Ik weet hoe ze er in het algemeen uitzien ja. De gebruikte constantes weet ik, maar het antwoord waar ik op uitkwam was niet goed en toen ik in de uitwerkingen keek snapte ik nog niet hoe ze op een bepaald iets kwamen. Dus daarom stel ik mijn vraag hier; misschien kan iemand hier de uitwerking geven die het kwartje bij mij wel doet vallenquote:Op woensdag 2 januari 2008 17:41 schreef GlowMouse het volgende:
Weet je hoe de (in dit geval toepasselijke) bewegingsvergelijkingen eruit zien, en wat de daarin gebruikte constantes voorstellen?
leuke ebook maar even gedownload kan vast nog wel eens handig zijn laterquote:Op donderdag 27 december 2007 01:43 schreef tankertuig het volgende:
Hmm... ik ben nog maar een dummie, dus het spijt me als ik nu wat sullig overkom.
Ik heb ook de antwoorden bij de opgave.
(sqrt[2]/3)3 geeft 2/27*sqrt[2]
((2*sqrt[3])/sqrt[2])3 geeft 6*sqrt[6]
Snap alleen niet echt hoe ze daar bij komen.
http://staff.science.uva.nl/~craats/basiswiskunde.pdf ben ik aan het doorwerken. opgaven 3.24, a b en c lukken, d en e alleen niet. snap er niks van.
Die c duidt je beginpositie aan. Als ik bijvoorbeeld een simpele 1-dimensionale golfbeweging heb, dan kan deze beschreven worden doorquote:Op donderdag 3 januari 2008 23:39 schreef MeScott het volgende:
Ik snap nu hoe het in zijn werk gaat (waarom het meeste rechtse punt als referentiepunt werd genomen snapte ik niet, maar daar geldt natuurlijk t=0). Dit was mijn oplossing:
x = 67,5 cos (2pi/1800 × t)
y = 135 + 67,5 cos(2pi/1800 × t)
2pi/1800 komt natuurlijk op hetzelfde neer als pi/900, dus dat klopt wel (in het boek zeggen ze 1/15pi, maar ze gebruiken daar minuten (:{). Ik zat dus alleen bij die 135 fout, en dat heeft dan weer te maken met dat het middelpunt niet op 135 meter maar op 67,5 meter ligt. Ik snap hem, bedankt!
edit: 1 ding snap ik nu ik er nog eens naar kijk toch nog niet: hoe je die c berekent. Kun je dat nog iets ophelderen ?
Om het moment te berekenen vermenigvuldig je een kracht met een afstand, dus de eenheid van moment is Nm en geen N. Daarnaast heb je de kracht nu 2 ipv 1 meter verplaatst. Je berekening is verder niet navolgbaar omdat je 'T' en 'moment 2' nergens specificeert en is ook onjuist. Met een totale kracht van 50N (de zwaartekracht op de plank verwaarloos je nu) kan het natuurlijk niet zo zijn dat er op beide poten 500N drukt en het is ook opmerkelijk dat in je antwoord de grootste kracht op R1 werkt terwijl je dichter bij R2 drukt.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 16:35 schreef Rammstino het volgende:
Moment 1 = 50*3= 150N?
Moment T= 50*10 =500N
En dan is moment 2 500-150N = 350N?
Betekendt dit dan dat de kracht op R2 150N is en op R1 350N?
| 1 2 3 4 5 | \usepackage{amsfonts} \usepackage{sw20dft2} \usepackage[singlespacing]{setspace} \input{tcilatex} |
Zie ook LaTeX , maar in het algemeen breekt LaTeX formules niet automatisch af, omdat het te lastig is om dit automatisch te doen. Je wilt zelf op een logische plaats afbreken, liefst tussen twee grote termen of zo.quote:Op woensdag 9 januari 2008 12:37 schreef GlowMouse het volgende:
In tex (met de WYSIWYG editor SWP) heb ik een mooie formule getypt, maar in de PDF-output valt hij rechts een deel buiten de pagina. Kan ik dit automatisch voorkomen?
Bovenaan het document staat oa dit:
[ code verwijderd ]
Ik had gehoopt dat grote termen ontdekken automatisch kan, maar als het handmatig moet dan lukt het wel. Heel mooi uitlijnen met AMSMath zit er helaas niet in, een breuk neemt een hele regel in beslagquote:Op woensdag 9 januari 2008 13:00 schreef Iblis het volgende:
in het algemeen breekt LaTeX formules niet automatisch af, omdat het te lastig is om dit automatisch te doen. Je wilt zelf op een logische plaats afbreken, liefst tussen twee grote termen of zo.
Ik gebruik zelf geen SWP, maar volgens mij kent het AMSMath wel, die package heeft verschillende omgevingen zoals multiline en split die je voor vergelijkingen kunt gebruiken. Zie ook de user guide. Ik weet niet precies hoe je die in SWP benadert.
Altijd leukquote:Op woensdag 9 januari 2008 13:27 schreef Iblis het volgende:
Subtermen door een fijn symbool vervangen.Liefst een symbool met een accentje!
Subtermen door een fijn symbool vervangen.quote:Op woensdag 9 januari 2008 13:22 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Ik had gehoopt dat grote termen ontdekken automatisch kan, maar als het handmatig moet dan lukt het wel. Heel mooi uitlijnen met AMSMath zit er helaas niet in, een breuk neemt een hele regel in beslag
In CBS statline kan ik cijfers van verkeersdoden t/m 2006 vinden.quote:Op donderdag 10 januari 2008 17:17 schreef hello_moto1992 het volgende:
Ik kan nergens cijfers vinden over de verkeersdoden in 2007. Zijn die er al wel? Zonee, heeft iemand de cijfers uit 2006? En dan misschien ook met het percentage waarbij alcohol in het spel was? Ik kan het nergens vinden.
Misschien een beetje laat maar kan je deze niet beter oplossen met substitutie.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 22:58 schreef harrypiel het volgende:
mijn uitleg voor degenen die van formeel en structureel houden
INT 5/(1-2t)2 d(t) =
We halen de noemer 1-2t voor de d, zodat we een standaardintegraal krijgen. Dan moeten we wel compenseren voor de factor -2, en dit doen we door de integrand te vermenigvuldigen met -1/2
INT -1/2 * 5/(1-2t)2 d(1-2t) =
doordat er nu zowel in de integrand als voor de d die (1-2t) staat kunnen we deze behandelen als een gewone variabele x en de integratie rechtstreeks uitvoeren. Daarbij moeten we wel voor het minteken compenseren; remember, (1/x) ' = -1 * (1/x2 )
-1* -1/2 * 5/(1-2t) =
even vereenvoudigen
5/(2-4t) . Precies wat Merkie ook vond.
Wat harrypiel doet in zijn eerste stap, komt op precies hetzelfde neerquote:Op vrijdag 11 januari 2008 23:48 schreef McGilles het volgende:
[..]
Misschien een beetje laat maar kan je deze niet beter oplossen met substitutie.
Zijn methode is meer een zogenaamde 'Jans boeren fluitje' methode als ik het zo lees. Via substitutie hoef je niet zelf na te denken over compensatie of wat dan ook. Puur uitgeschreven is het:quote:Op vrijdag 11 januari 2008 23:53 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Wat harrypiel doet in zijn eerste stap, komt op precies hetzelfde neer
In dat geval snap je zijn uitleg niet goed. Ook hij wil u = 1-2t substitueren, en daarbij realiseert hij zich dat d(1-2t)/dt = -2, zodat dt = -1/2 d(1-2t). Je moet dus even hard nadenken over compensatie als bij jouw substitutie. Dat hij daarna niet u noteert, scheelt later weer een keer terugsubstitueren maar je kunt natuurlijk ook u neerzetten.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 08:46 schreef McGilles het volgende:
[..]
Zijn methode is meer een zogenaamde 'Jans boeren fluitje' methode als ik het zo lees. Via substitutie hoef je niet zelf na te denken over compensatie of wat dan ook.
Ok, dan snapte ik zijn uitleg niet goed.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 12:10 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
In dat geval snap je zijn uitleg niet goed. Ook hij wil u = 1-2t substitueren, en daarbij realiseert hij zich dat d(1-2t)/dt = -2, zodat dt = -1/2 d(1-2t). Je moet dus even hard nadenken over compensatie als bij jouw substitutie. Dat hij daarna niet u noteert, scheelt later weer een keer terugsubstitueren maar je kunt natuurlijk ook u neerzetten.
Ken je de stelling van Menelaos en de stelling van Ceva?quote:Op zondag 13 januari 2008 11:27 schreef McGilles het volgende:
Een vraagje:
-------------------------------
Je hebt driehoek A B C
Je hebt een lijn 'l' die niet evenwijdig is aan 1 van de zijden van de driehoek. AB snijdt de lijn in P, BC snijdt de lijn in Q en AC snijdt de lijn in R.
Je hebt op ribbe AB punt 'D', op ribbe BC punt 'E' en op ribbe AC punt 'F' zo, dat de viertallen ABPD, BCQE en CARF harmonisch zijn.
Bewijs dat de lijnen AE BF en CD concurrent zijn.
Het moet kunnen zonder, want dat behoort nog niet tot de stof die ik moet kennen. De stelling van Pappos is mij bekend en ik denk dat het daarmee op te lossen valt.quote:Op zondag 13 januari 2008 12:09 schreef thabit het volgende:
[..]
Ken je de stelling van Menelaos en de stelling van Ceva?
Voor dit soort vragen kun je beter bij het wetenschapsforum zijn. Verwacht niet dat je een antwoord krijgt ze zullen enkel tips geven hoe je het kunt oplossen. En die wortel 2 geeft de verhouding aan m.b.t. de lengte.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 14:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
een vraag met betrekking tot mechanica (3)
...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |