1.6 valt me dan nog niks tegen eerlijk gezegd.quote:Op maandag 17 december 2007 11:56 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Het is belangrijk dat Ajax, Feyenoord en PSV op andere dagen spelen. Zoals gisteren; geen topclub en de samenvattingen op zondag trekken maar 1.6 miljoen kijkers ipv 2 miljoen +.
20.00 is trouwens ook een heel apart tijdstip, want de NOS zit dan met het 20.00 journaal. en om half 9 het ene succesprogramma na het andere.
Niet als je om 18.00 speeltquote:Op maandag 17 december 2007 12:19 schreef MaxPower het volgende:
20:00 mooie tijd, enigszins haalbaar na een uitwedstrijd. En meer biertijd na een thuiswedstrijd
en de ten opzichte van de 16.00u wedstrijd levert het ook geen winst opquote:Op maandag 17 december 2007 12:20 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Niet als je om 18.00 speelt.
Dat is waar.quote:Op maandag 17 december 2007 12:20 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Niet als je om 18.00 speelt.
Gat wordt heeeeel erg groot inderdaad. Sowieso zal het geen halfuur duren lijkt me. Programma's die om half negen beginnen vallen ook weg. Stel dat de NOS het krijgt; het zal op NED1 moeten, maar daar kom je er tussen 20.00 en 21.00 gewoon weg niet tussen.quote:Op maandag 17 december 2007 12:20 schreef rubbereend het volgende:
[..]
1.6 valt me dan nog niks tegen eerlijk gezegd.
met de nieuwe tijd gaan ze echt problemen krijgen, hele gezinnen overhoop waar nu naar gekeken mag gaan worden en bedenk eens wat een gat er om 19.00u komtineens vallen er dik 2 miljoen kijkers vrij. Daarbij komt dat het voor zenders heel interessant is om zo'n kijkcijferkanon op 19.00u te hebben vanwege het doorkijk effect. Dat voordeel is veel minder om 20.00u. Daar verliest het samenvattingenpakket dus ook voor een deel zn waarde
1,5 uur moet aangezien de tijd van de samenvattingen in de wet vast ligt.quote:Op maandag 17 december 2007 12:26 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Gat wordt heeeeel erg groot inderdaad. Sowieso zal het geen halfuur duren lijkt me. Programma's die om half negen beginnen vallen ook weg. Stel dat de NOS het krijgt; het zal op NED1 moeten, maar daar kom je er tussen 20.00 en 21.00 gewoon weg niet tussen.
Ik denk dat het gewoon bij RTL gaat blijven.
In de wet? Het reglement van de ECV bedoel je?quote:Op maandag 17 december 2007 12:28 schreef rubbereend het volgende:
[..]
1,5 uur moet aangezien de tijd van de samenvattingen in de wet vast ligt.
quote:Wedstrijdbeelden eredivisie niet langer op regionale zender
Datum: 17-dec-2007 14:24
De komende weken kunnen alle landelijke omroepen weer bieden op samenvattingen van de eredivisie. Clubs uit het betaald voetbal hebben echter als voorwaarde gesteld dat regionale omroepen pas op woensdag beelden mogen uitzenden. In de huidige structuur kunnen de regionale omroepen al op maandag beelden vertonen.
Door de kwestie in de Tweede Kamer aan te kaarten, hoopt directeur Dijkhuis (RTV Noord) dat recht ook volgend jaar weer af te dingen. Momenteel zendt deze zender iedere maandag wedstrijdbeelden uit. In de nieuwe opzet zou dit tot het verleden gaan behoren. (JvE)
mediawet! De samenvatting van de wedstrijd moet minimaal 10 minuten zijn.quote:Op maandag 17 december 2007 12:31 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
In de wet? Het reglement van de ECV bedoel je?
Ik denk dat die 1,5-uurs eis ook verandert, net als de eis dat de samenvattingen min 10 minuten moeten duren. Als je nog steeds lange samenvattingen uitzendt, hoeven mensen nog steeds geen live-wedstrijd te kopen. Dat uurtje later maakt dan ook niet uit.
De opbrengst van de live-wedstrijden zullen sowieso omhoog gaan, daar ben ik van overtuigd, zeker met het succes van Planet voetbal.quote:Op maandag 17 december 2007 15:32 schreef rubbereend het volgende:
de samenvattingen gaan minder opbrengen, de vrijdagavondwedstrijd gaat eraf..... ze moeten dus sowieso al 10 tot 15 miljoen meer halen uit de live rechten om gelijk te blijven...........
maargoed een plus van 50% is heel watquote:Op maandag 17 december 2007 15:44 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
De opbrengst van de live-wedstrijden zullen sowieso omhoog gaan, daar ben ik van overtuigd, zeker met het succes van Planet voetbal.
quote:Op maandag 17 december 2007 16:02 schreef thaduck het volgende:
En wij pikken dit allemaal?
