Nosquote:Wiegel wil nieuwe liberale beweging 22-11-07
Oud-VVD-leider Wiegel wil dat de partij opgaat in een liberale volksbeweging. Ook Rita Verdonk en Geert Wilders moeten daar volgens hem deel van gaan uitmaken, zo zegt hij in een gesprek met het Radio 1 Journaal.
Wiegel sluit niet uit dat de VVD op termijn opgeheven moet worden.
"Met de bestaande VVD zal het niet lukken om weer een brede liberale volksbeweging tot stand te brengen. De partij is het vertrouwen kwijt, en het gaat zeker 20 jaar duren om dat te herstellen. De partij moet daarom over haar eigen schaduw heenspringen", aldus Wiegel.
Brief
De VVD-coryfee heeft een brief geschreven aan het VVD-partijbestuur met het verzoek het voorstel te bestuderen. Wat Wiegel betreft, is het aan het nieuwe bestuur om zijn plan verder uit te werken.
"Laat ze er maar 'ns rustig op kauwen. Ik heb geen haast. We moeten daar ruim de tijd voor nemen."
Wiegel weet niet of er binnen de partij steun bestaat voor zijn ideeën. Ook heeft hij er naar eigen zeggen niet over gesproken met Verdonk of Wilders.
Van Zanen
Zijn pleidooi komt een dag na de aankondiging van het VVD-bestuur dat het met ingang van 1 mei volgend jaar opstapt.
Partijvoorzitter Van Zanen vindt dat hij een zware tijd heeft gehad en dat anderen het nu moeten doen.
Hij en de rest van het hoofdbestuur van de VVD hebben het afgelopen jaar veel kritiek gekregen, onder andere over de aanpak van de kwestie-Verdonk.
Onder de critici was ook Wiegel, die vond dat de VVD onvoldoende heeft gedaan om Verdonk voor de partij te behouden.
Telegraafquote:Liberaal kopstuk ziet meer in liberale volksbeweging
Wiegel wil VVD opheffen
door onze internetredactie
AMSTERDAM - Hans Wiegel heeft opnieuw een bom gelegd onder zijn eigen partij, de VVD . De voormalige liberale leider wil een brede ‘liberale volksbeweging’ waar de VVD in opgaat. De partij moet ophouden te bestaan.
Het VVD-erelid schrijft dit in in een brief aan het hoofdbestuur van de VVD. Eerder drong Wiegel op het vertrek van het bestuur. Het hele hoofdbestuur van de VVD stelde woensdag zijn portefeuille ter beschikking, nadat partijvoorzitter Jan van Zanen bekendmaakte dat hij in mei opstapt. De woordvoerder van Van Zanen zegt dat de oproep van Wiegel niet van invloed was op zijn besluit om te vertrekken.
Volgens Wiegel moet de nieuwe beweging binnen anderhalf jaar tot stand kunnen komen. "Zoiets moet goed worden voorbereid’, zegt hij in dagblad De Pers. Hij wil dat een groep oude rotten en jonge talenten zich over de opbouw van de beweging gaat buigen. Hij is bereid in deze groep zitting te nemen.
De 'politicus in ruste' wil Rita Verdonk (Trots op Nederland), de Partij voor de Vrijheid (PVV) van Geert Wilders en D66 polsen voor de beweging. "Er zitten misschien anderen bij ons in de buurt die zeggen: er is een heleboel dat ons bindt. Maar misschien staan er ook nog wel nieuwe sterren op.
Als je nu aan die mensen vraagt of ze hiervoor in zijn, zeggen zij nee. Maar als van onze kant de mogelijkheid wordt geboden, gaan ze daar toch over nadenken."
Wiegel is bang dat de de huidige VVD nooit meer een grote, machtige partij wordt. "In de peilingen heeft de VVD nog maar 10 procent van de stemmen. Ook als de partij nu goed oppositie voert, zal dat niet genoeg zijn om het enorme verlies goed te maken."
Het einde van de VVD zou voor Wiegel ‘een enorme stap’ zijn, zegt hij. "Want ik heb jaren in de voorste linies van de partij gezeten." Wiegel verzet zich al tegen de partijtop sinds Mark Rutte Verdonk twee maanden geleden uit de fractie zette.
