quote:
 Is dat voor jou de maatstaf van een goed leider(schap)? Ik kan je verzekeren mij lult ook niemand onder de tafel, maar maakt mij dat dan een goede politicus of leider?!... Hoe dan ook, JP is theoretisch goed onderlegd, al krijg ik bij de goede man wel steeds meer de indruk dat het hem ontbreekt aan specifieke levenservaring. Zijn wat onbeholpen inlevingsvermogen in de gebeurtenissen van alle dag onderstreept dat m.i.
JP en ik zijn ongeveer even oud, toch durf ik de weddenschap aan dat JP in zijn leventje meer beschermd en afgeschermd is opgegroeid. Het vlakke charisma van Balkenende en zijn opvallende 'wereldvreemdheid' met de meer 'volkse' mores springen daarbij het meest in 't oog. Het lijkt namelijk vaak alsof de man tot dusverre alleen maar in (stichtelijke) boeken heeft rondgeneusd. (Dat maakt hem voor mij ook tot zo’n “Potterachtig”  wijsneusje avant la lettre.)
Behalve zijn 'normen en waarden show' kan ik JP niet echt betrappen op een begeesterende levensbeschouwelijke visie, waar we als samenleving pas echt mee vooruit kunnen. Dat is trouwens de algehele makke van de vaderlandse democratie. Er is geen duidelijke en overtuigende richting uitgestippeld waarmee wij als samenleving voorwaarts kunnen streven.
De 'populariteit' van JP wordt met name in stand gehouden door de ongelooflijke kater die een groot deel van het Nederlands volk aan 8 jaar paars heeft overgehouden. Deze antisociaal-democratische ressentimenten spelen het CDA sedertdien nog steeds in de kaart. Zij wordt hierbij nog eens extra in het zadel geholpen door de volmaakte ideologische leegte die zich sinds de paarse puinhopen van de sociaal-democratie heeft meester gemaakt.
Regeringstechnisch heeft het kabinet onder aanvoering van JP wel degelijk een aantal steken laten vallen. We hoeven maar te denken hoe verschillende bewindslieden met elkaar bekvechten en of rollenbollend over straat hun onderlinge onenigheid ventileren. Maar op diplomatiek terrein heeft zij daarentegen onbetwistbaar winst geboekt, mede door de slagvaardige inzet van bewindslieden als Bot en Verdonk.
Maar ook de CDA bewindslieden overtuigen niet echt in de manier waarop ze aan hun verschillende departementen leiding geven. Te veel gekrakeel, mismanagement, corruptie en andere het vertrouwen ondermijnende misstanden zijn aan de orde van de dag. 
In dit licht bezien zal ook de definitieve "afstemming" over het gekozen burgemeesterschap binnen het kabinet en de Tweede Kamer voor de regering Balkenende nog een zeer grote hobbel gaan vormen. Ontwikkelingen die eraan staan te komen die de regeringscoalitie nog behoorlijk op de proef zullen stellen. En het is nog maar de vraag of het kabinet deze lakmoesproef zonder (electorale) kleerscheuren zal doorstaan. 
Ook het kabinet Balkenende slaagt er volgens mij niet in de bakens van (sociaal-economisch) verval en de vervaging van waarden en normen te verzetten. Ook dit kabinet moddert nog te zeer voort in de (doodlopende) sporen van het Poldermodel. Het kabinet Balkenende is bovendien een kabinet  met een groot aantal bewindslieden die opvallend vaak als volstrekte "Einzelgängers" opereren. Het gebrek aan nadere, en vooral onderlinge afstemming m.b.t. beleid is vaak opmerkelijk. Zo weet de ene hand niet wat de ander hand doet.
JP zou ook best wel eens wat meer zijn bewindslieden tegen kritiek van de pers en media in bescherming mogen nemen. In mijn ogen geeft hij nu te vaak (mogelijk onbedoeld) de media te veel electorale speelruimte om leden van zijn kabinet onderling tegen elkaar uit te spelen.
Al met al beschouw ik JP niet als de meest ideale leider, en zie ik hem ook niet als een premier voor alle Nederlanders. Daarvoor straalt hij te zeer zijn geloofsachtergrond uit. Het is uitgesloten dat politiek niet ook met (christelijke) grondbeginselen wordt verweven, maar ik vind dat het CDA (en dan met name mensen als Balkenende en Donner) zich moeten onthouden van het voeren van "christelijke politiek"... Net zo zeer als wij van de islamieten verwachten dat zij de scheiding tussen kerk en staat onderschrijven en aanvaarden.
Het is niet voor niks dat onder Balkenende 1 en 2 met name de moslimgemeenschap haar religieuze aanspraken in het publieke debat en vér daarbuiten doet gelden. Aangespoord door de reli-poltiek van dit kabinet zien ook zij hun kans schoon om de in gang gezette secularisatie een halt toe te roepen. En deze ontwikkeling is gezien onze grondwettelijke constitutie ongewenst en in strijd met de goede democratische zeden.  

het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming 
link