18:00 een wedstrijd, echt te belachelijk voor woorden!! Behalve dat ikzelf ook wil vreten om die tijd lijkt me dat sporters dat ook moeten, en die moeten juist met een beetje regelmaat eten. Gaan we dan 1e helft maar een kwartier laten duren, uurtje rust, en dan de rest spelen?
voetballers moeten niet janken, ik zou het heerlijk vinden (mag nog wel om 20.00 uur ook van mij)quote:Op maandag 17 december 2007 16:02 schreef thaduck het volgende:
En wij pikken dit allemaal?
18:00 een wedstrijd, echt te belachelijk voor woorden!! Behalve dat ikzelf ook wil vreten om die tijd lijkt me dat sporters dat ook moeten, en die moeten juist met een beetje regelmaat eten.
quote:Gaan we dan 1e helft maar een kwartier laten duren, uurtje rust, en dan de rest spelen?
Dat vind ik idd best tof. Kun je mooi vanalles kijken, en als je uit moet na Rotterdam op Zondag is dat om 4 uur of 6 uur ook lekkerder.quote:Op maandag 17 december 2007 15:30 schreef ruud_fr het volgende:
wedstrijden om 14.00 uur, 16.00 uur en 18.00 uur
Dus het kan nog steeds zo zijn dat RTL of SBS pakket 1 gaat kopen, en dan heb je alsnog de wedstrijd op het open net.quote:Clubszetten eerste stap
AMSTERDAM, zaterdag
De geldstroom richting het betaald voetbal staat onder druk. Daarom hebben de eredivisieclubs gekozen voor een veredeld tweesporenbeleid bij de collectieve verkoop van de televisierechten. Eerst wordt afgewacht wat de NOS, RTL, SBS, Tele2 en andere (buitenlandse) partijen gaan bieden op de samenvattingen en de live-uitzendingen.
Valt dat tegen, dan rest de oprichting van een eigen exploitatiemaatschappij, waarin mogelijk John de Mol een centrale rol gaat vervullen. De mediatycoon is enige tijd geleden al door Ajax, AZ, Feyenoord en PSV benaderd om een dergelijke constructie tegen het licht te houden.
Doel van bovenstaand scenario is de huidige inkomsten van circa zeventig miljoen euro veilig te stellen en mogelijk zelfs te verhogen. Via de samenvattingen zal dit zeker niet lukken, omdat de 38.5 miljoen die Talpa vanaf 2005 jaarlijks betaalde ver boven de marktprijs was. Er wordt daarom gerekend op een waardedaling van tussen de twintig en veertig procent.
Dit moet via de live-uitzendingen gecompenseerd gaan worden. Daarvoor zal eerst het livevoetbal van het open net moeten verdwijnen. Omdat er schaarste moet worden gecreeerd, waardoor de samenvattingen op het open net als aanjager voor het livevoetbal bij de betaaltelevisie gaat fungeren.
Maar hoe kun je schaarste creëren als de internationale wedstrijden van de clubs en het Nederlands elftal vrijwel wekelijks op de open netten worden uitgezonden? De voetballiefhebber moet dan bereid zijn om, naast het gratis pakket van samenvattingen eredivisie en livewedstrijden Champions League, UEFA Cup, KNVB beker en het Nederlands elftal, extra te betalen voor livewedstrijden van de eredivisie.
Op dit moment hebben 400.000 Nederlanders zo’n abonnement. Toch rekenen de clubs op termijn op 900.000 aansluitingen, die maandelijks 5 tot 15 miljoen euro moeten opleveren. Dus op jaarbasis tussen de 50 en 150 miljoen, 20 tot 120 miljoen euro meer dan nu wordt geïncasseerd.
Maar hoe wil je tot deze ruime verdubbeling komen, zolang iedereen PSV, Ajax, Feyenoord, AZ, SC Heerenveen, FC Twente, FC Groningen of Oranje om de twee weken op de Europese podia in actie kan zien? Een groot verschil met landen als Engeland, Frankrijk en Spanje, waar de Champions League gewoon achter de decoder zit.
Dit is ook het succes achter een mediabedrijf als Sky. Deze partij wordt namelijk als dé grote troef genoemd die de eredivisieclubs momenteel achter de hand houden. De vraag is alleen in hoeverre Sky geduld heeft om in fases het Nederlandse marktaandeel uit te breiden. Wetende dat er van schaarste voorlopig geen sprake zal zijn.
Intussen kan er op drie live-pakketten worden geboden. Zowel door het ’open net’ als de ’betaaltelevisie’.
In pakket 1 zitten de live-uitzendingen van de play-offs en de wekelijkse zondagavondwedstrijd van 18.00 uur. Pakket 2 behelst een wekelijkse live-uitzending van de voor 20.45 uur geplande zaterdagavondwedstrijd en in pakket 3 zijn alle andere livewedstrijden opgenomen: vrijdagavond 20.45 uur, zaterdagavond 19.00 uur en zondagmiddag 14.00 uur.
De voorkeur van de eredivisieclubs gaat uit naar een totaalbod van een partij als Sky op alledrie de pakketten, die de som van de andere biedingen overstijgt. Maar of dat de huidige inkomsten van zeventig miljoen euro gaat overstijgen, is vooralsnog de vraag. Tenslotte wordt ’slechts’ een eerste stap gezet richting een situatie waarin het livevoetbal volledig achter de decoder gaat.
Niets meer, niets minder.
Maar na een uitwedstrijd om 18.00 in Rotterdam ben je wel pas rond 22.30 uur thuis ofzo.quote:Op maandag 17 december 2007 16:17 schreef Dos37 het volgende:
[..]
Dat vind ik idd best tof. Kun je mooi vanalles kijken, en als je uit moet na Rotterdam op Zondag is dat om 4 uur of 6 uur ook lekkerder.
wees blij dat je dan niet in Spanje woont, wedstrijden om 21.00 of 22.00 uurquote:Op maandag 17 december 2007 16:26 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar na een uitwedstrijd om 18.00 in Rotterdam ben je wel pas rond 22.30 uur thuis ofzo.
Lekker eten op de tribunequote:Op maandag 17 december 2007 16:04 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Alsof ze uit conditie raken wanneer ze om 18.00 ipv 12.30 moeten voetballen. En je kan toch lekker op de tribune eten?
20.45 uur is wat aan de late kant, maar zondag 14, 16 en 18 uur vind ik juist heel erg goed.quote:Op maandag 17 december 2007 19:17 schreef Staanplaats het volgende:
Leuk al die achterlijke aanvangstijden..
Dacht je daar een paar je geleden helemaal van af te zijn, hebben een paar marketinggoeroe's het wiel weer opnieuw uitgevonden..
de NOS kan het ook op NL3 uitzenden zoals nu de ook CL...quote:Op maandag 17 december 2007 12:26 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Gat wordt heeeeel erg groot inderdaad. Sowieso zal het geen halfuur duren lijkt me. Programma's die om half negen beginnen vallen ook weg. Stel dat de NOS het krijgt; het zal op NED1 moeten, maar daar kom je er tussen 20.00 en 21.00 gewoon weg niet tussen.
Ik denk dat het gewoon bij RTL gaat blijven.
Het ziet er op het eerste gezicht goed uit, ik hoop alleen wel dat ze niet alleen pay-par-view maar ook abonnementen voor het volledige programma gaan aanbieden.quote:Op maandag 17 december 2007 21:17 schreef Thieske het volgende:
Ah, een uitgebreide samenvatting gevonden: http://www.eredivisie.nl/(...)T%20Samenvatting.pdf
daar is dat een normale tijd zoals 20.00 dat hier isquote:Op maandag 17 december 2007 16:30 schreef ruud_fr het volgende:
[..]
wees blij dat je dan niet in Spanje woont, wedstrijden om 21.00 of 22.00 uur
Slimme vergelijking, een restaurant gaat in Spanje ook pas om 21.00 uur open.quote:Op maandag 17 december 2007 16:30 schreef ruud_fr het volgende:
[..]
wees blij dat je dan niet in Spanje woont, wedstrijden om 21.00 of 22.00 uur
Daar is het zaterdagvoetbal voor uitgevonden. Als je op zondag voetbal kijkt ga je naar de hel.quote:Op dinsdag 18 december 2007 10:43 schreef koningdavid het volgende:
Wedstrijden op zondag om 18.00 uur
Houden ze dan niet meer rekening met de kerkgangers onder ons.
In de skyboxen is het goed vertoeven, maar je hebt hier natuurlijk een valide punt.quote:Op maandag 17 december 2007 17:47 schreef thaduck het volgende:
[..]
Lekker eten op de tribune
Bedoel je dan:
a) de kleffe lauwe hamburgers van 4,50
b) de natte en koude broodjes unox van 4,00
c) een paar gevulde koeken van 1,60 per stuk?
Nee sorry, lekker eten op de tribune. DAAR trap ik niet in
hier is de mis in de ochtendquote:Op dinsdag 18 december 2007 10:43 schreef koningdavid het volgende:
Wedstrijden op zondag om 18.00 uur
Houden ze dan niet meer rekening met de kerkgangers onder ons.
Wij hebben diensten om 9.30 en 17.00 uur, en ik probeer vaak twee keer te gaan.quote:
Ajax zal toch wel niet vaak om 18.00 mogen spelen omdat risico duels niet zo laat mogen tegenwoordigquote:Op dinsdag 18 december 2007 12:38 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wij hebben diensten om 9.30 en 17.00 uur, en ik probeer vaak twee keer te gaan.
Daar valt 12.30 en 14.30 precies mooi tussenin, 18.00 uur niet.
Ze houden volgens mee ook geen rekening met de gedachte dat kijkers voetbalmoe kunnen worden. Ze denken daadwerkelijk dat een groot aantal mensen op zondag drie wedstrijden achter elkaar zouden willen zien. Ik denk dat ze dat enorm overschatten. 80% van de kijkers wil hun eigen club zien presteren en de rest gewoon lekker in de samenvatting zien. In de ultieme visie van de ECV weten ze 2 miljoen mensen bij elke wedstrijd te boeien en moeten er dus zoveel mogelijk gespreid wordenquote:Op dinsdag 18 december 2007 12:32 schreef DIGGER het volgende:
Zondagavond vaak voor de krakers, zaterdag vaak voor de ploegen die dinsdag al in de CL moeten aantreden en het grootste deel op de zondagmiddag.
Engeland is me al te veel gespreid en dat is dan nog een leuke, goede competitie, met veel sterren etc.
De Nederlandse is denk ik niet gebaat bij veel te veel versnippering, zeker niet daar er ook nog eens minder teams meedoen. En ze lijken toch weer de fout te gaan maken om het kijkerspotentieel veel te hoog in te schatten.
Moeten ze eerst nog de radiorechten opnieuw binnenhalen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:40 schreef rubbereend het volgende:
lekker trouwens voor Langs de Lijn zo'n zondagben benieuwd of ze er zendtijd bijkrijgen.......
dat zal weinig problemen opleverenquote:Op dinsdag 18 december 2007 16:20 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Moeten ze eerst nog de radiorechten opnieuw binnenhalen.
quote:Toch miljoenen voor tv-rechten
NOS aast op voetbal
door Jouke Schaafsma
AMSTERDAM, woensdag
NOS Studio Sport lonkt weer naar de eredivisie voetbal. De publieke omroep overweegt serieus een bod in te dienen, terwijl men lange tijd juist aangaf niet meer mee te bieden.
Het verdwijnen van Talpa, maar ook de verplaatsing van de uitzending naar acht uur ’s avonds drukt waarschijnlijk de prijs waardoor NOS meer kans maakt. Op 17 januari moeten deelnemers aan de veiling voor de uitzendrechten op het open net hun eerste bod hebben ingediend bij de Eredivisie CV.
Voorwaarden
NOS heeft de zogenoemde tender, het voorwaardenpakket, opgevraagd en nu ook de mogelijkheid benut om daar deze week aanvullende vragen over te stellen. „Er is een diepe journalistieke wens om de eredivisie uit te zenden. Wij zijn niet zo arrogant om te zeggen dat we de rechten niet zouden willen. We overwegen serieus een bod”, verklaart mediadirecteur Jan de Jong de hernieuwde liefde voor de voetbalsamenvattingen.
„Als we bieden betreft het een bod dat we maatschappelijk aanvaardbaar vinden. Maar veel hangt af van de antwoorden op de vragen die we gesteld hebben.”
De kansen voor de NOS zijn gegroeid nu John de Mol en zijn Talpa niet meer meedoen in de veiling. Hij bood in 2004 nog 105 miljoen euro voor de uitzendrechten voor drie jaar. Naar schatting vijftien procent meer dan NOS destijds.
In februari 2007 had de raad van bestuur van de Publieke Omroep nog aangegeven dat er waarschijnlijk niet meer geboden zal worden op de samenvattingen vanwege de enorm hoge kosten van de rechten.
„Ik kan er niet te veel over zeggen omdat dit onze onderhandelingspositie beïnvloedt. Maar zowel RTL, SBS als NOS heeft al aangegeven dat het niet waarschijnlijk is dat er weer zo veel voor de samenvattingsrechten betaald zal worden als de vorige keer.”
Naast het verdwijnen van Talpa speelt ook verplaatsing van het recht op uitzenden van zeven uur naar acht uur ’s avonds een rol. De Jong: „Gezien het programma-aanbod op dat tijdstip, ook bij de commerciëlen, zullen de voetbalkijkcijfers verder onder druk staan. Dat heeft een negatieve invloed op de waarde."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |