er zijn wel boeken over hoor!quote:Op vrijdag 30 november 2007 15:12 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is nou eenmaal een discussieforum. We kunnen allemaal wel leuk topics volspammen met onze hersenspinsels, maar dat schiet niet echt op.
Graag gedaan. Ik had een gereserveerd boek even ingezien en het ziet er veelbelovend uit. Ik heb de mijne nog in bestelling staan, herdruk zei de boekhandel, hopelijk heb ik het kort na 5 december in bezit. Om het in een adem uit te lezen...quote:Op dinsdag 4 december 2007 00:01 schreef vero-legata het volgende:
Bedankt voor de boekentip. Ken je Life after Life ook, een engels erg leuk boek over BDE`s, het basiswerk geloof ik, door dat boek is de term BDE eigenlijk geintroduceert. Ik heb dit boek wat jij noemt nog niet gelezen, ga het zsm doen!
Antwoord:quote:Op woensdag 28 november 2007 13:39 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het gaat om de methode van Dr. van Lommel in deze. Ik kom opper hier een experiment dat naar mijn idee toch wel wezenlijk is in het hele verhaal..... Want in de kern concludeert van Lommel dat het bewustzijn door de hersenen wordt gefaciliteerd en niet wordt geproduceerd. Maw het idee van een soort radiontvanger dat EM golven ontvangt.......
Als hij dat overeind wilt houden, dan lijkt mij de proef met de kooi van Faraday zeer voor de hand liggend. Maar nogmaals ik heb zijn hele verhaal nog niet dus ik wacht af.
bronquote:Al sinds de jaren zeventig is bekend dat deze fenomenen tot het non-lokale verschijnsel behoren., en dat ze niet met
elektromagnetische hulpmiddelen kunnen worden afgeschermd. Non -lokaliteit verwijst naar het merkwaardig aspect van
de kwantumtheorie dat zegt dat als twee of meer deeltjes eenmaal in dezelfde kwantumtoestand komen te verkeren, ze
voorgoed met elkaar zijn verbonden; ze behouden een coherente correlatie en blijven met elkaar communiceren zelfs als
een ervan van het ene eind van het universum naar het andere wordt getransporteerd. Dit roept het beeld op van een
''bezield universum'': een universum met een weefsel van informatieverbindingen of kwantumholografi
En hij doet dat bijzonder goed onderbouwd terwijl hij ook de kritiek behandeld (in tegenstelling tot wat velen beweren)! Het boek is een aanrader, ook voor mensen die er geen barst van geloven.quote:Op dinsdag 25 december 2007 16:22 schreef erwindeheld het volgende:
Non-lokaliteit en BDE aan elkaar koppelen
Neen. Hij onderbouwt wetenschappelijk en werpt voorzichtig een theorie op binnen welk kader een aantal zaken die kenmerkend zijn voor een BDE of een BLE kloppen.quote:Op dinsdag 25 december 2007 17:28 schreef erwindeheld het volgende:
Net zo goed onderbouwd als The Secret en What the Bleep Do We Know? waar quantummechanica aan Oosterse filosofien wordt gelinkt?
Scherp van jequote:Dat non-lokaliteit en bijna-dood-ervaringen allebei onverklaarbaar zijn bewijst niet dat ze met elkaar hebben te maken.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 25 december 2007 16:55 schreef Beaudian het volgende:
[..]
En hij doet dat bijzonder goed onderbouwd terwijl hij ook de kritiek behandeld (in tegenstelling tot wat velen beweren)! Het boek is een aanrader, ook voor mensen die er geen barst van geloven.
Dat voegt niets toe aan eventuele discussie, voor zover discussie over het al dan niet bestaan van een BDE op een forum als (vooral) dit al zin heeft. Daarnaast is het geen stof die je met een paar beweringen af kunt doen. Daar is het te zorgvuldig (met de voor- en nadelen van onderzoek erbij) voor opgebouwd. Als je er een mening over wilt vormen doe je er beter aan het te lezen.quote:Op dinsdag 25 december 2007 20:19 schreef erwindeheld het volgende:
Zou je de kernpunten kunnen opsommen uit het boek van de heer Lommel.
Zg skeptici zetten Van Lommel graag weg als een idioot die 'maar wat roept' of 'verkeerde conclusies' trekt. Dat is onwetend- of koppigheid. Hij zegt veel zinnige dingen, heeft ervaring en benoemt ook de onenigheid over quantummechanica onder wetenschappers, wat eigenlijk zat zegt indien men misbruik van quantummechanica in wil zetten als argument tegen Van Lommel.quote:
Dat er geen flinter bewijs is voor paranormale verschijnselen is echt grote onzin. Er zijn al vele wetenschappelijke experimenten gedaan waar significante resultaten zijn behaald. Dat je de opzet van die experimenten betwijfeld moet je zelf weten, maar dat er geen flinter bewijs is, is simpelweg onjuist.quote:Op vrijdag 28 december 2007 04:49 schreef Twpk het volgende:
En laten we niet vergeten dat er geen flinter, geen korrel bewijs voor paranormale verschijnselen, BDE's of BLE's.
Inderdaad. Ook zoiets als remote viewing...quote:Op vrijdag 28 december 2007 09:47 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Dat er geen flinter bewijs is voor paranormale verschijnselen is echt grote onzin. Er zijn al vele wetenschappelijke experimenten gedaan waar significante resultaten zijn behaald. Dat je de opzet van die experimenten betwijfeld moet je zelf weten, maar dat er geen flinter bewijs is, is simpelweg onjuist.
Ja!quote:Op vrijdag 28 december 2007 01:45 schreef Kees22 het volgende:
Quantummechanica?? (=tvp)
quote:Op vrijdag 28 december 2007 09:47 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Dat er geen flinter bewijs is voor paranormale verschijnselen is echt grote onzin. Er zijn al vele wetenschappelijke experimenten gedaan waar significante resultaten zijn behaald. Dat je de opzet van die experimenten betwijfeld moet je zelf weten, maar dat er geen flinter bewijs is, is simpelweg onjuist.
Klopt ja. Maar dat is geen punt in dit geval.quote:Op vrijdag 28 december 2007 12:13 schreef SpecialK het volgende:
[..]
De uitkomst van een onderzoek is pas significant als de data op een betrouwbare manier gewonnen is.
Jij zegt dat er door wetenschappers significante resultaten behaald zijn. Dat is niet waar dus.quote:Op vrijdag 28 december 2007 12:22 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Klopt ja. Maar dat is geen punt in dit geval.
Ga eens rustig wat lezen over parapsychologie zou ik zeggen. Zelfs op Skepsis staat een artikel dat aangeeft dat er significante resultaten (edit: betreffende psychokinese) zijn behaald, die we nog niet kunnen verklaren met de huidige fysische kennis.quote:Op vrijdag 28 december 2007 12:24 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jij zegt dat er door wetenschappers significante resultaten behaald zijn. Dat is niet waar dus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |