondervangen die buitenlandse staatsfondsen met zich meebrengen.
De belangrijkste bedrijven waarin de overheid nog belangen heeft, zijn actief op het gebied van transport (NS, Schiphol, ProRail, Havenbedrijf Rotterdam), financiële dienstverlening (DNB, Bank Nederlandse Gemeenten, Waterschapsbank) en energie (GasUnie, TenneT, UCN).
Juist vanwege het „strategisch belang” voor de Nederlandse economie besloot het kabinet in oktober af te zien van de eerder voorgenomen verkoop van een minderheidsbelang in Schiphol. Vanwege vitale belangen heeft de staat recent een aantal belangen genomen in het havenbedrijf van Rotterdam en in de Westerscheldetunnel. Er wordt ook gewerkt aan deelname in het project Zuidas in Amsterdam, dat een financieel centrum moet worden.
Bos heeft eveneens aangekondigd dat hij zich actiever zal opstellen in de huidige deelnemingen, om het publieke belang te garanderen. Zo wil hij belangrijke investeringsvoorstellen scherper toetsen, bij verschil van inzicht over beleid eerder commissarissen naar huis sturen, en beter toezien op het beloningsbeleid van bestuurders.
Terwijl de NS toch echt 100% van de overheid is.quote:Op vrijdag 7 december 2007 16:50 schreef Sloggi het volgende:
Vandaag weer de vruchten van de privatisering van het treinnet mogen plukken. Ik had maar een uur vertraging.
Veolia Transportquote:Op vrijdag 7 december 2007 16:51 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Terwijl de NS toch echt 100% van de overheid is.
Tja, en iedereen wijst naar ProRail.quote:
Staatsbedrijf.quote:En ProRail.
Dat wist ik nietquote:
Het is o.a. een zootje op de belastingdienst door wat marktwerkingsproefjes door de VVD.quote:Op vrijdag 7 december 2007 16:50 schreef PJORourke het volgende:
Kwalitiet in overheidsmonopolies.De man is niet goed snik. Denkt hij nou echt dat je kwaliteit krijgt als je behandeld moet worden door oostblokapparatjiks van de PvdA?
Ze kunnen niet eens de belastingdienst op orde krijgen, laat staan treinen laten rijden.
Ja, heffen en uitkeren is marktwerking.quote:Op vrijdag 7 december 2007 16:57 schreef Klopkoek het volgende:
Het is o.a. een zootje op de belastingdienst door wat marktwerkingsproefjes door de VVD.
Operatie Walrus en dat soort onzin heeft de VVD bedacht, met uitbestedingsprocedures etc.quote:Op vrijdag 7 december 2007 16:58 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ja, heffen en uitkeren is marktwerking.
quote:Op vrijdag 7 december 2007 17:00 schreef Klopkoek het volgende:
Operatie Walrus en dat soort onzin heeft de VVD bedacht, met uitbestedingsprocedures etc.
Met welk doel? Zo dat helemaal niemand meer productief is?quote:Nederland heeft gewoon een grotere overheid nodig
Men is aalleen in staatsbedrijven geinteresseerd als er een acceptabel kartel bij zit, zoals de 7,3% ZVW over 31231 in 2008quote:Op vrijdag 7 december 2007 16:58 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ja, heffen en uitkeren is marktwerking.
Het is een werkelijk absurd links vooroordeel om te stellen dat monopolies wel werken als ze in overheidshanden zijn. De NS bewijst dat dagelijks.quote:Op vrijdag 7 december 2007 17:03 schreef henkway het volgende:
Men is aalleen in staatsbedrijven geinteresseerd als er een acceptabel kartel bij zit, zoals de 7,3% ZVW over 31231 in 2008
dat is belastinggeld die direct in de pocket van verzekeraars (bovengrondse maffia) vloeit.
Het is een werkelijk absurd rechts vooroordeel om te stellen dat monopolies wel werken als ze in private handen zijn. Microsoft bewijst dat dagelijks.quote:Op vrijdag 7 december 2007 17:05 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het is een werkelijk absurd links vooroordeel om te stellen dat monopolies wel werken als ze in overheidshanden zijn. De NS bewijst dat dagelijks.
Oh nee? Is er overal dan lokale concurrentie?quote:
Geen antwoord, en ook nog eens iets dat ik niet beweer.quote:Op vrijdag 7 december 2007 17:07 schreef Klopkoek het volgende:
Het is een werkelijk absurd rechts vooroordeel om te stellen dat monopolies wel werken als ze in private handen zijn. Microsoft bewijst dat dagelijks.
Gewoon, met tenders komen.quote:Daarbij zou ik niet weten hoe je het spoor moet privatiseren. Deutsche Bundesbahn doet het voortreffelijk.
Helemaal mee eens. Ik vond het al belachelijk toen de privatisering begon.quote:Bos wil met stopzetting van verdere privatisering ook voorkomen dat ondernemingen van vitaal belang in handen vallen van Chinezen, Russische of Arabische staatsfondsen, of van speculatieve investeerders.
Misschien dat we een voorbeeld aan Japan kunnen nemen?quote:Op vrijdag 7 december 2007 17:07 schreef Klopkoek het volgende:
Daarbij zou ik niet weten hoe je het spoor moet privatiseren. Deutsche Bundesbahn doet het voortreffelijk.
Maar waarom privatiseren als het goed kan werken?quote:Op vrijdag 7 december 2007 17:16 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Misschien dat we een voorbeeld aan Japan kunnen nemen?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_railway_companies_in_Japan
Waarom niet een kleinere en minder machtige overheid, waardoor de mogelijkheid tot staatsmachtsmisbruik afneemt, als het goed kan werken?quote:Op vrijdag 7 december 2007 17:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Maar waarom privatiseren als het goed kan werken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |