abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54864575
quote:
Zeker 75.000 mensen in de bijstand kunnen de komende jaren aan het werk door op een eenvoudige manier te meten of zij een mbo-diploma waard zijn.

Arno de Haan voor het gebouw van zijn werkgever, de Postbank. FOTO KAREL ZWANEVELD
De Sociale Dienst gaat deze methode vanaf 2008 actief gebruiken om bijstandsklanten gemakkelijker aan een baan te helpen. Ook het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) gaan hiermee aan de slag.

Met een diploma is het gemakkelijker aan (ander) werk te komen. Maar veel mensen kunnen niet aantonen wat zij precies waard zijn, bijvoorbeeld omdat ze na de middelbare school meteen zijn gaan werken of al langdurig in de bijstand zitten.

Door inzichtelijk te maken wat iemand kan en weet, valt toch een mbo-diploma toe te kennen. Of wordt duidelijk met hoeveel vrijstellingen het papiertje snel te halen is. Officieel heet dit project Erkenning Verworven Competenties (EVC).

In de bijstand zitten 285.000 mensen, de meesten laaggeschoold. Het Kenniscentrum EVC schat dat 1,75 miljoen mensen van de beroepsbevolking mbo2-niveau hebben, maar dat niet in hun papieren hebben staan.
Een Bron
Zo stimuleer je de 'kinderen' die nu op het MBO zitten natuurlijk heel erg

[ Bericht 2% gewijzigd door paddy op 27-11-2007 09:57:15 (Een bron toegevoegd) ]
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_54864626
Ik heb praktisch ook mijn mbo diploma gekregen.. echt veel heb ik er ieder geval niet moeten doen.
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
  dinsdag 27 november 2007 @ 09:59:53 #3
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_54864951
Totale ontwaarding van het onderwijs en de bijbehorende diploma's.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_54865162
Ach over 5 jaar krijgt iedereen zijn WO diploma ook gratis.
  dinsdag 27 november 2007 @ 10:14:57 #5
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_54865226
Ik heb nu werk op HBO niveau. Krijg ik nu ook een HBO diploma?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_54865619
TVP!

Omdat bookmarken het simpelweg niet doet
pi_54866965
Lekker voor die mensen die al hun diploma hebben. Zit je daar straks op je sollicitatie , Ah u heeft uw diploma gekregen zeker?

nee nee ik heb hard gewerkt ..

Tuurlijk mevrouwtje ...
pi_54867684
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 11:49 schreef N.icka het volgende:
Lekker voor die mensen die al hun diploma hebben. Zit je daar straks op je sollicitatie , Ah u heeft uw diploma gekregen zeker?

nee nee ik heb hard gewerkt ..

Tuurlijk mevrouwtje ...
Zo simpel is dat niet. Kijk, ik ben vrij snel gaan werken maar ben intern opgeleid tot voorman. Dat is een baan op MBO-niveau. Daar heb ik enkel een contract (vast) als bewijs voor. Toen ik weer naar school ging was dit echter niets waard en kon ik weer onderaan beginnen. Toch heb ik die interne opleiding met succes afgerond en werkte ik al 5 jaar op dat niveau.
pi_54867760
Goede zaak dit. Geloof best dat er heel kundige mensen naast de kant van het veld staan.
  dinsdag 27 november 2007 @ 12:54:44 #10
65960 sanger
pi_54868102
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 12:31 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Zo simpel is dat niet. Kijk, ik ben vrij snel gaan werken maar ben intern opgeleid tot voorman. Dat is een baan op MBO-niveau. Daar heb ik enkel een contract (vast) als bewijs voor. Toen ik weer naar school ging was dit echter niets waard en kon ik weer onderaan beginnen. Toch heb ik die interne opleiding met succes afgerond en werkte ik al 5 jaar op dat niveau.
Maar dat geeft jou nog niet het recht op dat diploma......
  † In Memoriam † dinsdag 27 november 2007 @ 13:15:03 #11
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_54868443
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 09:40 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Door inzichtelijk te maken wat iemand kan en weet, valt toch een mbo-diploma toe te kennen. Of wordt duidelijk met hoeveel vrijstellingen het papiertje snel te halen is. Officieel heet dit project Erkenning Verworven Competenties (EVC).
http://www.kenniscentrumevc.nl/
Dat doet men dus al jaren, goede zaak.
pi_54869273
Echt heel erg kansloos dit.

Je geeft mensen die wel gemotiveerd zijn en een MBO-opleiding afronden ook zo lekker het idee dat ze het allemaal voor niks hebben gedaan.

Al is er natuurlijk al veel langer inflatie op het gebied van diploma's, een HBO of WO diploma is tegenwoordig ook veel minder waard dan 10/20 jaar geleden.
  dinsdag 27 november 2007 @ 14:09:50 #13
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_54869402
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 12:34 schreef Omkron het volgende:
Goede zaak dit. Geloof best dat er heel kundige mensen naast de kant van het veld staan.
Ik ben het hier mee eens. Het zou me niet eens verbazen als heel wat EVC/MBO diploma's een stúk mee waard zijn dat 'gewone' MBO diploma's
  dinsdag 27 november 2007 @ 14:18:56 #14
65960 sanger
pi_54869573
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 14:09 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

Ik ben het hier mee eens. Het zou me niet eens verbazen als heel wat EVC/MBO diploma's een stúk mee waard zijn dat 'gewone' MBO diploma's
Kan wel zijn, en in dat opzicht ben ik het er wel mee eens. Maar waarom zou iemand anders een opleiding moeten betalen om het papiertje te krijgen en de ander niet? Zo creeer je de situatie dat straks niemand meer naar school gaat omdat ze dat papiertje toch wel krijgen als ze al aan het werk zijn.
pi_54870051
Het zal vast wel ergens goed voor zijn, maar mag ik dan aub mijn MBO-schoolgeld terugvragen (4 jaar)? Alvast bedankt!
pi_54870599
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 12:54 schreef sanger het volgende:

[..]

Maar dat geeft jou nog niet het recht op dat diploma......
Ik heb meer ervaring (5 jaar) en ben goed opgeleid. Bovendien heb ik mijn lessen gehad van mijn baas dus zijn gewoon betaald. En leren in de praktijk is een stuk beter dan leren op school. Mensen met een MBO-diploma van school zouden mijn baan niet over kunnen nemen namelijk. zie niet in wat het probleem is.

Levenservaring en praktijkervaring zijn imo meer waard dan nutteloos met twee vingers in je neus op school je MBO halen en niet weten waar de klepel hangt..
pi_54871037
Een normale werkgever hecht echt geen waarde aan zo'n gratis papiertje, bovendien staat MBO niveau 2 ongeveer gelijk aan Mavo. Het stelt echt helemaal niks voor...

Zelfs met MBO 4 ben je bijna kansloos op het krijgen van een fatsoenlijk betaalde baan
٩๏̯͡๏)۶
  † In Memoriam † dinsdag 27 november 2007 @ 15:40:53 #18
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_54871081
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 14:18 schreef sanger het volgende:
. Maar waarom zou iemand anders een opleiding moeten betalen om het papiertje te krijgen en de ander niet?
De meeste mensen die hier bijvoorbeeld voor in aanmerking komen hebben al jarenlange ONBETAALDE ervaring d.m.v. vrijwilligerswerk in verzorgingstehuizen.
Iemand van 15 hééft die ervaring absoluut niet en zal dus nog dingen moeten leren.
pi_54872256
OT maar hoeveel mensen zitten er eigenlijk in de bijstand? Weet iemand dat?
Sorry ik lees het net in hetzelfde artikel, dom, dom, dom. Ik mag ook naar het MBO.

[ Bericht 37% gewijzigd door jeanne_darc2 op 27-11-2007 16:51:30 ]
pi_54885905
Vraagje: kunnen ze met een gratis MBO diploma wel door naar het HBO? Indien dat het geval is, vallen ze dus wel regelrecht door de mand. Je mag dan wel jarenlange ervaring hebben, maar pure kennis zoals Wiskunde, Natuurkunde of fatsoenlijk Engels heb je dan niet.
  woensdag 28 november 2007 @ 10:06:14 #21
65960 sanger
pi_54886084
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 15:17 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Ik heb meer ervaring (5 jaar) en ben goed opgeleid. Bovendien heb ik mijn lessen gehad van mijn baas dus zijn gewoon betaald. En leren in de praktijk is een stuk beter dan leren op school. Mensen met een MBO-diploma van school zouden mijn baan niet over kunnen nemen namelijk. zie niet in wat het probleem is.

Levenservaring en praktijkervaring zijn imo meer waard dan nutteloos met twee vingers in je neus op school je MBO halen en niet weten waar de klepel hangt..
Als je cursussen hebt gedaan heb je daar een dipoma van gehaald. En dat is dan niet het MBO diploma.

En troost je, iedereen kan jouw baan overnemen. Zolang ze maar ingewerkt worden

Wat het probleem is? Dat andere mensen een opleiding van 4(?) jaar hebben gedaan, daarvoor hebben betaald, in die periode niets hebben kunnen verdienen, om uiteindelijk te horen dat iedereen het papiertje gratis en voor niets krijgt. Dat is krom.

Neemt niet weg dat je in de praktijk beter leert dan in theorie. Maar vaak heb je wel wat theoretische bagage nodig, die je op het MBO leert.
  woensdag 28 november 2007 @ 10:07:05 #22
65960 sanger
pi_54886098
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 15:40 schreef Loedertje het volgende:

[..]

De meeste mensen die hier bijvoorbeeld voor in aanmerking komen hebben al jarenlange ONBETAALDE ervaring d.m.v. vrijwilligerswerk in verzorgingstehuizen.
Iemand van 15 hééft die ervaring absoluut niet en zal dus nog dingen moeten leren.
En omgekeerd zal iemand zonder MBO diploma al die theorie nog moeten leren om in aanmerking te komen voor een MBO diploma.......

Nogmaals, de waarde van het diploma wordt teniet gedaan.
pi_54886099
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 15:17 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Dan is het dus een non-issue want jij kan 5 jaar werkervaring op je CV zetten en die startende MBO'er niet.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  woensdag 28 november 2007 @ 10:11:09 #24
65960 sanger
pi_54886192
quote:
Op woensdag 28 november 2007 10:07 schreef Seneca het volgende:

[..]

Dan is het dus een non-issue want jij kan 5 jaar werkervaring op je CV zetten en die startende MBO'er niet.
Juist. En de werkgever kan dan beslissen wat hij zwaarder vindt wegen.
pi_54886240
quote:
Op woensdag 28 november 2007 10:11 schreef sanger het volgende:

[..]

Juist. En de werkgever kan dan beslissen wat hij zwaarder vindt wegen.
Dus wat is dan nog het nut van die mensen met 5 jaar werkevaring een gratis MBO diploma te geven? Het zorgt zelfs voor meer gedoe, omdat werkgevers moeten uitzoeken hoe je aan je diploma bent gekomen
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_54886267
Waarom geven we deze mensen niet gewoon een MBO-opleiding? Dus, de overheid betaalt en zij kunnen leren? Dan moeten ze er nog wat voor doen en daarnaast krijgen ze kennis die ze nu niet hebben, terwijl ze wel over een MBO denkniveau beschikken.

Ik bedoel, je kunt best een universitair denkniveau hebben en een rechten drop-out zijn, dat betekent nog niet dat je aan de slag kunt als natuurkundige. Gechargeerd natuurlijk, maar het punt lijkt me duidelijk.
pi_54886376
quote:
Op woensdag 28 november 2007 10:07 schreef sanger het volgende:

[..]

En omgekeerd zal iemand zonder MBO diploma al die theorie nog moeten leren om in aanmerking te komen voor een MBO diploma.......

Nogmaals, de waarde van het diploma wordt teniet gedaan.
Zo is het. Zo werkt het ook op het HBO.

Indien de waarde teniet gedaan wordt, zie ik graag mijn teveel(?) betaalde MBO schoolgeld terug. Het zijn opzich geen slechte plannen om de mensen makkelijker aan het werk te laten komen, maar het is wel een beetje oneerlijk...
  woensdag 28 november 2007 @ 10:24:38 #28
65960 sanger
pi_54886478
quote:
Op woensdag 28 november 2007 10:13 schreef Seneca het volgende:

[..]

Dus wat is dan nog het nut van die mensen met 5 jaar werkevaring een gratis MBO diploma te geven? Het zorgt zelfs voor meer gedoe, omdat werkgevers moeten uitzoeken hoe je aan je diploma bent gekomen
Juistem
  woensdag 28 november 2007 @ 10:25:15 #29
65960 sanger
pi_54886486
quote:
Op woensdag 28 november 2007 10:15 schreef PAA-053 het volgende:
Waarom geven we deze mensen niet gewoon een MBO-opleiding? Dus, de overheid betaalt en zij kunnen leren? Dan moeten ze er nog wat voor doen en daarnaast krijgen ze kennis die ze nu niet hebben, terwijl ze wel over een MBO denkniveau beschikken.
Dat is in mijn ogen ook een veel betere oplossing. Alleen is deze oplossing ook vele malen duurder.
  woensdag 28 november 2007 @ 10:26:17 #30
65960 sanger
pi_54886509
quote:
Op woensdag 28 november 2007 10:19 schreef Freak187 het volgende:

[..]

Zo is het. Zo werkt het ook op het HBO.
Ik heb een baan op HBO niveau. Dat doe ik al 7 jaar. krijg ik nu ook mijn HBO diploma? Nee dus.
quote:
Indien de waarde teniet gedaan wordt, zie ik graag mijn teveel(?) betaalde MBO schoolgeld terug. Het zijn opzich geen slechte plannen om de mensen makkelijker aan het werk te laten komen, maar het is wel een beetje oneerlijk...
Dat is een meer dan logische reactie va al diegene die wel moeite hebben moeten doen voor het diploma.
pi_54887437
quote:
Op woensdag 28 november 2007 10:07 schreef Seneca het volgende:

[..]

Toen ik weer naar school ging had dit echter geen voordeel. Ik kon gewoon weer onderaan beginnen. Mijn baas heeft dit inderdaad meegenomen in de sollicitatie, mar school niet.
  woensdag 28 november 2007 @ 11:15:37 #32
65960 sanger
pi_54887623
quote:
Op woensdag 28 november 2007 11:07 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Toen ik weer naar school ging had dit echter geen voordeel. Ik kon gewoon weer onderaan beginnen. Mijn baas heeft dit inderdaad meegenomen in de sollicitatie, mar school niet.
Solliciteer jij op school dan?

Diegene die hem nu krijgen worden bevoordeelt. Immers kunnen zij een diploma overleggen EN hebben jarenlange werkervaring omdat zij hun tijd niet op school doorbrachten.
pi_54888267
quote:
Op woensdag 28 november 2007 11:15 schreef sanger het volgende:

[..]

Solliciteer jij op school dan?

Diegene die hem nu krijgen worden bevoordeelt. Immers kunnen zij een diploma overleggen EN hebben jarenlange werkervaring omdat zij hun tijd niet op school doorbrachten.
Begrijpend lezen is ook een vak, maar goed..

De lat is de laatste jaren hoger gelegd. Waar die mensen niets aan kunnen doen. Je moet tegenwoordig voor de meest domme, belachelijke baan al MBO hebben. Nu wordt er vooral op dit forum altijd gezeken dat iedereen moet werken en je handje ophouden not done is. Nu die mensen geholpen worden en een steuntje in de rug krijgen (waar gezien de regering weer allemaal haken en ogen aan zitten) voelen diezelfde mensen zich weer benadeeld en gaan ze daar weer over zeiken. Die mensen hebben gewoon geen eerlijke kans en die kans moet hun geboden worden. Hoe denk je dat ik mij voel nu ik op school weer helemaal onderaan moest beginnen terwijl ik al vijf jaar op MBO-niveau werkzaam was. Ik kan ook lopen zeiken dat ze nu ineens dimploma's gaan weggeven terwijl ik nu MBO 3 zit te doen. Doe ik niet want weet hoe belangrijk het is een eerlijke kans te krijgen. Bovendien, de meesten halen hun MBO-diploma met pluisjes uit hun navel te halen dus ja..
  woensdag 28 november 2007 @ 11:47:33 #34
65960 sanger
pi_54888423
quote:
Op woensdag 28 november 2007 11:42 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Begrijpend lezen is ook een vak, maar goed..
Het was dan ook niet helemaal serieus bedoeld....
quote:
De lat is de laatste jaren hoger gelegd. Waar die mensen niets aan kunnen doen. Je moet tegenwoordig voor de meest domme, belachelijke baan al MBO hebben. Nu wordt er vooral op dit forum altijd gezeken dat iedereen moet werken en je handje ophouden not done is. Nu die mensen geholpen worden en een steuntje in de rug krijgen (waar gezien de regering weer allemaal haken en ogen aan zitten) voelen diezelfde mensen zich weer benadeeld en gaan ze daar weer over zeiken. Die mensen hebben gewoon geen eerlijke kans en die kans moet hun geboden worden. Hoe denk je dat ik mij voel nu ik op school weer helemaal onderaan moest beginnen terwijl ik al vijf jaar op MBO-niveau werkzaam was. Ik kan ook lopen zeiken dat ze nu ineens dimploma's gaan weggeven terwijl ik nu MBO 3 zit te doen. Doe ik niet want weet hoe belangrijk het is een eerlijke kans te krijgen. Bovendien, de meesten halen hun MBO-diploma met pluisjes uit hun navel te halen dus ja..
Je hebt over een eerlijke kans, en daar ben ik helemaal voor. Een eerlijke kans is als die mensen zelf investeren in het volgen van een opleiding. Een soort van studielening zou ik dus zeker toejuichen. In de voorstellen van nu is het geen eerlijke kans, maar een vbevoorrechte kans. Op een CV komt nu niet alleen jaren werkervaring maar ook een diploma. Bij iemand die diezelfde jaren aan het studeren geweest is komt er geen werkervaring bij..... Hoezo eerlijk?

Ze moeten een zetje in de rug krijgen indd, maar om het cadeau te geven gaat mij te ver. Buiten het aspect dat anderen hebben moeten betalen voor de opleiding....
pi_54888680
quote:
Op woensdag 28 november 2007 11:47 schreef sanger het volgende:

[..]

Het was dan ook niet helemaal serieus bedoeld....
[..]

Je hebt over een eerlijke kans, en daar ben ik helemaal voor. Een eerlijke kans is als die mensen zelf investeren in het volgen van een opleiding. Een soort van studielening zou ik dus zeker toejuichen. In de voorstellen van nu is het geen eerlijke kans, maar een vbevoorrechte kans. Op een CV komt nu niet alleen jaren werkervaring maar ook een diploma. Bij iemand die diezelfde jaren aan het studeren geweest is komt er geen werkervaring bij..... Hoezo eerlijk?

Ze moeten een zetje in de rug krijgen indd, maar om het cadeau te geven gaat mij te ver. Buiten het aspect dat anderen hebben moeten betalen voor de opleiding....
Tja, als je zo gaat bekijken moet je wel alles meenemen. Want zo heeft diegene die veel jaren werkervaring heeft ook een hogere leeftijd. Dat werkt weer in het nadeel. Bovendien is het echt niet zo dat je zomaar wat krijgt hier in Nederland. Ik heb door ziekte een hele tijd in de bijstand gezeten en werk nu al twee jaar 32 uur plus één dag school en mijn school wordt betaald. Daartegen werk ik wel 32 uur voor nog geen ¤900. Maar dat zien jullie niet. Ook heb ik 6 weken bij een sociale werkplaats moeten werken anders werd mijn uitkering stop gezet, en dat breekt je en valt niet mee als je altijd hard gewerkt hebt. Ik zat (net zoals iedereen nu moet bij de aanvraag van een bijstand uitkering) met 6 mongolen aan een tafel plastic dingen in elkaar te klikken die in de zaal ernaast weer uit elkaar werden gehaald. Kortom, in de bijstand zitten is geen pretje. Je wordt van alle kanten eerst leeggeplukt en een opleiding betalen is dan geen optie, en een lening krijgen al helemaal niet. Wist je bijvoorbeeld dat als jij over tien jaar in de bijstand komt je eerst je eigen auto moet verkopen en dat geld eerst moet opmaken voordat je ook maar een cent krijgt? Alles wat je opgebouwd hebt moet je eerst afbreken voordat je ook maar wat krijgt. Dit motiveert ook niet. Kijk, ik ben het gedeeltelijk met je eens maar je moet nou niet net doen alsof iemand die zijn MBO krijgt van zijn ouders er meer voor doet dan iemand die hem "zomaar krijgt". Het is gewoon afgunst en zeiken op mensen die hun handje ophouden is veel leuker en makkelijker dan die mensen helpen. Want dan gaan we weer zeiken hoe benadeeld we wel niet worden.
pi_54889296
quote:
Op woensdag 28 november 2007 10:25 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat is in mijn ogen ook een veel betere oplossing. Alleen is deze oplossing ook vele malen duurder.
De arbeidsmarkt vervuilen wordt op den duur nog véél duurder. Misschien kan er gedacht worden aan een selectie van een stuk of 5/6 MBO-opleidingen die populair zijn (bijv. 1 in de bouw, 1 in de zorg, 1 in het onderwijs, enz.) en die aanbieden aan deze doelgroep. Lessen kunnen gegeven worden in overheidsgebouwen, door overheidswerknemers. Zo zijn de kosten nog wel enigzins te beperken en kan er specifieke aandacht gegeven worden aan de voor- en nadelen van deze groep.
  woensdag 28 november 2007 @ 12:30:03 #37
65960 sanger
pi_54889525
quote:
Op woensdag 28 november 2007 11:57 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Tja, als je zo gaat bekijken moet je wel alles meenemen. Want zo heeft diegene die veel jaren werkervaring heeft ook een hogere leeftijd. Dat werkt weer in het nadeel.
Das dus niet zo. Als ik vier jaar naar school ga, en jij 4 jaar gaat werken. Dan heb jij werkervaring en ik niet. We zijn dan even oud.
quote:
Bovendien is het echt niet zo dat je zomaar wat krijgt hier in Nederland. Ik heb door ziekte een hele tijd in de bijstand gezeten en werk nu al twee jaar 32 uur plus één dag school en mijn school wordt betaald. Daartegen werk ik wel 32 uur voor nog geen ¤900. Maar dat zien jullie niet. Ook heb ik 6 weken bij een sociale werkplaats moeten werken anders werd mijn uitkering stop gezet, en dat breekt je en valt niet mee als je altijd hard gewerkt hebt. Ik zat (net zoals iedereen nu moet bij de aanvraag van een bijstand uitkering) met 6 mongolen aan een tafel plastic dingen in elkaar te klikken die in de zaal ernaast weer uit elkaar werden gehaald. Kortom, in de bijstand zitten is geen pretje. Je wordt van alle kanten eerst leeggeplukt en een opleiding betalen is dan geen optie, en een lening krijgen al helemaal niet. Wist je bijvoorbeeld dat als jij over tien jaar in de bijstand komt je eerst je eigen auto moet verkopen en dat geld eerst moet opmaken voordat je ook maar een cent krijgt? Alles wat je opgebouwd hebt moet je eerst afbreken voordat je ook maar wat krijgt. Dit motiveert ook niet. Kijk, ik ben het gedeeltelijk met je eens maar je moet nou niet net doen alsof iemand die zijn MBO krijgt van zijn ouders er meer voor doet dan iemand die hem "zomaar krijgt". Het is gewoon afgunst en zeiken op mensen die hun handje ophouden is veel leuker en makkelijker dan die mensen helpen. Want dan gaan we weer zeiken hoe benadeeld we wel niet worden.
Ik ken die situatie waar jij hebt in gezeten ook van dichtbij. Dus ik weet wel waar ik het over heb. Feit blijft dat er genoeg werk is als je echt wilt werken (er is niet voor niets een toestroom van Oost Blokkers).

Feit is wel dat degene die wel de moeite heeft genomen om te studeren, en daarbij misschien wel een studieschuld heeft opgebouwd, benadeeld wordt. Dat kun je niet ontkennen. Dat je niet makkelijk een lening krijgt als je in de bijstand zit klopt, vandaar mijn voorstel dat de overheid dan een soort studiefinancieringsvorm aanbiedt aan die mensen.

Anderszijds zijn de uitkeringen te hoog of het minimumloon te laag. Het verschil daartussen werkt niet uitnodigend om te kiezen voor werk ipv uitkering. Ik zeg niet dat dat bij jou zo was (gezien je verhaal integendeel juist) maar bij vele wel.

Wat ook niet vergeten moet worden is dat de bijstand betaald wordt van de belastingen. Iedereen betaald mee. En dan worden de ontvangers van dat geld ook nog eens bevooroordeelt

Dat er iets gedaan moet worden staat wel als een paal boven water, maar dit is imo niet de juiste oplossing.
pi_54890245
quote:
Op woensdag 28 november 2007 12:30 schreef sanger het volgende:

[..]

Das dus niet zo. Als ik vier jaar naar school ga, en jij 4 jaar gaat werken. Dan heb jij werkervaring en ik niet. We zijn dan even oud.
[..]

Ik ken die situatie waar jij hebt in gezeten ook van dichtbij. Dus ik weet wel waar ik het over heb. Feit blijft dat er genoeg werk is als je echt wilt werken (er is niet voor niets een toestroom van Oost Blokkers).

Feit is wel dat degene die wel de moeite heeft genomen om te studeren, en daarbij misschien wel een studieschuld heeft opgebouwd, benadeeld wordt. Dat kun je niet ontkennen. Dat je niet makkelijk een lening krijgt als je in de bijstand zit klopt, vandaar mijn voorstel dat de overheid dan een soort studiefinancieringsvorm aanbiedt aan die mensen.

Anderszijds zijn de uitkeringen te hoog of het minimumloon te laag. Het verschil daartussen werkt niet uitnodigend om te kiezen voor werk ipv uitkering. Ik zeg niet dat dat bij jou zo was (gezien je verhaal integendeel juist) maar bij vele wel.

Wat ook niet vergeten moet worden is dat de bijstand betaald wordt van de belastingen. Iedereen betaald mee. En dan worden de ontvangers van dat geld ook nog eens bevooroordeelt

Dat er iets gedaan moet worden staat wel als een paal boven water, maar dit is imo niet de juiste oplossing.
Als jij vier jaar naar school gaat en ik vier jaar werk, krijg ik heus geen MBO-diploma van de overheid hoor. Ik zal daarnaast ook nog langdurig in de bijstand moeten zitten. En minimumloon te laag of uitkeringen te hoog. Ik leef, door ziekte, nu al vier jaar op minimum-niveau en moet echt alles laten om te kunnen eten. Dat is namelijk maar ¤875,-. Daar moet ik wel mijn zorgverzekering, huur en de hele mikmak van betalen hoor. Dat is elke maand weer te weinig. Ik wil gvd ook weleens wat drinken met vrienden of een leuke broek kopen. De rest wat je zegt is kul dus ga ik maar niet op in..
pi_54910671
Het is goed dat de sociale dienst een oplossing zoekt voor dit probleem. Ik geloof inderdaad dat er nu mensen zijn die nu geen baan hebben maar wel goed kunnen lassen of met de heftruck overweg kunnen. Zij hebben dit gedaan in een vorige baan maar hebben daar nooit een diploma voor gekregen, in feite hebben zij de vakopleiding doorlopen bij de werkgever. Het echte probleem zit vervolgens bij de lakse HR-manager of bij de manager die geen verantwoordelijk wil nemen om zo iemand aan te nemen, er wordt veel te eenvoudig gezegd, geen diploma, dan ben je niet gekwalificeerd. In dit geval is dat een onjuist beslissing.

Het vervelende alleen is dat het niet mogelijk is om bij bedrijven het HR-beleid te veranderen, prikkels vanuit de markt ontbreken kennelijk en dwingende wetgeving is al helemaal geen optie (ook vanuit politieke overtuiging). Een andere randvoorwaarde die ik aan een oplossing toe zou willen kennen is dat je voor een diploma examens met goed gevolg moet hebben afgelegd. Dat is een eis van het diploma en daar mag niet aan getornd worden omdat er anders diploma-inflatie optreedt. Door deze beperkingen is denk ik de enige juiste oplossing die kan worden geboden deze mensen een mogelijkheid aan te bieden deze examens, die vereist zijn voor het MBO-diploma, te kunnen afleggen. Een erg eenvoudig te implementeren oplossing waarvan ik niet snap dat men daar niet voor kiest.
  donderdag 29 november 2007 @ 08:25:02 #40
65960 sanger
pi_54912473
quote:
Op woensdag 28 november 2007 13:00 schreef Tarabass het volgende:

Als jij vier jaar naar school gaat en ik vier jaar werk, krijg ik heus geen MBO-diploma van de overheid hoor. Ik zal daarnaast ook nog langdurig in de bijstand moeten zitten. En minimumloon te laag of uitkeringen te hoog. Ik leef, door ziekte, nu al vier jaar op minimum-niveau en moet echt alles laten om te kunnen eten. Dat is namelijk maar ¤875,-. Daar moet ik wel mijn zorgverzekering, huur en de hele mikmak van betalen hoor. Dat is elke maand weer te weinig. Ik wil gvd ook weleens wat drinken met vrienden of een leuke broek kopen. De rest wat je zegt is kul dus ga ik maar niet op in..
Maar ondertussen behoud je wel die vier jaar voorsprong....

Dat minimum dat jij noemt wordt verder aangevuld met huurtoeslag, zorgtoeslag en eventueel kindertoeslag. Het is geen vetpot, dat ben ik met je eens. Maar mijn schoonzusje kan er, als alleenstaande moeder, toch aardig van rondkomen inclusief de opvoeding van haar kind. Nu betaalt ze niet de hoofdprijs aan huur, maar toch.

De rest is geen kul, maar wellicht een andere discussie.
  donderdag 29 november 2007 @ 08:27:13 #41
65960 sanger
pi_54912486
quote:
Op donderdag 29 november 2007 00:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
Door deze beperkingen is denk ik de enige juiste oplossing die kan worden geboden deze mensen een mogelijkheid aan te bieden deze examens, die vereist zijn voor het MBO-diploma, te kunnen afleggen. Een erg eenvoudig te implementeren oplossing waarvan ik niet snap dat men daar niet voor kiest.
En dat examen eventueel voorafgegaan door een verkorte theorieopleiding. Want voor de examens heb je wel degelijk wat theorie nodig die je in de praktijk niet altijd tegenkomt.

Natuurlijk moeten de mensen deze "opleiding" dan zelf betalen, maar met een soort van studielening vanuit de overheid kunnen ze hiertoe wel gestimuleerd worden
pi_54915800
Dit kan je niet verkopen aan al die studenten die keihard hebben moeten knokken om hun MBO diploma te behalen. Met als gevolg dat straks MBO-ers op hun sollicitatie worden gewantrouwd door werkgevers, omdat ze kunnen vermoeden dat diegene met die MBO diploma een pauper is, die dat diploma van Sinterklaas heeft gekregen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_54918533
quote:
Op donderdag 29 november 2007 11:39 schreef JohnDope het volgende:
vermoeden dat diegene een pauper is, die dat diploma van Sinterklaas heeft gekregen.
En dit is nou precies waarom deze mensen, willen jullie ze aan het werken zien, extra gesteund moeten worden. Jullie doen net alsof je straks een maandje thuis zit en even een diploma ophaalt. Zo gaat dat echt niet werken, neem dat van mij aan. En iemand in de bijstand is niet vanzelfsprekend een pauper. Er zijn een miljoen redenen die er voor kunnen zorgen dat ook jij morgen niet meer voor jezelf kan zorgen en dus ook een pauper kan worden, denk daar goed aan. Geluk is niet vanzelfsprekend. Maar ben inderdaad wel benieuwd wat de eisen zijn en tot hoever de ontvanger moet inleveren.
pi_54918711
quote:
Op donderdag 29 november 2007 13:33 schreef Tarabass het volgende:

[..]

En dit is nou precies waarom deze mensen, willen jullie ze aan het werken zien, extra gesteund moeten worden. Jullie doen net alsof je straks een maandje thuis zit en even een diploma ophaalt. Zo gaat dat echt niet werken, neem dat van mij aan.
Laat ze het dan ook eerlijk doen. En laat ze dan ook HBO en WO cursussen geven, want ik ken een aantal mensen zonder diploma die met hun capaciteit mbv zo'n cursus een HBO of WO diploma kunnen halen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_54919021
quote:
Op donderdag 29 november 2007 13:41 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Laat ze het dan ook eerlijk doen. En laat ze dan ook HBO en WO cursussen geven, want ik ken een aantal mensen zonder diploma die met hun capaciteit mbv zo'n cursus een HBO of WO diploma kunnen halen.
Die zijn ook wel capabel genoeg om hun eigen bonen te doppen niet? Bovendien, cursussen worden allang gegeven aan mensen die lang in een uitkeringspositie zitten, maar niet in staat zijn hun oude werk uit te voeren.
pi_54919096
quote:
Op donderdag 29 november 2007 13:55 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Die zijn ook wel capabel genoeg om hun eigen bonen te doppen niet? Bovendien, cursussen worden allang gegeven aan mensen die lang in een uitkeringspositie zitten, maar niet in staat zijn hun oude werk uit te voeren.
Wees even reeel, als iemand van die 75000 geschikt is voor HBO of WO dan kan je die persoon toch niet op zadelen met een MBO-niveau. In principe moet er dan een soort toets gegeven worden waarmee het niveau van de desbetreffende persoon bepaald kan worden.
Je moet het geen dan aanbieden wat bij die persoon past. En binnen die beloofde kenniseconomie past een HBO-er of WO-er perfect.
pi_54920016
quote:
Op donderdag 29 november 2007 13:59 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Wees even reeel, als iemand van die 75000 geschikt is voor HBO of WO dan kan je die persoon toch niet op zadelen met een MBO-niveau. In principe moet er dan een soort toets gegeven worden waarmee het niveau van de desbetreffende persoon bepaald kan worden.
Je moet het geen dan aanbieden wat bij die persoon past. En binnen die beloofde kenniseconomie past een HBO-er of WO-er perfect.
Omdat HBO geen minimum vereiste is om in de samenleving terug te keren. Vroeger was LTS/MAVO een minimum vereiste, maar door de kenniseconomie is dit opgestuwd naar MBO. Mensen zonder dat papiertje hebben dus vrijwel geen kansen. Bovendien is een MBO te halen met twee vingers in je neus, terwijl een HBO toch echt hard werken is.

btw, nice homepage
pi_54920215
quote:
Op donderdag 29 november 2007 14:46 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Omdat HBO geen minimum vereiste is om in de samenleving terug te keren. Vroeger was LTS/MAVO een minimum vereiste, maar door de kenniseconomie is dit opgestuwd naar MBO.
Zolang je niet alles aanbiedt aan die 75.000 wordt er zoals gewoonlijk weer half werk verricht, want dat iemand thuis zit, betekent nog niet dat diegene geen WO of HBO aan kan.
quote:
Mensen zonder dat papiertje hebben dus vrijwel geen kansen. Bovendien is een MBO te halen met twee vingers in je neus, terwijl een HBO toch echt hard werken is.
Dat is voor ieder persoon verschillend. Voor de ander is HBO weer 2 vingers in de neus.
  vrijdag 30 november 2007 @ 03:04:04 #49
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_54937435
Vertel me wat het onderwijs niet doet om cijfers op te fleuren!
pi_54937455
Werkervaring is vaak van meer waarde dan een 'papiertje'.

Ik vind het een goed plan, omdat werkgevers vaak hun oordeel af laten hangen van een 'papiertje', terwijl er mensen aan de kant staan met meer waarde dan de gemiddelde net afgestudeerde MBO-scholier.
pi_54937472
quote:
Op woensdag 28 november 2007 09:57 schreef Freak187 het volgende:
Vraagje: kunnen ze met een gratis MBO diploma wel door naar het HBO? Indien dat het geval is, vallen ze dus wel regelrecht door de mand.

Je verondersteld dat iedereen die in de bijstand zit een IQ heeft van <100?
pi_54937480
Volkomen belachelijk. Een klap in het gezicht van eenieder die wel jarenlang naar school is geweest.

Ik heb ook liever iemand die goed is in wat hij doet, ongeacht diploma, en als het erop aankomt neem ik liever een vuilnisman aan voor een high-tech baan als ik 100% weet dat hij gewoon goed is. Helaas is het probleem dat in 99.99999% van de gevallen die vlieger niet opgaat, en dus is het sorteren aan de poort a.d.h.v. het bezit van een relevant diploma noodzakelijk.

De overheid toont eens temeer aan waar haar interesse ligt: bij de zielepietjes. Naar school gaan is voor sukkel. Slimme mensen doen gewoon niets, kunnen het schoolgeld uitgeven aan blowen en uitgaan en krijgen toch hetzelfde diploma. Net zoals werken voor sukkels is: slimme mensen houden hun poot op, en verdienen meer dan iemand met een baan.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_54937677
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 03:14 schreef StefanP het volgende:
Volkomen belachelijk. Een klap in het gezicht van eenieder die wel jarenlang naar school is geweest.

Ik heb ook liever iemand die goed is in wat hij doet, ongeacht diploma, en als het erop aankomt neem ik liever een vuilnisman aan voor een high-tech baan als ik 100% weet dat hij gewoon goed is. Helaas is het probleem dat in 99.99999% van de gevallen die vlieger niet opgaat, en dus is het sorteren aan de poort a.d.h.v. het bezit van een relevant diploma noodzakelijk.

De overheid toont eens temeer aan waar haar interesse ligt: bij de zielepietjes. Naar school gaan is voor sukkel. Slimme mensen doen gewoon niets, kunnen het schoolgeld uitgeven aan blowen en uitgaan en krijgen toch hetzelfde diploma. Net zoals werken voor sukkels is: slimme mensen houden hun poot op, en verdienen meer dan iemand met een baan.
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
pi_54940478
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 03:14 schreef StefanP het volgende:

Wat je hier zegt is echt bullshit en zeer asociaal. Ten eerste kom je niet meer zomaar in de bijstand. En als je in de bijstand zit heb je geen geld voor blowen en uitgaan, laat staan voor nieuwe kleding. Dus hoe je erbij komt dat je poot ophouden, zoals jij het noemt, meer oplevert dan werken is mij de vraag. Bovendien kiest een groot deel van de mensen er niet voor om in de bijstand te komen en zouden zij graag aan het werk gaan. Helaas is het minimum om een baan te vinden nu MBO, die vaak wat ouderen in de bijstand niet hebben simpelweg omdat je dat tien/twintig jaar geleden ook niet nodig had om terug te keren in de maatschappij. Maar kruip maar weer lekker onder je steen daar in Amerika, daar waar het niet asocialer kan als mogelijk is. Je zult je er wel thuis voelen. Kun je lekker mensen uitlachen en loser noemen. Herinner jezelf er wel aan dat pech niet iets is waar je om vraagt, maar iets is wat je overkomt. En sommige mensen hebben nou eenmaal pech..
pi_54941063
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 03:12 schreef WillemThe5th het volgende:

[..]

Je verondersteld dat iedereen die in de bijstand zit een IQ heeft van &lt;100?
Nee hoor, totaal niet. Maar zelfs als je een IQ van 160 hebt, maar nog nooit een wiskundeles gevolgd heb, dan kan je toch niet zomaar even instromen? Hoe briljant je ook bent, er moet toch enige moeite voor gedaan worden.
pi_54962402
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 10:28 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Wat je hier zegt is echt bullshit en zeer asociaal. Ten eerste kom je niet meer zomaar in de bijstand. En als je in de bijstand zit heb je geen geld voor blowen en uitgaan, laat staan voor nieuwe kleding. Dus hoe je erbij komt dat je poot ophouden, zoals jij het noemt, meer oplevert dan werken is mij de vraag. Bovendien kiest een groot deel van de mensen er niet voor om in de bijstand te komen en zouden zij graag aan het werk gaan. Helaas is het minimum om een baan te vinden nu MBO, die vaak wat ouderen in de bijstand niet hebben simpelweg omdat je dat tien/twintig jaar geleden ook niet nodig had om terug te keren in de maatschappij. Maar kruip maar weer lekker onder je steen daar in Amerika, daar waar het niet asocialer kan als mogelijk is. Je zult je er wel thuis voelen. Kun je lekker mensen uitlachen en loser noemen. Herinner jezelf er wel aan dat pech niet iets is waar je om vraagt, maar iets is wat je overkomt. En sommige mensen hebben nou eenmaal pech..
Tuurlijk joh. Ze hebben pech. Ze zijn zielig. Ze kregen nooit kansen. Het is hun schuld niet. Het is de schuld van de samenleving.

Ach, Nederland krijgt wat het verdient.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_54963881
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 03:03 schreef StefanP het volgende:

[..]

Tuurlijk joh. Ze hebben pech. Ze zijn zielig. Ze kregen nooit kansen. Het is hun schuld niet. Het is de schuld van de samenleving.

Dus jij wilt zeggen dat ik die dubbele hernia verdient heb, en dat het mijn eigen schuld is dat ik nu in een rolstoel zit? En dat terwijl ik tien jaar altijd hard gewerkt heb voor een kut-loontje?

En dan afsluiten met: "Ach, Nederland krijgt wat het verdient.", terwijl de staat van Amerika niet om over naar huis te schrijven is? Ga Sicko maar eens kijken, en kom dan maar weer terug. Kijken of die mensen het ook allemaal aan zichzelf te wijten hebben
pi_54973945
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 03:03 schreef StefanP het volgende:

[..]

Amerika ook, kijk naar naar de economische recessie dankzij die aap die jullie president noemen
pi_54975758
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:10 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Dus jij wilt zeggen dat ik die dubbele hernia verdient heb, en dat het mijn eigen schuld is dat ik nu in een rolstoel zit? En dat terwijl ik tien jaar altijd hard gewerkt heb voor een kut-loontje?

En dan afsluiten met: &quot;Ach, Nederland krijgt wat het verdient.&quot;, terwijl de staat van Amerika niet om over naar huis te schrijven is? Ga Sicko maar eens kijken, en kom dan maar weer terug. Kijken of die mensen het ook allemaal aan zichzelf te wijten hebben

Dus jij bent een van die paar procent die wel terecht ziek is? Mijn medeleven. Misschien moet je proberen je woede eens te richten op de talloze fraudeurs en politici die dit soort achterlijke maatregelen bedenken, want daardoor is het imago van uitkeringstrekkers verworden tot wat het is.
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 19:56 schreef harrypiel het volgende:

[..]

Amerika ook, kijk naar naar de economische recessie dankzij die aap die jullie president noemen
Welke recessie? Je bedoelt de groei van 4.9 procent in het derde kwartaal? Dat zijn cijfers waar jullie alleen maar van kunnen dromen - Europa heeft altijd ver achter gelegen op dat soort cijfers. O, en de AEX doet het ook zo fantastisch... het gaat hier prima, let maar eens op je eigen "elephant in the room".
-Mark Steyn
pi_54976883
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 20:59 schreef StefanP het volgende:

Welke recessie? Je bedoelt de groei van 4.9 procent in het derde kwartaal? Dat zijn cijfers waar jullie alleen maar van kunnen dromen - Europa heeft altijd ver achter gelegen op dat soort cijfers. O, en de AEX doet het ook zo fantastisch... het gaat hier prima, let maar eens op je eigen "elephant in the room".
Erhm, de staatsschuld die dankzij het rampzalige economische beleid van ome bush nog verder hoogte in is geschoten (zowel in absolute als relatieve zin) dankzij "teh war on terrorism" (net zo'n grote flop als de grote drooglegging en "teh war on drugs btw"), het handelstekort, de crisis op de hypotheekmarkt, de dollar die steeds verder wegzakt tov van de euro (OPEC die er serieus over nadenkt in euries te gaan handelen)... En maar blijven roepen dat nederlanders (of europeanen for that matter) zulke verdorven linkse kuthippes met een compleet vervallen moraal zijn omdat ze 1 keer in de Wallen in 020land geweest zijn
pi_54978211
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 20:59 schreef StefanP het volgende:
Dus jij bent een van die paar procent die wel terecht ziek is? Mijn medeleven. Misschien moet je proberen je woede eens te richten op de talloze fraudeurs en politici die dit soort achterlijke maatregelen bedenken, want daardoor is het imago van uitkeringstrekkers verworden tot wat het is.
Welke woede? Ik ben blij dat ik een MBO-opleiding aangeboden heb gekregen en dat ik ondertussen aan het reïntegreren ben als software-ontwikkelaar. Niets dan lof voor dat systeem. In Amerika was ik nu een loser geweest, had ik dood kunnen vallen en had ik de onderzoeken die ik nodig had geeneens kunnen betalen en had ik nu nog een verlamt been gehad. Sterker nog, ik had waarschijnlijk mijn eigen rolstoel mogen lassen. En juist daarom is het belangrijk dat we hier de mensen kansen blijven geven en niet afglijden naar meer verdeeldheid tussen arm en rijk. En als de minimum eisen voor reïntegratie MBO is, is het dus van belang dat we die mensen zo snel mogelijk aan die papieren helpen zodat ze weer zo snel mogelijk op eigen benen kunnen staan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')