abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65978527
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 21:02 schreef Knakker het volgende:
Ik heb me de afgelopen weken redelijk wat ingelezen en ook een treinplanner gevonden: super handig om de afstanden en reistijden wat in te kunnen schatten!

We hebben een paar 'beperkingen': we vliegen op Beijing en terug van Hong Kong, we moeten via Shanghai (mn zusje zit in Hangzhou) en ik wil per se naar Yunnan . Het probleem is dus het zoeken van balans tussen enerzijds de tijd hebben (niet achterlijk veel te reizen) en anderzijds toch veel te zien.

Ik heb het volgende bedacht:

Beijing, 3 dagen
Hangzhou & Shanghai, 3 dagen
Hunan (Fenghuang, Dehang), 2 dagen
Yunnan (Dali, Lijang), 5 dagen
Guangxi (Guilin, Yangshuo), 4 dagen
Hong Kong, 3 dagen

Waarbij we het leeuwendeel van de afstanden 's nachts willen afleggen volgens de route Beijing - Hangzhou - Huaihua - Kunming - Guilin - Hong Kong. We hadden graag de Shanxi en Chongoing regios ook nog bezocht, maar wellicht dat we dat beter kunnen bewaren voor een vervolgtrip (evt met Tibet of Mongolie).

Dus: wat zouden jullie veranderen? Wij houden meer van natuur en 'kleine' (voor zover mogelijk in China ) dorpen dan van grote steden.
Bedenk wel dat de busreizen in Yunnan ook flink wat tijd in beslag kunnen nemen. Als je bijvoorbeeld in Kunming uitstapt met de trein moet je nog heel wat uurtjes in een bus zitten om bij Dali uit te komen, en hetzelfde geldt voor Lijang (Lijang zou ik overigens niet aanraden, het is echt een enorme touristtrap..). Dali zelf is wel leuk, als je tenminste in een van de dorpjes vlak naast het meer overnacht.

Zelf zou ik ipv Lijang een paar uurtjes extra in de bus zitten om naar Zhongdian (Shangri-la) te reizen. Dat is echt een mooi stadje met een groot Tibetaans klooster en een mooi oud gedeelte.
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_65979765
Lijiang is wel mooi, maar niet zo fantastisch als de meeste mensen je willen laten geloven nee. Als je weinig tijd hebt, zou ik 'm inderdaad wel overslaan, al kan ik me voorstellen dat je dat niet gelooft als je er niet geweest bent. Het leek mij ook super.

Zhongdian heeft echt een leuk sfeertje, maar is wel weer een uur of 5 verder naar het noorden, wat uit gaat maken met zo weinig tijd (je moet immers ook weer terug).
Kunming naar Dali duurt een uur of 5, Dali naar Lijiang 3.5, Lijiang naar Zhongdian weer zo'n 5. Onderschat het dus niet.
"Beware the Jabberwock, my son!
The jaws that bite, the claws that catch!
Beware the Jubjub bird, and shun
The frumious Bandersnatch!"
pi_65980664
Ik vond Lijiang wel leuk. Wel veel toeristen, maar voornamelijk Chinezen en dat vind ik toch anders dat hordes westerse toeristen.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_65984151
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 11:37 schreef Jabberwocky het volgende:
Lijiang is wel mooi, maar niet zo fantastisch als de meeste mensen je willen laten geloven nee. Als je weinig tijd hebt, zou ik 'm inderdaad wel overslaan, al kan ik me voorstellen dat je dat niet gelooft als je er niet geweest bent. Het leek mij ook super.

Zhongdian heeft echt een leuk sfeertje, maar is wel weer een uur of 5 verder naar het noorden, wat uit gaat maken met zo weinig tijd (je moet immers ook weer terug).
Kunming naar Dali duurt een uur of 5, Dali naar Lijiang 3.5, Lijiang naar Zhongdian weer zo'n 5. Onderschat het dus niet.
Volgens mij maak je wel minstens een uur tijdwinst als je direct de bus vanuit Dali naar Zhongdian neemt en dus niet via Lijang reist
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_66004232
Dan is het nog steeds een goeie 7 uur.
pi_66009529
Je kan vanuit Kunming ook de nachttrein nemen naar Dali. Scheelt je weer een overnachting. Je komt dan wel vroeg aan, geloof iets van 05:30.

Je kan natuurlijk ook overwegen om een deel met het vliegtuig te doen. Vliegen is niet zo duur in China. Als je een paar dagen van te voren boekt is het meestal het goedkoopst. (http://www.ctrip.com)
我要飞得更高 !
pi_66010151
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 06:32 schreef Rex_Mundi het volgende:
Je kan vanuit Kunming ook de nachttrein nemen naar Dali. Scheelt je weer een overnachting. Je komt dan wel vroeg aan, geloof iets van 05:30.

Je kan natuurlijk ook overwegen om een deel met het vliegtuig te doen. Vliegen is niet zo duur in China. Als je een paar dagen van te voren boekt is het meestal het goedkoopst. (http://www.ctrip.com)
Ik ben van Dali naar Kunming gevlogen, was een uurtje.
Ben daarna nog doorgevlogen naar Chengdu en weer terug naar Kunming, op 1 dag. Ik moest "even" iets ophalen. Die 3 vluchten samen hebben me ongeveer 230 euro gekost, maar ik heb ze lastminute geboekt (avond tevoren) en dat is bij vliegen qua prijs vaak onvoordelig. Het zal dus vast goedkoper kunnen als je het op tijd plant.
***Levi was here***
pi_66056993
Klinkt goed! Plan was inderdaad om naar zowel Dali als Lijang te gaan; Shangri-la lijkt me ook super. Hoe lang is dat reizen vanaf Kunming? En is Kunming (of directe omgeving) zelf een beetje de moeite waard?

[ Bericht 11% gewijzigd door Knakker op 14-02-2009 18:07:43 ]
  zondag 15 februari 2009 @ 00:08:50 #209
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_66071534
Je zou een dagje naar Shilin kunnen gaan, verder vond ik Kunming zelf persoonlijk een vrij saaie stad waar ik geen minuut langer wilde blijven dan noodzakelijk. Ik heb echter ook wel mensen gehoord die de stad wel erg leuk vinden, dusja.

Shangri-La naar Kunming heb ik in sleeperbus een uurtje of 13 over gedaan.
  zondag 15 februari 2009 @ 10:59:52 #210
178718 Travelmonkey
online reisgids
pi_66076971
Shangri-la is zeker leuk om heen te gaan. Wil je nog meer Tibetaanse sfeer dan kun je nog verder naar het noorden reizen naar Deqen..
pi_66097198
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 16:26 schreef Knakker het volgende:
Klinkt goed! Plan was inderdaad om naar zowel Dali als Lijang te gaan; Shangri-la lijkt me ook super. Hoe lang is dat reizen vanaf Kunming? En is Kunming (of directe omgeving) zelf een beetje de moeite waard?
Enige dat ik bij Kunming heb gezien is het stenen woud. Was wel aardig, maar zo ontzettend toeristisch!

Van Dali naar Lijiang is maar een uur of 3 a 4 met de bus, dus als je naar Dali vliegt, kun je makkelijk ook "even" met de bus naar Lijiang.
***Levi was here***
pi_66662570
Ik ben binnen nu en een paar maanden ook weer in China. Ik weet nog niet precies hoe ik erheen ga reizen maar het kan heel goed zijn dat ik gewoon een vlucht neem.

Wie weet maatschappijen die voor een relatief lage prijs naar China vliegen?

Een andere vraag. Op de site van de visumdienst staat over het visum het volgende:

Visumkosten¤ 35, ¤ 52 (2 inreizen 3 maanden)

Daaronder staat weer: maximum geldigheid per verblijf: max. 30 dagen.

Ik wil dus een visum dat zeker een paar maanden geldig is. Dan moet ik dus kiezen voor de optie van 52 euro waarbij ik 2 inreizen heb in 3 maanden. Hoe zit dit dan precies? Heb ik dan 3 maanden in totaal? Bijvoorbeeld:

Ik ga China in op 1 mei en ik blijf daar tot 1 juni, daarna ga ik 1 maand naar Mongolië en keer ik weer terug naar China. Heb ik dan nog 2 maanden tijd in China of nog maar 1 maand (het totaal).

Wie weet het?
  dinsdag 3 maart 2009 @ 19:22:01 #213
21109 Levitation
Dwarsligger
pi_66663059
WRDA6:
Ik weet niet precies hoe dat zit, maar ik denk dat je 2 keer een maand kunt blijven. Wel kun je in China bij een zgn PSB je visum laten verlengen. Duurt wel 5 werkdagen waarin je niet mag reizen. Weet alleen niet hoe moeilijk ze daar over doen... ik heb alleen ervaring met het daar aanvragen van een nieuw visum ivm diefstal van een paspoort.
***Levi was here***
pi_66667352
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 19:10 schreef WRDA6 het volgende:
Ik ben binnen nu en een paar maanden ook weer in China. Ik weet nog niet precies hoe ik erheen ga reizen maar het kan heel goed zijn dat ik gewoon een vlucht neem.

Wie weet maatschappijen die voor een relatief lage prijs naar China vliegen?
Het wisselt sterk, maar FinnAir (via Helsinki) en Aeroflot (via Moskou) zitten meestal wel aan de onderkant van de markt qua prijs. Waarbij ik overigens bij Aeroflot een kanttekening moet plaatsen, omdat vanwege de tussenstop in Moskou het tweede deel van de reis niet meer aan de Europese luchtvaartregels hoeft te voldoen. Daardoor kunnen ze ander materieel inzetten, wat meestal niet bevorderlijk is voor de veiligheid.

Er zijn echter genoeg andere maatschappijen die goedkoop op China vliegen, afhankelijk van de aanbiedingen. Zo kon je recent voor 350,- euro met Air France retour vanaf Brussel naar Shanghai. Inbegrepen was een Thalys-ticket naar Parijs, alwaar je op het vliegtuig stapte. Dat was wel in het laagseizoen, dus tot en met 31 maart, maar toch. British Airways had laatst ook een retour Amsterdam - Beijing voor rond de 450,- euro dus het kan allemaal. Wel moet je in het hoogseizoen op hogere tarieven rekenen.

Zo ben ik vorig jaar eind juni voor 598,- retour van Düsseldorf naar Beijing gevlogen met AirBerlin. Dat doen ze helaas niet meer, maar dat gold toen als erg voordelig. Wellicht dat met de huidige brandstofprijzen in combinatie met de financiële crisis de prijzen dit jaar nog voordeliger uit gaan pakken. Het is zaak goed te vergelijken, ook via zustersites als klm.de of klm.be Dezelfde vlucht kan met een opstapplaats in België of Duitsland via Amsterdam een stuk goedkoper zijn. Interessant is wellicht de verbinding Amsterdam - Chengdu met KLM.
quote:
Een andere vraag. Op de site van de visumdienst staat over het visum het volgende:

Visumkosten¤ 35, ¤ 52 (2 inreizen 3 maanden)

Daaronder staat weer: maximum geldigheid per verblijf: max. 30 dagen.

Ik wil dus een visum dat zeker een paar maanden geldig is. Dan moet ik dus kiezen voor de optie van 52 euro waarbij ik 2 inreizen heb in 3 maanden. Hoe zit dit dan precies? Heb ik dan 3 maanden in totaal? Bijvoorbeeld:

Ik ga China in op 1 mei en ik blijf daar tot 1 juni, daarna ga ik 1 maand naar Mongolië en keer ik weer terug naar China. Heb ik dan nog 2 maanden tijd in China of nog maar 1 maand (het totaal).

Wie weet het?
Je moet onderscheid maken tussen single-entry visa en double-entry. Voor 35,- euro heb je een single-entry visum, terwijl die van 52,- euro een double-entry visum betreft. Als je dus het land uit wilt, om vervolgens weer terug te komen heb je een double-entry visum nodig. Daarbij gaat bij mijn weten de geldigheidsduur van 30 dagen weer opnieuw in. Er is echter wel een adder: de enter before date (dag waarop je uiterlijk het land binnen moet komen) ligt exact drie maanden na de issue date (datum waarop het visum uitgegeven wordt). Het vervelende is dat bij een double-entry visum de datum dat je het land voor de tweede keer binnen wilt komen óók voor de enter before date moet liggen.

Afgelopen zomer waren we ook van plan om naar Hong Kong te gaan, echter dachten we dat de enter before date enkel gold voor de eerste keer dat je het land binnen komt. Uit navraag bij het PSB bleek dat ook de datum van binnenkomst voor de tweede keer (dus van Hong Kong weer terug) vóór de enter before date moest liggen. In ons geval betekende dat dat we binnen 2 dagen naar Hong Kong moesten en weer terug, terwijl we vlakbij Tibet zaten. Vervelend bijeffect was dat ons double-entry visum maar 20 dagen geldig was, terwijl we een maand in China zouden verblijven. Nu we niet meer naar Hong Kong konden en dus niet automatisch die 2e 20 dagen zouden krijgen, moesten we ons visum verlengen.

Je kunt je visum verlengen bij het Public Security Bureau, waar normaal gesproken inderdaad 5 werkdagen voor staat. Dat is echter sterk afhankelijk van de plaats. Als vuistregel geldt: des te groter de plaats, des te lastiger en trager het verlengen van het visum verloopt. Wij hebben ons visum in Suzhou, miljoenenstad op 3 uur met de trein van Shanghai, verlengd, maar dat was geen pretje. We zijn bij verschillende PSB's geweest, omdat we bij sommige verplicht werden gesteld een Chinese bankrekening te openen met daarop 100 US dollar voor elke dag dat we ons visum wilde verlengen. Ze willen namelijk zeker weten dat je genoeg geld hebt en niet als verstekeling achter blijft. Na veel gepraat konden we bij een ander PSB volstaan met een bewijs dat het gewenste bedrag op een Nederlandse rekening stond, maar daarvoor moesten we wel via internetbankieren bij de rekening kunnen komen, etc etc. Het is uiteindelijk gelukt, maar het was erg veel gedoe. In kleinere plaatsen als Lijiang of Guilin schijnt het een stuk gemakkelijker te zijn.

Indien mogelijk is het beter om een visum van 60 dagen in Nederland aanvragen. Nu de Olympische Spelen achter de rug zijn, moet dat ook weer kunnen. Al weet ik niet zeker of een double-entry dan ook tot de mogelijkheden behoort. Kijk in ieder geval eens rustig rond op http://www.geledraak.nl/html/forum/ voor meer informatie over visa en dergelijke.
When you came pulling in here, did you notice a sign out in front of my house that said Dead Nigger Storage?
pi_67319152
Just in case:

Een late reactie van me maar ik wil je nog even bedanken voor de nuttige en uitgebreide reactie die je hebt gegeven. Bedankt!

Ik heb een ticket naar China geboekt en over 3 weken vlieg ik vanuit A'dam via Frankfurt naar Shanghai. Ik blijf enkele dagen in Shanghai bij een vriend van me die daar samen met een vriend van hem woont. Daarna wil ik richting het noorden reizen. Eerst een paar dagen Suzhou (samen met de andere 2). Dan naar het noorden. Eerst een paar dagen Beijing en dan richting Harbin in het noord-oosten. Daarna naar Jilin, en Yanji (bij een groot nationaal park in de buurt). Daarna richting Tianjin en dan zie ik wel weer. Een mooie optie is om Mongolië nog eens te bezoeken om daarna in Ulan Bator weer een visum proberen te regelen voor China om het land dan van noord naar zuid te doorkuisen om vervolgens de Chinees/ Laotiaanse grens over te steken ten zuiden van Kunming bij Boten.

Iemand tips? Ik heb er veel zin in en ondanks dat ik eenmaal eerder in China ben geweest is er natuurlijk nog heel erg veel te zien in dit grote land.
  Moderator maandag 23 maart 2009 @ 21:05:06 #216
18653 crew  D.
pi_67337571
Iemand met contacten in China die wel iets bij willen verdienen?
  maandag 23 maart 2009 @ 22:04:45 #217
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_67339818
Wat voor contacten en waar is het voor?

Ik ga niemand importeren.
  Moderator dinsdag 24 maart 2009 @ 12:40:14 #218
18653 crew  D.
pi_67353687
quote:
Op maandag 23 maart 2009 22:04 schreef Jabberwocky het volgende:
Wat voor contacten en waar is het voor?

Ik ga niemand importeren.
Er is zo'n 10 jaar geleden in een fabriek in Shanghai 'speelgoed' (de details stuur ik via PM, mocht iemand serieus zijn) geproduceerd. Veel, en in vele variaties. Het was alleen voor de Chinese markt bedoelt en dus hier slecht verkrijgbaar. Je snapt dat ik hier dus aan probeer te komen.
pi_67355255
Ik ben over een paar weken in Shanghai maar 'speelgoed' fabrieken zijn er natuurlijk erg veel

Iemand trouwens nog goede tips voor het noord-oosten van China?
  Moderator dinsdag 24 maart 2009 @ 20:03:05 #220
18653 crew  D.
pi_67368567
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 13:26 schreef WRDA6 het volgende:
Ik ben over een paar weken in Shanghai maar 'speelgoed' fabrieken zijn er natuurlijk erg veel
Zoals ik al zei is het ruim 10 jaar geleden geproduceerd. Volgens mij is de fabriek niet meer in gebruik, althans, niet door deze fabrikant.

Ik zal je wat info sturen per p.m.
pi_67369443
Net terug van 3 weken China. We hebben een typische 'Lonely Planet Highlights' tour gedaan in de volgende volgorde: Beijing, Hangzhou, Shanghai, Fenghuang, Shangri-La (via Kunming waar we half dagje geweest zijn), Lijiang, Dali, Yangshuo en geëindigd in Hong Kong. Ronduit fantastisch land; super aardige mensen (zei het dat het concept 'persoonlijke hygiëne' nog niet ingeburgerd is) en volgende bezoeken gaan zéker komen, waarbij we dan hopelijk wat meer tijd hebben om wat langer op plekken te blijven hangen.

Hebben overigens voor een rotprijs met Hainan Airlines gevlogen vanaf Brussel wat uitstekend bevallen is: nieuw vliegtuig en uitstekende service.

[ Bericht 2% gewijzigd door Knakker op 24-03-2009 20:34:22 ]
  dinsdag 24 maart 2009 @ 22:17:00 #222
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_67373822
Veel van de plaatsen waar jij bent geweest heb ik zelf ook aangedaan, Yangshuo vond ik zelf erg leuk omdat ik daar veel meer actieve dingen heb gedaan dan sight-seeing, dat gebied leent zich er uitstekend voor. Heb je avondshow ook gezien?
pi_67388777
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 22:17 schreef Jabberwocky het volgende:
Veel van de plaatsen waar jij bent geweest heb ik zelf ook aangedaan, Yangshuo vond ik zelf erg leuk omdat ik daar veel meer actieve dingen heb gedaan dan sight-seeing, dat gebied leent zich er uitstekend voor. Heb je avondshow ook gezien?
Volgens mij was de Sanjie Liu impression tot aan de Olympische Spelen. Ik heb hem afgelopen zomer gezien, en het jaar daarvoor, maar het was het geld dubbel en dwars waard. Erg indrukwekkend.
When you came pulling in here, did you notice a sign out in front of my house that said Dead Nigger Storage?
  Moderator woensdag 25 maart 2009 @ 17:42:27 #224
18653 crew  D.
pi_67400249
quote:
Op maandag 23 maart 2009 21:05 schreef D. het volgende:
Even op het bovenstaande inhakend

Ik las net wat het maandloon van de gemiddelde Chinees is, dus dat 'iets' bijverdienen kan al gauw een maandloon of meer zijn.
pi_67427346
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 17:42 schreef D. het volgende:

[..]

Even op het bovenstaande inhakend

Ik las net wat het maandloon van de gemiddelde Chinees is, dus dat 'iets' bijverdienen kan al gauw een maandloon of meer zijn.
Hey D. ik woon en werk in China, wil best even MIJN maandsalaris bijverdienen check ur PM
  Moderator donderdag 26 maart 2009 @ 13:32:16 #226
18653 crew  D.
pi_67427898
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 13:16 schreef CharlieWok het volgende:

[..]

Hey D. ik woon en werk in China, wil best even MIJN maandsalaris bijverdienen check ur PM
PM terug
pi_67428742
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 20:29 schreef Knakker het volgende:
Net terug van 3 weken China. We hebben een typische 'Lonely Planet Highlights' tour gedaan in de volgende volgorde: Beijing, Hangzhou, Shanghai, Fenghuang, Shangri-La (via Kunming waar we half dagje geweest zijn), Lijiang, Dali, Yangshuo en geëindigd in Hong Kong. Ronduit fantastisch land; super aardige mensen (zei het dat het concept 'persoonlijke hygiëne' nog niet ingeburgerd is) en volgende bezoeken gaan zéker komen, waarbij we dan hopelijk wat meer tijd hebben om wat langer op plekken te blijven hangen.

Hebben overigens voor een rotprijs met Hainan Airlines gevlogen vanaf Brussel wat uitstekend bevallen is: nieuw vliegtuig en uitstekende service.
Klinkt goed!
China is een reele optie voor dit jaar.

Wat voor hotels heb je overnacht? En kun je je daar redden met engels?
In Japan spreken ze voldoende engels op treinstations en in hotels om je dingen voor elkaar te krijgen. Is dat ook zo in China?
pi_67432035
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 13:53 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Klinkt goed!

In Japan spreken ze voldoende engels op treinstations en in hotels om je dingen voor elkaar te krijgen. Is dat ook zo in China?
Hi Lianne!
Aan 't orienteren op China? Gaaf! Heb je al een idee waar je heen wilt in China?
***Levi was here***
pi_67432190
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 15:19 schreef Levitation het volgende:

[..]

Hi Lianne!
Aan 't orienteren op China? Gaaf! Heb je al een idee waar je heen wilt in China?
Ik orienteer me op China, Iran, Egypte, Madagascar, Mali en Argentinie.
Waarbij Madagascar op dit moment de kleinste kans heeft ivm de politieke situatie.

Maar ik heb dus nog geen idee waar ik naar toe wil! Er ik weet ook nog niet of ik alleen ga of niet.
Dus dan is het wel handig om te weten of een land alleen goed te bereizen is. En of je je een beetje kunt redden met engels. En of je regelmatig mensen tegen komt die een taal spreken die jij ook spreekt.
pi_67432576
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 15:24 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Ik orienteer me op China, Iran, Egypte, Madagascar, Mali en Argentinie.
Waarbij Madagascar op dit moment de kleinste kans heeft ivm de politieke situatie.

Maar ik heb dus nog geen idee waar ik naar toe wil! Er ik weet ook nog niet of ik alleen ga of niet.
Dus dan is het wel handig om te weten of een land alleen goed te bereizen is. En of je je een beetje kunt redden met engels. En of je regelmatig mensen tegen komt die een taal spreken die jij ook spreekt.
Kwam in China regelmatig jonge mensen tegen die zelfs graag met je praten, omdat ze hun Engels willen oefenen. Waren voornamelijk 20-ers. Ik vond ze over het algemeen ook heel aardig. Eentje heeft zelfs mijn taxi voor me betaald!

Jongeren zijn ook heel nieuwsgierig naar Amerika en Europa en willen vanalles weten. Ze denken dat het een walhalla is, maar stellen ook kritische vragen. Vond ik wel heel leuk. Eentje was een beetje teleur gesteld omdat ik vertelde dat we hier pas met 65 met pensioen gaan en we allemaal braaf belasting betalen. Klopte niet helemaal met het beeld wat zij had van het fantastische westen.
***Levi was here***
pi_67433106
Maar willen ze dan niet allemaal dezelfde zinnetjes oefenen?
En je treinkaartjes regelen, spreken ze op het station voldoende engels om je te kunnen helpen?
En in hotels, spreken ze daar voldoende engels om je uit te leggen waar een leuk restaurantje zit en wat je daar echt moet gaan eten?

In Japan viel dat laatste me ontzettend mee. Alleen ben ik amper Japanners tegen gekomen die engels spraken. Wel leuke andere toeristen ontmoet gelukkig.
pi_67433554
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 15:50 schreef Liejannuh het volgende:
Maar willen ze dan niet allemaal dezelfde zinnetjes oefenen?
En je treinkaartjes regelen, spreken ze op het station voldoende engels om je te kunnen helpen?
En in hotels, spreken ze daar voldoende engels om je uit te leggen waar een leuk restaurantje zit en wat je daar echt moet gaan eten?

In Japan viel dat laatste me ontzettend mee. Alleen ben ik amper Japanners tegen gekomen die engels spraken. Wel leuke andere toeristen ontmoet gelukkig.
Voor het eten hadden wij een lijstje met engelse tekst - chinese tekst en dan wezen we daar op aan wat we wilden. En dan gaven ze wel aan of ze het hadden. Of we wezen iets aan op een menukaart met plaatjes... Ging over het algemeen wel goed.
In de hotels waar ik geweest benbspraken ze ook redelijk Engels, maar ik weet niet zeker of de hotels er op uitgezocht werden. Was misschien een klein voordeel van georganiseerd reizen.
Treinkaartjes regelen heb ik geen ervaring mee, was allemaal al geregeld. We hebben wel zelf vluchten geboekt bij een reisbureautje en ik heb in mijn eentje gevlogen. Dat ging allemaal prima, op vliegvelden spreken ze iig voldoende engels en staat veel in het engels aangegeven (ook best handig! ). Vond sowieso opvallend dat best veel teksten in China in het Engels staan. Niet altijd goed Engels, maar de wil is er.

Over het algemeen vond ik dat we ons best konden redden daar, ondanks alle rare avonturen.
***Levi was here***
  donderdag 26 maart 2009 @ 17:21:03 #233
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_67436391
Op vliegvelden spreken ze Engels ja, bij treinen werd het al lastiger en bij bussen kun je het bijna altijd wel vergeten. Maar met handen en voetenwerk en veel glimlachen krijg je toch alles wel geregeld.

Wat eten betreft heb ik wel eens gewoon iets willekeurigs op de menukaart aangewezen en had bij god geen idee wat ik zou krijgen. Op het moment dat ik het at wist ik dat soms nog steeds niet, maar dat soort dingen horen er ook een beetje bij toch.
  donderdag 26 maart 2009 @ 21:30:15 #234
111228 Hopey
Di Jillae?!
pi_67444554
Ik wijs altijd in mijn reisgids waar ik heen wil. Beetje met je vingers wijzen en ok.
Ik verbleef trouwens in een hotelketen. Jinjiang Inn. een hotel keten in China. Ben er zeer over te spreken. Er is altijd wel een medewerker die een klein beetje engels kan, behalve als je echt buiten het centrum bent. Ik liet medewerkers altijd kamers voor me reserveren in de stad die ik erna zou aan doen. Kamers zijn zeer schoon. Prijzen varieren tussen de 10 en 25 euro. Opzich prijziger dan een hostel natuurlijk.
Overigens ga ik medio mei weer naar China, shanghai weer, bro opzoeken. Voor 2,5 week.
Heb wel een vraag. Ik zit te twijfelen tussen HongKong en Hainan. HK lijkt me ontzettend tof, maar zon zee en strand lijkt me ook wel wat. Iemand wel eens in Hainan geweest? Is het aan te raden?
Seen it all done it all, can't remember most of it
  donderdag 26 maart 2009 @ 21:53:55 #235
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_67445403
Ik ben op Hainan geweest. Sanya schijnt het echte strandenoord te zijn met erg veel stranden en moois, maar daar ben ik niet geweest. Zeker aan te raden is de hoofdstad van het eiland, Haikou. Eigenlijk is er geen donder te doen, maar midden in de stad is er een park waar 's avonds veel bedrijvigheid is (badminton, dansen, spelletjes) en waar je zo bij betrokken raakt. Erg leuk.
Net buiten het park is een meer met iedere avond een fonteinshow en iets verderop zijn er altijd kindertjes aan het skaten en kleine showtjes aan het opvoeren.
Het leukste is nog wel dat ze in Haikou vooral heel gemoedelijk en vriendelijk zijn, nu zegt iedereen dat over iedere locatie die ze leuk vinden, maar het valt hier echt op. Van afstand wordt er naar je gezwaaid en je wordt overal voor uitgenodigd met de beste bedoelingen, dat ben ik nergens anders in China tegengekomen.

Haikou is leuk voor een weekendje ofzo, omdat er eigenlijk niets te zien is. De sfeer die ik daar vond, heeft geen enkele andere plaats echter kunnen overtreffen.
Er zit ook een heel goedkoop hotel vlakbij het park, als je besluit Haikou aan te doen moet je even pm'en dan stuur ik de gegevens door.
pi_67520647
quote:
Klinkt goed!

We hebben overnacht in hostels en guesthouses, altijd eigen kamer gehad met eigen badkamer(tje). Verder als 'eis' gesteld dat het in ieder geval schoon moest zijn en goede ventilatie had. Kostte tussen de 10 euro (Yunnan, Guanxi) en 20 euro (Beijing, Hangzhou, Hong Kong) per nacht.

Engels wordt heel weinig gesproken en is ook bij jonge mensen vaak geen peil op te trekken. Gebeurde vaak genoeg dat jonge mensen die er geschoold uitzagen geen woord Engels spraken en dat je vervolgens in een of ander klein, weggestopt restaurantje door het meisje achter de kassa in vloeiend Engels te woord gestaan wordt Op treinstations wordt ook heel weinig Engels gesproken; vaak zijn er wel speciale ticket offices voor buitenlanders, maar dat is geen garantie dat men ook Engels spreekt.

Echter met de Lonely Planet (waar alle namen ook in het Mandarijn opgeschreven staan), wat aanwijzende vingers en andere gebaren hebben we ons prima kunnen redden. Chinezen zijn over het algemeen heel behulpzaam en nemen de tijd voor je om je te helpen, dus met wat geduld en phrasebooks (vooral om te wijzen, de uitspraak leer je toch niet al reizende in drie weken ) kom je een heel eind.

Maarre, vooral aanrader om naar China te gaan
pi_67520726
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 16:02 schreef Levitation het volgende:

[..]

Vond sowieso opvallend dat best veel teksten in China in het Engels staan. Niet altijd goed Engels, maar de wil is er.
Chinglish anyone?

maandag 30 maart 2009 @ 14:52:09 #238
21109 Levitation
Dwarsligger
pi_67547300
quote:
Op zondag 29 maart 2009 16:19 schreef Knakker het volgende:

[..]

Chinglish anyone?

[ afbeelding ]
Geweldig.
***Levi was here***
  maandag 30 maart 2009 @ 14:54:10 #239
21109 Levitation
Dwarsligger
pi_67547372
Ik heb trouwens een vraagje: ik heb weer een leuke reis op het oog, Indochina met ook een paar dagen China. Daarin zit een dag rond Kunming, eigenlijk om naar het Stenenwoud te gaan. Nu ben ik in 2007 in het Stenenwoud geweest en voor een keer was het best aardig, maar om daar nu nóg een keer heen te gaan, dat trekt me niet zo. Weet iemand iets leuks wat je in of rond Kunming kunt doen? Heb weinig van Kunming gezien toen ik er was, heb er alleen geslapen. Heb dus eigenlijk geen idee of er iets te beleven valt.
***Levi was here***
  maandag 30 maart 2009 @ 15:07:28 #241
21109 Levitation
Dwarsligger
pi_67547803
quote:
Soms is het zo simpel, hè?
Nog iemand die een van deze dingen warm kan aanbevelen?
***Levi was here***
  maandag 30 maart 2009 @ 15:43:53 #242
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_67548946
Kunming vond ik een enorm saaie stad waar weinig bijzonders te zien of beleven was. Uit deze lijst vond ik de Yuantong temple dan nog wel tof.

Er zit wel een islamitische buurt (in de buurt van de moskee uiteraard) met allemaal eettentjes waar je erg goed en lekker kunt eten. Het is niet zo uitgebreid als in Xi'an, maar nog steeds aan te raden om daar wat te snacken.
pi_68135997
Is het aan te raden om met de trein van Shanghai naar Beijing te reizen. Vriendin van me gaat komende zomer eerst 5 dagen naar Shanghai en vervolgens 5 dagen naar Beijing. Zag dat het een flinke afstand is (1250 km), dus is dit aan te raden? Zo zie je iig een stuk meer van de omgeving dan bij een binnenlandse vlucht. Hoe lang zit je dan in de trein en wat zijn zo ongeveer de kosten?

Een linkje naar de nationale spoorwegen (als dat daar zo geregeld is) zou ook fijn zijn. Alvast bedankt!
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  zaterdag 18 april 2009 @ 12:00:18 #244
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_68136248
De trein van Beijing naar Shanghai duurt 10 uur, dat lijkt heel lang maar voor China is het nog een redelijk korte rit, ik heb treinritten van 22 uur gemaakt.

Er zijn zelfs speciale treinen op dat traject, ik weet niet precies hoe die er uit zien. Toch denk ik dat treinen in China wel iets is dat je een keer gedaan moet hebben, het is een stuk toffer dan vliegen, maar je moet dus wel wat tijd inleveren.

Linkje over treintijden en prijzen
pi_68137143
Oh cool, en heus China topic hier. Ik ga van de zomer voor de 4e keer naar China op vakantie met mijn Chinese vrouw (aka prive gids).

Afgelopen kerst/oud&nieuw waren we in China, voor het winterfestival in Harbin en de bergketen Huangshan, we hadden het geluk dat het daar net gesneeuwd had de dag voor we er kwamen. Zeker aan te raden echter ga er niet heen in de zomer, dan schijnt het er minder mooi te zijn omdat er dan geen mist is tussen de bergtoppen. Reizen in China in de winter is zeker aan te raden, hotels en attracties zijn er over het algemeen 30/40% goedkoper.
pi_68892975
Wat gaan er weinig fokkers naar China zeg, ik mis het elke keer als ik de foto's zie. Maar snel weer sparen
  maandag 11 mei 2009 @ 10:31:57 #247
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_68897110
quote:
Op maandag 11 mei 2009 02:08 schreef Evil_Jur het volgende:
Wat gaan er weinig fokkers naar China zeg, ik mis het elke keer als ik de foto's zie. Maar snel weer sparen
Ja als ik iemand had dan ging ik wel weer.
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
  dinsdag 12 mei 2009 @ 14:20:42 #248
235465 maffemaniak
'My home is in my head!&#
pi_68939274
Ik ga 4 augustus, whoehoe!!!

Die discussie over dat Engels vind ik een beetje nutteloos hoor! Ik ben al eerder in Azië geweest en ik deed telkens maar wat en keek wel wat er gebeurde!
Eten waarvan ik geen idee had wat het was gegeten! Briljant! Heeft veel meer charme dan een georganiseerde reis met westers eten! gewoon de straat op gaan en China 'beleven'. Je komt altijd wel goed terecht en je ziet veel meer het echte China dan op zo'n georganiseerde reis!

(backpacken rules! )
  dinsdag 12 mei 2009 @ 14:27:21 #249
21109 Levitation
Dwarsligger
pi_68939542
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 14:20 schreef maffemaniak het volgende:
Ik ga 4 augustus, whoehoe!!!

Die discussie over dat Engels vind ik een beetje nutteloos hoor! Ik ben al eerder in Azië geweest en ik deed telkens maar wat en keek wel wat er gebeurde!
Eten waarvan ik geen idee had wat het was gegeten! Briljant! Heeft veel meer charme dan een georganiseerde reis met westers eten! gewoon de straat op gaan en China 'beleven'. Je komt altijd wel goed terecht en je ziet veel meer het echte China dan op zo'n georganiseerde reis!

(backpacken rules! )
Georganiseerd reizen wil echt niet zeggen dat je westers eet, of niets ziet.
Ik reis al jaren georganiseerd en we eten altijd gewoon bij de restaurantjes waar de locals ook eten. Gewoon het eten van die streek. Het eten is trouwens zelden geregeld op zo'n reis... dat kun je prima zelf en dus loop je gewoon ergens binnen en wijst iets aan op de kaart. Net als een backpacker.
Al is er wel een enorm verschil tussen reizen met Kras of OAD, of zoals mijn man en ik doen met Djoser of Summum. Die eerste 2 zijn inderdaad verschrikkelijk. Bij Djoser (en soortgelijke organisaties) heb je gewoon heel veel vrijheid. Je wordt van plaats naar plaats gebracht en verder doe je lekker waar je zin in hebt.

Ik vind het ideaal.
***Levi was here***
  dinsdag 12 mei 2009 @ 14:38:40 #250
235465 maffemaniak
pi_68939944
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 14:27 schreef Levitation het volgende:

[..]

Georganiseerd reizen wil echt niet zeggen dat je westers eet, of niets ziet.
Ik reis al jaren georganiseerd en we eten altijd gewoon bij de restaurantjes waar de locals ook eten. Gewoon het eten van die streek. Het eten is trouwens zelden geregeld op zo'n reis... dat kun je prima zelf en dus loop je gewoon ergens binnen en wijst iets aan op de kaart. Net als een backpacker.
Al is er wel een enorm verschil tussen reizen met Kras of OAD, of zoals mijn man en ik doen met Djoser of Summum. Die eerste 2 zijn inderdaad verschrikkelijk. Bij Djoser (en soortgelijke organisaties) heb je gewoon heel veel vrijheid. Je wordt van plaats naar plaats gebracht en verder doe je lekker waar je zin in hebt.

Ik vind het ideaal.
Ik kan me voorstellen dat je het heel relax vind. Ik ben een groot fan van backpacken en dat zijn iets andere reizen. Ik vind het bijvoorbeeld prachtig om in de meest goedkope, ranzige hostels te slapen. Telkens denk ik weer: Moet je nou weer eens kijken waar je nou weer terecht ben gekomen!
Daar kan ik erg van genieten!

Georganiseerd klinkt dan ook erg 'grijze-permanentjes-achtig voor mij. Tuurlijk is dat niet zo en ik kan me voorstellen dat het relax is. Alleen ik vind een andere manier van reizen leuker.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 14:54:22 #251
21109 Levitation
Dwarsligger
pi_68940537
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 14:38 schreef maffemaniak het volgende:

[..]

Ik kan me voorstellen dat je het heel relax vind. Ik ben een groot fan van backpacken en dat zijn iets andere reizen. Ik vind het bijvoorbeeld prachtig om in de meest goedkope, ranzige hostels te slapen. Telkens denk ik weer: Moet je nou weer eens kijken waar je nou weer terecht ben gekomen!
Daar kan ik erg van genieten!

Georganiseerd klinkt dan ook erg 'grijze-permanentjes-achtig voor mij. Tuurlijk is dat niet zo en ik kan me voorstellen dat het relax is. Alleen ik vind een andere manier van reizen leuker.
Maar dat beeld klopt ook perfect bij de Kras reizen.
Maar niet bij de reizen die wij doen. Er zijn nogal wat vooroordelen over georganiseerd reizen, maar het is echt wel tof. Grootste voordeel is dat je in korte tijd heel erg veel ziet van een land. Zelf krijg je dat nooit zo goed gepland. En aangezien we beiden fulltime werken, zullen we de aarde toch in 3/4 weken per jaar moeten verkennen.

Overigens reizen we ook wel op eigen gelegenheid, VS en Nieuw Zeeland hebben we zo gedaan. Maar da's gewoon easy, je spreekt de taal en regelt alles makkelijk zelf.
***Levi was here***
  dinsdag 12 mei 2009 @ 15:00:32 #252
235465 maffemaniak
pi_68940769
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 14:54 schreef Levitation het volgende:

[..]

Maar dat beeld klopt ook perfect bij de Kras reizen.
Maar niet bij de reizen die wij doen. Er zijn nogal wat vooroordelen over georganiseerd reizen, maar het is echt wel tof. Grootste voordeel is dat je in korte tijd heel erg veel ziet van een land. Zelf krijg je dat nooit zo goed gepland. En aangezien we beiden fulltime werken, zullen we de aarde toch in 3/4 weken per jaar moeten verkennen.

Overigens reizen we ook wel op eigen gelegenheid, VS en Nieuw Zeeland hebben we zo gedaan. Maar da's gewoon easy, je spreekt de taal en regelt alles makkelijk zelf.
Ach, landen waar ze geen Engels spreken is ook niet al te moeilijk hoor. Het duurt alleen wat langer voordat je slager door heeft dat je het over biefstuk heb, maar dat vind ik juist wel leuk! De mensen zelf moeten vaak ook hartelijk lachen om me als ik hints speel in de slagerij!

en ja, als je veroordeeld bent tot 3-4 weken per jaar moet je wel..........Alleen vind ik niet dat je het land goed ziet door naar de bezienswaardigheden te gaan. Tuurlijk, de high lights van een land sla ik niet over maar de rest van de cultuur zie en proef ik liever tussen de locals!
  dinsdag 12 mei 2009 @ 23:18:58 #253
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_68960693
quote:
Op maandag 11 mei 2009 10:31 schreef SuperrrTuxxx het volgende:

[..]

Ja als ik iemand had dan ging ik wel weer.
Hoe bedoel je? Zou je niet alleen willen reizen? Persoonlijk heb ik daar geen problemen mee.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 23:30:52 #254
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_68961288
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 23:18 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Zou je niet alleen willen reizen? Persoonlijk heb ik daar geen problemen mee.
Ik ga gewoon liever niet in m'n eentje.
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 23:37:40 #255
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_68961579
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 23:30 schreef SuperrrTuxxx het volgende:

[..]

Alleen reizen is juist leuk!
Maar afijn, dat vind ik dan weer. Er zijn dan ook niet zoveel mensen met wie ik samen kan reizen.
  woensdag 13 mei 2009 @ 08:40:39 #256
235465 maffemaniak
pi_68967517
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 23:30 schreef SuperrrTuxxx het volgende:

[..]

kan me voorstellen dat mensen niet snel alleen op reis gaan. Iedereen vind het iets veiliger om met iemand te gaan en je wil ook bespreken wat je ziet en mee maakt met iemand.
Een strandvakantie in je eentje is ook niet leuk, dan lig je daar alleen op het strand.

Rondreizen daarentegen is helemaal niet eng of vervelend in je eentje! Je komt zooo veel mensen tegen! Vooral als je in hostels slaapt! (voor mij de leukste manier van overnachten)
  woensdag 13 mei 2009 @ 08:51:21 #257
21109 Levitation
Dwarsligger
pi_68967680
Alleen reizen lijkt me niets. Ik moet echt mijn ervaringen kunnen delen, gewoon later kunnen zeggen "Weet je nog toen we verdwaalden in het stenen woud... " en dat de ander dan gewoon weet wat je bedoelt en je er samen lol om kunt hebben.
Maar ik heb dan ook gewoon een hele leuke partner en samen reizen is dus ook heel leuk.
***Levi was here***
  woensdag 13 mei 2009 @ 09:40:16 #258
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_68968938
Het heeft allebei wel z'n charmes. Samen reizen is leuk omdat je inderdaad nadien nog iemand hebt die precies weet wat je hebt meegemaakt en waarmee je kunt napraten, maar alleen kun je wel 100% je eigen ding doen en kom je net iets sneller in contact met anderen.

Als er niemand meewil ga ik dus wel alleen, maar als er wel iemand meewil ga ik toch wel samen.
pi_69057001
Oeh, tvp!

Ik ga deze zomer met mijn zus naar China, we vliegen op Beijing en gaan vanuit Hong Kong een maand later weer terug.
De tussenliggende steden hebben we alleen nog niet helemaal uitgezocht, we kunnen niet kiezen.

Vraagje voor China kenners: hoe zit het met het openbaar vervoer? Ik heb al wel gehoord dat de treinen goed zijn, maar kun je makkelijk aan tickets komen? Wij moeten bijvoorbeeld vaak wel een flink eind en zouden dan het liefst een hard sleeper hebben, maar moet je dat van tevoren reserveren of kun je gewoon op de dag zelf proberen nog aan een ticket te komen?
En heeft iemand nog een goede engelstalige site met treintijden? Ik heb er wel een paar, maar die zijn niet erg duidelijk..
  vrijdag 15 mei 2009 @ 17:25:27 #260
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_69062614
Met de treinen is op de dag zelf vaak lastig, zeker voor de hard sleepers die toch wel erg gewild zijn. Ze zijn vaak te koop vanaf vijf dagen op voorhand, maar afhankelijk van de frequentie is het tot twee dagen voordien goed te doen. Later kan lastig worden, maar nogmaals, het hangt van je locatie en de frequentie van de treinen af.
Veel hostels bieden ook een service dat je via hun een kaartje kunt bemachtigen, dat is soms ook wel te overwegen.

Eerder in dit topic heb ik een linkje gepost met treintijden, maar wees flexibel daarmee. Plan niks op de dag dat je wil vertrekken, en wacht dan af hoeveel tijd je hebt.
Sleeperbussen zijn voor de iets kortere afstanden ook tof trouwens, dat is een bus met drie rijen in de lengte aan stapelbedden. Zeker een ervaring om eens met mee te gaan, die tickets zijn vaak op de dag zelf nog te krijgen, al kocht ik ze meestal een of twee dagen eerder.
  vrijdag 15 mei 2009 @ 20:19:47 #261
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_69068115
Oh wat zou ik graag het graf van Confucius willen bezoeken als ik geen pauperstudent meer ben die op zwart zaad zit.
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_69069699
Oké, bedankt Jabberwocky! Een paar dagen van tevoren tickets kopen elke keer moet ook wel lukken.
pi_69121658
Ik ben van plan om van eind juni tot begin augustus naar china te gaan, ook heen vanaf Bejing en terug van Hong Kong. ik heb een groot deel van het topic gelezen, maar ik heb nog steeds niet door of je nu gewoon anderhalve maand in China kan blijven?
En dan heb ik en dubble entry nodig om hong kong binnen te kunnen of krijg je dan gewoon een 6 day single entry visa zoals bij een stopover?

Is het te doen om in anderhalve maand nog een stukje Mongolie te doen? of ligt dat écht te ver weg van het peking-hong kong traject?
pi_69122850
Ik had ook nog een vraag, ik zit nu ook een beetje naar binnenlandse vluchten te kijken omdat sommige afstanden toch echt te groot zijn om met de trein te doen en mensen hier er wel enthousiast over waren.
Maar als ik bijvoorbeeld vanuit Xi'an naar Guilin zou willen vliegen, dan kan ik het beste daar ter plekke dus een ticket kopen? En hebben jullie enig idee hoeveel zo iets zou kosten? Niet dat ik verwacht dat jullie alle prijzen uit je hoofd kennen, maar is het eerder richting de 100 euro of de 500 ofzo?
En valt daar een beetje makkelijk aan te komen? Ik vind het een beetje eng om zomaar een beetje te kijken hoe alles af loopt als ik daar eenmaal ben en wil alles graag zo duidelijk mogelijk hebben.
  zondag 17 mei 2009 @ 18:04:34 #265
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_69124226
Richting de 100 euro is goed mogelijk, vaak kan het ook nog goedkoper.

Er is makkelijk aan te komen, gewoon bij een willekeurig bureau'tje van een vliegtuigmaatschappij binnenlopen, die verkopen ook allemaal tickets voor elkaar. Dus China Southern, Hainan Airlines, Xiamen Airlines, you name them.
pi_69124454
Ah, bedankt!

En als ik nou vanuit Nederland zou boeken via bijvoorbeeld ctrip.com maakt dat nog veel uit qua prijs?
  Moderator zondag 17 mei 2009 @ 18:38:37 #267
18653 crew  D.
pi_69125246
Weer even mijn post onder de aandacht brengen
quote:
Op maandag 23 maart 2009 21:05 schreef D. het volgende:
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 12:40 schreef D. het volgende:

[..]

Er is zo'n 10 jaar geleden in een fabriek in Shanghai 'speelgoed' (de details stuur ik via PM, mocht iemand serieus zijn) geproduceerd. Veel, en in vele variaties. Het was alleen voor de Chinese markt bedoelt en dus hier slecht verkrijgbaar. Je snapt dat ik hier dus aan probeer te komen.
  zondag 17 mei 2009 @ 19:58:04 #268
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_69128017
quote:
Op zondag 17 mei 2009 18:38 schreef D. het volgende:
Weer even mijn post onder de aandacht brengen
[..]

[..]

Dit stinkt.
  zondag 17 mei 2009 @ 20:39:27 #269
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_69129624
quote:
Op zondag 17 mei 2009 19:58 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Dit stinkt.
  Moderator zondag 17 mei 2009 @ 21:15:28 #270
18653 crew  D.
pi_69131181
quote:
Op zondag 17 mei 2009 19:58 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Dit stinkt.
Je stinkt zelf
pi_69179379
Heeft iemand de route en plaatsen die paul Merton bezocht heeft in zijn programma Paul merton in China (BBC programma)
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
pi_69227083
quote:
Op zondag 17 mei 2009 16:48 schreef Monita het volgende:
Ik ben van plan om van eind juni tot begin augustus naar china te gaan, ook heen vanaf Bejing en terug van Hong Kong. ik heb een groot deel van het topic gelezen, maar ik heb nog steeds niet door of je nu gewoon anderhalve maand in China kan blijven?
En dan heb ik en dubble entry nodig om hong kong binnen te kunnen of krijg je dan gewoon een 6 day single entry visa zoals bij een stopover?

Is het te doen om in anderhalve maand nog een stukje Mongolie te doen? of ligt dat écht te ver weg van het peking-hong kong traject?
je hebt multi entry nodig voor china (want je komt 2 keer china in) en je krijg in HK een 30 dagen tourist visum
  vrijdag 22 mei 2009 @ 17:41:03 #273
163862 LaZZ_NL
Marbella!!
pi_69297897
Net terug uit Shanghai, een maat van me daar opgezocht die er Chinees studeert.. Was er al eens geweest en Shanghai is eigenlijk niet het "echte" China maar heb me evengoed prima vermaakt.. Hier wat foto's die ik daar heb gemaakt

vrijdag 22 mei 2009 @ 19:36:17 #274
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_69301287
Heerlijke stad, Shanghai. Ondanks dat je zo vaak hoort dat het niet het 'echte China' is, vond ik het toch erg prettig toeven daar. Ik vond het moderne van Pudong juist wel prettig na een een tijd allerlei traditionele dingen bezocht te hebben.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 13:09:22 #275
163862 LaZZ_NL
Marbella!!
pi_69322582
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 19:36 schreef Jabberwocky het volgende:
Heerlijke stad, Shanghai. Ondanks dat je zo vaak hoort dat het niet het 'echte China' is, vond ik het toch erg prettig toeven daar. Ik vond het moderne van Pudong juist wel prettig na een een tijd allerlei traditionele dingen bezocht te hebben.
Tja maar dat wil ik nou toch juist ook wel graag een keer zien.. Misschien volgend jaar 2 maanden backpacken door Azie in de zomer.. Weg met het Hyatt en alle luxe haha, lekker back 2 basic Maar wil nog zoveel plaatsen zien :-( Zuid Afrika, Zuid Amerika, Australie, Nieuw Zeeland.. Allemaal zo gaaf..
  zaterdag 23 mei 2009 @ 13:13:32 #276
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_69322676
Als je dat graag wilde zien neem ik aan dat je toch op z'n minst de Yuyuan garden bezocht hebt dan.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 13:57:04 #277
163862 LaZZ_NL
Marbella!!
pi_69323677
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 13:13 schreef Jabberwocky het volgende:
Als je dat graag wilde zien neem ik aan dat je toch op z'n minst de Yuyuan garden bezocht hebt dan.
Neuh die had ik de vorige keer al gezien toen ik in Shanghai was

(het gedeelte waarvoor je moet betalen iig, dat stukje voor Old Town en old town zelf wel weer even geweest..)
  zaterdag 23 mei 2009 @ 15:03:06 #278
178718 Travelmonkey
online reisgids
pi_69325130
Nice shots Lazz!!

Zelf niet in Shanghai geweest nog..maar de moeite waard zo te lezen?!
  zaterdag 23 mei 2009 @ 15:33:39 #279
163862 LaZZ_NL
Marbella!!
pi_69325712
Ik heb me er prima vermaakt, maar qua cultuur heb je het er snel gezien.. Denk dat je in twee dagen het grootste gedeelte kunt zien.. Maar omdat een vriend van me daar studeerde heb ik er onwijs veel mensen leren kennen waar we ook elke avond mee gingen clubben etc. Hij wist waar we moesten zijn..

Zeker een aanrader voor een keer :-)
pi_70364447
Ik heb een budget van 750 euro pp excl. vlucht voor 3 weken rondtrekken in China. We zijn jong dus we kunnen wat ontberingen doorstaan (lees: het hoeft niet overal super-de-luxe te zijn). Hoever komen we hiermee?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2009 16:54:16 ]
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:55:50 #281
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_70364536
Buiten de grote steden kun je daar best ver mee komen als je het goed aanpakt. Lonely Planet en dergelijke geven genoeg budget-opties, en China is sowieso niet erg duur. Overnachtingen en reizen zullen je grootste uitgaven zijn.
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:56:07 #282
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_70364543
Als je in dormrooms slaapt, dan bespaar je veel. Het is mogelijk, waar wil je allemaal naartoe?

Pak zoveel mogelijk de trein (hard sleeper is iets duurder dan hard seat, maar dat wil je echt wel bijbetalen) in plaats van het vliegtuig, of ga per bus. Onderhandel veel. Uit eten kan vrij goedkoop als je bij de lokale tentjes gaat eten. Met dat soort dingen kom je erg goed uit met je budget.
pi_70364634
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:56 schreef Jabberwocky het volgende:
Als je in dormrooms slaapt, dan bespaar je veel. Het is mogelijk, waar wil je allemaal naartoe?

Pak zoveel mogelijk de trein (hard sleeper is iets duurder dan hard seat, maar dat wil je echt wel bijbetalen) in plaats van het vliegtuig, of ga per bus. Onderhandel veel. Uit eten kan vrij goedkoop als je bij de lokale tentjes gaat eten. Met dat soort dingen kom je erg goed uit met je budget.
Geen idee waar ik heen wil, maar 450 eu voor een ticket naar FRA - Beijing is geen duur geld.
  donderdag 25 juni 2009 @ 17:03:12 #284
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_70364734
Mooie deal inderdaad.

Vanuit Beijing zijn de grote steden Shanghai en Xi'an sowieso goed bereikbaar, in deze steden zit je al snel op een 7 euro per nacht in een dormroom. In kleinere steden ligt dat iets lager, meer dan dat hoef je niet te betalen als je op budget zit. Maar 750 euro in drie weken is goed haalbaar, dus daar hoef je het niet voor te laten.
pi_73792023
Stel ik ga niet met een georganiseerde reisleider op reis, maar ik pak zelf de vliegtuig en ga naar guilin. Kan ik hier dan zelf ook een boot tocht regelen op de LI river ?
pi_73792438
Ja, gelijk op het vliegveld komen er al allemaal mensen op je af om je Li river cruises aan te smeren.
Of je dat moet willen is een andere vraag, wij gingen met een "bamboo" raft naar Yangshuo vanuit Guilin en dat is echt erg slecht bevallen.
  maandag 19 oktober 2009 @ 21:11:26 #287
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_73858983
Hoe zit dat nou met double entry visa en Hong Kong? Ik dacht dat Hong Kong tegenwoordig gewoon Chinees grondgebied was?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  maandag 19 oktober 2009 @ 21:13:10 #288
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_73859069
Ja dat is een beetje raar, het hoort er wel bij en tegelijk ook weer niet.

Als je even tussendoor naar Hong Kong wilt heb je double entry nodig, anders kom je China niet meer in en moet je in Hong Kong een nieuw visum aanvragen.
  maandag 19 oktober 2009 @ 21:53:35 #289
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_73860924
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 21:13 schreef Jabberwocky het volgende:

Als je even tussendoor naar Hong Kong wilt heb je double entry nodig, anders kom je China niet meer in en moet je in Hong Kong een nieuw visum aanvragen.
Beetje vreemd ja. Heb je trouwens ook triple entry? Ik wil namelijk vanuit Peking ook nog een paar daagjes naar Pyong Yang en weer terug.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  maandag 19 oktober 2009 @ 21:57:38 #290
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_73861149
Multiple-entry, ja dat kan.
pi_73991273
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 21:13 schreef Jabberwocky het volgende:

wat op zich niet veel moeite is, ze kunnen het op 1 dag doen en kost je iets van 40-50 dollar. Komt op hetzelfde neer als je van hier uit een dubble entry neemt, daar moet je ook extra voor betalen.
En ik neem aan dat je niet dezelfde dag op en neer gaat maar op z'n minst 1 nacht blijft in Hong Kong.
pi_73991359
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 23:08 schreef daanski82 het volgende:
Stel ik ga niet met een georganiseerde reisleider op reis, maar ik pak zelf de vliegtuig en ga naar guilin. Kan ik hier dan zelf ook een boot tocht regelen op de LI river ?
Ik heb in een guesthouse een 'bambooraft' geboekt naar Yuanshou, dat is een grote raft met 4 tweepersoonsbankjes erop. Duurt een uur of 2 en je vaart door de supermooie natuur. Ik vond het wel de moeite. Je had ook grotere ferryboten vol chinese toeristen, blij dat ik daar niet opzat.
De bambooraft was goedkoper, dus dat was zeker goed meegenomen.

Je vind de aanbiedingen overal, maar als je ze in een chique hotel boekt, betaal je wel tot 3 keer meer om op dezelfde boot te zitten samen met mensen die het in een goedkoper guesthouse hebben geboekt.
pi_74013209
Weet iemand dan hoe het precies met Macau zit? Ik wil graag namelijk graag een stempel van HK en Macau in mijn paspoort.
pi_74013481
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 13:33 schreef F04 het volgende:
Weet iemand dan hoe het precies met Macau zit? Ik wil graag namelijk graag een stempel van HK en Macau in mijn paspoort.
Hoe wat met Macau zit?
pi_74130090
Paul Merton heeft een 4 delige serie gemaakt van China,
in zijn laatste aflevering gaat hij met zijn hostes naar een fotograaf om in Chinese kledij op de foto te gaan.
Dit gebeurde in Shanghai weet iemand waar dit gebeurd ? ik kan helaas hier geen Youtube filmpje van vinden(er is er wel 1 te vinden maar die weigert werking).
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 23:09:26 #296
235465 maffemaniak
pi_74133340
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 13:43 schreef Bob. het volgende:

[..]

Hoe wat met Macau zit?
Volgens mij heb ik gewoon een bootticket geboekt vanaf downtown Hong Kong en toen ik aan kwam kreeg ik een stempel. Was niet erg moeilijk, wel is het de moeite waard!
pi_74137277
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 15:33 schreef LaZZ_NL het volgende:
Ik heb me er prima vermaakt, maar qua cultuur heb je het er snel gezien.. Denk dat je in twee dagen het grootste gedeelte kunt zien.. Maar omdat een vriend van me daar studeerde heb ik er onwijs veel mensen leren kennen waar we ook elke avond mee gingen clubben etc. Hij wist waar we moesten zijn..

Zeker een aanrader voor een keer :-)
Mwa, even een reality check: Shanghai heeft ruim 20 miljoen inwoners en beslaat een oppervlakte van ruim 4x de provincie Utrecht. Maak van die twee dagen dus minimaal twee weken. Ik woon er nu twee maanden en blijf mij verbazen.
pi_74212365
Het klopt dat je heel Shanghai niet in 2 dagen kan bezoeken, maar de toeristische culturele activiteiten als Tempels e.d. heb je snel gezien....

Oh en erg mooie foto's Lazz!

Verder moet ik volgende maand naar Hong Kong voor een nieuw visum, maar heb alleen geen idee waar ik mezelf moet bevinden daar...Tips zijn welkom
pi_74222538
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 13:33 schreef F04 het volgende:
Neem de ferry naar Macau, aldaar kom je weer door de douane en krijg je portugees/chinese stempels in je paspoort. Hier meer informatie:
http://www.turbojet.com.hk/eng/schedule/prd.html
http://en.wikipedia.org/w(...)erry_Pier,_Hong_Kong
pi_74222648
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 03:23 schreef MassApeal het volgende:
Het klopt dat je heel Shanghai niet in 2 dagen kan bezoeken, maar de toeristische culturele activiteiten als Tempels e.d. heb je snel gezien....

Oh en erg mooie foto's Lazz!

Verder moet ik volgende maand naar Hong Kong voor een nieuw visum, maar heb alleen geen idee waar ik mezelf moet bevinden daar...Tips zijn welkom
Je haalt hem of bij de CTS (meer service, maar duurder).
Of hier: http://www.chinavisa.com.hk/

Of bij de Chinese overheid zelf (langer wachten in de rij, maar wel goedkoper, evenveel opties als bij de CTS trouwens), neem geen koffers of iets groters dan een attaché mee want het gaat niet mee naar binnen en blijft buiten staan!
http://www.fmcoprc.gov.hk/eng/zgqz/bgfwxx/

Het gekke is ook dat het goedkoper is om een visum voor China in HongKong te maken dan bij de ambassade hier in Den Haag.

[ Bericht 3% gewijzigd door john_ven24 op 30-10-2009 13:55:29 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')