Wiegel wil dat zijn voorstel wordt behandeld op het VVD-congres op 8 december.
Elsevierquote:D66 voelt niets voor samengaan met VVD
donderdag 22 november 2007 10:30
(Novum) - D66-leider Alexander Pechtold voelt er niets voor om de partij op te laten gaan in een brede liberale volksbeweging met de VVD. Dat zei hij op BNR Nieuwsradio. VVD-coryfee Hans Wiegel had donderdag voor zo'n beweging gepleit in dagblad De Pers. Ook de Partij voor de Vrijheid van Geert Wilders en Rita Verdonk -die de VVD onlangs tot Wiegels onvrede moest verlaten- zouden daarvoor in aanmerking komen.
Volgens Pechtold overschat Wiegel zichzelf met dit plan. Hij zei dat het erelid weinig constructief meedenkt over de toekomst van zijn partij. D66 heeft op dit moment helemaal geen behoefte aan samengaan met een andere partij, stelt Pechtold. De verschillen met de VVD zijn immers groot, en die met Wilders en Verdonk nog een stuk groter.
Ook erelid van de VVD Henk Vonhoff ziet niets in het plan. Vonhoff zei op BNR Nieuwsradio dat de VVD wat hem betreft een goed en stevig liberaal huis is, waarin geen plaats is voor Geert Wilders. De achterban van de partij is volgens het erelid evenmin te porren voor het plan, in tegenstelling tot wat Wiegel beweert.
VVD-Kamerlid Hans van Baalen zei dat hij de partij niet na een paar tegenslagen wil opheffen. De VVD is al een brede partij en dat moet zo blijven, vindt hij. Ook hij wil niet in één partij zitten met Wilders, onder meer vanwege diens 'onverstandige en domme' plannen de koran te verbieden.
Het gaat juist wel om ego's tegenwoordig. Zie Verdonk.quote:Op donderdag 22 november 2007 12:28 schreef JohnDope het volgende:
De VVD is gewoon exit. De toppers van de VVD moeten gewoon overstappen naar TON.
De oude generatie politieke partijen zijn allang niet meer van deze tijd en moeten plaats maken voor de nieuwe generatie politieke partijen, want het gaat uiteindelijk allemaal om het landsbelang en niet om hun eigen ego's![]()
Ego's is hetgeen politiek tegenwoordig juist om draait. Dus jij stelt voor dat de politiek nog meer egocentrisch moet worden?quote:Op donderdag 22 november 2007 12:28 schreef JohnDope het volgende:
De VVD is gewoon exit. De toppers van de VVD moeten gewoon overstappen naar TON.
De oude generatie politieke partijen zijn allang niet meer van deze tijd en moeten plaats maken voor de nieuwe generatie politieke partijen, want het gaat uiteindelijk allemaal om het landsbelang en niet om hun eigen ego's![]()
Als het nog een paar keer zegt, dan ga je het zelf gelovenquote:Op donderdag 22 november 2007 12:32 schreef SCH het volgende:
[..]
Het gaat juist wel om ego's tegenwoordig. Zie Verdonk.
Nee, politici moeten enkel en alleen aan het Landsbelang denken en niet aan hun eigen ego.quote:Op donderdag 22 november 2007 12:34 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ego's is hetgeen politiek tegenwoordig juist om draait. Dus jij stelt voor dat de politiek nog meer egocentrisch moet worden?![]()
Je ziet toch wel dat het ego juist enorm belangrijk is geworden de laatste jaren. Dat is het grootste probleem van de huidige politiek, dat het meer om personen dan om ideeen draait.quote:Op donderdag 22 november 2007 12:36 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Als het nog een paar keer zegt, dan ga je het zelf geloven
Het draait enkel en alleen om ideeën. Want toen Fortuyn was weggeschoten was de gevestigde orde er van overtuigd dat het politieke klimaat rustig zou worden, alleen ze hadden geen idee dat de onvrede onder het volk nog groter was geworden.quote:Op donderdag 22 november 2007 12:36 schreef SCH het volgende:
[..]
Je ziet toch wel dat het ego juist enorm belangrijk is geworden de laatste jaren. Dat is het grootste probleem van de huidige politiek, dat het meer om personen dan om ideeen draait.
Bronquote:‘VVD moet opgaan in nieuwe beweging’
Oud-VVD-leider Hans Wiegel wil een brede ‘liberale volksbeweging’ waar de VVD in opgaat. De partij moet ophouden te bestaan.
Wiegel wil dat de beweging binnen anderhalf jaar in het leven wordt geroepen. ‘Zoiets moet goed worden voorbereid.’ Zijn voorstel is om een groep oude rotten en jonge talenten zich te laten buigen over de opbouw van de beweging. Hij is bereid in deze groep zitting te nemen.
Wiegel beaamt dat Rita Verdonk, de Partij voor de Vrijheid en D66 in aanmerking komen voor toenaderingspogingen. ‘Er zitten misschien anderen bij ons in de buurt die zeggen: er is een heleboel dat ons bindt. Maar misschien staan er ook nog wel nieuwe sterren op. Als je nu aan die mensen vraagt of ze hiervoor in zijn, zeggen zij nee. Maar als van onze kant de mogelijkheid wordt geboden, gaan ze daar toch over nadenken.’
Peilingen
Wiegel vertrouwt er niet op dat de VVD zelfstandig ooit nog een grote, machtige partij wordt. ‘In de peilingen heeft de VVD nog maar 10 procent van de stemmen. Ook als de partij nu goed oppositie voert, zal dat niet genoeg zijn om het enorme verlies goed te maken. Met alleen het oppoetsen van de VVD zul je niet het zetelaantal van tegen de veertig – en dus de macht – krijgen die we op ons hoogtepunt hadden. We hebben een paar klappers gemaakt. In 1959 onder Oud, in de jaren zeventig toen ik de baas was en in de jaren negentig onder Bolkestein. Dat is nu allemaal weg en dat komt niet zomaar terug. We moeten iets nieuws maken.’
Het einde van de VVD zou voor Wiegel ‘een enorme stap’ zijn, zegt hij. ‘Want ik heb jaren in de voorste linies van de partij gezeten. Maar uiteindelijk is de VVD slechts een middel. Het doel is een zo groot mogelijke invloed van liberale beginselen.’
Verzet
Wiegel verzet zich al tegen de partijtop sinds Mark Rutte Rita Verdonk twee maanden geleden uit de fractie zette. Wiegel wil dat zijn voorstel wordt behandeld op de Algemene Vergadering van de VVD, volgende maand. Hij wijst erop dat de VVD zelf in 1948 ook door een fusie tot stand kwam: ‘De VVD zal geen heilig huis meer willen en moeten zijn.’
Hij heeft binnen de partij nog geen steun geworven voor zijn plan. Wiegel: ‘Maar ik ken de partij als mijn broekzak: de échte achterban is hiervoor te porren. De mensen op de stoelen zullen wel weinig in mijn idee zien.’
Indd..dat had ik ook. Bovendien heeft de PVV wat mij betreft weinig met liberaal te maken. Ik voel meer voor een Sociaal-Liberaal front waarin GL, D66 en VVD de handen ineen slaan.quote:Op donderdag 22 november 2007 14:22 schreef K-Billy het volgende:
Ik was aanvankelijk enthousiast, totdat ik Partij van de Vrijheid las. Stel dan eerst vast WAT liberaal is, want D66 en de PVV zijn water en vuur.
Volgens mij is de aanname voor deze suggestie, dat een brede liberale beweging zowel sociaal-liberalen als conservatief-liberalen bereikt.quote:Op donderdag 22 november 2007 14:22 schreef K-Billy het volgende:
Ik was aanvankelijk enthousiast, totdat ik Partij van de Vrijheid las. Stel dan eerst vast WAT liberaal is, want D66 en de PVV zijn water en vuur.
quote:Op donderdag 22 november 2007 14:40 schreef Jesse_ het volgende:
Het is tijd voor LibDem om haar opmars te maken![]()
Ook Verdonk is geen liberaal. Wiegel al helemaal niet, spijtig dat juist hij ermee aankomt. Ik zie ook wel wat in een liberale samenvoeging van GL, D66 en VVD, maar dan heb ik liever dat ze het neo-liberaal of progressief liberaal noemen, want de term 'sociaal' heeft al te veel verwarring gebracht, zelfs binnen de partijen.quote:Op donderdag 22 november 2007 14:26 schreef AgLarrr het volgende:
Indd..dat had ik ook. Bovendien heeft de PVV wat mij betreft weinig met liberaal te maken. Ik voel meer voor een Sociaal-Liberaal front waarin GL, D66 en VVD de handen ineen slaan.
Inderdaad.quote:Op donderdag 22 november 2007 14:22 schreef K-Billy het volgende:
Ik was aanvankelijk enthousiast, totdat ik Partij van de Vrijheid las.
Het maakt me eigenlijk niet uit hoe ze het gaan noemen, als het gedachtengoed maar sociaal (links, democratisch whatever..) liberaal is. Voor mij is dat -zeer kort gezegd- voornamelijk: geen conservatief xenofobisch geouwehoer met betrekking tot de samenleving en ook niet bij ieder niet sociaal probleem marktwerking als oplossing noemen.quote:Ik zie ook wel wat in een liberale samenvoeging van GL, D66 en VVD, maar dan heb ik liever dat ze het neo-liberaal of progressief liberaal noemen, want de term 'sociaal' heeft al te veel verwarring gebracht, zelfs binnen de partijen.
Ah, dan ben je schijnbaar al linkser dan de strikte definitie van sociaal-liberaal.quote:Op donderdag 22 november 2007 16:00 schreef AgLarrr het volgende:
Het maakt me eigenlijk niet uit hoe ze het gaan noemen, als het gedachtengoed maar sociaal (links, democratisch whatever..) liberaal is. Voor mij is dat -zeer kort gezegd- voornamelijk: geen conservatief xenofobisch geouwehoer met betrekking tot de samenleving en ook niet bij ieder niet sociaal probleem marktwerking als oplossing noemen.
De VVD was groot door Bolkestein, een conservatief met veel aandacht voor economische vrijheden, niet door de middelmatige Paarse bestuurders. Hij bleef zelf in de Kamer waardoor hij de vrije hand kreeg om kritiek te leveren op de vreemdelingen- en WAO-agenda van Paars.quote:Op donderdag 22 november 2007 15:24 schreef Elfletterig het volgende:
Ik vind het gewoon frappant hoe Wiegel zichzelf feitelijk tegenspreekt. Hij verwijst enerzijds naar de macht die de VVD had toen ze 38 zetels hadden en anderzijds wil hij nu dat de VVD feitelijk opgaat in een beweging die nog rechtser is dan ze nu zijn. De VVD was groot ten tijde van Paars, toen ze uitgerekend met de PvdA en D66 regeerden. De VVD had toen een meer sociaal-liberaal gezicht. De partijen waar Wiegel nu mee flirt, zijn juist rechtser.
De VVD is op dit moment niet minder rechts dan de fractie van Verdonk en met Wilders zitten ze ook vaak op een lijn. Dit is ook helemaal geen inhoudelijk probleem meer; Rutte is gewoon niet geloofwaardig als leider. Je kunt niet tegelijkertijd de ADHD-puber op zoek naar een vriendin uithangen en daarnaast jezelf als een oppositieleider presenteren. Die fusiepraatjes doen enkel de ronde nu de VVD er zo slecht voor staat, dus als Kamp of Van Baalen zijn positie overnemen hoor je daar niks meer over.quote:Mijn stelling is dat de VVD zichzelf alleen maar verder buitenspel zet door naar rechts op te schuiven en nog meer door samen te spannen met mensen als Verdonk en Wilders (nog even daargelaten of die mensen überhaupt de VVD zien zitten). CDA en PvdA zullen echt niet staan trappelen om te gaan regeren met een partij <<VVD-PVV-Verdonk>>. Ze gaan nog liever met de SP in zee dan met zo'n combinatie.
Zowel GroenLinks, D66 als delen van de PvdA presenteren zich als sociaal-liberaal, dat gaat de VVD nooit redden.quote:Wat ik trouwens WEL vaststel, is dat de VVD inmiddels D66 is gepasseerd op de lijst van minst geloofwaardige politieke partijen. Het rammelt aan alle kanten (stromingen binnen de partij, breuk met Verdonk, weinig vertrouwen in Rutte, opgestapt hoofdbestuur, oude partijbonzen die het openlijk oneens zijn, gebrek aan thema's om fatsoenlijk oppositie mee te voeren). Als je het zo bekijkt, valt er wel wat te zeggen voor opheffing van de VVD, maar ze lijken zich alleen naar de verkeerde kant te gaan opheffen. Een fusie met D66, of een nieuwe sociaal-liberale partij starten, zou veel meer zin hebben.
Die gedragscode is niet verbindend.quote:Op donderdag 22 november 2007 16:20 schreef Hexagon het volgende:
Zou hij nu ook geroyeerd worden volgens de gedragscode Van Zanen
Liberalenquote:Op donderdag 22 november 2007 17:43 schreef Arcee het volgende:
Goed plan, maar natuurlijk wel zonder Wilders.
Liberalen.
Als Achmed niet bij de allah-fanclub hoort, is Achmed geen probleem.quote:Op donderdag 22 november 2007 17:52 schreef Klopkoek het volgende:
Liberalen![]()
Ze gaan straks weer onder het mom van liberalisme ultra-conservatief beleid voeren. Opdat de Achmeds geen bedreiging gaat worden voor de positie van de Erik-Jan's.![]()
Ze zijn naar links opgeschoven onder D66'er Rutte, vandaar ook dat de hele rechtse vleugel afhaakt.quote:Op donderdag 22 november 2007 15:24 schreef Elfletterig het volgende:
Mijn stelling is dat de VVD zichzelf alleen maar verder buitenspel zet door naar rechts op te schuiven
Mja, want Rutte weigert Wilders na te doen, en dat is het enige wat die rechtse vleugel nog wilt horen.quote:Op donderdag 22 november 2007 17:55 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ze zijn naar links opgeschoven onder D66'er Rutte, vandaar ook dat de hele rechtse vleugel afhaakt.
Is dat niet gewoon het imago van Rutte? Hij heeft het volledig verprutst als leider en hij heeft totaal geen uitstraling, maar volgens mij is de groep die zich achter hem schaart linkser dan hij zelf.quote:Op donderdag 22 november 2007 17:55 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ze zijn naar links opgeschoven onder D66'er Rutte, vandaar ook dat de hele rechtse vleugel afhaakt.
Dat probeert 'ie juist wel en daarmee zet hij zichzelf nogal voor lul. De jongen die eeuwig tweede viool speelt, je moet het maar willen.quote:Op donderdag 22 november 2007 18:05 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Mja, want Rutte weigert Wilders na te doen, en dat is het enige wat die rechtse vleugel nog wilt horen.![]()
Nou nee, hij acteert zich suf, en rechts Nederland gelooft die linkse lul gewoon niet.quote:Op donderdag 22 november 2007 18:05 schreef ethiraseth het volgende:
Mja, want Rutte weigert Wilders na te doen, en dat is het enige wat die rechtse vleugel nog wilt horen.![]()
Mogelijk. Edith Schippers is bv. het toppunt van dommigheid. Maar dat verkiezingsprogramma was al drie keer dikke scheisse.quote:Op donderdag 22 november 2007 18:08 schreef Zwaardvisch het volgende:
Is dat niet gewoon het imago van Rutte? Hij heeft het volledig verprutst als leider en hij heeft totaal geen uitstraling, maar volgens mij is de groep die zich achter hem schaart linkser dan hij zelf.
Van Aartsen had Wilders nooit uit de partij moeten gooien. Toen begon Limburg leeg te lopen.quote:Op donderdag 22 november 2007 16:06 schreef Zwaardvisch het volgende:
Slecht plan. Dat zou een partij worden waarin Wilders, Verdonk, Pechtold, Wiegel, Rutte, Bolkestein, en Lousewies van der Laan gezellig doen terwijl er nu al problemen zijn tussen de Amsterdamse afdeling en de kamercentrales in Zuid-Holland en de provincies.
Als Bolkestein destijds voor een goede opvolger had gezorgd in plaats van de middelmatige Dijkstal had het niet tot deze spanningen hoeven komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |