Maar de bijstand slechts indirect.quote:Op donderdag 22 november 2007 09:09 schreef Jurgen21 het volgende:
Het Rijk betaalt zowel de WAO als de WWB hoor![]()
Waarom is dat flauw? Die mensen hebben simpelweg geen recht op die uitkering. Dat ze er wel van konden profiteren in het verleden is geen reden om Sinterklaas te blijven spelen op kosten van de samenleving.quote:Op donderdag 22 november 2007 08:59 schreef Meneermax het volgende:
Beetje flauw van Donner om nu de poort dicht te willen doen. Wedden? Straks krijgen we hetzelfde fiasco als bij de WIA: duizenden mensen die goedgekeurd worden terwijl een baan er door jarenlange gebrek aan ondersteuning door UWV, grote afstand tot de arbeidsmarkt, gebrekki ge recente werkervaring en een door het UWV als marginaal geclassificeerde lichamelijke of geestelijke beperking, er toch echt niet in gaat ziiten. Gevolg: enkeltje bijstand maar weer en toename van het 'granieten bestand' bij de gemeenten. Wederom een bezuiniging van rijksoverheid ten koste van de gemeenten.
quote:Op donderdag 22 november 2007 09:13 schreef nikk het volgende:
[..]
Waarom is dat flauw? Die mensen hebben simpelweg geen recht op die uitkering. Dat ze er wel van konden profiteren in het verleden is geen reden om Sinterklaas te blijven spelen op kosten van de samenleving.
[..]
Waarom is dat flauw? Die mensen hebben simpelweg geen recht op die uitkering. Dat ze er wel van konden profiteren in het verleden is geen reden om Sinterklaas te blijven spelen op kosten van de samenleving.
[..]
[..]
[..]
Als je kan werken, moet je werken. Zo simpel is het. Als ze uit de Wajong moeten kunnen ze naar het CWI. Sowieso een vereiste als ze in aanmerking willen komen voor de bijstand. Gelukkig werkt de WWB dusdanig dat het steeds lastiger wordt een beroepssteuntrekker te worden.quote:Op donderdag 22 november 2007 12:00 schreef kriele het volgende:
[..]
Schop ze aan het werk!! Oh nee wacht, geen baas wil ze hebben dus pakken wij ze het ietsepietsje meer dat ze met een Wajong uitkering hebben maar weer af. Ze ergens uitschoppen in makkelijk, maar bied ze dan ook een baan aan![]()
Als geen baas je aan wilt nemen kán je niet werken. Dan kan je wel leuk vanaf de zijkant met je vingertje wijzen dat je moét werken, maar zo gaat dat niet. Ga dan werkgevers verplichten om zulke mensen in dienst te nemen, maar dat wil je ook weer niet. Tis het een of het ander hoor.quote:Op donderdag 22 november 2007 12:12 schreef nikk het volgende:
[..]
Als je kan werken, moet je werken. Zo simpel is het. Als ze uit de Wajong moeten kunnen ze naar het CWI. Sowieso een vereiste als ze in aanmerking willen komen voor de bijstand. Gelukkig werkt de WWB dusdanig dat het steeds lastiger wordt een beroepssteuntrekker te worden.
Genoeg jongeren die geen baas aan wil nemen omdat ze structureel te laat komen, of structureel niet op komen dagen, en die nu in de Wajong zitten wegens psychische klachten ("kan het idee van werken en op tijd je bed uit moeten mentaal niet aan"). Mijn vorige flat zat er vol mee. Die lui konden ECHT wel werken, werden alleen inderdaad nergens aangenomen vanwege hun houding, of vlogen er binnen een week alweer uit. Geen baan kunnen krijgen/houden hoeft niet gelijk te staan aan niet kunnen werken.quote:Op donderdag 22 november 2007 12:36 schreef ethiraseth het volgende:
Als geen baas je aan wilt nemen kán je niet werken.
Garantie op werk heeft niemand. Zolang er geen fysieke of mentale belemmering is om arbeid te verrichten hoor je niet thuis in de Wajong. Zo moeilijk is het niet.quote:Op donderdag 22 november 2007 12:36 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Als geen baas je aan wilt nemen kán je niet werken. Dan kan je wel leuk vanaf de zijkant met je vingertje wijzen dat je moét werken, maar zo gaat dat niet. Ga dan werkgevers verplichten om zulke mensen in dienst te nemen, maar dat wil je ook weer niet. Tis het een of het ander hoor.![]()
Da's wel ff wat anders natuurlijk. Maar het is inderdaad goed voor mensen om een zinvolle dagbesteding te hebben jaquote:Op donderdag 22 november 2007 13:29 schreef HarryP het volgende:
Overigens de verstandelijkgehandicapte die recht hebben op 150.000 euro aan zorg per jaar gaan ook gewoon elke werkdag naar hun "werk" (dagbesteding). Daar kunnen de bijstandsuitkeringstrekkers nog iets van leren.
quote:Op donderdag 22 november 2007 13:29 schreef HarryP het volgende:
Dan moeten die jongeren die niet in de Wajong thuis horen dus gewoon meer moeite doen om een baan te krijgen. Als je echt niet kan werken dan wordt je echt niet zomaar uit de Wajong gezet.
Overigens de verstandelijkgehandicapte die recht hebben op 150.000 euro aan zorg per jaar gaan ook gewoon elke werkdag naar hun "werk" (dagbesteding). Daar kunnen de bijstandsuitkeringstrekkers nog iets van leren.
Donner gaat verder met hetgeen de Geus eerder op het lijstje had staan; er werden afspraken gemaakt over een streefaantal "klanten" in de bak bij het UWV.quote:Op donderdag 22 november 2007 08:59 schreef Meneermax het volgende:
http://www.nu.nl/news/132(...)elijkheid_geven.html
De laatste jaren is de Wajong stevig toegenomen. Voor een groot deel komt dit voort uit de WWB, de nieuwe bijstandswet die gemeenten financieel prikkelt om zoveel mogelijk mensen uit de bijstand te zwiepen. Veel jongeren die nu in de WWB zitten blijken eigenlijk thuis te horen in de WAJONG en worden nu dus van gemeente naar UWV verkast.
Beetje flauw van Donner om nu de poort dicht te willen doen. Wedden? Straks krijgen we hetzelfde fiasco als bij de WIA: duizenden mensen die goedgekeurd worden terwijl een baan er door jarenlange gebrek aan ondersteuning door UWV, grote afstand tot de arbeidsmarkt, gebrekki ge recente werkervaring en een door het UWV als marginaal geclassificeerde lichamelijke of geestelijke beperking, er toch echt niet in gaat ziiten. Gevolg: enkeltje bijstand maar weer en toename van het 'granieten bestand' bij de gemeenten. Wederom een bezuiniging van rijksoverheid ten koste van de gemeenten.
Kortom de wajong uitkering is veel te hoog.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 11:43 schreef Riann het volgende:
Schop
ik ben een wajonger ik kon een baan krijgen in de zorg ja eindelijk dacht ik maar ja ik kom daarmee nooit boven mijn wajong uitkering uit maar ik kan daar niks van missen. Daar konden ze mij niet genoeg reiskosten vergoeding geven. Nu ik naar het UWV opgebeld afdeling wajong of hun mijn reiskosten konden vergoeden. En dat doen ze gewoon niet. Dus houd voor mij dat alweer op en kan ik dus niet gaan werken.
De wajong uitkering is hoger dan het minimumloon? Dus je krijgt met thuiszitten meer betaald dan sommige mensen die aan het werk zijn? Dat is idd belachelijk, daar mag wel op gekort worden. Als je daar niks van kan missen dan moet je eerst maar eens kijken naar je uitgaven ipv je inkomsten.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 11:43 schreef Riann het volgende:
Schop
ik ben een wajonger ik kon een baan krijgen in de zorg ja eindelijk dacht ik maar ja ik kom daarmee nooit boven mijn wajong uitkering uit maar ik kan daar niks van missen. Daar konden ze mij niet genoeg reiskosten vergoeding geven. Nu ik naar het UWV opgebeld afdeling wajong of hun mijn reiskosten konden vergoeden. En dat doen ze gewoon niet. Dus houd voor mij dat alweer op en kan ik dus niet gaan werken.
ja zeker en als je ook nog benzine geld ervan af moet halen ja dan kun je dus gewoon niet gaan werken. Ik zit nu al 2 jaar thuis en dat is de eerste keer dat ze me ergens willen hebben ivm met mijn ziekte. Want normaal krijg ik alleen maar afwijzingen. En het is een zorginstelling van 35 km verder op dus werken via het zorg CAO.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 16:18 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Met ¤ 890 per maand is het lastig om er een auto op na te houden ja....
Doe anders je auto wegquote:Op dinsdag 3 februari 2009 16:11 schreef Riann het volgende:
wajong uitkering is niet hoger als het minium loon het is 70% van het miniumloon. ik krijg om precies te zijn 890 euro in de maand daar kan ook nog niet eens benzinegeld vanaf. Ik kan nooit meer als 20 uur werken. ivm met mijn ziekte.
eerst goed lezen en je eigen er in verdiepen voordat je dingen gaat roepen.
"Omdat me dat een stukje vrijheid geeft, daar heb ik net zo veel recht op als andere mensen"quote:Op dinsdag 3 februari 2009 16:55 schreef Monocultuur het volgende:
ik werk en ik rij geen auto. kan ik niet betalen.
dus waarom zou iemand met een uitkering wel een auto moeten rijden?
haha, ja idd. vaak gebruikt statement.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 16:58 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
"Omdat me dat een stukje vrijheid geeft, daar heb ik net zo veel recht op als andere mensen"
Niet als je gewoon 40 uur kunt werken.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 17:18 schreef Monocultuur het volgende:
[..]
haha, ja idd. vaak gebruikt statement.
mag ik dan ook wat gratis geld krijgen van de overheid, daar heb ik dan ook net zoveel recht op.
quote:Op dinsdag 3 februari 2009 16:58 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
"Omdat me dat een stukje vrijheid geeft, daar heb ik net zo veel recht op als andere mensen"
quote:Op dinsdag 3 februari 2009 17:27 schreef princem het volgende:
sodemieter je heb toch 2 handen dan kan je toch telefoniste worden daar red je het met 1 hand ook wel sodemieter wat mensen al niet verzinnen om niet te werken
Misschien moet je een website beginnen, www.diagnose.nl ofzo. Het lijkt erop dat jij precies kunt zien wat de mensen scheelt.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 17:30 schreef princem het volgende:
krijgen ze gratis stoel op wielen moeten ze ook auto?
dan kunnen ze ook chauffeur worden
het is de wereld op zn kop kunnen niet werken maar voor de rest kunnen ze alles
[..]
goed idee voor hem ja ik heb een afwijking wat heel mijn lichaam betreft. En dus niet alleen mijn handquote:Op dinsdag 3 februari 2009 17:35 schreef Krentenbol. het volgende:
[..]
[..]
Misschien moet je een website beginnen, www.diagnose.nl ofzo. Het lijkt erop dat jij precies kunt zien wat de mensen scheelt.
Juistem!quote:Op dinsdag 3 februari 2009 17:50 schreef Poldermodel het volgende:
Mensen die niet werken hebben geen rechten en vrijheid.
Een auto past dus niet in het plaatje en dient dus verkocht te worden en het geld dient terugggeven te worden aan de gemeenschap. De WAO zou net zoals de bijstand een " overlevingspakketje" moeten zijn, en dan ook nog eens met een maximale duur van 2 maanden.
Iedereen ongeacht de ziekte die zijn handen kan bewegen, kan aan het werk. Een psychische ziekte is nooit een reden om niet te werken. Zelfs met een psychose kun je je handen bewegen. En met angst en depressie kun je ook prima aan het werk. Van 'niet werken' worden klachten alleen maar erger en zak je alleen maar steeds verder weg in angst en depressie. Van nietsnuttend thuiszitten is nog geen één mens beter geworden.
De Keihard werkende Nederlander wordt al genoeg belast met premie's voor niet producerende nietsnutten. Dat moet maar eens afgelopen zijn.
Op naar een volledig productief Nederland.
ik kan ook wel een half uurtje productiewerk doen maar dan zal ik toch iets anders moeten doen. Ik ga ook geen uren achter een stuk rijdenen ik ben trager als een normaal gezond persoon ik ben vaker ziek als een gezond persoon ik lig ooit dagen in bed van de buikkramp en ga zo maar is door. En vind maar is een baas die een wajonger aanneemt die eigenlijk voor de zorg geleerd heeft. Ik word overal afgewezen.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 18:16 schreef Poldermodel het volgende:
Als je auto kunt rijden, kun je ook werken. Je hebt 2 handen voor het stuur nodig. Die handen kun je ook gebruiken voor productiewerk, of koerier worden. Het probleem is nu al in een paar seconden opgelost. Nu nog de politiek zover krijgen.
Klopt. Ik wil niet in details ingaan, maar er zijn ook voldoende mensen die zeg maar 3 dagen in de week werken en best langer willen werken. Maar als zij meer werken dan is het niet meer rendabel omdat ze dan de Wajong verliezen. Dit betekent dat ze a. langer moeten werken b. de zekerheid van de Wajong verliezen (en de toekomstige aanspraak daarop) terwijl ze kwa inkomen op gelijke voet moeten blijven leven of dat zij het slechts een beetje breder krijgen. Of dan worden de arbeidsongeschiktheid schalen en arbeid op elkaar afgestemd om een maximale vergoeding te krijgen, terwijl mensen er eigenlijk altijd op vooruit zouden moeten gaan wanneer zij productief aan de slag gaan. Werken doe je immers niet (helemaal) voor de lol. Dit is zeer zeker een probleem.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 11:43 schreef Riann het volgende:
Schop
quote:Op dinsdag 3 februari 2009 18:53 schreef Picchia het volgende:
[..]
Klopt. Ik wil niet in details ingaan, maar er zijn ook voldoende mensen die zeg maar 3 dagen in de week werken en best langer willen werken. Maar als zij meer werken dan is het niet meer rendabel omdat ze dan de Wajong verliezen. Dit betekent dat ze a. langer moeten werken b. de zekerheid van de Wajong verliezen (en de toekomstige aanspraak daarop) terwijl ze kwa inkomen op gelijke voet moeten blijven leven of dat zij het slechts een beetje breder krijgen. Dit is zeer zeker een probleem.
29-1-09quote:CDA wil werklozen inzetten bij aanleg wegen
DEN HAAG - Het CDA wil werklozen inzetten bij de aanleg van wegen. Zo moeten investeringen aan wegen die het kabinet naar voren wil halen om in de economische crisis de werkgelegenheid te stimuleren ook ten goede komen aan langdurig werklozen en jonggehandicapten. De overheid moet daartoe bij de aanbesteding van infrastructurele werken eisen dat 5 procent van de loonsom wordt gebruikt om kwetsbaren op de arbeidsmarkt aan werk te helpen.
Dat hebben Tweede Kamerleden Eddy van Hijum en Ger Koopmans van de regeringspartij woensdag aan minister Camiel Eurlings (Verkeer) gevraagd. Van Hijum betoogde eerder deze week met coalitiegenoot PvdA al dat de overheid het goede voorbeeld moet geven om jonggehandicapten met een Wajong-uitkering aan een baan te helpen. Deze groep zou te vaak ten onrechte worden afschreven voor werk.
Volgens Van Hijum heeft de gemeente Maastricht bij de aanleg van de A2-tunnel bewezen dat bij aanbestedingen geëist kan worden dat met 5 procent van de loonsom mensen aan de onderkant aan werk geholpen kunnen worden. Het Kamerlid stelt dat de bouw op deze manier ook werkloze jongeren met onvoldoende opleiding aan zich kan binden door ze via leerwerktrajecten en stages binnen te halen.
Volgens het CDA kan het bovendien voor werkgevers financieel aantrekkelijk zijn om mensen met een uitkering aan werk te helpen, omdat de overheid veel geld uittrekt voor bijvoorbeeld loonkostensubsidies. Daarnaast zijn re-integratiemiddelen beschikbaar om werklozen te begeleiden en te scholen.
Van Hijum vreest niet dat op deze manier vaste werknemers worden verdrongen nu werkgevers door de economische crisis al proberen te bezuinigen op personeel. Hij wijst erop dat de bouw bij uitstek een sector is waar altijd al veel flexwerkers, zzp'ers en Polen worden ingezet. (ANP)
Wajongers zijn natuurlijk niet alleen tieners. Wajongers worden vaak aangemoedigd om door te studeren om meerdere redenen. Ten eerste is de kans op werk groter. En ten tweede is de kans op passende arbeid, waarbij men dus bijvoorbeeld deeltijd kan werken of zittend kan werken groter.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:05 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Er is een hele vreemde regeling, het uwv bepaalt een maatmanindicatie. Dat wil zeggen dat als je afgekeurd bent, dan heb je naar opleidingsniveau het recht op een extra bijverdienste, uitgaande van 80% van het minimumloon. Een hbo'er mag dan 150% en een academicus tot 200% van het minimumloon in zijn zak steken zonder in een armoedeval terecht te komen. Het vreemde is dat de wajong telt vanaf alle jaren voor je 17e. Hoe kun je dan een opleidingsniveau bepalen?
Ik vind het wel een goed idee om werklozen in de bouw te zetten. Maar als iemand fysiek gehandicapt is dan zal dat wat moeilijker gaan. Laat staan dat Wajongers altijd werkloos zijn.quote:Donner wilde hier eerder iets aan repareren, zodat het gunstig zou worden voor een wajonger om passend werk te vinden. Inmiddels is de situatie zo veranderd dat we met een zogeheten kredietcrisis te maken hebben en dat personeel makkelijk te krijgen is. Dat geeft het CDA schijnbaar weer nieuwe mogelijkheden om het begrip hervorming op te rekken, getuige dit berichtje in de krant:
[..]
29-1-09
http://www.parool.nl/paro(...)j-aanleg-wegen.dhtml
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |